1150x200-brynasbanner.jpg

Lagbygget 2013/2014

« · 1584341 · » Till forumet

Sv: Lagbygget 2013/2014
Huge: Nu vrider du och vänder på det lite som du vill. Det jag menar, och varför jag tar sådana extremer som exempel, är att man kan gnälla/hylla en spelare innan den faktiskt har spelat för laget, när man säger "låt honom visa upp sig först" säger man också att man aldrig kan bedöma en värvning/spelare innan denne faktiskt har spelat i laget. Vem hade hyllat en värvning som Ovetjkin, innan han hade fått visa upp sig? Precis, alla. Men säger man att alla spelare måste visa upp sig först, ja då borde man inte hylla en Ovetjkin-värvning heller.

Den enda logik som är märklig är den att man inte kan säga om en värvning är bra eller dålig på förhand. Det är ju bara åsikter, trots allt.

Och ja, jag tror Larsson var en av de mest vettiga alternativen just nu.

Men om det är som du säger kan vi aldrig bedöma en värvning om vi inte har 100% insyn på allt, då kan vi aldrig bedöma något överhuvudtaget egentligen. Vi borde inte säga om en spelare gjort en dålig match heller, för han kanske har dras med en skada, men det vet ju kanske inte vi, så vi borde inte uttala oss. Speciellt när vi inte är "experter".
Kommentera

Huge: De bästa alternativen som sundlöv haft? Du menar att Sundlöv sorterade bland alla lediga spelare och kom fram till att Styrman var den bästa lösningen?

Larsson, känns mest som en paniklösning.

Nokelainen, Enterfeldt, Nordan , Larsson, Lindgren. Vem ska Lindgren peta i ett tidigt skede? Hade varit perfekt att få Granströms istid i dessa inledande sömniga ET-matcher.

Kommentera

Huge: Är du insatt? Hur vet du annars att det är kunnigt yrkesfolk vi ifrågasätter? Hur vet du att dom är kunniga? Om du inte är helt insatt kan du inte heller veta om dom i värvningsgruppen är kunniga eller inte. Du är ingen expert på kunnighet dessutom. Sluta anta saker.
Kommentera

Rodrigo:

Förvränga, anta och läsa mellan raderna är Huges paradgrenar.

Det ända svar du kommer få är att Sundlöv och värvningsgruppen får antas vara bättre insatta än alla så kallade läktarcoacher.

Ja fast i uppsatsform som ingen orkar läsa från början till slut.
Kommentera

Gurra88: Så ja-sägare bland fansen gör klubben en otjänst? Må så vara, men menar du då, med samma logik, att du gör klubben en tjänst med dina inlägg? På vilket sätt? Du kan väl förtydliga, för jag förstår inte...
Kommentera

Gurra88: Vågar man åka ner med tåg på en bortamatch till mitt gamla Gävle i höst. Nokelainen verkar ju vara så skrämmande tuff att jag tvekar ;-) Sundlöv vill man ju inte möta på gågatan heller...
Kommentera

Zappaholic: Jag säger bara att gnällandet och att aldrig vara nöjd tar laget framåt.
Kommentera

Icing-Ove: Haha, det skulle jag akta mig för:) Sundlöv har ju svingat förr så att säga:)
Kommentera

Gurra88: Ditt gnällande tar laget framåt? Är det en korrekt tolkning? :-)
Kommentera

Zappaholic: Fans gnällande överlag. Brynäsfans ska ha höga krav.
Kommentera

Gurra88:

Något man ofta får höra är att Brynäsandan saknas bland supportrar idag. Fast till saken hör väl att just Brynäsandan byggde på nästan orimliga krav. Även när laget vann kunde det hända att publiken var missnöjd, de vann ju bara med 3 -4 mål typ. Publiken krävde att Brynäs skulle vinna med minst 7-8 mål.
Kommentera

Gurra88: Om allt nu är så dåligt som du och alla gnälliga fans hela tiden försöker påvisa, vore det då inte mer logiskt att ha låga krav istf höga?
Kommentera

Huge: Vad tror du hade hänt om Manchester United helt plötsligt inte tillhörde toppen? Tror du fansen hade sänkt kraven?
Kommentera

Gurra88: Du likställer alltså konstruktiva krav med ett evigt gnällande?
Kommentera

Gurra88: I vilka sammanhang har gnäll inneburit framgång? Gnäll och Jante är misslyckandets moder. Ha gärna synpunkter på värvningarna men det blir jävligt larvigt när nån här tror sej veta vad Sundlöv borde gjort istället. En helt annan sak om man kommer med konstruktiva, kloka synpunkter och, framförallt, att man förstår vad man pratar om.

