Brynäs IF

727838 inlägg · 7961 ämnen

Lockout 2012

« · 1519677 · » Till forumet

Sv: Lockout 2012
Dragan 2k: Det beror ju helt på vilken spelares försäkring man snackar om, likaså vilken inhemsk svensk spelare...
Kommentera

Enaranger: men Wennerholm har ju sagt att försäkringarna inte är mer kostsamma än vad det kostar för en inhemsk svensk spelare:-)
Kommentera

Enaranger: Enligt Jajjen så är det bara ett räknefel.
Kommentera

Gurra88: Att du aldrig lär dig, säg inget negativt om Huges FBK! ;-)
Kommentera

Jag tror nog vi kan glömma att få se Bäckström i Brynäs under lockouten.
Bäckströms försäkringskostnad lär ligga i trakten av den för Zetterberg.

Det är ungefär lika mycket som vad tre riktigt bra spelare kostar, under
en mer "normal" elitseriesäsong. Skulle vi då sen betala färsäkringar
för ännu fler lockoutade spelare, ja då lär vi få betala priset för det
under kommande säsonger, i form av lägre spelarbudget.

Spelarna med de riktigt långa och dyra kontrakten har nog inte
de svenska lagen råd med.

Kommentera

Gurra88:

Ett avtal som dessutom är fel redan från början då det är förbundet som äger beslutanderätten i frågan, inte hockeyligan.

Kommentera

Huge: Det handlar ju fortfarande om lojalitet. Eller tror du på fullaste allvar att det är avtalet han bryr sig om? Han skiter givetvis i lojaliteten ( med tanke på hur han strider för EHL) han utgår enbart för vad som är bäst för Färjestad, men han använder avtalet som försvar.. Ett avtal som dessutom ogiltigförklarats av KKV.. Och de borde väl kunnigt folk som KkV kunna avgöra om ett avtal är giltigt eller ej? Det har bättre kompetens än både dig och hockeyligan på den biten.
Kommentera

Huge:

Och jag skulle kunna ta betalt i svarta pengar istället för att fakturera, det skulle gynna alla inblandade. Men är det rätt?

Kommentera

Gurra88: Det patetiskta är väl att du inte kan hålla isär debatterna.

Loob har kritiserat de som först varit med om att ta ett enhälligt majoritetsbeslut och som därefter bryter ingånget avtal.
Kan inte se vad det har med hans ev hybris och övertro på att bilda EHL har med saken att göra.
Bara för att han kanske var fel ute när det gällde EHL så innebär väl inte det att han är fel ute när han anser att ingångna avtal bör hållas?

Såvitt jag vet hade man väl dessutom inga som helst ingångna avtal när det gällde en ev start av EHL, så ditt argument håller inte för fem öre.
Kommentera

tompap71: "SHL är ett av Elitserielagen samägt aktiebolag vars syfte är att tillvarataga Varumärket ES ekonomiska intressen. Den sportsliga biten har dem ingen bestämanderätt över."

Sköter man den sportsliga biten på ett sätt som gynnar alla i bolaget så är det väl ett bra sätt att tillvarata de ekonomiska intressen som du talar om.
Så nog fan hänger ekonomi och det sportsliga ihop, som jag ser det.
Kommentera

Gurra88: Ja, visst fan är det mycket ironi att dansbandsraggarna gastar om lojalitet, särkillt om de gjorde tvärtemot vad gäller j20, sen köpte de väl ihop ett lag inför förra säsongen till j20? Det ska bli mycket intressant detta:)
Kommentera

Huge: Så det är bara i vissa fall man behöver vara lojal mot hockeyligan? Hur ser du på att den som skriker högst för att slippa lockoutare och vara "lojal" är samma man som skrikit högst om en ny europaliga.. Blir i det närmaste patetiskt.
Kommentera

Mittzon:

Ja man undrar ju vad som skiljer det här ifrån för tre-fyra år sedan när Fbk, Frölunda, Lhc och Dif gick ut med EHL-planerna? Gå med eller så bildar vi nytt hette det väl då...

Kommentera

Peja: Hockeyligan framstår alltmer som språkrör för de mäktiga klubbarna, framförallt Färjestad.
Kommentera

Huge:

SHL är ett av Elitserielagen samägt aktiebolag vars syfte är att tillvarataga Varumärket ES ekonomiska intressen. Den sportsliga biten har dem ingen bestämanderätt över.

