Brynäs IF

722789 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2718524 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Peja:
Vi får zooma ut lite... de unga spelarna behöver såklart vara långt framme. Det är därför vi har Gästrikemodell, import av spelare till Akademin från hela Sverige mm.
Funkar inte Akademin får man värva mer färdiga juniorer/yngre spelare utifrån.
Vi skall ju leda utvecklingen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Ja, fast vi såg ju hur just de här unga spelarna stod sig mot allsvenska spelare 23/24. Och det uppenbara svaret är att man enkelt hade hittat bättre spelare i HA.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Hv71 och Fbk.har råd med 4 shl kedjor vi andra får nöja oss med 3 + extra rutin.. Men yngre måste få chansen annars har vi inga nya spelare alls pm några år..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Superduperviktigt att visa både internt och externt att det finns platser för juniorer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tycker man läst på flera ställen att truppen nu är spikad. Jag utgår ändå ifrån att man väntar in Benn, men ett nej där...tror ni man tänker gå in i säsongen utan en backvärvning till då?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: "Silfverberg och Lindblom i en liten het dispyt på hur en situation hanterades på isen.
Fan vad fint att få in dessa vinnarskallar som kommer från ett hårt klimat i Nordamerika och inte räds att lufta sina åsikter!"

Alternativ tolkning: Redan frustrerat i nya "toppkedjan". 😉 Usel coachning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Jag gillar grundidén med att låta flera yngre spelare slåss om en plats. Samtidigt var ingen av dessa yngre i närheten av att hålla SHL-klass 23/24. Realistiskt sett måste någon ha en kometutveckling eller en till forward värvas.

Det som gör mig lite fundersam är att Brynäs har många äldre forwards, visst kan man säga att ålder är en siffra, men det låter osannolikt att alla skulle lyckas undvika skador och då står man helt plötsligt där med två forwards som förmodligen inte håller måttet i SHL.

Edit: ser att du skrev ungefär samma sak samtidigt som jag skrev detta inlägg.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Skador kommer dock alltid ske, så ser inte riktigt behovet att det ska finnas en öppen plats för yngre spelare från början, särskilt om det inte riktigt finns någon som man ser kan ta dom kliv som krävs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Kanske det. Säkerligen högre potential, men hans erfarenhet talar ju emot rätt hårt. Ska bli spännande att se vad man gör. För mig får man gärna testa Lindblom, Lejon och Karlsson om han blir kvar. Lite konkurrens är alltid bra. Känns väl lite som att dom vill hålla en plats öppen för att kunna utveckla yngre spelare, men kan ha fel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Det mest optimala hade såklart varit att värva en etablerad spelare som vi på förhand har fyra kompletta kedjor med SHL-kompetens.

Om man utgår från dagsläget så har jag nästan hellre haft Lejon där faktiskt, potentialen hos honom är nog något högre än hos L.Lindblom. Alternativt en svagare fjärde.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Så vem ska in där? Lejon? Karlsson? Eller ska vi ha en försvagad fjärdekedja?
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag är tålmodigt optimistisk :D
Kan ju vara så att det är en del av Oskars kontrakt att få spela med brorsan ;)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Fanns anledningar att Lindblom fick en så begränsad roll, både på grund av Brynäs övriga spelarmaterialet och enligt mig, hans begränsade uppsida och nivå.

Han var en spelare som lika gärna kunde spelat i Strömsbro föregående säsong. Han skulle inte gå in i toppkedjor i någon av topp/mittenlagen i HA, varför ska han då spela i en tredjekedja i SHL?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Ja, kanske. Men vad hade han för spelare runt sig? Och vilken roll hade han? Jag är inte övertygad om att det blir flopp. Jag tror det kan gå rätt bra ändå. Jag har hellre en starkare fjärde tror jag. Lejon är oprövad, Karlsson också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Ja valet av ”Lillblom” är ju helt klart anmärkningsvärt.
Från bänk i HA till att leverera i en tredjekedja i SHL?
De verkar se något som iallafall jag inte ser personligen..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag reagerar mest på Sasses ord om det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Dock svagt med L.Lindblom i den rollen. En spelare som inte ens presterat i HA.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Siffrorna är inte numrerade på träning. Det är väl ganska tydligt att Brynäs har 2 toppkedjor och 2 kedjor under det, tror inte man ska haka upp sig på numrering.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vet inte om ni har skrivit det men jag tyckte mig läsa på GDLive att det lät som att fjärdekedjan består av Trivigno - Vesel - Scott, och Sasse trodde mest på att Linus Lindblom går in i tredje med Ölund och Kopacka. Självklart är det fortfarande i tidigt stadie men jag gillar det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila: Lite svårt att höra men något i stil med.

