Brynäs IF

730970 inlägg · 7961 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

« · 1690688 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT
J F K: Ja jämför man med vad FHC och Ouäägle plockat in så är det starka kort ni värvat. Måste finnas bättre russin i kakan att plocka ur än vad som värvats de senaste dagarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: jahapp.... vrana
Kommentera

Chris11: Kul att det äntligen händer något..Men hade hoppats på någon bättre än Vrana. Men han kanske får en nytändning nu och gör en kanonsäsong :)
Kommentera

MatteB: Ja, kul att någonting händer, eller ryktas hända ialla fall! Mr Madhawk brukar ha rätt!
Kommentera

Dr Spec: synd att man lär bli besviken.. ingen spets detta.. :/ han var för 4 år sedan. Menmen man lär ju ge honom en chans innan man ska börja med motorsågen
Kommentera

Mrmadhawk avslöjar: Petr Vrana nära Brynäs!
Kommentera

Chris11: Med risk för att låta fördomsfull - tjecker brukar inte vara några lagspelare. Men det är nog bara mina öststatsfördomar... ; )
Kommentera

Peja: helt klart en intressant värvning! Hoppas den är bättre än Nikkimäki.

Hyr har Tjeckien sköt sig i Brynäs tidigare?
Kommentera

Stende89: Brendl och Scerban va? Annars har det väl varit slovaker, eller...? Det var ju samma land förut, knepigt att komma ihåg!
Kommentera

Dr Spec: Jag gillade Petr Sachl, även om han inte var i Brynäs så länge.
Kommentera

Peja: Ja, bra där! Han var tjeck och bra!
Kommentera

Peja: Hade önskat någon från Nordamerika eller Kanada. Finns det många tjecker som lyckats i Sverige?

Kanske blir bra. Men kommer från ganska mediokra säsonger...
Kommentera

Vad jag gissar så kan vi erbjuda en ny center ungefär den lön som
Nordquist hade i Brynäs den senaste säsongen (möjligen marginellt
högre lön än vad han hade).

Så alla som trott på någon slags "stjärncenter" har inte tänkt på
att vi har en spelarbudget som inte får överskridas i år igen.

Så om han presterar bättre än Nordquist, då har vi "gått plus"
på att ersätta Nordquist med en ny center. Presterar han sämre,
ja då har vi "gått minus" (på isen alltså).

För att ha råd med den "stjäncenter" som många verkar ha
trott att vi skulle värva. Då skulle vi ha varit tvungna att
värva en spelare till i Johnsons prisklass. Men den ekonomin
har ju inte vi, så att vi kan göra två såna värvningar till
samma säsong.

Kommentera

Inte sett Vrana mer än i någon Euro hockey tour-match då och då. Men stämmer det man kan läsa sig till (snabb,bra åt båda håll,ledaregenskaper) så kan det ju slå väl ut det här.

Lite rutin är inte heller fel.

Kommentera

Enaranger: Vettefan om han är i Nordans prisklass. Jag gissar på att han är mycket dyrare. Inte minst med tanke på att 3 SHL-klubbar var ute efter honom enligt denna tweet.
Kommentera

Skrubben: GD hade någon lönlista förrut och Nordan hade en av toplönerna i Brynäs, tror inte Vrana är mycket dyrare

Kommentera

Johan Larsson har kritat på ett envägskontrakt med Buffalo till nästa säsong.
Kommentera

Skrubben: Skönt då slipper man vara orolig att han ska hamna i någon annan SHL klubb!
Kommentera

En spelare som man ändå måste säga tillhört en av dom största besvikelserna förra sessen, och kom undan med det;
Jacob Blomqvist

Den hemvändande sonen som var lika osynlig och anonym som 3 poängarna på borta is.
Snäpper inte han till sig så kommer han att synas med 50/50 lotter i näven mer än med en hockeyklubba.

Seg, överkonstruktiv och klen så kan man sammanfatta hans 14/15 i Bif tycker jag.

