Brynäs IF

724799 inlägg · 7958 ämnen

Sundlövs gloria på sniskan...

« · 409976 Till forumet


Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
Larry>>
Tja, det är iofs positivt. Men det hade varit bättre om vi värvat en 24-årig österisisk kanonforward (eller liknande) som har en chans att göra något för BIF även kommande säsonger istället för en 30+ sjukstugegubbe som är polare med Sundlöv. Bägge hade ju tagit Rönkens plats, men vem hade vi föredragit?

Hong Kong >>
Vad har vi sett av den sk. satsningen på juniorsidan? Jag, liksom de flesta andra, trodde att BIF skulle bli plantskolan för några år sedan när Thelin tog över osv. Vilken klar förbättring har vi egentligen sett?

"Fast mycket till värvning var det väl inte, han ringde ju själv till Brynäs och ville spela i laget. Luovi är en lagspelare av stora mått som kan vara med och "bygga" något stort den här säsongen. "

Jag håller med, mycket till värvning är det inte. Men lagspelare av stora mått, har vi inte nog med sådana? Både i laget och i ledningen?

"Jag tror det har pratats om det tidigare här på sidan. Att bygga ett lag för framtiden är i dagens hockeysverige näst intill en omöjlighet, så fort en lovande spelare i rätt ålder visar sig vara för lite mer än andra så drar dom över atlanten och lirar i NHL/AHL."

Men vad ska man göra då? Strunta i de bästa spelarna och enbart satsa på att värva "sopor" som inte har en chans att nå NHL? Man måste ju självklart satsa på att bli bäst, det innebär värva de bästa spelarna och ha den bästa juniorverksamheten. Att NHL sedan snor dem i deras bästa ålder får man ju räkna med, sådan är verkligheten...
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
micke: Jag gör som när det börjar bli valdtider i sverige. Plockar lite gott från alla och ser att alla parter har lite rätt och lite fel.

En satsning på juniorsidan har ju sedan några år tagit fart. Sedan Thelin tog över rodret för Brynäs juniorer så har kurvan pekat uppåt. Att man sen hoppas kunna bygga laget på egna juniorer är att ta i för mycket. Vi har redan fått se en klar förbättring när det gäller plocka "egna" produkter upp i a-laget.

Värvningen av Luovi ser inte jag som någon katastrofvärvning. Håller han en säsong och fortsätter sitt spel som han hade i Mästarcupen så är det en BRA värvning. Fast mycket till värvning var det väl inte, han ringde ju själv till Brynäs och ville spela i laget. Luovi är en lagspelare av stora mått som kan vara med och "bygga" något stort den här säsongen.

Jag tror det har pratats om det tidigare här på sidan. Att bygga ett lag för framtiden är i dagens hockeysverige näst intill en omöjlighet, så fort en lovande spelare i rätt ålder visar sig vara för lite mer än andra så drar dom över atlanten och lirar i NHL/AHL.
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
micke: Kan bara hålla med, om man se något positivt på värvningen av Mikko Luovi ,så är de att Patrik Rönnqvist får möjligheten att bli utlånad till Almtuna. "Rönken" MÅSTE få riktig a-lagsmatchning för att utvecklas. Annars är risken överhängande att rostar på bänken och lämnar Brynäs våren 2005.
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
84 Norberg:
Jag tror nog varenda hockeyledare i Sverige skulle säga emot dig.
"Vem säger att man ska satsa långsiktigt nu?
Ja anser att om vi satsar på denna säsong med detta lag och har en god chans att vinna Guldet då ska vi faan också göra det."

Vem säger att vi ska satsa långsiktigt nu? Ska man äns kommentera ett sådant korkat uttalande?

