Brynäs IF

727625 inlägg · 7961 ämnen

Rädda Brynäs !

« · 208796 · » Till forumet

Sv: Rädda Brynäs !
gordo: Politikerna i Uppsala vill bygga ett musikens hus för sisådär 300-400 miljoner, men med chansen på att få ett lag i högsta serien(?) i hockey kanske planerna kan anpassas för att täcka in hockey också! =)
Kommentera

Hugin:
Omlokalisera laget till Uppsala så blir det fart på gävleborna och kanske gävlepolitikerna... men bara kanske!

Uppsala kommun vill säkert ta emot en instiution inom svensk hockey, det enda elitlaget i stan i så fall och de har säkert behov av en stor "event-arena" också!
Kommentera

Jompe:
Nä, Nylander påminner mer om en trött "Lillen" Eklund än en ivrig sargråtta i ett Elitserielag.
Det säger en del om Brynäs klass när spelare som Nylander framträder som exempel på lysande spelare...
Poängen är att för de pengar man betalar Nylander går det att få mycket bättre spelare i den kategorin.
Jag köper att det finns rollspelare, men inte att vi nöjer oss med halvbra rollspelare.
Det går inte om Brynäs skall vinna SM-guld!

Förmodligen skulle Brynäs ha en större utvecklingspotential vid en omlokalisering till tex Uppsala.
Snacka om långnäsa för Mats Ågren & Co...
Kommentera

gordo:
Det sämsta som kan hända på årsmötet är att nostalgikerna får som dom vill, då är Brynäs illa ute. Människor typ Ekstrand, lokal insändarguru, är ett råttgift för föreningen. Vi ska genomgå ett bad inte förgiftas.
Han kommer ideligen dragande med Herr Sandlin. OK, han har betytt en del gott, men också förbannat mycket mindre gott, för att nu vara snäll.
1. Han fick bort Hovelius, Willy Lindströdm med flera ur den dåvarande sportkommitén.
2. Han tyckte att Masken Carlsson inte höll i elitserien 1995.
3. Han ansåg inte att Mats Näslund och Thomas Sandström skulle tillföra som mycket i Brynäs (???!!!).
Vad gäller 2 och 3 gick Brynäs miste om, förutom dugliga spelare, ledare i en framtida organisation. Förutom dom som kickades i 1.

Det gjordes INTE av pengabrist dessa gånger utan av simpelt maktbehov. Så sluta tala om att Sandlin har någon framtid i Brynäs, p 1-3 talar sitt tydliga språk.
Kommentera

Jompe:

Det som också behövs idag är att medlemmar med flera stödjer Brynäs gentemot kommunen. Kommunen säger blankt nej till att ha ölförsäljning till allmänheten p g a en s k policy. Den policyn kan bli dyr för Brynäs. Ska det komma folk till arenan idag, så krävs lite mera än en korv och läsk.
Jag skulle vilja påstå att Gävle Kommun är det största hindret mot en positiv utveckling av Brynäs IF. När det däremot är SM-Guld, då vill man stå där och hurra.
Sätt press på kommunen via insändare, låt inte dessa anonyma
potentater i Kultur- och fritidsnämnden stå oemotsagda.

Upp på barikaderna.
Kommentera

gordo: Vi är inte överens vad gäller Nylander. Även de mest skönspelande lagen behöver sargkrigare som Nylander. Tycker faktiskt han har varit en av de nyttigare spelarna senaste tiden. Han har ett otacksamt jobb som sargkrigare i en checking line, men det jobbet är viktigt och han sköter det bra.

På tal om Buffalo Sabres och de andra sakerna som diskuteras så blir väl den uppenbara lösningen att flytta Brynäs IF till Uppsala?? Större kommun, större näringsliv, närmare till Stockholm, iväg från Gävle kommun som verkar ta Brynäs (det enda som sätter Gävle på kartan) existens för given. Något fel i den bilden?
Kommentera

prosten:
Pengarna, prosten, pengarna!
Kommentera

gordo: För h-e gordo, låt oss med gemensamma krafter se till att vi blir besparade dessa europaligor för all framtid. Ointressantare hockey får man väl leta efter.
Kommentera

gordo:
Framtiden heter stor stad, klassiskt lag och ny arena. Med de nya "livlinorna" behöver inga elitklubbar riskera något, och då är ni på säker mark. Men samtidigt en mardrömslik situation för oss allsvenskar.

