Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Lockout 2012

« · 1510932 · » Till forumet

Sv: Lockout 2012
atilla: Jag menar att lockouten gör ES till en bättre liga när den pågår. Om Lindholm får spela 5 minuter per match under lockouten så får han spela på en högre nivå än om han spelar 8 minuter efter lockouten. Vad jag menar är att lockouten inte BARA är negativ som många här verkar anse.

Om man kollar på Hockeysverige ur ett större perspektiv kan lockouten bli väldigt värdefull. Somliga ES-klubbar och framförallt Allsvenska klubbar har urusel ekonomi och de kan få betydligt fler till matcherna vid en lockout. Det var till exempel fler som ville se Leksand spela runt om i landet när Ed Belfour vaktade deras kasse än när Hanses gjorde det.
Kommentera

Peja: jag håller inte med.
Kommentera

Peja: Belfour var ju där trots att det inte var lockout. Fast jag förstod din poäng ändå.
Kommentera

Anders Berg: Ja, under lockouten spelade väl bland annat New York Islanders lagkapten i Nyköping... Då fattar man att det kan bli drag runtom i Hockeysverige...
Kommentera

Peja:

Trent Hunter va?

Kommentera

Peja: Fast nu kommer ju Lindholm inte få spela ett dugg om det nu blir lockout såvida vi inte gör oss av med andra kontrakterade spelare.

Den skillnaden som görs i publiksnitt är knappast särskilt stor med tanke på att lockouten inte kommer vara hela säsongen, (om nu då de "experter som uttalat sig i ämnet har rätt), och att klubbarna behöver betala ut större löner till de nya spelarna.

Kommentera

atilla:

Det är ju fullt möjligt att vissa lag får ett uppsving pga en intressant stjärnuppställning, men sett över hela säsongen så vill ivf inte jag ha några tillfälliga gäster som dyker upp ett par månader. Det räcker o blir över med intresse för hur Brynäs skall kunna försvara guldet..... ett är ju säkert.... alla kommer att jaga dom.

Kommentera

Tväst: Ja det är ju ganska självklart att lag kommer dra mer folk just pga lockouten, men samma lag kommer ju knappast ha lika mycket folk när spelarna lämnar för nhl. Så att det skulle ge någon jättestor ekonomisk tillväxt under den lilla period tror jag inte på, speciellt inte när man då också måste betala högre och fler löner.
Kommentera

Jag hoppas det blir en lockoutsäsong så vi får se världsspelare i Brynäs å i hela ES! Lindbäck å Bäckström har ju folk pratat om å däribland Sundlöv så det är väl ingen utopi men sen skulle jag vilja se Chara i Brynäs. Fan va fränt!

Nån som vet när ES-klubbarna ska ha sitt möte å klubba vad som kommer gälla i ES vid en eventuell lockout??! Obegränsat antal? Högst 3? Högst 2? Obegränsat med spelare som har 2-vägs kontrakt å inte vill lira i AHL utan hellre vill hem till Sverige?

Det bäste vore tror jag om det blev 3 spelare med envägskontrakt från NHL till ES plus obegränsat med 2-vägs kontraktare... Är ju fler lag än Brynäs som inför den kommande säsongen skickat över spelare på 2-vägs kontrakt så skulle inte BARA gynna Brynäs! Bäckström, Lindbäck, Chara, Silfver, Larsson, Ekholm, Markström... Ja varför inte?
Kommentera

Sen ska kontrakten som skrivs med NHL lirarna skrivas på ett år! Alla kontrakt som skrivs av alla lag i ES med lockoutspelarna ska gälla säsongen ut. NHL kan få en tidsfrist att dom kan bryta kontrakten från säg 1/12 eller nåt, men efter det datumet blire ES för alla som väljer att stanna!
Kommentera

Anders Blank: ES-klubbarna dikterar inte reglerna när NHL är involverat. Det är bara drömsnack :)
Kommentera

Peja: Här hävdar ju Stillman, Osten å HGK att dom vill få till en reglering...
Kommentera

Anders Blank: Att reglera antalet lockoutspelare är en sak, men det som du skrev (som jag svarade till) är något helt annat;

Du skrev: "Sen ska kontrakten som skrivs med NHL lirarna skrivas på ett år! Alla kontrakt som skrivs av alla lag i ES med lockoutspelarna ska gälla säsongen ut. NHL kan få en tidsfrist att dom kan bryta kontrakten från säg 1/12 eller nåt, men efter det datumet blire ES för alla som väljer att stanna!"

