Brynäs IF

727654 inlägg · 7962 ämnen

Sundlöv letar!

« · 582931 · » Till forumet

Sv: Sundlöv letar!
GävleLasse: Arnio-Miettinen-Viitakoski? Miettinen har ju centrat Viitakoski förr med en oslagbar succé. Så Sunna var ändå i samma kedja som Bäckis?
Kommentera

WarhawK: Nä ingen ide att förhasta sig men om det absolut ska värvas så ligger min röst på en Back eftersom jag anser den delen av laget är svagast. Bra målvakt och ett stabilt försvar så kommer anfallet fungera fin fint :)
Kommentera

micke: I dagens träning hade Boork gjort om lite grann i kedjorna,

Bäckström går in i svarta där Sunna ersätter Viitakisko som har gått in i grä kedjan med Miettinen som center mellan Viitakoski och Aarnio. Den kedjan såg kanonbra ut på dagens träning...
Kommentera

Mickis: Custemo kanske är ledig?
Kommentera

RavenLord:
Själv anser jag det lika bra vänta med värvandet iaf .. för efter 1 match kan jag inte se nått som fattas sen dom säger att ja men det sätt ut på ett visst sätt senaste 3 säsongerna borde inse att ingen säsong är den andra lik och går inte dra några som helst paraleller med denna ju
Kommentera

Bissett19: Tråkigt med Wahlberg. Undrar om Sunna tar Miettinens plats då? Två 87:or i samma kedja...
Kommentera

Mickis: Håller med det WarhawK skriver dvs vad spelar de för roll om vi gör 3-4mål om vi släpper in 5-6 mål Så solklart ska det vara en Back
Kommentera

RavenLord: Jag vill fortfarande ha Anders Eriksson till laget jag tror han skulle tillföra mycket på den offensiva delen. Visst är det så att han inte fått nå NHL kontrakt än?
Kommentera

micke: En stabil back som är giftig i Powerplay skulle sitta fint....Överhuvudtaget en BACK om det ska värvas någon mer
Kommentera

micke: En Djosskopia skulle inte sitta helt fel. Fast gärna lite snabbare på isen.
Kommentera

Bissett19: Må så vara, men det ändrar inte det faktum att Sundlöf säger att BIF är på jakt efter en klassback.

Om ni fick välja, vilken typ av spelare hade ni föredragit nu när BIF ändå är ute på värvarstråk?
Kommentera

micke: Miettinen som center blir verklighet imorrn då Wahlberg inte är helt fit for fight,Sunna tar även plats i laget............

www.hockeyligan.se/nyheter.php?nid=6732
Kommentera

GävleLasse: Tycker den här debatten är helt meningslös just nu,vi har ju fyra kompletta femmor just nu plus en spelsugen Björn Danielsson som snart tillkommer!!MEN får vi en massa skador så kommer ju saken i ett annat läge!!!Frågan är väl egentligen vem som får stiga åt sidan när Björn D kommer tebax,det blir inte lätt för Leffe o ta det beslutet!!
Kommentera

GävleLasse: Enkelt, på den för stunden sämsta spelarens bekostnad. Jag skulle inte bli förvånad om Björne och Mr XXX skulle ex ersätta Månsson, Almtorp eller Spets. Blir det ex Almtorp får jag dessutom som jag alltid velat, Miettinen tillbaks som center igen ;)
Kommentera

micke: Å det finns andra som tycker olika...

Men det skulle vara intressant å höra på vems bekostnad som den nya målskytten skulle spela?
Kommentera

KingCobra: Men jag har väl inte sagt att laget skulle byggas runt denna spelare? Borks laguppbyggnad och spelidé skulle självklart inte ändras. Återigen, varför skulle lagkänslan och lagmoralen förstöras för att man värvar en spelare, jag fattar inte alls. Vi och alla andra lag har alltid värvat spelare i alla tider, whats the big deal?!?!
Självklart behöver man inte börja om för att en ny spelare tillförs truppen, isådanafall skulle Björn Danielsson och Sulku aldrig få spela med grabbarna den här säsongen.

