Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1742608 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
70 Rodrigues: Har du knåpat ihop något spel eller app du kan sälja för några miljarder till Microsoft och sedan lägga hälften som spons till Brynäs?
Kommentera

70 Rodrigues:
Bring problems with a solution ;)
Kommentera

tjugo8: No shit😃 Det roliga är att det hänvisas till ekonomin så fort någon vill att det ska satsas, men inte en enda kommer med förslag på hur kassan ska växa😃😃😃😃
Kommentera

70 Rodrigues: SÄlj kåken till överpris till kommunen. Har många andra gjort.
Kommentera

KulaShaker: App, spel? Jag lirar Fia med knuff😂😂😂
Kommentera

70 Rodrigues: Brynäs har ju redovisat en massa åtgärder för att stärka kassan, vi får se vid bokslutet hur det går. En Bra Start och den rena dräkten är projekt som bland annat syftar till att stärka varumärket och öka intäkterna. Sen har det ju jobbats aktivt för att höja publiksiffrorna vilket ser ut att ha gett resultat.
Kommentera

7225: Money talks, bullshit walks. Show me the Money liksom😠😠😠
Kommentera

7225: Vi har ju (troligtvis) en rätt hyfsad spelarbudget så det gäller ju också för BZ och Bulan att se till att vi får lite prestanda för investerade pengar. Sen be till hockeygudarna att vi ska slippa allvarliga skador några år...
Kommentera

70 Rodrigues:
Hur kassan skall växa?
Jadu, som supporter boende 60 mil från Sätraåsen så är det väl ganska begränsade möjligheter man har. Min lilla droppe i kassaflödet blir souvenirer, matchtröja, besök i Gavlerinken, några inbetalningar till fansens värvning.
Dessutom passar jag på att ge Brynäs god PR och tala väl om verksamheten närhelst jag pratar med andra idrottsintresserade.... men det gör väl alla äkta Brynäsfans skulle jag tro?

Det enkla svaret är väl sponsorintäkter? Sponsorer vill synas i olika sammanhang. Sponsorer gillar när det är mycket folk på matcherna... alltså måste det till insatser för att få folk från C-moresoffan och få dom att besöka matcher live istället.
Kanske enklare sagt än gjort?... Intresset för SHL-hockey i Gävle med omnejd kanske inte rymmer fler än 4-5500 på läktaren?
Kommentera

Brynäs ute efter Elias Fälth enligt Henrik Sjöberg på expressen.
Kommentera

SnowKing: Fanns någon lista för något år sedan över klubbar i Sverige oavsätt idrott och deras sponsorintäkter. Vill minnas att Brynäs låg topp 10 i Sverige på den. Så sponsringen är det inget fel på. Tror man måste börja fylla arenan, alt stänga en del av arenan för att skapa lite tryck och få upp biljettpriserna.
Låga publiksiffror kombinerat med sveriges lägsta priser, jag vet inte vad Brynäs ska ta till för att skapa lite tryck. Jag har ett förslag om att man helt stänger övre etage förutom skybaren på veckomatcher oavsett motstånd. På så sätt kan man bibehålla priserna och på sikt höja. Det gäller att skapa ett underutbud.
Kommentera

7057: Känns som ett bra byte, vi får den 35 årige flyttfågeln Fälth och Frölunda får vår 20-åriga egna produkt Nörstebö.
Kommentera

Zzz: Vet inte om man ska skratta eller gråta. Ska vi bli nya Modo på allvar.
Kommentera

tjugo8:
Den stora frågan är hur vi (BZ) använder pengarna.
Quarterfinal öoss-stämpeln är dyr när det kommer till att signa kvalitet.
Hellre gå till ett lag som vinner/kan vinna GULD än att gå till ett lag som inte visar att det kan vinna.

Backlund-Svensson-Hanses låter tex inte som en billig SAIK-lösning.
Så fort deras och vår årsredovisning kommer ser vi om det är samma budgetförutsättningar i år igen (15-16), som även Helber presenterade i direktsändning.

Offentliga löner. Ja, tack.
Kommentera

70 Rodrigues:

14-15 hade vi samma pengar att spendera som SAIK. Enligt Helber är det lika i år igen.
Visar sig strax efter 160430.

Vi betalar dyrt för poängen...
Kommentera

7057: Vet inte om jag ska skratta eller gråta, såklart att Brynäs IF är ute efter en 35 årig föredetting😠😠😠😠
Kommentera

Zzz:
"topp 10 när det gäller sponsorintäkter"
Om man ser till vad pengarna räckte till förra säsongen så hängde man ju med riktigt bra tills skadorna blev några för många, lite för långa och framför allt på alldeles för viktiga spelare.

