Brynäs IF

730568 inlägg · 7961 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

« · 1692083 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT
Albert Hall: Elias Lindholm är född i Boden...
Kommentera

Brynäsgubbe: Om man inte får skriva om före detta Brynässpelare borde det inte få skrivas om Bäckström heller. Eller Silverberg. Eller lulefödde Elias Lindholm. 

Bulan är för övrigt kung. Kommer att fixa Brynäs på övre halvan.

Kommentera

Huge:Budskapet gick fram ändå eller?
Kommentera

Albert Hall: Orka bry sig om nån som Bill Sweatt.. En bra säsong och en godkänd för oss. Inte lyckats spela nån avgörande roll i nåt slutspel,även om han var duktig mot Skellefteå innan "skadan".

En sån spelare får som högst en liten notis i våran fina historia.

Kommentera

Albert Hall: Varför skriver du här? Inlägget har inget med Brynäs eller Brynässpelare att göra. 
Kommentera

Powerfade: "Jag vill påminna om tråddiciplinen..,"

Bra.
Då ber jag att få påminna om stavningsdisCiplinen...   ;-)
Kommentera

intresseklubben kan anteckna: Bill Sweatt gjorde nyss säsongens första lulehockeymål, 1-0 mot Asplöven. Förhoppningsvis var det inte det sista.
Kommentera

Jag vill påminna om tråddiciplinen..,
Kommentera

Kräftan:
"PP1:
Johnson - Scott - Rödin
Porseland - Ollas"

Blir svårt med så många högerskyttar i detta PP. Någon måste ta Nordans roll till höger, och det verkar som att Vrana har dom egenskaperna.

Johnson
Scott - Rödin - Vrana
Porseland

Om man sedan spelar som förra säsongen, så kommer Rödin att droppa ner vid rödlinjen och söka krosspassningar mot Scott

PP2 är i mitt tycke svårare att formera. Vi har både Ollas och Brodecki som har kvaliteer för att styra ett PP som rightare. I mitt tycke är Brodecki mer vass i playmaker-rollen. Ollas skulle nog också kunna prestera mer som en målskytt i högt slått. Vi har dock desto färre spelare som är vana att stå framför mål i ett PP, men det tror jag Lindblom kan göra. Han hade den rollen i JVM och gjorde det mycket bra där. Mitt förslag:

Lindblom
Brodecki - Ollas - Pa Westerholm
Pudas
Kommentera

BP1:
Enterfeldt - Blomqvist
Bertilsson - Kilström

Komentar: Enterfeldt och Blomqvist är två killar som sliter ordentligt Enterfeldt är desutom en väldigt skicklig tekare, som kan vinna mycket puck där. Bertilsson är också en tuffing och riktigt bra defensivt. Kilström får en extra chans att visa upp sina defensiva kvaliteer.

BP2:
Vrana - Mannberg
Sundqvist - Zanetti

Komentar: Vrana är nog den defensivaste centern som är kvar, han är även snabb om vi skulle få en spelomställnin. Mannberg är också lite mer defensiv sen har vi Sundqvist som är våran defensivaste back. Zanetti ska vara en lite rejälare back han också.
Kommentera

honken21: Det känns helt öppet mellan Lööke, Mannberg, Olden och PW om de sista platserna.
Kommentera

Tydligare rollfördelning tack!

B Starkbaum (F Sandström)

M Porseland - NY
S Bertilsson - L Kilström
M Nörstebö - J Pudas

N Johnson - G Scott - A Rödin
J Ollas - P Vrána - S Olden
A Brodecki - Pathrik W - O Lindblom
J Blomqvist - S Enterfeldt - D Mannberg

Brynäs har i mina ögon varit i behov av en renodlad checking line som matchas mot motståndarens toppkedja, här har vi en under ledning av SHL:s bästa tekare Enterfeldt ihop med två bra backup-tekare i Blomman och Mannberg. Tre som alla krigar som djur och kastar sig framför varenda skott. Spelar enkelt med puck och lastar på mål. Matchas också flitigt i slutminuter/-sekunder och viktiga tekningar vid ledning.

Olden får en ärlig chans i en kreativ lina. Sen är min favorit Brodecki-Pathrik-Lindblom, "ungdomskedjan" där även Ponthus och Lööke finns i backup. Med de tre känns det välkomponerat och giftigt, tror de kan få bra snurr. Pathrik tror jag vi kan få ut mycket mer av i den omgivningen med Lindblom som en naturlig avslutare och puckstarke Brodecki.
Kommentera

PP1:
Johnson - Scott - Rödin
Porseland - Ollas

Kommentar: Johnson, Scott och Rödin är givna och med en spelfördelare i Porseland och en föredetta skyttekung Ollas kan dem bli ännu vassare.

