Brynäs IF

728084 inlägg · 7962 ämnen

Ny Sportchef

« · 1597438 · » Till forumet

Sv: Ny Sportchef
Jeklund: äh Sundlöv gör det bra när han ska givetvis sittj kvar. Långsiktigt arbete är vad som behövs.
Kommentera

Felix Sandström och Jakob Markström i Brynäs om två säsonger. Låter lite för bra för att vara sant ! ;)) Nä tror han kommer röra på sig väldigt snart från Florida och då kanske genombrottet kommer. Lindbäck tror jag tyvärr är "bara" är en stabil backup målis i NHL, men det kan man göra sig karriär på också (Hedberg).

Haha aa kanske, McDavids är det nog VÄLDIGT många lag som vill lägga beslag på, första draftvalet kan då svindyrt om nån byter bort det.
Kommentera

tjugo8: Hur kunde man på riktigt tycka att Widing var värd dom där pengarna? Han kom inte ens ifrån en speciellt bra säsong. Riktigt skev lön där. Samma på Harju, men om jag inte har helt fel är det där lönerna från säsongen innan och därför är det Harjus lön i Luleå som redovisas. Dock blir jag inte förvånad om han har liknande lön i BIF nu.

Men fan, 200-300 för Widing är i princip tjänstefel.
Kommentera

tjugo8: Inte mer!!. Det är Granis definitivt värd.
Kommentera

Jeklund: " Granström skall behållas, men inte för den lön han lyfter idag, han är ingen sådan spelare."

Nu blir jag nyfiken, hur mycket tjänar Granström?

Kommentera

Jajjen: Har inte missat missnöjet mot Jonsson, men jag svarar bara för mina egna åsikter. Men visst jag ser din poäng när det gäller just det. 

Föreningens uppgift är att vara bäst i Sverige, och jag tar för givet att man jobbar för att nå dit. Tyvärr så uppfattar jag det som att många i föreningen väljer att ta enkla vägar som leder ingen vart, istället för att ta en hårdare/svårare väg och nå ett högre mål på sikt.

- Byt ut SC

- Se till att bli av med dökött som lyfter för höga löner (städarbete efter förra SCs misstag) Nordquist, Lauritzen, Harju är några exempel. Granström skall behållas, men inte för den lön han lyfter idag, han är ingen sådan spelare.

- Värva in spelare som kan vara ett signum för föreningen. (Dackell va det, Tommy Sjödin, Jakob Silfverberg och Järnkrok va det, Gunderson ÄR det)

Kommentera

Jeklund: Har du missat missnöjet med coach Jonsson här? Dök upp redan under förra säsongen. I stort samma personer som tyckte Czarnecki var en sopa.

Föreningens uppgift är att vara bäst i Sverige. Man kan ha lite respekt för att det är en svår uppgift istället för att idiotförklara dom när dom inte lyckas varje år (påstår inte att du gör det, raljerar över andra som gör).

Kommentera

Jajjen: Ja, men föreningens uppgift borde väl ändå vara att sträva efter något bättre eftersom du nu iaf medgett att det kanske kanske finns nån bättre. Hur aktivt tror du dom letar? Eller tror du dom går och kollar först med Sundlöv om han är sugen o skriva nytt? Jag vet vad jag tror, vi får dras med Sundlöv till han väljer att kliva av.

2 år får stå för dig, Tommy har väl suttit som tränare en bit över 2 år vad jag vet. Jag skulle nog säga att jag borde ha kortare tålamod med tränare än sportchefen, och Tommy vill jag ha kvar trots fiaskot förra påret där även han va en stor del. 

Skillnanden på MS och TJ är att Tommy har modet. Det är väldigt lätt att spela säkert för det är mkt som står på spel, denna taktik kommer dock mer sällan ge en riktig storvinst. 

Kommentera

Jeklund: Risken är att du hittar nåt sämre. Den risken finns också när Sundlöv byts ut. Jag sätter *hrm* spänn på att det dröjer max 2 år med en ny sportchef så kommer den här sidan vara full med krav på ny sportchef. Därför att det är så jävla enkelt att ställa krav på att allt ska vara bättre. En helt annan femma när man har ansvar för att göra det bättre. Den insikten gör att i alla fall jag ligger lågt när det handlar om krav på att byta ut spelare eller ledare.
Kommentera

Jajjen: Det är lätt att förlänga med någon som gjort ett OK jobb. Lättare än att ta obekväma beslutet och infa att dom vill bryta, och ge sig ut på jakt efter ersättare. Så är det även när det gäller många spelare. Det skadar föreningen, och det är ledningen inkl Sundlöv som är ansvarig till det.

