1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733230 inlägg · 7962 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Peja: Tack för upplysningen (finns de som kan avge ett svar utan spydighet...). När spelar Niinimäki sin första match då, kanske du även hört nåt om detta?

Clarence: Han ansluter till laget på måndag, nästa torsdags bortamatch mot Skellefteå är väl en trolig debutmatch. 

Clarence:

Bengtzen håller naturligtvis koll på vad som blir ledigt på marknaden. Dessutom brukar agenter som representerar spelare utan klubb höra av sig. BZ telefon går förmodligen ganska varm. Före J-VM vill nog Bengtzen ha en ersättare på plats.

Huge du är för fan oförbätterlig. :)

Redigerad kommentar

Clarence:

Såg att Peja hann före med svar på frågan. Ursäkta dubbelpost typ.... :)

Clarence: Haha, du är rolig du.
Alla dina inlägg härinne andas spydighet och har alltid nån underton som är ämnad att raljera eller i övrigt vara negativ.
När nån sen svarar dig med lite spydighet tillbaka, så börjar du grina och klaga.
Komiskt...
Sen vete fan vad man ska svara på din undran om Sunken, eftersom ingen vet hur långt BZ kommit med en ersättare, vilka som är intressanta och intresserade osv.
Mig veterligt har han inte satt nån deadline för när en ny back ska vara klar, därför är det omöjligt att svara på din undran.

Johan Norrström: Ja, förmodligen lika oförbätterlig som den som undrade om Sunken...   ;-)

Huge:

Jo att svara med samma mynt verkar ju vara en framgångsrik taktik. :)

Huge:"Skillnaden är att DU verkar vara säker på att det handlar om att han varit "en lat finne", bara för att han fick gå från Luleå för 7 år sen och därefter fått en stämpel på sig om att vara lat."

Du vill verka påläst. Men du glömmer att han fick stämpeln att ha dåliga workethics av NHL scouter. Han gick ju som bekant som 15:e val i första rundan. Så vad Luleå ansåg skiter jag fullständigt i. Det enda de bevisar är att NHL bedömmarna inte var helt fel ute.

Ja, jag ser Jesse som en ersättare till Enterfeldt, varför? Lundberg togs in i mer eller mindre panik för att fylla ut laget. Han gick in i 4:e linan medan Enterfeldt höll till i 1:a och 2:a, allt beroende på hur laget matchades.

Så. Summa sumarum, Jag litar på det NHL bedömmarna sagt. Jesse får gärna visa motsatsen även om hans konstant dåliga +/- som genomsyrar hans karriär talar för det motsatta. Jag menar en spelare som är ett "geni" som lägger geniala mackor och även är en farlig målskytt borde ligga på ett övertygande plus i den statestiken. Men han kanske bara har haft otur och hamnat i femmor som är bedrövliga bakåt.

När det gäller Brendl så var det Boorkens betongdefensiv som höll nere hans siffror. TJ har ett helt annat spelsystem.

Powerfade: "Du vill verka påläst. Men du glömmer att han fick stämpeln att ha dåliga workethics av NHL scouter."

Precis. En stämpel han fick i början av sin karriär och som nödvändigtvis inte måste gälla idag. Du verkar dåligt påläst.

"Ja, jag ser Jesse som en ersättare till Enterfeldt, varför? "

Ja, vi är nog många som fortfarande undrar varför du tror det.
Lundberg togs självfallet in som ersättare för Enterfeldt, när möjligheten nu fanns på så kort varsel och BZ förmodligen inte hade nåt bättre som han vågade vänta på.
Varför? Jo, därför att Lundberg i stort är en kopia på Enterfeldt eller i varje fall det närmaste man kan komma.
Och han är definitivt betydligt mer lik Enterfeldt än vad din påstådda lata finne med dåliga workethics skulle vara.
Niinimäki är nog mer en värvning som ska bredda truppen och i första hand spetsa till offensiven, samtidigt som man naturligtvis hoppas att han till viss del även ska ersätta Enterfeldts egenskaper.

