1150x200-brynasbanner.jpg

Kvartsfinal 4:7 | Frölunda Indians - Brynäs IF

« · 691411 · » Till forumet

Sv: Kvartsfinal 4:7 | Frölunda Indians - Brynäs IF
Lunkan: en liten reminder

"Nu har jag sett varenda slutspelslag spela, och tyvärr så måste jag säga att Brynäs inte är i närheten av dom andra lagens intensitet, fart, hjärta, hjärna och tuffhet på isen. Så här långt så är Brynäs det absolut sämsta laget av alla i slutspelet. Vi har spelat hyfsat i 2 perioder av 9, det är alldeles för uselt!!"
Kommentera

GävleLasse: en reminder visst bra men det är INTE jag som skrivit det so whats the point?
Kommentera

Lunkan: The point is... Det var det inläget som startade debatten...
Kommentera

70 Rodrigues: "Jag har jämfört fart, intensitet, det fysiska spelet, positionsspel, PP, BP(där är dock BIF bäst), lätta misstag, backarnas agerande i försvars o anfallszon, spelet framför mål, hur man räknar in sina egna samt moståndarnas gubbar, målvaktsspelet. Och av det jag har sett så är Brynäs inte i närheten av sina slutspelskollegor. Det är MIN uppfattning av det hela!!"

Helt Ok.
Bara det att du inte har jämfört hur övriga slutspelslag har uppträtt mot just Frölunda. Mao så kan du inte få en korrekt bild av hur vi står oss i förhållande till övriga slutspelslag.
Du jämför ex farten i spelet. Mot Frölunda har ju taktiken varit ett måste för att ha en chans: att få ner farten på motståndaren.
För att få ner farten på motståndaren i detta fall så krävs det att vi själva åker mkt skridskor och kommer rätt i positionerna. Mao att vi själva har bra fart i spelet då vi inte har puck.
Kommentera

Huge: "Mao att vi själva har bra fart i spelet då vi inte har puck."

Är det att ha bra fart? Bra fart skall man ha när man HAR puck...Men då är oftast killarna så trötta att de slår ner pucken och åker och byter...
Kommentera

GävleLasse: ok det var inlägget som startade din debatt här kommer det jag svarade på .

"Ja,jag är nog beredd att hålla med,även om jag tycker att dom gjort nåra fler bra perioder.Men helt klart är dom sputspelets sämsta lag."

Därav blev den en debatt om två olika saker.
Som jag misstänkte vi pratar inte om samma saker så låt oss avsluta det hela.
Kommentera

GävleLasse: Shit, nu han du före mig!!
Kommentera

GävleLasse: "Nu har jag sett varenda slutspelslag spela, och tyvärr så måste jag säga att Brynäs inte är i närheten av dom andra lagens intensitet, fart, hjärta, hjärna och tuffhet på isen. "

Hmmm...
Så Tony tyckte att HV:s hjärta, hjärna, tuffhet och intensitet var ngt att skriva hem om mot Mora senast?
Och även i övriga möten lagen emellan?
Eller Modos insats mot FBK i Karlstad senast?
Eller Luleås idag mot LHC?
Övertygande insatser som klart överträffat våra egna mot Frölunda?
Tillåt mig att vara en smula tvivlande i dessa fall.
För hade Tony sett dessa matcher så hade han inte skrivit som han gör.
Kommentera

Huge: Jag har sett dom, har du???
Kommentera

Huge: Mycket av skillnaden i de matcher du tar som exempel är målskyttet och målvaktsspelet. Mora sist gjorde mål efter 15 sekunder och tvåan satt efter typ 5 minuter...

Modos insats i Karlstad överskuggades av Krizans dåliga spel och ineffektivitet. Luleåmatchen har jag inte sett så den kan jag inte säga mycket om.
Kommentera

GävleLasse: Jag menar naturligvis att vi även måste ha bra fart när vi har puck. Och det tycker jag att vi haft, så länge vi varit med i matcherna.
Men ett bra försvarsspel som syftar till att få ner farten på motståndaren, kräver också fart på rören, fast kanske inte riktigt på samma aggressiva sätt som när man forecheckar högt i banan.
Kommentera

Huge:" Hmmm...
Så Tony tyckte att HV:s hjärta, hjärna, tuffhet och intensitet var ngt att skriva hem om mot Mora senast?
Och även i övriga möten lagen emellan?
Eller Modos insats mot FBK i Karlstad senast?
Eller Luleås idag mot LHC?
Övertygande insatser som klart överträffat våra egna mot Frölunda?
Tillåt mig att vara en smula tvivlande i dessa fall.
För hade Tony sett dessa matcher så hade han inte skrivit som han gör"