Hoppas Bulan vågar agera mot spelare som ska vara "bärande" i tidigt skede, så gruppen ser att man måste ligga i för att vara säker på sin plats i truppen.
Kommentera

Lindström:Jag håller med helt. Det vore fel att låta en sån spelare stå ivägen för Lööke eller nån annan ung spelare. Det handlar om att skicka signaler åt båda håll. Till de "etablerade", du har ingen given plats i laget och till de unga, gör bra ifrån dig och du får mer speltid.
Kommentera

Lindström: Som modo-it var jag väldigt förvånad över att Jacob gick så pass bra i Leksand. Själv tyckte jag att hak saknade kraft i närkamperna (vilket man kan träna upp), men framförallt spelsinne för att riktigt vara bra i shl. Jag tror nog att han helt enkelt inte är så mycket bättre än han var hos er om han inte får rätt kamrater. Att han ska själv leda en kedja tror jag inte han är kapabel till .
Kommentera

Tror både blomman och Olden drabbades av lite samma problem i fjol. Dom fick ingen tydlig roll eller hittade kedjekamrater dom fungerar tillsammans med.

Blomman gjorde ett OK jobb när han fick en tydlig roll som center mellan lindblom oxj Brodecki. Sändes dock att han ej är van på centerpositionen.

Kanske kan passa i en kedja med enterfeldt och Ollas? Två grovjobbare som förväntas ha mycket puck.

Olden är dock svårplacerad. Olden- Vrana- Johnson?

Sista två kedjorna blir då:
Rödin-Scott- lindblom (1kedja)
Brodecki-pw-pw/mannberg/lööke
Kommentera

Stende89: Visst gjorde Blomqvist ett "jobb" som center men han var varken särskilt bra offensivt eller defensivt. En center som Mads Hansen var bättre i båda riktningarna och dessutom bra i boxplay. Jag tycker att Brynäs brist på duktiga BP-spelare verkligen blottades i slutspelsserien mot Skellefteå, det kändes som att deras PP-procent var omkring 95... 
Kommentera

Olden Enterfeldt Ollas skulle bli en intressant lina. Jobbiga och möta plus att alla tre är skickliga och kan göra poäng.

Olden Enterfeldt Ollas (Sätter ton redan vid första nedsläpp och visar vart skåpet ska stå)

Rödin Scott Johnson ( Våran leading line, kommer att ösa in poäng)

Lindblom Vrana Brodecki ( Vrana med sin snabbhet och rörlighet kommer ge Lindblom och Brodecki fina ytor där dom kan förvalta sin skicklighet)

Ponthus Pathrik Mannberg/Blomqvist ( Får väl ses som våran fjärde även om jag skulle vilja se Pathrik lite högre upp kanske, men men.

har väl inte en aning om hur Bulan kommer att ställa upp men alltid kul med lite eget tänk. Tycker iaf att forwardssidan ser väldigt spännande ut.

Kommentera

Bara så att folk vet så kommer vissa av Cmores kommentatorer att kalla Vrána för Vraña (Vranja)! 😂
Kommentera

TobiasR: Håller med dig om dina två första linor:

Olden-Ollas-Enter

Rödin-Scott-Johnson

Sen funderar jag på om inte Vrana ska spela med Tvillingholms. Det tror jag kan bli bra. Lindblom och Brodecki tillsammans. Tredje länken känns osäker där. 

Så Bulan, nu slipper du fundera på tre av linorna. 