Huge: Då ser jag hellre Niinimäki som en ersättare för en floppad tvilling. Om man ens måste se honom som en ersättare alls. BZ har sett att vi sakbar kreativitet på centersidan och vill förstärka laget.
Det är nästan gulligt hur du kör med din vanliga retorik och svarar med samma mening.

Att ens jämföra Lundberg med Enterfeldt. Det är snudd på förolämpning. En inlånad utfyllnadsspelare från Allsvenskan som ersättare för en KÄMPE som dessutom varit väldigt nyttig i PP. En förolämpning!

Powerfade: Haha... Du fattar ju inte ens att jag jämför Lundberg med Enterfeldt i egenskap av vilka spelartyper dom är, när jag säger att dom är i stort sett identiska. Båda jobbar hårt, är smarta och sliter för laget.
Har aldrig jämfört deras kvaliteter, som du tycks tro.
Sen blir det komiskt när du byter ämne helt plötsligt och blandar in tvillingarna i debatten.
Ett klassiskt knep när man inser att man är ute och cyklar...

Avgå TJ....0-22 i skott.

Haha, vilka källor kan det vara som Wahlman har hört detta ifrån? Det finns inte på världskartan att Ekholm kommer hem.

Skrubben: Verkligen inte. Ibland tror jag de säger saker för att skapa rykten och diskussion. Vilket nonsens.

Skrubben:Han måste ha tullat för mycket på julglöggen.

Lunkan: Om Bengtzén lyckats få hem Ekholm mitt under hans NHL-säsong utser jag honom härmed till trollkarl...

Någon som hört bågot om en ny back och forward?

Förutom Ekholm då.

Tror Arell presenteras för Bif snart, vilket vore en bra lösning

@MrMadhawk: Arell nere i fjärde backpar nu när Anton Grundel är tillbaka igen. Men hört att Malmö har annat på gång också. #fbkse #MIFse

Redigerad kommentar

tjugo8: Jag är lite anti mot att ta in spelare från andra SHL klubbar som ej platsar.
För om tex Arell inte platsar i FBK så ska han väl knappast platsa i BIF heller.
Visst man kanske inte ska säga så om alla spelare men anledningen i SHL till att spelare inte platsar är väl ändå till 98% att de inte är tillräckligt bra. De två sista procenten är väl den kategorin som Fiala tillhör.

mattiaskarlgren:
Vi pratar Sunkens ersättare...back 5-8...
Kanske är det så att Fbk 1-6 är bättre än Bifs...
Sedan har du ju aspekten m miljöombyte,roll,förtroende,spelsystem,utvecklingspotential osv

Men vi får se...

Något att ersätta Sunken med? 

Linus Wickman: -22 på 40 matcher i Leksand förra året. Låter bra...

Linus Wickman:Nej tack! Han floppade rejält i Leksand ifjol. Då är Lucas Carlsson bättre alternativ. Eller Mark Matheson.

munkas: My bad, glömde bort hans säsong i Leksand. 

Det gäller att ha is i magen som duktig sportchef. Vi får en lat finne med dåligt rykte. Medans Luleå skeppar iväg Dixon.. o kanske plockar in Tom Wandell. Summa summarum, hade vi haft en sportchef med mer pondus och kompetens så hade vi inte haft Westerholmarna och Blomman. Inte heller Jesse utan varit med och huggt på Wandell. Men men tragiskt nog tar det förmodligen 13år till nästa SMGULD. Vilket är tragiskt då föreningen gått ut med att vara en ledande klubb i Svensk ishockey. Tack Sundlöv btw.. tack för dom fina kontrakten med nyckelspelarna Westerholm, Blomqvist och Sundqvist.

Pettisbif: Spontant hade jag nog också hållt Wandell över Niinimäki. Men det verkar vara ett par säsonger sedan Wandell var en produktiv spelare. Skralt med poäng.

2 mål på 34 matcher den här säsongen t ex.. Så jag vet inte om skillnaden hade vart så himla stor egentligen. Vi får väl se. 

