Brynäs IF

727838 inlägg · 7961 ämnen

Silly season 07/08

« · 938225 · » Till forumet

Sv: Silly season 07/08
Huge: Klart det är fullt normalt, det är ju Brynäs som är inblandat :-) Kan/har Brynäs någonsin gjort något fel enligt dig?
Kommentera

70 Rodrigues: Frågar du om det när jag hela tiden argumenterat för att Brynäs kontrakt med Boork verkar ha varit ett fullt normalt kontrakt utan större konstigheter?
Kommentera

Huge: Du glömde resten av Melins ord: "Jag får hoppa på vad jag vill. Men det kan ju hända att det blir en förhandling om vissa saker mellan Färjestad och en eventuell ny klubb."

Melin, med lite insikt i branschen, tycks tro att det är möjligt att förhandla om upplägget mellan ev. ny och gammal klubb. Sicken svamlare! Vad vet han?
Kommentera

Huge: "Om du talat med Melin eller Håkan Loob om saken så kan du väl isf säga det istf att tala i gåtor och bara komma med vanlig ryktesspridning eller gissningar.
Och om det nu stämmer: vad vill du isf ha sagt?
Det är väl ett rätt så normalt förekommande avtal isf."

Vad anser du då okm Brynäs kontrakt med Boork, onormalt??
Kommentera

sylf: Nä, Enskede ligger inte ovanför atmosfären.
Det blir en bock i kanten på din geografihemläxa från magistern...
Kommentera

65selander: Haha. Fick höra det idag , lite fränt tyckte jag ;D
Kommentera

sylf: Uttrycker du sig så självsäkert om innehållet i ett konkret avtal så får du också räkna med att stå till svars med nån form av motivering eller konkret bevis: typ insideinfo om du så vill.
I det här fallet har den ena kontraktsskrivande parten sagt att han uppbör full lön från FBK.
Såvitt jag vet har det inte förekommit några uppgifter om att Melins lön slutar att utbetalas den dag han får ett nytt tränarjobb.
Det enda vi vet är följande:

""Mycket kan ju hända snabbt i den här branschen, säger Melin, som fortfarande har full lön från Färjestad och klarar sig fint ekonomiskt.
Färjestad har heller inte satt några restriktioner på vilka sorts jobb Melin får acceptera, såsom Brynäs gjort med Leif Boork"
Kommentera

70 Rodrigues: "andra observationspunkter ovanför atmosfären"

Enskede??
Kommentera

Huge: Aha. jorden är alltså inte rund..... Visste att det var nåt lurt med det där.
Kommentera

Huge: "Du tycker att avtalet var ensidigt ansvarlöst skrivet från Brynäs sida.
Det har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte sett avtalet och därför inte kan uttala mig om saken."

Man måste väl ändå få bilda sig en uppfattning utefter den ena kontraktskrivande partens uttalande!
Eller ska det behövas bildbevis,DNA,fingeravtryck etc? Annars är ju precis ALLT rena spekulationer.
Kommentera

Jajjen: Jorden är inte rund. Den är tillplattad kring polerna.
Det är vetenskapligt bevisat via bilder från satelliter eller andra observationspunkter ovanför atmosfären.
Kommentera

Jajjen: "Du tycker ju precis samma som jag! Det tog dej bara ett dygn extra att komma fram till det."

Fel.
Du tycker att avtalet var ensidigt ansvarlöst skrivet från Brynäs sida.
Det har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte sett avtalet och därför inte kan uttala mig om saken.

När kontrakt skrivs mellan en tränare och ett lag så vet ju parterna aldrig på förhand hur tränarens situation ser ut den dag han ev får sparken?
Vad är det som säger att Boork får ett nytt jobb på direkten bara för att han nu råkade få det med Almtuna? Vad gör i det läget en tränare som kanske inte får några nya erbjudanden om jobb öht? Inte ens ett snickarjobb.
Det är ju därför som man skriver att full lön ska bibehållas kontraktstiden ut.
Sen går det väl alltid att förhandla om saken IFALL tränaren ifråga får ett nytt tränarjobb. Vilket förmodligen passar in på Melins situation, om han nu skulle få ett erbjudande från Brynäs eller nåt annat lag.
Kommentera

Jajjen: Fan, nu har du fått honom att börja fundera igen!!
Kommentera

Huge: Hur vet du att jorden är rund?
Kommentera

sylf: "Ska jag behöva skriva det fler ggr för att du ska fatta?

