Brynäs IF

730635 inlägg · 7961 ämnen

silly season 16-17

« · 1746914 · » Till forumet

Sv: silly season 16-17
7739: Möjligt att doping är ett missvisande ord men jag använde mig av det ord våra tidningar och diverse tyckare använt.

Du tolkar ju galet. Det var väl du som tog upp Skellefteå som exempel och det var där jag hakade på. Skellefteå är inte unika, vilket jag aldrig påstått men det var de som låg i topp och agerade mest sedelpress åt sitt SHL-lag. Djurgården får inget sin kommun.

För mig är det enkelt. Förbjud kommunala och statliga bidrag. Sätt lönetak och låt klubbarna klara sig utan "doping".
Kommentera

Zappaholic: Äh, vill korkade skattebetalare välja politiker som gör vad fan som helst med offentliga medel, let them. Folk måste lyfta ansiktet ur instagram och börja lära sej hur världen fungerar ut. (Som om det nånsin skulle hända)
Kommentera

Zappaholic:
Är sponsorpengar ok?
Kommentera

Nu tänkte jag vädra lite känslor...

•Tråkigt att tappa Ollas. Han har varit en personlig favorit för mig. Bara önsks honom lycka till!

•Tre riktigt stora frågetecken för mig inför kommande säsong:Mannbergs förlängning känns extremt konstigt, att vi inte behöll Nörstebö och inte bröt Sunkans.

•Ni gav mig intressanta namn inför nästa års lag. Som ersättare för Scott - Rödin vore Derek Ryan och Bud Holloway två extremt bra ersättare.
Och egentligen varför inte... Örebro har värvat Tom Wandell och Joakim Andersson medans Saik förmodligen får hem Jocke Lindström och Möller.

Nästa års lag:
Sandström - Rautio
(Johansson)

Salmela - Zanetti
Holloway - Ryan - Johnson

Bertilsson - Carlsson
Lindblom - Pa.Westerholm - Po.Westerholm

Kilström - Fälth (gammalt lulé backpar)
Blomqvist - Granström - Olofsson

Pudas (pp back)
Thorell - Enterfeldt - Alcén!!
13e forward:Mannberg

Extra spelare:Sundqvist, Ersson, Ölund och Boqvist
Kommentera

Tarasov: Har inte tagit definitiv ställning vad jag tycker men det är skillnad på om ett privat företag går in med pengar och köper reklamplats mot att skattebetalarnas pengar hjälper till att driva en hockeyförening.
Kommentera

Pettisbif: En klassisk Pettisbif lagupptsällning ;)
Kommentera

Zappaholic:
Tänkte mer att det blir gamla enkelt att sponsra via kommunala bolag. Det kommer isf bli det vanliga tjafset om sponsringen skall betraktas som "marknadsmässig" vilket kommer att bli en helt hopplös diskussion.

Lönetak har jag faktiskt inte riktigt förstått varför vissa klubbledare vill ha.... Vuxna människor borde väl kunna sköta ekonomin i ett bolag. Ett annat problem med lönetak blir väl att alla klubbar måste ha samma lönetak, men klubbarnas omsättning skiljer sig åt.

Att fans vill ha det kan jag förstå, man tror att det så blir "klubbarnas skicklighet" som avgör. Antar att tabellen hade sett hyfsat lika ut ändå. Det hade dessutom blivit ett väldigt liv när man inte hade råd att behålla någon egenfostrad spelare får att man inte får in honom under lönetaket.
Kommentera

Spännande med ett lite nyare Brynäs. Ollas har varit värdefull för oss, men det känns rätt att gå skilda vägar nu.
Kommentera

Zappaholic: Men varför? Ska vi även förbjuda föreningarna att sälja sponsring till sponsring till företag och tvinga dem att få budgeten att gå ihop på arenaintäkter och lotteriförsäljning, typ? Det om något vore galet!
Kommentera

5915: Nu är jag inte fotbollsintresserad men jag antar att spelarbudgetarna i toppfotbollen varierar mer i storlek än i SHL-hockeyn. Inom fotbollen köper och säljer man dessutom spelare, något som inte förekommer inom hockeyn så där har pengarna förmodligen en större roll i ett lags framgång.
Kommentera

7739:

"Sammanfattat rör det sig om en substansrabatt, en sömlös integration av juniorverksamheten i representationslaget och bättre scouting. Dessa faktorer ger en lägre kostnad för framför allt toppkedjorna i relation till om till exempel Brynäs skulle värva samma spelare. En lägre felprocent vid värvningar från andra sidan Atlanten är en annan anledning till att deras spelartrupp är mer prisvärd än vår. Skellefteås sportchef lyckas kräma ut mer bang for the buck helt enkelt."