Davey_22:Jag ser ju iaf Wandell mer som en center typ som ersätter Enter rakt av. Kanske binda upp ytterligare nån säsong. Han har ju även lirat en del i Tre Kronor så helt lost är han ju inte. Sen undrar jag när Ollas & Sunkens ersättare kommer in. "Tomt på marknaden"..... Luleå kanske plockar Wandell och Skrebk DIF hugger på A.Engqvist. Malmö plockar in Lennox som jag gillade när han var i SSK. FBK tog Rajala.. HV tog Karalahti.. listan kan ju göras lång! Allt handlar om att på det stora hela satsas det fel i Brynäs! Felfelfel punkt slut

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Pettisbif: Om vi bara ska ta Wandell som exempel får man ju ändå tänka på att Brynäs verkligen behövde göra klart med en spelare snabbt. Bengtzén kan ju inte få kritik för att han väntar för länge ena stunden och att han värvar för snabbt andra.

Nu är det väl också så att Wandell inte ens verkar ha brutit med sin ryska klubb.

Fast jag delar din frustration. Jag hoppas att vi kan få in någon bra värvning till i truppen som inte bara blir utfyllnad.

Tappen av Ollas och Enterfeldt är ju nästan värsta tänkbara scenario man kunde diktat upp innan säsongen.

Davey_22: Hade också hellre tagit Wandell, men hans CV är ju klart bättre och dessutom är han svensk. Båda delarna betyder dyrare spelare. Om en svensk och en nordamerikan är lika bra, så är svensken nästan alltid dyrare. Egentligen inte så konstigt i och med att svenska klubbar betraktar svenskar som säkrare kort osv. Något säger mig att en spelare som Niinimäki inte hade hundratals klubbar efter sig. Kan inte tänka mig att särskilt många SHL-klubbar var intresserade, men däremot bör ju väldigt många vilja ha Wandell om han blir tillgänglig. 

Angående Westerholmarna så kan jag inte tänka mig att de är kvar nästa säsong såvida de inte rycker upp sig rejält andra halvan av säsongen. Visst har de säkert ett bra kontrakt, men om man försöker sätta sig in i deras situation så måste ju utvecklingen vara viktigare och de har inte fått till det i Brynäs. Det finns säkert någon annan klubb på SHL:s undre halva som kan tänka sig att plocka in de nästa säsong.  

Peja: Här var inte Bengtzen tillräckligt vaken....

Huss: Men varför ska Brynäs ta in en spelare som knappt fått speltid i Frölunda?
Vad ska han tillföra i Brynäs?

Jag personligen anser att vi behöver ha in två nya backar (nu är det min syn på HELA truppen) varav en ska vara en Gunderson. Ren offensiv spelare men framförallt det vi just NU behöver är en stabilt topp fyra back med sin stora styrka i defensiven.
Vi behöver en defensiv pjäs som styr upp det lite.

Djuse är ingetdera av detta. Speciellt inte en topp fyra back.

Huss:

Ja, vill man kan man alltid hitta brister hos vår nya SC

Eller också var det så att Djuse hade hemlängtan (Östersund) eller att Bz inte ansåg att det tillförde laget tillräckligt jmf m den lösning han kanske har på g

Vad sägs om Felix Heljemo från Oskarshamn som ersättare för Sunken? En junior som inte får så mycket speltid och som troligtvis är väldigt billig och ligger lite under radarn hos SHL-konkurrenterna. En rimlig värvning.

munkas:

Coolt inlägg !

tjugo8: Tac k

mattiaskarlgren: Sunken är knappast en topp 4 back heller och poängmässigt ingen större skillnad, speciellt i förhållande till speltid.
Att hitta en topp 4 back innan nyår är osannolikt, bra backar är betydligt svårare att hitta än forwards. Att några Allsvenska lag som i år jagar SHL plats skulle släppa ifrån sig spelare som Press, Bengtsson osv. är också osannolikt. Alltså är det spelare som Djuse som BZ måste hugga på om det skall in en spelare innan nyår.

tjugo8: Time will tell, nu har vi åtminstone någon att jämföra med den grymma back som BZ istället kommer att trolla fram från en obefintlig marknad :-)
Jag tycker det är bra att BZ har is i magen, men med för mycket av den varan finns risken att han fryser fast också....

Redigerad kommentar

Huss: Tror nog att Bengtzén prioriterar att få in en ytterforward, inte minst med tanke på vilka Brynäsare som kom med i JVM-truppen. 

