Brynäs IF

727660 inlägg · 7962 ämnen

SHL

« · 1609260 Till forumet

SHL

Som de flesta kanske läst så har SHL en dryg vecka på sig att bestämma sig för hur nästkommande säsong ska se ut. Det tisslas och tasslas om uttökning av ligan, vilket i min värld inte är en dag för sent. Det vore ett helt korrekt beslut att utöka SHL med åtminstone två lag, som det också snackas om.

Hur SHL ska gå till väga känns egentligen ganska ointressant i min värld, men det mest logiska vore väl trots allt att garantera att nytt kontrakt för AIK och Örebro här och nu. Sedan får de allsvenska lagen slåss om två platser.

Ser flera positiva saker med en utökad högstaliga;
– Det händer äntligen något!
– Fler lag, fler möten mot olika motståndare.
– Mer spridning, större intresse.

Dessutom kan vi för en gångs skull kanske sudda ut ordet "transportsträcka". Säg att de 14 lagen ställs mot varandra fyra gånger (två hemma, två borta). Det resulterar i en serie på 52 omgångar. Det blir färre matcher, och fler unika matcher.

En till sak som kan komma att göra säsongen mer spännande är att det inte räcker med en tiondeplats för att spela slutspel, vilket känns jävligt meningslöst. Åtta lag av fjorton går till slutspel, inga krusiduller på det. Förslagsvis ett lag åker direkt ur ligan medan ett kvalar sig kvar.

I min värld hade 16 lag varit det ultimata. Alla möter alla tre gånger (45 matcher, ännu mindre "transportsträcka"), och åtta lag (alltså hälften, liksom i NHL), går till slutspel.

Vad säger ni, gänget? Något att tillägga i diskussionen? Känns ju trots allt ganska relevant.

Kommentera

Sv: SHL
Steenm: Tror knappast att de inblandade lagen anser att det är ointressant hur man isf går tillväga.
Den biten är väl isf mest intressant ur rättvisesynpunkt, som jag ser det. Ditt förslag ger dessutom fribiljett till de 2 SHL-lagen, ett klart orättvisare förslag än att isf bibehålla nuvarande förutsättningar och sen låta de 4 första lagen i KS avancera till SHL.
Att det blir en utökning är jag tämligen säker på, med hur många lag känns mer osäkert, men 2 nya lag verkar mest troligt (till att börja med).
Kommentera

Huge: Wennman på AB tyckte att AIK och ÖIK i det här fallet skulle få stanna utan kval, förstår verkligen inte det resonemanget, varför skulle de inte få kvala???
Kommentera

Honken: Förstår inte Heller det. Är man usla ska man kvala!! Det hela är en operation för att rädda STHLM. Sätt upp dom nya reglerna inför 14/15 istället för att ändra någon vecka innan slutspel/kval, helt sjukt enligt mig. Fixa ett speciellt kval nästa säsong mellan de 6 bästa allsvenska lagen, som där slåss om 2 platser till SHL.
Kommentera

Honken: Håller med, helt obegripligt och sanslöst att de ens funderar på en förändring under innevarande säsong.
Kommentera

Huss: "helt obegripligt och sanslöst att de ens funderar på en förändring under innevarande säsong."

Ähh, kör i vind och låt dom 4 första i årets KS få komma in i finrummet.
Vilka förutsättningar är det egentligen som ändras?
AS-lagen har ju hela tiden jobbat för att komma till KS, kan inte se att en ändrad uppflyttning till 4 lag istf nuvarande 2 lag skulle påverka deras möjligheter på ett negativt sätt, tvärtom.
Såg nån från Malmö Redhawks som ojade sig över att man minsann hade lagt upp sin planering annorlunda om man innan den här säsongen hade vetat att dom 4 första lagen i KS skulle gå upp.
På vilket sätt hade man isf lagt om sin planering, kan man ju undra.
Det är ju samma förutsättningar för AS-lagen att ta sig till KS, oavsett om man beslutar sig för köra som man tänkt inför säsongen eller om man nu ändrar till KS och ex låter dom 4 första lagen gå upp.
Kommentera

Huge: En skillnad i planeringen är ju tex sponsringen...tänk att få veta innan säsongen att 4 lag har möjlighet att gå upp..ganska stor skillnad att kunna ta med det till sponsormöten. Det är inte bara det sportsliga som påverkas.

