Brynäs IF

727029 inlägg · 7960 ämnen

Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29

2763333 · » Till forumet

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
TheMacamush: Tajt kamp om vilka som är sämst på isen ikväll.

Växjö vs zebrorna
Låst ämne

Mattson: Och vad får dig att tro att jag INTE överlåter regeltolkningarna till dom som är yrkesmän då, bara för att JAG tycker att straffslaget var feldömt?
Överlåt tyckandet till oss soffcoacher istället men låt yrkesmännen tolka reglerna, det blir nog bäst så…
Låst ämne

JawKee: tänkte nog mer på munkas...
Låst ämne

Stefan R 63: Jag vågar nog tala för mig själv och också Gavve när jag säger att avsikten inte är att inte vara tacksam, eller att gnälla. Det är bara intressant att gå djupare i underliggande siffror och att analysera och spekulera lite. Ingen direkt sågning av Berra eller Kinnvall utan bara att diskutera fakta. Det är en stor skillnad. Sen finns det säkerligen människor som gör precis som du säger. Jag personligen är supernöjd hittills :)
Låst ämne

Gavve: jag tror nog tränare ...ser både istider och underliggande siffror men precis som vårt PP inte fungerar just nu så har de kanske lite mer is i magen än många av oss andra härinne...vi leder serien och bygger upp en buffert ...inför dagar när ibte spelet flyter på...
Vissa härinne kan då inte va tacksamma att vi har backar som flyter fram på isen...en första lina som gör lite vad de vill ...mv som är så bra utan har fokus på Berra o Kinnvall o på ett vis hpnar dem! Tycker det är sorgligt.....
Låst ämne

Stefan R 63: Vet faktiskt inte om någon (tränare eller annan person) sagt så. Men ett lägre rankat backpar borde ju då inte vara trea respektive fyra i istid (4 sekunder skiljer dem åt) eller? Bara Söderström och D'Astous har mer istid än dem (3-3.5 min mer). Scott får ju väldigt mycket mindre speltid än de som är ovanför honom i hierarkin i jämförelse.

Lindstein har 5 minuter mindre istid än dem och Axel har 2 minuter mindre (i snitt per match så klart). Bara så vi vet vad nivån "nedåt" är också.

Sen så behöver det ju inte vara konstigare än att de sätts in väldigt mycket i defensiva situationer och att det är därför de får många fler skott mot sig. Men min känsla (ej fakta alltså) är att Kinnvall har otroligt svårt för att hänga med, både i defensiven och offensiven (och framförallt kombinationen). Han är ju inte känd för att vara en defensiv klippa som Bertilsson heller som lever eller har kunnat leva mycket på det genom åren.
Låst ämne

Catodenäldresspöke13: Tycker nog ändå att Axel Anderssons succé är ganska väntad sett till hur han såg ut i Djurgården. Var lite förvånad över att en del personer trodde han skulle få svårt att platsa på 6 backar. Hans skridskoåkning är extremt bra, annars är han ju väldigt allround och märkligt nog har det funnits en myt bland vissa supportrar runtom i Hockeysverige att han inte är bra defensivt. Det där med hans defensiva svaghet är en uppenbar myt både om man ser honom spela och i alla underliggande stats.

Det är nog väldigt smart att värva från just Djurgården när de spelar i Hockeyallsvenskan. Dels har de alltid oerhört bra talanger, dels är Djurgården så nära en SHL-miljö du kan komma under SHL. Där har du också väldigt bra och rutinerade medspelare, spelar inför storpublik, press från egna supportrar, medias strålkastare på dig och så vidare.

Är rätt säker på att Blomgren kommer göra likadan SHL-succé nästa säsong. Han är ingen superspektakulär hypad talang på samma sätt som Victor Eklund, men han är redan väldigt SHL-mogen och blir bara bättre, som typ Axel Andersson. Så jag hoppas att Brynäs hugger på Blomgren. Skulle kunna bli en framtida stommespelare.
Låst ämne

munkas: en undran ...har tränare sagt denna säsong att Berra o Kinnvall är ett starkt backpar?
Jag tänker om man gör samma genomlysniing på alla lags backpar så är det väl en rangordning från bättre backpar till mindre bra backpar och inget konstigt med det
För ett par säsonger sen var Scott i första linan och nu kämpar han o gör ett bra jobb i fjärde .
Han ..berra o viss mån kinnvall är ändå ikoner och Berra o Kinnvall var ju en stor del i återtåget till SHL...
Låst ämne

