Brynäs IF

727650 inlägg · 7962 ämnen

Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?

« · 723659 · » Till forumet

Sv: Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?
Wesley: Jo, givetvis har dom kollat in Kristans spelstil, egenskaper och så vidare. Men du snackade om att om han kunde vara en vägg mot finnarna kunde han även vara det i Elitserien, och då snackar du om en match.
Kommentera

Wesley: Ja, är det ngt som Sundlöv bör behärska lite extra som Sportchef, så är det väl scoutingen av målvakter.
Den som tror att man enbart gått på det han uträttade mot finnarna, är nog ute och cyklar. Man tittar väl på helhetsbilden, så mkt som man nu realistiskt sett kan få ut av densamma: rörelsemönster, reaktionssnabbhet, psyke osv.
Någon grisen i säcken tror jag inte att det är, men kanske en oslipad diamant i ett sidenschatull?
Kommentera

70 Rodrigues: "Det behövs värvningar redan nu, för efter jul är det för sent"

Jag står ut med Kristan om vi får 2 st. högklassiga spelare i stället för Almtorp och Widing, men för mig behöver det inte vara kända namn utan BRA spelare helt enkelt.
Kommentera

Falken: Han var en väg mot finnarna och bra i många andra matcher, tänk på att han fick runt 35-45 skott på sig i stort sätt alla matcher han stod från start.
Kommentera

Wesley: Jo, men ibland är det lättare att vara målvakt och få många skott på sig då man lätt kommer in i ett flyt som sedan bara rullar på.

Men jag tvivlar inte på att han gjorde ett bra VM med många fina räddningar.
Kommentera

Man kan ju se det från den här sidan också att nu har vi ju inga Guld förhoppningar inför säsongen ;-)

Kommentera

Huge: "Ja, är det ngt som Sundlöv bör behärska lite extra som Sportchef, så är det väl scoutingen av målvakter."

Kunde inte ha skrivit det bättre.
Själv tycker jag att tjusningen med sport är att se nya stjärnor tändas, jag vill inte se överbetalda s.k stjärnor som åker omkring och glassar och myser på isen och skiter i hur det i övrigt går för laget.

Sedan så tror jag att det kan bli svårt att hitta klasspelare som det ser ut idag när NHL rycker och sliter i alla som kan stava till hockey.
Kommentera

Huge: "Skriver jag verkligen att det är helt OK?
Jag menar bara att det kanske är lite perspektivlöst och överdrivet att så totalt dissa våra målvakter, när man ser vad många andra lag har i kassen."

Men - är det inte minst lika överdrivet perspektivlöst från din sida att säga att dissningarna är perspektivlösa? Med det menar jag att dissningarna i de flesta fallen har med perspektivet av de övriga lagens defensiva kvaliteter - Brynäs har haft ett virrigt försvar, utan en stabil målvakt som Honken känns det inte speciellt övertygande om att vårat försvar kommer att agera lugnt och säkert. I de flesta andra lag finns också en uttalad förstemålis, om inte i alla andra, som har större meritlista än Brynäs två målvakter.
Det är detta som gör att valet att inte värva en given etta känns lite riskabelt - därav dissningarna. Dom flesta har ju tyckt att det varit en ok chansning OM Honken varit kvar.

Därav inser man med lätthet att den ironi som GävleLasse ser i ditt tidigare inlägg är befogad. Helhetsbilden ger inte ett tydligt positivt intryck med dessa målvaktsval helt enkelt.
Dom flesta blir ju ytterst glada om någon av målvakterna blommar ut och blir riktigt bra - kritiken har väl mest legat på Sundlöv och Boork för att DOM inte värvat en given etta...

Som sagt, perspektivlöst och perspektivlöst - beror nog på vilket sätt man betraktar det hela...
Kommentera

Wesley: Kristan stod i 6 matcher under VM, släppte in i snitt 3,81 mål per match och hade 88,7 i räddnings%.

Vad gällande att det är svårt att hitta klassspelare så kommer här några exempel:

LHC:Roman Chechmanek
Chris Kelleher

TIK:Riku Hahl
Timo Pärssinen

FBK:Esa Pirnes
Janne Niskala
Andreas Johansson

HV 71:Scott Lankow
Pasi Puistola
Lance Ward
Jari Kauppila
Timo Vertala
Jukka Voutilainen