Kommentera

TobiasR: Är Olden tänkt att spela med oss i år, tränar han med laget nu?
Kommentera

Honken: Har inte hört något annat. Börjar väl i Brynäs och sen får man väl se hur han presterar antar jag. 
Kommentera

TobiasR: Bz har sagt i en intervju att olden får se som ett nyförvärv eller nåt sånt. Att han ska slåss om en plats.
Kommentera

Stende89: Hoppas att Olden lagt på sig minst tio kilo muskler, han såg ju ut som en vandrande pinne sist han var här.
Kommentera

Carl Lejonkräk: SM-guld i år?
Vi är så bottentippade av expertisen i alla sammanhang!
Kommentera

KulaShaker: måste säga att det var en ganska risig ranking och ganska godtyckliga argument. Vi har en toppmålvakt samt en stortalang (skribentens ord) och hans argument är att Starky kanske inte orkar??
Kommentera

HitTheLights: Verkligen kass ranking...skulle t ex Galbraith/Fernström vara bättre än Starkbaum/Sandström.

Men visst,bara bra. Fortsätta tippa ner oss. Spelar ju ingen roll på isen sen.

Kommentera

Davey_22: Ja, rankingen är sjukt konstig. Jag hade gärna haft starkbaum kvar istället för våra två, men nu är det som det är.
Kommentera

J F K: Ja,Starkbaum borde stå högre i kurs,även om han kan ha nån svacka ibland. Ullmark kan ju bättre än vad han visade förra säsongen,inte otroligt att han höjer sig med ett förmodat bättre försvar nu.
Kommentera

Davey_22: Kom precis på att ni inte har kvar Ullmark längre :)

Reideborn/Bjurö är väl den delen av Modo som känns svagast på förhand ja.

Kommentera

HitTheLights: Märkligt tipp då Felix räknas till en Europas bästa målvakts-prospects just nu. Blandade och gav? Vill minnas att han var strålande i de matcherna han fick förtroende.
Kommentera

Brynäsgubbe: Precis min tanke också. Felix gjorde riktigt bra insatser.
Kommentera

Malmö kollade visst också på Vrana.
Men valde (enligt de själva) att gå vidare med att kolla på andra spelare.

Med tanke på hur mycket pengar som Malmö verkar ha kvar
att spendera på sitt (sina) sista nyförvärv så hade nog de
konkurrerat ut oss om de velat ha Vrana till varje pris.

Det kommer ju att visa sig om det var vår eller Malmös lycka.

Kommentera

Enaranger: Sedan handlar det inte bara om vilken spelare som är bäst heller. Det ska vara rätt egenskaper också. Man kanske vi ha en fysisk spelare eller är det playmaker man söker. Hur är ledaregenskaperna? Ska personen leda ett pp eller söker man en med fantastisk speluppfattning som alltid är rättplacerad?
Jag tycker att det är skitlätt att säga att spelaren är för dyr, när det rimligen handlar om så mycket mer.

Läste en kurs nyligen där man sade att en vara inte är värd vad den kostade, utan hur mycket den tillför.
Kommentera

Enaranger: Din teori förutsätter väl isf att Vrana helt saknar egen vilja och att det alltid handlar om pengar när spelare väljer mellan olika alternativ.
Vilket knappast stämmer, Vrana kan mkt väl ha valt Brynäs av andra orsaker, trots ett bättre ekonomiskt bud från Malmö eller andra lag.
Kommentera

Huge: Jag tror att spelare i 99 fall av 100 går dit där mest pengar erbjuds. En karriär är bara ca. 15 år lång och det gäller att dra in så mycket pengar som möjligt under den tiden. Speciellt när det är osäkert vilken inkomst man får efter karriären.

Kolla bara på NHL. Med offentliga löner blir det nästan löjligt tydligt var spelarna söker sig. Ta till exempel Johnny Oduya. Han har vunnit 3 Stanley Cup med Chicago och har alla möjligheter att vinna ännu fler där. Nu har han presterat bra på slutet vilket gjort att han har möjlighet att ha högre lön. Det snackades om att Chicago verkligen ville ha honom kvar och därmed erbjöd honom 3 miljoner dollar i årslön. Istället valde han Dallas som erbjöd 3,75 miljoner. Det finns hur många exempel som helst på spelare som direkt byter klubb så fort man får ett bättre erbjudande från något annat håll.