Percy:"Det är för mycket sport i idrotten" :-)
Kommentera

bifhjärta: Nä, vissst ligger det nåt i det du säger men det känns ändå som ett relativt tunt argument.
Jag ser mer till det rent sportsliga och då begriper jag inte varför Allsvenskans vd yrar om Kalle Anka-beslut.
AS-lagens förutsättningar har ju inte ändrats vad gäller möjligheterna att ta sig till KS, oavsett om man väljer att fortsätta som vanligt den här säsongen eller ändrar upplägget i KS till att 4 lag går upp istf 2.
Du måste ju som AS-lag trots allt ta dig till KS för att öht ha en chans att avancera till SHL. Och då hade det knappast spelat nån roll om man på förhand hade vetat att 4 lag går upp istf 2.
Nä, jag ser nästan bara fördelar med att låta 4 lag gå upp från AS redan i vår.
Och med tanke på att SHL-lagen rent statistiskt haft det svårt att ta sig tillbaka via KS så borde ju det i sig vara en klar fördel för AS-lagen.
För övrigt är man hjärtligt trött på argumentet att den här förändringen enbart görs för att SHL vill rädda Stockholmslagen och ha nåt av dom i SHL, helst båda.
Den typen av konspirationsteorier är bara löjliga, även om det i sak och ur många synvinklar är bra om det finns nåt Stockholmslag i SHL.
Fördenskull behöver man ju inte ge nåt av dom fribiljett, dom får isf försöka kvala sig tillbaka som alla andra.

Kommentera

Huge: Tänk ändå på att risken finns att Allsvenskan i värsta fall, helt plötsligt, kan tappa sina fyra bästa lag. Såklart VDn inte blir speciellt nöjd då. Sen får man i sådana fall Örebro och AIK, vilket inte är fy skam för Allsvenskan, men ändå, förstår frustrationen. Det blir ju även ändringar ett steg längre ned i systemet, fler lag måste ju komma in i Allsvenskan ifrån Div 1. Och där kan det ju också bli en del problem.

Och sen är det väl mest principen, att man aldrig ska förändra något under säsongen. Det kan bli ganska mycket osäkerhet i längden, bland lagen, om man vet att förutsättningarna skulle kunna ändras mitt under säsongen.

Men jag har personligen inte så mycket problem med att utöka SHL, det borde redan ha hänt för ett par säsonger sedan. Och sen har jag inte så mycket emot om man ändå skulle göra det redan till nästa säsong, om man förutsätter att även AIK och Örebro får kvala. Annars kan vi få en sådan situation som nu har hänt i Finland, där redan avsågade lag säljer av sina spelare för att satsa på nästa säsong. Ligger man dessutom så sist som AIK gör kan man ju diskutera om dom verkligen är värda att vara kvar i SHL... men det är en annan fråga.

Kommentera

Huge: Känns lite halvtaskigt att byta riktlinjer mitt under serien. Har man kommit fram med ett uplägg innan serien, så ska man givetvis fortsätta med det. 

Nej, det luktar mygel på lång väg.

Kommentera

Huge: För att det är ett Kalle Anka beslut helt enkelt. 14 lag är helt ok men inte utefter de premisserna som nu diskuteras. Allt handlar om att Stockholm skall hänga kvar i Elitserien (tänker inte använda den nya benämningen i ren protest).
Skulle vilja likställa det med en finalserie i bäst av 5 matcher där det ena laget leder med 2-0 i matcher men har en skadedrabbad trupp. Då ändrar man reglerna till bästa av 7 eller 9 matcher för att det gynnar det andra laget.
Man byter inte flygplansmotor under flygningen liksom.....

