Brynäs IF

727980 inlägg · 7962 ämnen

Timrå IK-Brynäs IF lördagen den 3/12-11

« · 1445720 · » Till forumet

Sv: Timrå IK-Brynäs IF lördagen den 3/12-11
Jajjen: Varför detta jävla daltande med en FBK-fjolla?
Kommentera

Huge: Nöjd med en pinne mot jumbon Timrå, det kan bara komma ifrån en förlorare
Kommentera

Gurra88: Säger som dina polare härinne

Herregud!

Kommentera

Huge: Din gullunge Lauritz pekar på tydliga punkter ..

-bättre fart på träningar och matcher

-Tittar man på laget så har vi nästan bara offensiva forwards och det är smart av tränarna att se det och låta oss spela den hockey vi är bäst på.

En rejäl känga till föregångaren som alltså inte va tillräckligt smarta för att se det. ( eller klarade av ett sånt spel)

Kanske dags att vända på kappan innan det är för sent..

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: jag är bara nöjd om vi var tillbaka var förstaplats. Dax att börja ställa krav nu
Kommentera

MarcusElving: Blir tufft ikväll.
Motivation mot klass.
Kan gå hur som helst.
Tippar på knapp hemmaseger.
Kniper vi en pinne är jag nöjd.
Kommentera

MarcusElving: Brynäs serieledare möter tabelljumbon Timrå. Alltså, ikväll kommer säsongens mest givna torsk. 15 poäng till kvalserien.
Kommentera

Jaha, ska bli intressant att se om vi får fortsätta sväva på moln ikväll eller om Timrå plockar ner oss på jorden igen.

Timrå har väl en ganska bra form just nu, det oroar mig.

Kämpa Brynäs!

Kommentera

Burken: "De flesta sportcheferna har haft större resurser att röra sig med därför är just Sundlövs floppar extra kännbara."

Och pga mindre resurser så är kanske också Sundlövs floppar till stor del förståeliga.
Ändå är det du som varit den mest framträdande kritikern av just Sundlöv, och det är ändå honom och hans insatser för laget/föreningen samt det resultat av hans arbete som vi nu ser, som diskussionen egentligen gäller och som föranleder Boorks positiva omdömen om honom som Sporchef.
Att sen hans medarbetare som du räknar upp också har stor del i det hela är väl självklart.
Så jag har en enkel fråga till dig:
mot bakgrund av det resultat vi ser i dagsläget, tycker du att din egen envetna kritik mot Sundlöv och att han öht aldrig borde ha fått jobbet som Sportchef, känns befogad?

Kommentera

arnio: Linkan spelar inte kväll.
Kommentera

Huge: sen kostade kanske en spelare som Eero en hel del och hans lön har nog bidragit till att finansiera nyförvärv. Widing, Lavander och Ollas kostar kanske tillsammans inte mycket mer än Eero gjorde
Kommentera

Burken: "Så varför togs inte dessa komplementspelare in tidigare? AS och ES är fullt av karaktärsspelare."

Dom kanske var upptagna i andra lag just då, vad vet jag.
Eller så fanns det inga karaktärsspelare i det läget som man ansåg var tillräckligt bra för att passa in.
Finns ett otal tänkbara förklaringar på undran, som inte behöver vara konstiga på nåt sätt.
Finns det öht nåt bra och entydigt svar på frågan: varför värvade man inte den och den spelaren?
Kommentera

Jajjen: Ja, det gäller att se det man VILL se i en text, det är Gurra iaf bra på.
Det han INTE ser är som du säger: det indirekta försvaret av CZ, när han bl.a tycker att vi har en bredare trupp den här säsongen, nåt som CZ inte hade lyxen att använda sig av.

Att Basse sen tycker att det är roligare att spela den offensiva hockey vi nu gör under TJ behöver ju heller inte vara nån direkt kritik mot CZ, mer än att Basse helt enkelt gillar mer öppen hockey och vilken hockeyspelare gör inte det?

Basse är spelare och ingen tränare.
En tränare har ansvar för hela laget och lägger upp en taktik som passar de spelare/spelartyper man för tillfället förfogar över.
Mkt möjligt att CZ ifjol hade kunnat försöka spela lite mer offensivt, vilket man väl också försökte göra.
Funkade väl sådär men var iaf ett bra försök som ändå hade nåt gott med sig i form av nyttiga erfarenhet inför framtiden (läs: den här säsongen).