Vi hade hoppats på ett klassiskt möte mot er i kvalserien, men just nu går det lite tungt för MIK. Dessutom kanske ni slipper helvetets kval(serie)?

www.faleijsfinest.net
Kommentera

westerlind:
Sedan när var LÅNGSIKTIGHET Brynäs starkaste sida, westerlind?

För att vara LÅNGSIKTIG krävs det LEDARE... en BRISTVARA i Brynäs ledning under många år!

Icke desto mindre är det framtiden som du beskriver om föreningen skall överleva i konkurrens med lag i storstadsegionerna.
Brynäs kan säkert konkurrera med Leksand (12.000 innevånare).
Det krävs lite mer för att konkurrera med Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping osv i framtiden.

Var och hur skall Brynäs skapa och behålla det försprång som behövs inför planer på en framtida Europaliga?

Det räcker inte med att ha två lag bakom sig i Elitserien...
Kommentera

westerlind:

Instämmer också. Bra skrivet!

Skulle Brynäs bli bäst på scouting i landet (läs genom att anställa Willy/Inge) så skulle vi inte behöva oroa oss så mycket för att farmarlagsspelare går till Leksand.
Kommentera

prosten: Tack.
Kommentera

westerlind: Bra tänkt där herr Westerlind.
Kommentera

westerlind: Suveränt bra inlägg!!! Helt klart att en bra juniorverksamhet gör Brynäs blir intressantare att gå till. Men även viktigt att ha en bra kontakt när de kanske lämnat Brynäs för NHL. Detta gör att det är större chans att de en dag återvänder till Brynäs som spelare, men även kanske som ledare med ett stort Brynäs-hjärta....
Kommentera

gordo, Jompe, prosten m fl:

Jag hoppas som många av er andra att det nu kommer in nya människor i styrelsen. Personer med handlingskraft, visioner och ett brinnande hjärta för Brynäs IF.

Vad ska den nya styrelsen göra - hur ska Brynäs komma tillbaka till toppen? Dels behövs det naturligtvis snabba åtgärder för att göra det bästa av dagens situation, men jag vill också se att Brynäs satsar stora krafter på en långsiktig uppbyggnad av föreningen. Det mesta tror jag vi är ganska överens om.

Som vi konstaterat så många gånger tidigare - vad gjorde Brynäs så stora under 60- och 70-talet? En stark, brinnande och visionär ledare, Thure Wickberg. Dessutom och ännu viktigare - en av sveriges proffsigaste klubborganisationer som strävade framåt, som sökte lära av andra och hela tiden ligga före i utvecklingen. Grundstenen var skickliga värvningar av unga stjärnskott, att vidareutveckla deras talanger och att helhjärtat ta hand om dem både i och utanför rinken.

När började dagens Frölunda att bli framgångsrikt? När pengarna tog slut, och de tvingades satsa allt på att utveckla och slussa in de yngre spelarna. Hur gjorde MoDo för att ständigt få fram sina stjärnspelare? Genom att göra laget attraktivt för juniorer: skickliga tränare, stimulerande miljö och stora chanser till elitseriespel. Med ryktet som sveriges plantskola sökte sig många dit, då hela tiden juniorer fick chansen i A-laget och en och annan blev stjärna i NHL. På senare år har detta börjat avta och även MoDo ser ut att ha en svacka i återväxten - har juniorsatsningen avstannat? Hockeygymnasiet med riksintag är dock ett initiativ som ger stora fördelar, då duktiga juniorer självmant söker sig till Övik.

BRA JUNIORER = BRA FRAMTID.

Satsa stenhårt på att Brynäs ska ha sveriges bästa juniortränare och juniororganisation - det är Brynäs viktigaste verksamhet för att återfå och behålla sin plats i eliten. Vi har nu mycket bra J18- och J20-spelare, ta vara på dessa talanger. Skulle flera av dessa juniorer bli riktigt bra, så hoppas jag att de efter några säsonger i ES får chansen i NHL. Tråkigt för laget, men också en förutsättning för att locka stjärnskotten. Dessutom ger det sköna slantar till Brynäs, som år efter år kommer att ge oss en allt bättre ekonomisk bas: MoDo har ju fortfarande en trevlig liten skattkista att plocka ur.