Nu riskerar jag väl att rullas i tjära o strös med hönsfjädrar... men, kanske måste vi ha tur med skadeläget... ha flera junisar som tar stora kliv på samma gång... samtidigt som målisarna "står på huvet" varannan match?

Är det rimligt som i år att kräva att spelare som Rödin, Salmela och Bertil ersätts när dom går sönder?
Svårt att sia om vad Vrana kunde presterat om han inte fått en så tråkig skada med lång frånvaro som följd.
Kommentera

Auchinleck:
"Hellre gå till ett lag som vinner/kan vinna GULD än gå till ett lag som inte visar att det kan vinna"
Jomendåså! På senare år är det ju bara Brynäs, Saik o Växjö som tagit guld... börjar väl snart bli dags igen! ;-)
Kommentera

7057: då kanske det är klart att Salmela lämnar? Härligt att ersätta honom med Fälth
Kommentera

70 Rodrigues: Du är ute på promenad som vanligt.
Kommentera

Tanken på Fälth är jag inte överförtjust i. Han besitter visserligen bra egenskaper och har fina meriter, men han är på nedgång i karriären och jag tycker alltid han varit liiite överskattad, inte heller direkt fysisk.
Kommentera

Tror inte BZ är ute efter Fälth just nu. Som han sagt själv, om två backar ska in är det kanske 15 alternativ han jobbar på olika "hårt". Fälth är säkert ett av dem som diskuterats i förbifarten och det kan vara det expressen snappar upp.

Tror knappast det är så att BZ lägger alla sina ägg i samma korg.
Kommentera

7225: Nä, jag är svensk, hurså?
Kommentera

70 Rodrigues:" Så många som hänvisar till Brynäs skrala ekonomi när det ska värvas. Vad beror då denna "skrala" ekonomi på? Vi vann GULD 2012, vad hände liksom? Snälla, kan någon komma med en rimlig förklaring"

Det värsta är att klubborganisationen själv av allt att döma inte vet vad som ska göras åt ekonomin. Nu har man t ex sålt eller ska sälja närmare tio spelare, ändå verkar man inte kunna eller vilja ha råd att ersätta med några tillförlitliga toppspelare.
Kommentera

ellis: Vi har väl egentligen inte så skral ekonomi, vi ligger väl i mitttensmeten med ett gäng andra föreningar.

Denna säsong som gick så avlönade vi ju t ex Rödin, Scott, Starkbaum, Salmela, Ollas, Vrana och Nick Johnson. Det är ju inga REA-löner på dem kan jag tänka mig.
Kommentera

70 Rodrigues: Nice med metall i alla fall, själv är jag mycket för 80-tals hårdrock...

Ska vi sluta tjafsa?
Kommentera

7057: Blir det Fälth istället för Salmela så klipper jag medlemskortet, igen.
Kommentera

munkas: Får bara inte hända!!!
Kommentera

ellis:

Nu säljs och köps ju inte längre kontraktslösa
spelare sen 20 år tillbaka i tiden. Så vi får
ju ingen ersättning för någon av de spelare
vi tappar/släpper. Det enda som "frigörs"
är ju den lön de hade.

Så om inte spelarbudgeten ökas så kan vi
inte ta in nya spelare som sammantaget
tjänar mer än de spelare vi tappar/släpper.
Kommentera

Tror knappast att Bz ser Fälth som ersättare för Salmela, för då har han en otroligt skev och konstig bild av hockey och spelare.
Däremot kan jag se Fälth som en ersättare till Porseland.
Och då håller jag Fälth högre än Po. Samtidigt som jag aldrig gillat Fälth.
Ser inte storheten i honom.
Men som ersättare till Salmela? Nej nej nej. Finns inte en chans i världen.
Kommentera

11 förluster på de sista 13 matcherna. Värsta facit sedan i slutet på 50-talet. Väntar fortfarande på Bulans analys.
Kommentera

7044: Det beror på Rödins skada plus en tesked otur.
Kommentera

munkas: nu visar det sig att Brynäs släpper salmela och signar fälth. Sb förklarar valet såhär:
För att Lucas Carlsson ska kunna utvecklas tar vi in fälth istället för salmela, det passar bättre för Carlssons utveckling...
Kommentera

tjugo8: grejen är ju den att det spelar inte någon roll om man har 6 Rödin i laget men ändå har ett såll i mål. Det är målvakterna som vinner och förlorar matcherna. En matchvinnande målvakt betyder mer än vad man tror.
Kommentera

HUGE !
Vadå facit på BZ; resonemang om vi värvar Fäldt ?!:)
Kommentera

Chris11:
Jag klassar inte våra målvakter som såll och m 6 Rödin hade det nog gått riktigt bra