Frågan är väl vad Brynäs IF har för ambitionsnivå??
Kommentera

p j davydjoos: Jag förstår vad du menar, och kan till viss del hålla med.
Många andra lag har på papperet uttalade förstamålvakter i uppställningen, men minst lika många lag har ungefär samma läge som vi nu har, som det känns. Iaf om vi för enkelhetens skull då utnämner Sperrle till vår förstemålis på papperet.
Angående vårt "virriga försvar" (din anm), så får jag hänvisa till mitt tidigare inlägg, där jag menade att Boorkens uppstyrning av spelet rent generellt, också är en bidragande orsak till att försvarsspelet faktiskt blivit klart bättre. Och att inte Honken allena ska ha cred för detta.
Kommentera

Huge: Timrå och Djurgården har väl ungefär samma klass på sina målvakter som Brynäs men resten av lagen har starkare målvaktsuppsättning!!
Kommentera

70 Rodrigues: Tycker inte att vare sig Mora, Skellefteå eller Luleå har så mkt bättre uppsättning.
Kommentera

70 Rodrigues: ska bli kul å se Kauppila han var ju ingen höjdare i varken Luleå eller Leksand
Kommentera

Huge: Inte så mycket kanske men dock bättre!!
Kommentera

70 Rodrigues: "snitt 3,81 mål per match och hade 88,7 i räddnings%"

Tänk på att han inte hade klassbackar precis framför sig, skulle vara kul att se Honken, Liw eller Henriksson i Sloveniens mål, jag är bergsäker på att dom hade haft liknande stats som Krisan :-)

Stjärnorna du räknar upp är väll halvschyssta men ger mig inte 24 timmars stånd.

Vi tar Scott Lankow, han har jag sätt många matcher live, har inte impat på mej, skulle inte villja ha honom i mål.
Jari Kauppila har misslyckats i Luleå och även i Leksand om jag inte minns fel.

Andreas däremot skulle inte sitta fel.
Kommentera

Db_04: "ska bli kul å se Kauppila han var ju ingen höjdare i varken Luleå eller Leksand"

Fast nu har han helt plötsligt blivit en klasspelare. Hade vi värvat honom så hade han varit en nobody och chansning.... :-)
Kommentera

Wesley: Scott Langkow imponerade på mig iaf :) dom 4 matcher i finland ja sett han Live.... sen var han hyfsad i moras cup i höstas ...men det var försäsongsmatcher....
Kommentera

70 Rodrigues: I Backlund har vi nog en landslagsmålis på sikt. Inte redan i år, men inom en par-tre säsonger kan han nog vara mogen för det. I alla lägen finns det stor utvecklingspotential i honom. Det är upp till honom själv och Timrå IK att förvalta detta på bästa sätt.
Kommentera

Dream Team: vore konstigt om backe inte fick chansen redan i höst.... för vilka andra skulle dom ta ut nu när honken och liv är borta?

Hento blir väll given 1a....

Men Backe borde nästan va 2a om nu inte B-Å vill satsa på Salo igen
Kommentera

Db_04: Ja, allra helst med tanke på hur klent ställt det är med svenska målvakter i övrigt i elitserien. Hur många är de nu, en handfull, inte mer, väl?
Kommentera

Db_04: " Scott Langkow imponerade på mig iaf :) dom 4 matcher i finland"

Tur att du inte är Sundlöv och tänkte värva honom i o m att 4 matcher är för lite att bedöma någon på enligt filosofin här inne :-)
Kommentera

Wesley: Kauppila har 2 bra säsonger bakom sig i TPS och lär fortsätta med det även i HV. Vad gällande Langkow så har jag också sett honom och han imponerar fan så mycket mer än Kristan iaf och har en hög lägsta nivå.

"Stjärnorna du räknar upp är väll halvschyssta men ger mig inte 24 timmars stånd"

Samtliga spelare som jag skrev ner skulle alla lätt ta en plats i Brynäs och höja kvaliten. Det är bra spelare, vissa av dom inte så namnkunniga men det var ju d du var ute efter. Om du ska få ett 24 timmars stånd så får du nog vänta på att Sundlöv ska värva Crosby eller Ovechkin eller något liknande :-)
Kommentera

Dream Team:

DIF: Daniel Larsson Teemu Lassila
VF: Salo Gistedt
FBK: Henriksson Heino-Lindberg
LHC: Checmanek Fransson
HV: Ersberg Langkow
LHF: Leinonen Rautio
MIF: Stana Wesslau
SAIK: Hadelöv Stathos
MIK: Pitkämäki Rämö
Modo: Krizan Zajkowski
TIK: Backlund Asplund

13 fick ja det till :)
Kommentera

Db_04: 14 ska de vat.... På luleå står det fel namn ....ska vara Mattias Modig och inte David Rautio
Kommentera

70 Rodrigues: Nää, du har missuppfattat mej, jag bryr mig INTE om namn, jag bryr mig bara om duktiga och hungriga hockeyspelare.