Ändra från 2014/2015 så att alla lag vet förutsättningarna inför säsongen och kan förbereda på bästa sätt.

Kommentera

Huss: Om man vill ha upp rätt lag ska man definitivt vänta till säsong 2015/2016. Tror både Djurgården och Malmö kan mobelisera en ordentlig engångssatsning med hjälp av privat kapital till nästa säsong om det finns en större chans att avancera. Om man gör förändringen redan till nästa säsong riskerar SHL att det blir Karlskrona och Karlskoga som går upp.

Kommentera

Huss: Äh, överdrivet gnäll och till viss del osakligt argument, att förutsättningarna skulle ha ändrats så otroligt radikalt.
AS-lagen gick in i den här säsongen med spikade förutsättningar.
På vilket sätt skulle då ett beslut om att i KS låta 4 istf 2 lag att gå upp, ändra grundförutsättningarna fram till KS startar?
AS-lagen måste ju lik förbannat ta sig till KS med samma förutsättningar, oavsett om man gör den här förändringen inför KS eller låter nuvarande upplägg gälla säsongen ut och göra förändringen först nästa säsong.
Hade varit skillnad ifall man ändrat förutsättningarna att ta sig TILL Kvalserien under pågående säsong, då hade vi snackat Kalle Ankabeslut på hög nivå.
Nä, ändra redan nu så slipper vi dessutom att ett förslag/beslut kommer att dras i långbänk.
Och argumentet om att förslaget enbart är till för att rädda Stockholmslagen ger jag inte mkt för. Låter mer som det sedvanliga lillebrorskomplexet landsort kontra storstad blandat med lite avundsjuka på att AIK och Örebro isf skulle få en liten fördel iom att det räcker att bli sämst 4:a istf 2:a i Kvalserien. AIK får ju ändå försöka kvala sig kvar,oavsett om förslaget går igenom redan idag eller om man väntar till nästa säsong.

Jag är i princip och självfallet för att man inte bör göra såna här ändringar under pågående säsong, men här anser jag att förändringarna inte är av en art som på ett allvarligt sätt skulle göra det hela orättvist för nån av parterna.
Sen vet vi heller inte hur pass mkt allvar det ligger i snacket om att ändra inför KS. Kan ju bara vara ett förslag som kommit upp bland alla andra, sen har nån i AS höjt rösten och gnällt varpå media i sedvanlig ordning fokuserar på just DEN kritiken bara för att det säljer och ger uppmärksamhet.
Kommentera

Rodrigo: "Och sen är det väl mest principen, att man aldrig ska förändra något under säsongen. Det kan bli ganska mycket osäkerhet i längden, bland lagen, om man vet att förutsättningarna skulle kunna ändras mitt under säsongen."

Fortfarande: de sportsliga förutsättningarna har ju inte ändrats nämnvärt.
AS-lagen måste fortfarande ta sig till KS för att kunna avancera, oavsett om man mitt under säsong ändrar upplägget för vad som gäller när man väl har kommit till KS eller om man fortsätter med nuvarande upplägg.
Kan du annars ge nåt exempel på vad ett AS-lag skulle ha gjort annorlunda inför den här säsongen, om man på förhand vetat att 4 lag istf 2 skulle avancera till SHL?
Hur många lag som sen avancerar från KS kan ju knappast påverka hur AS-lag lägger upp sin planering för att ta sig till just KS?

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Varför inte bara vänta tills nästa säsong? Varför ska man ha så bråttom just nu, under den brinnade säsongen? jag är för 14-lag, men vill se det till nästa säsong isåfall. Det här känns mer som  "operation: rädda Stockholm".

SHL skämmer ut sig totalt och är så genomskinlig rakt igenom. Känns så fruktansvärt oprofessionellt.

