1150x200-brynasbanner.jpg

SEMIFINAL

« · 1819900 · » Till forumet

Sv: SEMIFINAL
mattiask: Du har nog blivit lurad av Gustafssons skådespeleri. Orsaken till att Frölunda-spelarna reagerar kraftigt och att Westerholms pååkning förefaller vara så kraftfull beror ju på det enorma skådespeleriet från Gustafssons sida. Man kan få intrycket av att han råkat ut för en allvarlig skada, men i samma sekund som det stod klart att Westerholm blev utvisad reste han sig snabbt upp och spelade vidare som ingenting hänt.
I samma veva som Westerholm visades ut var det tydligt att Gustafssons hade förstärkt situationen något oerhört, då borde domaren självklart ha gjort det enda rätta och även tagit ut Gustafsson för diving.
Nu blev det istället så att Gustafsson tjänade på att förstärka, så det kommer han nog att fortsätta med.
Kommentera

Zappaholic: Om vi struntar i PaWs situation då jag minns den som att han kör in i JG ganska klart varpå Frölunda-spelarna reagerar ganska kraftigt, och det gör dom väl knappast om han backar in lite grann?
Däremot Hjalmarsson på Sandström. Nej, jag tycker absolut inte att detta är utvisning. Sandström är utanför sitt målområde samtidigt som de touchar varandra ganska lite. I min regelbok ska det till en mycket mer kraftfull pååkning för att det ska leda till utvisning. Tittade på reprisen nu igen, och jag tycker inte att Felix blir störd och kommer ur läge speciellt mycket. I princip ingenting.
Om en Brynäsare hade åkt på en utvisning på exakt samma sak som Hjalmarsson hade jag tyckt det var riktigt illa. Men som sagt, jag upplever inte alls PaWs och Hjalmarssons på samma sätt.
Min första tanke när PaWs hände var att det var solklar utvisning då vad jag minns att han kör på JG ganska klart.
Kommentera

mattiask: Fast det vete katten om du minns den situationen rätt? JG går utanför sitt målområde, PaW ser ju inte JG eftersom han har ryggen mot målet och åker baklänges, inte speciellt kraftfullt, in i JG. Två minuters utvisning.

Hjalmarsson åker in i Felix, inte speciellt kraftfullt, vilket gör att Felix blir störd och fhc gör mål.

PaW:s avsikt kan ju inte vara att åka in i JG. Hjalmarssons avsikt var inte att åka in i Felix. Men en situation ger en tvåa och den andra ger ett mål.

Detta finner du konsekvent?
Kommentera

mattiask: Mörkligt
Kommentera

Inkazar: Nej det jag pratar om hände nu i 4-0 förlusten i match 5. I Göteborg.
PaW åker vad jag kan minnas (kan minnas fel) att PaW ganska tydligt kör på JG. Ganska kraftfullt. Det tycker jag definitivt inte att Hjalmarssons på Felix är.
Kommentera

Inkazar: Det har du rätt, fast ska jag vara petig så var det match fem men det var ju den du menade!
Kommentera

mattiask: det som Zappa pratar om hände i Match 6. Det du pratar om hände väl i match 1 redan?
Kommentera

bradberry:
Vi tar ju såna där monsterelaka handstoppsutvisningar och kör tolkning bakom Frölundait som en sämre cykelskyttesoldat på repövning och släpper in mål på straffen.

Bröstvärmare. Gärna i kombination med tykna kommentarer.
Hårt.

#stormenkommer
Kommentera

Lunkan: Precis he, he...skall se den filmen igen snart...nu skall jag se The Miracle när USA vann OS 1980 mot Sovjet och sen lite filmer jag har med "Hockeyhits" från NHL med grymma tacklingar o smällar hehe...
Kommentera

Zappaholic: Då pratar vi nog inte om samma situation, för den situationen där jag minns att PaW blev utvisad så backade han inte på målvakten - han körde på honom i princip. Så då är det inte samma situation!
Kommentera

Leonardo: aint got time to bleed
Kommentera

Auchinleck: Mikael Nord och skådespelaren Jesse Ventura har vissa likheter (från filmen Rovdjuret 1987) hehe...
Uppladdat:

0x600-nord.jpg

0x600-1987_predator_011.jpg

Kommentera

Vuollerim: Sanny verkar ha fastnat i ett "varför"...

Vi får helt enkelt visa varför och tvåla till Frölunda ordentligt imorgon. Jag tror inte vi kommer att vika ner oss.
Kommentera

Leonardo:
Spot on.
Kommentera

Auchinleck: Ja de spelar elakt, vilket man såklart ska göra i slutspel. Tyvärr är de långt mer elaka än oss. Det är då utvisningsstatistiken blir intressant...
Kommentera

Auchinleck: dom som går vidare i ett slutspel är dom som gör dessa saker på rätt sätt. Dom gör saker som är fula men åker inte ut. Det är en konst i sig.
Kommentera

bradberry:

Spelar Frölunda elakt...?
Va fan... = )

Gäller att vara cool nu.
Släpp orättvissargen.

