Brynäs IF

730030 inlägg · 7961 ämnen

Läkerol Arena

« · 884472 · » Till forumet

Sv: Läkerol Arena
tjugo8: Jag begriper allt det där. Men grejen var den att du skrev att vi "endast" är typ 10 mille efter den ABSOLUTA toppen, vilket är en sanning med modifikation. Om vi leker med tanken att VF och FBK är den absoluta toppen så ligger vi 60-80 mille efter. Om vi är där om 10 år? Ja, kanske. Men var är de andra då ? Vi har tappat 10 år på de flesta lag och det är inte lätt att komma ikapp. Helst som många lag ligger steget före i det mesta.
Kommentera

tjugo8: "omsättningen har till egentlig betydelse att Brynäs exempelvis har råd att ha en nedan sportorganisation.
Lägg därtill övriga heltidsanställda kring arena, klubbdirektör mm"

Den stora spotorganisationen är lika bred som kostsam. på bekostnad av en eller två toppspelare i A-laget.

Där kanske du har den stora skillnaden. Andra lag väljer att stasa pengarna på LAGET medans Brynäs eldar för kråkorna med stor satsning på juniorverksamheten. En satsaning som inte ger vidare mycket avkastning i form av spelare till A-laget. Det blir lite ond cirkel över det hela. Man plöjer ner mycket pengar på juniorer som man sedan inte vågar ge en ärlig chans i A-laget, just på grund av att man inte har ekonomi att bygga ett slagkraftigt lag där man "har råd" att slussa in juniorer via spel i tredje- och fjärdelinan.
Kommentera

sylf: Konsten är ju inte att ha mycket pengar på banken. Visst, det ger en trygghet men samtidigt så gäller det mer att nå så mycket framgång som möjligt för så lite pengar som möjligt. FBK och Fröunda kan säkert sätta sprätt på sina mijoner och i "princip" köpa sig sportsliga framgångar men frågan kvarstår, är det värt det?

Brynäs ligger precis som du skriver efter med ca 10 år och vi kommer nog inte att komma ifatt topplagen när det gäller rikedomar men väl organisatoriskt, sportsligt och budgetmässigt när det gäller löner.
Kommentera

sylf:
ok...jag trodde det var outrett "Vad nu den har för egentlig betydelse"
men jag kan väl ändå lägga till att omsättningen även möjliggör troligen ES största spelartrupp

VF, FBK, HV är orimliga som måttstock, bl a pga exempelvis Ggb är 5 gånger så stort som Gävle, Karlstad o Jönköping har nästan inga andra elitlag i andra sporter i regionen + har varit enormt duktiga, förebilder som Brynäs nu lär utav.

Vad gäller övriga lag som kommer vi INTE, med dagens väldigt fina förutsättningar, att tappa mot dem. Således inte "tappat 10 år på de flesta lag". Mora, DIF, Luleå, SAIK, Timrå, SSK har vi redan lämnat bakom oss, och glöm inte Leksand o MIF.

Vi kommer gå i takt m MoDo och Linköping, o det är inte kattskit
Kommentera

tjugo8: Helt rätt! Omsättningen lägger nivån för vilka kostnader vi har/kan ha. Hög omsättning=höga kostnader=höga spelarlöner=förutsättning för framgång. Får jag välja mellan högre vinst eller högre omsättning väljer jag högre omsättning varje dag i veckan. (Vore jag aktieägare skulle jag givetvis tycka annorlunda.)

Brynäs har tagit ett imponerande kliv på det ekonomiska planet. Vi ligger numera strax efter LHC i omsättning. Det är bara Modo och HV som gör ett bättre resultat i förhållande till omsättning. Utmaningen nu är att fortsätta öka omsättningen.

Intressant är Modos tokomsättning. Bara FBK ligger högre. Där kan man ju fundera över varför vi "bara" ligger på 80% av Modos omsättning. Ett SM-guld betyder rätt mycket ekonomiskt.

Timrås låga omsättning är märklig med tanke på deras värvningar. Anställs spelarna av SCA? Och Mora har ett eget kapital på 12 mille. Imponerande!
Kommentera

GävleLasse: "Den stora spotorganisationen är lika bred som kostsam. på bekostnad av en eller två toppspelare i A-laget."

visst är det så...strategiska val...bara framtiden visar vad som var rätt...
brett o långsiktigt eller in med 2 st typ Micke Renbergs-förvärv...