Kommentera

Huge: Nu är det ju inte mej du ska fråga om varför man ska vara med i Hockeyligan. Men tar ligan ett "gemensamt" beslut som minskar Brynäs chanser att vinna matcher då kräver jag att Brynäs struntar i Hockeyligan.

I det här fallet tror jag många sportchefer sitter och hoppas på NHL-spelare oavsett vad klubbarnas representanter sagt i Hockeyligan styrelserum.
Kommentera

Huge: Sakta i backarna nu Huge..

För det första är jag Brynäsare in i benmärgen så skriv inte "ni" när du pratar till mig om Modo!

Du skrev: "Två ordinarie spelare som är igång och har matchvana tvingas kliva åt sidan för två ringrostiga diton. Känns knappast som nån förstärkning för deras del."

Rent allmänt håller jag med dig om att det inte är en förstärkning med matchrostiga NHL-spelare i Enström och Steen jämfört med Rittola och Påhlsson som tränat och spelat med laget inför säsong.

Men kvällens drabbning handlar inte om dessa två alternativ när det gäller Modos slagstyrka. det handlar om antingen:

1. Ett Modo utan de skadade spelarna och utan NHL-spelarna eller..

2. Ett Modo utan skadade spelare men med NHL-spelare

Förstår du hur jag menar nu?

Kommentera

arnio: I så fall borde Färjestad har blivit utkastade i samma sekund som de skrotade sitt J20-lag. Klubbarna var överens om att alla es-klubbar skulle ha J20-lag, men det struntade Färjestad i. De har även (tillsammans med ett fåtal andra klubbar) agerat en klar minoritet och blockat majoritetens försök att utöka elitserien...
Kommentera

Slajsarn:Det hela handlar väl om att dessa spelare är kontrakterade av NHL och kan försvinna när som helst. Lagen i Elitserien skulle inte kunna skriva ett kontrakt med ett slutdatum och detta skulle bli komplicerat för klubbarna. I Kudrocs fall bestämde i alla fall Brynäs kontraktslängden. Jag trodde att du kände till detta vid det här laget.
Kommentera

Huge:"Hockeyligan kan liknas vid en familj och i en familj kommer man ibland överens om vissa saker. I det här fallet är det gemensamma intresset (att inte acceptera korttidskontrakt) viktigare än de enskilda intressen som vissa lag nu försöker trumfa igenom."

Ingen har reagerat på det korttidskontrakt man skrev med Kudden för ett par säsonger sedan. Du hyllade tvärt om den värvningen. Motivera varför vissa spelare inte skulle kunna signas på korttidskontrakt men andra spelare kan göra detsamma.

Boorken var ju själv med och skrev korttidskontrakt när han tränade Brynäs. Boork är senil...

Redigerad kommentar

Kommentera

Mittzon: Och exakt VAD tycker du isf är poängen med att öht vara med i denna sammanslutning, om man börjar grina varje gång det gemensamma intresset går emot ens egna egoistiska diton?
JAG trodde att HL var en frivillig sammanslutning där man tar gemensamma beslut som i största möjliga mån gynnar samtliga medlemmar, och sen försöker varje medlem hålla sitt löfte även om man kanske inte gillar beslutet alla gånger.
Kommentera

Mittzon: Fast det är ju idiotiskt att vara med i en sammanslutning där man agerar efter majoritetsbeslut i vissa frågor MEN SEDAN GE FAN I ATT FÖRLJA BESLUTEN NÄR DET INTE PASSAR. Släng ut Modo säger jag och småler för mig själv.
Kommentera

Stratan: "Du kan ju inte jämföra de två NHL-spelarna med de som är skadade sedan tidigare."

Jaså, varför inte?
Min poäng är ju att ni aldrig fått nån möjlighet att ersätta Påhlsson och Rittola, om inte lockouten trätt i kraft.
Då hade ni kanske tvingats köra med det ni har, vilket jag dessutom är rätt säker på att ni hade gjort.
Så ur den synvinkeln är väl jämförelsen högst motiverad och befogad.

Kommentera

Huge: Jag trodde Hockeyligan var en frivillig sammanslutning. Fattar Hockeyligan ett kollektivt beslut som går mot Brynäs intressen hoppas jag att Brynäs gör som Modo. Brynäs ansvarar inför sina medlemmar, inte Håkan Lobb & Co.

