1150x200-brynasbanner.jpg

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

« · 1687474 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Huge: Absolut inte. Du får särskriva eller inte hur mycket du vill. Men oerhört svårt att se varför han skulle passa bra att bli värvad som just nr 8 av alla backar. Om han värvats som nr 7, hade han passat sämre då?

"– Det är en spelare som passar in som åttonde back. "  

Här snackar vi ranking av backarna vilket är väldigt märkligt. Som jag sa, fjärde backpar alternativt bänknötare är något man blir om man inte lever upp till förväntningar, knappast något vi ska värva hit. Att Zanetti sen kan överraska absolut, men att  gå in med de förhoppnigarna på en värvning från BZ sida känns skev..

Menmen, är så ofantligt nöjd att slippa  Sundlöv  så man får väl leva med detta

Kommentera

SnowKing: Apropå särskrivningar, så vore det iaf roligt om Zanetti kommer hit och får chansen att visa fram fötterna....😀
Kommentera

SnowKing: Haha, ja så är det nog.
I övrigt: Widing klar för Wolfsburgb i DEL.

*pust* får man väl säga.... 😀
Kommentera

Huge:

"då det faktiskt är skillnad på uttrycken åttonde back och åttondeback"

Det märks att du, som jag levt större delen av våra liv på förra årtusendet. Med alla underbara särskrivningar som översvämmar media idag så är det nog många som inte hör o läser nån skillnad på åttonde back och åttondeback. ;-)

Kommentera

Bifbiffen: "Ja eller så går man på vad som är sagt istället för att vrida och vända till sin fördel."

Jaha.
Men varför vrider du det själv till din egen fördel då, och tolkar det bokstavligt som att "åttondeback" betyder att BZ anser Zanetti vara vår sämsta back om det blir affär, innan han ens sett honom spela och att Zanetti skulle tappa motivationen bara för att BZ i media säger exakt samma sak som han förmodligen redar har sagt eller kommer att säga till Zanetti mellan fyra ögon när man fått kontakt och börjat diskutera ett ev kontrakt.
Kommentera

Bifbiffen: "

En mening som lämnar väldigt lite för fri tolkning."

Tvärtom.
Det är svårt att veta vad BZ verkligen menar, då det faktiskt är skillnade på uttrycken

"åttonde back" och "åttondeback"

Det första känns som en objektiv numerär ranking, inget annat.
Dvs: Zanetti är den åttonde backen som värvas.

Det andra känns mer som en värdering, dvs att Zanetti är tänkt som just en åttondeback, i motsats till ex en försteback.

Så nog fan går det att tolka BZ:s uttalande lite som man vill, även om jag tror mest på värderingsvarianten. Zanetti är till att börja med tänkt som en kompletterande back som isf i första hand ersätter Deutsch och som sannolikt dessutom är relativt billig och har utvecklingspotential och framförallt den hårdhet och rutin som Deutsch i det läget saknar än så länge. Annars hade man förmodligen satsat på Deutsch eller nån annan juniorback.

Sen tror jag att den ev backrankingen isf är mer tydlig när det gäller dom bästa backarna och att det blir lite mer flytande och obestämt längre ner i hierarkin sas.
Det viktigaste är väl ändå att Zanetti är fullt medveten om vad som gäller och att han har lika stor chans som nån annan back att konkurrera om istiderna.
Sen kan man kalla honom för åttondeback, kompletterande back, utvecklingsbart ämne eller vad fan som helst.

Kommentera

Powerfade: "så bevisbördan du så ofta krävt gäller inte nu. Ok."

Nä, och den har aldrig gällt debatter som handlar om åsikter om ditten och datten.
Som i det här fallet, när vi diskuter hur BZ:s uttalande om Zanetti ska tolkas.
Vare sig jag eller nån annan som tycker annorlunda har väl hävdat att nån av tolkningarna verkligen är den rätta, eller?
Men om nån säkert hävdar att det minsann är ex kaos på Sätraåsen och liknande svammel som du och en del andra brukar kläcka ur er med jämna mellanrum utan att ha nån som helst belägg för det som påstås, så är det väl för fan en skyldighet att som någorlunda objektiv och intresserad läktarcoach kräva nån sorts bevis för det som sägs.
Tycker du inte det själv?

Kommentera

Kapten R?dsk?gg:

Jag tror som sagt att personen måste tjäna över en viss summa
för att räknas som "expert". Jag tror det infördes för att kunna
anställa utländska forskare och liknande billigare.

