Brynäs IF

727814 inlägg · 7961 ämnen

Operation Nordquist!

« · 1175066 · » Till forumet

Sv: Operation Nordquist!
Självklart blir det en tusenlapp till föreningen, hoppas föreningen redovisas hur mycket som saknas ifall man behöver fylla på ytterligare efter lön.
Kommentera

Anders Berg: Gjutet! Nu hoppas vi att det snart blir klart.
Kommentera

Anders Berg: Självklart! Bör varje Brynäsfan med någon slags självaktning göra.
Kommentera

Anders Berg: Självklart! En tusing rätt ner i fickan på Brynäs nye förstacenter. Varför har inte Brynäs ett sånt här upprop varje år? Skulle gärna bidra till nya spelare.

Kanske blir fullsatt den 10:e efter att Malta piskat upp Sverige ikväll. Han den lille med hårnät ser vass ut.
Kommentera

Hur går det för er, har ni bidragit med några pengar till Brynäs ännu? Jag och min son har skänkt pengar i "jakten på Nordquist". Kom igen nu!
Kommentera

Huss: Om det finns någon som helst substans i ryktet om att det saknas 500 000 så måste det alltså finnas en del kvar i klubbens budget. Något som Sunlöv tänker bränna på Nordan. Hur skall man då få in pengar på att hyra in en back från NHL/AHL?

Det enda jag kan tänka mig är att man skulle göra deta om LJ gick sönder. Fast vad gör man om Sunken eller Nolan gick sönder? För deras lönecheck hyr du knappast in en back därifrån.

Det luktar Svanberg över detta...
Kommentera

Huge: Om det plötsligt finns mer pengar att hämta där man redan har varit borde det rimligen betyda att man inte gjorde ett tillräckligt bra jobb första gången. ;)
Kommentera

Gusten: Exakt.
På med gröna jackan och hota sponsorerna med spö om dom inte slantar upp... :-)
Kommentera

Huge: Ja vi brukar ju tokskrika på Sundlöv att han ska agera, nu gör han det ... suveränt!

Vem vet, det kanske sprutar in pengar så det räcker till en back också ;)

ATTACK!!!!!!
Kommentera

Peja: Håller med.
Plus att Nordan är en djävligt bra center som man nu fått chansen att signa i ett ekonomiskt fördelaktigt läge.
Smart av Sundlöv att hugga i nuläget när Frölunda vill bli av med honom samtidigt som han är skadad.
Visst, det är självfallet ngt av en chansning men om läkarundersökningen nu visar att allt verkar normalt vad gäller rehaben, så finns det inget att tveka på.

Sen är det intressant att höra gnället på ledningen över att man går med tiggarhåven.
De som gör det kan ju förklara för mig skillnaden mellan att man ber en sponsor om pengar FÖRE säsongen, jämfört med att be om pengar UNDER säsongen.
Kommentera

Huge: Man ska ju inte glömma att Czarnecki är mycket mån om att ha god gruppdynamik i truppen, vilket han förstås gör helt rätt i, och Nordquist ÄR troligtvis det säkraste och således bästa stjärncenter-kortet i världen sett ur ett gruppdynamiskt perspektiv. Brynäs och Nordquist bör ju ha haft på känn ett tag att han kunde bli tillgänglig.
Kommentera

Tror det löser sig kring Nordan iaf... det som har snackats om, det senaste dygnet är nog bara skriverier, och som man får ta för va det är värt.... nada
Kommentera

GävleLasse: "Skaffar Sundlöv denna center för att Brynäs behöver en förstecenter eller skaffar han in Nordan för att han tillhör den berömda 82-kedjan?"

Sundlöv skaffar naturligtvis Nordan enbart i syfte att reta alla gnällkärringar härinne.
Har öht inget med hans kvaliteter som spelare att göra...