#stormenkommer
Kommentera

{munkas + Vuollerim}:
Om BZ skulle gå loss offentligt (eller nån annan i Brynäs för den delen) ang världens orättvisor så är ju chanserna till fokus på den egna prestationen i morgon som bortblåst...

Det handlar enbart om att göra fler mål än motståndaren. Och hur det skall gå till.

Snälla pojkar spelar inte hem nån pokal.
Att det smäller extra på de ledande spelarna i Frölunda tar jag för givet... men som en del i planen att vinna matchen.
Tyvärr saknar vi några biffiga nr 28 i laget för att kunna lösa den uppgiften fullt ut.
Våra grisar har begränsningar i skridskoåkningen och det är inte någon merit i rollen som powerforward.

"Pannben framåt"...

"Strength and honor", som Russel Crowe skulle ha sagt.

Eller helt enkelt:

#stormenkommer

Känns inte vibbarna från Nr 28 där...?
= )
Kommentera

Vuollerim: Bra inlägg! Skriver under på allt och har haft samma tankar. Börjar fundera om jag själv blivit extra onyanserad och subjektiv...men kommit fram till att jag aldrig varit med om något liknande. Att känna sig negativt förfördelad av domarna i enstaka matcher är ju vanligt men i en hel semifinalserie...? Brynäs har fått väldigt märkliga utvisningar mot sig, särskilt i känsliga slutskeden i matcherna. Detta samtidigt som Frölunda kommer undan med extremt fula tilltag... Att vi har 25-16 i tvåminutare på dessa 5 matcher är ju underligt då det är Frölunda som spelar mest elakt och försöker neutralisera våra offensiva spetskrafter med tveksamma metoder...
Kommentera

Vuollerim: Håller med. Det är obehagligt tyst angående alla tveksamma utvisningar, ojusta tacklingar m.m. Inte ens nån krönikör som vill gå mot strömmen i jakt på lite klick?? Det är så jävla irriterande! Förstår inte att en sån som BZ kan knipa käft heller, måste vara väldigt svårt för honom. Imorgon vill jag se lite jävla tjuvnyp där ute på isen. Det ska kännas lite lätt hotfullt för bortalaget och domarjävlarna.
Kommentera

KalleTeodor:
Ja, vad ska man säga.
Tankar/grubblerier som idag har gjort att fokus på jobbet varit svårt:
- över 20 minuters skillnad i pp,
- laget som hade näst mest utvisningar i serien har nu sjukt många färre i semin än det lag som kom 11:a i utvisningsligan
- FHC:s utstuderade jakt på Gunde, Jensen och Bertil utan åtgärder
- Total nonchalans av alla, utom detta forum, av något jag själv bedömde som en solklar huvudtackling. Disciplinnämnden tar inte upp ärendet.
- Märkliga utvisningar som drabbat BIF (Handstopp bl a)
- cmore - studions oförmåga att analysera och se den snedfördelning i bedömningar jag ser
- cmore - studions hejarklackmaner för FHC

Jag börjar på allvar tro att det ligger någon form av korruption bakom semin...
Det är då jag börjar ifrågasätta mig själv och min egen objektivitet för det kan ju bara inte vara möjligt? Eller kan det?

- Borde inte Sanny åtminstone beklagat sig över huvudtacklingen, han har ju tom protesterat mot situationer han sett på läktaren under säsongen.
- Wikegård brukar normalt yla för att vara tvärt emot övriga i studion men inte ens det..

Nej, de ä nog så att de är jag som i min iver att slå ut FHC tappat all sans och balans.

Måtte de bli seger i morgon, kom igen Brynäs!
Kommentera

7720: Ska man förresten förstå det som att Stålberg klarar sig från avstängning? Märkligt i såna fall. Tycker att domarna åtminstone borde anmält det....
Kommentera

mk: verkar inte så va. Synd
Kommentera

7510: En viktig skillnad!
Kommentera

Zappaholic: Skillnaden är ju att JG ser ut att dö. Sandström ser ut att släppa in en puck.
Kommentera

mattiask: nä har ingen länk. Men jag reagerade live när domaren tog tvåan. Sen kollade jag på reprisen och där ser man att JG är utanför.

Två likadana situationer. Två olika bedömningar.
Kommentera

mattiask: Situationen när W backar är jg utanför målområdet, jag kan inte reglerna men ser det som en mycket konstig utvisning
Kommentera

mattiask: Blev Westerholm utvisad mer än en gång för att köra på målvakten?
Kommentera

Zappaholic: Har du någon länk till situationen du pratar om? För vad jag kan minnas av den situation jag ser framför mig så har JG antingen precis räddat ett skott alternativt blockerat pucken och då kommer PaW på ett ganska bryskt sätt och kör över JG. Men som sagt, kan ju vara olika situationer vi pratar om.
Kommentera

Bratwursten :
Garanterat att ha fart tilll back check och därmed dra ner farten genom mittzon
Möjliggör säkert också t spelvändning runt egen zon för kontring vilket sällan orkas med om du gjort 2 ggr planlängd o tacklats o slagit stopp halvvägs

