Brynäs IF

446573 inlägg · 7961 ämnen

Operation Nordquist!

« · 1176054 · » Till forumet

Sv: Operation Nordquist!
MarcusElving: Det stämmer... men om man nu är ett Brynäsfan, så SKA man inte bara skriva skit om laget o ledningen... vissa verkar bara kasta skit på laget, och inte skriva nåt som är posetivt. Dessa individer är inga brynäsfan... och kan inte sitta o tjura själva, istället för o sprida en så förbannat dålig stämning. Upp med skallen, och håll på vårat kära lag. Det kommer bli bättre! Men det kommer ta tid... Rom byggdes inte på 1 dag. Jag vill också att laget ska bli bättre, men det hjälper inte att kasta dynga på laget över nätet...
Kommentera

Jonte321: Såklart att de är Brynäsfan, det förstår du väl själv. Det har ju onekligen gått ganska trögt på försäsongen och det är klart att vissa blir oroliga och börjar fundera lite på hur det står till med saker och ting. Men det betyder ju inte att de inte är Brynäsfan eller att de inte stöttar laget. Du och jag har lite olika syn på vad stötta är. För mig är det inte att stötta laget om man inte engagerar sig ett dugg och bara sitter som säck potatis. Jag är övertygad om att alla som kritiserar och redogör för hur de tycker att saker och ting ska skötas fortfarande stöttar Brynäs som lag, det gör vi alla.

Jag får lov att hänvisa till mitt tidigare inlägg, jag tycker att man kan vara en stöttande supporter även fast man har åsikter och kritiserar laget när det går dåligt. Man ska såklart kunna förklara vad man tycker är fel och vilka åtgärder man tycker är nödvändiga om man ska kritisera. "Brynäs suger, vilket skitlag. lägg ner skiten" funkar inte, det håller jag med om. Men "Sluta gnäll och stötta laget istället" funkar inte heller, då skulle vi inte ha något engagemang kvar.
Kommentera

Huge: Här inne har man suttit och tuggat i 5 år....Men inför kommande säsong börjar luften gå ur mig...

Engagemanget och orken falnar, ES blir allt mer ointressant för var säsong som går. Utfallet givet på förhand, plånboken regerar.

Kommer att följa BIF på 3 cylindrar kommande säsong! Ros har rätt - lönetak är ett måste för att ES skall överleva på sikt. Vem fan vill se samma semifinaler/finaler år efter år?
Kommentera

Jonte321: "Jag vill också att laget ska bli bättre,"

Jelfva gnelspik!
Kommentera

Jajjen: jälva glännspik
Kommentera

Jajjen: spick
Kommentera

Jajjen: "hur ska vi nånsin få ihop en budget som kan konkurerra om en topp4-plats. Var ska pengarna hämtas och hur länge kan vi vänta utan att tappa elitserieplatsen?"

Tror du på allvar att det finns något lag som kan komma ikapp "de 4 stora"?

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att Hockeymarknaden i Sverige har stagnerat.

Herr Loob sitter som bekant och funderar på detta problem - tror du BIF får vara med och leka med de stora pojkarna?
Kommentera

JanT: "Vem fan vill se samma semifinaler/finaler år efter år?"

Färjestad, Frölunda, Linköping och HV.
Kommentera

Jajjen: Tror snarare att de vill tjäna ännu mer pengar och ta det hela ett steg till!

Sverige har blivit för litet för dessa klubbar.

Passar förövrigt mig utmärkt, hellre en oviss elitserie med Brynäs och övriga "leftovers" än de senaste årens förutsägbara dravel - vem fan orkar se på 7 finaler 7 år i rad med samma j-a lag?
Kommentera

JanT: Nu tyckar jag att du är negativ. Forumfascisten bestämde nyss att man SKA vara possetiv.
Kommentera

Jajjen: Näe... men inte BARA skriva skit... utan, jag försöker förklara att, det kommer ta sin tid, men man måste då ha lite tålamod
Kommentera

Jajjen: Det är möjligt, men jag börjar väl bli för gammal för dagens hockey...

När Mats Näslund slog igenom jobbade han som snickare på deltid - det är annat än dagens lirare.