Kommentera

Gurra88: Vad har det med saken att göra?
Du sitter och gnäller över dålig ekonomi, dålig sportchef, dåliga värvningar osv.
Samtidigt som du har höga krav på resultat.
Hur får du ihop den ekvationen?

Kommentera

Gurra88: Nej. Och?
Kommentera

Jajjen: Kunde inte sagt det bättre själv. Välkommen tillbaka förresten, från var du nu hållit hus...  ;-)
Kommentera

Huge:

Verkar hur som helst som Sundlöv och vissa supportrar inte har samma syn på vad en spetsvärvning är. Jag har sedan länge slutat att förvänta mig några stordåd. Ska se laget för första gången den här säsongen på fredag. Ska bli intressant. Kanske man kan urskilja åt vart det lutar då.
Kommentera

River: "Även när laget vann kunde det hända att publiken var missnöjd, de vann ju bara med 3 -4 mål typ. Publiken krävde att Brynäs skulle vinna med minst 7-8 mål."

En minst sagt haltande jämförelse med dagens situation.
Då fanns det bara ett lag i toppen: Brynäs.
Klart som fan att publiken krävde storvinster när dom var vana med det, kallas för att vara bortskämd och hade inte ett skit med nån Brynäsanda att göra.

Idag är läget ett helt annat: tuff konkurrens från i stort sett samtliga lag.
Att i det läget sitta och gnälla över det mesta och samtidigt ha höga krav, låter det logiskt tycker du?
Kommentera

Johan Norrström: Jag är mest förvånad över att ledningen sagt att Brynäs ska spela minst semifinal varje år. Det finns inget i de två senaste årens lagbyggnad som stödjer den målsättningen. Blir det slutspel har laget gjort det bra.
Kommentera

Johan Norrström: Svårt att sia om jänkarna, men Brodin, Kilström och Nokelainen är mkt bra värvningar som helt klart kan kategoriseras som lite av spetsditon.
Spetsvärvning behöver mao inte nödvändigtvis betyda en målskytt som gör 60 mål, som en del tycks tro...
Kommentera

Huge:

Att vara bortskämd och kräva mycket var väl starkt förknippat med Brynäsandan. Kolla in det här sköna klippet. :)
Kommentera

Huge: Att ha höga krav på ett lag som vann Sm-guld för två säsonger sedan tycker jag är ganska logiskt. Att laget sedan inte presterar bra och dessutom inte förstärker laget nämnvärt efter en säsong som bara var ett fiasko...  Ganska logiskt med rätt mycket negativa åsikter då. Men jag ska kanske inte uttala mig då jag antagligen inte är sådär smart och kunnig som bara dom genialiska människorna i Brynäs värvningsgrupp är.

Redigerad kommentar

Kommentera

River: Det låg ju sjukt mycket prestige att få spela för Bif på den tiden begreppet myntades.

ALLA i laget hatade att förlora och gjorde ALLT för inte göra det.

När såg du Lauritzen täcka ett skott sist?

Kommentera

Huge:

Fast nu var det förstås jänkarna som var de utlovade spetsspelarna. Men skulle några andra kliva fram och visa sig vara sylvassa så vore det mer än välkommet. Det lär behövas.
Kommentera

Jajjen:

Var inte målsättning att ta guld? :) Fast jag håller med dig, även jag blir nöjd om laget fixar en slutspelsplats.
Kommentera

Rodrigo: Vi är ännu inget etablerat topplag med stabil och god ekonomi, därför ser jag guldet mer som en "tillfällighet" sas. En bra stomme av spelare, en bra målvakt som stod på huvet samtidigt som Silfverberg räddade oss många gånger. Dessutom små marginaler i finalen, kunde ha gått hur som helst.
Höga krav kan ställas först när laget och föreningen verkligen är etablerade i den absoluta toppen år efter år, där är vi inte än.
Därför bör man också sänka kraven en aning och inse hur tufft det är däruppe, vad gäller det mesta.
Att laget inte förstärkt efter fjolåret får stå för dig.
Personligen tycker jag att LAGET ser klart bättre ut, även om vi tappat spelare som Lindholm och Järnkrok.

