1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733228 inlägg · 7962 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012

Jajjen: Alla andra lag väntar på att Modo ska ställa Steen och Enström på isen känns det som. Kort därefter kommer säkert andra lag börja kontraktera NHL-proffs.

Inget lag vill vara först att bryta överenskommelsen, förutom Modo då som verkar vara villiga att ta på sig det.

Redigerad kommentar

Jag hoppas Modo dyker upp i morron med alla NHL-spelare dom har. Hockeysäsongen kan börja!

Slajsarn:

Eftersom jag ev. tillhör dom skribenterna du beskriver i ditt inlägg vill jag klargöra att...... jag är en sportnörd av sån rang att jag är tillräckligt road av ES varje vinter UTAN att sportcheferna skall stressa varandra till budgetöverskridande. I.v.f. inte mer än vad som förekommer en helt "vanlig"  ES-säsong.

Trösten för oss som saknar tilltro till sportchefernas budgetkapacitet är ju ändå att de inte lyssnar på oss i alla fall ;-) 

Huss: Är det så fattar jag inte vad Brynäs väntar på.

Jajjen: Tvivlar inte på Karlsson. Han är bland de bästa nyförvärven Brynäs någonsin gjort. För övrigt tror jag att det står ett antal sponsorer i kö för att vara med att pröjsa Bäckis försäkring om Hockeyligan ändrar sitt ställningstagande gällande korttidskontrakt. 

Slajsarn: Ja, en tankevurpa modell större. Värst är ändå att HL har lyckats göra det till något negativt att våra världsstjärnor är beredda att spela för sina moderklubbar. Nä, tryggheten är så jävla tokrotad i det svenska samhällssystemet att Bäckis inte är välkommen tillbaka om det inte sker under förutbestämda former. Och på Håkan Loobs premisser.

Jajjen:

Förra säsongen inleddes med att man konstaterade att Brynäs för första gången på länge hade en del medel att satsa på lite dyrare värvningar. Man kontrakterade tre ganska anonyma tillskott i truppen och sa " vi skall ge juniorerna chansen och så avvaktar vi Ekholms öden  over there". 

Man hade is i magen att låta pengarna vila i börsen och spela hem guldet med det man hade.

Att det finns supportrar som ropar "go all in o köp allt som är löst" .... ja det kommer alltid att finnas, men du har inte läst att jag har föreslagit det ;-)

Loob????? hans ställningstagande är ju inte så svåranalyserat ;-)

Jajjen:Det verkar vara många skribenter som saknar tilltro till Brynäs ledning. Jag menar vad är det som säger att man skulle förköpa sig å det grövsta bara för att man tillåter NHL spelare i ES?

Visst finns det en risk att några lag skulle satsa hårt och sätta hela sin ekonomi på spel. Men att Brynäs skulle göra det håller jag för i princip orimligt. 

Att juniorernas utveckling skulle bromsas vid korttidskontrakt är ett löjeväckande argument. Jag menar HL har sagt att man inte tillåter korttidskontrakt men om "säsongen ut" kontrakt blir aktuella så är det fritt fram. Om det skulle bli aktuellt med såna kontrakt så gangnar det väl knappast juniorerna, snarare tvärt om.

arnio: Bara lite extra nu...

Jajjen: Jag har då aldrig skrikit på dyra värvningar, snarare så älskar jag Brynäs satsning på att satsa på juniorer och värvningar av spelare som kanske missats av andra toppklubbar. Elonomin ska man alltid tänka på innan man kräver dyra värvningar, en självklarhet enligt mig.

Huss: För övrigt tror jag herrn bara skummar texterna:

Jag skrev: "...Brynäs ska ta in dom bästa spelarna man har råd med,.."

HAR RÅD MED

Huss: En till som tvivlar på att Karlsson och Bylund kan räkna.

Tväst, arnio: Otroligt att ekonomin plötsligt har blivit så intressant. Annars brukar supportrar gasta om att Brendl ska köpas in, ett par klassbackar, Timonen. Då är inget för dyrt. Nu finns Bäckström tillgänglig, då plötsligt måste ledningen tänka sej för så dom inte ruinerar sej. Ni har verkligen svalt Loobs lobbyarbete.

