Brynäs IF

727633 inlägg · 7961 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

« · 1644655 · » Till forumet

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Bäckis bestämmer !

"Ingen publik och ett förvånansvärt mediokert spel.

Det går inte att lita på dagens Brynäs, det kan bli vad som helst. Jag hade inte räknat med Brynäs i toppen, men att det skulle se ut på det här sättet är förvånande. Laget har många ungdomar, men det kan inte vara hela sanningen till lagets brist på stabilitet.

Målvakt och backar känns helt ok, det är forwards som måste ta ett större ansvar i defensiven. Efter en mörk period kom man upp på banan igen, det kanske var vändningen till ett positivare Brynäs.

För att få tillbaka fansens förtroende måste de blir lite mer desperata och visa engagemang varje match annars kommer läktarna att gapa tomma även i fortsättningen."

Kommentera

Härligt att vi får in Wallace. Gillar honom som fan. 
Kommentera

SWEATT: Läser lite kommenterar från tidningarna runt Örebro och Tim verkar ha varit en favorit bland supportrarna. Väldigt många som är förbannade för dem släpper honom:)
Kommentera

Rossa: Den förra jänkaren vi tog från Örebro vart ju lyckat
Kommentera

maddog1970:
Rätt fräckt vore att sätta ihop en transatlantisk kedja. Sen kör man Brodin och Rödin ihop med Jesse. Den tredje med JVM lirarna Adam och Oscar ihop med en rutinerad Norda. Fjärde kör man Olden, Lundberg och den sista tycker jag att Lindgren ska ha. Blomman och Westerholmarna känns överflödiga och deras form är ju inte direkt okej.
Nu väntar jag bara på en back värvning.
Det vore ju jäkligt kaxigt att plocka Lindbäck nu till slutet av serien. Säkra upp målvaktssidan ordentligt! Men det är väl bara en våt dröm..?

Drömlag efter jul:

Starkbaum - Lindbäck/JJ/Sandström

Andersén Kilström
Bertilsson Djoos
NY Eklund
Westlund

Sweatt Scott Wallace
Rödin Niniimäki Brodin
Brodecki Nordquist Lindblom
Olden Lundberg Lindgren
Lööke

Extra spelare:
Blomqvist Westerholm Westerholm

PP1:
Eklund
Scott
Wallace
Rödin
Sweatt

PP2:
Andersén
Brodecki
Brodin
Niniimäki
Olden
Kommentera

Rossa: Ja, de Örebro-supportrarna jag pratat med under dagen gillade honom och tyckte att han användes fel i år. Han har tydligen spelat i en tredjelina med krav att prestera som om han lirade i en första. 

Är riktigt positiv till den här värvningen. Det är inte ofta man kan säga det. 

Kommentera

Väldigt nöjd med Bengtzén just nu. Två tummar upp.
Kommentera

Snacka om byråkrati i överkant, när man måste skaffa nytt arbetstillstånd
för en spelare som byter klubb inom samma land (under en säsong som han
ju uppenbarligen redan har arbetstillstånd för i Sverige).

Först när jag läste att han inte skulle spela mot Örebro, så trodde jag att
det var de som satt som villkor att han inte skulle spela mot dem.

Spelade t.ex. inte Rajala i Färjestad rätt snabbt, från det att han blev
klar för dem? Och då hade han inte spelat i Sverige den här säsongen.
Men Färjestad har kanske en egen gräddfil till att ordna arbetstillstånd snabbt.

Kommentera

Enaranger: Det är nog en betydligt enklare byråkratisk process för EU-medborgare än för nordamerikaner.
Kommentera

Peja:
Tänkte på nästa års lag där prio ett för BZ måste vara backsidan samt att försöka bryta med Westerholmarna!
Har kikat runt på backnamn vars kontrakt går ut en del kanske det bara går att drömma om men va fan...

Ryan Gunderson
Jonas Holös
Jusso Hietanen
Patrik Hersley
Mathias Porseland
Petter Granberg
Henrik Tömmernes
Erik Gustafsson
Tobias Viklund
Anton Grundel
Ole-Kristian Tollefsen
Noah Welch
Teemu Laakso
Cory Murphy
Sebastian Erixon

Sen kommer ju målvaktssidan att vara intakt.
Man kan ju alltid drömma om Lindbäck och vipps får vi SHLs bästa målvaktpar på väldigt länge.