Catodenäldresspöke13: Undrar om det blir någon avtackning av Benn från Brynäs?
Låst ämne

Nu är man lite kontrafaktisk. Men det kanske var bra att Benn la av ändå. Ingen vet förstås hur bra han hade varit i SHL. Men backsidan vi har nu hade knappt kunnat vara bättre tycker jag. Kanske hade vi inte fått alla backar om vi tog in honom. När vi tog in Andersson så kändes det vid tiden som en "nödlösning". Ack vad fel man hade.
Låst ämne

fick bara en sån här påminnelse idag att fyfan vad skönt att Modo tackade nej till D'astous
Låst ämne

Straff eller inte - ja, domaren dömer, så straff var det ju givetvis - men vi får vara ödmjuka och istället lära oss något av de dåliga sekunderna dessförinnan när vi släpper in 2 mål istället för att stänga ner matchen.

Tänker även lite på Kinnvall. Ove Molin transformerades till det sämre, tyckte många, när han gick från Elitseriens mest sevärda offensiva spelare till att bli en ”tråkig” allroundspelare. Kanske kan något liknande ske med Kinnvall, dvs. att han börjar spela ett enklare spel som passar den typ av hockeyspelare han är idag - även fast det så klart är mycket lättare sagt än gjort.
Samtidigt så är säsongen lååång och mycket hinner hända både med laget och individuellt; formsvackor kommer att komma och spelare som idag är gudomliga kommer även de att hinna ge vissa av oss gråa hår under en del matcher under säsongen. Det är så det brukar se ut. Skillnaden mellan etablerade topplag och mittenlag är dock oftast att topplagen sällan har några längre formsvackor.
Låst ämne

Huge: "Jag tycker nog att..."

Kännetecknande för en riktig soffcoach. Överlåt regeltolkningarna till dom som är yrkesmän.
Låst ämne

Herregud.. det hände igår .. ny dag idag .. gå vidare .. ny match imorgon.. kan hända samma sak igen eller något nytt... viktigast att vi tog 3 p ...
Låst ämne

Supportern: Ja, domaren tyckte det igår ja.
Direkt i samband med händelsen.
Frågan är om han tycker det efter att ha sett repriserna?
Klart man kan dissekera vinklar hit och dit men att tolka den vänstra spelarens läge som ”bakifrån”, då måste man vara extremt petig.
Jag tycker nog att det borde krävas mkt mer ”bakifrån” än det vi ser här, för att döma straffslag.
Utan att lägga några sexuella aspekter kring ev samlagsställningar på det hela….😂😂
Låst ämne

munkas: Ska bli intressant att se Gällstedts coachning av backarna när alla är tillgängliga. Det är ju uppenbart att Lindstein platsar på 6 backar.
Låst ämne

Ove Myling: ” Tur att dom endast är 3:e backpar nu. ”

Ja, samtidigt är det väl kanske en bra väckarklocka för oss soffcoacher, men även för sportchef och tränare i Brynäs, vilka kategoriserar Bertil/Kinnvall som ett väldigt starkt backpar i SHL.
Nu blir det väldigt tydligt vilken kvalitet som krävs för att bli framgångsrik på den här nivån. Att en sån som Axel Andersson från Allsvenskan och Charlie från finska ligan kan trava in och överglänsa dessa skyddade klubbikoner gör uppvaknandet än mer barskt.
Låst ämne

Huge: fast bakifrån behöver ju inte vara rakt bakifrån heller, det står det inget om. Sen att det dessutom är två spelare som går hårt åt förstärker helt klart situationen. Jag vidhåller att det går att blåsa straff. Men absolut, det finns säkert de som skulle tagit utvisning. Men den samlade bedömningen tycker jag känns rimlig. Att två spelare åtminstode snett bakifrå gör allt annat än att gå på pucken hindrar ett friläge ska bara bli straff. Det tycker jag, och uppenbarligen domaren igår.
Låst ämne

