1150x200-brynasbanner.jpg

SEMIFINAL

« · 1819144 · » Till forumet

Sv: SEMIFINAL
2064: Game day! Säsongens hittills viktigaste match.

Rödin presenteras ikväll. Trevligt.
Kommentera

2064: Medvetet eller inte så kan det nog ha påverkat deras inställning på marginalen och den är ju hårfin...
Kommentera

bradberry: Absolut, det är så Granis spelar. Alltid på gränsen (eller lite över). Fast titta på Figren, Bergenheim, Widerström m fl i VF, samma visa där.
Det känns ibland som om somliga spelare tänjer gränserna under grundspelet och kan leva vidare på det under slutspelet.
Kommentera

Peja: hmmm domarskråets hämnd för det idiotiska hotet mot en av deras egna...😬😉
Kommentera

bradberry:
Jag tror ytterst få här inne tycker eller tror det bara är Frölunda som slipper utvisningar, självklart blundas det för situationer med brynäsare också. Problemet är vad det tas för och när. Att helt plötsligt ta Lucas för krosschecking, Kilas för felaktig handstopp, två för abuse i de lägen det görs är det anmärkningsvärda. Det är i avgörande situationer alternativt i lägen där Brynäs haft momentum.
Senaste matchen är ett mycket bra ex. Två perioder markant spelövertag gav ett pp för att FHC hade för många spelare. En utvisning på två perioders konstant tryck i offensiv zon. Ändå väljer domarna att ta en detaljutvisning på Kilas med några minuter kvar vid 3-3. Nej, jag tycker, som flera är inne på, att det luktar lite unket om bedömningarna så här långt.
Kommentera

2064: Visst, håller med om Kilas handstoppbing och inkonsekventa domare.

Måste bara påpeka i objektivitetens anda, att hade förra matchen varit i grundserien med den nivå som gäller där, då har Granström haft minst 15 tvåminutare under en och samma match... Han slog, han höll i, han rev, han rappade, han sparkade(!) han snackade och hakade... Ett tjugotal gånger under matchen sneglade jag på domarna efter Granis närkamper. Helt underbart naturligtvis och en hockey som han bemästrar som en kung. Äntligen kom vi upp i det fysiska spelet. Men vi skall kanske akta oss för att påstå att Frölunda kom undan utvisningar senast, det påståendet känns liksom lite.....lite enögt...
Kommentera

2064: Vad sa Wikegård? Finns det något klipp?
Kommentera

Då är det snart dags för match igen... Usch, hade nästan hellre levt kvar i den här bubblan av lycka från senaste matchen.
Kommentera

SnowKing: det hade varit en mycket mer panikartad situation om bulan inte haft något annat val än att fortsätta med iskalla spelare som #7. Att ha etablerade spelare att kasta in är en delikat situation, även om de inte är i sitt livs form.
Kommentera

Apropå kommentarer och tidningsartiklar... häromdagen i Göteborgsposten konstaterar en Fredrik Janlind att Brynäs lite panikartat kallat in de gamla målkungarna Nick och Zab igen... "Nick har varit petad 6 matcher och Zab petad 48 matcher, bra koll? gäller att ha reda på vad man skriver om! ;-)
Kommentera

2064: ja, dessutom tenderar domsluten som går emot Brynäs i den här matchserien att göra det i väldigt avgörande lägen av matcherna. Hade inte varit fel för domarnas trovärdighet om det någonsin gått åt andra hållet men visst är man också partisk som supporter...
Kommentera

mattiask: det ska till något överjävligt för att ta en utvisning i en semi med några minuter kvar vid ställningen 3-3.... helt ofattbart att ta ut någon för felaktig handstoppning i det läget, så vida spelaren inte vinner en avgörande fördel, typ förhindrar ett mål, genom att göra det.
Kommentera

6984:
Lasu
09.10

HA!
Så var ju tripp på Gunde 08.17
Kommentera

bifhjärta: Har för mig att Frölunda fått till utvisningar i nästan varje slutdel av perioderna...
Kommentera

Yes! Har sent inhandlat biljetter högt upp under Kålleseums tak till matchen i morgon... ser det löjligt ut med teaterkikare på en hockeyläktare?
Kommentera