Forwardssidan så måste ju prio 1 vara att behålla Rödin och Brodin. Sen om det skulle visa sig att Jesse och Tim gör succé så är jag för en förlängning! Tror dock mer på Wallace än på Jesse. Och om sen Johan Larsson bestämmer sig för Sverige igen så vore ju han en dröm att värva. Lindgren är ju billig så han kan också stanna, bra utfyllnadspelare. Lundberg tror jag kan vara nyttig att behålla med tanke på att han är billig, har rutin, kan spela ytter och center samt bor i Gävle. Nordan känner i varje fall inte behövs då jag tycker det finns en del duktiga centrar vars kontrakt går ut. Dessa centrar är även väldigt duktiga i defensiven (alá Mads Hansen som 4e center)

Niclas Lasu
Jonas Almtorp
Niklas Fogström
Simon Önerud
Andreas Falk
Johan Larsson

Mitt drömlag nästa säsong, bred trupp med mycket spets.
Starkbaum - Lindbäck
(Sandström,JJ)

Gunderson Andersén
Bertilsson Kilström
Eklund Porseland(behövs en stor, tung rigthare)
Sundqvist Westlund
(Carlsson, Nörstebö)

Sweatt Scott Wallace
Rödin Larsson Ollas
Brodin Enterfeldt Olden
Brodecki Lasu Lindblom
(Lööke,Lindgren,Lundberg,Blomqvist)

PP1:
Gunderson
Scott
Ollas
Rödin
Larsson

PP2:
Porseland
Wallace
Brodecki
Enterfeldt
Sweatt

BP PAR:
Sweatt - Scott
Ollas - Larsson
Brodin - Enterfeldt
Rödin - Lasu

Coach Jonas Rönnqvist
Ass coach Tommy Sjödin
Ass Coach Andreas Dackell

J20 coach Ove Molin
Kommentera

Enaranger:

"Tim lämnar Örebro och ansluter direkt till Brynäs men kommer inte spela matchen på lördag i Gävle.

– Jag vill såklart tacka Tim för allt han gjort i Örebro Hockey och önskar honom stort lycka till i alla matcher utom två, avslutar Pontus Gustafsson."

Blir ju lite bökigt för Örebro o förklara för sina intressenter om han ändå spelar på lördag, och inte bara jan+feb

Kommentera

Pettisbif: Det finns tyvärr bara en sak som kan få Gunderson att återvända redan nästa år och det är väl flickvännen. Som spelare är han för bra och Brynäs har knappast råd att betala lönen han förtjänar. Min gissning är att han spelar 2-3 år i Jokerit och sedan återvänder (om vi har tur, han har egentligen inte mycket mer att hämta i Sverige). Men drömma kan man och bör man, det gör jag med.

Synd förresten att vi inte får se Wallace innan uppehållet. 😐
Kommentera

Bra där "Sickan", tur att ni har en plan. Ska bli intressant o se hur den ser ut.
Kommentera

Det vore något... Hur har vi missat en sådan värvning undrar jag.
Kommentera

Brynäsgubbe: Du undrar över mkt, märker jag.
Ett tips: FRÅGA ansvarig (BZ) om och när du inte vet, så slipper du dra slutsatser baserat på egna gissningar....
Kommentera

Brynäsgubbe: Ja det vore intressant att höra motorsågen!

Vernace – som också har ett italienskt pass – kommer närmast från spel i Adler Mannheim i tyska hockeyligan, där han bidrog med 18 poäng (1+17) på 51 matcher förra säsongen.
Kommentera

Lunkan: 1+17 i tyska ligan. Är det nått att hoppa högt över.

Är det ambitionsnivån?
Kommentera

Huge: Vilket inlägg svarar du på och vilka slutsatser menar du att jag dragit? 😕
Kommentera

Brynäsgubbe: Ja, vad tror du?
Hur drar du slutsatsen att BZ missat Vernace?
Jobbar du med BZ och har koll på vilka spelare han ev missat?
BZ kan väl lika gärna ha tackat nej eftersom han har nåt bättre på gång?
Därför: dra inga slutsatser på egna gissningar.
Kommentera

Huge: Du kontrar en "gissning" med en spekulation... Hårfin skillnad ;)
Kommentera

Huge: Ok allmäktiga Huge...