Håller även med dig i sak att det är något sjukt över att BIF måste tigga ihop pengar för att kunna värva.
Kommentera

Jonte321: Ok, jag fattar. Du menar att Brynäs kommer att bli bättre därför att...
Kommentera

Bara för att en del resultat har gått emot på FÖRSÄSONGEN, så skriver du, som att det vorre en gigantisk katastrof... låt säsongen dra igång innan du dömer ut laget...
Kommentera

Jajjen: Slänger in ett citat från Jante A. som summerar upp problematiken;

"Istället vill man ju sänka den generella lönenivån genom att pengarna till medelspelarna i tredjefemman stryps, precis som man lyckats med i NHL. Jimmie Ericsson eller Andreas Falk blir inte bättre hockeyspelare av att tjäna 100 000 kr i månaden istället för halva den summan och inte heller säljer sådana spelare några extra biljetter. Sådana spelare tjänar bara bra med pengar tack vare en extrem och osund löneinflation.

"Jamen då utarmas svensk hockey!!!", kanske någon säger. Mmm, visst. Det skriks verkligen efter tredjekedjekillar från elitserien i övriga europeiska ligor. Och även om så vore fallet, så går inget under av att spelare i den kategorin faktiskt försvinner.

För som sagt, de här killarna säljer inte biljetterna."
Kommentera

Jonte321: Du menar inte mej, va? I så fall får du leta rätt på en text där jag skrivit nåt sånt. Jag har nog skrivit lite längre texter. Du vet dom där som blir så jobbiga att läsa efter ett tag.
Kommentera

JanT: Tyvärr, så ser ekonomin ut så IDAG... men det var endå en lösning för att få en skicklig spelare... tror bestämt att en hel del*uran att nämna namn* hade blivit galna om Sundlöv inte ens hade tagit kontakt med Nordqvist
Kommentera

JanT: Jante är en av de klokare bland hockeyskribenterna.
Kommentera

Jajjen: hmm... näe, ditt namn står inte där;)
Kommentera

JanT: "Håller även med dig i sak att det är något sjukt över att BIF måste tigga ihop pengar för att kunna värva."

Isf är det väl i logikens namn också sjukt att vi använder oss av sponsorer öht?
Snacka om tiggeri på hög nivå....
Kommentera

Huge: haha.. ja för dom gör det ju säkert för att enbart hjälpa brynäs.. tror inte det har att göra med att de vill synas, och får vägldigt mycket valuta för de pengar de lägger för att styrka sitt varumärke,,

i det närmaste korkat att jämföra sponsorer och privatpersoner...
Kommentera

Huge: Kan du ge förklara hur du tror tex Hv71, Frölunda och Färjestad kan ha så mycket flera och större sponsorer än vad Bif har?

Vad tror du detta beror på?
Kommentera

Jag tror största skillnaderna är att de har så mycket mer publik på matcherna. Vi får vara nöjda om det är 4500 uppe på Läkerolen en tisdagskväll medan top4-klubbarna nästan fyller sina hallar varje match. På en säsong blir det många mysiga miljoner till spelarkassan plus inkomster från långa slutspel.
Kommentera

pastorn: Hade vi haft ett sånt lag i gävle kan jag lova dig att det varit lapp på luckan varje match.. Det finns för mycket "tråkiga" spelare i brynäs..

Sundström, Lauritzen, hermansson, Sundström, nolander, med mera med mera,.. alla inte fullt värdelösa men oerhört tråkiga spelare som man som fans inte har nån relation till..

till skillnad från hv där det finns profiler, som drar folk.. Likt Granström som är en av få som jag tror drar folk till läkerolen.. hoppas att det kan bli bättre iår med lite namnkunnigare spelare, och profiler..
Kommentera

Huge:
Hur vet du att ledningen sitter på sina kontor och rullar tummarna?
Det vet jag inte, men om man återanvänder ett mail/brev så finns det mycket som tyder på att man inte går in 100% på uppgiften.

Har du jobbat i föreningen och tillsammans med de du anklagar?
Ja, jag har jobbat lite med de jag anklagar.

Kan du konkretisera dom där förändringarna lite grann?
Rent konkret vill jag att man i första hand gör som ALLA företag gör. Man ser till att minska de fast utgifterna i löner till personer som inte är livsviktiga för verksamheten. Skall man satsa på ungdomar och idrottsgymnasiet så skall man givetvis inte säga upp personal där. Vill man ha in Willes Restaurang i Michelinguiden så får man anställa en ny kock etc. Det jag menar är att Brynäs försöker bli bra på så mycket samtidigt och genom detta så blir satsningen för stor och man orkar inte med att skjuta till de resurser som krävs för att hänga med de lag om satsar smalare och mer målinriktat på A-laget.