Nu finns det väl alltid undantag, t.ex. Rödin som blev erbjuden 300k i månaden av Luleå. Pudas ett annat exempel, som själv säger att han tror att han kommer utvecklas mest i Brynäs. Men en spelare som Vrana går dit det erbjuds mest deg (tror jag). Ska man ändå byta liga och lag spelar det säkerligen ingen större roll i hans ögon om laget heter Brynäs, HV eller Linköping.
Kommentera

Skrubben: En del av nordamerikanerna som kommer till oss gör det tack vare Noah Welch och Huras. Det fanns i flera fall mer pengar att tjäna någon annanstans. Tydligast är det med Ryan Whitney som fått mycket mer på andra platser.

Jag tror att du underskattar hur de blir bemötta, hur de ser på den roll de får och hur allt runt omkring känns.

Vad säger att odoya bara ser till pengarna? Han kanske känner att han vill ha en större roll och spela för en organisation där han inte bjuds in med armbågen.
Kommentera

Skrubben: Oduya blev väl erbjuden ännu mer av Buffalo? Det finns allid en helhet att ta hänsyn till. för vissa kanske lönen är 90% av helheten för andra spelar familjens trivsel störst roll Osv.
Kommentera

HitTheLights:

Det är nog lättare för de spelare som gjort flera generationer framåt
ekonomiskt oberoende, att välja bort det högsta budet.

De spelare som tjänat bra men inte gjort sig ekonomiskt oberoende.
De väljer nog vid nästan alla tillfällen det högsta budet.
För de har inte "råd" att ta hänsyn till annat än att säkra sin framtid.

Men de som redan har sin framtid säkrad, kan kanske som sagt
i vissa fall ta hänsyn till annat än det ekonomiska.
Men hur ofta väljer de spelare som är så bra att de kunnat tjäna
ihop mer pengar än de någonsin behöver SHL? Inte ofta.

Så när det gäller SHL tror jag att 99 av 100 väljer högsta budet,
som någon skrev här tidigare.
Kommentera

Enaranger: utländska inporter sätter nog lönen väldigt högt upp på listan. Däremot tycker jag faktiskt fler av dagens unga spelare pratar om att det är klubben dom fostrats i på elitnivå som gäller om dom vänder hemåt efter utlandsäventyr. För 15-20 år sedan tyckte jag klubbkänslan var på väg att dö ut, riktigt så illa känner jag inte att det är idag. Det kanske är en känsla jag är ensam om... :p
Kommentera

Vi minns väl alla när Basse "Gretzky" Laurtizen valde Brynäs när lockropen från Timrå ekade !

Kommentera

HitTheLights: Nej, det är inte så illa. Tar du äldre spelare så väger faktiskt deras respektive in rätt mycket exempelvis. Yngre spelare väger in utveckling så där spelar istid in tillsammans med hur mycket man tror på tränare. Visst är lönen viktig, men inte allt. 99% är långt ifrån sanningen.
Kommentera

Davey_22: Basse var ju riktigt het på marknaden ett tag också men valde Brynäs..
Kommentera

J F K: Håller med, 99 av 100 känns väldigt osannolikt.
Sociala skäl, ålder på spelaren, roll i nya laget, tränarens namn, meriter och lagets spelidé spelar nog betydligt större roll än vad gemene supporter verkar tro, vid val av ny klubb.
Och då talar jag inte om extremfall sas, där det skiljer väldigt mkt i de ekonomiska buden utan om de betydligt vanligare fallen där spelaren har att välja mellan i stort sett likvärdiga ekonomiska bud.
Och som nån redan pekat på: mkt beror på vilken ålder det handlar om, dvs i vilken fas av karriären spelaren befinner sig, när denne ska ta ställning till olika bud.
I princip är det mao nästan omöjligt att kategoriskt avgöra hur många procent som bara går på pengarna och 99 av 100 känns iaf som en osannolik kvalificerad gissning i normalfallet sas.
Kommentera

« · 1690688 · »