JS - Men hur fan kan jag… jag slår ut passen där, åker hela vägen och är ändå först in?

*mummel*
OL- Jo!
JS - Nej!
*mummel*

OL - Jag får ju åka tillbaka o..

JS- Nej!

OL - Jo, och åka ner och hämta din skitpass..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila:

Ytterell köps ut av DIF, undrar vart hamnar?

Uppenbarligen är han för dålig för DIF, vart hanar han?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: För mig som icke-prenumerant, kan du kortfattat återberätta vad som hände & sades?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja absolut, och det står det ingenting om att han ska spela i fjärdekedjan :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: GD liverapport idag
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Erat: Vart finns klippet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Vesel sa: – Vi har haft riktigt bra samtal. Det har känts viktigt att vi är överens och vi har pratat om hur min roll ska se ut nästa säsong, och jag har accepterat att jag kommer få en lite annorlunda roll och uppgift på isen och i laget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Dom har väl inte sagt annat än att Vesel ska vara längre ner i kedjorna i år? Annars får du gärna länka till din källa. Vad Gälla sa om Ölund förra säsongen? Att han är nyttig i laget, att han är bra? Han är en ledare. Och allt det där. Det innebär ju inte att han ska ha en specifik position för det. Jag säger inte hur det ska se ut eller hur det kommer se ut, jag säger endast vad jag tycker
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: såg klippet nyss.. sånt gillar vi! Mys
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Silfverberg och Lindblom i en liten het dispyt på hur en situation hanterades på isen.
Fan vad fint att få in dessa vinnarskallar som kommer från ett hårt klimat i Nordamerika och inte räds att lufta sina åsikter!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Första gången på flera år som jag prenumerar på GD. Jag så törstig efter hockey nu.. så otroligt laddad inför säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Trivigno med Vesel och Scott enl Sasse - spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SuneMangs: Du har helt rätt, Sune Mangs, vi är fler som tycker att det är rätt att spela Ölund ihop med Kopacka. Hittar nan rätt tredjelänk till dem håller jag dem högre upp i hierarkin än Rödin-Larsson-Indrasis.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: Jag förstår verkligen vad Lira menar.

Får man inte nämna 2 stora svenska skrällar här. Ja..

Men bara så vi klargör.
Trådens namn gäller bara, vadå?
Vad icke Brynäsrelaterat får pratas om?
För allt annat än Brynäs finns en Cafétråd.
Detta är en Brynäsbok.
Mao. Allt annat ska avhandlas där..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Fattar inte att folk fortfarande hänger upp sig så mycket på storlek. Hockeyn har förändrats för längesedan. Alla spelförstörande moment som fasthållningar och hakningar är bortplockande och nyttan av storlek har i princip försvunnit. Teknik, spelförståelse och timing är 10 gånger viktigare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Fysikens lagar verkar dock inte gälla våran tyngste back som är 197cm lång och väger 99kg.
Han lyckades trots sin storlek förlora ex antal närkamper förra säsongen i mot mindre spelare,
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Hur PP-uppställningarna formeras kommer nog delvis bero på hur kedjeformationerna ser ut.

Indrasis-Larsson-Rödin ska spela PP.
Lindblom-Schroeder-Silfverberg ska spela PP.
Rimligtvis spelar man de tillsammans även i PP om de utgör kedjor i 5mot5. Blir mycket krångligare med bytena om man splittrar.

Djoos, D'Astous, Kopacka och Kinnvall ska också in. Då hamnar Axel A etc utanför, men det är bra med bredd och konkurrens.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: och hur har de sett ut hittills igår? Vad sa dom om vesels roll iår och vad sa Gällstedt om ölund förra året så tror jag nog att Gällstedt tycker som mig just nu
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Jag tolkar Schroeder som att han i princip bara säger det som är och har varit tradition: att fysiskt större spelare får en roll där dom (i första hand) SKA spela fysiskt.
Och att han samtidigt säger att han har tvingats spela en mer fysisk hockey än vad han egentligen passar för.
Mao: han säger bara självklarheter som alla redan borde hålla med om.
Det enda konstiga här är väl bara hur du själv lyckas tolka mitt svar som ett ”konstigt gamnackeinlägg”…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Det är upp till Gälla att ta det beslutet. Bara för de har kemi så betyder det inte att andra kan va ännu bättre kemi.
Varför bröt man upp Rödin och Scott när de hade så bra kemi?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge:
” – Egentligen spelar jag en hockey som inte passar för min storlek.”
Betyder alltså enligt dig: ”det enda som han väl i princip säger är att fysiskt större spelare traditionellt sett får en roll där dom SKA spela mer fysiskt.”
Hur du får det till att han säger att stora spelare SKA spela mer fysiskt är jag inte med på - men jag hävdar ändå att han själv säger att han spelar en hockey som egentligen inte passar för hans storlek. Underförstått: det passar alltså generellt bättre för stora spelare.
Men ingen säger väl att stora spelare ”SKA spela mer fysiskt”..