Små marginaler, otur med puckstudsar, fick inte 1:a målet bla bla bla, eller hur är det du brukar skriva när du försvarar dig blodig när det gäller Brynäs bottennapp?? Alla lag har vunnit utom Brynäs, vad säger det dig???
Kommentera

GävleLasse: "Mycket av skillnaden i de matcher du tar som exempel är målskyttet och målvaktsspelet. Mora sist gjorde mål efter 15 sekunder och tvåan satt efter typ 5 minuter..."

Spelar roll.
Saken handlade om Tonys påstående att alla andra lag hittills skulle ha haft större hjärta, hjärna, intensitet och tuffhet än vad vi haft.
Rent löjeväckande om man sett de insatser som ex HV, Modo och i viss mån Luleå gjort hittills.
Kommentera

Huge: När jag ser på Brynäs insats så är det över HELA matchen. Det gäller att se hela bilden, inte bara de bitar man tycker är snygga...

Vad gäller Brynäs spel så finns det mycket kvar att önska, så enkelt är det.
Kommentera

Huge: Men samtidigt så har samtliga lag vunnit minst en match... det har inte Brynäs. Så kritiken är i viss mån befogad. Sett över 60 minuter så har Brynäs gjort EN bra match av tre...
Kommentera

GävleLasse: "När jag ser på Brynäs insats så är det över HELA matchen. Det gäller att se hela bilden, inte bara de bitar man tycker är snygga...

Vad gäller Brynäs spel så finns det mycket kvar att önska, så enkelt är det."

Om du nu menar jämförelsen under HELA matchen med de lag som Tony drog upp, så hävdar jag fortfarande att vi gjort det bättre.
Och den enda match jag påstått att vi gjort det bra i är den i Göteborg.
Och även här gäller det i stort sett hela matchen.

Att det finns mkt kvar att önska är väl iofs en annan fråga, men likväl korrekt.
Kommentera

Klart vi vinner imorgon men bara om Korhonen står.
Kommentera

GävleLasse: "FMen samtidigt så har samtliga lag vunnit minst en match... det har inte Brynäs. Så kritiken är i viss mån befogad"

Förvisso.
Men du vet lika bra som jag att marginalerna är mkt små. En vinst i sudden i Göteborg, och det hade varit helt andra tongångar härinne.
Att övriga lag vunnit minst en match är egentligen ingen riktig värdemätare och måttstock om man skall jämföra prestationerna mellan oss och dessa lag. Samma där: vi möter olika motstånd och matchbilderna har varit lite olika. Vilket du ju också dragit fram iom jämförelsen med ex Moras vinst senast mot HV.
Kommentera

GävleLasse: Varför ska du vara skeptisk innan laget är klart inför nästa säsong för?
Kommentera

GävleLasse:
"Men samtidigt så har samtliga lag vunnit minst en match... det har inte Brynäs. Så kritiken är i viss mån befogad. Sett över 60 minuter så har Brynäs gjort EN bra match av tre..."

Innan säsongen hade du varit förbaskat nöjd med att åka ut i 4:a raka i kvartsfinal. Vi möter dessutom sveriges bästa lag (svenska mästare tillika). Hade vi fått HV hade vi nog tagit en av matcherna so far (men det vet inte ens gudarna)....
Kommentera

BFG: Tendenser, tendenser.

Sundlövs och Boorks dille på att leta talanger istället för att hitta färdiga hockeyspelare. Därför är jag skeptisk.
Kommentera

Huge: Jämförelsen lagen emellan är kanske lite "far fetched" men kontentan av det hela är att Brynäs måste förstärkas till nästa säsong.

För vi ska väl inte ha som mål att undvika kvalserien nästa säsong. Ambitionen måste ju vara högre.
Kommentera

När man läser dysterkvistarnas inlägg här under gårdagskvällen kommer man att tänka på den där kvinnan i en av Woody Allens filmer som inte kunde få orgasm, och när hon till slut--efter år av terapi--fick det så var det fel sort.

Det var fel av klubben att anlita Boork, det var fel av Boork att sparka Miettinen, Wahlberg och Vesa. Det var fel att värva allsvenska spelare för de är för dåliga, och det var fel att värva Salmonsson för han är för bra och försvinner till NHL. Vi skulle bombis hamna i kvalserien eller i bästa fall i ingenmansland, och när vi gick till slutspel har spelet varit dåligt. Och ni kan redan nu dissa nästa års lag utan att veta ett smack om hur det laget kommer att se ut.

