1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733226 inlägg · 7962 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Peja: Tack för upplysningen (finns de som kan avge ett svar utan spydighet...). När spelar Niinimäki sin första match då, kanske du även hört nåt om detta?

Clarence: Enligt Bengtzén är ingenting på gång under den närmaste tiden. Min gissning är att den deadlinen som är satt internt är att de ska vara på plats och helst inspelade i laget innan JVM. 

Clarence: Du har ju redan svarat på din egen undran:

"Min teori ligger fast om att inget kommer hända före jul. Om ens efter..."

Stämde ju bra när det gällde ny center....

När kommer Sundqvists ersättare tro??

dAVydov:

Det kan jag också skriva under på. Samtidigt bör man kanske akta sig från att sjunka till samma låga nivå när man besvarar detta gnäll.

Powerfade: Att stirra sig blind på statistik är nog ett förkommande "problem" hos de flesta.
I mina ögon betyder +/- mycket mer än vad själva statsen betyder.
Visst får man en skymt av hur en spelare producerat över en säsong.

Men samtidigt ska man ha in i tänket också att Spelare A har på 22 matcher bara svarat för 4+3 men ska samtidigt vara en framträdande, ledande spelare.
Men om laget gått riktigt risigt, förlorat kanske 15 av dessa 22 matcher och haft enorma problem med målskyttet. Det säger väl isåfall mer om att man inte ska stirra sig blind på statistik hos enskilda spelare?

Om du tittar på vår förlustrad med sju raka förluster. Kan du namnge mig en spelare du tycker producerade poäng på det löpande band som du har krav för?

Zappaholic: Kan tänka mig att samma personer som hånar spelare/ledare när det går trögt också är de som per automatik tror att spelare på den här nivån inte försöker göra sitt bästa bara för att det går trögt och vissa saker inte funkar.
Har man den uppfattningen så är man ute och cyklar rätt så rejält.
Sen finns det förstås som du säger alltid undantag, men dom är nog försvinnande få och upptäcks nog väldigt snabbt av skolade tränarögon, som ser skillnaden mellan att medvetet maska och att alltid lägga manken till även om det för stunden inte funkar och ger resultat.
Rent konkret och i vårt fall har jag svårt att se en enda spelare som skulle åka omkring och inte försöka göra sitt bästa, men vore isf kul med nåt exempel att  diskutera kring.

tjugo8: Namnge spelarna så är det lättare att besvara frågan. Rent generellt så tycker jag såna spelare är värda kritik. Men som sagt, namnge spelarna.

Zappaholic:

Hur ser Ni då på hånet mot supportrar/intressenter när spelare åker runt m 1912 på bröstet utan att göra sitt bästa / gör rätt för sjukt höga lönerna?

Powerfade: "Nu var det jag som gjorde jämförelsen med Brendl. ;)
Jag kikar på stats och drar mina slutsatser."

Precis.
Det verkar vara det enda du tittar på, knappast nåt som ger en mer nyanserad och fullödig bild av en spelare.
Lite komiskt att du talar om "fakta", när fakta visade att ex Brendl var betydligt bättre i defensiven än vad de flesta trodde på förhand.
Lik förbannat gnälls det återigen på Niinimäki innan nån sett honom på isen.

Sen är det lite talande när du påstår att Niinimäkt skulle vara ersättare för Enterfeldt.
Utan några större kunskaper ser en lekman att dom är två olika spelartyper och att Enterfeldts ersättare isf är Lundberg.
Borde du väl ha förstått, om du nu påstår dig sitta på fakta och grunda dina åsikter på vad du ser.

"Sen att nåt KHL lag har chansat, troligen med samma flrhoppningar att han skulle ha lärt sig etc, ger jag inte mycket för. Men du kanske har alla fakta kring hur de resonerade kring den värvningen."

Nä, jag har inga som helst fakta om hur dom resonerade och jag har aldrig varit säker på nånting. Det enda jag i sagt i den meningen är det jag sa i mitt första inlägg efter värvningen: en spännande spelare som det blir intressant att se utvecklingen på.
Jag har däremot framlagt en teori om att KHL-laget sannolikt måste ha sett nåt som bidragit till värvningen. Ex att hans offensiva kvaliteter skulle funka bra i KHL och att det var främst dessa som avgjorde, inte hans defensiva färdigheter.
Och när han sen inte riktigt lyckats med att leverera som dom förväntat sig så är det kanske naturligt att han får gå, alt själv vill flytta.

"Han lämnar nu KHL...det kanske har sina orsaker. ;)"

Precis.
Skillnaden är att DU verkar vara säker på att det handlar om att han varit "en lat finne", bara för att han fick gå från Luleå för 7 år sen och därefter fått en stämpel på sig om att vara lat.
Jag däremot, är lite mer försiktig och tror att bilden är en aning mer komplicerad än så.

dAVydov: Tycker du slår huvudet på spiken här. Jag tycker att negativ konstruktiv kritik är ok, men hånet mot egna spelare och sitt eget lag är illa. Riktigt illa.