Supportern: Nja, det blir naturligtvis en tolkning som domaren gör när han ska avgöra ifall förseelsen skett BAKIFRÅN och inget annat, som regelboken faktiskt stipulerar. Så i det fallet ska det ju inte finnas nån tolkningsmån öht.
Antingen sker förseelsen bakifrån eller inte.
Och tittar man på dom rörliga bilderna från det att JL tar emot pucken så har han ju den vänstra motståndaren vid sin vänstra sida hela vägen till dess att han fälls, och inte alls bakom sig.
Sen kan det mkt väl vara så att domaren väljer straffslag av moraliska skäl sas, dvs att han anser det vara mer rättivst för Brynäs del att få ett straffslag än ett PP med bara 14 sekunder kvar att spela.
Men den diskussion är isf en sak som inte har med sakfrågan att göra: sker förseelsen bakifrån eller inte.
Slutsats utifrån bilderna och som även domaren kan tänkas resonera så här i efterhand när han sett bilderna: nä, där skulle jag nog ha dömt för utvisning med facit i hand.
Låst ämne

munkas: "Så länge de andra backparen har sä pass fina siffror så kommer Bertil och Kinnvall undan med hedern i behåll. Om alla backparen hade presterat som Bertil och Kinnvall hade vi legat 10:a "

Du har inte fel. Bland backarna i shl har Kinnvall varit inne på 13:e flest och Bertil på 16:e flest. Dom spelar väl normalsäsonger i shl med andra ord. Återigen anmärkningsvärt när Brynäs släppt in näst minst mål i ligan.

Tur att dom endast är 3:e backpar nu.
Låst ämne

Huge: Stämmer bra Huge
Låst ämne

Huge: Nu har jag tittat på bilder och läst regelboken. För det första så finns det givetvis en tolkningsfråga och för det andra så tycker jag inte det helt heller går att säga att det inte skulle vara straff.
Låst ämne

Intervju med Alcén.
Låst ämne

JawKee: "vi hade kunnat producerat otroligt mycket mer om våra ramträffar istället hade gått in"

Så är det! Sen är ju vår produktion i 5 mot 5 dock väldigt bra trots alla stolpträffar. Det är bara 2 lag som har gjort fler mål än oss i den spelformen (31st) och det är FBK (36) och SAIK (34). Vi har dock även gjort 3 mål i 4 mot 4 (också lika styrka), där har FBK 0 och SAIK 1.

Sen tycker inte jag vi ska förväxla produktionen med effektiviteten (självklart för de flesta, vill bara förtydliga). Nu har vi i.a.f. tagit oss över 10% (10.03) skotteffektivitet och börjar närma oss snittet på 10.46.

Vårt usla PP i kombination med våra ramträffar är ju vad som håller nere den totala effektiviteten. Vi har 18 ramträffar på våra 14 matcher. LHC är tvåa på 14 på 15 matcher. Om vi tittar på SAIK och FBK (eftersom de gjort fler mål än oss) har de 11 respektive 10 ramträffar. Vet ej om de ramträffarna är i PP eller vid lika styrka dock men det vet jag ju inte om Brynäs är heller.

SAIK och FBK har också mycket bättre PP än oss. Vi ligger tredje sist på 8.47% (vårt genomsnittliga i alla spelformer är på 10.03% vilket alltså är högre). FBK ligger på 25.45% och Saik på 20.41% (båda i PP). Och ni är säkert nyfikna på vilka som faktiskt är sämre än oss på PP just nu och det är Växjö på 8.11% samt Modo på 7.14%.

Så trots att vi har rätt kass skotteffektivet (under snittet = dåligt i mina ögon) så gör vi det ändå otroligt bra framåt vid lika styrka. Det är verkligen inga domedagssiffror om man tittar på produktionen framåt (PP ej inräknat) MEN effektiviteten kan absolut bli bättre.
Låst ämne

munkas:
Söderström-effekten. Tack, Arizona. ✅️
Låst ämne

Gavve: Så länge de andra backparen har sä pass fina siffror så kommer Bertil och Kinnvall undan med hedern i behåll. Om alla backparen hade presterat som Bertil och Kinnvall hade vi legat 10:a nu.
Låst ämne

Ove Myling: Vi har även tagit poäng i 11 av 14 matcher. Och om vi bortser från 3-0 förlusten mot Växjö, vilket heller inte var en kross, men är den match vi förlorar störst, så har vi förluster där vi lika gärna hade kunnat gått vinnande ur, ta t.ex förlusten mot LHC där Kopacka har ett skott i målramen i slutet.