Som sagt. Sundlöf har gått ut och sagt att man letar efter en klassback. Jag skulle föredra en stabil, målfarlig forward. Svårare än så är inte diskussionen...
Kommentera

micke: jag tror inte en spelare avgör om ett lag ska vara bra eller dålig.
jag är bara glad om det inte kommer non till skulle förstöra laget och känslan i laget om hela laget skulle byggas på en gubbe tror jag.
det andra så har boork tränat ihopp killarna nu skulle behöva börja om om en annan kom.
Kommentera

svennis: Det stämmer till stor del när det gäller svenska spelare speciellt, men det är så mycket annat som också spelar in. När det gäller etablerade proffs så är det dock till sist och syvendes storleken på lönechecken som styr.
Kommentera

WarhawK: Jag anser inte det efter en match. Jag anser det efter tre säsonger, vårens/sommarens silly season och försäsongen.
BIF saknar en målfarlig stabil forward helt enkelt, målskyttet har varit ett problem de senaste säsongerna och det fortsatte under försäsongen. Defensiven däremot verkar vara mycket bättre den här säsongen en tidigare och Bork har nog arbetat mycket på den delen.

Självklart vet de allra flesta att BIF:s lönebudget är en av elitseriens minsta.

Anledningen till att diskussionen över huvudtaget äger rum är ju för att Michael Sundlöf under sensommaren har sagt i tidningarna att Brynäs IF inte har värvat klart. Man vill fortfarande värva en "klassback" och har pengar avsatta för just detta. Jag däremot anser att man istället skulle leta efter en målfarlig forward, för jag anser att vi behöver det mer. Det är vad diskussionen går ut på, en back eller forward. Vad behöver BIF mest?

Det är inte tal om "panikvärvningar", "obegränsade kassor", "vänta halva serien och se vad laget behöver" eller något sådant.
Back eller forward, vad ska värvas?
Kommentera

micke: Det är nog inte så lätt att värva spelare till en klubb som har legat nere i slutat av tabellen 3 år på raken.Går det bra så kommer det säkert bli lättare att få tag i spelare.Jag vet för det har inte varit lätt för Peter Andersson att få ihop ett lag som skall spela i Allsvenskan.Men det har gått men det har säkert kostat mindre om vi hade legat ofta i toppen av elitserien.
Kommentera

micke:
Ja DU anser det efter 1 match .. om vi skulle göra 3-4 mål varje match fram till omgång 20 men släppa in 7-8 pga dåliga backar är det fortfarande målskytten vi behöver då ?

du verkar ju tro att klubben har en obegränsad spelar kassa som kan köpa vad som helst så fort dom får ide om en spelare är bra

sen din liknelse är bara ännu mer idiotisk har jag sagt man inte ska värva några spelare alls .. knappast men när man nu står i läge när man inte vet var det behövs tätas i laget nånstans är det som jag sa idiotisk att panikvärva för värvandes skull ... sen vilka spelare ska flytta på sig om man kastar in en målskytt som kanske kommer prestera ännu sämre än spelaren han ersätter efter enbart 1 match ...
Kommentera

WarhawK: Jag anser att laget behöver en målspottare till forward och har saknat en sådan i flera säsonger. Med din logik behöver man inte alls värva under sommaren utan skulle kunna spela med juniorlaget halva serien "för att se vad laget behöver och var bristerna finns", och sedan värva under vintern för att fixa till problemen. Konstigt att inte fler lag använder den taktiken, den låter ju genial.