Att ES-kontrakt skulle "överskrida" NHL-kontrakt, eller hur man ska formulera det, känns helt orealistiskt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Ja absolut, håller med dig där, det är orimligt. Men, det är ju också en sak som klubbdirektörerna i ES vill. Att dom som kommer hit SKA stanna hela säsongen å inte dra efter ett tag om ev. NHL skulle dra igång nån gång efter nyår!?
Inte helt insatt i formalian, men andemeningen har ju varit så att dom lockoutspelarna som kommer hit och lirar i ES skall stanna hela säsongen. Eller iaf fram till den 31/1. Å har inte NHL kommit igång då, då läre det inte bli nå NHL-spel den här säsongen!
Kommentera

Anders Blank: Självklart kan lockoutspelarna stanna hela säsongen om lockouten håller i sig hela säsongen. Men om NHL startar mitt under ES-säsongen så kan inte ES-klubbarna behålla lockoutspelarna. Ja, självklart skulle ES-klubbarna vilja göra det, men det är helt orealistiskt. Ta en spelare som Bäckström som har ett flerårskontrakt värt x miljoner dollar om året... det är liksom helt orealistiskt att han skulle spela matcher i Brynäströjan om lockouten är över och hans NHL-klubb spelar matcher igen.
Kommentera

Brynäs lär inte få det lätt på något sätt, om dem inte tar hem "Bäckis".
Kommentera

Take44: Något som kan bli ett problem för elitserielagen är ju om hockeyallsvenskan säger ja till korttidskontrakt och det blir lockout hela säsongen. Kan i så fall bli ett svettig kvalserie för dom lag från elitserien som hamnar där.

Redigerad kommentar

Kommentera

Hockeyligans beslut om att stoppa korttidskontrakt för NHL-proffs har kallats "enhälligt".

SPORT-Expressen kan avslöja att så inte är fallet.

Frölunda, Brynäs, Modo och Timrå röstade samtliga ja till att värva hem NHL-stjärnor vid en eventuell lockout.

Kommentera

Peja: Känns väl mer som en lek med ord och att Expressen försöker hitta nån vinkling som det går att sälja med.
"Enhälligt" kan ju också betyda att samtliga klubbar enhälligt ställt sig bakom beslutet när det väl tagits, även om dom här 4 klubbarna var emot eller tveksamma till en bojkott från början sas.
Kommentera

Det känns som att det här kommer att bli en jävla soppa...

Kommentera

Peja: Ja detta lär ju utnyttjas!
Kommentera

Hur kan Brynäs vara positiva.. Det skulle ju sätta allt i rubbning, vi kommer hamna sist, solen kommer trilla ner från himmeln och jorden kommer gå under. Oansvarigt av ledningen att vara positiva till en lockout!!! Stäng ligan från värvningar helt och hållet. Skippa seriespelet och sitt bara i omklädningsrummet och drick kaffe. 
Kommentera

Gurra88: vad är det Brynäs är positiva till?
Kommentera

Gästrikland - Norrbotten/domaren 0-1 efter första.
Få se om domar´n  hittar regelboken inför sista...
Kommentera

Gästrikland kvitterar rättvist och domarn hittar direkt en tveksam tvåa.
Gästrikland - Domaren 1-2.
Kommentera

Gästrikland kvitterar direkt efter bra press.
Undrar hur länge det dröjer innan domaren ger lapparna ett nytt PP?
Kommentera

Här går det undan i svängarna.
3-2 efter en domarmiss där vi dock behåller pucken och kan trycka in ledningsmålet.
Därefter en bjudning igen, dock ej från domaren utan från norrbottenförsvaret.
Nu luktar det final...
Kommentera

Gästrikland vann med 4-2. Imponerad av Sandström x2  och framför allt Lööke! Stor, stark, snabb och teknisk! =)  Emanuelsson i Norrbotten var också riktigt riktigt grym.
Kommentera

Stende89: 5-2, annars var det rätt.
Hugemålvakten Sandström ser vi nog snart i Brynäsdressen.
Ser bra ut vad gäller återväxten i distriktet.
Kommentera

