Brynäs IF

728093 inlägg · 7961 ämnen

MATCHTRÅDEN

« · 1815159 · » Till forumet

Sv: MATCHTRÅDEN
Jan Grismöbel: Jag föredrar Frölunda utan tvekan!
Kommentera

honken21: Ja frölunda är ett ett spelande lag . Grisarna i skaik vill jag inte ha. Önskar dem semester i gruvan .
Kommentera

Jan Grismöbel: Å DÄR stänkte Clark in 2-0 (En gång till) Lika snyggt den här gången :-)
Kommentera

Jan Grismöbel: Vore en skönare känsla att slå ut SAIK ändå... och hemmafördel.
Kommentera

Jan Grismöbel: Den där gjorde min morgon :-)
Kommentera

Jan Grismöbel: Måste vara en av dom bästa låtarna detta decennium 😂
Kommentera

pjåtor: Hörde den på radion i morse . Och kunde bara le . LG är fan kung
Kommentera

Bellman 6,0: Hemmafördel vore grymt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Är det nån mer som inte kommer in på biljettsidan? Hamnar i kö? Sånt jävla tryck kan det inte va. Är ju inte Ullevi....
Kommentera

Jan Grismöbel: underbar!!!
Kommentera

Dom har väl inte ens släppt biljetterna? Matchdagarna beror ju på matchen ikväll
Kommentera

Bellman 6,0: Har varit kö sedan innan 9 står det
Kommentera

Bellman 6,0: Biljetterna släpps 10.00 för allmänheten. Men än så länge är inte datumen bestämda, så det bör inte vara så stort tryck förrän efter kvällens match.
Kommentera

Skrubben: Ja men jag är medlem. Gick via länken i mailet. Hamnar ändå i kö.
Kommentera

Bellman 6,0: Jag klickade nu också på länken i mailet och det är samma för mig. Känns lite konstigt att det skulle vara så här högt tryck när matchdagarna inte ens är spikade? Vore förjävligt om det blev slutsålt innan man själv hunnit köpa biljetter när jag förmodligen gått på fler matcher denna säsong än 90% av dom som bokar.
Kommentera

Skrubben:
Har inte medlemmar förtur till att köpa biljetter?
Kommentera

Skrubben: Jag kom in nu kl 10. Fick inte använda mig av min förtur...
Kommentera

SnowKing: Jo, men av vissa anledningar kan jag bara gå på helgmatcherna och måste därmed vänta in kvällens match. Hade jag bott i Gävle hade jag givetvis bokat in bägge matcherna direkt igår.
Kommentera

Bellman 6,0: det går till och med att köpa 10 i rad så ingen panik
Kommentera

Bellman 6,0: Fick ett nytt mail kl 10 och den länken funkade.
Kommentera

Sv: MATCHTRÅDEN Kommentera

Summering efter kvart (del 1 Försvaret):
Kunde inte hålla mig och var tvungen att skriva ner lite intryck så här långt. Varning utfärdas, jag är optimistiskt lagd...
För det första var vi många som konstaterade tidigt att både forwards och backar höll SM klass. Frågetecknet var målvaktssidan. Jag och flera andra trodde att Felix skulle kunna göra en Svedberg och växa i slutspelet. Istället så har Rautio vuxit ut till slutspelets hittills bästa målvakt. Spelet i egen försvarszon fungerar i det närmaste perfekt i kombination med Rautios målvaktsspel.

Vad gäller våra backar så är vårt första backpar slutspelets bästa. Perfekt kombo där Gunde numera spelar ett i det närmaste perfekt backspel. Kanske inte riktigt lika spektakulär som förra sejouren men som sagt i princip 100 %-ig i sitt spel över hela banan i allt han gör. Jag tycker att han påminner en hel del om Niklas Lidström. Han märks inte så mycket men när matchen är slut så har han gjort någon poäng och inga misstag. Vill man fortsätta på den linjen (Detroit) så är det ju inte helt fel att jämföra Bertilsson med Kronwall. Inte så stor, men stenhård och konsekvent i allt han gör med bra passningsspel och numera med viss offensiv spets också. Att ha en back som garanterat är en del av motståndarlagets genomgång inför match (Heads up) är förstås viktigt då det stressar motståndarlaget att ta snabba beslut och därmed minskar puckinnehavet. Söker man Hårda fakta om Bertilssons betydelse för Brynäs så kan man kolla vinster med och utan Simon…