Klart ingen spelare kommer med en garanti att han ska göra succé, det tror jag alla förstår...
Kommentera

Fan vilken värvnings hysteri det har blivit här ... varför ska man värva nått när man inte vet vad laget behöver ännu , bara för vissa tror att en målskytt kan valsa rätt in och producera redan han landat

tycker det bara idiotiskt och panikvärva nått bara för värvandets skulle .. en sak om det stog riktigt klart att nått behövs , men det ser man ju inte förrens det spelats runt 20 matcher var bristerna i laget finns

för bra vore det om köper in en dyr målskytt som inte producerar och blir satt på bänken då ?
Kommentera

brynästigern: Det är det som är själva grejen. Man kan inte avvakta för att se hur det går. Spelarmarknaden krymper för varje dag, och det är inte dom bästa spelarna som blir kvar om man säger så. Jag ser ett behov av en spelare, det finns pengar att värva för och just nu en hel del bra forwards lediga (backar däremot är mer krisvara). Värva nu (det tar ju dessutom ett tag att komma in i laget och spelet), värva klokt och värva bra.
Kommentera

micke: Nu är det ju så här att bara för att vi vann mot LIF så är vi ju inte bättre än i fjol ännu. Visst, hittar vi en bra lirare så ok,då. Jag vidhåller dock att vi ska avvakta ett tag. Vi lär ju inte se vad vi går för förrän serien har hunnit spelats ett tag eller hur ?
Kommentera

brynästigern: Jag ser bara att jag saknar en målfarlig forward i truppen och har saknat en sådan i flera säsonger nu. Med detta lag ser jag risk för ytterligare en säsong dansandes runt nedflyttningsstrecket (för fjärde säsongen i rad). Klarar vi oss utan skador så borde vi kunna undvika nedflyttning, men en slutspelsplats tror jag inte på. Om nu Sundlöf ska värva och har pengar att värva för så ser jag gärna att det blir en målskytt. Skulle vi dessutom få allting att stämma så är just en matchvinnande måltjuv guld värt i ett slutspel.

Laget ser inte starkare ut bara för att vi råkade vinna första matchen på säsongen. Undrar egentligen hur tongångarna hade varit ifall Leksand hade fått det första målet, sedan hade spelet krampat sig för BIF och vi förlorat med 1-4?
Kommentera

claesw: Håller med dig fullständigt!!
Nu när vi har en säsong utan NHL-proffs så ska vi ge de unga killarna chansen att växa in i laget. Gäller inte bara Brynäs utan alla lag.

För svensk hockey är det absolut nödvändigt med de unga spelarna!
Kommentera

claesw: Det finns ju flera transferfönster så att man kan rätta till om man behöver.Spelarna nu är också ganska dyra.Är de fortfarande utan jobb i novembers fönster så är de säkert hälften så dyra också.Då är det nog rea på spelare.Sedan är det inte alltid till godo att ta in folk in i gruppen, risken finns att de inte stämmer in in kemin och då gör de mer skada än nytta.
Kommentera

brynästigern:
Nä, vi behöver ju inte bränna pengar i onödan. HOPPAS nu att när nu de unga killarna får chansen, att de tar den!
Kommentera

micke: Nja, största problemet är väl hur mycket pengar vi är beredda på att betala för nya spelare. Tror nog att det kan vara klokt av Sundlöf och avvakta ett tag. Jag menar...om det går bra i serien, så behöver vi väl inte några nya spelare eller hur ? Rätta mig gärna om jag har fel!
Kommentera

claesw: Grejen är väl att ju längre vi dröjer desto färre lediga spelare finns kvar på marknaden, speciellt BRA spelare. Om nu Sundlöf har ett par mille kvar på spelarkontot så tycker jag bara att en målfarlig forward är att föredra framför en offensiv back. Skulle man iofs hitta två utländska killar som man kan skriva artistkontrakt med så borde det inte vara omöjligt att få både forwarden OCH backen.
Kommentera

GävleLasse:
Lite tidigt att kunna göra den analysen tycker jag.

Vi kan väl ge laget 8-10 omgångar innan vi ser om 5:orna är jämna, och om de är jämnbra eller jämndåliga...
Kommentera

Visst har Lind, Björne och Malmström kapacitet att göra 15 mål på en säsong. Men då ska samtliga göra sin (målmässigt) bästa elitseriesäsong i karriären någonsin, alla tre. Viitakoski är den enda "naturliga" målskytten i BIF idag och det var därför han värvades, men det har inte fungerat för honom. Det känns inte direkt som att man kan lita på att samtliga ska få lidnerska knäppar den här säsongen.
Tycker det verkar som vi har ett jämnt och ganska komplett lag, nästan alla typer av spelare. Jag saknar dock en typ, den där pricken över i:et. En högerskjutande, målfarlig och pålitlig forward skulle vara perfekt. Den uddspets som saknas i BIF.

