1150x200-brynasbanner.jpg

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

« · 1687392 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Huge: Hallå där broder. Ja, det var väl tid på att börja hacka på mej och mina inlägg nu igen va´? Ett tag sen sist,menar jag. Om du anser var och en av de tre nyförvärven som inkommit på drygt två och en halv månads jobb som "mycket imponerande2 så har du all rätt till den åsikten. I sådant fall tar jag för givet att övriga lags sportchefer, som till övervägande del värvat minst lika många nya spelare till antalet, också då gjort ett prima arbete i dina ögon?

Men - bara för att jag har en mer modest hållning till det han åstadkommit som ansvarig den här första silly season får - märk väl - Bengtzén  för min del jobba i precis vilken takt och på precis vilket sätt han vill.

Sen tar jag mej  friheten att åndå anse att detta lagbygge, som det så här långt ser ut, inte kommer räcka till mer än en placering kring 11-12 kommande säsong.

Kommentera

Huge: "Och vad skulle BZ isf säga om en påtänkt och relativt ny okänd AS-back?
Att "det är en spelare som passar i som första- eller andraback" ?"

What about att inte säga något alls om hans ranking bland backarna?
Kommentera

Johan Norrström: Med tanke på Bulans spelidé lär nog även Zanetti som ev åttondeback få bra med speltid. Jämfört med ex Deutsch eller ett likvärdigt alternativ så bör Zanetti betraktas som en etablerad och rutinerad back, som jag ser det.
Kommentera

Johan Norrström:

Visst är det så, mycket spelar ju in hur en spelare lyckas.... att han får va hel på sommarträningen, vilken omgivning han får, rollen han tilldelas. Tycker det ser ut att kunna bli en spännande säsong!

Kommentera

SnowKing:

Har väl att göra med att det är så Bengtzen beskriver honom. Så ja det är ju inte helt taget ur luften. Vi får som sagt vänta och se. Killen är ju inte ens presenterad ännu. Jag vill se honom spela innan jag uttalar mig ytterligare.
Kommentera

SnowKing: Även om jag uppfattar det som att Clarence menar att vi bör avvakta med betyg på hur BZ kommer att lyckas framöver, så vore det kul att få höra hans motivering till varför han och hans yrkesgnällarkollegor inte är så imponerade av hans första år i föreningen.
Med tanke på att Clarence själv verkar inse att ekonomin begränsar handlingsförmågan så framstår väl BZ:s jobb hittills som mkt imponerande.
Rödin och Johnson var och är knappast billiga i vare sig inköp eller drifT, Pudas och Porseland har kostat en del.
På toppen ska de som varit långtidsskadade nu ha full lön igen och dessutom ska 1 ny back+forward in.
Men vore som sagt kul att höra Clarence förslag på hur BZ isf skulle ha byggt laget med ovanstående förutsättningar i åtanke.
Nåt säger mig dock att han bara vill gnälla utan eftertanke, som vanligt...
Kommentera

Johan Norrström:

Förstår inte varför det näms 7-8 back, det får väl visa sig efter försäsongen vem som skall spela var..... dessutom har det ju hänt att spelare blir skadade. Han vet säkert sin status när det börjar och kommer att kämpa som de andra.... tror det blir bra med bredd som höjer konkurensen!

Kommentera

Huss:

Undrar vad utvecklingspotentialen är i en tilltänkt åttondeback? Han kommer väl troligtvis inte belönas med överdrivet mycket speltid.
Kommentera

Huss: Ja, obegripligt att nån öht väljer Deutsch istf Zanetti.
Deutsch saknar både den rutin och hårdhet från seniorhockey som den 24-årige kanadensaren har.
Man behöver inte vara speciellt hockeykunnig för att väja Zanetti alla dar i veckan.
Kommentera

Clarence:

Jag får ingen logik i dina inlägg.... Idag på förmiddagen skrev du om Bz "jag tycker vi skall vara lite reserverade med ett betyg på det" (Första året med Bz)  12 timmar tidigare skrev du i samma ärende "vi är några som inte är fullt lika imponerade över hans första år i föreningen"

Ja, hur var det nu? Saknar dina åsikter vad han skulle gjort annorlunda..... fast du kanske missade min fråga till dig inatt. 

