Brynäs IF

727823 inlägg · 7961 ämnen

Silly season 07/08

« · 938572 · » Till forumet

Sv: Silly season 07/08
Hitman: "För övrigt väntar jag med spänning på Huges magiska analyser, dvs intetsägande tungmål som hävdar att Brynäs har en fullt duglig trupp som håller nästa år också"

Du menar till skillnad från alla intetsägande önskelistor som innehåller en mängd orealistiska och knappt genomförbara värvningar, där man öht inte verkar ha tagit nån hänsyn till vare sig ekonomin och de spelare som vi redan har kontrakterade?
Dessutom känns det minst sagt ointressant att efter 1/3 av innevarande säsong börja diskutera NÄSTA års trupp.
Kommentera

GävleLasse: Tror du att det finns nån tränare som skulle skriva på ett sånt avtal?
Antag att man nu hade skrivit ett 3-årskontrakt med Boork och sen känt sig tvungna att ge honom sparken efter en halv säsong.
Tycker du då att det känns rimligt att han under 2 1/2 år inte får syssla med det han är utbildad för och som är hans yrke?

Nej, ditt resonemang känns mer som ett försök att (liksom tjugo8 var inne på) "straffa" Boork i efterhand bara för att du inte gillar honom som person eller tränare.

Jag ser öht inget konstigt eller att ngt större fel skulle ha begåtts vid kontraktsskrivningen med Boork.
Det enda jag är lite undrande över är vad som händer ifall vi ex får möta Almtuna i en kvalserie?
Det verkar iaf som att man inte tagit den möjligheten med i beräkningarna, och det är väl isf den enda miss man kan tänkas ha gjort i sammanhanget.
Men var det inte samma läge när Melin gick till Rögle och vi fortfarande betalade hans lön?
Kommentera

Huge: Det "konstiga", eller "missen" som jag hellre vill uttrycka det är att man skulle ha förbjudit Boork att arbeta med ishockey helt under den period som han lyfter lön av oss. Precis som i fallet Wahlberg.
Kommentera

GävleLasse: Ja, en backklippa och en playmaker i PP vore bra... Och en bra pucktransportör och en målvakt... Ja, det mesta dvs.
Kommentera

GävleLasse: "Speciellt när man fortsätter att elda för kråkorna med lama kontrakt där inte Brynäs har dikterat villkoren utan den kontrakterade. Så länge Brynäs står med mössan i hand för den enskillde, i det här fallet Boork. Så blir man mörkrädd. Vad beror det på? Är verkligen Boork SÅ ovärdeligt bra så att en hel förening bugar sig för honom och glatt betalar ut full lön även efter sparkning. Då är man illa ute."

Hur vet du att det är spelarna som ensidigt dikterat villkoren?

Sen undrar jag vad i avtalet med Boork, ang lönen, som är så konstigt?
Han har ju ett anställningsavtal som går ut den sista april, så fram till dess är det väl helt logiskt att man enligt avtalet betalar ut hans lön fram tills dess.
Inte konstigare än att vi, om jag inte missminner mig, betalade Melins lön när denne hade gått till Rögle.
Kommentera

Hitman: Det kanske den gör, med tanke på att vi gott och väl kan spela i Allsvenskan då. Laget måste förstärkas med minst en center, helst med en back till då Sjödda inte längre är den klippa vi stött oss emot tidigare.
Kommentera

För övrigt väntar jag med spänning på Huges magiska analyser, dvs intetsägande tungmål som hävdar att Brynäs har en fullt duglig trupp som håller nästa år också
Kommentera

Hitman: I finkan!
Kommentera

munkas: Ey, var är "ficktjuven" Johansson?
Kommentera

Peja: Nyförvärven som jag helst skulle vilja se: Niemi (Pelicans), Väänänen (DIF), Berglund (Löven), Jonsson (AHL), Stapleton (Jokerit), Rita (Jokerit), Backlund (VIK), Osala (Blues), Sykora (Pardubice)... Det är givetvis inte realistiskt med alla, men typ 5 av dessa skulle vara perfekt. Det borde inte vara omöjligt att få tre spetsspelare + 2 talanger (Backlund, Berglund).