Jajjen:

Med cirkusmishmashet menar jag att trupperna som alla lag började säsongen med helt plötsligt är mer eller mindre utbytbara..... hur många lockoutspelare kan det va lagom att ta in??? 2-4-6-10???? varför inte byta ut hela laget om man har råd??

En kortsiktig vinst blir det troligen..... och jag respekterar dom som har åsikten att Bäckis och några andra stjärnor är roliga att se på svenska rinkar..... men för min del är svensk hockey roligast med dom spelare som från början accepterat att spela ES, om det inte dyker upp nåt speciellt undantag förstås, det finns alltid undantag.... men att vår liga skall va nån slags dagisverksamhet som är öppen när inte de vanliga möjligheterna finns..... nej tack. 

Jajjen: Ah, du menar sååå? Står du för Bäckis, Lindbäcks och Johanssons försäkringskostnader också? Tack för det!
Jag köper säsongsbiljett direkt, fast kanske inte förresten, de kanske bara spelar någon vecka. Nåja några extra resor till Gävle blir det garanterat!
Framförallt skall det bli riktigt roligt att med Bäckis et al möta ett gnällgäng från Karlstad som innan säsongen trodde de redan hade snott bucklan från Gävle.
Tills cirkusen kom till ligan...

Jajjen: Om vi nu ska köra på med NHL spelare så gäller det att vi har ekonomisk täckning för detta fram till säsongen är över. Har vi det så är det ju bara att blåsa på och har vi det inte så är det bara att skita i det hela som jag ser det. Hur det ligger till har vi inte en aning om annat än att Bäckis kan misstänkas bli ganska dyr att försäkra. Det har ju florerat uppgifter om nån Ryss som kostar 3 Mille i månaden att försäkra.

Redigerad kommentar

Jajjen:

Med eller utan lockoutspelare så kommer ju varje år vissa lag att värva spelare som det är lite osäkert om man har råd med eller inte... men jag anser att risken för att vissa handlar för mer än man har råd med är överhängande en vinter när helt plötsligt det står 100tals NHLspelare och knackar på omklädningsrumsdörren.

Men hur varje lag lägger SIN budget är ju egentligen deras ensak........ men guldet 2013 kommer inte ha samma värde för MIG om det blir cirkusdirektören som får bestämma.

Tväst: Du menar cirkusmishmashet som innebär att några av världens bästa hockeyspelare kommer att lira i den svenska Elitserien?

Tväst:

MEN..... om alla andra lag öppnar för lockoutspelare så måste väl antagligen även Brynäs hänga på. Men jag tycker det är jävligt synd att man inte får chansen att försvara guldet utan det här cirkusmishmashet.

Tväst: Om Frölunda inte klarar av att räkna på kostnaderna för Erik Karlsson, då är det lika bra att alla avstår från att handla NHL-spelare? Varför skulle man räkna sämre nu än man gör inför säsongen?

Jajjen:

Jag förstår hur du menar... men, det finns ju ingen junior i Djoos,Berglinds,Molin eller Lindholms klass som i Augusti tar för givet att dom skall bli ordinarie i nåt ES-lag tror jag. Dom hoppas få sina chanser att visa upp sig.... blir det skador får dom mer speltid. 

OM det nu blir så att den här cirkusen dras igång så finns det ju ingen möjlighet att bedömma några scenarior..... när är lagen nöjda med sina trupper?? det finns ju en en hel ocean av spelare att ösa ur för den sportchefen som tycker att hans lag inte hänger med. Som jag ser det så finns det en uppenbar risk att några lag kommer att chanshandla långt över sina resurser..... i ett desperat försök att nå de mål man satt upp för säsongen.

Jag tycker att det finns en mängd frågetecken, och osäkra kostnader/ intäkter i det här läget för att man bara skall kunna slå sig ner och njuta av att Bäckis har världens vackraste tröja på sig för nån månad eller mer.

Huss: Jag menar givetvis tvärtom - Brynäs ska ta in dom bästa spelarna man har råd med, oavsett om det innebär att juniorer hamnar på bänken. Därför ska Brynäs plocka in Bäckström så fort och så länge det bara går.

Jajjen: Jag tror på något sätt att du helt har missuppfattat vad debatten angående korttidskontrakt med Lock-outade spelare handlar om.