Vårt andra backpar tycker jag påminner ganska mycket om det första i spelet där Fählt förstås är den mer spelande och Kilas står för det fysiska spelet. Liknar som sagt 1:a backparet men saknar lite av de spetskvaliteter som 1:a har. Att ha två backpar som spelar relativt lika tror jag är en viktig nyckel till att försvaret och målvaktsspelet fungerar så bra. Jag tycker att både Fälth och Kilas klivit upp en nivå i slutspelet och är nog det backpar som höjt sig mest.

Tredje backpar med Lucas och Pudas har väl också en del likheter med 1:a och 2:a men är det backpar som jag tycker spelar med högst risk på gott och ont. Båda kan göra en dragning på blå och lyckas oftast men det är nog inte bara jag som ibland får hjärtat i halsgropen. Lite typiskt att man i matchen borta först drar ett skott i ribban i slutet av matchen och sen är inne på baklängesmålet i OT. Jag gillar dock bådas modiga spelstil och utan mod vinner man inga Guld. Jag måste lyfta fram Lucas lite extra som spelar ett så gediget backspel i så unga år. Det är helt otroligt och man glömmer ständigt att han fortfarande är Junior. Hur bra kommer han kunna bli?

Att ha Zanetti som 7:e back är ett privilegium. Han är bra på allt utan att kanske ha någon särskild spets och kan därmed spela på alla platser som blir ledig och göra ett gott jobb. Nästan lite för bra för att spela som sjunde men det kan man ju ta...

Återkommer med anfallet
Kommentera

Summering efter kvart (del 2 Anfall och summering).

Att LHC skulle förfoga över en större bredd vad gäller anfallsspelet var något som många muttrade en hel del om på detta forum. Med all rätt skulle det visa sig. Det är inte så att Brynäs saknar bredd utan det är 1:a kedjan som är extremt bra. Det har LHC lärt sig nu.
Att säga att 1:a kedjan i Brynäs är väl sammansatt och fungerar bra är ett understatement. Linan är seriens bästa och fast det var mycket fokus på att LHC lyckats stoppa dem så slutar det ändå med att Lindblom har gjort 5 poäng på 6 matcher. För den fortsatta serien var det förstås viktigt att både Lindblom och Clark fick sätta en pyts och få bort de diskussionerna. Jag tror också att det var viktigt att vi fick ett par extra dagars vila då framförallt Jensen men jag tror även Lindblom kan behöva slicka lite sår och fylla på med lite energi i muskler och hjärna.
Jag tycker att det var oerhört glädjande att vår 2:a lina klev fram och producerade igår. Verkar som det var något som Ponhtus behövde kräkas upp (Frölundabaciller?) för jag tycker att han gjorde sin bästa match i år. Piggare, snabbare och starkare än på länge. Pahtrik tycker jag har hållit en högre nivå kontinuerligt men vilken skillnad det blir när spelet stämmer även för Ponhtus. Jacob är alltid bra, jobbar hårt och skapar lägen och avlastning. Denna lina har varit vårt stora problem under flera månader men om man fortsätter spela på gårdagens nivå då blir vi svårstoppade.

Vi har slutspelets bästa 3:e lina i nuvarande form hävdar jag. Nu när Granström har klivit in i slutspelet och Paille kan fokusera på hockey igen. Jag älskar den pondus som Paille visar i slutspelet, han har verkligen tagit med sig NHL slutspelskompetens in i laget. Ikonens fart och spelsinne adderar ett irrationellt element som kedjan saknade med mer statiska spelare. Nu kan även denna kedja vara oerhört giftiga i spelvändningar. Och som Sanny sa vem vill möta Granström i match efter match. Detta gäller särskilt för den stackare som ska teka mot honom…