Berglund har spelat grymt bra tillsammans med Carlsson i både Löven och Juniorkronorna. De kanske vore ett potentiellt backpar till nästa säsong.
Kommentera

munkas: Bastiansen och Lindgren har kontrakt med andra elitserieklubbar och Videll kommer att gå till Colorado men annars är du nog inte helt fel ute.
Kommentera

GävleLasse: Efter två whiskey och gemensam brainstorming har munkas och myling nu format ett förslag på hur truppen skall se ut nästa säsong. En inte alltför orealistisk vision.

Målvakter:
Gistedt/J Gustavsson
Sperrle
Lindbäck

Backar:
Angell
Andersèn
Hietanen
J Carlsson
Nolander
Lindgren
Skogs
Väänenen/S Kronwall

Forwards:
Lind
Widing
Månsson
Sundström
Dackell
Karlsson
Salmonsson
Alcèn
Brendl
Blomdahl
Hagos
Bastiansen
Videll
Tjärnqvist/Goren
Petterström

1:a femman
Angell, Väänenen/ Kronwall

Widing, Hagos, Videll

2:a femman
Hietanen, Lindgren

Brendl, Lind, M Tjärnqvist/ Goren/

3:e femman
Nolander, Skogs

Månsson, Bastiansen , Blomdahl

4:e femman
Carlsson, Andersèn

Dackell, Sundström, Petterström

Extraspelare: Salmonsson, Karlsson, Alcèn
Kommentera

munkas: jag hållerinte med digi de som skal bort. Hansen är en väldigt duktig defensiv center och håller mycket väl klassen för att spela i en tredjekedja.

Kankaanperä tycker jag är bra han med. Men Sunken, DJ, Sjödda skall bort.

Sen tror jag att det är dags att se om sitt hus när det gäller forwards. Brynäs har målat in sig i ett hörn när de använder spelare som Hermansson. Vi har egna produkter som håller precis samma klass, om inte bättre tom. Alcén skal ha mer istid. Vi måste se framåt.Samma sak gäller det när Sundström är frisk. Då skall han spela mycket. Sen tycker jag att Spets är en nyttig spelare, han kräver inte mycket plats alls uta går in och gör sitt i alla lägen. Han är en perfekt breddspelare. Ingen målspruta men väl nyttig.
Kommentera

GävleLasse: Ja, du har rätt. Det krävs en rejäl utrensning i truppen till nästa säsong. Det håller inte att ha en spelare som Dackell, i första kedjan. Ok, han är bra i boxplay men han har producerat 4 poäng och har
-6 i +/-. Han borde på sin höjd spela i en tredjefemma. Hautonen och Hansen skall bort och ersättas med en 1:a respektive 2:a center.

Vidare skall Danielsson, Molin, spets, Hermansson bort. Brendl kan vara kvar om han får spela i en bra omgivning, annars kan han också gå.

Bland backarna skall Sundqvist, Johansson, Sjödin och Kankanpärkele bort.

Utrensningen är nu nästan klar, det återstår nu endast båda målvakterna, Kent-åke och Sundlöv, så är rensningen färdig.

Väl mött nästa säsong!
Kommentera

Mickis: Jag kan inte tänka mig att de köpt biljeterna till fullt pris...
Kommentera

GävleLasse: Ett litet inlägg från mig: När tidningarna har gå 2 betala för 1 så har dom iaf köpt alla biljetterna.
Kommentera

tjugo8: Hela min grundtes är att i och med att man bedriver en större verksamhet så krävs det mer resurser att få runt det hela. Om du ser på budgeten för spelarlöner så är den inte så mycket större. Speciellt när man fortsätter att elda för kråkorna med lama kontrakt där inte Brynäs har dikterat villkoren utan den kontrakterade. Så länge Brynäs står med mössan i hand för den enskillde, i det här fallet Boork. Så blir man mörkrädd. Vad beror det på? Är verkligen Boork SÅ ovärdeligt bra så att en hel förening bugar sig för honom och glatt betalar ut full lön även efter sparkning. Då är man illa ute.

När det gäller ticnet så är det mesta av det jag baserar mina arbument på hörsägen. Jag själv har inget behov av att trassla med ticnet. Jag har säsongskort. Men jag vet att jaghar fått åka till shoppen och köpa biljetter åt kompisar som skall på match. just på grund av att man får skitplatser via ticnet.