Hur många av alla "brynäsare" här inne. Exempelvis vår Brynäsare nere i Motala, skulle ha kvar intresset om man åkte ur och man beslutade sig för att satsa på ungdomsverksamheten? För 90% av alla Brynäs medlemmar har EN sak som nummer ett. A-laget... Allså, skall Brynäs orka att ta steget närmare mot tabelltoppen och stanna där så måste man slimma organisationen. Man kan inte titta på hur organisationen ser ut i Karlstad, Göteborg eller Jönköping. De ligger i en helt annan division ekonomiskt.

Sätt dig ner och titta på de olika klubbarnas Totala omsättning kontra deras budget för laget... det blir ganska intressant.
Kommentera

Gurra88: "i det närmaste korkat att jämföra sponsorer och privatpersoner"

En sponsor vill ha valuta för pengarna i form av bl.a exponering av sitt varumärke.
En privatperson (i det här fallet en medlem) vill också ha valuta för sin medlemsavgift i form av ett bättre lag och slagkraftigare lag så att supportandet blir roligare.
Vari tycker du isf den principiella skillnaden ligger mellan dessa båda saker?

I det närmaste korkat att INTE jämställa sponsorer med privatpersoner i det här fallet...
Kommentera

Huge: Ändå har Brynäs en ganska klar linje mellan sponsorer och medlemmar. I alla fall när det gäller vart man är välkommen någonstans i Läkerolen ;)
Kommentera

Huge: "Att Hockeysverige skulle skratta åt Brynäs skiter jag fullständigt i, det säger isf mer om hur avundsjuka dessa tomtar sannolikt är."

Que, på vadå??
Kommentera

GävleLasse: Klart som fan att vi behöver en ny back, den som inte ser det har inte mycket till kunskap.
Kommentera

70 Rodrigues: Det har inte med kunskap att göra. Det räcker med att älska så löser sig allt...
Kommentera

GävleLasse: Är det så :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Det verkar vara gångbart i Motala i alla fall... Man har ju haft sina åsikter om Småland men nu vete katten om Motala är värre...
Kommentera

Gurra88: "Hade vi haft ett sånt lag i gävle kan jag lova dig att det varit lapp på luckan varje match.. Det finns för mycket "tråkiga" spelare i brynäs..

Sundström, Lauritzen, hermansson, Sundström, nolander, med mera med mera,.. alla inte fullt värdelösa men oerhört tråkiga spelare som man som fans inte har nån relation till.."

Jacob Markström, Simon Bertilsson, Simon Löf, Lars Jonsson, Emil Sandin, Ove Molin, Jonathan Granström, Andreas Dackell, Henrik Thegel, Eero Somervuori, Magnus Kahnberg, Jakob Silfverberg....säger inget mer.
Kommentera

arnio:

Helt klart duktiga killar, men det är inte många av de du nämner som väcker känslor.. Vi har inte precis nån Ledin, inte precis någon Ward.. Killar som folk flockas för att få se..
Kommentera

JanT skrev:"Passar förövrigt mig utmärkt, hellre en oviss elitserie med Brynäs och övriga "leftovers" än de senaste årens förutsägbara dravel - vem fan orkar se på 7 finaler 7 år i rad med samma j-a lag?"

Intressant synvinkel från en som håller på ett lag som vunnit 12 SM-guld och där 6 kom inom en ovan nämnd 7-årsperiod.

Första decenniet på 2000-talet innebar 5 olika svenska mästare i hockey. Så såg det också ut på 90-talet. 80-talet däremot var väldigt oförutsägbart, då hade vi nämligen 6 olika svenska mästare.

Kvarnstenen runt halsen, för den som har svårt för förutsägbart dravel, inträffade 1958 till 1977. På dessa 20 år vann 3 lag 19 SM-tecken av 20 möjliga och visst fan var det fler än en som var snickare när de slog igenom. Fabriksarbetare var nog allra vanligast, men även polisman och lagerarbetare var gångbart under denna förutsägbart dravels guldålder inom svensk hockey. 

Kommentera

Huge:

Ibland undrar jag om du är på riktigt eller om du på allvar är så dum som du utgör dig för att vara.

Det är inte "tiggeri" att låta sponsorer betala in en viss summa för att få sitt företag på matchstället eller dylikt och synas med en stark produkt.. Och det va det vi pratade om..
Kommentera

Gurra88: "Ibland undrar jag om du är på riktigt eller om du på allvar är så dum som du utgör dig för att vara.