Vi kan ta det från ett nytt spelarperspektiv i GDs intervju med Schroeder:
” Ser du er tre i en kedja framöver?
– Jag hoppas det. Det är två större spelare som kan hjälpa mig. Jag är inte den största killen själv men jag kan tillföra en del andra saker med pucken och bidra med fart, så får dom två spela ”big boys-game” högt i banan och jag fyller på och fördelar puckar. Jag tror det kan vara en kedja med en bra mix.”
Även här drar Schroeder parallellen mellan storlek och fysiskt spel.

Du behöver inte köpa fysikens lagar, men två dagar i rad har har två mindre spelare påtalat att storleken har betydelse i det fysiska spelet.
Personligen lyssnar jag hellre på två aktiva insatta spelare än en soffcoach som skriver ett konstigt gamnackeinlägg.
Och vad det gäller fysikens lagar är jag ingen lekman.
Men hursom, jag ger mig där..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lira: Jisses vad hårt du tog det. Det finns en OS-kanal här, då är det väl rimligt att använda den om man vill skriva om OS? Förstår verkligen inte vad du gnäller om här.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: och varför ska man splittra på den kemi som redan finns mellan kopacka-ölund och scott-vesel?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Att han kommer vara tredje eller fjärdecenter är ett faktum. Men att han inte är särskilt fysisk gör att han skulle göra sig bättre i en tredjekedja, enligt mig. Han är knappast sämre än Ölund framåt. Inte så stor skillnad på Vesels siffror i SHL jämfört med Ölunds heller. Och den enda säsongen han spelade i SHL är jag övertygad om att man använde honom fel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: nej men han har inte bevisat sig i SHL alls, är han en ruggigt bra fjärdecenter ja, är han bra i bp ja men annars har jag just nu inte höga förhoppningar om honom och tror inte han kommer spela pp heller och sen att själv väntade länge med att skriva på var ju för att hans roll förmodligen kommer bli fjärdecenter och spela lite bp
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Farsang: Det fina är ju ändå att vi inte måste nyttja Vesel i PP och har många andra alternativ! Jag tror att Trivigno kommer bli en stor favorit och nyttig på många olika sätt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: tvivlar absolut inte på Vesel som center när det gäller positionsspel i 5 mot 5.

Men det är dock i PP och man mot man som jag tvivlar på han. Men med Brynäs starka centersida så tror jag ändå han kommer passa in bra
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Farsang: Jag sätter Vesel i tredjekedjan helst så iallafall jag ser inte honom som en toppcenter. I PP, framför mål så har du nog rätt. Däremot kan jag tycka att Vesel får lite väl mycket kritik ibland. Finns ju fler som inte heller är så särskilt fysiska som spelat i SHL.
Skulle dock jävligt gärna se Trivigno där i PP!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Vesel är väl ganska ratad i SHL på grund av sitt fysiska spel. Därav tar iallafall jag hellre Ölund, Scott eller Trivigno i slottet som ändå är bevisade att göra bra ifrån sig där. Iallafall Scott och Ölund.

Men trivigno verkar ju gilla att vara i smeten också.


Viktigaste för oss fans tror jag dock är att sluta se Vesel som en topp center. Inför kommande säsong är han endast en bredd spelare. Kan han kliva ifrån den rollen så blir jag överlycklig såklart, men men
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Tycker den är bra ut! :) har du något emot Vesel? :D hade gärna sett Bobby någonstans där också, men inte fått grepp om honom som spelare än
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Alvin : vesel över scott, ölund och trivingo är detta ett skämt eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mina PP uppställningar .

1.
Silverberg , vänster
Lindblom ,höger
Djoos ,point
Rödin, bakom mål
Larsson , slottet

2.
Schroder, vänster
Kopacka höger
D’astous , point
Indrasis ,bakom mål
Vesel, slottet.
Kommentera

« · 2718524 · »