Slutligen när det gäller lagbygget så komer laget inte att bli bättre så länge våra "stjärnor" lever på gamla meriter... Av de gamla så är det ju endast Lind som levererat..

Jag hoppas på korsdrag i truppen till nästa säsong. Det och att man tidigt letar fram en ny tränare som får gott om tid på sig att tillsammans med den NYA sportchefen bygga ett NYTT Brynäs.
Kommentera

GävleLasse:
Ok. Någon poäng, men mest svammel

- "Ståplats är alltid välbesökt"
Stämmer ej enl mig

- ”Ticnet som med sitt usla bokningssystem försöker kränga iväg de sämsta biljetterna först”
Inte den mest konspiratoriske kan tro att det förhåller sig så. På ticnet har du ju alltid möjlighet att välja exakt vilken sektion du vill ha biljett på.

Vad som dock är illa som jag upptäckte när jag bokade t bif-fbk är att jag har på mig ända till dagen innan match att hämta biljetten utan att behöva betala. Mailade Sven.E om det och han var mycket förvånad/upprörd då han just haft möte m ticnet och där de fastställt att man ska ha end 3 dagar på sig att hämta ut bokade biljetter. Han lovade att kolla detta igen så att ingen kan ”okynnesboka” utan att hämta ut. Han meddelade att redan var 4500 sålda och 1000 bokade. Själv fick plats på O3 vilket jag tycker är helt ok.

-”men större delen av vinsten går INTE till Laget, inte ens föreningen utan stannar i bolaget.”
BrynäsArena AB är ett av Brynäs Idrottsförening helägt dotterbolag.
Vill du ha förklarat för dig fundamenta inom koncernredovisning får du återkomma.
Men om du inte tror att ”Spelarkostnaderna fortsätter att skjuta i höjden” (citat Årsredovisning Brynäs IF) möjliggörs genom totalintäkterna från arenan så är du långt ifrån att ha koll på läget…
Och vad menar du med ”går inte till laget”, de får ju bättre lön…? Vad ska laget ha? Skönare duschtofflor, handdukar och frisyrgel t omklädningsrummen…eller vad?
Att vi sedan slängt bort lönepengar bl a på en lassgammal Quisling t lagkapten är ju en annan historia som vi isf får fortsätta på en annan tråd.

- ” Att börja gå minus redan år 2 med sin nya arena är inte bra helt enkelt.”
Nej, det är inte bra.
Men varken du eller jag vet att det blir så.

- ” om att omsättningen dubblats så undrar jag i så fall.. varför är inte Brynäs dubbelt så bra?”
Det finns inget absolut samband mellan utvecklingen för omsättningen i föreningen och ishockeylagets prestation. Det där är bara en trams-kommentar under din nivå.

- ” Svågerpolitiken är för påtaglig…”
Här är jag beredd att hålla med dig…
Något som Björn Widegren också träffsäkert skriver om i bifogad krönika

Mvh
Kommentera

tjugo8: När det gäller den stora ökningen i omsättningen så får vi se om Brynäs klarar av att fixa samma fina resultat, annars är den ju en engångsföreteelse med draghjälp från arenan. Nyhetens behag osv. Nu har du suttit och kollat snitt på antal "betalande" åskådare. Säkert genom att titta på swehockey eler liknande. I dessa siffror presenteras inte hur många fribiljetter som deltas ut genom t ex gävletidningarnas 2 för 1 i en match. Sen är det ju så att biljetterna är så olika dyra. Om en person inte vill betala fullpris för att se "eländet" så köper man en ståplatsbiljett. Det går exakt 2,5 ståplatsbesökare för priset av MIN biljett. Ståplats är alltid välbesökt medans det gapar stora hål på de dyrare sektionerna. Detta är inte endast Brynäs fel utan lika mycket Ticnets som med sitt usla bokningssystem försköer kränga iväg de sämsta biljetterna först. Säk efter en biljett på första våningen och du får rad 1. Skitplatser, där du i bästa fall få se en tränares nacke oftare än spel på isen.

När det kommer till Restaurangen så skall det bli intressant att se hur mycket som faller LAGET Brynäs till gagn då Restaurangen är ett helt eget Bolag. Samma sak gäller kiosker och försäljningen av kaffe och korv. Även där så går intäkterna till ett annat bolag, ägt av Brynäs men större delen av vinsten går INTE till Laget, inte ens föreningen utan stannar i bolaget. Arenan är ju fortfarande endast ett skal som måste inredas.

