Brynäs IF

727660 inlägg · 7962 ämnen

Sundqvist - näste spelare som Sundlöv skänker bort till KHL?

« · 1232571 · » Till forumet

Sv: Sundqvist - näste spelare som Sundlöv skänker bort till KHL?
arnio: jo, men vi är ju brynäsare ;)
Kommentera

tompap71: Var väl troligen en kombination av Boorks nytänkande och Sundlövs entusiasm skulle jag tro, så båda får väl ta åt sig äran.
Eller ta på sig skulden som några säkert skulle formulera saken...    ;-)

Självklart att det var en bra affär om man ser till de förutsättningar som troligen förelegat och som vi läktarcoacher känt till.
Kommentera

Huge: Lite lustigt dock att hela diskutionen kom sig av att jag svarade Anders Bergs påstånde att Brynäs aldrig gjort en bra affär med en kort lista på några av alla bra värvningar Brynäs gjort genom åren. En lista som jag avslutade med försäjningen av Brendl. Blev inte mycket snack om de andra.
Kommentera

Gurra88:
"Skillnaden är väl att lyckade i förhållande till misslyckande är tyvärr alldeles för övervägande på misslyckade värvningar.. "

Jaså?

Då kanske du kan lista de misslyckade så jag får se dem, som motprestation lovar jag att försöka lista en längre rad av lyckade värvningar.
Kommentera

tompap71: Påståendet att dom misslyckade värvningarna skulle vara i majoritet är så korkat att det inte ens behöver kommenteras.
Ja,  förutom att det är ett felaktigt påstående förstås.
Ngt säger mig nämligen att Gurras kriterier för vad som anses vara en "lyckad" resp "misslyckad" värvning, skiljer sig ngt från hur den normalt hockeyintresserade skulle se på saken.
I Gurras värld håller en lyckad värvning minst Brendl- eller möjligtvis Markströmklass.
Allt annat betraktar han förmodligen som misslyckade värvningar.

Kommentera

Huge: Och i din värld håller en lyckad värvning VPL-klass, eller?
Kommentera

Poffa: I min värld räcker det med Djoos, Tommy Sjödin, Janne Larsson, Ove Molin, Anders Huss-klass.
Kommentera

Poffa: Nä, var har du fått det ifrån?
Har jag skrivit det eller ens antytt det nånstans?

Vi diskuterar Gurras påstående att våra misslyckade värvning är i klar majoritet jämfört med de lyckade.
Och i min värld är en lyckad värvning inte bara en kanonvärvning som överträffat alla förväntningar (även dom högt ställda) utan en lyckad värvning är också en spelare som år efter år spelar stabilt och gör sitt jobb.
Finns massor av såna spelare i varje lag, så jag vill nog hävda att andelen lyckade värvningar klart överträffar antalet misslyckade och att det är ngt som gäller för i stort sett alla lag i ES.
Kommentera

tompap71: I min värld är ex samtliga spelare i dagens Brynästrupp att betrakta som lyckade värvningar.
Kan väl sträcka mig till att OPG har lite mer att bevisa innan dom faller.
Kommentera

tompap71: Och enligt min källa så var specen inte tappad utan den stals ur Angels skåp i omklädningsrummet.
Kommentera

tompap71:"Blev inte mycket snack om de andra"

Konstigt eller? Med tanke på din ekonomiska logik.

Min tes är så här..

För det första så gör du en jämförelse mellan truperna med och utan Angell Brendl/Widing och de andra. Vad tror du hade hänt den säsongen med en målvakt av markans kaliber. Du tog dig tiden att jämföra antal mål gjorda. Ta och titta på antalet insläppta med.

Visst har Brynäs värvat bra spelare emellanåt, absolut. Men samtidigt så har det kommit många dyra floppar med. Hauthonen och Wanvig för att nämna två. Så man kanske ska göra som Huge säger, att vara lite nyanserad.

Sen vill jag hellre blicka framåt snarare än att drömma mig tillbaka till storhetstiden som dessvärre många i ledningen gör. För man hör faktiskt mer om hur det var då än några framtidsversioner.

Kommentera

GävleLasse: man kanske ska göra som Huge också brukar säga, läsa vad jag skriver. Jag jämförde med eller utan Widing, inget annat! Läs det som står, inte vad du vill att det ska stå.
Kommentera

tompap71: Det var en diger lista av stjärnor du tagit upp.. men hur många av dessa har värvats av Sundlöv?