är dock ytterst tveksam till Tommy-Tinas "alltid redo"-tjänst...där eldas det för kråkorna...
o andra sidan blir det VÄLDIGT enkelt att följa upp ev framgång i detta arbete...time will tell...
Kommentera

tjugo8: Jag tycker gott vi ska kunna jämföra oss med Karlstad,JKPG. Det är städer i Gävles storlek och vi har haft ett fotbollslag i allsvenskan i 2 år. Innan det var vi helt ensamma på scenen och borde lagt en grund redan för länge sedan. De enda lag vi inte kan jämföra oss med är VF,DIF där förutsättningarna är helt annorlunda, på gott och ont.
Kommentera

tjugo8: Vad har Tommy-Tinas tjänst med saken att göra? Tommy har gjort massor för laget på isen och således gjort skäl för lönen. Det finns däremot många inne på kansliet som bara vänder papper och gör organisationen trög.

Vi skulle behöva en kontorsmotsvarighet till Boork som styr upp organisationen. Men dessvärre så finns det för många gamla kamratliga band mellan styrelsemedlemmar och kanslipersonal för att det skall bli allvar av en sån tanke.

Ett ganska signifikativt exempel på hur det är ställt i Brynäs är att titta på layouten på Arenan. Man har "slösat bort" en väldigt stor bit på kansliet. Utrymme som gott kunde ha använts till ytor som generar pengar i samband med matcher. Nu trängs supporters i en väldigt liten bar medans det sitter ett fåtal personer och äter sin lunch i ett väldigt väl tilltaget pentry. Man kunde gott ha varit lite mer effektiv när det gäller disponeringen av dessa ytor.
Kommentera

sylf: Ockelbo basket, Saik bandy? Gävletrakten har väl framgångsrika idrottare på andra områden också? Friidrott, boxning? Mindre sporter men stjäl uppmärksamhet från publik, media och sponsorer. Läste att Sandviken ska bygga en jättearena som kommer att stjäla evenemang från Läkerolen. I Karlstad finns ishockey, motorsport och dansband. Det är allt! Men visst ska vi ikapp värmlänningarna och smålänningarna. Snart!
Kommentera

GävleLasse: "Men dessvärre så finns det för många gamla kamratliga band mellan styrelsemedlemmar och kanslipersonal för att det skall bli allvar av en sån tanke."

Och det kommer aldrig att ta slut så länge det är gävleborna som via media sköter anställningarna i Brynäs. Tumregel nr 1: undvik att anställa gamla spelare.
Kommentera

Jajjen: Ockelbo basket? Nu får du väl ändå ge dig. SAIK bandy kan visserligen ses som en konkurrent om sponsorerna, men sett till skillnaden i exponeringen i TV och annan media så har Brynäs ett milslångt försprång.

Mer Marknadsföring och mindre letande efter ursäkter vor på sin plats..
Kommentera

Jajjen: Friidrott, boxning,Ockelbo basket????? Knappast nåra sponsor/publikmagneter. Diskussionen gällde elitlag. I Karlstad finns i såna fall ett hårdsatsande Carlstad United,Boltic.I JKPG finns J-södra i superettan, plus alla frikyrkor:-)
Kommentera

Jajjen: Om det är Sjödda du vill hänvisa till så fanns det avtal om anställning. Avtal måste följas.

Men i övrigt så håller jag med dig. Man måste anställa folk efter kompetens på det område de skall arbeta inom.
Kommentera

GävleLasse:
Tommy-Tinas tjänst känns lite tillgjord, men nyttan blir ENORMT enkel att läsa av. Är av den åsikt att alla anställningar ska vara framåtsträvande, inte en belöning för historia, det är så betonghäckar skapas...

