Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Silly season 2012/2013

« · 1464364 · » Till forumet

Sv: Silly season 2012/2013
Burken:
Bra sammanfattat.
Jag är inte speciellt (o)road över nästa säsong än, men ville visa att Sundlöv har ett digert arbete framför sig.

Nu ser vi till att gå obesegrade genom resten av säsongen, eller hur!
Kommentera

Gurra88: "Eftersom jag inte tror ett skit på Challe, så ser vi nog snart Bäcklin som huvudtränare i Djurgården.."

Precis.
Där han isf får värdefulla erfarenheter och kunskaper när det gäller att coacha och träna på yppersta elitnivå, ngt vi själv kan dra nytta av ifall TJ ev försvinner om ett par år. Istf att Bäcklin ska fortsätta att harva som assisterande istränare i Brynäs när vi redan har en bra istränare och förmodligen nya förmågor på den fronten och som trycker på underifrån sas.
Så Sundlöv och ledningens beslut att släppa Bäcklin, alt Bäcklins eget beslut att tacka nej till Brynäs och ja till Djurgården, har förmodligen visat sig vara ännu ett klokt beslut av en skicklig och framsynt ledning alt det bästa alternativet ur Bäcklins synvinkel.

Kommentera

Huge: Håller med, skönt att bli av med honom.
Kommentera

Gurra88: Tycker jag inte. Bäcklin har såvitt jag vet lyckats väldigt bra som junioransvarig och det är nog ett tapp för föreningen i stort.
Hur stort återstår att se, beror väl på hur man löst frågan med en ev ersättare.
Så jag kan inte se nåt större skäl till att det skulle vara skönt att bli av med Bäcklin.

Redigerad kommentar

Kommentera

Burken: Säger som Bisset: klockrent inlägg.
Men du låter nästan som en bekant struts härinne, tycker jag...   ;-))
Kommentera

Huge: Du skrev ju själv att det va ett klokt beslut att låta honom gå?
Kommentera

Huge:

Bissett om jag får be.

Mvh
//Elev Bissett_19;)
Kommentera

Gurra88: Läs innantill.
Jag skrev att det FÖRMODLIGEN var ett klokt beslut att låta honom gå, baserat på de antaganden kring omständigheterna som ex jag och Burken har gjort.
Eller så var det ett genomkorkat beslut som vi kommer att få ångra många år framöver. Vem vet?
Det enda vi vet är att Sundlöv och ledningen förmodligen gjort det dom ansett vara bäst för klubben under rådande omständigheter.

Skillnaden är att DU påstår dig veta med säkerhet att dom gjort fel.
Utan att ha en aning om hur turerna gått, vad Bäcklin haft för krav, vad Brynäs kunnat erbjuda osv osv.
Kommentera

Bissett_19: Mittåt. Skäms och ställer mig i skamvrån med dumstruten på.
Bock i kanten och kvarsittning med uppgiften att 2000 gånger skriva:
"Jag håller på Leksand", på svarta tavlan (om det nu finns såna kvar i dagens skola...)   :-)
Kommentera

Burken: Ja, du ser hur tiderna förändras.
Då var JAG struts, nu har du axlat manteln.
Bara en tidsfråga för dig nu innan Tony kommer sättande och undrar vad som hänt?  :-)
Kommentera

Huge: Ja..Att iallafall inte göra allt för att behålla en tränare som är anledningen att vi fått upp så ofantligt fina juniorer är i mitt tycke fel. Sen om Bäcklin velat gå , det är en helt annan sak, men så är inte fallet.. Han ville ta nästa steg, och blev inte erbjuden samma chans i Brynäs som i Djurgården. Brynäs var givetvis första alternativet.

Sen får man förstå Bäcklin, karriärsstegen kommer förmodligen gå fortare bakom en oerhört överskattad Challe Berglund.. I Brynäs finns Brynäs bästa tränare på 10 år och förmodligen Janne Larsson som tar över efter det.. Får hoppas på inte alltför stor succé i Djurgården.

