Brynäs IF

728183 inlägg · 7961 ämnen

Söderkisar spekulerar och raljerar...

« · 953438 · » Till forumet

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
claesw: jag kan bli sportchef. min första åtgärd blir att sparka Sjödin, DJ, Dackell och Ove Molin och ersätta dem me de spelare vi har utlånade.

Sen kan vi ha semester halva året och ändå gå plus i kassan och få lika bra resultat sportsligt!
Kommentera

claesw: Jag kan ta DJ´s jobb!!!
Kommentera

Ove Myling:
Jag är på!
Kommentera

claesw: Om du å jag jobbade åt Brynäs kan du nog ge dej fan på att Huge skulle hylla oss, han uttalar ju inte ett enda kritiskt ord mot föreningen.

Jag har svårt att tro att du och jag skulle göra ett sämre jobb än nuvarande ledning!
Kommentera

Huss: Det här med bättre företagsklimat hit och dit, den diskusionen ger jag inte mycket för, det är bara spekulationer. De som driver föreningen har väl till uppgift att driva förenigen framåt? Eller ska de bara rycka på axlarna å säga - Vi har inte samma förutsättningar här uppe i Gävle, Brynäs kan inte bli bättre!
Naturligtvis ska de jobba för att skapa samma förutsättningar för Brynäs som för övriga lag. Titta tex på Timrå som du själv tog som exempel tidigare, varför kan de göra saker som inte Brynäs klarar.

Visst har säkert många inom organisationen varit med länge, men det är dom inom ledande positionen jag vänder mig emot: sportchef och klubbchef. Jag tor faktiskt på det som du sa: "...plocka in en dynamisk chef så ordnar det sig..."
Kommentera

Huss:
Nej, det är verkligen ett bekymmer när personer som Jan Reander
slutar för att ta ett exempel.
Själv slutar jag dock ej att förvånas. Jag tror lite till mans att vi alla vet vem/vilka som är rädda om sina arbeten.

Ni får snällt acceptera att Kent-Åke tar egna beslut o ej informerar styrelsen.
Jag förstår inte vad Ni klagar på.
Ni har en klubbchef som älskar att köra sitt eget race...
Låt det fortsätta, så blir allt bra:-)
Om Ni ej har insett vem/vilka som gjort ett lite mindre bra arbete till dags dato, så måste Ni ha missat mycket de senaste åren.

Som jag ser det är det endast styrelsen i Brynäs IF som kan göra något för ingen annan är intresserad eller bryr sig ändå, verkar det som.

Måste vara en underbar förening att arbeta i. En massa supporters som har olika uppfattningar om saker o ting, men ingen är beredd att göra något.
Måste vara underbart att arbeta i Brynäs IF:s organisation.
Supporters emellan vill visa sig starkast sinsemellan o de som bestämmer kan flyta vidare...
Härligt...
Kommentera

Ove Myling:
Vill bara poängtera att det är lätt att klaga men svårare att komma med konstruktiva åtgäder att förbättra saker och ting.

Tänk dig att du eller jag skulle få fria händer att lägga upp det efter eget huvud och det sedan går åt skogen, att ha Huge flåsandes i nacken i det läget...brrr...
Kommentera

claesw: kan ju inte bli sämre iaf. Så du har nog rätt, jag har lika många meriter som mormor, dvs inga meriter alls, så det kan nog funka. Sen har jag inga skulder hos kronofogden heller, så då är jag väl i klass med sundlöf och lite bättre än Kent-åke. Trots det anser jag mig inte vara rätt man för jobbet, jag är helt enkelt överkvalificerad
Kommentera

Huss: Klockrent Hussen....
Speciellt jämförelsen med Norge och oljan.
Kommentera

Ove Myling: "Varför kan man bara jämföra sig med vissa föreningar? Vi spelar i samma liga, i samma land. Så vi ska bara acceptera att vi inte har samma förutsättningar som vissa lag? Det finns ju många klubbar som jobbat sig upp, varför kan inte Brynäs det?"
Ska vi bara acceptera att Norge har fått all olja och vi ingen? Förutsättningarna är olika, det är bara att acceptera. Det viktiga handlar om att jobba utifrån de givna förutsättningarna, hitta nya infallsvinklar, andra lösningar helt enkelt.
Precis som du säger är det många klubbar som jobbat sig upp men de stora egna kapitalen hos FBK osv har först kommit i samband med arenorna så det tar år att bygga upp.
"Mitt svar är att för många i ledande positioner saknar kompetensen till de jobb de utför."
Nu gör du det för lätt för dig (off with their heads typ), en hel del av fotfolket i klubben/kansliet har varit med sedan 80-talet. Att ställa om en företagskultur är oerhört svårt. Tror du verkligen det bara är att plocka in en kompetent dynamisk chef så ordnar det sig? Om denne inte får gehör från de som suttit där i årtionden, hur bra går det då tror du?
Kompetensen men framförallt värderingarna om hur Brynäs nu skall drivas måste finnas hos alla, inte bara de i ledande positioner.
Med det inte sagt att Brynäs har optimala ledare utan bara belysa att det inte är så enkelt som du verkar tro.
Kommentera