Sen är det ALDRIG bra om man inte når det budgeterade publiksnittet, då går man minus, så enkelt är det. Att börja gå minus redan år 2 med sin nya arena är inte bra helt enkelt.

Men dina siffror om att omsättningen dubblats så undrar jag i så fall.. varför är inte Brynäs dubbelt så bra?

Svågerpolitiken är för påtaglig inom Brynäs och man skulle behöva rensa upp rejält inom föreningen. Tillsätta nya personer där RESULTATET av en dags arbete är i fokus, inte hur bra polare man är, eller hur många mål man gjort i Brynäströjan.
Kommentera

GävleLasse:
Tack för svaren, delar inte riktigt din åsikt.

1. Brynäs prestation att nästan dubbla sin omsättning förra säsongen samtidigt som man hade en positiv utveckling av det ekonomiska resultatet är MYCKET BEUNDRANSVÄRT. Om du själv inte arbetar inom ett företag kanske du kan fråga någon vän vad det skulle krävas för att hans företag skulle dubbla sin försäljning…

Publiksnitt hittills i år är 6447, -153 eller -2% under budget.
Detta anser jag är en marginell skillnad och det ska också ses i ljuset av att Brynäs har haft sin sämsta säsongsstart på många år med tillhörande negativa skriverier (mest svammel enl mig).

Nu förhåller det ju sig även så att sålda matchbiljetter inte är den enda intäktssidan i Läkerol Arena. Andra poster som kan påverka intäkterna är exempelvis; snitttspendering per besökare såsom kiosk-souvernier-barer-lotter etc etc.
Vidare är beläggning och konsumtion i restaurangen säkert också viktiga poster, samt sponsorintäkter som du själv nämner.
Vidare påverkas det ekonomiska resultatet av kostnadsbasen. Nu har jag nog inte kvar budgeten från årsmötet men att ett positivt resultat var budgeterat är jag ganska säker på samt att ökade personal-/spelarkostnader också planerades, där inkluderades naturligtvis att betala Boorks lön för hela året. Med reservation för om Olof fått en tia till i lön iom befordringen…men det tvivlar jag på.

Utan att säkert veta något om ovan reagerar jag på att du ”utgår (jag) ifrån att ekonomin INTE är bra” och säger att ” Det är inte konstigt att ekonomin ser ut som den gör...”
Jag uppfattar det som att du är osakligt kritisk bara för att ”straffa” Brynäs lite…och det vinner ingen på, varken vår kära förening, supportrar, sponsorer etc

2. Jag tror att Almtuna m Nordmarks gamla kontrakt omöjligt har utrymme för ökade kostnader. Möjligtvis får Boork kanske några 10.000-tals kronor för att på konsultbasis bistå klubben. Att då Boork ska frånsäga sig sina resterande 100.000-tals kronor i lön fr Brynäs är ju en utopi.
Det är min åsikt.
Lite osäker på din, sammanfatta gärna, orkar faktiskt inte läsa igenom hela tråden.

Mvh
Kommentera

wap.hockeysnack.com
sylf: Om du drog in en trippel så blev familjen faderslös, du skulle få hjärtinfarkt.
Kommentera

sylf:

Verkar som om du får hoppas på Rangers i år då :-) hehe
Kommentera

70 Rodrigues: Själv skulle jag ALDRIG vilja vinna med nåt annat lag än Brynäs! Guld med HV,DIF,FBK etc. va fan är det? Näe, Tacka vet jag SM-Guld med Brynäs(det enda som är värt nåt) Stanley Cup med Rangers, PL vinst med Liverpool. Sen kan man kasta in hatten.
Kommentera

StoltBrynäsare: Håller med fullständigt,lägg ner hockeysnack under speluppehållen.(det är då det blir mest skitsnack)Heja Teg!!
Kommentera

Jag skulle aldrig i mitt liv tro att Månsson skulle sticka till Timrå, killen har stort brynäshjärta och är en av mina personliga favoriter. Det smärtar att det enda som görs på detta forum är att snacka skit och på alla möjliga sätt tracka ner på Brynäs. Månsson stannar!!