Vem blir inte glad av att se vår 4:e lina spela hockey? Ja möjligen motståndarlagets spelare (fansen tror jag charmas…). I matchen igår så var man länge vår bästa enhet. En klassisk 4:e kedja som spelar på ett okonventionellt sätt. Med klassisk menar jag att man spelar med mycket energi och fart och på så vis mal ner motståndaren. Med okonventionellt menar jag att det inte är fokus på fysiskt spel utan fart och finess. Tyvärr så har kedjan tappat lite spets och målfarlighet när Asklöf byttes mot Mannberg. Asklöf var ju den som stod för stenhård attack mot mål och det gör ju inte Mannberg. Samtidigt spelar Mannberg sin bästa hockey under denna säsong och vi blir mindre sårbara för spelvändningar men honom i kedjan. Det är väl inte alltför vågat att anta att det är detta faktum som gör att Bulan spelar Mannberg istället för Asklöf. En mycket bra och underhållande 4:e lina. Man har fortfarande inte släppt in ett mål i slutspelet trots att LHC matchade Brocs kedja mot dom bl a i match 5. Det är grymt imponerande!

Så om jag summerar denna analys så har vi; slutspelets bästa målis, slutspelets bästa backpar, SHLs bästa kedja.
VI GÅR FÖR GULD!!!
Kommentera

KalleTeodor: Det finns en del spets i övriga kvarvarande lag i slutspelet också som du kanske förbiser när du rankar, annars en relativt bra analys.
Kommentera

Ingen intervju med spelare eller Bulan efter segern? Varken från GD eller Brynäs. Vad i helvete?
Kommentera

Tror bänkningen av ponthus gjorde susen. Äntligen kommer han på insidan av motståndarbackarna och gör poäng. När han verkligen vill så är han bra!
Kommentera

Det är äckligt vad media vänder kappan...
Vi har enligt dom varit helt värdelösa serien igenom, det är bara LHC som inte kommit upp i normal nivå...
Nu helt plötsligt är vi guldkandidater...

Man kan säga vad man vill om LHCs grisspel under serien men det upphörde faktiskt när de insåg att serien var förlorad. Va orolig för onödiga skador men de höll sig lugna i tredje. Det tycker jag ändå var bra från deras sida.
Kommentera

Brynäsgubbe: finns intervjuer med Rautio på Instagram och med Patte på Brynäs hemsida...
Kommentera

Brynäsgubbe: Det ser jag som positivt. Nu är kvartsfinalerna avklarade nu är det full fokus på kommande utmaningar...
Kommentera

Bellman 6,0: Ja, det var sportsligt av LHC att inte fulspela när slaget var förlorat för deras del. Den sportsligheten förväntar jag mig inte från Frölunda eller Skellefteå, om nu Brynäs skulle ta sig till final.
Kommentera

Angående motståndare i kvarten och att många föredrar Frölunda trots att de får hemmafördel så måste jag lyfta fram lite statistik.
Frölunda var seriens bästa hemmalag med 20 av 26 vinster på hemmaplan.

SAIK var seriens 8:e bästa bortalag med 13 av 26 vinster.

Vi tog 64 poäng hemma och 48 borta....

Just saying..
Kommentera

Powerfade: Ja, det sämsta man kan göra som tränare och spelare i detta skede är ju att vara överlycklig över avancemanget. På nåt sätt måste man försöka hålla inne glädjen och istället fokusera på kommande utmaningar. När man har kommit till semifinal är ingenting omöjligt. Hoppas också man kan lära sig av kvartsfinalerna; det kändes som att Jensen-kedja la mycket krut på fel saker i främst match 5 när de åkte runt och tacklades osv.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Fast om Skellefteå slår ut Frölunda, trots Frölundas hemmafördel i kvartsfinalerna, säger det väl något om styrkebalansen mellan de lagen?
Det är ju väldigt tydligt att dagens Skellefteå är ett betydligt starkare lag än det vi såg under stora delar av grundserien. Och om den typen av statistik hade varit relevant så hade Brynäs åkt ur mot LHC.
Kommentera