Kommentera

Bissett/Huge: Tackar. Visst känner en en viss oro över framtiden. Visst känner jag en oro över det kommande slutspelet. Brynäs saknar den rutin som behövs i ett slutspel och det kan komma och bita oss i rumpan. Vi har inte varit utsatta under press nångång den här säsongen och sett till våra unga spelare så har det visat en del tendenser att inte spela på topp när det gällt som mest under J20 slutspel. När det gäller andra stöttesspelare som tex Dackell, Hansen så har även de vikt ner sig under slutspelen som varit.

Såna aspekter kan mycket väl spela in. Lite "Leksandssyndrom", själva säsongen är mer som en räkmacka och sedan när det drar ihop sig och varje match verkligen gäller så viker man ner sig. Jag hoppas att jag har fel men ur ett rent psykologiskt perspektiv så kan det mycket väl bli så. Samma sak för de lag som kniper en slutspelsplats i seriens sista självande omgångar.

Då är det 0-0 igen och då kan mycket hända.

När det gäller nästa säsong så har jag förhoppningar om att vi får behålla Järnkrok en säsong till. Kontraktsmässigt så har Red Wings 9 st. Forwards på kontrakt nästa säsong. Hur det ser ut i farmarlaget vet jag inte. Men jag tror de är kyliga och avaktar en säsong till. Så Calle får bygga på sig lite.

Sen får vi se hur många som väljer att stanna. Jag har en känsla av att minst hälften av de spelare som sitter på utgående kontrakt kommer att stanna.

Kommentera

Huge: Nja, jag har fortfarande mina åsikter om lite allt möjligt. Men jag väljer att se det positiva i dagsläget och lägger inte ner så mycket energi på det.

Måtte de ta sig till minst semi i år, annars lär det märkas här ;)

Då ska huvuden rulla ;)

Kommentera

Burken: Själv så känns det otroligt härligt att vi ställer "Brynäs" på banan och inte bara legoknäktar med brynäströja på. Hur mycket själ och kärlek till klubben finns tex. i lag som Växjö eller Modo?

Jag är otroligt stolt över vad Brynäs uträttat denna säsong och att de inte ständigt försöker att värva sig till framgång utan att de har någon sorts kontiniutet i verksamheten , det kan vi tacka bla. Sundlöv för. Brynäs ger även de som inte lyckats fullt ut chanser att utvecklas eller ta revanch.

Att sedan Brynäs numera förknippas med en offensiv och underhållande ishockey och en fin ungdomsverksamhet gör inte saken sämre.

Kommentera

arnio:Åja, vi har en lång historia av att värva spelare frän både det ena och det andra hållet. Kanske inte i dagens trupp men kolla på storhetstiden.
Kommentera

Burken: Nu tittar jag på denna säsongens upplaga och tycker att det är ganska nice att vi har några lirare som varit i klubben ett tag, en del spelare från egna led och att vi inte förändrat laget under säsongen (förutom Ekholm då).
Kommentera

arnio: Men det är fortfarande 16 stycken som inte ens är födda i Gävle. 13 av dem har inte spelat sin juiorhockey i Brynäs så man kan ju knappast kalla dem egna produkter.