Under tiden har Brynäs rätat upp en svår ekonomisk situation, kommit ur kvalserieträsket, blivit ett lag där coachen bestämmer och man kommer att spela i en ny arena nästa säsong. Jag förstår att det har varit tufft att vara dysterkvist den här säsongen, och jag hoppas att ni kommer att ha det ännu tuffare nästa säsong.

Jag tycker att klubben ska ha en stor eloge och stort erkännande för vad man uppnått den här säsongen, på isen och utanför isen. Som alla andra här inne är jag inte nöjd förrän guldet är tillbaka i Gävle, men den här säsongen har inneburit flera steg i rätt riktning. Till nästa säsong kan vi flytta fram positionerna ytterligare och därmed också målsättningarna. Att ett hockeylag skulle gå från kvalserie direkt till semifinal eller finalspel är att begära för mycket. Man måste ta det steg för steg.

Det är enkelt att skälla på Huge för att han ser allt i vitt, men det är knappast mer trovärdigt att se allt i svart.
Kommentera

Huge: "Saken handlade om Tonys påstående att alla andra lag hittills skulle ha haft större hjärta, hjärna, intensitet och tuffhet än vad vi haft.
Rent löjeväckande om man sett de insatser som ex HV, Modo och i viss mån Luleå gjort hittills"

Det är min uppfattning om det hela. Att hela tiden försvara Brynäs i allt dom gör, det är löjeväckande om något!!
Kommentera

Jompe: "Och ni kan redan nu dissa nästa års lag utan att veta ett smack om hur det laget kommer att se ut."

Hur många platser finns det kvar att fylla? Våra centrar undantagen Bäckström har inte rosat marknaden under den här säsongen. Brynäs förstärker med en Norsk landslagsman, en spelare som spelat flertalet av sina landskamper i B-VM och mot liknande motstånd. Iom Salmonsson så lär det inte bli så många fler forwards som värvas. Tycker du helt ärligt att Brynäs forwards är konkurrenskraftiga jämfört med top 8 i ES? Man har skyllt på otur, skador, ja allt tänkbart när det uteblivna målskyttet fortsätter med sin frånvaro. En spelare som inte gör mål på sina chanser säsong efter säsong är inte bättre än vad han presterat. Tyvärr.

Jag har även märkt en hel del tendenser i de spelare som har varit på tal till nästa säsong. Jag kommer därför fortsätta att vara skeptisk innan jag ser vad som händer.
Kommentera

Ikväll gäller det at ha ordentligt med fart både med och utan puck, tuffhet över hela banan och framförallt vid dom båda målen, sen måste avsluten bli mer distinkta, få Salo att arbeta sidleds, för som som det är nu så kommer 85% av skotten rakt framifrån o där tar Salo allt. Jobba hårt im mot mål, våga skära in o ta/ge stryk. Nu får det vara slutlallat!!
Kommentera

Enligt Hockeyligan.se är det tydligen Lärking som ska dömma i kväll. Långt mycket bättre än div 1 domaren Sören Persson.
Kommentera

HF:

Jag tror att du kommer ha en annan åsikt efter matchen.

Kommentera

Poffa: Beror ju på vad du menar, jag vidhåller garanterat att Lärking är bättre än Persson. Däremot är risken att jag inte är nöjd med domaren överhängande. Det är för låg kvalitet på svenska domare, de har inte en ärlig chans att bli bra när de inte är proffs.
Kommentera

HF: Lärking dömde ju senast vi vann nere i Scandinavium...
Kommentera

GävleLasse: Skulle vara kul om Boorken kunde röra om lite i grytan, vi har inget att förlora, bara allt o vinna, så här skulle jag vilja se kedjeformationerna ikväll :-)

1:a Molin-Bäckström-Widing

2:a Dackell-Danielsson-Månsson

3:e Malmström-Almtorp-Felsner

4:e Gellerstedt-Lind-Hermansson

Extra: Spets
Kommentera

GävleLasse: Se där, han är till och med bättre än jag trodde =)
Kommentera

HF:

Lärking är i dagsläget Sveriges sämsta domare. I de två första kvartsfinalerna mellan MODO och Färjestad har det knappt varit spel fem mot fem. Han har tagit de mest löjliga utvisningar åt båda håll och spelare i båda lag har förvånat tittat på när de blivit utvisade för i princip ingenting.