Pengar är alltid nödvändigt, men ett bra lag byggs långsiktigt av skickliga ledare.
Kommentera

prosten:Kanske det kanske
Kommentera

gordo: Hittade just en 'inför ES-starten', annat ljud i skällan nu...
se länk
Kommentera

Frasse99:
Källa, Frasse?
Kommentera

Igor:
Låt grabbarna spela i allsvenskan... det ger dessutom Brynäs några slantar att handla godsaker för.
Kommentera

Igor:
Hagos är klar för Timrå .....
Kommentera

gordo: Jodå Gordo jag kan tänka mig dina förslag, Hagos är en favorit. Jämtin en blivande NHLspelare. Lindström har jag aldrig sett spela.

Följdfrågor blir: Vem värvar Wågström? Vem värvar Nylander? Bergkvist? Taskigt läge för dem. Italien kanske?
Det är dock inte Brynäs problem.
Kommentera

Igor:
Jag köper gärna N Danielsson istället för B Danielsson
Jag köper gärna Hagos istället för Wågström
Jag köper gärna Jämtin mot Peter Nylander
Jag köper gärna Jimmy Lindström mot Bacon

Talang vs återvändsgränd

Eller säg så här: Valuta för pengarna...
Kommentera

gordo: Jag ser det som en Budgettrupp för att ha någon som helst chans att nå slutspel. Knappt nån forward i 3:e eller 4:elajnen har elitserievana. Sedan kan man ju kompromissa bort några av de större namnen och hamna i kvalserien igen och det är väl tyvärr så verkligheten ser ut. Många idéer för hur Brynäs räddas ser dagens ljus men inget händer. Innan det blir någon på sportchefsposten är silly season över och spelarutbudet uttömt.
Kommentera

gordo:
Ingen Jacke Johansson i Brynäs. därimot är storebror Daniel välkommen hem igen ;-)
Ni som har koll på Brynäs, visst går Daniels kontrakt ut efter den här säsongen ?

Chansen finns att vi möts igen o då är det våran tur att vinna ;-)
Kommentera

Igor:
Var är "budgettruppen", Igor?

Lillhonken, Tarvainen, Anders Eriksson, Dackell/Mårtensson...
många pesetas det.
Jacob Johansson eller Yared Hagos kostar 300.000 styck innan de har börjat spela...

Med Brynäsmått mätt är det här en superbudget :-)
Kommentera

En budgettrupp till nästa år om vi fortfarande är i ES

Målisar: Lundström, duktig finsk målis/Lillhonken (ny)

1:a Sjödda, Rehnberg - Miettinen, Tarvainen (ny), Anger

2:a Vello, D. Johansson - Molin, Kyrö, Dackell/Mårtensson (ny)

3.e Adam A, Anders Eriksson (ny) - Soling, J. Johansson/Y. Hagos (ny), N. Danielsson

4:e O. Mattsson, M. Karlsson - Rönnkvist, Engström, Jobs

Extra: Östlund, Floberg (ev. utlånade till allsvenskt lag)

Tänkt att rulla runt på fyra kedjor/femmor
Kommentera

Man får väl hålla tummarna att Anger inte skadar sig under SHG.
Det vore ju annars typiskt för denna lyckosamma säsong.
Kommentera

Kämpig förlust idag.

Betydligt bättre lir än mot DIF iaf, verkade som omvaskningen i kedjorna gjorde att det var bättre balans i laget.
Att sära på Petré och Pekkala var iaf ett genidrag, Adam gjorde en mycket bra match i par med Petré.
Att låta Mietinen lira center är nog också klokt han gör mer nytta där än ute på en kant.

Märkligt bara att det ska krävas ett mål (härlig lyftning Jobs) innan grabbarna börjar ta tag i spelet.

Hela försäsongen var juniorerna bra, så fort ES började så var dom bänkade.......kanske dags att på allvar lira med fyra kedjor, eller hur....G.P. ?
Kommentera

RavenLord: Jag skickade ett mail till bästa herr Thornèus i morse och sa åt honom att han fan inte är klok! Skulle det vara bra om Brynäs och Hammarby bytte plats? Skulle inte tro det! Hockeyn behövs i Gävle och Brynäs har många suportrar runt om i landet!
Han snackar skit den där karln!