"Men jag ska kanske inte uttala mig då jag antagligen inte är sådär smart och kunnig som bara dom genialiska människorna i Brynäs värvningsgrupp är."

Ytterligare en fånig reaktion efter att du fått lite kritik för att vara onyanserad.
Jag kräver bara lite mer ödmjukhet när man tvärsäkert kritiserar fackfolk som sitter på kunskaperna och har insyn via dagligt arbete med hockey sen många år i branschen.

Kommentera

Huge: att gnällandet kommer med väldigt höga krav. Nokelainen hade varit en utmärkt värvning om det vore en defensiv center vi behövde, nu va det inte det. Andreas Larsson en medelmåtta från ett utslaget elitserielag. Vad ska han tillföra? Låt mig gnälla, så låter jag dig kamma Sundlöv medhårs

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: lika löjligt som att du och vissa tror att A.Larsson var den bästa lösningen. Se på värvningarna, vart finns tanken?
Kommentera

Gurra88:

Antar att tanken är att släppa in färre mål.
Kommentera

Johan Norrström: är det inte lämpligare att byta ut Rahm istället för att fylla hela laget med defensiva forwards?
Kommentera

Huge: Ännu? Så vi kommer kanske bli ett topplag om ett tag? Det är lite konstigt med tanke på att det redan har tagit ett ganska bra tag sedan vi faktiskt var ett topplag. Vad är det som nu säger att vi kommer bli ett topplag snart då isånnafall? Förresten så är lagets ekonomi rätt okej, omsättningen är väl inte i topp, men om man tänker i eget kapital så är vi bland dom bättre lagen i SHL, faktiskt. Detta mycket på grund av SM-guldet.

Sedan finns det inget som säger att människor har koll på vad dom gör bara för att dom har jobbat med hockey länge. Ett ganska klart exempel är ju hur Pär Mårts inte tog med Tobias Enström i den preliminära OS-truppen, fastän alla som faktiskt följer NHL-hockey, inte bara i tv-sofforna, utan även på nära håll, frågar sig själva hur Enström inte fick plats bland dom 13 bästa svenska backarna. Svaret på det är antagligen att Mårts inte har tillräckligt med koll själv för att faktiskt veta att Enström solklart platsar, inte bara i den preliminära truppen, utan även den klara.

Hur stor koll tror du faktiskt dom människorna som värvar alltid har själv? Tror du verkligen Sundlöv har stenkoll på att Nokelainen har de offensiva egenskaper som Sundlöv säger att han besitter? Speciellt när Nokelainen i princip aldrig på en hockey-is har befunnit sig i en offensiv roll?

Bara för att man har jobbat med att vara sportchef i 100 år behöver man inte göra bra val för det. Många år i branschen säger ingenting, herregud hur många gånger har Leif Boork fel? Ungefär... hela tiden.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: Ja, det vimlar verkligen av defensiva forwards i laget:
Harju, Thuresson, Lauritzen, Scott, Sweatt, Enterfeldt, Brodin, Rödin, för att nämna några.
Kommentera

Huge:Å ändå väljer man att spela en defensiv taktik ;)

När det gäller Larsson så känns det spontant att ingen riktigt tror på honom. Först try out under EHT och sedan EVENTUELLT en förlänging fram tills granis kommer tilllbaka.

Då känns det bättre att testa en junior.och ge honom speltid med A-laget. Det skulle rimma bättre med Brynäs så omtalade juniorsatsning.