Kommentera

Huge: Dessutom mäktade Zanetti med 21 poäng i en bottenklubb i Allsvenskan. Deutch har väl gjort 15-16 poäng på två säsonger i J20.
Vem har störst sannolikhet att lyckas i SHL?
Precis som BZ också säger i sammanhanget, Zanetti kan bli ett frågetecken som rätas ut till ett utropstecken.
Kommentera

honken21: Själv känner jag fortfarande att vi saknar en rivig forward. Egentligen en direkt ersättare till Brodin. Det är han som är -1. Men det verkar vi inte få.
Kommentera

Bifbiffen: " " Det är en spelare som passar in som åttonde back." är för mig även det helt obegripligt. Att uttala sig så om Zanetti kan knappast vara särskilt motiverande för Zanettis del."

Och vad skulle BZ isf säga om en påtänkt och relativt ny okänd AS-back?
Att "det är en spelare som passar i som första- eller andraback" ?
Jag tror ärligt talat att Zanetti är fullt medveten och införstådd med att få börja slåss om en sjunde- åttondeplats på backsidan och att det knappast gör att han tappar nån som helst motivation bara för att BZ säger som det är.

"Jag gillar sportchefer som pratar, men ibland undrar jag om han inte ska tänka sig för lite mer. Risken är att det blir en ny Tommy Salo, vilket är underhållande, men den historien slutade ju minst sagt dåligt."

Salo yttrade sig om saker som skedde när han själv satt som sportchef.
BZ har sagt att han skulle ha byggt laget annorlunda än Sundlöv, dvs saker som är historia och som inte påverkar hans situation idag.
En viss skillnad, om vi nu ska diskutera ev dumma och onödiga uttalanden...
Kommentera

Skrubben: Hahhaha. Skön kille
Kommentera

Clarence: Har du problem med minnet eller tycker du bara om att spela dum? Du skrev exakt samma sak för några veckor sedan och då svarade jag så här:

"Clarence: Varför räknar du med spelarna på "ut"-listan som var ersättare för dom skadade spelarna förra säsongen?
Den riktiga listan:

Ut: Brodin, Sweatt, Eklund, Westlund, Lindgren, Nordan, Jonas Johansson
In: Johnson, Porseland, Pudas, Center, back, Felix Sandström

-1 netto alltså. Som kan fyllas ut med någon enstaka junior om det behövs. Är det sånt jävla stort problem? Herregud vad du ska svartmåla..."
Kommentera

Clarence: Citatet " Det är en spelare som passar in som åttonde back." är för mig även det helt obegripligt. Att uttala sig så om Zanetti kan knappast vara särskilt motiverande för Zanettis del.

Jag gillar sportchefer som pratar, men ibland undrar jag om han inte ska tänka sig för lite mer. Risken är att det blir en ny Tommy Salo, vilket är underhållande, men den historien slutade ju minst sagt dåligt.

Kommentera

Clarence: Personligen tycker jag backsidan ser bättre ut än förra året. Backarna tycker jag hittade mer rätt i sitt agerande när Bulan tog över, och med Sjödins hjälp i båset tycker åtminstone jag att det ser stabilt ut.

Vad gäller forwardssidan ser den definitivt komplett ut efter nästa värvning. 

Sammanfattningsvis har vi ett intressant lag på papperet. Får Bulan och Sjödda ihop det på isen så kan vi räkna med en klart bättre säsong än förra.

Kommentera

Nu förstår ju inte jag riktigt varför Bengtzén "bara" har ambitionen att som sista defensivvärvning ta in en "8:e-back". En kompletterande spelare. Tycker han verkligen, och förresten ni som kommenterar här inne, att försvarssidan är tillräckligt bra redan?

Sen - jag kanske är dålig på att räkna men forwardssidan, anses den verkligen komplett med, som det sägs komma att bli nu, en enda ny spelare till? Nån kanske kan försöka hjälpa mej få ihop det. Jag får det till att så många fler anfallare lämnat än de två nya det då totalt blir med Johnson + den vakante...? 

Kommentera

Man kan också fråga sig vad som är bäst för Deutsch utveckling.

Att vara åttonde back i SHL med lite speltid (om vi nu inte åker på
en massa skador igen) eller att spela varje match med mer speltid
allsvenskan?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han verkade inte särskilt bitter,inte utåt sett i alla fall. Så det skulle inte förvåna mig om han dyker upp i våran tröja snart igen.
Kommentera

Davey_22: Deutch kan ju senare komma tillbaka om gör det bra i Allsvenskan.
Kommentera

mk: Precis. Riktig bredd och djup i laget är nyttigt. Sen får vi väl se,kan ju bli en annan back.