Kommentera

Poffa: Ok, jag kan villigt erkänna att jag tycker Lärking är en riktigt dålig domare. Han dög som linjeman, han skulle ha stannat där. Men han kan omöjligt vara sämre än Persson.
Kommentera

Jompe: Mycket bra inlägg!

Det är för lite grått i den här GBn nu är det antingen svart eller vitt.
Kommentera

GävleLasse: Ok,visst kan jag hålla med om att det finns tendenser åt det hållet...Men jag väntar med att uttala mej om det tills dom värvat klart..För det är väl inte bara vi "läktarcoacher" som ser att det inte håller med att bara värva spelare allsvenskan!?
Kommentera

Nu är väl förmiddagen över, kom igen nu disciplinnämnden! Ge oss domen!
Kommentera

Gusten:
Dom tog inte upp det hela, därmed spelar han
Kommentera

TIKbiff: Du har väl lärt dig nu att inte ringa och anmäla folk till höger och vänster. Hur känns det att vara i minoritet i hemmet:-))
Kommentera

65selander:
Ja Canalplus ställde ju till det nu när dom valde bort "eran" match som huvudmatch ikväll, fast jag förstår dom, mer intressant med Hv71-MIK för där gäller det ju något ännu ;-)
Minoritet? nejdu, dom små börjar lära sig heja Timrå ramsor nu, det blir nog folk av dom med, den äldre är det värre med, du vet ju vad man säger om att lära gamla hundar sitta ;-)
Kommentera

TIKbiff: Tror knappast telningarna lär sig frivilligt att sjunga surströmmingsvisor. Förväntar mig en inbjudan till sommaren ;-)

Såg också att det var MIK men det kvittar ju eftersom varje sann sportmänniska har säsongskortet ;-)

Kommentera

65selander: "Såg också att det var MIK men det kvittar ju eftersom varje sann sportmänniska har säsongskortet ;-)"

Då kan man fråga sig varför du har det?
Kommentera

65selander:
Det vet du, du är alltid välkommen här, så länge du lämnar din stinkande tröja hemma, fast å andra sidan lär man inte tänka på surströmmingsdoften om du har den på dig ;-)

säsongkortet,,bah..
Kommentera

HF:
Han är människa och vet hur man tittar på sport?
Kommentera

TIKbiff: Jag är tveksam till det första.
Kommentera

TIKbiff: Säsongskortet är min bästa vän!
Kommentera

70 Rodrigues: ""Nu har jag sett varenda slutspelslag spela, och tyvärr så måste jag säga att Brynäs inte är i närheten av dom andra lagens intensitet, fart, hjärta, hjärna och tuffhet på isen. "

Tänker du på HV:s eller Modos kanonprestationer vid sina senaste förluster, eller?
Kommentera

GävleLasse: "Hur många platser finns det kvar att fylla? Våra centrar undantagen Bäckström har inte rosat marknaden under den här säsongen. Brynäs förstärker med en Norsk landslagsman, en spelare som spelat flertalet av sina landskamper i B-VM och mot liknande motstånd. Iom Salmonsson så lär det inte bli så många fler forwards som värvas. Tycker du helt ärligt att Brynäs forwards är konkurrenskraftiga jämfört med top 8 i ES? Man har skyllt på otur, skador, ja allt tänkbart när det uteblivna målskyttet fortsätter med sin frånvaro. En spelare som inte gör mål på sina chanser säsong efter säsong är inte bättre än vad han presterat. Tyvärr.

Jag har även märkt en hel del tendenser i de spelare som har varit på tal till nästa säsong. Jag kommer därför fortsätta att vara skeptisk innan jag ser vad som händer."

Jompes inlägg var klockrent och visar på bl.a en sak som jag tycker att du och många andra har förbisett, eller avsiktligt bortser från: att det förmodligen kommer att ta ett par år innan vi är tillräckligt konkurrenskraftiga för att verkligen slåss om bucklan.
Titta på Frölunda, som med sin ekonomi i ryggen efter bra många år i ES-harvandet lyckades etablera sig och bli ett topplag. Konsten är ju sedan att ligga kvar däruppe, vilket även ett lag som FBK lyckats med mkt bra.
Vi har ju som förening valt vägen att sakta men säkert bygga upp det mesta från grunden igen, och det kommer att ta längre tid än vad otåliga dysterkvistar verkar stå ut med.
Kommentera

« · 691411 · »