Men visst har vi en stomme

Kommentera

Burken: Klart man är orolig inför slutspelet, tror att samtliga slutspelslag kommer att vara oroliga den här säsongen, finns ju ingen uttalad favorit direkt som det ofta har funnits tidigare.
Och det där med behovet av slutspelsrutin tror jag är lite överdrivet, även om det naturligtvis behövs ett visst mått av varan.
Vårt yngre garde har väl knappast vett att bli oroliga och dom äldre är nog lite för rutinerade för att drabbas av nån sorts slutspelsfrossa, skulle jag tro.
Känns som att vi har en lagom dos av nyttigt självförtroende men ändå ingen hybris hos spelarna. Dom vet nog vad som gäller: stenhårt jobb i varje match och att det inte spelar nån roll vilket lag vi får möta, det blir stentufft oavsett.
Möjligtvis att det kan vara en liten nackdel ur mental synvinkel att vara klar redan idag, nåt som HV visade mot AIK ifjol.
Även om hela deras kräftgång i den serien inte kan förklaras med nån sorts underskattning så låg det nog trots allt en del av den sjukan bakom det hela.
Prio ett är iaf att vara på tårna från start och verkligen försöka komma förbi det hinder som jag tror alla lag har mest problem med: kvartsfinalen.
Har man väl tagit sig förbi den så kanske det släpper en aning.
Och att det släpper så där lagom mkt att man både känner en lättnad över att vara vidare men också ger råg i ryggen och förstås ännu mer självförtroende utan att på nåt sätt vara nöjd med den man åstadkommit.
Hursomhelst: det ska iaf bli otroligt kul.
Man avundas ju inte Timrå direkt, om man säger så.
Vi vet ju alla hur dom har det just nu, dom stackarna....

Kommentera

Huge:Brynäs har gjort flera "sin sämsta match hittills" och gjort riktiga pissinsatser med jämna mellanrum, även om det inte varit så många den senaste tiden. Så det är bättre. Men det finns där.

Mycket hänger nog på vilka vi får möta i kvarten. Vilka skulle vara den bästa motståndaren? Tja, det kanskevisar sig den dagen det skall väljas. Då vet man ju hur lagen ligger till i skadelägen osv

Kommentera

Huge:När det gäller Timrå så njuter jag. Speciellt efter alla dryga besök av Blizzard, ambroo och allt vad de kallar sig. De var ju inne i vår bok och drygade sig när det gick illa för oss...

Nu lever de sitt eget helvete och jag hoppas att de åker ur ES

Kommentera

Burken: jag pratar inte om dina produkter utan just om stomme. Vissa lags supportrar lär ju knappt kunna namnen på spelarna (tex Växjö, Modo eller Timråfans). Skönt med killar vi känner igen och följt ett tag.
Kommentera

Burken: Brynäs värvningar under storhetstiden handlade främst om unga, lovande och utvecklingsbara spelare. Knappast jämförbart med att värva 30-åriga tjecker med landslagsmeriter. De färdiga produkter som Brynäs plockade är nog ganska lätträknade. Och det gäller väl fortfarande. Lasse Jonsson var landslagsmässig när han kom. Fler? Ja, kanske Nordqvist. Knappast Kahnberg som var riktigt på dekis när han lämnade Frölunda. Innan det? Peter Larsson?
Kommentera

arnio:Håller inte med dig där. Mycket av det onda i Modos nedåt gående spiral var ju att man fortsatte med sina gamla mätta spelare efter SM-guldet... Nu har man ju gjort en nystart. Vi får se om den går bra eller inte.

Växjö har ju precis tagit klivet upp och då måste man förstärka, så enkelt är det. Ge dem ett par säsonger så får vi se. OM de nu lyckats hålla sig kvar.

Kommentera

Jajjen:Vad jag menade var att under storhetstiden så dammsög Brynäs hela norrland på talanger. Vilket funkade på den tiden. Numera är det mycket mer ekonomiska musler som avgör. Det räcker inte med en Brynäsjacka och ett par playboy dojor som det gjorde då.

Backa sedan tillbaka fem-sex år och kika på nyförvärven som Brynäs gjorde. Det är många obsjyra spelare som de flesta Brynäsare har förträngt namnet på.