Pär Djoos
Niclas Wallin
Tom Bisset
Davydov
Teppo Kivelä
Tommy Westlund
Tomas Sandström
Ove Molin
Steven Dixon
Eero Somervuori
Försäljningen av Brendl.
Peter Larsson
Anders Gozzi
Peter Gustavsson
Brian Rafalski
Bröderna Salming
Tord Lundström
"Tigern" Johansson
"Lill-Strimma" Svedberg
Tommy Sjödin
Marco Tuulola

Kommentera

tompap71: Spela roll vad du menade i det du skrev om Widing. Det enda jag kommenterade var ju produktionen nu och då.

Kommentera

Poffa: Sedan har vi ju den här helt värdelösa värvningen/backen som man snabbt vill glömma....Markko Tuulola. Nu ljög jag grovt.
Kommentera

Huge:Jag tycker det är ganska intressant med din Gurrafetisch... Är det ditt nya mission i livet att gnälla och klaga på honom? Bara en undran. Vi vet ju att du inte håler med honom på någon punkt. Point taken.

Dagens Brynästrupp funkar för att alla drar åt samma hål och jobbar för varandra. Hedervärt att Cz har fått ihop laget på ett så bra sätt. Men så sa han ju tidigt att detta var hans styrka. Svagheten kanske ligger mer i de där snabba besluten när man kör fast i en match.. Att besluten kommer lite för sent. Nu menar jag inte att man ska ta en T.O i panik som Tony brukar skriva så snart det inte ser bra ut på isen.

Men jag menar mer, att våga matcha lite andra spelare när man ser att tex PP't kört fast. Har man fått ihop laget på ett så bra sätt så har man ju samtidigt lyxen att just kunna röra om lite och få en positiv effekt. Det är ju liksom inte ett Bäckström/Månsson fall där Månsson inte var i närheten av det han var när han spelade med Bäckis.

Jag tycker att OPG har blandat och gett. Men i stort så tycker jag att han är ganska bra med tanke på omständigheterna. Man får ju samtidigt se att det kan vara svårt att komma in i ett så sammansvetsat gäng som Brynäs.

Kommentera

GävleLasse: Min mission härinne är att svara så sakligt och med så många underbyggda argument som möjligt när Gurra i stort sett alltid kommer med nåt i mitt tycke onyanserat eller överdrivet påstående.
Svårare är det inte. Jag kan ju inte gärna vända mig till nån annan i det läget, känns lite fel liksom.
Borde du isf inte intressera dig lite mer för Gurras egen fetisch: Sundlöv/laget/ledningen osv.
Hans mission här i livet verkar ju vara att konstant gnälla på någon eller något av dessa.
Kommentera

GävleLasse: Angående matchning eller snarare coachningen i vissa lägen så tycker jag ändå att CZ har bättrat sig efterhand och vågat lite mer.
Han verkar ju vara en tränare som tänker lite på längre sikt och då är det kanske naturligt att han också i vissa lägen låter ex vissa formationer få spela ihop under en längre tid, med baktanken att dom ska lära sig av misstagen, sas. Myntet har alltid två sidor och vad som är bäst är oerhört svårt att avgöra, ens för en tränare skulle jag tro.
OPG tycker jag ser bra ut men lite slarvig i vissa lägen trots att det verkar vara en rejäl och bestämd backtyp. Tror inte att det är ett sammansvetsat gäng som "stänger honom ute" sas, utan mer det du först är inne på: nytt gäng, ny liga, ny miljö osv.
Kommentera

Huge: Så din syn på underbyggda argument är alltså att påpeka att Gurra inte varit med när kontrakten skrev eller liknande. Detta behöver ju knappast tas upp i diskussionen.

Gurras "fetisch" med det ständig gnället på Sundlöv och Brynäs får han förklara själv. Jag håller inte med honom i mycket av det han skriver och behöver därför inte göra påpekanden i varje grej han skriver. Det blir helt enkelt för tjatigt och diskussionerna blir uttjatade och går varvet runt så att säga.

Kommentera

Huge: Ja visst har det blivit lite bättre, fast samtidigt så ljuger den bilden för Brynäs har ju inte haft de problemen i samma utsträckning 2010, det var mer alarmerande i början på säsongen.

Men kanske gjorde han rätt som inte vek från inslagen väg och det är först nu som vi skördar nyttan av den trägen så att säga.

Den stora skillnaden numera är ju att Brynäs kan spela en skitmatch och ändå vinna. Jämför detta för nåt år sedan när man gjorde BRA matcher och torskade likt förbannat. Speciellt under säsongen när vi spelade KS senast.