Kommentera

Rumpelstiltskin: Klart att det bästa vore att vänta, då blir det inget tjafs om orättvisa osv. Men nu resonerar jag utifrån att man av en förmodat väl underbyggd anledning vill genomföra ändringen redan iår och då ser jag inget bättre alternativ ur rättvisesynpunkt än att dom 4 först lagen i KS går upp.
Dessutom känns det som att ev orättvisor till stor del jämnar ut sig.
AS-lagen får större möjlighet att ta sig upp, samtidigt som SHL-lagen får det lättar vad gäller att hänga kvar.
Mao: lite av en win-winsituation.
Det jag mest vänder mig emot är ju kritiken om att förutsättningarna skulle ändras så enormt mkt.
Hur kan förutsättningarna för att ta sig igenom AS grundserie ändras bara för att man ändrar nåt i Kvalserien?
Får inte ihop den ekvationen.

Alternativet är som sagt att SHL lagt förslaget om ändring redan iår i nån sorts förhoppning om GSG*. Blir förslaget sen ratat så har man iaf försökt och sen går man bara vidare.

*  Går det Så Går det
Kommentera

Huge: "Och argumentet om att förslaget enbart är till för att rädda Stockholmslagen ger jag inte mkt för"

Trams.
Du vet mycket väl att det pågår en intensiv lobbying från Stockholmsklubbarna kring hockeyns dåliga förutsättningar i huvudstaden. Det är alltifrån dåliga träningsförutsättningar för ungdomarna, dyra ishyror för a-lagen, orättvisan i att landsortslagen som sponsras av de lokala kommunerna, Hovets usla status osv osv.
Var sitter SHL och var sitter Hockeyförbundet?
Du tror inte de påverkas av media och närhetsprincipen till AIK/DIF?

Du tror väl inte det är en tillfällighet att det här förslaget dyker upp just nu?

Kommentera

Huss: Din konspirationsteori blir mer och mer ologisk.
SHL består av 1 Stockholmslag och 11 landsortslag och syftet är att tillvarata ligans intressen, både sportsliga och inte minst ekonomiska .
Varför skulle de 11 landsortslagen isf gå med på att rösta igenom ett förslag som enbart syftar till att mygla in ett eller två stockholmslag?
Särskilt med tanke på att som du säger, stockholmslagen är på dekis och tvingas lobba hos politikerna för att få bättre och någorlunda likvärdiga förutsättning som landsortslagen vad gäller förmågan konkurrera på lika villkor. Vore isf ologiskt att försöka få in ett lag på dekis, om man nu vill stärka ligans anseende och utveckling mot bättre resultat (sportsliga och ekonomiska)
Och vad Hockeyförbundet har med saken att göra vetefan. Dom ska väl jobba för hockeyn överlag i landet och har inget egentligt vinstsyfte på samma sätt som SHL har. Därför är det väl fullt naturligt att förbundet försöker förbättra villkoren för hockeyn i Stockholm, som är landets största upptagningsområde.
Ledsen, men jag tror inte på nån konspirationsteori om att det sitter ett gäng djurgårdare och gnagare i SHL, som försöker föra övriga 11 lag bakom ljuset.

Kommentera

Shl känns lite för mysigt nu för tiden...

Spelare åker runt o tjänar galna pengar, men lämnar det verkligen kvar allt på isen när de åker av...?

Tellan appropå ämnet;

"Det är tufft. SHL kan kännas som en dagisverksamhet ibland. Så kommer man till Ryssland. Levererar man inte direkt är man helt dum i huvudet eller sämst. Det gäller att vara jäkligt beredd, säger Tellqvist"

Kommentera

tv 4 play premium sport gratis en månad kan va ett tips omnån vill se matchen gratis ikväll. Passa på.

www.tv4play.se/premium
Kommentera

Huge: Argumenterar inte emot det du säger. Men att du med "Landsortslag" emarn alla utom stockholmslagen blir lite knepigt. För dit räknas knappast lag som Frölunda, och HV71. 
Kommentera

Kan nog bli bra

Hade nog blivit bra även utan allt jävla gnäll som var på shl i höstas...