Den dan Melin väljer ett nytt tränarjobb så upphör hans lön från FBK!"

Det räcker att du skriver det 1 gång, för jag förstod vad du försökte säga.
Men du svarade inte på frågan: hur vet du det?
Om du talat med Melin eller Håkan Loob om saken så kan du väl isf säga det istf att tala i gåtor och bara komma med vanlig ryktesspridning eller gissningar.
Och om det nu stämmer: vad vill du isf ha sagt?
Det är väl ett rätt så normalt förekommande avtal isf.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Hedebo: Japp. Sista året innan han drog till Ajax. Så du har överlevt i Härjedalens "Hells Kitchen"
Kommentera

65selander: Måste passa på att fråga dig en sak Selander.
Stämmer det att du har en släkting som har varit tillsammans med självaste Zlatan ? ;D
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Sylf: Dieseln i Sverige är dyr, tror på att Huge har en langare som förser han med skiten från Finland. Troligtvis så kommer det via Haparanda. Är skit detta med lön fast man har fått ny arbetsgivare. Till skillnad mot FBK som har sparkat två år rad så har de råd.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Är väl bara politiker som kan lyfta dubbla löner. Däremot så kan nog Melin tillfrågas när Leffes sista löneavi lämnar Brynäs IF
Kommentera

Jajjen: Exakt!
Kommentera

sylf: Skönt att nån har hajat hur det ser ut i verkligheten.
Kommentera

Huge: "Men i princip finns det väl inget som hindrar att vi tar över Melin som tränare men att Färjestad fortsätter betala hans lön.
Dock knappast ett sannolikt scenario.
Vare sig att Melin kommer hit eller att dom fortsätter betala hans lön fullt ut."

Vi kan låta en fiktiv Almtuna-Huge säga samma sak: Men i princip finns det väl inget som hindrar att vi tar över Boork som tränare men att Brynäs fortsätter betala hans lön.
Vare sig att Boork kommer hit eller att dom fortsätter betala hans lön fullt ut.

Du tycker ju precis samma som jag! Det tog dej bara ett dygn extra att komma fram till det.
Kommentera

Robban74: Dock är det skillnad på kontrakten mellan Boork o Melin. Melin får träna vilket elitserielag och även jobba som kommentator eller journalist som rapporterar om FBK, vilket inte Boork får göra.
Kommentera

"sylf: Den dan Melin väljer ett nytt tränarjobb så upphör hans lön från FBK!"

nej hur kan det vara så?? Enligt vissa här så är det ju att räkna som ett "avgångsvederlag" som tränaren ska ha i vilket fall som helst, ÄVEN om han får ett nytt tränaruppdrag !! Alltså betyder det att Roger Melin har fullt avgångsvederlag i över 1,5 säsong till från Färjestad, ÖVEN om han tränar Brynäs.
Det fattar väl varenda människa med sunt förnuft att det är orimligt! Får Melin ett nytt tränarjobb innan kontraktstidens slut så får han istället lönen från den nya arbetsgivaren. Precis som det skulle fungera om Brynäs kontraktsskrivare och förhandlare gjort sitt jobb som de gjorde i "Wahlberg-affären".
Tror jag ska ta och ringa Brynäs marknadsavdelning imorgon och ifrågasätta varför mina sponsorpengar går till att betala Almtunas tränare.
Kommentera

Huge: Ska jag behöva skriva det fler ggr för att du ska fatta?

Den dan Melin väljer ett nytt tränarjobb så upphör hans lön från FBK!
Kommentera

sylf: Hur vet du det? Har du sett kontraktet mellan Melin och FBK?
Om Melin skulle välja att ex ta nåt AS-lag så är jag inte alls säker på att lönen från FBK dras in.
Däremot kan jag tänka mig att dom har inskrivet att Melin inte får ta ett nytt ES-jobb.
Fast enligt Melin själv så har ju FBK inte gett ´honom några restriktioner öht.
Kommentera

Robban74: "Som du säger så är jag sur för att Boork tränar ett annat hockeylag igen - och får lön av pengar som jag till viss del betalt in till föreningen. SÅnt gör mig förbannad. Jag stödjer Brynäs - INGEN annan klubb !"