Mkt möjligt att även flera spelare ville spela mer offensivt ifjol men som sagt: det är tränaren som har ansvaret för laget och som bäst kan se vilken typ av spel som passar materialet.
Jag är inte så säker på att vi hade uppnått lika bra offensivt resultat ifjol, utan spelare som Ollas, Widing, Lavander och MJ och dessutom med yngre spelare (Silfverberg, Larsson, Järnkrok) som ännu inte hunnit uppnå den kapacitet och klass dom besitter idag.
Kommentera

Burken: "Man måste även kunna ge kritik när det går dåligt."

Känns inte som brist på kritik är den här GB:ns stora problem. Att två personer ständigt haussar Brynäs väger inte upp den massiva "kritik" som framförs här. Men jag har en känsla av att vettig kritik funkar även här. Skitkastning och hån av brynäsrepresentanter har däremot knappast här att göra.

Kommentera

Huge: Så varför togs inte dessa komplementspelare in tidigare? AS och ES är fullt av karaktärsspelare.
Kommentera

tompap71:Äntligen en som förstår. Det finns flera här som endast lyfter fram något när det är nånting positivt. Man måste även kunna ge kritik när det går dåligt.
Kommentera

Gurra88: "Absolut. läste även det. men nu roade jag mig i han dissade CZ i texten.. men det kanske inte du läste"

Du hajade inte det här. Heller. Min kommentar gällde en text där Lauritzen försvarade Cz.

Kommentera

tompap71: "Att bara såga eller att alltid hylla är aldrig rätt helt enkelt."

Sums it all up. Men jag tror du talar för döva öron. Människans blodtörst kan inte hantera att sprida skulden på fler än en. Vi måste ha en namngiven person att hänga. Får liksom mej att må bättre om nån annan är idioten.

Att kräva nåns avgång så fort nåt går åt helvete är obeskrivligt korkat, kortsiktigt och meningslöst. Särskilt om problemet ligger i omständigheter som inte en person rår över som t.ex. tillgången på resurser.

Kommentera

Gurra88: Skönt att se att du oxå kan erkänna dina fel:)

Nu är det bara en kvar.

Men det blir nog lika lätt som att plocka ner månen..

Kommentera

Gurra88: Sundlöv hade inte kompetensen i början och det har han erkänt också. Som vid spelar strejken. Om han hade haft den kompetens känt agenter och annat löst folk som han gör i dag så hade Brynäs sett annat ut då och även i dag. Då kan man mer skylla på dom som valde Sundlöv att bli sportchef. Men det är inte så lätt när man inte har något namn som man bara kan slänga ut. Det bästa är när man bara kan säga Sundlöv och allt är hans fel.
Kommentera

Gurra88:

Jadu Gurra, jag har jobbat åt företag som i jämförelse gjort betydligt större chansningar än så, så jag tror dig inte ;)

Men visst har det funnits tillfällen då kritik varit befogad.

Kommentera

Gurra88: "Sundlöv gör det bra nu, cred är befogad, lika mycket som kritik varit befogad tidigare år."

Intressant logik.
Det var alltså det usla jobb Sundlöv gjorde inledningsvis och som han enligt dig också skulle ha kritik för, som sen lade grunden till det resultat vi nu ser och som du ger honom cred för.
Isf bara att hoppas på att Sundlöv i fortsättningen tar dåliga beslut så ser det riktigt bra ut inför framtiden...
Kommentera

Gurra88:

Som de flesta andra Sportchefer så lyckas Sundlöv med några spelare och andra går sämre, vad kan det bero på? Vissa spelare får inte ut sitt max av olika anledningar.... skador.... passar inte ihop med omgivningen.... tränaren förstår inte använda spelaren rätt.... personliga problem m.m. m.m.

Är det i dessa lägen alltid Sundlövs fel att det inte lyckas?

Jag tror mej veta att Sundlövs börs att handla spelare för inte alltid har varit så välfylld.

Istället tror jag att han de flesta åren har fått vänta tills de penningstarka lagen plockat de spelare de vill ha, och därefter fått välja bland det som blev kvar....ibland chansa med duktiga men halvskadade spelare för att på så sätt få en klasspelare lite billigare.

Eller tror du på allvar att Sundlöv har kunnat börja säsongen i april/maj med att knyta de 5-6 spelare han helst vill ha och därefter sitta nöjd?

MEN..... som arnio säger...... det hade ju kunnat bli jättebra om alla hade sparkats som ni förändringsbenägna så kraftfullt propagerat för år ut o år in, men jag tillåter mej tvivla.