Redigerad kommentar

Kommentera

tompap71: Jag säger som Boorken: Hockeyligan kan liknas vid en familj och i en familj kommer man ibland överens om vissa saker. I det här fallet är det gemensamma intresset (att inte acceptera korttidskontrakt) viktigare än de enskilda intressen som vissa lag nu försöker trumfa igenom.
Så nog fan är det ligans förbannade plikt att försöka lägga sig i när 2 ouppfostrade snorungar försöker göra som dom vill utan hänsyn till det gemensamma intresset..   ;-)
Kommentera

Peja:En personlig åsikt, jag tycker man ska respektera alla majoritetsbeslut oavsett vad det gäller, fbk gnäller ju bara för att de inte har nåt att tjäna på detta, de tror ju alltid att de kan bestämma.
Kommentera

Honken: Varför ska man respektera just det här majoritetsbeslutet? För några år sedan struntade Färjestad i att alla ES-klubbar skulle ha J20-lag för att inte tala om alla omröstningar om utökad serie, där en klar majoritet är för 14 lag i elitserien... Men när Färjestad tillhör majoriteten - ja, då ska man minsann respektera majoritetsbeslutet...
Kommentera

MarcusElving: Vi får se ikväll, ingen har ju spelat ännu. Jag vill se proffsen, absolut, dock stör det mig att man inte kan respektera ett majoritetsbeslut, om man nu iallafall slänger in dem. Förstår iofs hur man resonerar, de har startat dåligt(iofs väntat tycker jag) samt skador.
Kommentera

Och Steen är med på Modos matchvärmning.
Kommentera

Huge: Du kan ju inte jämföra de två NHL-spelarna med de som är skadade sedan tidigare. Oavsett hur Modo agerar i den brännheta lockout-frågan i kvällens match så är ju Rittola och Påhlsson skadade, så den jämförelse som ska göras är Modos slagstyrka med eller utan NHL-spelare, givet att Rittola och Påhlsson ej spelar.

Rätt ska va rätt!

Kommentera

Huge: Nu tror inte jag att Steen och Enström kommer tok dominera. Men då Steen lär peta Marcinko ( Något annat skulle förvåna mig kraftigt då Marcinko lär ryka så fort kontraktet går ut) så lär han inte vara något nerbyte, man ska inte underskatta hur bra Steen faktiskt spelat borta i nhl.
Kommentera

MarcusElving:

Det blir troligtvis så ja.

Kommentera

Huge:

Det stora problemet för SHL är ju att dem inte äger frågan. Eller för att ta det på ren svenska, enligt regelverket är det Hockeyligans förbannade plikt att hålla sig borta från sådana beslut och överenskommelser. Ett sådant beslut måste om allt ska gå rätt till tas hos hockeyförbundet.

Redigerad kommentar

Kommentera

foppa78: Om vi bortser från det moraliska och lockoutdebatten i allmänhet och fokuserar på det rent spelmässiga så hoppas jag att Modo låter Steen och Enström spela, om tränaren ändå har bestämt sig för att dom ska spela.
Två ordinarie spelare som är igång och har matchvana tvingas kliva åt sidan för två ringrostiga diton. Känns knappast som nån förstärkning för deras del.
Kommentera

tompap71: Då spelar han säkert ikväll.
Kommentera

Slajsarn:

Karlskronas nästa nyförvärv enligt rykten och en del trovärdiga källor.

Kommentera

Slajsarn: "Modo och Frölundas problem är väl inget HL ska lägga sig i?"

Nu hänger jag inte riktigt med?
HL består ju bl.a av just Modo och Frölunda och när dessa två familjemedlemmar nu har skapat problem genom att bryta mot ligans interna och inofficiella överenskommelse så är det väl ledningens förbannade plikt att lägga sig i?

Det hela är mkt enkelt: inget ES-lag vill egentligen ha hit några lockoutare, om dom får välja.
Nu tar Modo chansen att förstärka pga tuffa skador på två nyckelspelare, Frölunda försöker förbättra sin usla ekonomi och vikande publiksiffror genom att lita till dragningskraften hos ett par "NHL-stjärnor".
Svårare är det inte.
Förutsättningarna som rådde innan säsong har förändrat under resans gång, vilket är fel och orättvist ur flera synvinklar.
Nu gäller det att försöka göra det bästa av situationen ifall Modo och Frölunda bryter avtalet och gör allvar av sina hot.

Kommentera

saxat från twitter

Alexander Steens internationella transferkort ITC påskrivet o klart. Tekniskt sett spelklar för MODO. 