Är ganska dåligt insatt i kansliets utrymmeutnyttjande och personalens effektivitet men naturligtvis ska den vara i topp.
Kan iofs köpa att anställda som spenderar 40-50 timmar i veckan har en trevlig arbetsmiljö -> gladare medarbetare -> bättre arbetsinsats -> bättre för alla.
Samtidigt vill även jag bara vänta högst 30 sekunder på o få min starköl i paus..;-)
Kommentera

tjugo8: 30 sekunder? 36 stycken per paus?
Kommentera

tjugo8: Visst ska de ha en bra arbetsmiljö. Men att lägga ner så mycket plats på något de skall använda till kafferasterna är att elda för kråkorna. Lunchen intas nog oftast uppe hos Wille i hans restaurang. Även fast det känns som ett jävligt dyrt alternativ.
Kommentera

GävleLasse: Ja nu var ju inte avsikten att påstå att Ockelbo basket är lika stora som Brynäs. Ockelbo basket har över 100 sponsorer. Sponsorer som jag hellre sett i Brynäs. Eller basketens sponsorer kanske bara bidrar med kaffe och bullar vid match?
Kommentera

Jajjen: Ja de bidrog inte med mycket nog i alla fall iom att Ockelbo Basket gick i konkurs...
Kommentera

sylf:
Som slutinlägg för Ekonomidebatten vill jag citera L.As eminenta krönika;

”Jag minns fortfarande med visst obehag Hans Chrunaks ord om att de skulle ta det lite lugnt i Luleå och att bygga ut hallen för sju åtta tusen åskådare var väl lite riskabelt.
Herregud, det är verkligen inte riskabelt, snarare är det nödvändigt. Annars gör nån annan det och snor dig på de bästa spelarna, Hans. För 120 miljoner i omsättning får man bättre spelare än för 80. Det är enkel ekonomi.”

Det är mot bakgrund av det som jag högaktar vissa personer inom Brynäs IF;
De som beslutade om byggandet av LA;
jag ser detta som ett av de viktigaste besluten i Brynäs ca 100 åriga historia, och detta togs i ett enormt pressat läge. Att ta stora, avgörande och korrekta beslut i pressade lägen är bland det svåraste någon kan göra och det har jag den största av respekt inför.

Wayne Flemming och Leif Boork;
Räddat oss från lindansargäng till slutspelsgäng

Tommi Mietinnen och Chris Phillips
Denna utnämning är inte helt saklig utan mer känslomässig, jag vet.
Tommi för sitt avgörande mål mot HV där vi undvek kvalserien, vem vet, vi hade kanske åkt ur ES där…
Chris för att han åkte från andra sidan klotet från en lön på 10-tals miljoner/år för att med stolthet och hjärta bära sitt A på Brynäs-tröjan i skithallar som Nyköping, SAIKs ishall osv

"medgång ger supportrar, motgång prövar dem"
Kommentera

GävleLasse: Och SAIK klarade Elitlicensen med nöd och näppe ;-)
Kommentera

65selander: Ja det kostar att ha ett lag som är med i guldsnacket varje år...
Kommentera

apropå Läkerol Arena.. är det nån som vet om dom har fått upp guld åren och tröjorna i taket??
Kommentera

21olsson:
vi som var på kvartsfinalerna såg att guldåren var där...;-)
ingen aning om tordan o huss...känns som det kvittar med huss...
Kommentera

tjugo8: Helt rätt, Huss kan dom hänga upp i E.ON arena istället. Det finns andras tröjor som borde sitta där istället.
Kommentera

sylf: Huss tröja #26 bredvid "Strimmas" #5? Nej, jag tror nog inte det. Värre helgerån får du leta efter.
Kommentera

65selander: Med den nya Arenan för 190Miljoner som inte kostar SAIK ett öre kommer nog publiken återvända iaf första året som för BIF med LA...så det ser ljust ut
Även om jag gillar det där med att stå ute så är det Bandy inomhus som är framtiden om man ska hänga med.
Ska bli kul se om intresset för BIF och LA håller i sig,iofs hänger det ju ihop med hur det går för laget och inte bara att besöka nya arenan s
Kommentera

sylf:

#29 Custemo?Glad

Ska nån tröja upp i taket är det #21 Molin.
Kommentera

RavenLord: Håller med om utomhus, man skall frysa eller fått knö sig in under gasolvärmarna. Inomhus arennorna ändrar ju förutsättningarna för laget som har arenorna.

Nu slipper man dåligt väder på träningar mm. Se bara vad heallen gjorde för Byn.