Ove Myling:
Sök jobb i Brynäs så ordnar väl sig allt?
Kommentera

Huge:

Jag har inte tid för sånt här... jag har fullt upp att hålla borta alla Leksandsvirus för närvarande...
Kommentera

tjugo8: Jag lider med dig 30 meter är ingen lek direkt iaf inte i den värmen.
Kommentera

Lunkan:
...har ar det slitigt...
nar det ar ebb ar det hela 30 meter t det +25 c havet...for att svalka sig for de +30 c pa land...man blir sa j-vla forbannad!!!

...men, t gavlelasses o bissetts fortret sa ar det slut pa tisdag...;)
Kommentera

Varför kan man bara jämföra sig med vissa föreningar? Vi spelar i samma liga, i samma land. Så vi ska bara acceptera att vi inte har samma förutsättningar som vissa lag? Det finns ju många klubbar som jobbat sig upp, varför kan inte Brynäs det?

Om vi nu ständigt jobbar i motvind och lyckas fånga alla sponsorer som bara går, hur kan då föreningen säga: Brynäs ska leda utvecklingen. Det rimmar illa.

Mitt svar är att för många i ledande positioner saknar kompetensen till de jobb de utför.

Plus att övertron till de spelare vi har är alldeles för stor, och värst av allt att den övertro forsätter när spelarna ska få jobb inom föreningen efter avslutad karriär.
Kommentera

Huge: Visst är det svårt att säga vad som gått snett i Brynäs. Dock är det verkligen kul att även du är missnöjd med säsongen hittills.

Men med hänvisning till tidigare frågor om varför vissa dysterkvistar är så besvikna finns ju ett enkelt svar.
I år, målsättning topp4, i verkligheten är vi är inblandade i bottenstriden
Senaste fem åren, målsättningen Brynäs ska leda hockeyutvecklingen i Sverige, verkligheten visar att vi ofta missar slutspelet eller hamnar i kvalserien.

Om experter inom föreningen uttalar en sådan målsättning och verkligheten blir en helt annan då blir jag inte bara besviken rent sportsligt, jag drar också slutsatsen att dessa experter inte gör sitt jobb/är helt inkompetenta.
Kommentera

Huge: I rest my case!!
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, det krävs som sagt inte så mkt för att roa små barn.
Inte stora heller, som det verkar.... :-)
Kommentera

Huge: *ASG* Fan vad du är rolig, fan bättre än 15 på julafton!!
Kommentera

GävleLasse: "Jag tror snarare att besvikelsen byger på kontrasten. Att man går ut med att man har ambitionen att vara topp4 och sätta sig i en situation där man ligger i bottenstriden."

Absolut. Ju större konrast desto större besvikelse, men poängen är ju att man knappast sätter sig i den situationen frivilligt, sas. Många omständigheter har samverkat, och man kan nog inte enbart skylla på ex Boorks dåliga eller ev obefintliga förankring hos spelarna, som rackham hänvisar till via en intervju med Boork själv.
Det låter ju rätt så osannolikt att en tränare i dagens ES skulle försökt trumfa igenom ett spelsätt som totalt strider mot spelarnas vilja.
Men om det stämmer så är jag den förste att kritisera det tillvägagångssättet.
Frågan är isf hur pass långt Boork var beredd att gå vad gäller praktiserandet av nytänket, ifall spelarna började gnälla?
Det praktiserades ju och ställdes väl lite på sin spets i matchen mot SSK borta, men om Boork efter den matchen försökte backa eller ville fullfölja, det har vi ingen aning om. Av efterföljande matcher att döma och hur man där matchade laget, så förefaller det iaf som att Boork fick backa på sina ideer. Men att det ändå inte hjälpte: spelarna hade förmodligen i det läget redan börjat agera för ett tränarbyte, och där fick man sas bränsle på brasan iom att man sen tidigare känt sig lite trötta på Boorks ledarstil.
Kommentera

Huge: Som sagt!!
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, jag får nog jättesvårt att somna i kväll....
Kommentera

Huge: " Har du nån länk till intervjun med Boork?
Låter som intressant läsning..."