Ok, då är jag med.
Du resonerar alltså mer på ett känslomässigt plan än ett realistiskt och konkret sådant.
Fair enough.
Kommentera

Robban74: "Nej jag har absolut inte missat att de hade kravet att han inte fick träna ett lag i elitserien. Men han borde inte fått träna nått annat lag alls så länge han har lön från Brynäs OM han fortfarande ska ha kvar lönen. Lika upplägg som med Wahlberg - inget som helst konstigt med det !"

Att tränare blir sparkade från ES-lag och sen nästan omgående dyker upp som tränare i en lägre serie är ju knappast nån nyhet eller sensation direkt. Bara att titta på ex Melin eller GP när dom gick till Rögle.
Det skulle bli orimligt för att inte säga omöjligt att som tränare tvingas acceptera ett avtal där man inte skulle få fortsätta jobba med det enda som man har utbildning på, bara för att man råkar få sparken.

Själva fundamentet i ett avtal måste ju vara att man som tränare har en garanti för att lönen betalas ut ändå till kontraktet går ut.

Sen går det alltid att , som Brynäs i det här fallet, förhandla med den nya arbetsgivaren om att antingen helt ta över den gamla arbetsgivarens skyldigheter vad gäller lön, eller att omförhandla så att båda klubbar tar ett gemensamt ansvar på den punkten.
Och det sista behöver ju nödvändigtvis inte innebära att det handlar om rena pengar, utan det kan handla om andra saker.
Och med tanke på att en klubb som Almtuna knappast har så stora ekonomiska resurser så skulle jag tippa på att det handlar om andra saker.

Alternativt kan det vara så att Boorken har givit efter på några av sina ursprungliga krav i kontraktet som skrevs i våras, för att på så sätt delvis kompensera Brynäs för att man tvingas betala full lön tiden ut.
Kommentera

munkas: Den dan Melin väljer ett nytt tränarjobb så upphör hans lön från FBK!
Kommentera

StoltBrynäsare: Jag skulle gärna testa Östblom några omgångar till.. problemet är om resultatet uteblir så kan det vara försent att reparera skadan.

Olof och Thomas är säkert jätteduktiga MEN... som i Boorkens fall så är de inne på tredje säsongen och spelarna har hört deras röster rätt mycket och kan deras "tänk". Kanske därför är dags för en NY röst (eller nygammal i Melin), Vem vet... han kanske t.o.m kan locka över Tony Mårtensson. De verkar ju ha nån slags navelsträng mellan sig :)
Kommentera

Hoppas verkligen vi får se Melin i båset. Måste säga att Östblom är fel ledartyp för att leda oss till slutspel.
Kommentera

Huge: "Har du missat att Brynäs faktiskt ställde kravet att Boork inte skulle få träna nåt annat ES-lag under tiden har uppbär lön från Brynäs?
Så vad är problemet, tycker du?
Det känns som du helt enkelt bara är sur och förbannad över att Boork nu tränar ett hockeylag igen, och att det specifikt handlar om Almtuna.
Nån annan förklaring till ditt resonemang kan jag tyvärr inte se..."

Nej jag har absolut inte missat att de hade kravet att han inte fick träna ett lag i elitserien. Men han borde inte fått träna nått annat lag alls så länge han har lön från Brynäs OM han fortfarande ska ha kvar lönen. Lika upplägg som med Wahlberg - inget som helst konstigt med det !

Som du säger så är jag sur för att Boork tränar ett annat hockeylag igen - och får lön av pengar som jag till viss del betalt in till föreningen. SÅnt gör mig förbannad. Jag stödjer Brynäs - INGEN annan klubb !
Kommentera