Jag tror egentligen inte det är gnället i sig som folk (mig inkluderat) reagerar på, utan sättet det framförs på av vissa personer. I mina ögon är det en fruktansvärd attityd att som supporter konstant gå in med hånande och nervärderande ord om spelare och ledning. Så fort minsta anledning till missnöje finns så försöker alla övertrumfa varandras hånande ord och det slutar oftast i regelrätta personangrepp.

Gnäll och missnöje är så klart alltid en stor del av sportforum överlag, och bör alltid tillåtas. Det är tonaliteten och attityden i gnället som oftast är onödigt förnedrande på detta forum, enligt mig. 

Powerfade:

Du har missuppfattat det hela. Jag ifrågasätter inte eller vill ta ifrån dig din rätt att gnälla. Min poäng var att alla på HS verkar finna något att visa sitt missnöje över.

Jag är inte bättre än någon annan. Är en extremt dålig förlorare och ibland har jag svårt att dölja det jag också. :)

Johan Norrström: Förlåt om jag inte blir exhalterad och litar blint på allt Brynäs gör och säger.
Vilken tur att det finns såna fans som Du och Huge. Aldrig i frågasätta. Förneka de fakta som finns om de inte gangnar Den rosaskimrande illusionen.

Johan Norrström:

Antagligen ett uttryck för personlighet, finns det en chans och man har en stund över... gnäll.

För några dar sen lade Bisset ut en fråga om vilken Brynäsmålis vi gillade mest.... det dröjde inte länge förrän nån såg sig tvungen att lägga ut namn på målvakter som inte lyckats lika bra. Kanske är det så enkelt att skall en hyllas måste minst en hånas. Märkligt sätt att behandla spelare som spelat i vårat eget lag.

Huge: Nu var det jag som gjorde jämförelsen med Brendl. ;)
Jag kikar på stats och drar mina slutsatser. Det faktum att han slutat på plus i +/- en eller om det var hela TVÅ gånger i olika lag dessutom, säger en del.
Sen att nåt KHL lag har chansat, troligen med samma flrhoppningar att han skulle ha lärt sig etc, ger jag inte mycket för. Men du kanske har alla fakta kring hur de resonerade kring den värvningen. Detta är ju något du själv brukar upprepa som ett mantra. Så berätta nu, för du var ju väldigt säker på din sak.
Han lämnar nu KHL...det kanske har sina orsaker. ;)

Redigerad kommentar

Johan Norrström: Men det är ju känt att vi brynäsare gnäller mest..det var en jäkla massa gnäll redan på 70-talet, kan jag lova. Tragiskt men sant!

munkas: Helt Ok, vet det.
Det var mest en liten oskyldig svarsramsa sådär i allmänhet...   ;-)

Huge: Lugn nu, det var bara en liten oskyldig hejaramsa. Jag har absolut inte dömt ut honom ännu.

Huge:

Där slog du huvudet på spiken. På ett eller annat sätt så gnälls det. Tränare, spelare, sportchef , materialare och domarna. Ingen går fri på HS där alla vet bäst.

Bengtzén betonar att Niinimäki inte är samma spelartyp som Enterfeldt. Ska bli intressant att se vad han går för, förhoppningsvis kan han ju lyfta två ytterforwards och göra att Brynäs får ytterligare en vass kedja.

munkas: Absolut. Har en annan mer träffande variant:

"Över HS jämt ska gälla:
gnälla, gnälla, gnälla, gnälla..."

Huge: "Över åsen orden skalla, Niinimäki frälser alla."

Powerfade: "Med tanke på hur det sett ut defensivt den här säsongen så känns en "lat finne" inte som ett klockrent val av ersättare för en hårt arbetande center som Enter."

Sån tur då, att vår "lata finne" inte ÄR ersättare för Enterfeldt och att den ersättaren så här långt redan finns i laget: Emil Lundberg.
Och sen det där med "lat finne" får stå för den/de som sväljer allt som står i media och bortser från att spelare faktiskt kan utvecklas, i det här fallet Niinimäki och sen han spelade i Luleå för 7 år sen.
Tror du på fullt allvar att han skulle fått chansen i KHL om han inte ansetts besitta tillräckligt bra kvaliteter för den nivån?

Niinimäki har säkert haft svårt med många saker och säkerligen tvingats jobba hårt med att förbättra sin defensiv sen Luleåtiden och har han bara lyckats till 80% så är iaf jag nöjd, huvudsaken är att han samtidigt inte har gjort avkall på det han uppenbarligen är bäst på, offensiven.
Som nån var inne på, även Brendl hade samma rykte om sig, ett rykte som dessutom inte riktigt stämde med verkligheten, iaf inte efter att man hört Boorks omdöme om honom.