Sen blir det lätt patetiskt att läsa allt gnäll om Ros s.k "tiggarbrev".
Vad är det vi pratar om egentligen, i siffror?
500.000 kronor.
Mer eller mindre peanuts i sammanhanget.
Ett relativt vanligt tillvägagångssätt i alla ES-klubbar lyckas Ros få till nåt djävligt konstigt som aldrig tidigare förekommit.
Snacka om att han har drabbats av rötmånadssjukan och inte har nåt vettigt att skriva om...
Kommentera

GävleLasse: Tror du inte en back kommer hyras in från NHL/AHLs överskottslager när hösten går över till vinter? Det har förts sånt resonemang av både Sundlöv och NC i Gävlepressen i varje fall.
Kommentera

MarcusElving: Förklaringen till att försvarsspelet funkade förra säsongen är ju att hela laget, inkl. forwards, spelade försvarsspel i första hand. Över hela banan. Har Brynäs nånsin spelat så negativ hockey? I år har man ambitionen att kliva fram och spela mer offensivt vilket kommer att ställa andra krav på backarna. Så här långt på försäsongen tycks det inte ha varit en enkel omställning.
Kommentera

70 Rodrigues: Så det här är pinsamt? Vad är alternativet? Avstå från att värva? Isåfall lär ju det gälla också den där backen som alla tjatar om. Chansa på att nuvarande trupp räcker? Skulle inte tro det. Att spela Kvalserien är jävligt mycket pinsammare.

Ett alternativ kan var att dra över budgeten med en halv mille och hoppas att ett ev. slutspel täcker underskottet. Gör ingen seriös klubbledare (nej, Brynäs årgång 07/08 var inte särskilt seriös).
Det bästa alternativet är att med alla medel hitta finansiärer och sen slå till. Som nu. Brynäs visar klass, finess och smartness.
Kommentera

Zzz: Precis! Det är jävligt märkligt att det finns sponsorer eller andra s.k. brynäsare som vill att det här ska ut i media direkt. Jag vet en elitserieförening strax söder om Sthlm som haft liknande krokar ute men inte en rad i pressen.

Det här är ett skitsmart sätt av Brynäs att skaka fram mer stålars.

Just nu finns det bara två intressanta frågor:
- Hur mycket pengar behövs?
- Vart ska vi skicka pengarna?
Kommentera

GävleLasse: "Fast i det här fallet med Nordan så verkar Sundlöv plötsligt fått en enrom energi på att skaka fram pengar. Tänk om han gjorde likadant jämt."
Tacksam att det inte är så, tänk vilket liv det skulle vara på no 70 här då...
Kommentera

GävleLasse skrev:"Och vad skulle ett lönetak göra i det här läget?  Brynäs ligger väl på ungefär halva storleken på Frölunda och de andra topplagens lönebedgetar.

Så vad skulle ett lönetak göra för nytta i det här fallet?

Rita och berätta!"

På andra sidan östersjön har man lyckats fantastiskt utan att man ens infört lönetak :-) Alla lag är rekorderligt nära golvet ändå...ja med svenska mått mätt.

[url=www.hockeysverige.se/news_show_sma-pengar-i-finland.html?id=8595968]Lågbudgetsgolv[/url]

Kommentera

rackham: nej så länge det har lite kulör och inte är av dålig kvalité..
Kommentera

GävleLasse:

Lite garn på lagret skadar inte...
Kommentera

rackham: Ja, vad denna "syjunta" kan tillföra skall bli intressant att se. I slutändan är det ju fortfarande Sundlöv som kommer med budskapet att det inte finns pengar. Fast i det här fallet med Nordan så verkar Sundlöv plötsligt fått en enrom energi på att skaka fram pengar. Tänk om han gjorde likadant jämt.
Kommentera

Peja: Visst saknar Brynäs en spelskicklig center, det säger jag inte emot föär en sekund. Men jag tycker att backsidan ser väldigt tunn ut. En skada/avstängning på någon av backarna blir väldigt tung i nuläget. Skadefria så ser backsidan helt OK ut.
Kommentera

GävleLasse:

Tror det är så enkelt att man via Thomas Thelin och hans 82-kontakter (Dalarna, regionslaget, 82-landslaget) har bra koll på 82-spelarna och hur de fungerar i laget. LAGET, du vet.
Nordan är en lagspelare, en duktig center med revanschlust.
Mormor byter nystan eller nubbar med Frölunda.