Nu såg jag ingen försäsongsmatch men rapporterna därifrån verkade ju vara att målproduktionen var ett problem, defensiven däremot var OK.

Sedan förstår jag inte hur man kan sätta likamed tecken mellan utländska spelare/artistkontrakt och divor/saknar klubbkänsla/lagmoral??!! Nog för att det finns spelare som inte är lagspelare men dom är lika gärna svenska som utländska, och att blanda in artistkontrakt i ekvationen är helt befängt.

Jag ser bara inte det negativa i att förstärka och komplettera laget med en målfarlig forward. Bara för att man är forward, har ett bra skott och är utländsk betyder inte det att man är en odräglig diva som latar sig på träningarna och förstör stämningen i laget. Ni som gör den kopplingen, kan ni förklara det?
Kommentera

Makkan: Det finns fler ändå som gott kan stänka in 15 baljor den här säsongen. Molin, Spets, Wahlberg, Miettinen, Månsson... Brynäs styrka är att vi har fyra jämna femmor.
Kommentera

GävleLasse:

Jag skulle också vilja räkna in Lind och Björne bland dom som har kapacitet att sätta 15 baljor.
Kommentera

GävleLasse: Det är väl ingen panik med att hitta nya spelare....men en duktig högerskytt tror jag kan tillföra laget en hel del. Lavins ? Han kan säkert bli bra, var väl inte övertygande när han spelade i AIK men vi har gjort bra spelare av gamla "gnagare" förut. Titta bara på Ove Molin och för all del även Björn Danielsson. Gozzi var ju också bra.
Kommentera

micke: "Problemet är att jag har svårt att ens hitta tre spelare i BIF som är god för 15 mål/säsong." Om vi gör det enkelt för oss och tar förra säsongen som måtstock.

Henrik Malmström gjorde 12 mål i tredjekedjan som ytterst sällan spelade i powerplay. Idag har har större chans att öka på sin målfabrikation. Han vann den interna skytteligan under försäsongen.

Vesa Viitakoski gjorde även han 12 mål, hans roll i laget förra säsongen var "målskytt" när resultaten uteblev så flyttades han runt bland kedjor och olika kedjekamrater. I år har han en annan roll vilket gör att han deltar mer i spelet och inte bara står å väntar på en passning som han kan skjuta på. Det var många som överaskades av hans arbetsmoral/potential i måndags. Jag tror att det gott kan få igång honom när han får mer självförtroende och det känns inte som en överdrift att tippa honom till minst 15 mål.

Anderas Dackell har placerats i en kedja som har hittat varandra på ett kanonbra sätt och tillsammans med Lind och Månsson så kommer även han att producera mycket mer än vi är vana vid. Kanskeinte 15 mål men den kedjan kommer att bli vårt främsta vapen i powerplay. Det är backarna som är frågetecknet i den femman, främst i PP. Men tas en klassback in så kan ju den saken se helt annorlunda ut. Sen kan det bli så att Lavins blommar ut till något riktigt bra. Han har ju visat att han har talangen.
Kommentera

claesw: Håller med.Det är ingen panik att skaffa spelare nu som kanskr t o m förstör andan i laget. Och om jag förstår Boork rätt så gör han precis som Osten.Bygger laget bakifrån.Varken Brynäs eller Malmö kommer att vinna matcher med stora siffror. Matcherna kommer att vinnas med 3-1-2-0,4-2 osv. Då behöver man inte många målskyttar.Håller du bara tätt bakåt så kommer alltid någon eller några målchanser och då gäller det att man förvaltar de rätt.
Kommentera

McClane: Vad gäller Orszagh så har jag för mig att han har opererat sitt knä och är väl inte fit for fight ännu.
Kommentera

micke:
Vi ska nog akta oss för artistkontrakt med tanke på det hjärta som verkar finnas i laget nu. Jag vill ha spelare med så mycket klubbkänsla det bara går, inte minst med tanke på förra pajassäsongen!!
Kommentera

McClane: Har dålig koll på trainingcampens där borta, vilka som flyttas ner till farmen och vilka som vill till europa. Banham och Hyvönen är bara förslag på namn, jag skulle verkligen vilja se en riktig högerskjutande forward i BIF.