Det är inte "tiggeri" att låta sponsorer betala in en viss summa för att få sitt företag på matchstället eller dylikt och synas med en stark produkt.. Och det va det vi pratade om..

Jag avstår att kommentera din ev dumhet.
Konstaterar bara att siffrorna i ditt nick måst stå för åldern (88 år).
Maken till senil tomte var det nämligen längesen man hört....

Vi talar om den principiella likheten mellan att vara sponsor och att vara medlem när Brynäs äskar extra bidrag för ngt speciellt (i det här fallet ett nyförvärv)
Båda bidrar med ngt och får också ngt tillbaka.
Sponsorn får goodwill och exponering tillbaka.
Medlemmen får ngt tillbaka i form av ett bättre lag.
Hur du än vrider och vänder på det så är båda företeelserna att betrakta som tiggeri, rent principiellt.
Kommentera

Huge: "Jag avstår att kommentera din ev dumhet.
Konstaterar bara att siffrorna i ditt nick måst stå för åldern (88 år).
Maken till senil tomte var det nämligen längesen man hört...."

Jag vet inte hur länge du ska leva på att jag är 88 i dina kommentarer. 21 år fyllda och till skillnad från dig som är antalet år för gammal för att sitta på forum och slicka Brynäs organisationen i varje beslut, (detta sagt utan en aning om hur gammal du är och utan att egentligen bry mig överhuvudtaget).

Du kan vrida och vända som du alltid gör, utan att egentligen det blir nånting bättre..
Vet du vad ordet sponsorer betyder? Vad är deras egentliga uppgift? Om det var våra fans egentliga uppgift att sponsra, hade väl även vi kallats sponsorer istället för fans och medlemmar. Vi medlemmar gör nog med att bara vara medlemmar, resten är tiggeri.. Däremed har jag aldrig någonsin sagt att det är fel, har själv skänkt pengar och tycker det är bra att folk gör det.
Kommentera

Gurra88: Bry dig inte om Huge. Han har valt att övertolka ett ord i ditt inlägg och lägger all fokus på det..

sakfrågan har du i mina ögon redan vunnirt
Kommentera

Gurra88: Mot dumheten kämpar som bekant gudarna förgäves.
Att be ngn om pengar brukar kallas för tiggeri.
Vad är det isf för skillnad på att be en sponsor om pengar och att be en medlem om pengar, rent principiellt?
I båda fallen får parterna ngt tillbaka, även om det sponsorn får tillbaka för det mesta är av konkret natur, ex reklam.

Jag har inget större hopp om att du ska begripa resonemanget eftersom jag är tämligen säker på att du inte vet vad ordet "principiellt" innebär i det här sammanhanget.
Och då är det ju ingen större idé att diskutera saken öht.
Jag får säga som Stenmark sa:

"In´t lönt att förklar´för en som int´begrip´..."
Kommentera

GävleLasse: Och vad är då sakfrågan?
Kommentera

Huge: Du kan hålla på med dina principer hit och dit, det kommer du inte komma långt med.. Att fråga en sponsor om pengar är väl knappast att tigga, då det är deras förbannade plikt att stå för pengar..
Kommentera

GävleLasse: Tack för stödet:) Killen kan inte bara erkänna en groda i sina uttalanden som vanligt..
Kommentera

Gurra88: "Att fråga en sponsor om pengar är väl knappast att tigga, då det är deras förbannade plikt att stå för pengar.."

Haha..
Ja, tänk vad underbart det ändå skulle vara om sponsorerna var förpliktigade att skänka pengar.
Varför inte lagstifta om att dom måste skänka pengar?
Ännu bättre....

Min poäng är att pressen snackar om "tiggarbrev" när Brynäs vänder sig till sina medlemmar.
Och att pressen även hade talat om "tiggarbrev" om Brynäs nu istället vänt sig till sina sponsorer för att få extra pengar till värvningen av Nordqvist.
Kommentera

Huge: Haha.."Ja, tänk vad underbart det ändå skulle vara om sponsorerna var förpliktigade att skänka pengar.
Varför inte lagstifta om att dom måste skänka pengar?
Ännu bättre...."

HahaGe mig ett exempel på företag som är sponsor till ett lag, men som inte skänker pengar.??

Du är riktigt dum, det blir klarare för varje gång:)
Kommentera

Gurra88: Sponsoravtal Gurra, Sponsoravtal. Sponsor A gör ett avtal med Brynäs om att för en viss summa pengar exponeras, exempelvis på klubbdräkten, på sargen eller uppe i mediakuben. Vill Brynäs ha extra pengar så måste man be (tigga) om mer pengar och knyta ett nytt avtal.