Kommentera

tompap71: Det har jag för det första inte ork till.. Men Sylf gjorde en väldigt bra lista för ett tag sen, med bara nått fåtal namn som jag inte höll med om.. Och listan va lång
Kommentera

Huge: Nej. jag vet inget. Men det känns väl ändå inte helt otroligt va? Att om det va det ända vi gick med på va en utlåning. Så hade nog någon khl-klubb nappat??
Kommentera

Gurra88: Du glömmer den tredje parten här. Pavel själv som hade önskemål att få lämna Brynäs när han fick erbjudandet från vilket lag det nu var.

Det kanske inte bara var pengarna utan något mer som lockade. Det finns ju många lag i KHL som inte är attraktiva att spela i. Skitlag som linger långt bort åt helvete.

Visst kan man tycka att man borde försökt mer på att hitta en lösning mer likt LHC gjorde med Weinis och Mårtensson men samtidigt så vet vi ju inte hur vändorna gått.

Nej, felet, det stora felet gjordes förrförra säsongen när man satsade på en bred spelartrupp utan att ha förankrat detta till 100% hos spelarna. Man minns med fasa hur detta mottogs med starten SSK borta när Boork fick storhetsvansinne och lämnade de bästa hemma.

Kommentera

GävleLasse: Min syn på underbyggda argument är att man helt enkelt bör ha sådana, så långt det är möjligt.
Har man inga konkreta argument (typ kontrakt eller säker insyn i verksamheten i övrigt) så återstår bara att själv spekulera i de mest troliga scenarier som varit vid handen.
Och när man inte ens lyckas komma fram till det mest sannolika scenariot så blir det enbart löjligt.
Att ex bara slänga ur sig att vi genom åren lyckats hitta betydligt fler misslyckade värvningar än lyckade diton anser jag vara helt befängt.
Kommentera

Huge: Befängt i den bemärkelsen att andra alternativ varit bättre, eller sämre ja. Men ser man på slutsumman så har mycket pengar kastats bort på spelare som t ex Hauthanen och Wanvig... Såna värvningar som dessutom var dyra är svåra att förklara bort.
Kommentera

Huge: Jag har inget speciellt emot Sundlöv eller CZ.. Men när jag tycker nått är fel, vilket händer tyvärr alldeles för ofta när det gäller dessa två så tänker jag inte be om lov innan jag skriver det här.

Och gällande värvningar.. en annan syn på saken är ju hur många som blivit mer lyckade än väntat, kontra spelare som underpresterat. Och den listan är väl tyvärr också alldeles för övervägande på det senare alternativet.

Som GL säger så tycker jag inte CZ matchar när så behövs.. och som du säger att inte göra nånting är också en typ av matchning. Visst håller jag med om, men tyvärr ändrar det inte ofta en matchbild lika mycket som det kan göra att spela mer med de som är hetast för dagen..
Kommentera

GävleLasse: Hur vet du att de var dyra? Satt du med vid kontraktsskrivningen?
Kommentera

Gurra88: Meningslöst att debattera en ev uthyrning eller inte eftersom vi inte har en aning om hur ryssarna ställde sig till det, om det öht ens var uppe till diskussion osv. Kan isf lika gärna ha varit så att en uthyrning hade varit ekonomiskt ofördelaktigare än att ta en klumpsumma.
Vi talar dock om Berg och hans påstående att vi skulle ha skänkt bort Brendl, punkt slut.
Än har vi inte fått nåt svar som utvecklar hans påstående nämnvärt.
Han gissar ju bara, som vanligt....
Kommentera

Gurra88: Bara att kolla med skattemyndigheten....
Kommentera

Gurra88: "GävleLasse: Hur vet du att de var dyra? Satt du med vid kontraktsskrivningen?"

Exakt. Bra poäng där....    :-)
Hur vet vi att Wanvig och Hauthonen var så otroligt dyra?
Och vad räknas isf som dyrt, sett till hur marknaden såg ut vid det tillfället?

Visst kostade dom pengar men några astronomiska belopp tror jag inte det handlade om. Utan att ha varit med vid kontraktsskrivandet så måste man ju ändå försöka ha nån sorts rimlig bedömning av hur dyra dom var.