Kommentera

Jeklund: Att hela tiden få förlängt som sportchef. DÄR snackar du strategisk fråga, nåt helt annat än att säga Sundlöv varit kass. Självklart ska ingen ha livstidskontrakt, det finns alltid nån, nånstans som är bättre. Föreningens problem är att hitta den personen. Sundlöv är knappast bäst i världen på sin position, det hindrar inte att han gjort ett jävligt bra jobb så här långt och förtjänar att uppskattas för det.

Och självklart rekryterar idrottsföreningar duktiga människor inom de egna leden, precis som alla andra organisationer också försöker hitta guldkornen intern. Har inget med svågerpolitik att göra.

Kommentera

Jajjen: Vad fan spelar d för roll om andra klubbar har samma svågerpolitik? Jag håller på Brynäs, bryr mig enbart om dom?

Ja, klart Brynäs alltid vet bäst och tar rätt beslut. Jag har förstått att du tycker det, men det gör inte jag. Ibland gör dom rätt, ibland gör dom fel. Ibland gör dom saker bra, ibland finns det saker man kan göra bättre.

Men jag förstår att du ser mig som gänllspik eftersom jag kräver att föreningen och vi supportrar inte ska vara nöjda.

Hela organisationen är inte inkompetent, Sundlöv är inte helt inkompetent. Men jag anser han är inte tillräcklig för att hela tiden få förlängt som SC.

Det bör han öven ha visat dig.

Bedömmer du spelarna lika som Sundlöv och bara räknar de plusmål de är inne på, eller räknar du plus/minus-statistik som, i varje fall, jag gör?

Kommentera

Jeklund: Då måste Brynäs organisation vara fullständigt inkompetent som inte inser att det finns en mer lämpad person för uppgiften, när du och flera andra härinne fattar det. Alternativt att ni bara gissar och Brynäs har koll.

Och svågerpolitiken. Only in Brynäs! Eller hur?

Kommentera

Jajjen: Nej men jag skulle ha förståelse för om jag inte fick förlängt pga att lednignen valt att satsa på någon dom ansåg mer lämpad för uppgiften, samt att dom kunde visa exempel då jag ej presterat utefter de förutsättningar och förväntningar som finns. Framförallt om jag hade ett välbetalt jobb i en organisation som har målsättning att vara ledande inom sitt område.

Men det kanske bara är jag som tänker så? Att ju högre lön och ju högre upp du befinner dig i en organisation så sitter du lösare. Men inom BIFs väggar är det för mkt svågerpolitik anser jag. Molin t.ex, vad gör han i Brynäs A-trupp? Kan det ha något att göra med hans efternamn, eller är det bara jag som tror det?

Kommentera

Jeklund: Skulle du tycka att chefen hade på fötterna om han kallar in dej på sitt rum på måndag och säger att du får sparken/inte förlänger kontraktet därför att det med största sannolikhet finns nån som kan göra ditt jobb bättre, att han tror att många har lyckats bättre än du?
Kommentera

tjugo8: Tommy var en budgetlösning som höll. Jacke, Calle, Bertil, Larsson, alla väldigt delaktiga som spelare. Inga spelare som MS jagat rätt på direkt, bonusar som kom genom egna led. 

OK/mkt bra utveckling? Ja vi kom till slutspel....ett år blev det guld pga några enskilda spelare. 

Men jag tycker fortf att Sundlöv är för DÅLIG på att hitta rätt spelare till rätt pris. Att slösa bort pengar på breddspelare, vilket gör att vi ej är med och slåss om dom riktigt heta spelarna. Dom som ger PR/Sponsorer och sänder signaler till hockeysverige att vi inte tänker bromsa oss till nästa guld.

Just att överbetala fel spelare är det jag stör mig mest på. 

Att säga att marknaden är död eller att pengar inte finns, självförvållat enligt mig.