Ang BIF så blir det att laget placerar sig i övre halvan och Brendl skyfflar in mål.  Krävs nästan topp tre för att hallen skall fyllas under lunken.
Kommentera

Frysningar, 21olsson & tjugo8: Jag drar mig till minnes för några år sedan när Palle Eriksson skulle utarbeta statuter för fastställande av vilka spelare som skulle komma ifråga för frysning/upphängning i taket. För att summera det hela; Det gick inte. Dels beroende på att man inte kan grunda det på statistik – nog borde det finnas en och annan trotjänare/pionjär i Brynäs 1940-1963 som skulle kunna komma på tal, egentligen. Och dels beroende på att Håkan Bergs (styrelses) beslut att frysa “26 Huss” drar ett löjets skimmer över det hela relativt Brynäs stora stolta ishockeyhistoria. Och förstås dels att Leif Boork på senare år gjort sin egen version av infrysningar... Kanske att “24 Miettinen”, “39 Miettinen” och “62 Wahlberg” borde hänga där uppe.
Kommentera

Sjödda å Molin ska upp i taket visserligen har inte sjödda vunnit nått me Brynäs men han är ändå värd att hänga där.. och ove e ingen snack om saken!
Kommentera

21olsson: Sjödda i taket? Med Tina då? Det svänger fort...
Kommentera

zigge: Sjödda hamnar i taket för att han avslutar i Brynäs som spelare och person oavsett senaste dravel, så länge han avslutar sin karriär i den legendariska tröjan. Sjödda har ju trots allt en jävla matcher över 600 st

Hussen har många matcher men väljer att avsluta TIK. Där straffar han bort sig själv trots han har över 600 matcher i Brynäs ärorika matchtröja. Men det är inte inte jag som bestämmer... Må ni hata mig för det, tror fortforande att Sjödda har fler trots tjafstet

Mitt kriterium är att man gör något som är stort som typ många matcher i laget eller hjälpt laget till många, många viktiga segrar eller guld.. Fast då skall man även avsluta sin karriär i Brynäs.

Sjödda-affären som många fick hata BIF för eller som jag skrev. Jag lade mitt veto på BIF och det fick man skiten för.

Efter tjafs så är Sjödda i de klassiska färgerna igen. Redo att proppa vissa andra fw's
Kommentera

65selander:
T.(ommy) Sjödin; "och det (Brevet, min anm) hade lika gärna kunnat vara undertecknat av mig själv"
T.(ina) Sjödin; "Det är i dag man ska skämmas över att vara brynäsare."

gillar naturlitgtvis tommy, dock tappade han dock perspektivet på slutet
INGEN SPELARE ÄR STÖRRE ÄN BRYNÄS IF!

varje 100 år kan man dock ev höja 1-2 tröjor för att skapa massmedialt intresse o ev enas om att någon korrekt förtjänar denna utnämning
...men låt det inte gå inflation i detta...
Kommentera

65selander: ”Hussen har många matcher men väljer att avsluta TIK. Där straffar han bort sig själv trots han har över 600 matcher i Brynäs ärorika matchtröja.”

Tillåt mig försvara min på lädret skrinnande idol. Han fick inte förlängt men han (eller hans fru) gnällde inte för det, däremot ville han fortsätta spela hockey vilket gjorde att han flyttade till Timrå.
Det skulle väl innebära att alla som väljer att avsluta i annan klubb oavsett serie blir diskriminerade (dvs både Krobbe och Kyösti....). Det kommer förmodligen att sluta med att inga spelare efter 1990 kommer hängas upp i taket med tanke på dagens rörlighet bland spelarna. Ett undantag skulle väl då vara Bäckis. Om vi följde Modo’s principer gällande Foppa så räcker det med att vänta tills han blir stjärna i NHL.
Att ta fram kriterier för vilka som skall hänga i taket är mer eller mindre omöjligt (precis som 20 Lindgren var inne på gällande Palle Erikssons ”mission impossible” tidigare).
Antal matcher, antal SM-guld, kaptensbindeln, landskamper, poäng, ja det finns hur många urvalskriterier som helst men Brynäs dilemma är dess framgångsrika historia, går det överhuvudtaget att välja
någon utan att stampa någon annan på tårna. Ytterst, ytterst tveksamt.
Kommentera

Huss: Kanske klumpigt skrivet men det jag var ute efter att man skall avsluta sin karriär i Brynäs och gjort ett gäng matcher eller något annat stordåd. Som sagt var så finns det en del kriterier att gå efter.