Med 14 lag borde det gå fr 55 t 52 omgångar då...

Kommentera

tjugo8: Lite rörigt kanske?

Texten påminner lite om detta: 

http://www.youtube.com/watch?v=9I2JEgOmG5M

Kommentera

tjugo8: Tycker det känns som att vikt måste läggas på andra saker än att utöka SHL. Och nu menar jag inte att dessa saker ska göras på en gång.

Men till att börja med så MÅSTE det till små rinkar i Sverige. Man kan ju bara jämföra med NHL där små rinkar är så otroligt mycket roligare att titta på än större rink.
Man kommer aldrig ifrån att mindre rink är mer attraktivt.

Där tycker jag att man ska börja. Och alltid när man pratar rink så är det snack om ekonomi. Så stor kostnad är det inte jämfört med att man kommer dra in så mycket mer pengar på attraktiv hockey.

Sedan är det detta med publik. Någonting måste man göra för att locka mer publik. Hur har inte jag någon som helst aning om men att det är för mycket matcher idag tycker jag är solklart. 45 matcher som mest plus slutspel.

Saker och ting har sin tid MEN mindre rink först och främst. Sedan kan man börja diskutera detta med utökad högsta serie MEN jag kan garantera att hockeyn blir mindre intressant samt att det enbart görs för Malmö, AIK samt DIFs skull då tomtarna som tagit fram beslutet är rädda att hockeyn i Sverige ska dö ut, utan de större städerna.

Kommentera

En hybrid rink kanske, någonting mellan SHL:s och NHL:s mått kanske skulle kunna vara något! 
Kommentera

mattiaskarlgren:

Har hört nån gång att ändra storlek inte gjort över en natt, kräver ganska omfattande investeringar

Exempelvis; kan alla arenor verkligen öka längden med 1 meter?

Tror många klubbar är försiktiga m att gå in i stora investeringsprojekt, men det är klart...kan det leda t intäktsökningar så...

Kommentera

mattiaskarlgren: Själv föredrar jag stor rink framför liten. Det som sabbat hockeyn är borttagandet av red-line, touch-icing och införandet av innebandynivå på bedömningarna. Fler lag tror jag fett på samt att det blir svårare att åka ut, tummen upp för det SHL.
Kommentera

tjugo8: Varför inte låta klubbarna välja isstorlek själva? Just nu är det inom ramen för internationell is, men man skulle ju kunna förändra ramarna som klubbarna får röra sig inom och således möjliggöra att de som vill skaffar NHL-storlek på sina isar.
Kommentera

mattiaskarlgren: Tror du att det är storleken på rinken som gör NHL till världens mest sevärda liga?
Kommentera

Jajjen: Utan tvekan. Klart att det är spelarna som gör ligan till det den är MEN rinken är ju helt perfekt. Stora anfallszoner samt liten i mittzon gör att anfallshockeyn är klockren.

Titta bara på Leksand.. Klart att Alsenfelt är bra i mål men deras dödgrävarhockey är ju så jävla tråkig att kolla på. Mindre rinkar skulle göra det ännu mer intressant i sådana lägen!

Kommentera

mattiaskarlgren: Om du så gärna vill ha större anfallszoner varför då minska på rinkmåtten? Nej, behåll nuvarande rinkmått men minska ner mittzon istället, som NHL. Men att ha rinkmått som NHL och "dump and chase" hockey är inget för mig!! 
Kommentera

Intressant !
Kommentera

tjugo8: Jag kan inte annat än hålla med Robert Pettersson.

www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/05/08/fortroendet-for-shl-blir-lagre-och-lagre/

Kommentera

« · 1609260