Brynäs IF

727989 inlägg · 7962 ämnen

Örebro Hockey - Brynäs IF 16/1-16

« · 1720462 · » Till forumet

Sv: Örebro Hockey - Brynäs IF 16/1-16
Idag såg Vrana pigg ut, vi får ge honom några matcher att komma in i det hela så kommer andrakedjan att spela riktigt bra. Tror det är viktigt att han får näta, då lossnar det för honom!
Kommentera

Det är fyra domare på isen. EN av dem måste kunna följa puckbanan och ta ett korrekt beslut. Det här är ett av de värsta fallen av sportslig orättvisa jag sett i SHL.

Eftersom omspel är en förbannad utopi så tycker jag att man från SHL ska gå ut och åtminstone officiellt bekräfta att det blev fel.

Tycker det blir sån jävla clown-nivå på ligan när tv-teamet sitter på bättre info och möjligheter än de som ska ta besluten.

Vi får hoppas att de här poängen inte blir allt för avgörande.
Kommentera

Om det Tommy säger stämmer att målen granskas innan nedsläpp så är detta en av de största skandalerna jag varit med om.
Kommentera

Skrubben: Skillnaden är att domaren är en del av spelet, när pucken är utanför banan är den död. Tycker inte situationerna är jämförbara även om båda innehåller tur.
Kommentera

Skrubben: Då förbi nog tänka på att det är enligt regelboken. Det är inte mål via skyddsnätet.
Kommentera

Peja: Vi får tänka på att förra matchen mot Örebro tog pucken på domaren i Örebos zon så att Alcén fick ett friläge och gjorde mål.
Kommentera

Huge: Ja, domarna hörde antagligen också studsen i plexit och antog att pucken inte tog i nätet. Jag har svårt att se hur domarna och/eller Sandström skulle ha undvikit det målet, tyvärr. Riktigt oflyt för Brynäs.
Kommentera

Brynäsgubbe: Lugna ner dig, annars får väl DU en stroke.
Domarna FÅR inte ringa.
Dom ska bestämma sig live på en tiondel, där inte ens en åskådare bakom målet märkte att pucken tog i nätet.
En rad olyckliga, samverkande och osannolika omständigheter gör att man med lite distans till händelsen måste medge att det inte har speciellt mkt med domarnas inkompetens att göra.
Isf känns missen vid 2-1 värre, om det är nån tröst.
Kommentera

bifhjärta: Den här matchen borde spelas om. Fyfan vad jag avskyr att det bara är en axelryckning för ligan SOM SKRIVER ATT DET ÄR EN SARGSTUDS?!! WTF?! De kan väl åtminstone medge att de gjorde fel. Korrupta jävla skitliga.

För helvete, jag tar en kort hockey-paus och ser matchen mot Modo igen. EN match hinner gå innan något ännu värre sker. Blir så jävla less på all inkompetens. HUR FAN TÄNKER DE? "OJ, vilken konstig studs! Hur gick den egentligen? WHO CARES - MÅL!"

FAN I HEVLETE.
Kommentera

Brynäsgubbe: Han blev överlycklig karljäveln...Usch..fyfan för honom.
Kommentera

Skrubben: han är seg på skridskorna. Passar inte alls in i bulans spelsystem
Kommentera

Chris11: Jag tycker det är tydligt att han inte hänger med i tempot. Han ser ut som en gammal kärring som viftar med sin käpp när Martin Johansson blir fri.
Kommentera

"ÖÖÖEEEEHHHHOOAAHHH!"