Självklart är det, och måste vara, varje klubbs mål att satsa långsiktigt. Det finns några undantag, just nu kommer jag egentligen bara på ett, Malmö IF som på slutet av 80-talet fick en stark sponsor i ryggen och körde på "vinn guld just nu!" -taktiken. Övriga lag som Team Boro, Örebro, Vita Hästen och AIK gick det åt skogen för efter dylika satsningar.
BIF f.ö har inte en mikroskopisk möjlighet att göra en sådan satsning denna säsong, det förutsätter nämligen att vi har några penningstarka sponsorer i ryggen som vill se kortsiktiga resultat. Det har inte BIF.
Det andra alternativet är ju att värva toppspelare och finansiera dom genom att göra glädjekalkyler och chansa att vi ska ha 6000 i publiksnitt, komma till minst final och få dubbelt så mycket i sponsorpengar är föregående säsong. Detta är ju en vansinnig taktik inser ju alla.

Är du verkligen så kåt på framgång med en gång att du är villig att se BIF gå samma öde till mötes som VIK Blackhawks?

Huge:
Du säger att vi har fyra juniorer i truppen. Hur har det sett ut de senaste åren då och hur många av dom har det blivit något av? Som jag fattar är det egentligen bara Danielsson Jr. som har en någotsånär säker plats i elitlaget. Andersson/Karlsson är ju med på nåder just tills Björk blir frisk eller att Sundlöv fattar att vi behöver backförstärkning, allternativt att ngn av dessa visar sig vara supertalangar som platsar i elitserien redan som tonåringar. Allvarligt talat så händer det typ, aldrig.... Känner jag Sundlöv så värvar han ytterligare en målvakt, Lasse Karlsson kanske är ledig och han känner nog Sundlöv, dags att göra ytterst nödvändig kompisvä... ursäkta, förstärkning på målvaktsfronten kanske?

Om Hammarström känner sig åsidosatt av BIF är något allvarligt fel. Hans expertkunskaper (liksom Willy Lindströms) är ju något som dagens Brynäs MÅSTE försöka ta del av, så mycket dom kan!!! Jag hoppas inte att ledningen i BIF utvecklas till den som var på början av 90-talet. Med fraktioner, och rädslan för prestigeförlust gör det omöjligt att samarbeta eller där inbitna brynäsare vägrar lämna sin post. Mottot för dagen måste vara SAMARBETE!
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
Lilljanne: Håller med till 100%. Vi har ju redan 4 juniorer i truppen och det tycker jag är helt OK. Verkar som om Hammarström hänger upp sig mest på den dåliga juniorsatsningen och i princip har han väl rätt på den punkten. I en perfekt hockeyvärld där alla lag har samma förutsättningar från start är det säkert som han säger men nu är ju verkligheten lite annorlunda.
Nu talar han ju också lite i egen sak, ngt som man bör ta i beaktande.
Känns lite som om Hammarström kanske känner sig lite åsidosatt i föreningen och att ett par nålstick kan dom gärna ha....
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
micke: Helt rätt i ditt inlägg! Bitter är sanningen. Hammarström har rätt i sin åsikt och det känns som om han hade mer synpunkter på BIF än vad han ville säga.

Skulle det bli lockout i NHL,så kommer det tyvärr att bli en skitsäsong för BIF. Man ska inte försöka locka nått proffs till sig och när andra gör det så kommer väl inte BIF att våga "köra in" några unga spelare.Man kommer att få kämpa som satan för att klara livhanken om andra lag förstärker som det ryktas.
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
micke: Ja kan säga så här: Just nu skiter ja i vilka som spelar i dagens brynäs, om det är våra duktiga och hungriga juniorer/seniorer eller spelare som är 30 +.

Jag vill bara få hem Guldet till Gävle igen.

Sen vilka som lirar i laget och vilket genomsnitt laget ligger på, det skiter ja i som sagt.....

Vem säger att man ska satsa långsiktigt nu?
Ja anser att om vi satsar på denna säsong med detta lag och har en god chans att vinna Guldet då ska vi faan också göra det.

Sen så kan vi satsa mer långsiktigt efter det och ta in några yngre i truppen men just nu så gör Sundlöv o co helt rätt som satsar på rutinerade herrar.