Jajjen: Du är ute i gungfly med ditt försök att hitta en poäng just nu. Brynäs har hela tiden sagt att man är öppna för förstärkningar på backsidan. Hellström istället för Jonsson t.ex. Nu fick ju Berglind rejält med istid ändå och det hade väl Djoos också fått om det inte hade varit för skador och landslagsspel.
Menar du att Persson inte skall ersättas för att Djoos och Berglind då får mindre istid?
Dvs. samma istid de hade fått om Persson inte blivit skadad.

Tväst: Ahh, du glömde nog bara att läsa mellan raderna

Tväst: Jämförelsen gällde hur vi nånsin ska kunna peta en junior. Kommer Bäckis kan en junior hamna på bänken. Ersätts den skadade Persson kommer med största säkerhet Djoos eller Berglind bli sjundeback. Om vi nu inte ska peta juniorerna, hur gör vi då?

Jajjen:

Kort sagt.... man kan i min bok inte gämföra att ta in Persson i början på säsongen med att helt plötsligt öppna fördämningarna och ta in varenda NHL-spelare som inte får va med i nåt lag i vinter.

Jajjen:

Jag tycker att det är lite tråkigt med det här förfarandet som ett antal skribenter här på HS begagnar sig av...... istället för att försöka läsa lite mellan raderna, för att förstå de skribenter som kanske har lite svårt för att uttrycka sig begripligt..... så blir det här för det mesta precis tvärt om.... kan nånting missförstås..... så gör man det.

Det är ju möjligt att du försöker skämta???? men att i den här debatten gämföra Bäckis fall med Perssons..... hmm, det faller inte ut till din fördel.... eller hur var det med den berömda läsförståelsen ;-)

Huss: Du tycker alltså att det är besvärligt att ta in Bäckström istället för Lindholm/Molin? Hur ska vi nånsin kunna ersätta Persson? Det lär ju bli på Berglinds/Djoos bekostnad.

Huss: Harju var ett exempel, Helge.

Frisco:

Nej, men hade jag så fel. Ja då är det inte alls lika desperat juh...

Jajjen: Öh, nu yrar du en smula tycker jag. Tanken med Harju var att ersätta Silfverberg (i den mån det nu är möjligt...) och fanns med i beräkningen i en färdig trupp. Att bygga en trupp är som att bygga ett hus. Det är skillnad att ha med två badrum i en beställning på ett nytt hus än lägga till ett när huset redan är färdigt. Det går, men blir besvärligt.
Men i övrigt, nej det är inte värre att Bäckström petar Molin än att Harju gör det (om det nu är det Harju gör i truppen, ämne för en annan diskussion kanske...).

Redigerad kommentar

Jeklund: 45 mil. Spelar ni i Uppsala imorgon?

arnio: hoho

Jajjen: haha

arnio: Då påstår jag att skittidningen har fel. 1,4 mnkr i månaden motsvarar 32% av kontraktets värde.

Jeklund: Ja, känns verkligen som ett desperationstecken. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket ifall de är med eller inte. Vi vinner ju som sagt ändå ;)

ante08: Aftonbladets källa är Modos hemsida där de har lagt ut laget inför imorgon. Det är ju dock preliminärt, skulle Steen och Enström bli spelklara kan de ju stoppa in dem i laget i alla fall.

Jajjen: grejen är ju att Bäckström har kontrakt på 416 000 000 kr och det är ju det försäkringen gäller, Prremien är alltså (enligt Aftonbladets uppgifter :-) 4% av återstående värde på kontraktet.

MarcusElving:

Ett desperationstecken isåfall att Enström kliver in och spelar direkt om han blir spelklar, dessutom efter en bilfärd på 45 mil i benen =)

Ja, vi tar dom nog ändå =)

En reporter på lokalblaskan där uppe i Ö-vik Twittrar:

"En fågel viskar att Steen spelar i morrn. Även Enström om Modo hinner få allt klart. E tar bilen till Gävle när han får klartecken."

arnio: Så Bäckström har en månadslön på 4,3 mnkr och en försäkringspremie på 1,4 mnkr i månaden? 30% av värdet. Måste vara en helförsäkring, va?

arnio:

det blev växjö som fick sota för torsken mot oss i lördas =)

Jeklund: herregud, vad händer i Linköping?

arnio:

Riktigt skön comeback i linköping för Norrena....=S

Jajjen: 416 000 000kr

arnio: Som är...?

Jajjen: värdet på kontraktet

arnio: 4% av...?

« · 1519544 · »