It´s a buy.

Nu har vi fått ut så mycket vi kan av Thelins pojkar.

Nästa steg blir svårare och därför kom Mormors "syjunta" (Inge, Masken, Westlund) till för att skapa stöd i det fortsatta rekryteringsarbetet.

Framtiden får utvisa hur det går.
Kommentera

rackham: Ja visst får de chansen, frågan är om de tar det. Historiskt sett. Hur många procent av de unga talanger blommar ut och blir bra nog för spel i ES?

Tittar man på backsidan så är det väldigt få just på backsidan i Brynäs som gjort detta. Man har inte haft plånbok att skaffa in heta målskyttar som ger Brynäs det målmässiga utrymme att låta unga backar gå bort sig i egen zon.

Adam Andersson, Niklas Andersson, Mattias Karlsson, Magnus Eriksson, Linus Morin mfl mfl...

Några flyttade på sig och fick utvecklas till bra ES backar, något man inte hade råd med i Brynäs. Varför? Jo för att man har slagits för sin existens många gånger och inte haft råd med rookiemisstag.
Kommentera

GävleLasse: Ja, håller med om att en stjärnback vore ett bra tillskott, men kanske inte ett rent nödvändigt tillskott, då jag inte tycker att backsidan är så dålig som somliga försöker göra gällande.

Att Brynäs behöver (eller kanske rättare sagt, behövde) en spelskicklig center som kan agera playmaker i powerplay var ju helt uppenbart förra säsongen. Micke Lind saknades enormt mycket. Nordquist kan ta den rollen - Hansen, Granström, Dixon eller Sundström kan det inte.

En playmaker-center saknades mer än en stjärnback förra säsongen. Men som du säger kan man inte veta hur den här säsongen blir; vilka blir skadade? vilka överraskar positivt & negativt? Och så vidare.

Personligen blev jag lite förvånad över att Brynäs inte värvade Daniel Corso som gick till Timrå. Hörde nämligen att han var aktuell för Brynäs där ett tag.
Kommentera

Peja: Det jag bygger min tes på är följande.

Brynäs klarade sig fint defensivt förra säsongen på grund av den taktik man hade, man tätade till och HELA laget hjälpte till. Detta kombinerat med två bra målvakter gjorde att man släppte in få mål.

Detta var på bekostnad av offensiven. Skall Brynäs ta ett steg till i utvecklingen så måste man lägga mer krut på offensiven och så har också gjorts. Man har köpt in Somevuori och Kahnberg och är på god väg att signa Nordan. En helt ny förstakedja om man så önskar.

Alla kommer ihåg hur det såg ut föra säsongen när CZ försökte sig på offensiva kedjor. Närmast kommer man ihåg WDW kedjan som lämnade våra backar ensamma. När man tappade puck i mittzonen så var man blottad bakåt. Vilket rednerade i många mål bakåt. Trots en storspelande Markan i målet.

Så ser man det som att man bara ersatt EN back och är nöjd med allt i övrigt så är givetvis jättenöjd med centertillskottet. Frågan kvarstår dock. Skaffar Sundlöv denna center för att Brynäs behöver en förstecenter eller skaffar han in Nordan för att han tillhör den berömda 82-kedjan? Hur många centrar av klass har funnits tillgängliga sedan föra säsongen? Nej det känns som att Sundlöv shoppar forwards på helt fel grunder och sådand brukar straffa sig. Vi var förskonade från långtidsskador på backar förra säsongen, blir vi det i år?
Kommentera

GävleLasse:

Det positiva med att vi pratar om juniorer som "tvingas" växa in i ES-kostymen fortare än kvickt är att de får chansen.
Talang är en färskvara.
Nu får talangerna chansen. Med råge.