Och den röda tråden är jävligt grön, som Gunnar Persson skulle ha sagt... utanför Hille betyder det att SAIK har koll på läget.
Kommentera

Chris11:

Ah, sorry.
Kommentera

Charles: iaf något som inte handlade om löner,spelarbudget etc :)
Kommentera

7739: Då tolkar jag det som att du tycker du tycker det är ok att kommuner öser in skattepengar in i elitföreningarna.
Kommentera

Metalman: Starkbaum på väg till HA och AIK.
Kommentera

Zappaholic:
Kan tycka att det är ok beroende på vad kommunen får i gengäld. Exv så blir det en del slatteintäkter tack vare hockeyn. Hockeyn kan även bli en mötesplats för de lokala företagen där de får ett utbyte av varann. Exv vet jag en i Uppsala som stödde Almtuna, han tyckte att det var ett bra sätt att få kontakt med andra företag via olika träffar.
Kommentera

Zappaholic: Så länge det inte sker oegentligheter spelar det mig ingen om helst roll om de tar in sponsorpengar, kommunala medel eller externa finansiärer. Med tanke på slöseriet som sker i landets kommuner är några miljoner till ortens elithockeylag som en piss i Nilen.
Kommentera

7739: Ok, vi tycker väl olika där helt enkelt.

För att byta ämne och hålla mig till trådämnet så är det dags för något mer nyförvärv snart. Jag gissar att det blir Elias Fälth och att han presenteras nästa vecka när finalserien är över.

Känns sådär, men om han är tänkt som Porses ersättare är det en rejäl uppgradering.
Kommentera

7739: Den springande punkten är i mångt och mycket kommunallagen som kringgås på många olika kreativa sätt.
Kommentera

Zappaholic: Man kan hoppas att det är han som Fälth i så fall ska ersätta, ja. Men det kan vara Salmela, är jag rädd för...
Kommentera

Zappaholic: Ja tyst på värvningsfronten just nu, kanske presenteras det någon på Tisdagens möte..
Kommentera

Zappaholic: Är det Porse han ska ersätta så kanon, men om det är Salmela då har vi problem...
Bara att titta på FRÖ vad det gör att ha en back med storlek i laget som kan hålla rent & ordning i egna zonen
Kommentera

Dubbel post..
Kommentera

Lindström: Ja snälla Salmela" skriv på nu!!
Kommentera

Andreas Galle: Om BZ landar Salmela tror jag många här blir taggade. Men är det Fälth som skall ersätta Salmela så går nog luften ur hos många och allt ser ut som det brukar göra.
Kommentera

kennys: Du har så rätt, sen tycker inte jag att Fälth är en dålig back iofs. Men vem vill inte ha Salmela i stället för Fälth...
Kommentera

Lindström: Jag tycker inte det finns plats för Fälth i backuppsättningen ens som ersättare till Porseland. En färdig back i form av Salmela eller dylikt och sedan kan vi fylla på underifrån med någon utvecklingsbar junior typ Ersson eller någon ung förmåga från Hockeyallsvenskan.
Kommentera

7225: Mitt sista inlägg i denna debatt blir att brott mot kommunallagen är att betrakta som en oegentlighet men i annat fall ser jag inga problem med kommunala bidrag eller kommunal sponsring.
Kommentera

Metalman: T.J Brennan ser ju onekligen intressant ut. Frågan är ju om slantarna finns.
Kommentera

kennys: Om BZ värvar Fälth istället för Salmela så är det befogad med negativ kritik för det får bara inte hända!
Kommentera

Chanzone: Finns intresset från hans sida lär ju slantarna finnas. Varför scoutar de annars spelare på andra sidan pölen och annonserar att de ska värva två forwards från AHL?
Kommentera