Brynäs borde skapa någon Traditionskommitté som håller koll på just sådana här saker.
Kommentera

65selander: Nja, jag var mer ute efter att jag inte tycker att något bör vara heligt som t.ex. avsluta sin karriär i Brynäs. De som väljer att ta en säsong i rivaliserande klubb bör väl uteslutas men om det är NHL eller Skutskär eller Timrå som vid tillfället låg i en lägre division bör väl inte fullständigt utesluta personen ifråga. Många av de senaste storstjärnorna har väl valt att inte avsluta i Brynäs (Näslund, Salming och Sandström) och andra valt att fortsätta en tränarkarriär i andra klubbar (Djoos, Kyrö och Huss).
Traditionskommitté är en tanke men hur skall man ta fram den?
Några gamla uvar som tycker att allt var bättre förr och att alla spelartröjor från sjuttiotalet borde hänga i taket (personligen), journalisterna som (tillsammans med fansen) fick fram tidernas Brynäslag häromåret (Salming, Djoos, Näslund osv) och sen supporterklubbarna ("hissa upp Melker....in person").
Vore inte en bättre idé att istället ta ner tröjorna och ofrysa numren (Lundström och Huss blir säkert upprörda men vafaen..) och istället bygga en sjuhelsikes Hall of Fame med våra 50 mest kända profiler genom tiderna, tröjor, historik, museum, flat screens som rullar målsekvenser osv osv... Lundström och Huss kan få klippa det röda bandet som plåster på såret. Allt i anslutning till LA.
Kommentera

65selander: Jag tycker inte att man skall pensionerna några fler nummer överhuvetaget. Det går precis lika bra att hänga en flagga med Namn Nummer och Perioden man spelat i Brynäs.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Lasse: Det enda nr som skall låsas är #65. :-) Huss: Hall of fame låter bra.
Kommentera

65selander: Det finns bara ett tak som man kan hänga din # 65 och det är i taket på Södergrillen...
Kommentera

65selander: Jag anade att du inte skulle tacka nej till en HOF...
Kommentera

65selander: Tröjor i taket ...löjligt!
Mumifiera spelarna och häng dom i taket istället för några löjliga skjortor av syntet ...fan vad jag skulle vilja se ...*CENSUR*
Kommentera

orion: Fan, har era moderatorer en ny knapp?
Kommentera

Huss: Utmärkta förslag, framför allt att bygga en rejäl, imponerande Hall of Fame i Läkerolen. Arenan är elegant, funktionell och modern, men jag saknar Brynäskänslan i den. Hur vet jag, strängt taget, att detta är Brynäs hemmais när jag kliver in i entrén eller när jag går runt i korridorerna? Brynäs har en enorm historia och hockeykultur att visa upp, så låt oss göra det.
Kommentera

Jompe: Klockrent!! Det måste märkas mer tydligt att det är just Brynäs hemmaarena man kommer till.
Kommentera

sylf/Jompe: Vet inte vart jag läste det men det sulle göras en hel del i Arenan i sommar men det kanske var tomma ord som utlovades.

Ang HoF så måste det vara något de har tänk på själva också med tanle på allt som ligger i gömmorna. 20 Lindgren kan stå och rabbla statistik i ett hörn ;-)
Kommentera

Jompe:

Jag håller med dig, arenan känns väldigt opersonlig. Extra tydligt nu när alla elitseriens nya arenor ser likadana ut. Brynäs busade dock till det och ritade dit en rulltrappa...

Jag vill se gamla lagbilder och spelarbilder i gångarna. Extra fokus på storspelarna och speciella formationer som smurfkedjan. Tom Bisset borde få en egen vägg.
Kommentera

pastorn: Ändå så får man tycka att massor av folk med Brynäs vackra färger är den bästa "dekorationen"... ;)
Kommentera

pastorn: Pubarna är under all kritik. Hög ljudnivå, dålig servic, kalla kala väggar etc, etc.
Kommentera

pastorn:
Ang opersonlig aren, kan jag bara tillägga: Bida er tid.
Som hemmafixare och hantverkarberoende, vet jag att det tar tid att få till hemtrevnaden, den växer fram efterhand.
Kommentera

Lunkan:
"Resultat + 5 mille det går åt rätt håll iaf"

just nu mer aktivitet på brynas.se jmf m här...

underestimerat resultat o omsättning i aftonbladet...
Kommentera

« · 884472 · »