Men eftersom jag vare sig är expert eller från utlandet
så är jag inte speciellt insatt i det här.

Men jag tror det kan vara den här "regeln" som gjorde att
Växjö kom "billigare undan" när det gäller kostnaden för
deras spelartrupp, tack vare att de hade så många
utländska spelare.
Kommentera

Enaranger: Gäller den alla utländska löntagare? Zanetti är ju knappast en expert i ordets rätta bemärkelse utan snarare en dussinspelare...
Kommentera

Bifbiffen: Ja, prata på ni, jag har inte förbjudit någon. Har själv blivit indragen i åtskilliga evighetsdiskussioner där fjädern blivit en atombomb i slutändan. Jag kommer troligtvis läsa det också, fram till september.
Kommentera

munkas: Exakt, låt då diskussioner få fortgå om man inte har något bättre att bidra med. Alternativet att ta paus fram till September finns ju också om man inte får ut något av forumet.
Kommentera

Bifbiffen: Jag vet faktiskt inte, är helt tom på idéer. Sommarmånaderna suger ur det perspektivet. Längtar lite tills träningsmatcherna drar igång så man får syna nyförvärven.
Kommentera

Kopparjimmie:

Även om Westlund säkert hade en, med SHL-mått mätt, låg lön.
Så räcker nog bara de insamlade pengarna till att bekosta 3-4
månadslöner för den nya backen.

I och för sig kanske en kanadensare kan innebära lägre
sociala avgifter? För det finns väl någon slags lägre skatt
för utländska experter. Men jag har för mig att månadslönen
då måste överstiga någon viss summa. Och jag tror inte att
vi har så mycket budgeterat för den sista backen. 

Kommentera

munkas: Så vad vill du diskutera?
Kommentera

munkas:det behövs inga brandfacklor i den här boken.....här är det en jämn och fin skogsbrand
Kommentera

Det är nog så att den back som ska in, kommer att vara den
som har åttonde högst lön, bland backarna. För det är ju i
princip den lön som Westlund hade, som Bengtzén har att
erbjuda den back som ska in. Många verkar ha glömt det. 

Kommentera

Zanetti=Fansens värvning!
Kommentera

Zappaholic: Haha, jag bara drygade mig lite. Jag ville bara se hur länge man kan hålla diskussionen flytande, en diskussion som kanske borde ha avslutats innan den började :)
Kommentera

munkas: Utan att ha sett honom spela, har jag svårt att se hur han skulle kunna vara sämst (ingen nämnd, ingen glömd).
Kommentera

munkas: Jag är lite inne på att han är åttonde back in i laget och att han nödvändigtvis inte är åttonde i rangordning. Det går ju att tolka BZ uttal på flera olika sätt.
Kommentera

Johan Norrström: Jag läser innantill, det är väl den stora skillnaden.

En mening som lämnar väldigt lite för fri tolkning.

Sen att det landar i att han är en av 6 backar,det kan ingen veta. Men att värva en åttondeback känns skevt. Det är snarare något man blir när man inte presterar det man förväntat sig.

Kommentera

Bifbiffen:

Nja du väljer ju att se honom som åttonde back för att det passar ditt sätt att tänka. Varför kan inte jag få ha åsikten att vad som helst kan hända? Han kanske visar på träningarna och i försäsongsmatcherna att han är mogen för större ansvar. Istället för att låsa mig vid ett senario så ser jag flera möjliga.
Kommentera

Innebär det att Zanetti är sämst av våra backar eftersom han värvas som 8:e back? Ordet är fritt.
Kommentera

Johan Norrström: Ja eller så går man på vad som är sagt istället för att vrida och vända till sin fördel. Hade han menat att han passar in som en av 8 backar så hade han väl sagt det?
Kommentera

Huge: så bevisbördan du så ofta krävt gäller inte nu. Ok.
Vad gäller Z så har jag personligen ingen ådikt. Jag vet för lite om honom. Vad gäller om han ses som tredje, ,sjätte eller elfteback är en ickediskussion som jag inte tänker delta i.
Kommentera

Bifbiffen:

Var du tvungen att fråga? En hel del bevisligen. Kan väl även tolkas som att Bengtzen anser att man fyller den åttonde backplatsen. Vem som spelar vart och i vilket backpar visar sig på träningarna. Jag vet inte vilken klass Marc Zanetti håller och jag känner viss tveksamhet, men jag tycker vi ger honom chansen innan vi tar fram motorsågen.
Kommentera