PP2:
Westerholm - Westerholm - Brodecki
Pudas - Lindblom

Kommentar: Westerholmarna hittar varandra bra, Lindblom och Brodecki är skapliga avslutare. Samt Pudas som hade skaplig poängskörd i allsvenskan förra året. Känns som dem här kan snurra upp försvaret rejält!
Kommentera

Pettisbif:Reflektioner:

Som fjärdelinja kanske Blomqvist-Olden-Brodecki. BOM-Kedjan, skapar mycket men missar oftast

Backparet Porseland-Pudas känns givna i PP

Kommentera

BIF96:
Bertilsson - Bell :Riktigt bra backpar
Porseland - Zanetti :Tuffa, resoluta defensivt bra par
Nörstebö - Pudas :Lika barn leka bäst
Kilström - Sundqvist :Upp till bevis för att få spela

Johnson - Scott - Rödin
Brodecki - Vrana - Lindblom
Ollas - Enterfeldt - Lööke
Westerholm - Westerholm - Mannberg
Blomqvist - Olden :Upp till bevis för att få plats bland dom 12

PP1:
Porseland/Pudas
Rödin
Vrana
Scott
Johnson

PP2:
Porseland/Pudas
Lindblom
Pa.Westerholm/Enterfeldt
Ollas
Brodecki/Po.Westerholm
Kommentera

Carl Lejonkräk: Annars kan vi väl använda medlemssponsen och ta in Ilya Nikulin ;-)
Kommentera

Bertilsson-Bell

Porseland-Zanetti

Kilström-Pudas

extra, Sundqvist och Nörstebö

Kommentera

J F K: Äh jag gissar att det blir en transatlant, thats it.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Moget att försöka förlöjliga andra när man inser att man förlorat diskussionen.

Nåja, du får fortsätta spekulera...

Kommentera

KulaShaker: Bell vore nåt
Kommentera

J F K:Bra att du sammanfattar ditt dravel.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jösses vad stingslig man kan bli.

Jag skrev att det kan vara svårare för nordamerikanska backar än forwards att spela på stor rink. Då tar du Sweat och Scott som exempel på nordamerikaner som anpassat sig snabbt, vilket fick mig att undra vad det hade med backar att göra.

Jag undrar hur det är med läsförståelsen.

Kommentera

J F K: Vad vill du???? Du är ju som en papegoja som mal på och på. Alla känner väl till det där du tuggar på om. Ja gissar på två transatlanter, thats it och jag menar inte att Scott och Sweatt spelar på backen.
Kommentera

Huss: Har BZ sagt något annat än det här?

– Det är två olika utländska spelare som vi jobbar på.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Och både Scott och Sweat spelade back menar du?

Det är stor skillnad för forwards jämfört med backar. Backar i NHL/AHL får inte alls lika mycket tid med pucken, utan det är mycket oftare sarg ut istället för att spela back-back. Dessutom är det längre till sarghörnen från målet, vilket verkar göra det mycket svårare för de backarna att bedöma när man ska vara aggressiva eller inte.

Det borde även finnas ett antal europeiska backar som petas ned till farmarlaget som kan vara intressanta. Frågan är om inte Brynäs väljer den vägen...

Kommentera

Carl Lejonkräk: Iom att BZ sade i GD att han hade två transatlanter på sin lista så låter det inte helt orimligt....
Kommentera

J F K: Det finns ju även transatlanter som lirat i europa sedan tidigare eller som har de styrkor som krävs för att lira på stor rink. Sweatt och Scott är två spelare som gick rakt in på stor rink och presterade, Sweatt missade dessutom försäsongen första året i BIF.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Kan vara kinkigt att ta in en transatlant sent om inte denne spelat i europa tidigare. Omställningen från liten till stor rink brukar vara mycket svårare för backar än forwards.

Kommentera

SnowKing:En transatlant i backlinjen är min gissning.
Kommentera

HitTheLights: Porseland har snarast gått från offensiv till defensiv under sin karriär. Men jag håller med om att jag hellre ser en ny duktig defensiv back vilket gör att spelare som t.ex. Zanetti och Kilas får större möjligheter att gå framåt.
Kommentera

SnowKing: Oavsett hur det ligger till lär vi få vänta ett tag till på en ny back. Jag hade hoppats på den här veckan så han kunnat träna med laget direkt men så verkar det inte bli.
Kommentera

HitTheLights:

Om man bara bedömmer det Djoos fick ut av förra säsongen är det förstås lite märkligt med de rykten som går. Men ny säsong, nya förutsättningar med Bulan o Sjödda vid rodret gör ju kanske att BZ är beredd att ge nytt förtroende. 

Helt klart är ju att unge Djoos inte orkade bära det förtroendet han fick av T J. 

Dessutom, som nån redan nämnde igår kanske pengarna till Vrana gjorde att backförvärvet får bli lite billigare för att ekonomin inte skall äventyras.

Jag har fortsatt förtroende för BZ i.v.f.!