Dessutom: när en spelare inte funkar i ett lag kan det bero på väldigt många saker, har svårt att tro att Niinimäki skulle ha gjort sig omöjlig enbart pga att han varit lat och inget annat. Tränare, spelsätt, skador, det sociala utanför rinken osv osv, spelar också in.
Niinimäki har valsat runt i lite olika klubbar där tränarna varit utländska och inte svenska. Har en viss förhoppning att det har lite med saken att göra och att han nu efter att ha mognat får chansen i ett spelande lag där man har en tränare som ser potentialen och kan få honom att trivas och prestera bra.

Powerfade: Lat & lång...Kom just att tänka på Johan Harju....

Powerfade: Jo absolut men jag tror att Bengtzén även kanske insett att våra centrar vi haft under säsongen i stort inte varit de mest spelande centrar om du förstår vad jag menar.
Att vi hade problem bakåt det är jag med på.
Men om man jämför med andra lag i SHL så anser iaf jag att vi ej har likvärdiga centrar med framförallt topplagen.
Niinimäki i mina ögon är en värvning åt det hållet. Sen om det blir en topp eller flopp återstår att se.
Men jag tror Bengtzén ansåg att vi redan hade en Enterfeldt i truppen (Lundberg) och därför ville ha in en spelare som gör poäng.

SWEATT: Nej, håller med där, någon gigant i egen zon ska han heller inte vara, den typen återstår att ta in. Han är heller något marknadsföringstrick som Brashear för att höja publiksiffrorna och skärra motståndaren förutom att vara ett rundningsmärke, den typen återstår också att ta in.

Jag tycker vi ger Jesse en bra chans att komma in i spelsystemet innan vi börjar betygsätta.  Litar än så länge på Bz:s magkänsla.

munkas: Haha, har inga större förhoppningar om att Niinimäki ska vara någon gigant i egen zon.

Powerfade:

Nja stämpeln på Brendl var väl inte direkt missvisande. Däremot kompensera han ju det genom att vara sylvass framåt. I egen zon gjorde han ju nästan mer skada än nytta. :)

SWEATT: Då får vi hoppas hans -73 från säsongerna i Finland bara var en tillfällighet..

SWEATT:

om du läst något av mina andra inlägg här på HS så borde du vet att jag alltid är fruktansvärt seriös hela tiden.

Powerfade: En bra center är otroligt viktigt i egen zon.

mattiaskarlgren: visst har vi saknat ledande centrar. Men det var knappast det som var huvudproblemet under den tunga perioden. Det var i egen zon vi hade problem.

Jag tycker niinimäki är precis vad vi behöver. breddar spetsen i laget och en liten krydda. Hoppas bara han är beredd att lägga ner jobbet som krävs. Rätt ålder för att om det funkar bra, stanna ett par år till.

Powerfade: Nu är jag fullkomligt övertygad om att Niinimäki absolut inte är en ersättare för Enter.
Lundberg är väl den spelare som isåfall är ersättaren.

Jag tror som läktarcoach att Bengtzen under vår svaga period på sju raka att det fanns en brist på ledande centrar.
Scott är just nu vår förstecenter.
Om man tittar på det lag vi tog guld med 2012 så hade vi två ledande centrar i Järnkrok och Nordqvist (som SKA vara poängspelare) och sedan Larsson, Granström samt Hansen bakom dessa.

Scott är väl den enda spelare idag jag vill kalla för ledande center i vår centeruppsättning. Nordqvist är fortfarande den spelartypen även om han inte gör lika mycket poäng längre.
Nu har Bengtzén tagit in Niinimäki för att han ska vara en av våra två ledande centrar samt att han av vad jag kan se på filmerna på youtube är en duktig högerkantsspelare och det är precis vad vårt PP behöver.

Powerfade:Förutsätter att det är hans mål/ass samt teknigar dom betalt för. INTE att gnuggande brunkare (finns det i J20 eller i Almtuna att få billigare).

Sen ska såklart det förstärkas på backen, OM nu Bif har några ambitioner att gå långt...

Skrbek? Sunkens ersättare?

Tycker det är för mkt "Välkommen In !" i Bifs målområde

Huss: Kanske det. Men när det handlar om dålig "workethic" så finns det ju fler som fått den stämpeln av NHL. Pavel Brendl tex. Och honom gick det ju skapligt för i Brynäs

För mig som inte har koll på varken marknaden i allmänhet eller Jesse i synnerhet tycker att det är en hyfsat spännande värvning. Men Gud nåde honon om han floppar... :-)

Powerfade: Låter som en finsk variant av Stefan Ketola (+20 cm). Supertalang som ung, blev lite väl mycket räkmacka, tappade ödmjukhet och när genombrottet aldrig kom så har det vandrats runt i en mängd klubbar som alla hoppas på att där skall han äntligen mogna. Nu är han 31 och har hamnat i Brynäs.
Det verkar som om vår nye SC har en sentimental, lite naiv ådra eller också är JN väldigt billig....