Sedan stämmer det att vissa av dom skulle ta plats i brynäs, men sen återstår det och se hur länge det dröjde innan dom fick sitta i Borkens berömda frysbox
Kommentera

Db_04: Men bland de som är uttalade förstemålvakter, eller som iaf har potential för att klara av det så ser jag inte fler än max fyra-fem stycken.
Kommentera

Wesley: 4 matcher är tillräckligt för att skaffa sig en uppfattning om man dessutom hänger med i finsk media + kollar statsen så kan man nog ha en åsikt..

bättre med 4 matcher än 47 min :)
Kommentera

Db_04: "bättre med 4 matcher än 47 min :)"

Du får nog läsa på bättre...här kommer ett citat
- Sportsligt vet vi att han är tillräckligt bra. Både Leffe och jag såg honom rejält under VM. Sedan har Leif Boork även sett honom och vi hade faktiskt Kristans namn på tal redan innan VM.
Kommentera

Wesley: I ett tidigare inlägg skrev du som följer:"Jag står ut med Kristan om vi får 2 högklassiga spelare istf Almtorp och Widing, men för mig behöver det inte vara kända namn utan bra spelare helt enkelt"

Jag skrev:"Det är bra spelare, vissa av dom inte så namnkunniga men det var ju d du var ute efter"

Var någonstans har jag missuppfattat dig??
Kommentera

Db_04: Det är väl fortfarande 13 stycken , både Mattias Modig och David Rautio är ju Svenskar .
Kommentera

Wesley: ja kan säga att ja är absolut inte påläst i det här utan har bara hört snack om att det enda Boork och Sundlöv hade sett av han var 47 min i vm ...

Så i detta fall har jag noll koll :)
Kommentera

Wesley: Sundlöf påstår att han har scoutat denne slovenske målvakt ordentligt. Jag undrar n ä r detta skulle ha skett. Jag såg honom titt som tätt under hela säsongen och vilken byggjobbare eller annan person som ofta varit uppe på sätraåsen sedan jag flyttade hit VET att jag är en frekvent besökare däruppe.

Sundlöv säger ju själv nåt i stil med "Jag såg honom i en match och under de 47 minuter han fick spela så var han jätteduktig"

Är det scouting? Har du försökt att gräva fram lite stats på hur det gick för Kristan under förra säsongen?

Och vad Boorken och hans så omtalade frysbox beträffar så har han ett flertal spelare MOT sig. Men de vågar inte öppna munnen och säga hur de känner för Boork kan inte ta kritik. Hans "my way or the highway filosofi" är inget som håller i längden... Så enkelt är det.

Ett lag utan profiler blir aldrig framgångsrikt i långa loppet.
Kommentera

Alisandali: ja iof men båda ingår i LHF truppen....

Rautio ska stå 70% av säsongen i Bofors och Modig 30 % ha ja för mig de var :)
Kommentera

GävleLasse:Hoppas nästan att "Bäckis",Malmström,Månsson,Salmonsson och Angell drar till NHL!!! Ska bli kul att se när Sundlöv ersätter dom med 4 serber och en Walesare :-)))
Kommentera

GävleLasse: om dom vart i Slovenien eller ungern och sett slovenska ligan eller inter liga och han spikat där... frågan är hur pass kasst motståndet är där.... jag tror nog en del div 1 killar skulle kunna platsa där utan problem
Kommentera

Db_04: Db_04: 14 ska de vat.... På luleå står det fel namn ....ska vara Mattias Modig och inte David Rautio.

Vart är den 14:e ???
Det var egentligen min fråra med förra inlägget .
Kommentera

70 Rodrigues: "Var någonstans har jag missuppfattat dig??"

My bad, det var jag som läste fel Tony.
Kommentera

Wesley: No problam man :-)
Kommentera

Huge: "Jag tror att Boorkens uppstyrning av spelet, rent generellt, också var en starkt bidragande orsak. Nu har vi dessutom fått in ett par nya pjäser därbak, som jag tror kommer att stabilisera försvaret ännu mer. Och då behöver kanske Honkens bortfall inte betyda så oerhört mkt som många vill få det till. Läget är som det är, och det är bara att gilla detsamma."

Ändå vanns många matcher med uddamålet och det blev väldigt många kryssmatcher. Det var det som blev tungan på vågen när serien var fördigspelad. Har man en målvakt som släppt in mindre än 2 mål per match i snitt så är denne en starkt bidragande del i vinsterna. Så enkelt är det.