Hoppas Brynäs kan piska FBK idag nu! Hoppas i alla fall ;)
Kommentera

Patrik Thorneús: Det kanske till om med skulle vara bra om Brynäs bytte plats med ett lag som Hammarby. Landets huvudstad behöver två lag i elitserien
Men skit på dig jävla 08:a är allt jag kan säga till en sån idiot
Så dessto större Staden är dessto fler lag ska det ha sedan hur Hockeykulturen är de är skitsama...Då ser jag hellre att ett norrlag som S:aik eller Björklöven går upp
Som Bandy supporter till SAIK vet man ju hur media har slickat anus för Hammarby dessa år och ur totalt okunniga reportrar på Tv4 har försökt intressera sig men idiotiska reportage och analyser som övriga bandy sverige har garvat gott åt...
Håll er till fotboll ! ! !
Kommentera

Ska Joakim Lundström få göra sin elitseriedebut i dag?
Tja, om man ska tro Brynäs tränare Gunnar Persson är det inte helt osannolikt.
- Jag har inte bestämt vem som ska stå än. Jag vill sova på saken, säger han inför dagens hemmamatch mot Färjestad.
Saxat ur GD

Man får hoppas för vad har man att förlora ???
Kommentera

Snart 1tim tills man ska släpa sig till Gavlerinken men för första gången är det så man tvekar och är nära att skita i det...
Man blir så less på föreningen och allt man läser om hur klubben sköter sig.
De känns som man borde stanna hemma och samla alla krafterna till KS för då är det alla Brynäsares plikt att komma och stötta laget till fullo...
Kommentera

70 Rodrigues: Hur sköööönt vore inte de.
Kommentera

prosten:Hoppas verkligen att du får se en seger!!!
Kommentera

Nu drar jag till Gavlis, se till att ta er dit ni som kan!
Kommentera

Se nu till alla Brynäsare att gå på matchen imorrn och gapa hem tre färska pinnar.
Kommentera

70 Rodrigues: Klubben får stå sitt eget kast. Den har bakbundit sig själv genom att inte vilja satsa på ett elitvärdigt och proffsigt sätt när det gäller nya spelare och annat. Nu hamnar Brynäs därför i den skärseld som kallas kvalserien. Kul till tusen!
Kommentera

70 Rodrigues: Inte fan är det så viktigt som om man skulle förlora en nära anhörig men en ständig frustration är det. Jag har i alla fall en förstående Leksing! på mitt jobb som jag kan lätta mitt hjärta för.
Kommentera

Tomas HOCKEY: Precis så är det!
Kommentera

70 Rodrigues: Dom som inte är intresserade av hockey tittar på en som man var dum i huvudet bara för man hänger med huvudet när Brynäs loosar gång på gång! Det tar hårt och därför behöver man skämta bort det ibland som här men ändå ligger det där som en tagg i arslet!
Kommentera

Någon mer än jag som känner att "Life sucks"? Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av den här skiten, folk på jobbet undrar om jag förlorat någon nära anhörig och jag svarar att det nästan känns så.Fan vad jag älskar Brynäs IF, men det känns så förbannat tungt att våran älskade klubb misshandlas på det här viset!!!
Kommentera

prosten:
Svar nej!
Har bara den info som förmedlades via radio, TV, swehockey och Hockeysnack förstås!

Skall däremot se matchen i morgon.
Hoppas det blir mycket folk och tre poäng!
Kommentera

verkar som den här tråden blir aktuellare för var match man ser, på alla sätt.
gordo: Såg du matchen igår?
Kommentera

HHuuuuuuuhhhhhhhh......otroligt tung förlust. Pekkala och Petré håller tyvärr inte ES klass, och att lira i samma backpar........inte helt lyckat om man säger så. Huge har väl annars prickat ganska rätt i sin analys, Ram gjorde verkligen vad han kunde ikväll. Djurgården gjorde bara vad som behövdes.
Tragik på stor nivå.....Janne Larssons totala kolaps från en av Sveriges bästa lirare till detta. Ärligt talat...jag e gråtfärdig...
Kommentera

Åh nu vart det 3-1 också.
Kommentera

Jompe: Stackars pojk ;-)
Kommentera

Igor: Snackade med Rodrigues i periodpaus. "Inget eget spel, blekt, darrigt". Han var inte nådig. Humöret blev inte bättre av att han tvingades gå på toaletten just som Brynäs hängde sitt mål...
Kommentera

Holly shit! 2-1! Måååååååååååååååååååååååååååååååål!
Kommentera

2-1
Kommentera

Igor: Äsch här var det ju tvärdött och matchen avgjord. Jag går och kollar på handboll. Allt hopp för Brynäs står till att hela DIF drabbas av vinterkräken i periodpausen.
Kommentera

« · 208796 · »