Nervös???
Kommentera

rackham: Har du nån länk till intervjun med Boork?
Låter som intressant läsning...
Kommentera

rackham: Jorå satt :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Nä, det var på Sampans tid det...
Kommentera

GävleLasse: Armarna i kors principen är det som gäller och har gällt länge uppe på Sätraåsen, tyvärr!!
Kommentera

GävleLasse:

Har läst den sista intervjun med Boork där han förklarar att han inte förankrade träning och spel med 5 femmor hos spelarna eftersom han antog att det inte skulle gilla det hela...

Också ett sätt att avsluta en karriär på...
Kommentera

Huge: Jag tror snarare att besvikelsen byger på kontrasten. Att man går ut med att man har ambitionen att vara topp4 och sätta sig i en situation där man ligger i bottenstriden.

Man kan analysera ihjäl sig om varför det blivit som det blivit. Min snabbanalays är "Övertro på spelarmaterialet" Man trodde at Sjödda, Dackell skulle hålla en säsong till men de har inte kommit i närheten av den klass de visade förra säsongen.

Vidare så var det nya tänket med bred trupp en miss. Det kan inte ha varit förankrat hos spelarna och det känns som det är Boork som varit den drivande kraften bakom det hela. Är Sundlöv lika delaktig som Boork i det hela så skall han lämna sin post. I och med att han sitter kvar så hoppas jag att jag har rätt. Att det var Boork som drev igenom experimentet. Kanske var det till och med ett krav för att Boork skulle skriva på överhuvetaget.

Det intressanta är fortsättningen. Vågar man försöka undvika KS med nuvarande trupp? Om man tar sig till slutspel så kommer vi inte få se några satsningar utan bara höra en lättnadens suck uppeifrån Sätraåsen...
Kommentera

GävleLasse: Det spelar absolut en roll när det gäller det vi diskuterar, eftersom många verkar ha tagit målsättningen som nån sorts löfte att vi ska vara bland topp 4: punkt slut.
Och nu när det "löftet" nu ser ut att inte kunna infrias, ja då tar man det som intäkt för att ledningen och spelarna varit inkompetenta och värdelösa.

Håller absolut med om att det passiva tänket inte är bra, även om det ibland går till överdrift när man hör idrottsmän som börjar yra om guld eller pallplaceringn när alla vet att dom inte har kapacitet för mer än en botten- eller mittenplacering.
Och det är lite av det sistnämnda som jag menar att Brynäs har sysslat med denna säsong. Lätt överdrivet alltså, men ändå...
Kommentera

Huge: Men det är ju lik förbannat en uttalad målsättning. Om den är realistisk eller inte spelar ingen roll. Man har satt upp ett mål.

Ett mål som i nuläget verkar svårt att nå. Sedan är det ju alltid intressant att grunna på om man varit för ambitiös eller om man lite osvenskt visat jävlar anamma och satt ett mål som inte varit realistiskt.

För egen del så är jag kluven. Jag hatar det svenska "Jag är glad att vara med" tänket som man ofta får höra från idrotts- män och kvinnor som är nöjda med en 14:e plats.

Skall man göra en djupare analys i Brynäs fall så kan man ju få intrycket av att de trodde för mycket på sitt lagbygge, hade en övertro på sina "stjärnor", något som kanske speglas allt för mycket i dessa "stjärnors" lönekuvert.
Kommentera

GävleLasse: Nä, det var fan inte lätt att veta vem han citerade. Man säger så mkt....
Men även om han citerat mig så ändrar det ju inte ngt i sakfrågan. Både Nyström, jag och många andra hade självfallet som målsättning att komma topp4. Men det innebär ju inte att målsättningen automatiskt skulle kännas realistisk.
Kommentera

Huge: Förstod du inte att han citerade dig?