Dessutom ser artikeln inte särskilt trovärdig ut. Att Sanny var på väg till HV71 var för lite så han var väl tvungen att fylla ut artikeln på ngt sätt?
Kommentera

70 Rodrigues:
"Brynäs är det ju bredden som gäller"

Tur det för Månsson,då får han ju spela i första eller andra femman.Det lär han knappast få göra hos Tallarna.
Kommentera

sylf: Hade också cstuckit till TIK om jag varit Månsson, dom har ju iaf ambitioner att vinna, Brynäs är det ju bredden som gäller.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
ja hans brorsa skulle bli förbannad om han drog ifrån Brynäs
Kommentera

Peja: Vivftar Timrå med kosingen så drar nog Månsson, han är ung och vill ut i världen och då är nog Timrå ett bättre språngbräde. (Än så länge)
Kommentera

65selander: Fan, du har genomskådat mig:-))
Kommentera

65selander: Jag tror att Månsson stannar.
Kommentera

sylf: Du är bara bitter Sylf, du sitter nog lusläser andras böcker :-)
Kommentera

65selander: Hur fan ska jag veta det, jag läser inte andra GB, jag är Brynäsare!
Kommentera

Peja: Det där skrev ju någon TIKARE om tidigare i sin bok. Tror inte han stannar i Gävle vilket som iaf.
Kommentera

sylf: Klart de försöker. Det var ju sådär som Timrå fick Hynning.
Kommentera

Peja: Månson till TIK? Enligt Ros blogg försöker Alf få honom till Timrå.
Kommentera

GävleLasse: Ingen skulle kunna ta det här AIS-laget till KS.
Kommentera

Huge: Skillnaden ligger i att du hela tiden menar att vi skall gräva fram bevis medans du själv spekulerar vidare...

Jag har aldrig sagt att det är så illa som det ser ut att vara, men jag hävdar bestämt att jag inte skulle bli förvånad om det förhåller sig så.

Vad sades på det andra mötet egentligen?.

- Förhoppningsvis så var kontraktet så pass väl skrivet att det egentligen inte behövdes nåt andra möte.

- Dessvärre så fick Boork behålla full lön även fast han numera tränar ett annat lag. Brynäs tillåter alltså att han deltar i en konkurrerande verksamhet. Inte i samma division men likförbannat i samma verksamhet. Detta är ju bevis nog att kontraktet gav vidöppna möjligheter för tolkning. Är det inte sånt man skall ha klargjort PÅ KONTRAKTET. Vad gäller vid anställning, efter anställning osv.

- Tycker du att det är konstigt att Brynäs återigen står med mössan hand? Det känns som att det finns en stor portion blåögdhet på kansliet.

OM Almtuna och Brynäs möts i en kvalserie så skall Boorken välja sida. Ta emot lön från ETT av lagen och tjäna detta laget fullt ut. Annars saknar han moral och yrkesetik.

Men å andra sidan så lär inte Almtuna ta sig till KS med Boork vid rodret...han lär utse någon sopa till sin favorit och köra med den tills publiken vrider sig i vämjelse.. det har ju hänt förr ;)
Kommentera

GävleLasse: "Du spekulerar och tror dig veta hur avtalet ser ut. När någon annan kommenterar detta så skyller du ifrån dig på att man inte vet hur avtalet ser ut."

Alternativt:

DU och en del andra tror er också veta hur avtalet ser ut. När då JAG kommenterar detta så skyller DU/NI ifrån er på att JAG inte vet hur avtalet ser ut?

Vari består skillnaden mellan dom båda sidornas spekulationer?

"När vi ändå är inne på spekulationer så var det rätt komiskt att läsa dina spekulationer angående möjligheten att Almtuna och Brynäs spelar i KS.."

Jag hade funderingar över Boorks dilemma, ifall vi och Almtuna skulle komma att mötas i en kvalserie?
Och om det finns inskrivet i avtalet mellan Brynäs och Almtuna att Boork isf måste kliva av, eftersom han de facto isf fortfarande avlönas av Brynäs under en ev kvalserie.
Vad är det som är så komiskt med dom funderingarna?
Att det är ett dilemma eller att det finns en möjlighet att vi möts i KS?
Kommentera

Huge: Få se här nu...Du spekulerar och tror dig veta hur avtalet ser ut. När någon annan kommenterar detta så skyller du ifrån dig på att man inte vet hur avtalet ser ut.