Fick Arto en stroke? Gubbjävel. Vilken jävla skandal detta är. De ringer och ringer men när INTE EN JÄVEL SER PUCKBANAN SÅ RINGER DE INTE. Fan hur jävla lågt kan den här ligan sjunka.
Kommentera

bradberry: håller med om Porseland. Han har varit bänkad och sådär, nu får han chansen mycket men tar den inte. Visar ingen glöd alls och tar många korkade beslut. Han är den största backen i laget men ändå klenast i närkamperna. Vad är det med karln? :O
Kommentera

Peja: Jo, det är nog högst troligt och jag säger heller varken bu eller bä.
Konstaterar bara att ljudet när pucken isf träffar plexit känns alldeles för högt för att pucken bara skulle ha touchat plexits övre kant. Det smäller ju rejält i plexit på ljudupptagningen, men det kan ju också ha berott på hur nära mikrofonen befinner sig som tar upp ljudet.
Men det mest troliga är väl som du säger: pucken har tagit i skyddsnätet via plexit.
Egentligen osannolikt ändå, att 4 domare inte märkt nånting.
För jag menar, domarna brukar ju sällan missa när det ex är lite svårt att bedöma om en puck först touchat plexit vid en Puck out-situation.
Men här lyckades ingen av dom vare sig se nåt eller uppenbarligen vara rätt placerad.
Bara att bita ihop och säga som Bulan: såna här grejer brukar jämna ut sig i längden, nästa gång är det VI som har flyt med domsluten.
Fan trot, höll jag på att säga... :-)
Kommentera

Kolla in @moritzdaniels tweet: twitter.com/moritzdaniel/status/688477467632357376?s=09

Här är rörlig bild!!
Kommentera

Lite negativa vibbar så här efter matchen... (sett reprisen...)

- Porseland behöver försvinna. Nonchalant beteende rakt igenom och en säkerhetsrisk. Detta är första gången jag ondgör mig över honom men nu måste jag ta bladet ifrån munnen... Bort!
- Passningsspelet! Inget flyt. För tillfället har vi fyra brunkarkedjor. Bulanhockey?
-Sandström. Ingen bra comeback...
Kommentera

Huge: pucken tog först plexit sedan nätet. Syntes TYDLIGT att den tog i nätet när Petter i studion visade situationen. Nätet "gav med sig" efter pucken.
Kommentera

Huge: Mmm, att pucken vinklas snett upp i plexi och sen skyddsnät av Felix styrning är förmodligen helt omöjligt, dvs. som Cmores bilder visar. Din version är förmodligen korrekt. Bildbevis är klart överskattat.
Kommentera

Huge: 1. Kolla min bild
2. Den kanske tog i plexit först och sedan upp i skyddsnätet?
Kommentera

Huge: Sandström styrde ju pucken uppåt, den kan mycket väl ha styrts upp i plexit och fortsatt sin bana uppåt till skyddsnätet där den fick studsen som tog den tillbaka till isen.
Kommentera

Är det till 100% klarlagt att pucken verkligen tar i skyddsnätet?
Lyssna på ljudet från SHL:s highlights. Det hörs tydligt när Antilla skjuter och pucken träffar bladet. Ungefär när pucken sen borde ha träffat plexit så hörs faktiskt ett ljud som låter exakt som när en puck faktiskt brukar träffa ett plexiglas bakom kassen. Hade pucken nu träffat skyddsnätet så borde det ju inte ha hörts nåt ljud öht. Mkt märkligt, då CMores bilder faktiskt visar att pucken tar en bra bit ovanför plexits övre kant. Eller har men feltolkat bilderna?
Mystiken tätnar.
Nån högre makt verkar annars vara emot oss när vi spelar mot Örebro.
Förra gången spelade vi ut dom efter noter och hade vinsten som i en ask.
Sen skänker vi bort 3 pinnar mha både otur och oskicklighet.
Nu vinner dom mha domarna som, om pucken nu verkligen tar i skyddsnätet, avgör matchen via 2 helt avgörande misstag.
Makalöst.
Måste ändå beundra Bulan som i nederlagets och besvikelsens stund är hur cool och sansade som helst i CMores intervju.
Man kan ju bara föreställa sig hur ex AJ hade låtit, om han varit i Bulans kläder...
Kommentera

Chris11: hur är det med avståndsbedömningen? Säg 2 meter så är du närmare sanningen. Årets skandal i SHL!