Peja: Jag tror att det är svårare att vinna mot Frölunda utan hemmafördel än mot SAIK med hemmafördel och säsongens statistik ser jag som ytterst relevant i sammanhanget. Sen tycker jag att Frölunda varit det bättre laget i kvartsfinalen hittills och även har det bredaste laget.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tycker du att grundseriematcherna mot LHC gav en fingervisning om att Brynäs skulle slå ut de varav vinna två matcher med 6-0? Eller varför är grundseriestatistiken så relevant?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag tycker SAIK har varit det bättre laget...
Oavsett vilka vi får blir det tufft.
Kommentera

Peja: Serien är ju riktigt jämn så alla kan givetvis slå alla och se bara på Brynäs och LHC där det skiljde 3 poäng i serien. Som vi ser mellan SAIK och Frölunda så är det jämt och då ser föredrar jag hemmafördelen och är helt övertygad om att det är en riktigt stor fördel.
Kommentera

Carl Lejonkräk: hemmafördelen är ju ett plus.
Pga den jag är osäker på vem jag helst möter.
Hade tagit Frölunda utan att tveka annars.
Kommentera

Carl Lejonkräk: LHC vann 3 av 4 matcher mot Brynäs i grundserien. Det var tack vare deras dominans i de inbördes mötena som de kom före Brynäs. Det fanns alltså ingenting i inbördes möten mellan Brynäs och LHC som tydde på att Brynäs skulle vinna en kvartsfinalserie med 4-2 varav två matcher med 6-0. Därför förstår jag inte varför du lägger relevans vid grundseriematcherna mot Frölunda och Skellefteå. Särskilt inte när det är så uppenbart att Skellefteå är klasser bättre nu än vad de var stora perioder i serien.
Kommentera

Bellman 6,0:

Jag är kluven, Frölunda är tunga i ett fullsatt Scandinavium, SAIK är alltid SAIK.
Dock så är ju Cykel-Jimmie inte med första två, alltid något. Jag tror jag vill ha SAIK ändå.
Kommentera

Bellman 6,0: Fast frågan är hur relevant hemmafördelen är, om Skellefteå lyckas vinna en sjunde avgörande match nere i Göteborg? I så fall är de uppenbarligen ett väldigt starkt bortalag.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag tror ärligt talat att tidigare statistik är fullständigt irrelevant om man ska bedöma hur matchserien kommer sluta. Vi har haft oerhört svårt mot LHC på bortaplan de senaste säsongerna, men det visade sig inte spela någon som helst roll i slutspelet. Vi gjorde 3 gedigna matcher i deras hemmaborg.

Om jag får välja motstånd i semin så gör jag det enbart baserat på det lag som jag tror är "sämst". Skellefteås offensiv är mycket vassare än Frölundas. Jag skulle även ranka deras målvakt högre än Frölundas. Frölunda har en liten fördel på backsidan. Lägg även till att resorna blir kortare till Göteborg, så är det enligt mig inget snack att vi hellre möter Frölunda. Nackdelen är att vi inte får hemmaplansfördel, men jag tror faktiskt att det inte har en så stor betydelse som alla tror. Det är sällan en matchserie går till 7 matcher (det är ju faktiskt inte förrän då som man har nytta av den extra hemmamatchen).
Kommentera

Skrubben: Nja man kan ju förstås ha fördel av den extra hemmamatchen tidigare också då man kan torska en hemmamatch utan att åka ur eller sno en bortamatch och avgöra serien tidigare än match 7. Jag ser det som en gigantisk fördel och även domarn har ju en tendens att förfördela hemmalaget.
Kommentera

Nån som vet om man kan se gårdagens match i repris? Cmore arkiv verkar inte funka.
Kommentera

emilhansson99: 16:30 Cmore sport hd
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jo jag varnade ju för att jag är optimistiskt lagd...
Men jag har viss backning för mina påståenden:
- Rautio är just nu rätt överlägsen 1:a i slutspelet enligt alla statistiska parametrar.
- Expert Sanny rankar Gunde och Bertilsson som bästa backpar i slutspelet
- En ganska enig kritikerkår rankar vår förstakedja som SHLs främsta

Sen finns det givetvis utmanare på samtliga poster men tills motsatsen bevisas...
Kommentera

« · 1815159 · »