Kommentera

Davey_22: Det är klart att konkurrensen blir större med en "bättre" back på 8:e än en junior. Mentalt blir det tuffare. Nu blir det svårare att glida runt som 5-6 back. Kravbilden blir tydligare.
Det är nog det som Bz vill ha in i första hand.
Kommentera

Clarence: Det får vi se. Men ett öga för att bygga lag med mindre medel är ju en talang. En talang som troligen tog honom till Brynäs.

Sen får vi väl se hur han lyckas,det vet ju ingen ännu. Jag tycker han har startat bra iaf.

Johnson,Porseland och Pudas känns alla som bra värvningar. Han har dessutom inte slentrianförlängt kontrakt med spelare som år efter år presterar lite i underkant.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Zanetti bör nog vara en bättre/mer utvecklad spelare just nu,ja. Av förklarliga skäl. Jag tycker tänket är rätt från BZ,det är ju inte precis så att vi avvecklat juniorsatsningen i och med detta.

+20 Poäng av en back som dessutom spelat i bottenlag,klart det finns bra egenskaper då.

Kommentera

Davey_22:"Bengtzéns Cv visar väl tvärtemot,han har uträttat mycket med små medel.

Både i Bofors och kanske främst Karlskrona."

Jo,fast nu jobbar han på högsta nivå, i SHL. Uppfyller han också den seriens kravbild? Tycker vi ännu ska vara lite reserverade med ett betyg på det.

Kommentera

Bellman 6,0: likvärdiga är ju tveksamt, att producera som Zanetti gjort i Allsvenskan gör inte vem som helst.
Kommentera

Bifbiffen: Dessutom kan man fråga sig hur många senior backar mitt i karriären som nöjer sig med att vara 7-8:e back. Men vi kanske ska köra något rotationssystem eller så räknar man kallt med att vi ska ha 3-4 backar skadade hela tiden som vanligt.
Kommentera

Hade de ansett att de var likvärdiga hade nog Deutsch varit kvar. Lite kunskap utgår jag ifrån att de som bestämmer har. BZ sitter ju knappast ensam och tar egna beslut som alla andra är emot.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Om man i de egna leden i stort sätt har likvärdiga spelare så är det oerhört märkligt att man tar in en 8e back. Tror inte en seniorback som värvas in är helt gratis det heller. Bättre att skriva kontrakt med en kille som förmodligen fortfarande bor hemma hos mamma och pappa
Kommentera

Lunkan:Absolut inte. Men vissa av de vi skeppat iväg kommer att avsluta i Brynäs. Så ja på lång sikt tror jag vi kan få ett bra flöde på återvändande stjärnor.
Kommentera

Davey_22: Zanetti är nog just nu bättre än Deutch och det är det primära om det stämmer. Vi måste nog byta kurs lite om vi skall ta oss närmare toppen och det kommer att innebära att våra yngre egna förmågor får konkurrera mer på likavillkor med övriga laget så när på en par tre unga killar som kvoteras in.

Redigerad kommentar

Kommentera

Deutsch har blivit en supertalang nu när han inte fick nytt kontrakt...
Kommentera

Bifbiffen: ...och hur har resultaten varit de senaste åren (2012 undantaget)?

Ska vi vara nöjda med att vara en talangfabrik?

Kommentera

Skrubben: På kort sikt är det kanske det bästa, det säger jag inget om. Men det stärker knappast vår ungdomsverksamhet och skickar fel signaler när framtida storstjärnor väljer vart de ska få sin hockeyfostran. Brynäs har i allra högsta grad varit profilierade de senaste åren med sin framgångsrika ungdom/juniorverksamhet, när man inte kan vara med och bjuda på de största namnen av ekonomiska skäl.

Bz har förmodligen någon form av plan, men jag börjar bli orolig vart detta barkar hän.....

Kommentera

Säsongen när Zanetti hade -29 i tyska ligan verkar ha varit ett katastrofalt år för klubben.

Hela laget har ju urusla siffror. -38 på en spelare t ex.

Hans -4 i Oskarshamn lugnar mig en del,OIK slutade ändå 11:a.

Kommentera

Bifbiffen: Att värva in en spelare utifrån som 8:e back var nog väldigt länge sedan Brynäs gjorde. Det kan tyckas egendomligt ur många supportrars synvinkel, men vi får helt enkelt acceptera att allt inte ser likadant ut längre när Sundlöv har slutat.

Det är trots allt Bengtzén som känner den här gruppen av människor bäst. Han var tidig med att säga att man skulle vara försiktig med att plocka in fler juniorer i A-truppen, och att man snarare ska förädla de som redan finns.