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Lindström: Med tanke på hur det sett ut defensivt den här säsongen så känns en "lat finne" inte som ett klockrent val av ersättare för en hårt arbetande center som Enter. Hade finnen värvats som ersättare för en av tvillingarna flopp så hade det varit ett bra byte. Finnens +/- talar ju inte för att han lägger ner allt för mycket energi i defensiven. Hur många täckta skott har han i sin karriär?

Har man dessutom en tränarstab som låtit lättjan smyga sig in i laget flera gånger så rimmar det dåligt med ett nyförvärv som är känd för sin dåliga arbetsmoral.

Det är blandade känslor hos mig. Men han ska givetvis ges chansen att bevisa mig ha fel.

Redigerad kommentar

Det man kunnat sett på youtube av han så ser han stabil ut och går gärna på kassen själv. Bra storlek och ser tung ut att möta.

Bara att hålla tummarna nu.

Spännande nyheter man vaknar upp till. 50/50 att han lyckas i Brynäs. Dock så litar jag på bz, har någon känsla av att han verkligen vet vad han gör. Spännande!

Pettisbif:
Matt Anderson känns ju inte så realistisk men vore inte hårdskjutande Björn Melin nått att försöka få hit? Lite lik Ollas i spelstilen. Platsar inte i HV då dom har enormt med bra forwards. Melin som jag alltid haft lite som en favorit, avig, bra straffskytt, gillar smälla på med sina offensiva tacklingar, bra i PP med sitt hårda direktskott. Känns väl också rätt rimlig. Om Björn skulle få chansen i Brynäs så är jag övertygad om att han skulle vara duktig! Finns mycket spets i honom. Och han gjorde en bra säsong i AIK ifjol. Rätt ålder och bra storlek också.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Huge:
Finns en del spännande klipp på Youtube där Jesse gör några snygga mål. Vilken teknik!

Nu väntar jag på Matt Anderson och Kristian Kudroc också.

Starkbaum (Johansson)

Andersén Kilström
Bertilsson Djoos
Kudroc Eklund
Westlund

Sweatt Scott Rödin
Anderson Niinimäki Brodin
Brodecki Nordquist Lindblom
Olden Lundberg Blomqvist
Pa.Westerholm

PP1
Djoos
Scott
Anderson
Nordquist
Rödin

PP2
Andersén
Brodecki
Brodin
Niinimäki
Sweatt

Scerban: Instämmer.
Intressant och spännande värvning, verkar likna Ryno både vad gäller utveckling, storlek och spelsätt.
Att han floppade i Luleå för 7 år sen säger inte mkt idag, mer än att det är en sedvanlig rubrik när man inte orkat eller kunnat hitta på nåt mer matnyttigt.
Känns iaf som mer kittlande än Dixon och friskt vågat, hälften vunnet som tysken sa....

Noterar att Niinimäki spelat ihop med Emil Lundberg, först i Luleå och HPK. Kan man gissa att Brynäs fått vettiga vitsord om honom som person och lagspelare? 

Det är annars en rätt tuff sågning han får på eliteprospects: "a lack of work ethic saw his promise go to waste". Vet inte hur lätt det kan vara att leva med pressen av att vara en supertalang som aldrig blommar ut? Jag tänker på en annan lång center, nämligen Johan Ryno. Det lät ungefär likadant om honom för några år sedan.

Ett spännande nyförvärv hursomhelst. Säkert en chansning, men det kan vara en vettig sådan. 

Sven Sewage: Du verkar inte ha så bra koll på Brynäs, om jag ska vara helt ärlig. Försöker du bara provocera med din inkompetens eller vad är det frågan om?

Vad gäller Niinimäki tror jag det blir antingen flopp eller succé, inget mitt i mellan. Hans beskrivning på EP är ju helt klart oroväckande men jag ser fram emot att se honom i spel.

.....??? Det kanske är lika bra att vi spar resterande värvningar ett tag. Marknaden är onekligen död. Väldigt konstig värvning måste jag säga, speciellt efter alla uttalanden om hur noggrann denna process är och hur viktigt det är med arbetsmoralen. Sen värvas plötsligt en lat finne med dåligt facit och låg arbetsmoral. Jaja, han ska få chansen att bevisa motsatsen men det känns lite oroväckande. Hoppas han var billig.

« · 1643260 · »