Kommentera

Davey_22: Jag hade gärna sett lite tyngd och elakhet i nya backen men det är tydligt att BZ och Bulan vill bygga backparen med en tydligt offensiv back och en def. Där Porseland, Nörstebö, Pudas och ny back är offensiva och Bertil, Kilas, Sunken och Zanetti är deff. Så jag kan förstå tanken med Djoos även fast jag är tveksam att det skulle vara rätt väg.
Kommentera

Djoos är ju inte alls spelartypen vi behöver i dagsläget. Med Andersén borta borde valet falla på en mer försvarsstark och lite tyngre spelare tycker man.

Kommentera

Johan Norrström: Med citationstecken kring ordet "fans" kan man inte tolka det som annat än ett försök att ifrågasätta ens sympatier. Jag har hållit osvikligt på Brynäs sen 1980. Det tycker jag är "bevis" nog för att inte få sitt anhängarskap betvivlat. Utifrån det kritiserar jag likväl klubben om jag tycker man jobbar konstigt eller fel.
Kommentera

J F K: Ja, kollade upp det. 80 var första gången man körde bäst av fem.
Kommentera

KulaShaker: Är du säker? När vi vann 79 var det i bäst av tre...
Kommentera

KulaShaker: femte och avgörande
Skulle det nog ha varit
Kommentera

ellis: Ha, ha! Du är rolig du. Var och såg tredje och avgörande mot Frölunda på Hovet då. Men då hade jag väl varit supporter i en 16-17 år redan. Men förstår inte vad startdatum innebär i de här sammanhangen. Ta det lugnt nu, vi får nog in en hygglig back vad tiden lider.
Kommentera

ellis:

Så supporterskap och vem som är det bästa fanet mäts efter vilket årtal man vart Brynäsare?
Kommentera

munkas:Sett till +/- så var Kilas sämst med sina -6 så nån katastrof var det inte i spel 5 mot 5. Det statsen inte talar om är hur många BP vi drog på oss i onödan efternbackslarv. Vilket var vanligt förekommande. Och i BP var vi allt utom bra...

Speciellt i slutspelet.

Kommentera

Carl Lejonkräk: "Bertilsson, Nörstebö och Kilas är stabila backar, liksom Sunken också förstås."

Så du tycker Kilas, Sunken och Nörstebö var stabila förra säsongen? Intressant analys...
Kommentera

HitTheLights: Nu ville jag ju inte på något sätt hylla Ellis syn på saker och ting. Jag konstaterade bara att det skulle kännas jäkligt surt om ersättaren till Andersen skulle presenteras i form av Djoos. Att det tar tid att hitta en lämplig back har jag inga problem med.
Kommentera

Pettisbif:"Ibland fattar jag inte hur vissa "fans" tänker!!"

Nä, samma säger jag - åt motsatt håll. Och inkluderar en sportchef dessutom.

Sen är jag nog mera fan än vad du är. Såvida du inte höll på Brynäs redan före 1980?

Kommentera

munkas: Nej jag skulle nog vara skeptiskt till vår backuppsättning om den såg ut så vid säsongsstart, dock ser jag inte Porseland som ett frågetecken. Han har presterat 3säs i KHL punkt. men nu var det idén om att BZ bara skulle gått efter Djoos utan att ha andra uppslag vilket Ellis tydligt antydde i sin raljanta ton om BZ insats under försäsongen jag vände mig emot. Att ifrågasätta är sunt, men att ständigt ifrågasätta för ifrågasättandets skull är inte ok. Man bör reflektera över om meningar som " nu har det gått en vecka till utan nyförvärv" för något som helst gott med sig? Vad blir bättre för omgivingen + dig själv att ständigt upprepa det mantrat?? 
Kommentera

munkas: Bertilsson, Nörstebö och Kilas är stabila backar, liksom Sunken också förstås.
Kommentera

HitTheLights: Så du tycker vi ska gå in i säsongen med Bertilsson som enda back vi med säkerhet vet kan prestera bra på SHL-nivå? Resten är ju chansningar/nyförvärv och spelare vi hoppas skall prestera mycket bättre än förra säsongen (Sunk, Kilas, Nörstebö).
Djoos hoppades vi skulle ta stora kliv till säsongen 14/15. Jag tycker utvecklingen snarare gick åt andra hållet... Att sen ge sig ut på jakt efter en förstaback i nov-jan är väl ganska så jäkla omöjligt då vi varje säsong blir matade med mantrat att " just nu kryllar det inte av bra spelare på marknaden". Även om det är nobelt att vissa alltid vill vrida och vända saker och ting i en positiv och optimistisk riktning så måste det finnas en gräns för dumheterna. Att i detta skede chansa på en stukad Djoos som ersättare för Andersen är just en sådan.
Kommentera

Zappaholic: Det är aldrig för sent att ge upp!
Kommentera

ellis: Du kan tyvärr inte vara positiv oavsett vad, verkar det som.
Kommentera

« · 1692083 · »