Kommentera

Burken: Jag vet mycket väl vilka spelare Brynäs köpte in. Spelare som lag med pengar ratade (typ Boldin, Denisov). Eller unga lovande spelare som såldes vidare när Brynäs hade utbildat dem. Det var ju så Brynäs finansierade sin verksamhet efter storhetstiden på 70-talet och före Bosman. I och med Bosman inleddes Brynäs mörka period (även om vi fixade ett SM-guld i inledningen).
Kommentera

Burken: Ja man damsög norrland på talanger men inte på färdiga spelare, det är en stor skillnad. Dessutom var krävdes det en del för att hitta talanger på den tiden. Men en rolig notis som stod med i 100-års tidningen var när Modos stjärna Nicke Johansson ville till Brynäs men Thure nobbade för att dom andra lagen minsann måste få ha bra spelare även dom =).
Kommentera

Zzz: Den stora skillnaden var väl att det vid den tiden var i stort sett tabu och omöjligt att värva redan färdiga spelare från andra klubbar, det gjorde man bara inte pga nån sorts hederskodex.
Så där var väl Brynäs isf en banbrytare som visade vad som skulle komma i framtiden.
Och att man dammsög hela Norrland på talanger är väl mer en sanning med modifikation.
Jag menar: det måste ju ha funnits betydligt fler jättetalanger i det samlade Norrland än det fåtal som Brynäs lyckades kapa åt sig genom åren.
Vilket ditt exempel med Nicke Johansson visar.
Sen lockade man dessutom nästan uteslutande med sportsliga och sociala fördelar med att flytta till Gävle vid den tiden och inte så mkt med hög lön, som det är frågan om idag.
Så det stämmer som du säger: man lockade talanger, idag gäller det att locka både talanger och redan etablerade spelare.

Kommentera

Huge:Ändå är det mycket Piteå, Kiruna, Vuollerim och liknande som är moderklubbar om man kikar på laguppställningar från första halvan av 70-talet. Speciellt när man tittar på de som är "Brynäsprofiler".

Men det var så man gjorde på den tiden. Precis som du säger. Man letade fram talanger till sitt A-lag. Så skillnaden är egentligen inte så stor. Tar man in en talang så finns det inga garantier att det blir ett bra nyförvärv. Precis som numera när man tar in utländska spelare på chans.

Det jag menade med mig jämförelse var att "ta ner" arnio från sina väl höga hästar när det gäller lagbyggen.

Kommentera

Tror att det kan bli svårt att behålla Lauritzen, tyvärr, då blir det ytterligare en  bra spelare att ersätta och givetvis med någon likvärdig isf.
Kommentera

Brynäs öppnar plånboken.

Jävligt kul att läsa om ekonomin,11 mille i eget kapital och plusresultat för tredje året på raken.Vilket fantastiskt jobb den nuvarande styrelsen har gjort med Brynäs ekonomi de senaste säsongerna.
Kommentera

Bissett_19: undrar vad som är hemligt
Kommentera

arnio:

Det verkar som om rubriksättarna på GD/AB gått någon kurs hos kvällstidningarna=)
Kommentera

Bissett_19: Ja, utan tvekan imponeradande arbete från deras sida. Speciellt med tanke på den situation som klubben befann sig i för 5-6 år sedan. 
Kommentera

arnio:

Nu har man ändrat rubriken till:
"Brynäs öppnar plånboken"

Tror dom läser för mycket på detta forum;)
Kommentera

Bissett_19: Twitter min vän. Där sitter ju alla sportnissar från Gävlesporten
Kommentera

Härligt med deg, nu ska det bli intressant o se hur det används :-)
Kommentera

Bissett_19: Planerna är så hemliga att man inte ens nämnt dem i texten. ;-)
Kommentera

Bissett_19: Värst är nog ändå Sportexpressen med sin rubrik:

"Brynäs bekräftar - jagar poängkungen"

Sundlöv skulle alltså ha bekräftat att man jagar just Danielsson.

Märkligt, för när man sen läser artikeln så säger Sundlöv:

" Jag kommenterar inte vad vi gör eller kommer att göra."