Kommentera

Lunkan: Annars skulle vi kunna ta in Bäckström i lagent nu när det är Lock-out också.
Kommentera

Tväst:" Du menar att lagledare/tränare o journalister skall få så mycket att göra/skriva om så att det inte skall begås nån häxjakt om vårdslösa tacklingar eller filmningsrykten om vissa lag/spelare? Nja..... det är nog ett kvalificerat önsketänkande tror jag dessvärre.  "

Nja, jag tänkte mer på att "skjutjärnsjournalisterna", med Roos i spetsen, skulle vara för upptagna med att skriva om rykten till höger och vänster. Man vet ju hur det var förra gången. Då glömdes liksom själva spelet bort, det blev en bisak ;-)

Kommentera

Tväst: Berglind är inte junior. Alla här verkar dock tro att han är det...
Kommentera

Varför inte ta in Bäckström i laget nu när det är lockout. Är det verkligen ingen som tänkt på det?
Kommentera

Slajsarn:Nu spelar det ju inte så stor roll vad den enskilde supportern tycker i en dylik fråga, men det är ju som du säger, eftersom AS har tagit in spelare så blir det ju väldigt orättvist för dom ES-lag som hamnar i KS ifall dom inte får liknande förutsättningar.

Men här gäller precis som vanligt.... att gilla läget, om man nu inte skall ge sig ut på barrikaderna.

Du menar att lagledare/tränare o journalister skall få så mycket att göra/skriva om så att det inte skall begås nån häxjakt om vårdslösa tacklingar eller filmningsrykten om vissa lag/spelare? Nja..... det är nog ett kvalificerat önsketänkande tror jag dessvärre.  

Kommentera

Slajsarn: låter vettigt.
Kommentera

arnio:Modo och Frölundas problem är väl inget HL ska lägga sig i? Hittar man en lösning så gör man det. Detta är absolut inget HL skall lägga sig i.

Jag tycker HL borde fokusera på att marknadsföra ES på ett bra sätt istället för att sitta och agera som nån slags barnvakt åt lagen.

Att ens låta en klubbdirre från ett lag kunna rösta för hur en annan klubbdirre skall bygga sitt lag är bara löjeväckande.

Kommentera

Tväst: Om du vill sälla dig till den skaran så tänker jag inte protestera. Alla har ju rätt till en åsikt och rätt att uttrycka den. Kan man bara motivera den så är allt i sin ordning.

Jag vet inte om du läst detta men jag tycker att det är intressant läsning.

modoiter.se/hemliga-klubben-nedkallad-fran-tradkojan-och-vagen-framat/

Nu behandlar den texten en del om just Modos situation men den är ändå intressant.

Jag betvivlar inte att du är en sportnörd och följdaktligen gillar att kolla på sport i allmähet och Brynäs i synnerhet. Men är man en sportnörd av rang som du så måste väl en säsong kryddad med värvningsrykten, se världsspelare spela och i och med det en ökad bevakning av serien i alla medier ses som en fin krydda än en serielunk präglad av stora debatter där man gör hela hönsgårdar av en fjäder. Jag tänker närmast på den föregående säsongen där det skrvs spaltmeter om småsaker. Exempelvis påståendet om att Brynäs skulle vara ett lag som filmar ovanigt mycket.

Hade AS hållt sina dörrar stängda så hade jag köpt att man vill hålla serierna "rena" från NHL spelare. Men i samma stund som de allsvenska lagen öppnade sina dörrar ändrades hela spelplanen.

Här är det plötsligt stora orättvisor med i leken. Där de lag som hamnar i KS kan bli drabbade rejält, även Brynäs. Hur många var det som tippade DIF i KS förra säsongen? Nu spelar de i AS....

Sen är det intressant när man tänker på hur det brukar låta fram emot VM när NHL spelarna tackar nej till VM. Att stänga dem ute nu när de har chansen att få spela hemma i Sverige, i sina moderklubbar när det gäller ett flertal, ökar väl knappast deras motivation till att ställa upp när Moderlandet kallar.

Kommentera

Jajjen: Att Hockeyligan skall ändra sig, dummer där... ;-)
Kommentera

Slajsarn: Jag har full tilltro till Brynäs ledning och tror inte att de skulle förlöpa sig om andra lag börjar värva. Jag vill bara sätta fokus på det ekonomiska för att vissa här inte verkar fatta att detta är en stor del i det hela. Det är inte bara att värva som vissa värkar tro utan det finns hinder också. Frölunda och Modo verkat till exempel ha problem att försäkra spelarna de stridit för att ta in.
Kommentera

« · 1519677 · »