I den här tråden fanns en del namn såg jag hockeymagasinet.fpgroup.se/forum/showthread.php?t=2620&page=1&pp=10
Kommentera

micke: Gick in på www.nhlpa.com och kikade lite kring spelare som inte fått NHL-kontrakt. Ett par intressanta namn dyker upp. Vad gör till exempel Vladimir Orszagh idag? Han har inget kontrakt med Nashville vad jag förstår. Står ingen klubb 05/06 på eurohockey.net.
Kommentera

McClane: En utpräglad målskytt är såklart svår att hitta, men en ypperlig forward är det som vet var målet finns iallafall.

Fick inget kontrakt enligt den här artikeln. www.allehanda.se/sport/4255
Kommentera

McClane:
Det senaste jag hittar om Cleary är vart inbjuden till Detroit camp den 14:e september .. letar vidare efter mer info
Kommentera

GävleLasse: Jag förstår hur du tänker men jag tror ändå inte att Bork skulle tillåta laget att bli så beroende av en spelare, han rullar nog med sina fyra femmor ändå. Däremot skulle det inte sitta fel att han en sådan sniper i laget, speciellt inte ex. pp-spelet (samma roll som Bissett hade). Som krydda på moset.
45 strutar är väl att ta i, kommer man upp i hälften av det är det jättebra. Problemet är att jag har svårt att ens hitta tre spelare i BIF som är god för 15 mål/säsong.

Om man f.ö värvar en spelare på artistkontrakt så finns det ändå pengar över till Sundlöfs back.
Kommentera

micke: Har inte Daniel Cleary fått något NHL-kontrakt? Han skulle vara en ypperlig förstärkning. Kollade in statistiken för förra året. Elva mål och 26 assist är inte illa. I och för sig ingen direkt måltjuv men en riktigt bra hockeyspelare.
Kommentera

Huge: Näe, arbetsmyra är nog det sista man skulle kunna kalla honom. Snarare en blandning mellan Davydov och Bissett :) Men riktiga måltjuvar är inte arbetsmyror, utan har sin roll och en just sådan skulle jag vilja se värvas.

FBK hade ju en hel del bra forwards förra säsongen om man säger så och när Hyvönen placerades i 4:e kedjan utan istid så ville han bort, inte så konstigt kanske... Sedan var det något tjaffs på en träning där han och en lagkamrat började veva på varandra om jag minns rätt.

Föredrar isf Banham, högerskytt som han är. Sådana växer ju inte på träd i BIF.
Kommentera

GävleLasse: Håller med dig...Hyvönen passar inte in i Brynäs organisation...
Styrkan i BIF i år tror jag, är att laget är jämnare och som du säger mindre känsliga för skador. Dyker det upp en bra spelare så ska vi naturligtvis se till att han väljer oss.
Kommentera

micke: Vad jag menar är att om man skaffar in en spelare vars roll är målskytt så kommer mycket kretsa runt denne. Sen kan skador, måltorka eller mjäll sätta stopp för detta. Då ser jag hellre att man satsar på en bra back som kan visa vägen i uppspelen. En sån kan komma med råd, hjälpa upp den befintliga backbesättningen på ett helt annat sätt än en målskytt, som är en medfödd förmåga och inte kan läras ut lika lätt.

Vad gäller målskytte så är det bättre att ha tre spelare som gör 15 mål ivar än en som gör 45.
Kommentera

micke: Tror inte att det är Boorken som isf är problemet.
Snarare Hyvönen.
Kan han acceptera en fast hand?
Jag är scheptisk...
Kommentera

« · 582931 · »