Hur kan en person som inte kommenterar nånting öht, samtidigt bekräfta att man jagar Danielsson?
Jag får inte ihop logiken där, med det får säkert den prao som författat skiten....

Kommentera

Huge: De borde alla ha sparkats
Kommentera

Huge: "... lyckats så pass bra".

Låt oss vänta på den sportsliga riktigt stora framgången innan vi berömmer för mycket, käre vän...

Kommentera

Clarence: Så du tycker att jag berömt ansvariga "för mycket" när jag hävdar att dom gjort ett bra jobb med ekonomin så här långt?

Men lugn, bara lugn min käre vän.
Det kommer säkert att dyka upp svårigheter framöver och då är jag säker på att du kommer att må bättre igen....
Kommentera

Clarence:Precis, blir det inte minst final så vill jag se huvuden rulla. Vi bör då byta ut allt från andremålis och tränare  till hela Brynäs ledning och förstås även Sundlöv och TJ
Kommentera

Huge: Det vore väl konstigt om du inte fick rätt nångång efter att ha tjatat om deras kompetens i 8 år. Konstigt vore väl annars?
Kommentera

Burken: Huge är inget riktigt brynäsfans då han är alldeles för optimistisk, förstående och förlåtande. Pinsamt
Kommentera

arnio: Lite pressklipp från "expertisen"......

"GävleLasse: Du kan ge dig fan på att Hans-Göran"wannabe" Karlsson får jobbet som klubbdirektör och det inte beroende på hans meriter utan för att han är en JA-sägare och polare till resten av Lallarna.

70 Rodrigues
Svara | Gilla   2008-06-19 19:25"

3 1/2 år senare har Wannabeen fått ihop 11 miljoner i eget kapital,inte illa av en lallare;)
Kommentera

arnio: Och som vanligt missförstår du poängen ;-)
Men jag kan bjuda på en förklaring. Om man säger samma sak år ut och år in så ökar chansen att det slår in.
Kommentera

Huge: Ja, jag hade fel gällande Karlsson, men det hindrar ju inte att det har suttit lallare på Sätraåsen tidigare, det har ju inte varit guld o gröna skogar hela tiden de senaste 11-12 åren.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Nej det är väldigt bra gjort. Nu gäller det att fortstta bygga och inte sitta nöjd.

Fast jag vill påminna om att man inte fullgjort sina åtaganden när det gäller det utlovade bygget av C-hallen.

Så där har du dina 11 millar ;-)
Kommentera

Burken: Eller så här Huge sett potentialen i ledningen och förstått att vändningen för föreningen skulle komma medan du och dina polare fattat noll
Kommentera

Burken: "Om man säger samma sak år ut och år in så ökar chansen att det slår in."

Visst är det så, men det är ju enbart en matematisk/sannolikhetsmässig aspekt som väl gäller allting och som inte har ett skit med bedömningen av ledningens kompetens att göra.
Jag kan ju säga att månen kommer att ramla ner och det finns säkert nån sannolikhetsprocent på att det också kommer att slå in.

Här har vi en specifik tidsrymd att röra oss med: tiden från att HGK tog över och fram till idag. Under den tiden har man lyckats mkt bra, vilket väl visar att man jobbat rätt och har kompetensen.

Belackarna som dömt ut ledningen har ju hela tiden sagt att det kommer att gå åt helvete men har uppenbarligen inte fått rätt.

Så det är i det tidsperspektivet man ska se hur våra ansvariga "lallare" skött sig, inget annat och hur fel ute nämnda belackare varit.

Sen är det en annan femma att samma ledning rent sannolikhetsmässigt också kan komma att misslyckas och köra allt i botten nån gång i framtiden, om dom får stanna kvar tillräckligt länge för att det ska inträffa.
Men det är som sagt också en rent matematisk/sannolikhetsmässig fråga som inte har ett dugg med sakfrågan att göra.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1464364 · »