Huge: "Liksom Brynäs och Almtuna måste ha haft samtal och nån form av överenskommelse om hur lönen ska fördelas mellan klubbarna.
Men i princip finns det väl inget som hindrar att vi tar över Melin som tränare men att Färjestad fortsätter betala hans lön.
Vare sig att Melin kommer hit eller att dom fortsätter betala hans lön fullt ut"

ja men nu är det ju så att Brynäs och Almtuna inte haft några samtal om någon lön. Detta borde väl i rimlighetens namn göras INNAN Boork blir klar för Almtuna så att de vet vad han kostar. Sundlöv blir ju helt överaskad när han nås av beskedet att Boork är klar för Almtuna och hade inte hört något om det. Då kan man ju inte heller förhandlat för då måste han ju vetat att det varit på gång.
Varför ska inte Färjestad kunna betala full lön till Melin om han tränar Brynäs?? Enligt erat tankesätt så är det helt att jämställa som ett "vanligt avgångsvederlag" där man ska ha de pengar man han rätt till även om man får en ny anställning eller ej.
Kommentera

El Aka Ali: Nä du är ju inne på det själv: det är isf upp till Melin, Brynäs och Färjestad om Melin kan börja som tränare trots att Boorks kontrakt inte gått ut.
Det handlar väl isf mest om vilja och pengar.
Kommentera

Huge: Nackdelen med "di gamle" är väl de är väl att de med rätta alltid kommer att hävda att det var bättre förr. Problemet är bara att en sådan dominans omöjligen går att återskapa i dagens konkurrens.
Kommentera

Huge: Självklart gjorde han (Boork) helt rätt. Frågan för mig är, har det avtalet ingen annan begränsning tidsmässigt än vad som kommit fram i spalterna. I så fall kommer det att bli en begränsning tidmässigt innan Melin kan anställas. Kanske inte förresten, Melin har ju samma typ av avtal med FBK. Det kan ju lösa hela knuten.
Kommentera

Hawerchuk: Ja, det är nog en del ur den riktigt gamla spelarmaffian som Lars-Göran Nilsson tillhörde, som idag har lite olika åsikter om både föreningen i stort och Boorks agerande vid årsmötet.
Tycker det isf är positivt att nån som har inblick, kunnande och erfarenheter av hur olika styrelser arbetar och har arbetat, vid en bedömning av den sittande.
Att han sen är tränare kan ju iofs tyckas underligt men han har ju trots allt bara ansvaret för laget och inget annat. I övrigt måste han ju få ha åsikter som alla andra.
Kommentera

Robban74: "ja jag tycker det är skillnad på om Boork ville göra nått annat än att just vara tränare. Du kommer ju aldrig upp i en tränares månadslön som snickare."

Nu är du väl ändå ute och cyklar rejält.
Vad har dom båda yrkenas löner med saken att göra?
Det handlar om att Boork hellre tar ett nytt tränarjobb än att gå hemma och rulla tummarna eller göra nåt annat.
Ska han fråntas den möjligheten bara för att hans f.d arbetsgivare på nåt sätt bara vill djävlas med honom, eller vadå?

"Visst skriver tränare på kontrakt som säger att han inte får ta nått nytt tränarjobb under kontraktstiden... om inte den nya klubben ska betala lönen fortsättningsvis. Ser inget konstigt med det."

Fint.
Har du missat att Brynäs faktiskt ställde kravet att Boork inte skulle få träna nåt annat ES-lag under tiden har uppbär lön från Brynäs?
Så vad är problemet, tycker du?
Det känns som du helt enkelt bara är sur och förbannad över att Boork nu tränar ett hockeylag igen, och att det specifikt handlar om Almtuna.
Nån annan förklaring till ditt resonemang kan jag tyvärr inte se...
Kommentera

Huss: Ligger mkt i det du säger tycker jag.
Sundlöv och föreningens personer som i övrigt varit med om att utforma kontraktet behöver inte ens ha missat ngt, sas.
Dom kan lika gärna ha gjort bedömningen att full lön är värd att betala tiden ut, bara för att få Boorks signatur på papperet.
Allt beror ju på vilka andra krav Boork ställt och eftersom ingen vet vilka dom kraven varit så går det inte att kategoriskt fastställa att Sundlöv & Co har gjort nån tabbe eller fel.
Kommentera

munkas: Beror väl helt på hur Färjestade ställer sig till själva lönefrågan om det blir aktuellt.
Liksom Brynäs och Almtuna måste ha haft samtal och nån form av överenskommelse om hur lönen ska fördelas mellan klubbarna.
Men i princip finns det väl inget som hindrar att vi tar över Melin som tränare men att Färjestad fortsätter betala hans lön.
Vare sig att Melin kommer hit eller att dom fortsätter betala hans lön fullt ut.
Kommentera

Om det är så självklart att brynäs skall fortsätta betala full lön till Boork och detta är praxis vid kontraktskrivning med elitserietränare så borde väl i så fall Roger Melin kunna träna Brynäs och få lönen från Färjestad? Den enda skillnaden mellan Boork och Melin är ju att Boork inte får träna ngt annat elitserielag, det får Melin.
Kommentera

På temat. Intervju med Lars-Göran Nilsson på Hockeysverige.