Huss: Jo och det jag vill komma till i det läget är att jag anser att en värvning av Djuse inte är en bra värvning då vi till och med redan har liknande/lika bra backar i truppen redan.
Djuse är inte mycket bättre än vad tex Westlund är.

Sen att det är svårt att hitta en topp-4 back det köper jag. Men man måste ändå försöka.
Att få in en back som blir mer breddspelare än vad vi faktiskt behöver är slöseri med pengar.

nu lullar jag runt på eliteprospects bara så vet inte mycket om killen men Ian White lämnade nyrligen Bostons farmalag

mattiaskarlgren: En topp 4-back? Varför behövs det? Räkna upp 3 lag som har bättre topp 4-backar än Brynäs. Tänker på Andersén, Kilström, Bertilsson och Djoos. Ska man ta in en back borde det vara på Westlunds bekostnad.

Vissa verkar älska att klaga på precis allt Brynäs gör. Reklamfri dräkt, Unicef, spelartrupp etc. Spelartruppen kan jag skriva under på. Men då är det på forwardssidan. Backsidan är en av SHL:s bästa.

Skrubben: I min bok är varken absolut inte Kilström en topp-4 back.
Dessutom ser jag inte personligen Djoos som en.
Kilström är alldeles för ojämn och gör mängder med misstag.
Ofattbart att killen inte varit petad mer.

Djoos kan jag förstå om folk blir förbannade på mig MEN min syn på honom är att han var mycket bra under sitt första år.
Men nu har han ändå fått den rollen att han ska vara vår ledande offensiva back men han är sjukt tam bakåt och är alldeles för "nervös" i offensiven.
Tycker att han tillsammans med Eklund och Kilström som gör flest misstag både defensivt men även offensivt.
Han gör mycket bra men för mig om jag hade kollat övriga lag i SHL och sedan även på Brynäs backar så hade Djoos med dels sin form och dels sin utveckling inte varit en av mina topp-4 backar.
I Brynäs just nu är han det på grund av att vi har en relativt dålig bredd och konkurrens.

Man måste alltid kunna jämföra spelare och jämför vi den backuppsättningen vi tex hade 2012 när vi tog guld så hade varken Kilström, Eklund eller Westlund platsat.

Skrubben: håller med. Westlund har blivit något stabilare men håller inte shl-klass. Annars tycker jag backsidan är bra. Visst görs det misstag men det gör ju backarna i lagen vi möter också.

Jag tycker Westlund är minst lika bra som Kilas & Eklund. Dessutom så kostar han noll och inget, ge han förtroende så blir han en bra 4-5 back.
Med tanke på hans ålder och storlek, något vi saknar så fyller han en funktion.
Sunken som inte överarbetat en situation sen 2012 känns som han får tungt att ta en plats..

Lindström: är överbeta situationer något positivt?

Ett väldigt hett namn där borta och som ju varit briljant i shl är ju Kyle Cumiskey han vore en riktigt bra back värvning men där saknas det väl pengar samt så ligger väl Modo nära till hands om han skulle återvända till Sverige, spelar ju i Ahl just nu kan ju hoppas att han inte får chansen i NHL igen och vill till shl igen där hans spel verkligen passade.

mattiaskarlgren:

Vad hände med Ekholm ryktet? var det bara fejk? 

mattias - 74: Bara så kul vet du att driva med oss hårt prövade, nyförvärvstörstande fans...

Lindström: Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är ett jävla skämt att du anser att Westlund är "minst lika bra" som Kilström och Eklund. Jo tjena. Och han har fått speltid (förtroende) – utan att imponera precis. Dumpa!

Redigerad kommentar

mattiaskarlgren: Du vet om att tredje backpar 2012 var Sunken/Löf? Dagens Kilström eller Eklund hade i mitt tycke åtminstone platsat ut Löf i det laget.

Sedan ska vi inte glömma att vi hade en jäkla röta att Ekholm kom hem mitt i säsongen och att Gunder blommade ut på ett sätt som ingen kunnat tro.

Som sagt: kunde du nämna tre SHL-lag med bättre topp 4-backar än Brynäs?

« · 1643260 · »