Du får be honom att hänvisa till tid och datum...
Kommentera

70 Rodrigues: Förtstår inte vad Nyströms tippande har med saken att göra?
Att ha en målsättning är nödvändigtvis inte liktydigt med att göra en realistisk bedömning.
Skulle vilja likna ledningens uttalanden vid de som många idrottsmän ofta gör inför en uppgift: dom siktar högt därför att det anses som kutym, sas.
Motsatsen (att säga att man siktar på en bottenplacering e dyl) känns ju dessutom inte direkt upplyftande.
Mao: det handlar mkt om psykologi och vad man "ska" säga i dom här lägena...
Kommentera

Huge: "Så Nyström tippar oss fyra? Ja, vi har ju själva satt som mål att hamna bland de fyra bästa så det är ju sympatiskt att fler tror på det också"
Kommentera

mattiaskarlgren: Ja, jag tycker att styrelsen borde få ta ut laget och varför inte samtidigt sköta träningen också? Spar ju en massa pengar....
Kommentera

Har inte riktigt sett vad som skrivits innan om AS matcherna igår MEN farsan satt och kikade på Röglematchen och han sa att det var länge sedan han såg Salle så bra som igår. Kanske dags att ge honom chansen? Idi**styrelse.

Samma med Andersén, in med honom i laget och DJ ner i Juniorlaget tills han hittar ny klubb
Kommentera

sylf: Men Brynäs består ju enligt dig och många andra av ett gäng bajskorvar som knappt håller AS-klass?
Hur kan du då lita på mormors och Boorks ord om att en topp4-placering skulle vara realistisk?
Jag får det inte att gå ihop, men du kanske kan reda ut begreppen för mig?
Kommentera

Huge: "Jag tycker iaf inte att en topp4-placering den här säsongen kändes som realistiskt i våras."

Spelar absolut ingen roll vad DU tror eller tycker, 99,9% härinne och runtom i landet litar mer på vad Boork och mormor säger.
Kommentera

Lunkan: En målsättning är en sak.
Hur pass realistisk den är, är en helt annan.
Jag tycker iaf inte att en topp4-placering den här säsongen kändes som realistiskt i våras. Och det tror jag heller inte att ansvariga innerst inne tyckte.
Det kändes mer som ett optimistiskt uttalande, mer än ett verklighetsgrundat.
Kommentera

Huge: Topp 4 var målsättningen hur övertolkar man det?
Kommentera

sylf: Dösnack...
Du har bara övertolkat det Boork och mormor ev har sagt eller snarare försökt säga.
Kommentera

Huge: "Realistiskt sett var förhoppningen och målsättningen inför denna säsong en slutspelsplats och inget annat."

Nej, den var TOPP4 enl Boork,mormor. Alltså inte bara slutspel utan att komma bland de 4 första och slippa den 7:e avgörade på bortplan.

"Lycksas vi nu ta en slutspelsplats så är ju trots allt det realistiska målet uppnått"

Ja, om vi kommer bland de 4 första.
Kommentera

munkas: "Brynäs hade en bra chans att ta ytterligare ett kliv denna säsong. Istället tar man ett kliv åt andra hållet vilket innebär förlorade publikintäkter och säkerligen förlorade inkomster i ett stundande slutspel."

Är säsongen redan slutspelad?
Realistiskt sett var förhoppningen och målsättningen inför denna säsong en slutspelsplats och inget annat. Och då talar jag om den REALISTISKA målsättningen. Att förhoppningen sedan var en topp4-plats är en annan sak. Man måste sikta lite högt, utan att fördenskull få hybris.
Realistiskt sett visste vi också att det skulle komma att bli tufft, och det blev ju knappast bättre av den tunga starten.
Lycksas vi nu ta en slutspelsplats så är ju trots allt det realistiska målet uppnått, bara det att det förverkligats på ett lite annat sätt än vad vi tänkte oss från början.
Så jag skulle kanske vilja vänta med domedagsbasunerna till dess att serien är slutspelad.

För övrigt ett mkt bra inlägg av Huss.
Vi har ännu inte den ekonomiska stabilitet som krävs för att ex kunna förstärka laget på ett vettigt sätt mitt under säsongen.
Det är främst på denna punkt som topplagen och vissa andra lag än så länge har en klar fördel gentemot oss.
Kommentera

Huss:

Du är så klok, Hussen!
Kommentera

Ove Myling: Jo, det är klart man kan vara besviken över att det förväntade sportsliga steget uteblev, likaså att publikunderlaget då sviktar = minskade intäkter.
Frågan är också vilka föreningar som gör att jämföra med, Modo är inte bra att jämföra med då det finns ett stort underlag med lojala spelare i sina bästa år som nu återvänt vilket ger effekt. LHC, Frölunda, HV, FBK har alltid haft stora sponsorintäkter som Gävleregionen inte är i närheten av att kunna få fram, t.o.m. SSK borde klara det bättre med Scania och AZ i ryggen. SAIK o Mora ligger efter oss så det som vore intressant att jämföra med är väl Luleå och framförallt Timrå. Hur kommer de sig att de kan sätta upp Tenkrat, Hedström och en legion landslagsaktuella finnar på avlöningslistan? Man blir nyfiken att veta hur de lyckas åstadkomma detta. Har Medelpads näringsliv slutit upp kring Timrå nu när Giffarna ej legat i eliten några år? Luleå däremot har tappat kraftigt senaste åren och håller sig kvar tack vara duktiga tjecker, alla lokala produkter drar ju sin kos (Hento, Fabricius m.fl) Framgång föder framgång och vice versa (där kom jämförelsen med vågor/cykler som du efterfrågade).
Vilka utmaningar finns det för Brynäs marknadsavdelning? Saknas samma sponsorunderlag (företagsklimatet för svagt) eller är det en kultur/mentalitetsfråga (Gävle=janteland), har vi för svag marknadsavdelning eller är det så att den får jobba i uppförsbacke för att klubben alltför länge saknat just en duglig, visionär marknadschef?
Samtidigt så gäller det att ha en sportslig strategi som skall gå hand i hand med marknadsavdelningens jobb. Det är ingen lätt uppgift att få det vågspelet att gå i land. Även där finns många spännande frågor som t.ex. vad är dyrast att ha en heltidsanställd talangscout eller värva på rekommendation + scoutning enstaka match och därmed kanske få en kostsam felvärvning. Var skall de få kronor som klubben får över läggas?
Kommentera

Ove Myling: Helt korrekt. Brynäs har inte hängt med i utvecklingen på 10 talet år. Man hade en gyllene chans att göra det efter 99, men när alla andra satte spaden i marken och byggde nytt så funderade Brynäs 5 år till och blev det sista laget i ES att bygga nytt. Trots att man gick ut med visionen och mottot att leda svensk hockeys utveckling. Pannkaka blev det, vi vet alla (nästan) hur mycket Brynäs leder utvecklingen inom svensk hockey.
Kommentera

Huss: Brynäs hade en bra chans att ta ytterligare ett kliv denna säsong. Istället tar man ett kliv åt andra hållet vilket innebär förlorade publikintäkter och säkerligen förlorade inkomster i ett stundande slutspel. Med andra ord kan man säga att brynäs tappar ytterligare på Färjestad, HV, Linköping, Timrå m.fl medans bottenlagen och nykomlingarna istället närmar sig brynäs. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte annat än att se det som ett stort jävla misslyckande, vilket jag är mycket besviken över!
Kommentera

Huss: "Och varför kan inte Brynäs med ny arena satsa på ett guldlag, det funkade ju för MoDo förra året?
Stavas pengar, Modo hade en stor kista redan innan bygget, dryga 7 millar i eget kapital, samt en hel del kulturbärare (Svartvadet, Salmonsson, Timander, Jonsson m.fl) att bygga laget kring. Det var rätt tid att göra satsningen för dem."

Helt rätt. Och av ovanstående anledningar är jag besviken på Brynäs. Varför har inte Brynäs lika stor skattkista, varför lyckas inte Brynäs knyta till sig bra spelare.

För så stora skillnader på klubbarna är det ju inte. Å kom inte dragande med att allt går i vågor. Brynäs hänger inte med i utvecklingen.
Kommentera

Ove Myling:
"Visst kanske man inte ska hoppas på sm-guld. men när ledningen går ut och säger att målsättningen är att slå sig in bland topp 4, tycker inte jag att det är mer än rätt att få vädra sitt missnöje."
Nog stirrades det lite väl blint på försäsongsresultaten alltid, att Elitserien är ovanligt profilstark i år verkade man glömt när man tog fram målsättningen. Hade man trott på topp4 så är det väl klart man är missnöjd men inte fasen har vi väl trupp till det?

Och varför kan inte Brynäs med ny arena satsa på ett guldlag, det funkade ju för MoDo förra året?
Stavas pengar, Modo hade en stor kista redan innan bygget, dryga 7 millar i eget kapital, samt en hel del kulturbärare (Svartvadet, Salmonsson, Timander, Jonsson m.fl) att bygga laget kring. Det var rätt tid att göra satsningen för dem.
Kommentera

« · 953438 · »