Klart det inte finns spelare om man visar sin rätta sida, genom att satsa och visa att man menar allvar.

Sundlöv gör oss inte till en klubb dit spelare vill, sen kan han skylla på att han inte har pengar hur mkt han vill.

Men visst, han lyckas med nån värvning ibland oxå. Även om dom dfelkatiga är betydligt fler.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jeklund:

Vill också ha ny SC, men vill också att historieskrivningen nyanseras

Innan 12/13, som var en skitsässe med skitinsatser av många i föreningen/truppen, var det 4 säsonger med ok/mkt bra utveckling

Lätt att säga/tycka att det måste finnas nått bättre och att det fanns "många personer inom föreningen som skall ha större del av kakan" ???

Men vilka är dessa namn egentligen...???

Kommentera

tjugo8: Sen kan jag villigt erkänna att jag anser honom ha större roll i förra årets misslyckande då han brister i kunskap/ödmjukhet och öppet går ut och säger att han skall ersätta vissa spelare med andra. Rahm ersätter Svedberg, Jonsson ersätter Ekholm.

Du kan ju knappast säga att det bara var otur att dom chansningarna inte gick hem.

Men visst han har varit en del i att utveckla juniorverksamheten, men att sedan räkna med att få fram Silfverbgerare och Bäckströmmare på löpande band hoppas jag även att Sundlöv ser som mindre troligt, bonusar kallade, och att man bör räkna med att de ledande spelarna allt som oftast behöver värvas utifrån.

Kommentera

tjugo8: Jag tror att det finns många därute i sportchefshavet som har fler lyckade värvningar än vad Sundlöv har, jag vidhåller fortf att det med största sannolikhet finns namn tillgängliga som skulle göra ett bättre jobb, som passar bättre in i rollen som SC i Brynäs IF 2013 än vad Sundlöv gör.

Visst har Sundlöv en del i guldet och några pluspoäng även i min värld, men han har betydligt fler minuspoäng. Jag tvivlar på att han är den bästa vi kan få. 

Framförallt så var han inte avgörande för att Brynäs skulle ta SM-guld i ishockey 2012. Jag anser att det finns många personer inom föreningen som skall ha större del av kakan. 

Men stryker vi alla hans misslyckanden och bara räknar det han lyckats med, ja då ser bilden bättre ut, jag håller med.

Kommentera

Jeklund:

"du kan inte påstå att de tongivande spelarna i guldlaget var sundlövs förtjänst?"

Ser fram emot din kommentar på mitt inlägg ang juniorverksamheten...

...men också...värvningarna av Gunde, Ekholm, Svedberg, Ollas, (Andersén, Granström) i guldlaget hade Sundlöv heller inte ngt med att göra eller...?

Kommentera

Rodrigo: jag har upplevt 2 sm guld live på plats med Brynäs och det är inte fy skam. Brynäs gör det bra tycker jag och Sundlöv är för mig odödlig.
Kommentera

Treklövern1912: Semi, men säsogen innan... Då var det nära kvalspel. Men alla lag har någon gång en förvånansvärt dålig säsong. HV nu tex.
Kommentera

Jajjen: Framgång bygger framgång, brukar man ju säga. Det var dock inte fallet efter något av Brynäs två senaste SM-guld ;)
Kommentera

Rodrigo: Hur gick det för Linköping ifjol ? ;-)
Kommentera

Rodrigo: Ja, nu var det ju mått på historisk framgång vi pratade. Handlar det om framtida möjligheter att vinna SM blir det en annan diskussion.
Kommentera

Jajjen: Vill helst hålla på ett lag som varje säsong är med i snacket om SM-guldet än att hålla på ett lag som man hoppas kan få en gyllene generation av juniorer var tionde år som kan bärga guldet :)
Kommentera

Rodrigo: Då får du definera hur vi ska mäta.
Kommentera

Ska vi jämföra med alla svenska klubbar som har A-lag i hockey så är det ju dock ganska solklart att Brynäs är ett av dom mest framgångsrika, å andra sidan är då också alla Allsvenska lag det med... så det blir lite tråkigt.
Kommentera

Rodrigo: Vad tycker du själv? Skulle du hellre ha 25 finaler utan ett SM-guld eller 24 jumboplaceringar med ett SM-guld? Jag vet vad jag svarar.
Kommentera

Jajjen: Linköping saknar visserligen SM-guld. Men Linköping är å andra sidan med i fighten om guldet år efter år. Något Brynäs inte har varit. Linköping har under 2000-talet nått fem semifinaler, två gånger av dessa har man gått till final. Brynäs är inte ens i närheten av den framgången, förutom SM-guldet.