Om man vill kalla det tiggarbrev eller något snällare beror ju på om man vill baktala eller vara lite snällare. Media har valt det första alternativet. Jag är inne på samma linje. Hade insamlingen kommit spontant eller på ett initiativ från en supporterklubb så hade det kunnat heta "Stöd" men nu går Brynäs ut och ber om stöd som med ett mer elakt ord kan kallas att tigga.

Svårare än så är det inte.
Kommentera

GävleLasse:
"Att satsa mycket pengar på enga produkter för att sedan bli av med dem när de vill ut och prova sina vingar och inte ha råd att ta tillbaka dem när de söker sig hemåt är INTE ett vinnande koncept för BRYNÄS.. för svensk hockey, möjligen men inte för Brynäs...

Man måste som jag skrev innan helt enkelt välja väg. Brynäs har inte råd att både vara ett topplag inom juniorhockeyn och samtidigt kunna SATSA på sina satta mål för A-laget."

Du har ju fel förstår du inte det? Hur sjutton tror du att Brynäs ska kunna nå framgångar genom att matcha lönebudgetena hos de rikaste klubbarna? Då behövs en shejk eller något sånt som vräker in pengar i brynäs och det kommer inte att hända.
Ska Brynäs nå framgångar på isen så blir det med en trupp som kostar avsevärt mindre än de dyraste i ligan, så är det bara. Sedan har vi vägskälet, ska vi satsa på egna talanger eller ska vi köpa in spelare utifrån för att komplettera våra stjärnor?
Vi har fått fram spelare som tex, Markström, Bäckström, Silverberg, Bertilsson mfl. de senaste åren och det är inte kattskit minsann. Fansen älskar dessa spelare och de är en viktig del i Brynäs själ.

Jag förstår inte riktigt vad du tror skulle hända om vi skrotar J-20, skulle vi komma topp 4 i ligan då eller?

Hur mycket kostar j-20 varje år? Vad får vi för de pengarna i spelarväg? jag tror definitivt att du är ute och cyklar när du inte ser vikten i juniorverksamhetens betydelse för Brynäs som förening och som plaskdamm att plocka talanger ur.
Kommentera

arnio: Vi kommer aldrig att nå dessa höga lönebudgetar men jag tror snarare att vi kommer att mötas på mitten. De fyra stora kommer att inse att den kapprustning de sysslat med under några år inte är hållbart. Nya regler tror jag kommer med inom någon säsong. OM det blir lönetak, begränsat antal utländska spelare eller vad det nu kan bli.

Ja vad kostar J20? Det är inte billigt i alla fall. Jag har för mig att när det gäller utrustning så får de förutom skydd i alla fall 12 klubbor i var som går loss på ett par tusen styck. Senast jag kollade så är inte diesel billigare bara för att det är ett juniorlag som åker buss. Hur många mil blir det på en säsong tror du? Detta är två saker som kostar bland många. Jag har inga siffror men om man ställer detta som referens mot vad man får in genom tiggarbrev så blir det mycket pengar.

Jag blev ombedd att ta fram exempel på hur man skulle kunna slimma organisationen/verksamheten för att få mer resurser till A-laget...

Men det verkar som att du hellre ser att vi producerar juniorer sen spelar det ingen roll om a-laget spelar i ES eller en lägre division. För vänder vi på ditt resonemang med at inte kunna hänga med de rikaste klubbarnas lönebudgetar så åker vi ur om detta fortsätter. Resterande lag gör precis som jag vill. De satsar på sina respektiva A-lag...
Kommentera

GävleLasse: "Om man vill kalla det tiggarbrev eller något snällare beror ju på om man vill baktala eller vara lite snällare. Media har valt det första alternativet."

Exakt vad jag försökt säga.
I princip handlar det bara om ett ordval.
Min poäng är att samma personer som gnäller om tiggarbrev till medlemmarna plötsligt tycker att det handlar om ett ekonomiskt stöd när det är en sponsor som bidrar med lite extra pengar.

Man kan faktiskt hårddra det hela ännu mer och hävda att medlemsavgiften i princip också är en form av sponsorstöd.
Du, jag och alla andra medlemmar bidrar ju med pengar som går till den löpande verksamheten. Det stödet är dessutom en stadig och säker inkomstkälla för klubben.

Svårare är det som sagt inte....
Kommentera

Nordquist KLAR!!!
Kommentera

« · 1176054 · »