Varför skall man som Brynäsare alltid nöja sig med att "gilla läget"? Har du inte högre ambitioner i övrigt? Hur tänker du på golfbanan, har du samma mentalitet där??
Kommentera

70 Rodrigues: Ånej... inga serber i Brynäs inte... Boorken har visst planer på att bredda hockeyn i världen så det blir 2 Burmeser och 1 tibetan.
Kommentera

GävleLasse: Jag fick iaf ner bollen i hålet till slut, även fast det var 23 över par :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Sen kom du på att dribblingar inte gör sig så bra i golf ;)
Kommentera

Här följer att tappert och högst personligt försök på ranking bland målvakterna. Notera att jag tagit lite eller ingen hänsyn alls till andremålvaktens standard:

FBK:Henriksson, Heino-Lindberg
VF:Salo, Gistedt
Modo:Krizan, Zajkowski
HV 71:Langkow, Ersberg
LHF:Leinonen, Modig
TIK:Backlund, Asplund
LHC:Checmanek, Fransson
MIF:Stana, Wesslau
DIF:Lassila, Larsson 
BIF:Kristan, Sperrle
MIK:Pitkämäki, Rämö
SAIK:Hadelöv, Stathos

Kommentera

GävleLasse: "Är det scouting? Har du försökt att gräva fram lite stats på hur det gick för Kristan under förra säsongen?"

Jag går inte på stats kolla bara på hur fina stats kanadick målvakten vi värvade från finska ligan hade, kommer inte ihåg vad han hette. Men han levde absolut inte upp till det statsen visade.

"Ett lag utan profiler blir aldrig framgångsrikt i långa loppet."

Hoppsan nu finns det plötsligt inga profiler i Brynäs
Har Bäckström dragit, har Sjödda slutat och även Dackel mfl. Eller är profil = Stjärnspelare?
Kommentera

70 Rodrigues: I mitt sökande efter stats på Kristan så hittade jag det här.... Hilarious!!!

"Common Swedish Phrases
by LCS Hockey

In case you, our valued readers, ever travel to Sweden, we've tried to piece together some common Swedish phrases using a Swedish-English dictionary. The syntax may not be the best, but the point should get across.

Lang bor de Val! - Long live the Whale!

Sicken det finns? - What it is?

Han finns de action? - Where is the action?

Har du sedd min kaslonger? - Have you seen my pants?

Langa de vin. - Pass the wine.

Jag var i Cleveland den vecka, officer. - I was in Cleveland that week, officer.

Du ar a illa skona kvinnor. - You are a very beautiful woman.

Skulle du lik att se de hem av a ensam, ensam man? - Would you like to see the home of a lonely, lonely man?

Forlat, Jag tanke den var min ben. - Sorry, I thought that was my leg.

Behagar skaffa ej slag mig om. - Please do not slap me again.

Nej, nej, ej de paprika sprej! - No, no, not the pepper spray!

Jasa Gud, min ogon! - Oh God, my eyes! "
Kommentera

GävleLasse: På golfbanan gäller helt klart att man bör gilla läget, och inte
nedslås av ett dåligt slag, risigt läge eller en taskig studs.
Hur tänker och agerar du själv i samma läge?
Kastar klubban? (läs: yxan i sjön?) ;-)

Helt klart så räddade Honken poängen i flera av dessa uddamålsvinster.
Men frågan är om det var enbart hans förtjänst och om det även gällde ALLA uddamålsvinster och kryssmatcher?
Jag vill bara tona ner domedagsprofetiorna om att det är kört,m bara för att Honken försvinner.
Kommentera

GävleLasse: Bli inte förvånad om vi får se någon av Kristans landsmän i Brynäs under säsongen, typ Marcel Rodman eller Tomaz Razingar!!
Kommentera

Huge: Ta dig en titt på betygen i gävletidningarna, ta dig en titt på statsen. Man får inte utmärkelser som banans bästa spelare och målvaktspoängen i tidningar utan anledning. Det är bara att inse. Det här är ett av de största nedköpen i historien...
Kommentera

GävleLasse: Det här är det ända i sifferväg jag fick fram om Robert Kristan:

Dr. med. dent. Robert Kristan
zurück
eidg. dipl. Zahnarzt, Mitglied SSO
Hallwylstrasse 48, 3005 Bern
Tel.: 031 352 11 75 Fax: 031 351 80 77
E-Mail: [email protected]
Kommentera

Huge: Vad gäller min egen golf så är det gilla läget som gäller. Men jag har hcp 16.1 och kan därför kosta på mig en hel del "gilla läget" Vad har Brynäs i hcp???
Kommentera

« · 723659 · »