Säsongens två värsta "steals" i två bortamatcher mot samma lag. Om flyt avgör var SM-guldet hamnar är det klart att Örebro blir svenska mästare i år.
Kommentera

Ser ut som att det är minst 1 meter ovanför plexit....
Kommentera

Vibbi: Jag tycker inte att man kan klandra Sandström för det matchavgörande målet. Han ska givetvis stå en bit ut när motståndarna skjuter från halva planen och kunde omöjligtvis ha hunnit tillbaka till mållinjen (enda sättet att undvika mål på?) med tanke på hur snabbt det gick. Att säga att Sandström skulle ha hunnit reagerat, typ vänt sig om och plockat ner pucken, tycker jag är att underskatta hur snabbt det gick i situationen. Det är lätt att säga när man ser situationen i super slow motion men inte live. Inte ens någon av domarna hann ju se hur pucken gick och att en felvänd Sandström skulle ha gjort det är att kräva det omöjliga. Det som jag kan tycka är att han tenderar att släppa in mål på bortre stolpen när motståndarna skjuter från kanterna, som på Kalle Olssons mål, där måste han kunna spika igen bättre.
Kommentera

Chris11: Bittert värre faktiskt och synd när vi åter spelade riktigt bra på bortaplan.
Kommentera

Det var liksom upplagt för att vi skulle vinna den här matchen. Brynäs gör 2-2 i tredje och fortsätter ha press. Får momentum av målet, sedan går porseland bort sig lite och någon brynäsare dyker efter pucken vilket blir straff. Då missar örebro straffen och då kändes det som att det skulle komma ett mål för Brynäs efter det. Sedan kommer Anttila och kastar iväg pucken i panik och då går den upp i nätet och in i mål. Fyfan vilket skämt, kommer inte kunna släppa det på flera veckor nu. Hade domarna varit vakna så hade vi åtminstone fått en poäng, men det kändes som vi var på väg mot en seger... Nu blev det istället noll poäng och en sur hemresa... tack domarna!
Kommentera

Enaranger: Haha, absolut! Vi tar det till den nivån. Underbart! Jag livnär mig inte på ishockey så det känns ju tämligen dumt, men absolut. Nivån är hög nu! Natti! Ni slipper mig i detta forum nu. Kom igen???
Kommentera

Vibbi:

Sandström agerar utefter hur en stenhård puck i plexit studsar.
D.v.s. han är beredd på att den kan studsa fram till en farlighet
framför mål.

Men på dig låter det som han tar av sig hjälmen och slutar spela
för att han tror att det är avblåst.

Pucken får ju den oförutsedda bana den får tack vare att den tar i nätet.
Kommentera

Vibbi:

Vi får väl ställa dig i mål i nästa match då.
Eftersom du uppenbarligen kan reagera på alla
eventuella sätt som en puck kan studsa.
Kommentera

Sen har vi SHL:s Nordkoreanska version av matchen.
Kommentera

Enaranger: Jag förstår hur du menar men domaren HAR FORTFARANDE INTE BLÅST I PIPAN, det gör dom alltid när den går i nätet och det skulle dom gjort nu också. Sandström vet väl också att domaren "blåser av" när pucken tar i nätet, eller bör han inte göra det? Allt är skit. Domaren gjorde fel och Sandström var definitivt inte på tå....
Kommentera

Gillar det jag ser av Johnson-Vrana-Brodecki. Idag gjorde den kedjan mål i 5 mot 5 och Brodecki såg pigg ut igen. Fortsätt med den formationen bulan, sen ner med ollas i tredje! Då har vi 4 mycket jämnare kedjor!
Kommentera

Vibbi:

Brynäs målvakter ska också rädda regelvidriga mål?

Han agerar troligtvis utefter hur en puck brukar studsa
när den tar i plexiglaset. Han har nog styrt tillräckligt
många puckar i plexiglaset för att veta var de brukar
ta vägen efteråt, och agerar utefter det ("med ryggmärgen").

När det nu blir en "en på miljonen studs" via plexit i nätet och ut.
Då hamnar pucken "där den inte borde hamna".