Bra!
Nu klarar Brynäs att fylla på underifrån.

Kopplat till populistiska Ros (var det väl) så behöver vi nu liksom majoriteten av klubbarna (förutom de fyra stora) klara av att fylla på skattkistan.

Utan skattkista ingen påfyllning till förstafemman.

Där ligger den stora frågan.
Hur fördubbla lönebudgeten på kort sikt?
50 miljoner lägger de fyra stora varje år.

Den gränsen flyttas uppåt.

Alla idéer är bra idéer...
Kommentera

Ab har alltid haft nåt emot Brynäs... när SSK gjorde nåt liknande för ett par säsonger sen, så hette det inte tiggarbrev.... utan att man "tar hjälp av sina sponsorer"... medans Brynäs ska framstå som tiggare... inte många friska hjärnceller i Sthlm :o)
Kommentera

GävleLasse: Man kan se det på flera sätt. Man skulle även kunna se det som att de som kritiserar försvaret hypar Jonte Carlsson som tusan. Precis som MarcusElving säger är ju Carlsson vs Bertilsson enda skillnaden i jämförelse med fjolårssäsongen, och Bertilsson räknas ju rent allmänt som en betydligt större talang än Carlsson.

Jag tror att den allmänna haussen kring Brynäs unga spelare beror på att man har fått fram flera fantastiska spelare de senaste åren, som Bäckström och Markström.
Kommentera

Peja: Det är svårt att dra några som helst slutsatser på en spelare som inte spelade så många matcher föra säsongen. Det är milsvid skillnad med att gå in som extra back i ett par matcher och göra några byten och som i Bertilssons fall spela ett par matcher i den ordinarie uppställningen mot att prestera och leverera vad man förväntas under en hel säsong.

Du har ju som vana att ALLTID haussa unga spelare, jag börjar nästan tro att du har en fetisch precis som Sundlöv har mot sin 82-kull.. för det kan inte vara annat än en fetisch.
Kommentera

Peja: Ja, jag är inte säker på att det kommer vara så dåligt defensivt som många tror. Men blir det så, då tror jag Sundlöv agerar.

Jag skrev här tidigare att försvarsspelet ju funkade riktigt bra förra säsongen, denna säsong ställer vi i stort sett samma backbesättning på isen. Den enda som försvunnit är Carlsson. Simon Bertilsson imponerade på mig som tusan i matchen mot AIK, den enda jag sett på försäsongen. Tror han kan bli en av Brynäs bästa backar redan kommande säsongen faktiskt. Fysisk, spelar enkelt, säker med pucken och gör sällan grova misstag.
Kommentera

MarcusElving: Frågan är om inte många underskattar backsidan? Jag är övertygad om att Bertilsson kommer att bli en "impact player", och det finns ju flera andra gossar som kan hoppa in vid eventuella skador.
Kommentera

MarcusElving: Jo, det är nog så...Man var ju intresserad av Kronwall tidigare så manär nog som sagt avr medveten om backbeståndet...ja ja...det löser sig säkert...trots att jag måste åka o jobba :-)
Kommentera

Tommy: Ja, det ligger väl något i det du skriver ändå. Jag tycker ändå det känns bättre att Brynäs verkligen erbjuder något till dem som vill hjälpa till istället för att tigga rakt av. Ja, Nordquist vill vi alla se i laget, tror jag. Men en back skulle ju verkligen också behövas. Jag tror att Sundlöv vill börja säsongen och se hur försvarsspelet fungerar, är det uselt så är jag ganska säker på att han skakar fram en back. Frågan är vilken klass vi får på en back mitt i säsongen i så fall?
Kommentera