Huge: Hur mycket övrigt lämnar citatet "åttonde back" för fri tolkning?
Kommentera

Powerfade: Bygger inte alla sina åsikter i debatten om Zanetti och vad BZ menat med "åttonde back", på spekulationer? Eller vad svamlar du om?
Vi spekulerar i vad BZ menat, svårare är det inte.
Ingen har såvitt jag vet och från NÅN sida i debatten krävt nåt konkret bevis på vad BZ menat, som isf skulle bevisa att ena eller andra sidan har rätt.
Lär dig hålla isär debatter där konkreta bevis krävs och där dom dessutom går att få fram med lite fantasi och eget arbete och debatter som handlar om tyckande och spekulationer.
Om ex vad nån sagt och hur det ska tolkas.
Kommentera

Huge: De du och Powerade nämner. Bengtzens sätt att kritisera Salo osv.

Han har rätt i mycket, men jag kan tycka att det blir lite oseriöst och tanklöst vissa tillfällen. Men han bjuder helt klart på sig själv. Och gällande påhoppet på Sundlövs lagbygge har han helt rätt. Men ser än så länge inte att han gjort några radikala förändringar så det utlåtandet faller lite. Det man isåfall kan hoppas på är en bättre fingertoppskänsla. Vilket vi inte kan svara på ännu.

Kommentera

Pettisbif:

Jag lägger ner Deutch den dag du slutar publicera fantasifulla drömlag.
Kommentera

Huge: hans uttalande om Douglas Murray är ett av dem. Ett annat det om Sundlövs lagbygge. Något du själv har skrivit ett par spaltkilometer om.

I övrigt så bygger du väldigt mycket på dina egna spekulationer... vart är de konkreta bevisen som du brukar kräva av andra?
Kommentera

Bifbiffen: Vilka utlåtanden avser du och som isf har varit så otroligt dumma och felaktiga?
Att han skulle ha byggt laget annorlunda är väl det närmaste man isf kan rubricera som "onödigt", men knappast mer.
Kommentera

Davey_22: Hållet med. Även om Zanetti nu inofficiellt skulle rankas som åttondeback om man nödvändigtvis måste rangordna backarna utifrån förmodad kompetens så är det väl mest ett sätt att förenkla verkligheten så att fans med svartvit världsbild ska bli nöjda. Allt blir ju som supporter så mkt enklare om man VET vem som är vår bäste back, näst bäste, tredje bäst osv upp till åttonde och sämsta back. Inga nyanser där inte, är man förste- eller åttondeback så är det ristat i sten för resten av säsongen, typ....😀
Som du säger: mkt sannolikt att murveln ifråga övertolkar BZ som bara talat om åttondeback i numerärt avseende. Dvs: vi ska ha 8 backar, 7 är klara och då blir Zanetti isf den åttonde och sista pusselbiten på backsidan, utan nån preliminär ranking kring vilka som kommer att få mest och minst förtroende. Men att Z isf på försäsongen får börja nedifrån sas, är väl snarare ingen överraskning utan snarare rätt så naturligt.
Och att som Bifbiffen på fullt allvar tro att BZ:s uttalande ENBART är ämnat att visa vilka (låga) förväntningar man har på en åttondeback, är ju bara skrattretande okunnigt.
Kommentera

Huss: exakt. Jag tar för givet att man har högre ambitioner än det som Bz nämner. Gillar Bz skarpt. Men huvudet under armen på vissa utlåtanden.
Kommentera

Förstår ni inte att Brynäs troligast kommer spela med fyra backpar? 
Kommentera

Huss: Låter som den rimligaste teorin hitills.
Kommentera

Davey_22: Ja, det är klart att BZ har sina skäl. Som t.ex. att han tonar ner förväntningar både för Zanetti och fansen. Speciellt om du sitter i en förhandlingssituaion där Zanetti tidigare uttalat att han har SHL som ambition och han kanske är beredd att ta en låg lön för att nå dit.

Kommentera

Bifbiffen: Vad är det som säger att han inte får spela lika mycket som Sunken, Nörstebö eller Pudas? Tror du läser in väl mycket i BZs uttalande.
Kommentera

Jag tror uttalandet om "åttonde back" är lite av en felsägning eller ett missförstånd. 

Det känns konstigt i min värld att man skulle värva en 24årig kanadick som uttalat inte ska ha med top 6 att göra.