Men kanske Brynäs målvakter ska börja lägga onödig tid på
att hantera skott som går i plexi och sen nätet, till nästa
gång vi har lika usla domare? Det kanske inte händer
någon mer gång i vare sig Sandströms eller Starkbaums
karriärer att domarna missar sånt här.
Kommentera

Enaranger: Hmmm? En grym spelare har "ögon i nacken". Det är ju fruktansvärt svårt att "droppa" pucken om man inte har "ögon i nacken".

Jag vet att Felix är målvakt men dom ska/kan också ha "ögon i nacken".
Kommentera

Kopparjimmie: Starken i kassen nästa match !
Kommentera

Hade Brynäs gjort ett mål likt Anttilas då jävlar hade domaren stått med telefonen i handen innan pucken gått över mållinjen!!
Kommentera

Zappaholic: Svårt att avgöra av Felix agerande att döma, om han verkligen tror att pucken tar i skyddsnätet och därför slappnar av i visshet om att domarna kommer att blåsa av spelet eller om han tror att pucken fortfarande är i spel.
Oavsett så håller jag med Vibbi här: oavsett vad han tror eller inte tror så bör han agera på ett sätt som utesluter den enda möjlighet för pucken att gå i mål: att den valla i mål via nån av hans kroppsdelar.
Och då finns det ju bara EN sak för honom att göra: backa in i målet så långt att han får kontakt med ribban.
Sen är det förstås max oflyt att det blir som det blir.
Och att domarna inte får videokolla en sån här sak.
För att inte tala om att INGEN av domarna ser att pucken slår i skyddsnätet 1 meter över plexit...
Kommentera

Powerfade: Det var det enda positiva. Då fattar du vad jag tycker..
Kommentera

Var på plats idag och man blir så jävla förbannad när man förlorar en match på grund av att domarna står och sover. Yxhugg innan örebros 2-1 som skulle blivit utvisning. Pucken är utanför planen och studsar in i mål = 3-2. Vad gör situationsrummet då? Ska de inte granska varje mål innan pucken släpps igen? Sover de också?

Örebro-Brynäs= 1-2
Domarna-Brynäs= 2-0
Slutresultat= 3-2
Kommentera

Zappaholic: Ja detta ska dom bara titta på för om nu Bulan och Brynäslägret påpekar detta och dom inte gör det även fast pucken visar sig vara 1-2 meter uppe i nätet så skall detta straffas på något sätt det är ändå 3 livsviktiga poäng som står på spel! Fy åt fan vad detta stör mig och det gör det inte bättre av att Örebros 2:a mål också är felaktigt dömt!!!

Praktfiasko av domarna ikväll!
Kommentera

mk: vad är rätt med ett stolpskott?
Kommentera

Zappaholic:
Bara sånt som ska sitta i ryggmärgen, backa in ifall pucken studsar tillbaka, Fast det tog i nätet bakom.
Kommentera

Zappaholic: Klart som fan domaren ska blåsa av, lika självklart är det att Felix ska behålla fokus. Domaren har ej blåst i pipan därför bibehåller man fokus!
Kommentera

lordi73: själv tycker jag spontant första intrycket att domarna ska blåsa av när pucken tar i nätet ovanför plexit.

Vi blir rånade på poäng.
Kommentera

lordi73: Men den tar ju inte i planket. Den tar i nätet.. Varför backa in då?
Sen återigen. Porseland är så fruktansvärt dålig så klockorna stannar .
Han har ett rätt idag,ett stolpskott det är allt..
Kommentera

honken21: Vi lägger ner nu. Du tycker si och jag tycker så. Tänker inte vara någon "internetkrigare". Ha en bra kväll, nya tag på torsdag!
Kommentera

Forsberg 1978:

Jag tycker spontant första intrycket att när pucken tar i planket bakom ska man backa in i mål av reflex om man är "alert" i skallen
Kommentera

honken21: Ok, förlåt.
Kommentera

« · 1720462 · »