Kommentera

Stende89: Kunde inte sagt det bättre själv.
En i stort sett klockren analys av händelseförloppet sen Boorken tog över.
Vill tillägga ang det du skriver om förra säsongen och att CZ var tvungen att göra om taktiken pga alltför många offensiva talanger:
det kanske var lite förståeligt eftersom han förmodligen tog det säkra före det osäkra i det läget sas.
Mao: tryggare att försöka få de offensiva talangerna att inordna sig i ett lite mer säkert och halvdefensivt spelsätt än att försöka få gamlingarna att helt plötsligt börja spela ett spel som kanske inte riktigt passade dom i det läget.
Betänk att vi förra säsongen dels hade junisarna som kanske ännu inte riktigt var fullt mogna för det offensiva spel TJ nu har infört och att vi dessutom inte hade de komplementspelare som krävs för ett det spel vi ser idag. Tänker främst på Widing, MJ, Ollas och i viss mån Lavander.
Spelare som är jobbiga att möta och som jobbar stenhårt i alla lägen för att offensiven ska funka.
I övrigt som sagt ett klockrent inlägg.
Kommentera

tompap71: Tänk om han kört samma chansning med ett företag likt experimentet han och Boork lekte med.. Då hade han inte blivit långlivad på något företag. tro mig.

Sundlöv gör det bra nu, cred är befogad, lika mycket som kritik varit befogad tidigare år.

Kommentera

Bellar: Jag ska dricka glögg nu så jag skiter egentligen i vilket :-)
Kommentera

Honken lätt skadad så Dansk agerar backup ikväll.
Kommentera

70 Rodrigues: Var redo för en A4 med text nu:)
Kommentera

Ang matchen ikväll så vaktar Dansk båsdörren då Honken är lätt skadad.
Kommentera

70 Rodrigues: Ha ha ha...
Kommentera

Huge: När har du överhuvudtaget kommit med någon som helst negativ kritik, eller har du aldrig tyckt att det varit  befogat??
Kommentera

Burken: "Jag har svårt att tro att det beslutet är helt hans allena"

Men du verkar inte ha några som helst problem att tro att besluten är hans allena så fort det går dåligt....

Kommentera

Gurra88:

Jag vill nog påstå att Sundlöv skulle ha framgång som ledare för ett vanligt företag av Brynäs storlek i Gävleborg, för som Boork skriver är han duktig på att handskas med begränsad budget och det väger tungt här.

Kommentera

arnio: Absolut.. Ingen hade väl väntat en serieledning. Men det ska spelas 55 omgångar, om du ska stå fast vid det argument du alltid använder.

Jag för min del tycker det ser jävligt bra ut.. Och som jag sa, de har fått ihop det idag.. cred är befogat, precis som kritik var befogat föregående år.. Till skillnad från dig som gillar allt.

Kommentera

Gurra88:precis, vi ger ingen cred i medgång men skit i motgång
Kommentera

arnio: Du bollar ihop allt som har sagts på sidan någon gång och gör det till ett argument .. Emot J-20 vill jag minnas inte va speciellt många som va, även att dom fanns. dock inte jag.

Undra om det funnits rum för lika mycket misstag om sundlöv jobbat i ett vanligt företag.? Det bästa Sunlöv gjort i år är att han tillsatt en riktig tränare som kan ta vara på de tillgångar vi har. riktigt bra gjort av micke.

Kommentera

Burken:

Jag tycker det hela är mycket enkelt, Sundlöv förtjänar beröm nu när det går bra, men inte bara han utan hela gänget som ligger bakom det som lett fram dit vi är nu.

Precis som kritik mot Sundlöv har varit befogad vid tidigare misslyckanden, men även då inte bara han. 

Att bara såga eller att alltid hylla är aldrig rätt helt enkelt.

Kommentera

Burken:Jag förstår dig självklart men du skrev ju:

"Om läget varit det omvända så hade Huge, Arnio mfl haft flera bortförklaringar på lager. Nu är de bra sturska och glömmer helt alla "vi har ju bara spelat halva serien" "mycket kan  hända" och liknande fraser."

Och det är ju inte sant för både jag och Huge har ju varit med när Brynäs med sundlöv som sportchef låg sist och vi har hela tiden trott på hans långsiktiga arbete. Det är ju du och Gurra som vid medgång skruvar på er och försöker att rikta uppmärksamheten mot mig och Huge.  Visst hade Sundlöv, NC, Lauritzen, Nordan, Dackell, Hansen sparkats för någon säsong sedan och brynäs lagt ned J-20 så hade kanske framgången kommit tidigare, vem vet.