Det är iaf vad jag tror.

Kommentera

Bifbiffen:

Vi önskar oss såklart en mer skadefri säsong, men samtidigt vet vi ju av erfarenhet att några skador/ sjukdomar blir det. Då har man tydligen tänkt att ersättaren i första hand skall va lite mer erfaren än de vi plockat upp från J-20 tidigare år..... Vad det kommer att resultera i får vi reda på i mars-april -16.

Kommentera

Skrubben: varför värva någon som stora delar kommer få öppna båsdörr? Speciellt när man redan på förhand bedömer honom som 8-back. Känns oerhört skevt.
Kommentera

Huge: att värva hit någon som 8-back skickar ju enbart signaler om vilka förhoppningar man har på Zanetti. En sådan tveksam inställning till en spelare känns sådär
Kommentera

Pettisbif: När kommer nyförvärven? Lång dag igår som inte verkar vara över än
Kommentera

Fattar ärligt talat inte varför ni tjafsar om Deutch?? Det är för närvarande ett avslutat kapitel. Lägg ner! BZ gör helt rätt som satsar på erfarna lirare! Vi har redan Sandström, Nörstebö, Pudas, Brodecki, Lindblom och Lööke. Dessutom finns det flera i j20 som är grymma. Bla Lucas Carlsson som för övrigt jag håller snäpet högre än Deutch. Vad jag tror så kommer både Zanetti och Kyle Wilson skriva under vilken dag som gelst. Tror även att Bulan kommer köra med 4 backpar. Nått som inte Tj och Mormor var speciellt förtjusta i. Men det är bara att titta på Frölunda, Saik och Växjö som spelar på 7/8 backar.

Så här kan backparen komma att se ut:
Porseland - Andersén
Bertilsson - Nörstebö
Pudas - Kilström
Zanetti - Sundqvist

Skiter i ordningen. Bulan kommer köra mest med dom som är heta. Till skillnad mot för vad tj gjorde år efter år.

Tror Bulan/Sjödda kommer ha två forwards platser rätt lediga. Då jag ser att Rödin, Scott, Johnson, Ollas, Wilson?, Lindblom, Brodecki, Enterfeldt och Westerholmarna är givna. Det blir alltså Olden, Mannberg, Blomqvist och Lööke som kommer att kämpa om två platser. Dom två andra blir det utlåning för.

Men snälla lägg ner allt prat om Deutch. Han är för helvete ingen Gunde... o vi har talang i laget och j20 så det räcker.
Kommentera

Clarence: 11-12??? Allvarligt? Nu överdriver du ju bara för att provocera...
Jag tror på en placering 6-8. Som sämst...
Kommentera

Clarence: Ena sekunden görs det inga större värvningar efter 18 april och du är missnöjd över att BZ inte levererar snabbt nog.
Nu är du helt plötsligt nöjd och det är Ok att han jobbar i den takt och på det sätt han själv vill.
Sen undrar du varför många har svårt att ta dig riktigt på allvar i debatterna...
Kommentera

Clarence: Samma svartmålande frihet om bottenplacering har du ju tagit dig varje säsong, så det säger ju inte mkt.
Vore intressantare om du svarade på min och Snowkings undran: hur skulle BZ isf ha byggt laget, när du nu inte är speciellt imponerad över Rödin, Johnson, Pudas, Porseland och 2 ytterligare nyförvärv som väntar, samtidigt som ekonomin rimligtvis borde begränsa toppvärvningarna till det vi redan har i Rödin och Johnson.
Kommentera

Bifbiffen: Så du tror alltså på fullt allvar att Zanetti skulle tappa motivation bara för att BZ säger nåt som Z redan vet och självfallet är införstådd med?
BZ måste väl rimligtvis ha talat om för Zanetti hur man tänkt sig dennes roll (till att börja med, allt är ju inte ristat i sten...), eller tror du att man mörkar såna saker vid förhandlingar om ev kontrakt?
Zanetti har ev fått en förfrågan och fått förutsättningarna klarlagda för sig vid samtal öga mot öga sas.
Kan inte se att det skadar Z på nåt sätt im BZ sen förklarar samma förutsättningar för media och fans.
Kommentera

Clarence: Du är så festlig!
Kommentera

Bifbiffen: "What about att inte säga något alls om hans ranking bland backarna?"

Och hade han gjort det hade du och resterande gnällspikar klagat på att han inte är tillräckligt öppen mot fansen...

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1687474 · »