Stende89: finns några Brynäsare i laget?
Kommentera

arnio Nej, inte en enda...
Kommentera

Huge: Sandström har vi redan sett i Brynäsdressen. Han stod för Brynäs i U16-SM förra säsongen och även en match i J18 Hans backbrorsa har redan spelat två U16-SM för Brynäs och en del matcher med J18. Lööke spelade också U16 och lite J18 förra säsongen, likaså några enstaka till i detta Gästrikelag.
Kommentera

Peja: Se där, har dålig koll på glina, även om jag menade A-laget och Brynäsdressen.
Tack för infot.
Gick gymnasiet på Borgis i början på 70-talet och en Mats Lööke gick i parallellklass. Måste vara en släkting, Mats var iaf riktigt bra i alla idrotter, främst Fotboll. Pappa eller farbror?

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Brynäs är inte så dumma att man riskerar att tappa elittalanger till andra föreningar. När spelare från Gästikelaget börjar på andra hockeygymnasium beror det på att de inte kommer in på Brynäs hockeygym.
Kommentera

Peja: Ja, var väl nåt sånt jag tänkte på. Man är ju orolig för att det kommer fram för många talanger, dvs lite av överflödets förbannelse. Vilket gör att alla inte får plats i slutändan och tvingas bort till andra hockeygym.
För övrigt Frölunda-Brynäs på Canalplus nu (eller CMore som det nya namnet lyder...)
Kommentera

Huge: Det är ingen fara. Det enda som händer om det kommer fram många stortalanger från Gästrikland är att man tar in färre från andra distrikt.
Kommentera

Peja: Låter vettigt.
Kräver förstås att dom "egna" stortalangerna är bättre än dom som vill hit och som kommer utifrån sas.
Kommentera

Huge: Ja, klart det är så, men man ska inte glömma att det kostar mycket mer för Brynäs att ta hit spelare från andra distrikt. För Brynäs är spelare från Gästrikland att föredra men självklart försöker man hämta några guldkorn varje år. Nuförtiden satsar så många ES-klubbar hårt på hockeygym vilket gör att det är mycket svårare att vinna dragkamperna om de bästa talangerna utifrån. Bland annat därför som Brynäs kollar mer i Norge nuförtiden.
Kommentera

Peja: Ja, det gäller att bibehålla vårt goda rykte så att dom där guldkornen utifrån väljer Gävle, om det står och väger sas.
Såg att målvaktscoachen för TV-puckarna iaf verkar vara norrman.
Inte bara spelare man hämtar därifrån, mao...   :-)
Kommentera

arnio: Att ta in spelare från NHL vid lockout
Kommentera

Gurra88: Brynäs är negativa till korttidskontrakt och vid en lock-out som varar hela säsongen så anser Brynäs att max två Lock-out spelare ska tillåtas per lag.
Kommentera

arnio: Och jag va ironisk. Tycker det är ren idioti att stänga ute alla spelare..
Kommentera

Gurra88: Då tycker vi olika där.
Kommentera

Gurra88: jaha du var ironisk, själv tycker jag att det är ett bra beslut.
Kommentera

arnio: Med antingen ett lönetak, för inplockade nhl-spelare eller son Brynäs föreslog ett maxantal spelare vore mumma. Hoppas hockeyligan tvingas backa.
Kommentera

Gurra88:

Lönen är nog inga problem, skulle tro att de flesta NHL-killarna spelar om inte gratis så iaf väldigt billigt bara för att få hålla igång. Den stora frågan är försäkringarna, Nicklas Bäckström t ex kostar om man ska gå efter praxis vid senaste lockouten i runda slängar 1,5 mille att försäkra. I bästa fall. 

Kommentera

Peja: Finns flera grabbar med kända sportfarsor i TV-puckstruppen. Ölund och Dackell t.ex. Asklöf är väl släkt med fotbollsspelaren har jag för mig. Bäcklin låter också väldigt bekant...
Jens Lööke har väl t.o.m. provat på J-18 hockey med Brynäs eller hur var det Peja? 
Kommentera

Gurra88: jag är mycket nöjd med att se Elitserien som den är och det är ju skönt för jag slipper gnälla.
Kommentera

« · 1510932 · »