Ofta du tror att han har någon bättre gång. Som vem då?
Kommentera

Powerfade: Hurdå kontrar?
Jag drar ingen slutsats: att BZ missat Vernace.
Det gör däremot brynäsgubben, en jävla skillnad.
Jag tog ett alternativt scenario som exempel på hur det lika gärna kan ligga till, det är INTE att dra nån slutsats om att BZ har missat Vernace.
Kommentera

Brynäsgubbe: Det heter "allsmäktige" och inte "allmäktiga".
Ointressant i sammanhanget vad jag tror, jag drar iaf inte slutsatsen att BZ missat Versace innan jag har BZ:s förutsättningar klara för mig.
Sen TROR jag att alla sportchefer mer eller mindre dagligen blir kontaktade av agenter som har lediga spelare till "försäljning".
Mao: tror knappast att BZ i det skulle ha missat Vernace.
Sannolikheten är väl isf mer att han haft goda skäl att tacka nej.
Kommentera

Huge: Skrev på telefonen med en hand. Ursäktar mig om det var obegripligt för lille Huge.

Men vadå, du som har koll och kan göra bedömningen att det finns bättre spelare tillgängligt kan väl åtminstone hosta fram ett namn?
Kommentera

Huge: förlåt. Du spekulerade i en ALTERNATIV förklaring. Precis dom alltid när det gäller Brynäs.
Kommentera

Brynäsgubbe: Du får nog vänta tills Brynäs presenterar spelaren. Det lär vara det absolut bästa alternativet enligt Huge.
Kommentera

Brynäsgubbe: Fattar du trögt, lille brynäsgubbe?
Jag har ingen koll, just därför som jag inte drar några slutsatser. Jag gör bedömningen att BZ lika gärna kan ha valt bort Vernace, av goda skäl.
Du har noll koll men drar likförbannat slutsatsen att BZ missat Vernace. Det är skillnaden mellan oss två.
Varför hostar inte DU istället upp nåt namn?
Det är ju DU, och inte jag, som påstår att BZ missat honom?
Isf måste du väl rimligtvis ha koll på vilka andra spelare BZ missat eller valt bort?
Eller?
Kommentera

Powerfade: Räcker inte.
En presentation säger fortfarande inget om vilka alternativ BZ haft och därför går det inte heller då att dra slutsatsen att BZ missat Vernace.
Bästa alternativet är att du eller Brynäsgubben presenterar de spelare BZ jobbar med och känner till, sen kan vi på läktarcoachers vis och för vad det är värt, diskutera om BZ ev valt rätt eller om det funnits nåt bättre alternativ.
Eller menar du också att BZ med säkerhet har missat Versace och att det inte finns en alternativ förklaring, ex att han inte ansetts tillräckligt bra eller att han själv tackat nej?
Kommentera

mk:Nej det var ju det jag syftade på, var det otydligt?
Kommentera

Jag har ingen aning om skadesituationerna, men alla de här 3 backarna måste ju vara intressanta (och väldigt dyra) för alla europeiska klubbar som är i behov av backförstärkning. 
Kommentera

Huge: jag har ingen aning om vilka som varit intressanta för BZ och hur han jobbar. Det kan vara så enkelt att han har en lista sedan länge som han jobbar med i första hand. Det är sportchefens jobb att hela tiden söka efter lämpliga spelare. För tillfällen som nu med skador och även för framtiden.
Så hade jag jobbat i alla fall.
Kommentera

Lunkan: Med så mycket namn som slängs härinne. Vissa mer otroliga ön andra så ja. Jag trodde du var allvarlig.
Kommentera

Huge: Öööh, det var ju ett namn jag föreslog och var besviken över att vi missade. Riktigt så dum i huvudet trodde jag inte du var.

Varför har du fått för dig att man måste vara sportchef för att ha någon som helst koll på hockey och spelare?
Kommentera

Brynäsgubbe: "Öööh, det var ju ett namn jag föreslog och var besviken över att vi missade."

Hmmm...
Nu var det ju inte alls så du skrev.
Du undrade ordagrant "hur har vi missat en sådan värvning"

Underförstått: hur kan BZ ha missat Vernace.

Så frågan du ännu inte svarat på kvarstår:

Hur vet du att BZ har missat Vernace och inte haft honom som tänkbar ersättare för Sunken?
Har BZ missat Vernace om denne tackat nej och istället valt ett i hans tycke bättre alternativ?

Återigen: du sitter bara och drar tvärsäkra slutsatser av dina egna gissningar.
Vare sig klokt eller seriöst, om du frågar mig.
Kommentera

Huge: Om han avfärdat honom vore det väl ännu värre? Jag tror inte vi kan räkna med så mycket bättre.