Hur kan du vara så säker på att allt är i sin ordning, du har ju inte heller några bevis. Allt vi har att gå på är alltså den rennomé som Brynäs har. Ser man på hur ekonomin sett ut de senaste åren så kanske det finns ett visst utrymme för oro.

Ser man på den budget som sattes inför denna säsong så kan man klart se att man varit på tok för entusiastisk när det gäller uppskattningen av publikens entusiasm att se matcherna live. ;)

Hur som helst så svider det att behöva betala Boorkens lön när han inte gynnar brynäs. Fast det är klart, det problemet har vi ju haft sedan länge.

När vi ändå är inne på spekulationer så var det rätt komiskt att läsa dina spekulationer angående möjligheten att Almtuna och Brynäs spelar i KS..

Vad tror du almtuna tycker om det? ALLA matcher som de spelar i KS påverkar ju Brynäs på ett eller annat sätt och då kan man utgå ifrån att Boorken kommer att se matcherna från läktaren. Eller skall man sätta honom i karantän, för annars kan man ju riskera att han springer in i omklädningsrummet under pauserna. Sen har vi ju upplägg inför matcherna... Nej då får det bli karantän...Sätt honom i den på en gång...
Kommentera

tjugo8: GävleLasse:
1. Hur ser Brynäs ekonomi ut?
2. Hur mycket tjänar Boork i/från Almtuna?

Jag har inte varit inloggad på ett tag men här kommer svaren.

1. Enligt årsmötet så gick Brynäs "rekordbra" och vinsten låg på ett par miljoner, jag orkar inte kolla upp den exakta siffran men jag har den på papper här hemma nånstans. Budgeterat för iår så har man satt ett publiksnitt på 6600 vilket inte har uppnåtts än. Visst kan man ha grävt fram en del pengar via sponsorer men den stora mjölkkon är fortfarande intäkterna från matcherna. Med tanke på det och en mycket högre lönekostnad i år jämfört med förra året så utgår jag ifrån att ekonomin INTE är bra. I alla fall inte på långa vägar så bra at man kan betala ut 130 000 i månaden till Boork utan att det känns.

2. Hur mycket tjänar Boork i almtuna? Vad har det med Brynäs ekonomi att göra? Jag kunde inte bry mig mindre. Allt jag vet är att jag ställer mig mycket tveksam till att han har lika hög lön där som i Brynäs.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Släpp boorken o in med melin. Punkt.
Kommentera

westerlind: hippt!
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, men eftersom det nu inte gynnar mig så har jag lite svårt att se vad du menar.
Du kan väl tala om för mig och Olle hur avtalet ser ut, eftersom det tydligen är onormalt.
Om inte så kan du väl åtminstone argumentera för vad det är du själv tycker verkar vara onormalt, baserat på de fakta vi har.
Kommentera

Huge: Om du tar och kliver ur din bubbla och läser mellan raderna(vilket du är expert på när det ska gynna dig) så ser du vad jag menar!
Kommentera

70 Rodrigues: Om du lugnar ner dig en smula och tar ett par djupa andetag så hade du sett vad jag skrev.
Att det VERKAR vara ett fullt normalt skrivet kontrakt, utifrån de uppgifter vi har via media och parternas uttalanden.
Det är DU som tvärsäkert påstår att avtalet är onormalt, med samma info som bas.
Kommentera

Jajjen: Verkar som att du missuppfattat vad Melin säger.
Han konstaterar väl bara det som är gängse kutym i de flesta fall när en sparkad tränare vill börja i en ny klubb, men fortfarande uppbär lön från sin gamla klubb.
Nämligen att klubbarna sinsemellan då förhandlar om den nya ev lönefördelningen.
Inte konstigare än att vi väl till viss del betalade Melins lön i Rögle när han gick dit och det efter förhandlingar med Rögle.

Tror inte att Melin menar att han själv skulle kunna påverka den diskussionen mellan klubbarna.
Kommentera

70 Rodrigues: Jaså, jag såg inte det, Hur är avtalet då?
Kommentera

westerlind: Huge har ju gjort det, allt annat är ju fel, gamnacke, sportkropp och cykelrygg, typ!
Kommentera

Det är mycket debatt nu. Jag är själv lite osäker, kan någon som vet beskriva hur Boorks avtal ser ut?
Kommentera

« · 938572 · »