"Sen sparkade Brynäs Leif Boork nyligen
- Jo, rätt eller fel vet jag inte men han blev nog större än själva klubben. På årsmötet hade han ställt krav på vilka som INTE skulle sitta i styrelsen om han skulle fortsätta. Det kändes lite konstigt då han bara var tränare. "
Kommentera

Hahl Bundy: "Men snälla lilla du, i det här fallet håller jag fullständigt med Huge (grattis).
Kontrakt är skrivet o ska fullföljas, sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Oftast så finns det avgångsvederlag i alla anställningar, får man sparken har man rätt till den lön man har avtalat om i si o så många månader o då spelar det ingen roll om du får en ny anställning på nån annan arbetsplats, du får ändå din lön från din gamla arbetsgivare i det antalet månader som avtalet gäller.

Inget konstigt med det, Både Brynäs och Borrken följer det avtal som dom kommit överens om."

Jag vet inte om 33 år är en ålder för att bli kallad "lilla du", men känns de bättre för dig så bjuder jag på det.
Det är ju just det att kontraktet är skrivet - Frågan är ju bara HUR i helvete det är skrivet! Okunnigheten lyser ju igenom i de kommentarer Sundlöv har lyckats få ur sig. "Brynäs gör rätt för sina åtaganden" har Sundlöv sagt - men tänker han någonting på hur det känns för vissa fans och sponsorer att deras pengar går till att betala lönen till ett annat lags tränare?

Självklart skulle det varit en klausul i kontraktet som sa att om Boork vill ha ett nytt tränarjobb under kontraktstiden så fick det dels inte var i Elitserien och sker det i några andra ligor eller divisioner så upphör Brynäs utbetalngar. Därmed har han från 1/5-08 kunnat välja vilket tränarjobb som helst. Dessförinnan så finns det restriktioner.
Kommentera

Huge: "Varför är det självklart?
Spelar det ngn roll ifall lönen går till en tränare som fått ett nytt snickarjobb eller ett nytt tränarjobb?

Och tror du på fullt allvar att det finns någon tränare öht som skulle skriva på ett kontrakt där det står inskrivet att tränaren ifråga inte får ta nåt nytt tränarjobb vid ett avsked på grått papper?"
ja jag tycker det är skillnad på om Boork ville göra nått annat än att just vara tränare. Du kommer ju aldrig upp i en tränares månadslön som snickare. Sen kanske han inte har lika stor lön i Almtuna, men det är skitsamma. Tränare som tränare.
Visst skriver tränare på kontrakt som säger att han inte får ta nått nytt tränarjobb under kontraktstiden... om inte den nya klubben ska betala lönen fortsättningsvis. Ser inget konstigt med det. Finns ju massvis av exempel vid avsked som säger att man inte får börja hos en "konkurrent" eller inom samma branch under i överenskommen tid. Har man dessutom full lön från det gamla företaget så går det ju ingen nöd på en ekonomiskt under uppsägnings- eller kontraktstiden.
Kommentera

Hahl Bundy: Precis, avtal är till för att följas. Det som kan, och skall i detta fall, kritiseras är formen och innehållet i avtalet.
Sundlöv har nog varit så pass nöjd att han hade Boork på kroken att han glömde låta någon (eller sig själv) spela Devils Advocate i samband med framtagandet av avtalet. Nu var det iofs enbart en kontraktsförlängning som löpte ett år så hans riskanalys kanske sade att det inte var värt att Boork ev. fick kalla fötter.
Kommentera

Ara: "Kontakt kallas det, tror du att någon tränare skulle skriva på annars?"
Javisst tror jag det. Är ju iaf säker på att få lön under kontraktstiden ÄVEN om han får sparken. Får han dock sparken och hittar ett nytt jobb under kontraktstiden är det ju då upp till personen, Boork danna gång, att skriva ett NYTT kontrakt och villkor med den nya arbetsgivaren.