Kommentera

Huge: Visst, håller med om att Berg tar mycke ur luften. Men i detta fallet behöver han inte ha så fel. Det är väl känt att Sundlöv fick låta honom gå för att han istället hade stuckit gratis.. Vilket givetvis är bättre än inget.. Men, Brendl hade nog inte klagat om han istället blivit utlånad, för så pass het va brendl att det nog var mer än ett lag som var intresserat. Får nog säga att jag tycker han är mer spännande än mårtensson.
Kommentera

Huge: Precis, för om man går på vad de presterade så gick de förmodligen gratis hit, eller t o m betalade för att få spela här.
Kommentera

Gurra88: Hmmmm...
Brendl gick för reapris och Hutten/Wanvig betalade för att spela i Brynäs.
Fler bud?    ;-))
Kommentera

Huge: Jag tror att det va ekonomiskt två av de dummaste värvningarna Sundlöv gjort..
Kommentera

Wesley: Varför diskuterar ni värvningar sen 1962?
Sundlövs fantomer ser ut så här:

Viitakoski
Sulku
Christian Sjögren
Casselstål
Petrovicky
Sachl
J.Björk
Arnason
Jokela
Felsner
Lavins
Spets
Örat
Aarnio
Hermansson
Gellerstedt
Skoog
Bicek
Salmonsson
Sabastian Karlsson
Hauhtonen
Hulkkonen
Gynge
Daniel Ström
Sperrle
Korhonen
A.Sundström
Kankanperä
Vas
Svanberg
Wanvig
Kahnberg

Föga imponerande!
Kommentera

sylf:

HAHA, fast jag tror masken är ett strå sämre !

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Masken gjorde ju bara sitt jobb:-)
Kommentera

hur kan du räkna dit kahnberg som misslyckande han har höjt sig rejält mot slutet och är brynäs tredje bästa målgörare. Dessutom är det långt kvar på säsongen PLUS! nästa säsong.. så vänta med att dömma honom.
Kommentera

sylf; nu har den misslyckade värvningen gjort två nya då, nära både trean och fyran.. men men han är så dålig...
Kommentera

Pettisbif: Rikta ditt bullshit till dom som fortfarande kritiserar honom, jag gjorde det när han stod på 1 gjort mål efter typ 25 omg. Tror inte det finns nån annan härinne heller som sitter och dissar honom nu!
Kommentera

sylf: T o mmed Berg har tystnat ;-)
Kommentera

65selander: Vafan är ni för supportrar? Gå på matchen för böveln!

Jag är inte bitter......
Kommentera

73Sjöbba: Varför åker du inte själv? Vi har ju nästan lika långt att åka din bäver ;-)
Kommentera

65selander: Blä! Jag orkar inte ens vara grinig =)
Kommentera

sylf: Aarnio Lavins Korhonen A.Sundström Spets
dom här tycker inte jag är nåra floppar.
Visst, inte några stjärnor.
Men sen måste man se vad man hade för peng att handla
för, då blir det till att handla på loppis
Kommentera

mk: "Aarnio Lavins Korhonen A.Sundström Spets
dom här tycker inte jag är nåra floppar.
Visst, inte några stjärnor.
Men sen måste man se vad man hade för peng att handla
för, då blir det till att handla på loppis"

Kan lägga till några spelare på sylfs "floplista", där det handlat om fullt godkända värvningar:

Sulku (så länge han var hel)
Petrovicky
Sachl
Hulkkonen (se Sulku)

Finns några ytterligare som är gränsfall.
Flera av värvningarna skedde dessutom under speciella förhållanden, bl.a under NHL-lockouten, då även lag som HV gick på minor.
Det handlar dessutom inte enbart om den egna kassakistan utan även om hur marknaden i stort såg ut.
Klart att Sundlöv missade ett par gånger men man ska komma ihåg att det skedde i början av hans SC-karriär och man kan lugnt säga att han nu spottat upp sig rejält och blivit riktigt varm i kläderna vad gäller värvandet.

Till sist: sylfs lista avslutas med Kahnberg.
Det tycker jag räcker för att visa hur oseriös listan är i stort.

Kommentera

Huge: Listan skrevs i höstas, då Kahna stod på ett gjort mål efter 20 omg,nu är han en helt annan spelare, likaså Sundström.
Kommentera

sylf: "Listan skrevs i höstas, då Kahna stod på ett gjort mål efter 20 omg"

Vilket visar att man inte kan bedöma en ny spelare som kommer till ett nytt lag och en ny miljö ens på 1/3 av säsongens samtliga matcher.
Dessutom är den enda skillnaden för Kahnas del att han nu sätter sina chanser, vilket han inte gjorde när hela laget spelade med ett helt annat självförtroende än det man nu visar upp. Han bidrog ändå, tillsammans med Eero, till att offensiven höjdes ett par snäpp, ett jobb som vi nu skördar frukterna av.

Kommentera

Sundlöv slipper skämmas - Sundqvist stannar. Mycket bra!
Kommentera

Anders Berg: Dixon och Dacke kvar, sen kan han börja spetsa till det!
Kommentera

« · 1232571 · »