Jag tror att han är fullt medveten om att det grymtas bland supportrar över detta. Men vi gör nog bäst i att underkasta oss hans planer, innan vi verkligen kan bedöma hur laget presterar på isen.
Kommentera

Zappaholic: Kortsiktigt ja. Deutsch innebär inte per automatik att vi får behålla honom för all evig framtid. Men han har vandrat genom de egna leden och det tycker jag är viktigare än att det ska komma hit lite halvmesyr som 8:e back. Väldigt märkligt
Kommentera

Bifbiffen: tror inte jag heller. Men eftersom BZ vill ha balans i laget och värva in en seniorback är det bra om det är en billig lösning så pengarna kan läggas på en bra center.

Tycker jag.
Kommentera

Zappaholic: Tror inte ett A-lagskontrakt med Deutsch hade blivit särskilt dyrt
Kommentera

Johan Norrström: Precis, det är tillräckligt många här som säger bu åt det mesta. BZ har säkert en god tanke och Zanetti är nog en ganska billig spelare att värva. 
Kommentera

Zappaholic:

Jag tänker inte heller säga bu eller bä ännu. Jag vill se honom spela först.
Kommentera

Johan Norrström: vad jag förstår så är Zanetti tänkt som åttonde back. Kanske hade varit bättre att behålla Deutsch i så fall.

Men, jag vet inget om Zanetti och hans utvecklingspotential så jag ska inte säga bu eller bä.
Kommentera

Johan Norrström: Otroligt märklig värvning isåfall. Förstår inte vad han ser i honom men inte i den stora utvecklingpotential som finns i Deutsch.

Deutsch en komplicerad kille eller vad är problemet..

Kommentera

Clarence: På sättet han kommunicerar med media och fans måste han vara unik med jämfört med alla andra SHL-sportchefer. Om en journalist ställer en rak fråga ger han ett rakt svar. Han kör sitt spår, utan att han verkar bry sig så mycket om vad andra tycker. Sedan behöver ju inte detta alltid vara en fördel. T.ex. tycker jag att han gick lite väl hårt åt Sundlöv när det gick som tyngst i vintras. Dom uttalandena tjänade ingen på, utan det hade varit bättre om man höll de sakerna internt.

Sedan finns det, som du nämner, antydningar att han i en klubb med mer pengar än Karlskrona, skulle kunna göra ett bra jobb här. Dock kan du inte beskylla honom för att han inte visat det hittills i Brynäs. Silly season är inte ens över, och nyförvärven måste få bevisa vad dom kan göra på isen innan man kan göra några bedömningar. 

Sedan tror jag att du (och säkerligen många andra) har missförstått vad det är som gjort honom till en bra sportchef i hans tidigare kubbar. Han har sällan värvat stjärnor som på förhand recenserats som bra värvningar (vilket skulle krävas för att göra bl.a. dig glad på förhand). En majoritet av hans värvningar har inte alls varit några större namn, utan snarare väldigt okända spelare som getts utrymme att blomma ut under säsongens gång.

Där tror jag knappast att du eller någon annan kan bedöma om han hittills gjort rätt eller fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Clarence:

"vi är några st som inte är fullt lika imponerade över hans första år i föreningen" 

När Bz kom för ca ett år sen fick han ta över ett helt lag av Sundlöv, skulle han börjat med att byta ut 4-5 spelare i det läget tycker du?

Hanteringen av Tommy Jonsson kan diskuteras, men jag tror knappast att det är så lätt att komma in och ändra på viktiga poster direkt innan han stämt av läget så att säga.

Skadorna duggade tätt samtidigt som publiken svek.... extrakostnader samtidigt som intäkterna minskade.

Allvarligt talat, är det läge att klandra BZ för hans första år? I så fall.... ge några förslag på vad han skulle gjort annorlunda!

Kommentera

Clarence: Bengtzéns Cv visar väl tvärtemot,han har uträttat mycket med små medel.

Både i Bofors och kanske främst Karlskrona.

Kommentera

Skrubben: "Jag tror verkligen stenhårt på Bengtzén. Det ska bli mycket intressant att se vad han kan uträtta i Brynäs kommande åren"

Vad får dej högakta honom så? Vi är några st som inte är fullt lika imponerade över hans första år i föreningen. Men visst, jag tycker det finns antydningar om att han i en mer penningstinn klubb skulle kunna vara rätt handlingskraftig. Att han inte direkt visat det i Brynäs får väl kanske skyllas på den begränsade ekonomin här.

Kommentera

« · 1687392 · »