Du hakar upp dig på petitesser. Att jag skrev så var bara ett logiskt antagande eftersom han inte spelar för Brynäs nu. För Bengtzén är ju bäst i världen och kan inte missa något eller hur?
Kommentera

Brynäsgubbe: Visst är det kul att du tyckte likadant om Sundlöv?
Kommentera

Brynäsgubbe: Just det, du TROR så mkt och sen drar du slutsatser av det du TROR, inte av vad du vet.
Om du inte VET vilka spelare BZ haft att jobba med så kan du heller inte säga att han missat Vernace.

"Att jag skrev så var bara ett logiskt antagande eftersom han inte spelar för Brynäs nu"

Så varje gång en spelare väljer ett annat lag än Brynäs i framtiden, så blir ditt logiska antagande det att vår sportchef måste ha missat den spelaren?

I sanning ett märkligt och minst sagt obegripligt resonemang.
Du har inte tänkt tanken att BZ haft Vernace på tapeten men till sist bestämt sig för att tacka nej, av goda skäl som vi bara kan gissa oss till?
Kommentera

Helt ärligt, det är bara löjligt att diskutera om en spelare som är för dålig för SHL. I annat fall hade han ju gått dit, eller till en annan liga t.ex. Schweiz.

Bengtzén har gjort ett grymt bra jobb dom få månader han varit här. Han söker efter något bättre än en spelare som "bara" tar plats i Allsvenskan.
Kommentera

Huge:Så varje gång en spelare väljer ett annat lag än Brynäs i framtiden, så blir ditt logiska antagande det att vår sportchef måste ha missat den spelaren?"
Och ditt logiska antagande är precis tvärtom.

Oavsett vad det gäller så gör de rätt.
Kommentera

mk: motorsågen mk motorsågen!
Kommentera

Intervju med Tim😃
Kommentera

Powerfade: Förmodligen gör Brynäs rätt utifrån sina förutsättningar. Eller menar du att nån utomstående kan bedöma det?
Kommentera

Jajjen: Jag utgår från att man gör rätt ibland och titalt fel ibland.
Att tex satsa på Kristan var rätt och Rahm totat åt skogen.

Huruvida det är rätt eller fel i det här fallet är inget vi vet eller ens kan spekulera om.

Min poäng var att Huge ALLTID anser att Brynäs gör rätt.
Kommentera

Powerfade: Eftersom jag inte är insatt i eller har kunskaper om de förutsättningar som föreligger så har jag heller ingen åsikt om huruvida man på förhand gör rätt eller fel. Jag utgår däremot alltid från att ansvariga med den kunskap och insyn som vi läktarcoacher saknar, alltid gör rätt och tar så bra beslut som möjligt.

Att sitta i soffan och tala om för ansvariga hur dom borde göra, utan att ha vare sig några mer ingående kunskaper eller insikter i hur arbetet i en elitförening fungerar, överlåter jag åt dig och andra tvärsäkra baksätesförare att göra.
Kommentera

Powerfade: Att Kristan var rätt och Rahm fel vet vi nu efteråt. Brynäs har inte förmånen att i förväg kunna avgöra vad som blir rätt eller fel. De måste utgå från bedömningar byggda på förutsättningar som bara de känner till. Jag tycker det är klädsamt att man som supporter har viss förståelse att det innebär vissa svårigheter. Att reflexmässigt bara sucka - "tyyypiskt Brynäs" när Brynäs inte kan handlplocka spelare är ynkligt.

"Huruvida det är rätt eller fel i det här fallet är inget vi vet eller ens kan spekulera om."

Är det inte just det alla här gör?

Kommentera

Jajjen: Och du tycker att "förutsättningarna"kring Rahm var bra? En målvakt som inte spelat på två år.

Det luktar vild chansning lång väg.

Kommentera

Powerfade: Och du vet vilka alternativ som var möjliga, givet resurser och utbud?
Kommentera

Jajjen: Jag är tämmeligen säker på att det fanns alternativ till Rahm. Det var ju inte så att man tog in honom i en paniksituation som en snabb lösning.
Kommentera

Powerfade: Tämmeligen säker känns tryggt. Vill du att Brynäs tar beslut på den typen av underlag?
Kommentera

Lunkan: Såg nu att jag svarade fel gubbe.

Dumstrut på:)
Kommentera

« · 1644655 · »