Peja: Malmö hade en liknande handstoppning i dagens match, utan åtgärd.
Dessutom, jämför Kilas xchecking utvisning med den xchecking som Clark får i nacken senast.
Brukar väldigt sällan gnälla på domarkåren för de har ett tufft jobb och felaktigheter jämnar ut sig i längden. Men....jag håller med dig. Dessutom är det lite väl många missar av interference, slashing och hakningar som VFarna gör sig skyldiga till.
Wikegård var också inne på deras huvudlösa bedömningar i slutet av matcherna där de tar till en sharia-tolkning av regelboken istället för tvärtom, vilket brukar vara commes il faut.
Helt ensidiga dessutom.
Kommentera

tjugo8: Det är inte omöjligt. Fast jag vill minnas att det var en back.. Sigalet, men jag an minnas fel.
Kommentera

6984:
Lasu va? Sjukt när de tog Lucas
Kommentera

mattiask: Samma sak med crosscheckingen på Clark. Hände ganska precis efter 10 min i andra.
Kommentera

Peja: Kan bara hålla med. Just med matchen igår så om man tittar på regelboken och då menar jag att man just tittar på regelboken så är utvisningen på Kilas klar.

Men jag tyckte det igår fanns ett par situationer där domarna sätter sig i en jävligt svår och tuff situation själva. Ta bara tex trippingen i andra perioden på Gunderson i vår zon. I sådana här matcher får du helt enkelt inte missa sådana solklara utvisningar.

Men det jag störde mig absolut mest på var Lucas Carlssons utvisning i första perioden. Tar man sådana utvisningar i sådana här matcher så kommer domarna få sjukt mycket problem.
I mina och i princip hela arenans ögon är det låååångt ifrån utvisning.
I detta fall så sätter sig domaren i en jävligt knivig sits.
För då måste han ta utvisning i varje sådan situation. Och det kan han inte - för då går matchen helt åt helvete.
Kommentera

bifhjärta:
Stort tack
Nedräkningsklockan står på ca 08.00 i både 2:a o 3:e
På Lindblom tycker de kanske att han faller för lätt, naturligtvis blev det mål efter den sekvensen
Kommentera

Peja: Jag håller med....Men å andra sidan är ju kvaliten på domarna katastrofal i SHL. Dom är kanske bara lite extra dåliga när vi spelar?
Kommentera

tjugo8: Bara jag som fick en väldigt olustig känsla när Kilas blev utvisad igår?
I 3 av 4 semifinaler har domarna hittat tveksamma Brynäsutvisningar i slutet av matcherna. Utvisningar som är tveksamma i period #1 i en vanlig seriematch, men som de har tagit för i slutet av semifinaler. Dvs omständigheter där ribban vanligtvis höjs väldigt mycket.
Match #1: Frölunda kommer nästan ikapp pga 3(!) Brynäsutvisningar i samma veva. Att i det läget ta ut två Brynäsare för "snack" är snudd på obegripligt, så vida de inte vrålade ut något kriminellt.
Match #3: Brynäs gör 6-3 med fyra minuter kvar och får helt plötsligt två billiga utvisningar varav en (Zanettis) var fullständigt obegriplig. En vändning var förstås osannolik men omöjliggjordes totalt av utvisningarna.
Match #4: Med 3 minuter och 18 sekunder kvar vid ställningen 3-3 plockas Kilström ut för en felaktig handstoppning i en situation där han dessutom får en ful slashing. Helt ofattbar utvisning i det läget.