Vilka hade före säsongerna sagt att våra 1999/2012-målvakter skulle bli avgörande för gulden?
Kommentera

tjugo8: De utvecklades ju rätt bra då?
Rautio är på toppen av sin karriär just nu och är påväg neråt I karriären så han kommer inte att utvecklas speciellt mycket.
Vi får helt enkelt hoppas på att Felix utvecklas till nya Markström annars ser det mörkt ut.
Kommentera

Chris11:

Konstigt Honken 36 år påstår själv att han fortsätter att utvecklas hela tiden. En del skribenter här på HS har ju till och med önskat att Bengtzen ska värva tillbaka honom. Varför skulle inte Rautio kunna fortsätta utvecklas under sin tid i Brynäs? Där finns ju en erkänt duktig målvaktstränare i Pekka Alcen.
Kommentera

Johan Norrström: Honken är en gud. Det är inte Rautio ;)
Kommentera

Chris11:

Bra försök. :) Men det stöder illa ditt resonemang.
Kommentera

Johan Norrström: nej men visst kan Rautio utvecklas med Pekka. Men jag tror inte att han växer ut och blir en Svedberg i den här åldern. Han får gärna överraska mig, men det finns mycket att förbättra i hans sätt att spela på. Kommer ta tid.
Felix däremot har en potential att bli en stormålvakt, gäller bara att han får ihop den mentala biten!
Kommentera

Johan Norrström: Problemet ligger i att Rautio är en målvakt som jobbar nere i butterfly längs isen, nästan som en innebandymålvakt jobbar. Peckas skola går ut på att målvakten skall jobba mer upprätt. Att en målvakt "utvecklas" vid en ålder 30+ handlar mer om att förfina sin stil. Om man har en motsatt stil till hur Pecka vill att man jobbar så kan det givetvis bli svårare. Det är på tok för sent i att få Rautio att byta stil. Därför kan det bli svårare för Pecka att jobba med Rautio.
Kommentera

Chris11: Och den potentialen skulle Felix alltså få lättare att infria om Jocke E anslutit och hållit Felix borta från målet betydligt oftare än vad Rautio sannolikt kommer att göra?
Men vad vet jag, en simpel läktarcoach.
Felix kanske behöver nöta bänk lite oftare under Jocke E för att potentialen ska visa sig....
Kommentera

Jaken: Borde du inte själv kunnat räkna ut hur BZ tänkt om det blir Fälth?
Mitt resonemang kom jag relativt enkelt fram till, men du kan väl göra ett försök själv och visa lite av dina ev kunskaper, så att vi får se om du verkar vara en trovärdig debattör som kommer med lite mer sakliga och seriösa argument än bara det sedvanliga: BZ är värdelös och hela föreningen suger.
Typ...
Kommentera

6984: Klantigt av Bengtze'n att inte tänka på det!
Kommentera

Huge: nej, vart har du läst det???
Kommentera

6984:

Säger inte att du har fel, men visst ändrade väl Honken sitt sätt att arbeta i målet till den här säsongen?
Kommentera

6984: Honken är 36 år och såvitt jag kunnat se och bedöma honom utifrån min högst modesta lekmannasynvinkel så verkar han helt klart ha förfinat sin spelstil, ngt som synts ganska bra i de matcher han stått för KHK och med ett mkt lyckat resultat, inte minst i kvalspelet mot AIK.
Så nog fan finns det bra chanser att Rautio isf borde kunna lära sig ett och annat när det gäller ev förändringar i sitt spelsätt.
Hela resonemanget du och andra för går ju dessutom ut på att Rautio i princip är körd redan från start med sin spelstil, verkar inte finnas nån som helst chans i världen att han skulle kunna förbättra sig eller som sämst fortsätta med samma spelstil och bara göra småförändringar som inte riskerar att man kastar ut barnet med badvattnet sas.
Hans stats i LHC är faktiskt riktigt bra, kan han upprepa dom siffrorna hos oss så har vi en fullt kapabel och säker målvakt, som dessutom bidragit till att vi kan lägga mer pengar på andra viktiga spelare som behövs.
Nåt som tjugo8 redan på ett mkt bra sätt visat på, även om det han skrivit egentligen känns som självklarheter som inte borde behöva påpekas.
Kommentera

Chris11:

Ja men se där. Det verkar ju inte så nattsvart ändå.
Kommentera

Chris11: Du själv tycker ju att Jocke E vore ett bättre val än Rautio.
Om Jocke E nu hade värvats , vilket högsts sannolik skulle hållaFelix borta från målet betydligt oftare än vad Rautio hade gjort, tycker du då att det gynnar Felix utveckling när det gäller att försöka få fram den enorma potential han har och som du talar om, ifall han tvingas nöta bänk betydligt oftare bakom Jocke än med Rautio som partner?
Kommentera

« · 1742608 · »