Rent hypotetiskt, är ett lag som har nått final varje säsong under 2000-talet mindre framgångsrikt än ett lag som vunnit ett SM-guld under samma period men sedan aldrig nått slutspel? Beror på hur man ser på vad som är framgång men det känns ju ändå som att det är mer framgångsrikt att ha ett topplag säsong efter säsong än att ha ett bra lag en säsong för att sedan bara misslyckas.

Kommentera

Rodrigo: Allt handlar om vad du jämför med. (Jag snackade ursprungligen om den senaste tioårsperioden men den är ganska nära hela 2000-talet.)

Vilken brynäsare skulle vilja byta med Djurgådens eller Timrås fans? Vilken brynäsare skulle vilja vara utan SM-guldet, som Linköping saknar? SAIK är INTE bättre totalt under 2000-talet. Kvar är FBK, HV, Modo, Frölunda som under hela perioden gjort bättre resultat. Av drygt 600 klubbar.

Jag påstår fortfarande att Brynäs är ett av 2000-talets bästa hockeylag.

Kommentera

Jajjen: Brynäs har varit tre gånger i kvalserien, vi hade lika gärna kunnat åka ut då. Nu hade vi inte oflytet på samma sätt som tex Djurgården eller Timrå har haft. Med lite oflyt hade vi åkt ut någon av dom gångerna. Vi får vara riktigt nöjda att så inte är fallet.

Lag som har varit mer framgångsrika än Brynäs under 2000-talet är Linköping, Färjestad, Frölunda, HV71, MODO, Skellefteå. De lag som är kvar i SHL då som inte har varit lika framgångsrika? Leksand, Örebro (som gick upp i Allsvenskan först 2009), AIK, Växjö (gick upp SHL 2011, ser ut att bli framgångsrika denna säsong) och Luleå, som egentligen har varit lika framgångsrika men utan SM-guld (har dock inte varit i kvalserien). Sen har även Djurgården varit mer framgångsrika under 2000-talet, förutom degraderingen. Sen så har ju även Timrå varit i tre semifinaler under 2000-talet.

Jag menar inte detta som någon kritik riktad mot Sundlöv eller dom som leder laget. Menar bara att det skulle vara fel att påstå att Brynäs varit en av dom mest framgångsrika lagen under denna period.

Kommentera

Jeklund:

"men du kan inte påstå att de tongivande spelarna i guldlaget var sundlövs förtjänst?"

- Rekrytera och motivera/behålla Tomas Thelin. SC Sundlöf

- Argumentera internt för bibehållen satsning/budget för juniorverksamheten. SC Sundlöv

- Besluta om en lag-/spelmässig satsning på de egna, yngre spelarna. SC Sundlöf

Get real!

Kommentera

Rodrigo: Du får läsa min uppräkning tidigare. Jag påstår att det är max 4-5 lag som varit bättre under 2000-talet. Eller den senaste tioårsperioden var det jag kollade på. Eftersom det var Sundlöv som skulle bedömas.
Kommentera

Rodrigo: Det är sådana argument JA-sägarna kommer med. Framgång i svensk hockey räknas i SM-Guld för A-laget och topplaceringar i SHL. J-18, J-20 och damerna, hua, har ingen som helst betydelse när det gäller framgång.

Redigerad kommentar

Kommentera

Vänta lite nu... en av 2000-talets bästa hockeyföreningar? Det är väl lite att ta i? På junior-sidan, möjligtvis, ja. Men A-laget? Mellan 2001-2011 nådde vi inte längre än kvartsfinal och lägg där på ett par kvalserier. På vilket sätt är man då en av 2000-talets bästa hockeyförening? Vi må vara en av Sveriges bästa hockeyföreningar genom tiderna... men 2000-talet har varit riktigt mörkt emellanåt.

Måste bara säga det igen, men hur skönt hade det inte varit med öppna löner? Iallafall för oss fans. Tror dock inte spelare eller sportchefer är så sugna på det dock...