Kommentera

Huge: Scott har mestadels spelat i en defensiv roll i hela sin seniorkarriär, men okej. Resten av bunten är rätt så medelmåttiga offensivt, den enda som inte kommer ifrån en offensivt medelmåttig säsong är väl Enterfeldt. Men vi får väl alla hoppas på att dom blir fem gånger bättre denna säsongen.
Kommentera

Rodrigo: Ok.
Mårts tog inte med Enström i en preliminär trupp, därför har han inte koll på vad han gör.
Haha....
Sån tur då att vi har soffcoacher som utan vare sig kunskap, insyn eller erfarenhet anser sig ha stenkoll.
Fråga: varför tror du isf att förbundet anställer en dyr kapten när det borde räcka med att ringa dig eller nån av dina soffkompisar?
Kommentera

Förresten så är det inte bara vi läktarcoacher som sitter och ifrågasätter Brynäs lagbygge, utan även diverse hockeyexperter med, hör och häpna, bakgrund inom branschen.
Kommentera

Huge:

Hoppas de du nämner verkligen levererar något offensivt också. Vill ju till att vissa plockar fram egenskaper de inte visat upp tidigare. Ja och håller sig friska och hela då.
Kommentera

Jag tycker att årets lagbygge är bra, får vi alla bitar att falla på plats och ett bra välordnat spelsystem så kan vi mycket väl bli en underdog till guldet. Tycker bara att det är saik, luleå och lhc som har bättre lag än vi. Skulle säga att brynäs ligger på samma nivå som fbk och hv71. Jag tror verkligen att allt kan hända och att vi står där i slutet med bucklan i hand är verkligen inte omöjligt. 2012 hade vi silfverberg, larsson och svedberg men årets trupp är bredare än på många år.
Kommentera

Huge: Hahaha, Mårts har säkert helt okej koll på vad han håller på med. Det där var ett ganska klart exempel dock, det säger väl en del att man totalt bara missar en spelare på det sättet? Men kanske inte för dig, Mårts har ju bakgrund inom hockeyn och därför vet han att Enström inte platsar, trots att dom flesta som faktiskt följer NHL-hockey dagligen har fel?

Ja, dom borde väl ringa och anställa mig antar jag.
Kommentera

Rodrigo: Har du frågat Mårts om hur han ser på det preliminära laget och Enström?
Vad säger att Enström är ute ur bilden bara för att han inte är med i en preliminär trupp?
Kommentera

Huge: Nej, Mårts har kanske en bakomliggande tanke med allt, på samma sätt som Sundlöv alltid verkar ha det. Värva defensivt skickliga spelare och sätt in dom i en offensiv roll, som verkar vara Sundlövs tanke denna säsong.

Klart Enström lika gärna kan komma med, men man lägger ihop 1+1 när andra, lika självklara os-spelare, faktiskt kom med i den preliminära truppen. Alla utom Enström. Och såklart mycket kan förändras, men det mesta talar för att det finns två alternativ här, antingen glömde ledargruppen Enström, eller så såg dom för lite NHL-hockey. Inget av alternativen andas speciellt mycket "många år i branschen".

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: imponerande. Scott framförallt defensiv och Lauritzen mäktade med fantastiska 2 mål. Brodin är ju också känd som en riktig målspruta.. Men vi har ju Harju. Vi får hoppas på 100 mål från hans klubba.
Kommentera

TobiasR:

Om man ändå kunde ryckas med i din till synes obotliga optimism. Får se om den här till synes grå massan som utgör årets Brynäs kan överraska mig. Det handlar ju om att vinna hockeymatcher först och främst. Gör laget det håller det nog nästan alla här på gott humör.
Kommentera

Det var inte bättre förr, även om det är sämre nu.
Kommentera

Rodrigo: Vilka defensivt skickliga forwards har värvats för en offensiv roll?
Imponerande att du från läktaren, utan vare sig kunskaper eller rutin från att leda ett landslag, kan se det som Mårts har missat.
Vad sa Mårts när du frågade om Enström?
Vore intressant att få höra hans förklaring.
Kommentera

Var på J-18 match igår. Konstigt att Bif inte kunde ställa upp med fyra fulla femmor. O.Lindblom visade upp pondus på isen ( 1+1 ). F.Sandström säker i målet på det lilla han hade att göra. Lööke hade fart under rören. Men jag är ju bara en läktarcoach så jag har naturligtvis fel och lärde mig ingenting.
Kommentera

Kahn: Du har iaf lite självinsikt, det hedrar dig...
Kommentera

Kahn:

Det är väl bara när du inte tycker som Sundlöv som du är en okunnig läktarcoach. :)
Kommentera

« · 1584341 · »