MarcusElving: Tiggeriet ligger väl i så fall snarare i att man försöker få nån att skaffa nåt de inte tänkt från början och kanske inte behöver ha ha..ska i alla fall bli spännande att se var det slutar. Ser gärna att det löser sig...
Men, en back...Hmm...vore kanske det allra bästa ....
Kommentera

Gurra88: Nu vet ju inte vi vad Brynäs erbjuder? Svårt att uttala sig innan man vet exakt vad sponsorn får för pengarna, det kanske är något som känns värt pengarna för dem.
Kommentera

MarcusElving: kan man väl ändå påstå att det är, då man förmodligen inte får tillbaka samma värde av det man skänker i form av annan vara eller tjänst?:)
Kommentera

Hörrni, vad jag kan läsa så handlar det ju om att sälja något form av paket. Så tiggarbrev kan man nog inte kalla det. Det är inte att tigga om den andre parten får något för pengarna, eller?
Kommentera

Skänk pengar nu då allesammans!!!
Kommentera

mattias - 74:

Vi är vana...;)
Kommentera

Ber om ursäkt för länken såg att den var postad tidigare .

My mistake
Kommentera

GävleLasse:

saknar ni verkligen 500 000 ? Ganska mycket pengar. lite över 2 månadslöner för honom om man skall tro AB.
Kommentera

Wesley: Ja, den eventuella backen framöver blir väl i så fall någon i stil med Rodrigo Lavins... =)
Kommentera

Det finns nog pengar för Nordquist, men klubben vill fylla på pengapåsen för en ev. back vid senare tillfälle.

Det är lättare att tigga pengar för en spelare som är känd, som nu fallet med Nordquist! än för en back som ingen vet vem det blir
Därför finansierar man Nordquist med backpengarna som finns, men passar på att tigga pengar i hans namn.

Just my Guess!
Kommentera

GävleLasse: Visst, men att Brynäs söker hjälp med finanseringen måste ju komma från någon källa utanför Brynäs, rimligtvis från någon tillfrågad sponsor. Nu blir det pressenterat som ett tiggarbrev istället för att Brynäs går ut med ett pressmeddelande att man tillsammans med sina sammarbetspartners har lyckats finarnsera övergången.
Kommentera

PEN: Ja, vad Ros gissar oväsentligt - precis lika oväsentligt som gissningarna här inne - men det kan ju ändå vara kul att läsa. Personligen tror jag att sponsorerna kommer att ställa upp.
Kommentera

Zzz: Nu är det ju så att man från AB's sida har valt att följa hela affären som började med att spelarna "sparkades" från frölunda. Detta är helt enkelt en "follow-up" Nordan har hittat en ny klubb som vill finansiera sin värvning.

Om du jämför vinkeln på storyn och vad man säger från Brynäshåll så är det ju en viss skillnad.

Hade Brynäs haft en huvudsponsor så hade man säkerligen gått till den i första hand för att försöka hitta en lösning. Nu valde man av naturliga skäl en annan väg. Att Brynäs är ute och "tigger" ligger i samma nivå med Ros slutsatser om att "hockeyn är större än zlatan". Du ser ju vilka grunder han baserar sina teser på.
Kommentera

PEN: Och vad skulle ett lönetak göra i det här läget? Brynäs ligger väl på ungefär halva storleken på Frölunda och de andra topplagens lönebedgetar.

Så vad skulle ett lönetak göra för nytta i det här fallet?

Rita och berätta!
Kommentera

GävleLasse: Med illojal menade jag att man sparkar bakut så fort Brynäs ber om något extra, och gärna i medier. Jag tycker det är bra att man är öppen med situationen och ger företagen möjlighet att bidra, gör dom inte det blir det ingen värvning och Brynäs ekonomi är inte hotad. Men det är det här sättet att tänka som gör att Brynäs omöjligt kommer att kunna konkurrera med HV71, Färjestad och Linköping även framtiden.
Kommentera

« · 1175066 · »