För Guldet skall hem till oss igen, sen vilket lag som gör detta, det spelar ingen roll, så länge att vi vinner så....
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
Lilljanne: Visst har vissa tidigare värvningar varit underverk, lyckoträffar eller resultat av god scouting, med tanke på att BIF:s spelarbudget inte kan matcha några av de rikaste lagen. Andra har varit långt därifrån.
Förhoppningsvis spelar Luovi för en jäkligt billig penning, tyvärr tror jag inte det. Hade hockeyspelare varit så goda hade väl Tuulola om någon spelat i BIF nästa säsong. Dessutom tar ju faktiskt Luovi upp en plats i laget som möjligtvis en spelare med framtidsutsikter i BIF hade kunnat fått.
Med tanke på att vi har en snäv budget och inte kan tävla med de stora klubbarna MÅSTE vi vara bäst och klokast i att värva spelare. Värvningen av Luovi anser inte jag vara i närheten av det.
Kommentera

Sv: Sundlövs gloria på sniskan...
micke: Den här värvningen, liksom 99,9 procent av Brynäs samtliga värvningar de sista 20 åren, förklaras av den Mussepigg-ekonomi klubben har dragits med. Det är ingen slump att fbk och hv inte jagar samma spelare som Brynäs. Sett till den budget Sundlöv och tidigare värvningsansvariga haft, har dom uträttat underverk. I förhållande till den lön Louvi har i Brynäs, är han förmodligen bäst i laget. Om han platsar i ett elitserielag är en annan femma.
Självklart har Hammarström en poäng, men det är också enklare att chansa på lovande svenska spelare om man har en handfull landslagsspelare i laget. Och det gäller knappast BIF. Än.
Kommentera

Sundlövs gloria på sniskan...
Ett välkommet inlägg i dagens GD anser jag (se länk). Hammarström sågar Sundlöv rejält när det gäller Luovi-värvningen och jag håller självklart med.

"-Vad f*n håller dom på med!!??" skrek jag ut i april när man fick reda på att BIF hade värvat Luovi. Jag rabblade upp allting som Hammarström nämnde i dagens GD plus en hel del andra grejer.

Även om han har fått godkänt hittills på försäsongen kan man ju fråga sig.
-Varför värva en skade- och sjukbenägen spelare.
-Varför värva en spelare vars utvecklings- och poängkurva gått stadigt nedåt de senaste åren.

Ok, han skrev bara ett 1-årskontrakt men hade det inte varit bättre att satsa på någon yngre som kanske har en chans att fortsätta några år i BIF och bli en stöttespelare i laget framöver.

Hur många 80-talister har vi t.ex som platsar i dagens BIF? Jag får det till hela två stycken! Efter guldet -99 var det mycket tal om att det var dom gamla rävarna som fixade det (med undantag målvakten då) och att BIF skulle få ett jäkla tufft generationsskifte framöver. Nu har det gått fem år, och vi har haft ganska tufft får man väl medge. Man borde väl anta att vi använt dessa fem år till att skyffla ut de gamla och ta in de unga, och att dessa skulle vara etablerade i laget just nu, så att vi stod beredda för framtiden.
Har detta hänt? Nej. Istället värvar vi spelare som är på slutspurten av sina karriärer och inte har en chans att bli stommen i framtidens Brynäs.

Om vi hade ett tufft generationsskifte för några år sedan. Tänk bara på hur det kommer se ut om några år.

Luovi-värvningen för mig var, är och kommer förbli en ren kompisvärvning av Sundlöv. Ett tjänstefel som kommer kosta laget. Sett till övriga värvningar vet jag inte om man heller kan höja Sundlöv till skyarna. Dackell och Wahlberg var på väg hem, spelar ingen roll vem var sportchef. Sulku kom hit på inrådan av Tuulola. Viitakoski förespråkade jag för två år sedan och är naturligtvis glad att han kom hit, tyvärr två år för sent och två år äldre...
Kommentera

« · 409976