Jag återkommer till Wahlberg. Ni som tycker att Brynäs gör rätt i fallet med Boork och tvingas kasta iväg pengar till ett annat lags tränare... Fattar ni inte varför Walle inte gick till ett annat lag och fortsatte spela Hockey? JO - för om han gjort det så hade utbetalningarna från Brynäs slutat och han varit tvungen att förhandla fram en ny lön med den nya klubben. En lön med största sannorlighet varit lägre än den han hade i Brynäs pga. att marknadsvärdet på Walles tjänster hade sjunkit.

Tycker inte ni det skulle kännas konstigt om Roger Melin började jobba i Brynäs - och Färjestad betalar hans lön??
Kommentera

Peja: "Visst har Boork gjort mycket bra för Brynäs under de senaste åren, men en sistaplats i tabellen och idiotisk rotation den här säsongen är knappast att göra ett fantastiskt jobb med spelarmaterialet."

Nä, Boork kunde ju inte gärna veta att spelarna var SÅ konservativa, egoistiska och negativt inställda till lite nymodigheter som att vila en och annan match för att på så sätt försöka höja lagets slagstyrka i det långa loppet.
Att media och vissa supportrar började gnälla efter en (1) match, där det råkade bli förlust, gjorde ju inte heller saken bättre direkt.
Det blev i slutändan det lite för optimistiska försöket att spela mer offensivt som fällde Boork.
Och där får spelarna ta på sig det största ansvaret, eftersom det trots allt är dom som ska utföra sakerna på isen.
Tränaren har i dom lägena mer än vad man kan tro, oftast en mer underordnad betydelse för resultatet.
Kommentera

Robban74: Men snälla lilla du, i det här fallet håller jag fullständigt med Huge (grattis).
Kontrakt är skrivet o ska fullföljas, sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Oftast så finns det avgångsvederlag i alla anställningar, får man sparken har man rätt till den lön man har avtalat om i si o så många månader o då spelar det ingen roll om du får en ny anställning på nån annan arbetsplats, du får ändå din lön från din gamla arbetsgivare i det antalet månader som avtalet gäller.

Inget konstigt med det, Både Brynäs och Borrken följer det avtal som dom kommit överens om.
Kommentera

Robban74: "Om Boork varit arbetslös eller åkt omkring och hållt föredrag och dragit in pengar på det har jag inte sagt ett skit. DÅ ska Brynäs SJÄLVKLART betala ut den lön som han skulle ha haft under anställningen. Men nu är ju saken den att han har en ny anställning som T-R-Ä-N-A-R-E, och då ska ju självklart inte Brynäs betala nått för det. Tar han ett nytt tränarjobb så ska SJÄLVKLART Brynäs åtaganden att betala ut lön sluta gälla."

Varför är det självklart?
Spelar det ngn roll ifall lönen går till en tränare som fått ett nytt snickarjobb eller ett nytt tränarjobb?

Och tror du på fullt allvar att det finns någon tränare öht som skulle skriva på ett kontrakt där det står inskrivet att tränaren ifråga inte får ta nåt nytt tränarjobb vid ett avsked på grått papper?
Kommentera

GävleLasse: "I alla andra fall så är det standard att man skriver i kontraktet att man inte får arbeta åt andra i samma bransch. Brynäs har varit på tok för lama i sitt agerande."

Enligt dagens GD och Roger Melin så har iaf Färjestad avstått från att ställa sådana krav:

"Mycket kan ju hända snabbt i den här branschen, säger Melin, som fortfarande har full lön från Färjestad och klarar sig fint ekonomiskt.
Färjestad har heller inte satt några restriktioner på vilka sorts jobb Melin får acceptera, såsom Brynäs gjort med Leif Boork"

Tydligen inte alla som ställer krav på att tränaren inte får ta nåt jobb i samma bransch.
Brynäs ställde åtminstone nåt sorts krav, och det var att Boork inte fick träna nåt ES-lag.
Kommentera

« · 938225 · »