Och truppen har ju byggts utefter den filosofin, får se om Rogga ändrar nått
Kommentera

mattiask: Men JG är ju utanför sitt målområde han också. Så vad är skillnaden menar du?
Kommentera

pjåtor: Ni får hålla ställningarna snälla sänk sillstryparna .Återkommer i finalen .
Kommentera

tjugo8: är väl annars ett bra sätt att sakta ner motståndarna och återerövra pucken? Vilka argument finns för att inte tackla i kortsarg, hamna efter i hemjobbet ?
Kommentera

pjåtor: tackar . Blir nog ingen hockey på mig i morrn .
Kommentera

Jan Grismöbel: Styrkekramar till dig 💪
Kommentera

tjugo8:
Ja, om man kan "ta skiten" i egen zon istället och är jävligt spelskicklig för att kunna spela sig förbi checkpress med 5 man (a la Frölunda tex).
Vill minnas att Homer (Melin) gillar en eller två rejäla checking lines... vi får se vad firma Raggarn/Homer kokar ihop till 17/18?

Nu är vi fast i Joels masserande checkpress.
Kan vi flytta puck tillräckligt snabbt i morgon för att få dem på hälarna?
Och blocka skott från blå? 😃
Kommentera

mattiask: deras målvakt spelar död tills domaren klargör att westerholm skulle visas ut, det var ett ypperligt tillfälle för domaren att visa ut målvakten för diving.
Kommentera

7225: Den utvisningen som Westerholm får i gårdagens match är väl ganska klar? Eller är det ens samma situation vi diskuterar?
För den utvisning jag tänker på, dvs den igår tycker jag enbart är jävligt klantig av av PaW. Däremot Hjalmarsson/Sandström är i min värld ingen utvisning. Felix är utanför sitt målområde och där är han inte lika skyddad som innanför målområdet (enligt regelboken).
Man måste kunna se saker med opartiska ögon.
Däremot så är jag på det klara med att Frölundas mål i Göteborg senast där en spelare täcker Rautio/Sandström genom att vara i målområdet med en skridsko utan att störa vår målvakten är tveksam av den anledning att om det nu finns en regel som säger att man ej får vara inne i målgården så SKA det blåsas för offside i målgården. Då kan man inte i ena sekunden blåsa för det för att i nästa läge inte blåsa för det.
Kommentera

pjåtor: det slutgiltiga beviset på att lag kan köpa domarna .min respekt för domare och shl är nu för evigt borta . Djävligt jobbig dag i lastbilen i dag Göteborg. Personlig tragedi och korrupta domare FYFAN 😭😭
Kommentera

Brynäsgubbe: Lyssnar på Puckat. Johan Hemlin är där och förklarar. Det är 5 gamla spelare plus domarna i den matchen som bedömer. Majoriteten avgör om det ska anmälas.
Lyssna på puckat med Oldeen och Helber.
Kommentera

Brynäsgubbe: Fy fan
Kommentera

Brynäsgubbe: Verkar bara vara vi Brynässuporters som "gnäller"!? i media är det tyst och helt korrekt allting .
Kommentera

mk: Fick ett mail från SHL:

"Situationsrummet granskar allt som händer på isen i SHL och gör sedan, efter samråd med referensgruppen, en bedömning om olika situationer ska leda vidare till anmälan till disciplinnämnden. I det här fallet har ingen av dem tyckt att situationen ska leda till avstängning. Disciplinnämnden ligger sedan under Svenska Ishockeyförbundet och inte SHL.

Du kan läsa mer om domarnas, situationsrummets och referensgruppens arbete här:
www.shl.se/spelarnas-sakerhet"

Korrupta så det sjunger om det.
Kommentera

Jag har inte hunnit läsa allt här idag.
Men är tacklingen på Bertil anmäld eller inte?
Kommentera

tjugo8: ja, när checkande spelare är Mannberg så blir det hela rätt meningslöst. Vi kanske skulle behövt en mer renodlad checkingline?
Kommentera

6984: var livat sist vid tacklingarna och åtminstone jag lär jubla högt på onsdag när Ståhlberg åker på en propp.
Kommentera

7225: Ok, har bara sett en repris igår, och då var jag mest irriterad på att vi ens får en utvisning där.
Kommentera

bradberry: jasså, när du säger grisig, Vad menar du då?

Tycker inte han varit så märkvärdig sett över hela slutspelet... Han är där och gör ett skapligt jobb, Men inte så mycket mer än så.. .
Kommentera

bradberry: Oavsett vilka som var bra eller inte igår så orkar vi aldrig med deras massiva kötta utan Fälth o Simon, tyvärr håller inte Felix heller..ledsen att säga det men så är det....ska vi vinna imon så lär vi göra som senast 4 puckar in i nät och första linan måste gasa på hela tiden för att mota deras attacker på våra backar, för det kommer att smälla hårt, det är Frölundas sätt att vinna denna serie...
Kommentera

Auchinleck:
Tacklingar i kortsarg i forecheck "förbjudet" i Bulans system
Kan tycka det är vettigt också
Kommentera

« · 1819900 · »