Hade varit lättare då iallafall, att se större skillnader på en bra/dålig sportchef. Och dessutom se tydligare om trupp/spelare överpresterar eller underpresterar med tanke på löner.

Kommentera

tjugo8: Ja, då vet du mer än jag. Och i så fall skönt att veta att det är nån i ledningen som funkar.
Kommentera

Jajjen:
För att han var tf kd de sista ca 30% av versamhetsåret o ev blev förd bakom ljuset som ledarmot o utan att erkänna hans del i senaste årens ekonomi...? Anser din oro obefogad.

Argumentet m SC tar jag inte seriöst
Kommentera

tjugo8: Argument? Jag skrev att jag var orolig över hans ekonomiska kompetens eftersom han var i högsta grad inblandad i budgetfiaskot 2008. Han har ju dessutom tecknat anställningsavtal med den av "alla" odugligförklarade sportchefen.
Kommentera

Jajjen:
Men allvarligt...dina argument om HGK o ekonomin stämmer ju inte...

Fö var 12/13 ett SKITÅR o 13/14 ett nyckelår
Men i övrigt är iaf jag nöjd med att gå fr kvalserie t guld på 4 år med ekonomiskt stålbad
OCH, att ledningen tog det strategiska beslutet att inte dra ner på ek förutsättningarna för juniorerna och samtidigt ge dem MKT STORT förtroende.
Kommentera

Jajjen:
Jävligt bra sammanställning av poängen senaste 10 åren!
Men detta är trots allt en nyckelsäsong, vi måste ha studsat tillbaka när våren är här

Sen ser jag det som en självklarhet m nytt friskt blod på SC o Head C efter 14/15
Kommentera

tjugo8: Hehe, däremot funkar "utstötningsreflexen" klockrent. Alltså att hitta syndabockar. Se 3:e Mosebok, 16 kapitlet.

Urgammal, osympatisk och livsfarlig ryggmärgsreflex för att lägga skulden för livets alla jävligheter på en person. Flitigt förekommande genom historien; från biblisk tid till häxbränningar och nazismens judeförföljelser.

Kommentera

Jajjen:
Och att ngn kommer upp m ett bättre alternativ...
...och det här forumet jobbar inte så mkt "bring problems with a solution"...
Kommentera

Mycket snack om att Sundlöv är fel, oerhört lite om vem som ska ersätta...

Gozzi;

Kanske kunde vara ngt.

Ser inslaget på AB och han ger ett väldigt sympatiskt intryck och han kan tänka sig SC igen.

Har gjort bra resultat givet resurserna, 10 års erfarenhet, är ute o scoutar några år nu, känner Brynäs lite grann...

Stefan Bengtzén, Karlskrona

Föreslagit honom tidigare, troligen kontrakt tom 14/15, som Sundlöv

Jag vill INTE se Dackell som SC...skicka papper till migrationsverket, förhandla med agenter, ansvara för en 50-miljonersbudget etc...Skön kille/spelare, ingen SC!

Kommentera

Jompe: Tomas Jonsson skulle vara ett bra alternativ
Kommentera

Jompe: helt rätt, kunde inte sagt de bättre själv.

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

Gust: Jag tycker fortfarande att det ar principiellt fel att ta en f d spelare fran det egna laget och gora honom till sportchef, dvs att ga direkt fran trupp till sportchef. Det ar helt enkelt andra egenskaper som kravs. Masken ar forvisso en tidigare spelare som hade kunnat bli bra, liksom Virus, Willy eller Inge om inte de redan varit kontrakterade pa annat hall, men det har gatt nagra ar sedan de var aktiva. Det ar svart att bli profet i sitt eget land. Vi borde soka en sportchef utanfor klubbens omedelbara narhet.
Kommentera

Gust: Förhoppningsvis var det en känga åt ledningen och den bristfälliga organisationen, kanske det till sist gör mer nytta än skada. Med en ny organisation kanske han inte blir speciellt svårövertalad, om han nu är intresserad.
Kommentera

Huge: Det blir nog Mora för Djoosen, om det blir nåt över huvudtaget. Men han gjorde ju inte direkt bra reklam för Brynäs tyvärr
Kommentera

« · 1597438 · »