Som sagt, en olustig känsla...
Kommentera

tjugo8: samt under vårt PP i 3e perioden som började vid tiden 10:59 missade zebrorna en klockren utvisning på vår blå ungefär. Den kan du dra dig i håret för också 😂
Kommentera

bifhjärta:
Eller hur! Ska leta lite
Kommentera

tjugo8: den på Gunde var ialf i 2a perioden.
Kommentera

Minns två tveksamma trippingar som kunde resulterat i fhc utvisning
En tror jag i Felix vänstra hörn i 1:a o den andra nära klacken, tror jag

Nån som har koll vilken tid de inträffade? Vill studera dem
Kommentera

Bratwursten :
Ja ett grattis till HV är väl på sin plats.
Oavsett utgången i våran serie ser dom starka ut till att ro hem guldet.
Kommentera

Det verkar vara ett himla tryck på biljettförsäljningen. Bara ett fåtal platser kvar på ordinarie sektioner. Endast i skybaren det finns gott om platser just nu.
Kommentera

Bratwursten :
Jag kan ha väckt min systerdotter på tre månader också men dom sa att de inte var mitt vrål som var orsaken...jag tyckte dock jag hörde henne gråta precis efter så jag tror hon sa det för att vara snäll.
Kommentera

Brynäsgubbe: jo fick tag på den tillslut.. blev lite högljudd vid avgörande målet ..
Kommentera

Bratwursten : Nej vad trist. Hoppas den kommer tillrätta. ☹️
Kommentera

Min hund rymde när Brynäs gjorde avgörande ...
Kommentera

smallround: ok! Tack för info
Kommentera

Skrubben: om det stämmer så behövde vi en hemmamatch extra för att tjäna ihop tappet från missad publikbudget.
Kommentera

Tommy: Johan Stark sa i en intervju till GD att man låg på +/-0 direkt efter första kvartsfinalen. Efter det är allt en bonus.
Kommentera

Tommy: nja efter första kvarten var det +-0 sedan all vinst
Kommentera

Leonardo: Då borde väl Brynäs verkligen fått fler utvisningar med sig ikväll? Kan ju knappast vara mer spelförande i en tät semifinal. Men jag håller med dig, hoppas domarna snäpper upp sig. Hoppas "vi" har kraften och modet att trycka tillbaks Frölunda i deras egen zon, för där är dom inte speciellt bra! Dessutom känns dom lite tröttare än "oss" för tillfället.
Kommentera

Huge: Jag håller med, den utvisningen borde man haft lite fingertoppskänsla och "släppt". Missade faktiskt helt den höga klubban. Var väl alldeles för nervös. Sen tycker jag det är bedrövligt att släppa solklara trippingar. ( 4st domare och ingen ser!?) Skulle ha varit spel 5 mot 3 istället för Frölunda mål.
Kommentera

Huge: Har för mig att jag läst här tidigare att man ej budgeterat för slutspel men att två första hemmamatcherna i kvarten gick åt till att täcka upp missad budget i grundserien. Allt över detta skulle vara plus. Men jag har själv ingen förstahandsinfo om så är fallet
Kommentera

ellis: Men det absolut bästa sättet att klara sig från skitutvisningar är ju att vara ett aggressivt och spelförande lag, annars blir man efter o får massa utvisningar i onödan....domarna kommer alltid att missa massa saker men det blir oftast mer fördel om du för spelet och snurrar upp motståndarna...som jag sa igår, de lag som går hela vägen är oftast lag som spelar på gränsen utan att få massa utvisningar,,,en tunn balansgång men så är det....åker man omkring och är tåva på allt och skanar vilja åker man ofta på en massa utvisningar!!
Kommentera

Finns det någon presskonferens?
Kommentera

7981: Ja, definitivt om man har en sund och vettig ekonomichef... :-))
Kommentera

Huge: ingen aning om hur andra lag gör! Men det borde vara sunt att bara budgetera för grundspelet.
Kommentera

7981: Jo, det gör nog de flesta lag (alla?)
Kommentera

Huge: brukar de inte bara budgetera för grundspelet?
Kommentera

Huge: Ej budgeterat för slutspel
Kommentera

Enaranger: Trippingen på Gunderson är sanslöst att dom iinte tar, han är på väg ut med pucken och Sundströmaanvänder klubban som en båtshake
Kommentera

Lindström: Ja, har man inte budgeterat för slutspel så lär det ju bli ett bra överskott, skulle jag tro.
Eller har man budgeterat för minst 2 hemmamatcher i kvartsfinalen men inte mer?
Tror på det första...
Kommentera

Huge: Jo, han ska ju ersätta Bertilsson...
Kommentera

« · 1819144 · »