Never too high, never too low, kan vi nog se i matchresultaten också, det har sett väldigt genomgående stabilt ut. Att vi då ligger etta, med väldigt få insläppta mål, samtidigt som vi har ett rätt så värdelöst PP och vi hade kunnat producerat otroligt mycket mer om våra ramträffar istället hade gått in så ser det jäkligt bra ut måste jag säga. Men produktionen lär nog upp ett snäpp framåt.
Låst ämne

Ove Myling: "Känslan är att dom har mindre zontid och skott etc."

Den känslan stämmer bra med deras CF%:
Vesel: 47%
Scott: 44%
Anton Ohlsson: 38%
Linus Lindblom (har spelat i annan kedja också): 54%
Eftersom de har minst istid blir det ju också indirekt minst zontid och skott men de är även i offensiv zon procentuellt minst.

Kan jämföras med:
Larsson: 64%
Silfver: 63%
Indrasis: 63%

Ölund-kedjan ligger samtliga på ca 55%.
Lindblom, Schroeder och Rödin också (54% och sen Rödin på 59%)

Funderar också på om man satt Rödin i den kedjan för att försöka få igång den lite. Rödin sliter ju som ett djur vilken kedja han än spelar i och kanske får med sig eller igång de andra på något sätt. Det är ju inte skrämmande dålig statistik de har heller tycker jag. Ohlssons 38% är väl inte bra och skulle så klart behöva upp lite. Men kan de röra sig närmare 50% skulle det så klart vara väldigt bra. Men inga skrämmande dåliga siffror för en fjärdekedja som ska avlasta mer än producera.

Vi har liksom ett snitt CF%-värde på 56% (tvåan har 54%). Timrås snitt ligger på 47% och Örebros ligger också på 47%. Luleå har 49%

Det säger en del om att vår fjärdekedja egentligen inte har så dålig statistik sett till andra lag. De har bara "dålig" (lite elakt att säga men ni fattar) corsi jämfört med de andra i vårt lag. Tycker det är viktigt att se nyktert på siffrorna också även om man lätt stirrar sig blind på de i sitt egna lag bara.
Låst ämne

Gavve: "ingen aning vad man bör göra om man ens ska göra något. Så länge vi fortsätter vinna är det ju inte ett (stort) problem som jag ser det. "

Nej, det finns inte så stor anledning att göra något. Brynäs har vunnit 7 raka man kan liksom inte göra mer än så.

Isf tycker jag det märks mer att Rödin är borta från andrakedjan och dom tappat i slagstyrka. Känslan är att dom har mindre zontid och skott etc.

Vet inte om man "tjänar" jättemycket på att fjärdekedjan (med minst speltid) blir starkare om samtidigt andrakedjan blir svagare, men att det blir jämnare överlag.
Låst ämne

Attila: ingen aning vad man bör göra om man ens ska göra något. Så länge vi fortsätter vinna är det ju inte ett (stort) problem som jag ser det.

Kan ju vara så att Kinnvall och Bertil ska ta "allt" arbete i defensiv zon för att våra andra backar ska kunna vara mer framåt t.ex. Det låter jag experterna (tränare osv här) avgöra.

Jag skulle dock gärna se Lindstein med Axel igen då de var fantastiskt bra ihop. Vet inte hur man ska få ihop backparen alls och jag är glad att jag inte är den som bestämmer.
Låst ämne

Gavve: Bör man splittra på Berra & Kinnvall?

Söderström - Dastous
Djoos - Lindstein
Bertilsson - Andersson
Kinnvall

?
Låst ämne

Ove Myling: "Kinvall och Bertilssons statistik fortsätter att förbrylla! Dom spelade (typ) en tredjedel av tiden men var ändå inne på hälften av skottförsöken mot. Ganska anmärkningsvärt."

Stämmer bra. Så här såg det ut bland övriga backpar:
Söderström & D'Astous
20 min, 14 framåt, 8 bakåt samt 23.2 min, 17 framåt, 10 bakåt

Djoos & Axel
20.7 min, 16 framåt, 6 bakåt samt 13.4 min, 13 framåt, 8 bakåt

Och påminnelse om Bertil och Kinnvall:
20.6 min, 7 framåt, 20 bakåt samt 17.9 min, 6 framåt, 22 bakåt.

Notera att det är total istid (inklusive BP & PP) men skotten framåt och bakåt ovan bara är de vid lika styrka. Detta för enkelhetens skull för min del.