Kommentera

arnio:Jag har svårt att tro att det beslutet är helt hans allena.
Kommentera

Burken:Sundlöv har ju anställt både tränare, scoutgrupp och spelare
Kommentera

arnio:Nej, jag skrek på Sundlövs avgång då, och har gjort det fler gånger än så. Och det står jag för fortfarande. Att komma med en massa "vad var det jag sa" i efterhand med facit i hand är tyvärr väldigt lätt.

Kanske är det så att det är så enkelt att det är tränarstaben och den nya scoutinggruppen som ligger bakom framgångarna.

Givetvis har Sundlöv lärt sig av sina misstag och har utvecklats som SC under de år han suttit. Konstigt vore väl annars. Men när min kritik har kommit så har JAG ansett att den varit befogad. Jag har inte suttit och hymmlat med det alls. Precis som att jag kan erkänna att Sundlövs jobb den här säsongen har visat sig vara gott så här långt.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Kommentera

Burken:"Om läget varit det omvända så hade Huge, Arnio mfl haft flera bortförklaringar på lager. "

Hallå, nu är det ju så att jag hela tiden har stått bakom Sundlövs arbete i stort och hela tidet trott på hans långsiktiga strategi. I de motgångar Brynäs har haft så har jag försvarat brynäs ledning, spelare och tränare och förstås även J-20 satsningen. Inte skrek jag på allas avgång ens när vi spelade kvalserie...gisses

Kommentera

Gurra88: Om läget varit det omvända så hade Huge, Arnio mfl haft flera bortförklaringar på lager. Nu är de bra sturska och glömmer helt alla "vi har ju bara spelat halva serien" "mycket kan hända" och liknande fraser.

Jag är glad att Brynäs går så bra och det är skoj att se Brynäs spela. Det finns inte en enda skribent här som kan ändra på det. Allra helst ett fåtal som helt glömmer bort allt de skrivit om serieledningar, tabellplaceringar innan när Brynäs legat skrynkligt till.
Kommentera

Jajjen: Absolut. läste även det. men nu roade jag mig i han dissade CZ i texten.. men det kanske inte du läste
Kommentera

mk: Det gör mig absolut ingenting. Jag trodde Tommy var en CZjunior. Därför kändes det väldigt hopplöst och tråkigt inför denna säsongen. Men jag har verkligen blivit överbevisad..

tyvärr inte sett tillräckligt mycket Modomatcher för att kommentera Uffe, men man kan väl titta på tabellen för att konstatera att det inte gått som tåget.. Dock är jag inte särskilt imponerad av vad firma Foppa/Näslund skrapat ihop så är väl inte jätteförvånad.

Som sagt.. äter gärna upp mina tvivel på Tommy. Äntligen en tränare av klass.

Kommentera

Gurra88: Lite godtycklig genomgång av texten i Sundsvalls Tidning. Du missar t.ex. Lauritzens "vi har en mycket bredare trupp än tidigare...". Men det kanske inte passar in i din enögda världsbild?

Kommentera

Clarence: Ja men den där jävla Sundlöv håller på att sabba allt med med mål som "leda svensk hockey" yada yada. Vicken idiot! Han värva Hauthwhatever tessempel. AVGÅ ALLA!!!
Kommentera

Ja stort bakslag kanske var att ta i lite för mycket. ;p

Men säsongen började inge vidare och det kändes stökigt i laget på nått sätt. Efter Jul fick man igång PP/BP spelet och det gjorde mycket anser jag att man låg topp-3 andra halvan av säsongen.

Tycker dock att NC förlitade offensiven för mycket på få spelare och när dessa blev skadade så fanns det lixom ingen som tog efter, dom andra spelarna var ju van att lira defensivt och när dom helt plötsligt fick chansen att gå fram så gick det inte riktigt och det var väl lite där det låste sig.
Självklart är det också otur med skador på Järnkrok och Dackell samt slitage på Ekholm.

Reslutatet med att laget låg i toppen efter jul och lite snörpligt åkte ur i kvarten är väl inget bakslag men hans taktik blev ett bakslag.  ^^

Kommentera

Jajjen: "Själv anser jag att huvudmålet måste vara att undvika kvalserien."

Så då skulle du vara nöjd? Är det ribban  du tycker föreningen ska ha?

Kommentera

« · 1445720 · »