Hur kommer det sig att en sån spelare som TJ Brennan, som verkar ha grymma kapaciteter på offensivt och defensivt (med tanke på poäng och +- etc), inte får chansen att spela in sig i NHL? Han har ju dessutom storleken så det kan inte skyllas på det i detta fallet.. Då undrar jag vad som är "fel". Han verkar ha allt som krävs för att vara en grym NHL-back, men varför vill inte NHL-klubbarna ha honom?
Kommentera

7739: Det är väl just forwards dom ska kika på om jag har förstått det rätt. TJ Brennan har ett caphit på nästan 700000$ per säsong. Om det skiter sig med både Salmela och Andersen kanske han kan vara aktuell.
Kommentera

7800: Tänkte precis samma tanke! Hade väl varit mer förståeligt om han lirade i tillexempel Washingtons farmarlag som förmodligen har för stor konkurrens, men i Toronto?
Kommentera

7800: Kikar man på hans stats så snittar han ju nästan -1 i plusminus/match de få gånger han fått chansen i NHL. Kan ju vara en hint.
Kommentera

Brynäs kommer säkert ta in bra AHL-spelare men inte de allra mest eftertraktade. Så var det när man tog in Scott och Sweatt, och det behöver inte vara helt fel. Modo fick ju in en på pappret väldigt vass spelare som floppade, vad hette han, Hensick?
Kommentera

Chanzone: han tjänar ca 450 000kr/månad i AHL. Tror inte han vill till Sverige för ungefär halva den lönen.
Kommentera

Chris11: Nä blir nog svårt va. Ska vara om han vill ha en ny utmaning i sin karriär eller kanske vill spela i världens snyggaste reklamfirma tröja! ;)
Kommentera

Chanzone: haha ja. Vi får hoppas på finnen istället. Han är nog en bättre allroundback! ;)
Kommentera

Men i Skellefteå skulle han nöja
sig med 200 000 i månaden?
Även om ett annat lag i nedre
delen av SHL rankingen skulle
erbjuda 250 000 i månaden?
Bara för chansen att vinna
SM-guld.

Låter det troligt?
Att utländska spelare skulle nöja
sig med lägre lön i Skellefteå?
Naivt.
Kommentera

Peja: Likaså Bobby Butler denna säsong. Han var alldeles för trög på rören för spel på stor rink. Hur ska Bengtzén och Bulan göra för att hitta rätt spelare i AHL? Även fast spelare har bra siffror i AHL verkar det inte vara någon garanti på att man är lika produktiv i SHL.

Att spelaren är bra på skridskorna och verkligen är motiverad att komma till Europa tror jag är det viktigaste för att dom ska lyckas i SHL.
Kommentera

Chanzone: Haha, fat chance att en högt producerande assisterande kapten lämnar AHL för... Brynäs. Den killen har säkert chansen på NHL.
Kommentera

Brynäsgubbe: Efter 6-7 säsonger i AHL utan att riktigt få chansen att visa vad man går för i NHL är väl tanken inte helt otrolig att man vill prova något nytt. MEN att han ska hamna i Brynäs av alla lag känns ju mindre troligt! ;)
Kommentera

Chris11:

Precis, förläng med Salmela. Håll en backplats i truppen öppen för juniorerna att kämpa om. Lägg krutet på riktigt bra SPETS-forwards istället.
Kommentera

Enaranger: Även utländska spelare vill förmodligen vinna även om vissa är renodlade legoknektar. Men visst är det främst svenska spelare som Skellefteå förmodligen får billigare än vi.
Kommentera

Brynäsgubbe: Scott var assisterande kapten i Marlies säsongen innan han gick till Brynäs.
Kommentera

Chanzone: salmela sitter smällfet och väntar in erbjudanden från öst och har ett tiggande brynäs som väntar på honom om det skulle skita sig. Nånting i mig säger att vi skall ge upp honom. För vårt eget bästa och se sikta på annan spelare.
Kommentera

varulf:

Haha, kanske är det så. Tycker ändå vår backsida ser så pass bra ut redan att vi kan avvakta ett tag. Bara att ha is i magen. Bengtzen hade väl satt en deadline på honom va!?
Kommentera

« · 1746914 · »