Edit: 22 skott av totalt 37 är ca 60% (Kinnvalls mot och Malmös totala skottförsök).
Låst ämne

Gavve: Kinvall och Bertilssons statistik fortsätter att förbrylla! Dom spelade (typ) en tredjedel av tiden men var ändå inne på hälften av skottförsöken mot. Ganska anmärkningsvärt.

Tidigare var övriga backar inne på färre mål framåt men det börjar utjämnas nu. Samtliga övriga backar är inne på betydligt fler framåt än bakåt, det måste ju bero på att dom släpper till färre skottförsök när dom är på banan.

Skulle vara intressant att gräva i varför det är så? En vaken reporter kanske kunde ställa frågan. Så räknar inte med att hovreporter Sandström ställer den.

Bertilsson utmärker sig med överlägset flest tacklingar av alla backar. Vet inte om det ska ses som en motsvarighet till att glidtackla i fotboll? Att om man tacklar, tar man visserligen bort en chans men att man själv sedan inte är med i nästa läge som kan uppstå, dvs ungefär som att man ligger ned efter en glidtackling?
Låst ämne

Ove Myling: Ja precis. Var otydlig där! Malmö hade 37 skottförsök i 5 mot 5. Av dessa var Kinnvall inne på 22 av dem och Bertilsson 20. Utöver det var de inne på Malmös PP-mål.

Vi hade väldigt lika statistik sett till skottförsök vid lika styrka. Så pass lika att det var exakt samma bortsett från Goals for/against (3-0 till oss vid lika styrka där inte 6 mot 5 räknas in i enligt hockeysiffror.se).
Skottförsök framåt (37), mot (så klart) och skott på mål (17) var lika för båda lagen.

I PP var det något annat.
1-0 i mål till Malmö men vi vann skottförsöken med 14-3 och skotten på mål med 8-2.

Överlag var det egentligen bara våra backar (utöver Kinnvall + Bertil) och förstakedjan som hade bra Corsi i denna match (71-81% i förstakedjan som sagt). Andrakedjan låg på 23% (L.Lindblom), 40% (Schroeder) och O.Lindblom på 33%.

Edit: Skrev fel på antalet skott i PP. Justerat nu.
Låst ämne

Gavve: Jo, men jag talar om ett läge där mv är kvar och det INTE handlar om en ”omedelbar målchans.
Och att man i det läget aldrig kan döma för direkt mål.
Mao: ”omedelbar målchans” tolkar jag som nåt annat än det vi såg igår.
Låst ämne

Gavve: "Kinnvall och Bertilsson hade en tung kväll. Kinnvall inne på 6 skott framåt och 22 bakåt (vid lika styrka). Bertilsson 7 framåt och 20 bakåt."

Skottförsök antar jag. Hur många skottförsök hade Malmö? Totalt 25 skott har jag för mig.
Låst ämne

Stefan R 63: Det säger ju också något om effektiviteten i Malmös PP när de gör 1 mål på 3 skottförsök (2 träffade målet). Vi hade 14 skottförsök på våra PP och 8 träffade mål.

Utöver det, bra jobb av Persson i mål. Räddade nästan 1.5 mer än förväntat (Malmö släppte in 1.3 mer än förväntat istället).
Som alla nämnt tidigare, Silfver, Larsson och Indrasis var matchens giganter. Game Score på runt 3 på alla (3.65, 2.72 & 3.04)
Vid lika styrka:
Silfver: 20 skott framåt, 5 bakåt (80% corsi)
Larsson: 17 skott framåt, 7 bakåt (70.83% corsi)
Indrasis: 18 skott framåt, 4 bakåt (81.82% corsi)

Kinnvall och Bertilsson hade en tung kväll. Kinnvall inne på 6 skott framåt och 22 bakåt (vid lika styrka). Bertilsson 7 framåt och 20 bakåt.

Djoos 16 framåt och 6 bakåt var bäst av alla backar (72.73% corsi).
Låst ämne

honken21: de hade två pp och gjorde 1 mål...50 %...
Vi hade 3 pp och inget mål...
De gjorde 2 mål i 6 mot 5...
Tror nog vi hjälpte med självförtroendet;)
Vi har fler skott o fler skottförsök..vi driver matchen men blir passiva sista 5 min...
Men helt klart vinner vi rättvisst och onödigt hade det blivit om vi hade tappat poäng...
Låst ämne

Huge: Det finns faktiskt ett (väldigt) specifikt undantag (gäller så klart inte i detta fall, mer svar på att tiden inte spelar roll någonsin).

"Om en ny utvisning för avsiktligt flyttad målbur inte kan avtjänas i sin helhet för att det återstår för lite tid på matchklockan i den tredje perioden eller när som helst i overtime, alternativt beroende av redan utdömda utvisningar i den tredje perioden, eller vid vilken tidpunkt som helst i overtime, ska i stället ”straffslag” utdömas."

Under 63.6 STRAFFSLAG
www.swehockey.se/media/obaa1m1z/spelregler-foer-ishockey-20242025.pdf

Edit: Ditt andra "Med målvakten kvar döms det aldrig för direkt mål, då blir det antingen straffslag eller utvisning."
Stämmer inte heller riktigt.

"25.2 FÖRSEELSER – NÄR MÅLVAKTEN ÄR PÅ ISEN
Tilldömt mål ska tilldelas anfallande lag om en anfallande spelare, med en omedelbar målchans, hindras från att göra mål genom att en försvarande utespelare eller målvakt flyttar på målburen antingen avsiktligt eller oavsiktligt "

Detta gäller även om målvakten tar av sig masken för att få stopp på spelet.

3 TABELL 12.2 – REGEL 25 TILLDÖMDA MÅL
ÖVERSIKT ÖVER TILLDÖMDA MÅL (NÄR MÅLVAKTEN ÄR KVAR PÅ ISEN)
Avsiktligt flytta på målburen under ett friläge Regel 63
Avsiktligt ta av sig målvaktsmasken under ett friläge eller straffslag Regel 9
Oavsiktligt flyttad målbur vid en omedelbar målchans Regel 63
Låst ämne

Makita: Sen finns det olika varianter beroende på om målvakten är tagen av isen eller inte, och plocka målvakten gör man ju bara i slutet av matcherna i såna här lägen.
Med avtagen målvakt döms det direkt för mål om man blir berövad på en målchans, även om man hinner avsluta och/eller missar att göra mål i den tomma kassen.
Med målvakten kvar döms det aldrig för direkt mål, då blir det antingen straffslag eller utvisning.
Kanske det är det här som du far efter när du undrar om ”i slutet av en match”?
Låst ämne

bradberry:

Men vad i hela friden!?

Hur fan tänker de i Leksand!?
Låst ämne

Makita: Nej, vid vilken tid ett ev straffslag kan eller får utdömas under en match har, såvitt jag kan se, ingen betydelse.
Låst ämne

mk: Jo, det framgick tydligt. Men det var en rätt kontraproduktiv metod att bygga ett framtida samarbete på. Om det inte är så att de redan är överens så det är effektsökeri (alt sätta press på sponsorerna).
Låst ämne

Silfver: märkligt och ofräscht förhandlingssätt från ledningen
Lite som om Pappan berättar för barnen att nu har jag sagt att jag vill fortsätta leva med er mamma framöver, nu är det upp till henne att bestämma sig hur vi gör framöver, under en separationsdiskussion

Håll all info mellan förhandlande parter, punkt
Låst ämne

Auchinleck: Lyssnade på Uppe på Sätraåsen.
Man börjar få ordentligt med snurr på En bra start.
Tog bara 10 år..
Men där ser man vad kompetens har för utfall på föreningen.
Har tagit lång tid att komma dit man är idag.

Men podden är bra ändå. En del matnyttig information om Brynäs som förening.
Låst ämne

Silfver: Man vill väl sätta press på Tjomme.
Offentligt.
Han kräver säkert mer pengar för att kunna bygga laget i flera år.
Leksand har väl en ansträngd ekonomi pga eftersatt underhåll. Och mindre pengar från Ejeendahl.
Låst ämne

Silfver:
Det är Leksand. Drama och gatstenar.
Låst ämne

bradberry: Märkligt, varför lägga den i knäet på Tjomme?
Låst ämne

KalleTeodor: Tackar för ett bra svar
Låst ämne

Leksands ledning har helt tappat det. Va fan är det här…?🙈
Uppladdat:

450x300-img8083.jpegimg8083.jpeg

Låst ämne

2763333 · »