Brynäs IF

727036 inlägg · 7960 ämnen

Uppehållssnack

« · 1197662 · » Till forumet

Sv: Uppehållssnack
GävleLasse:

Ingen bolltalang direkt;)
Hans största merit var nog när han och EBS (bandy) mötte Sollentuna där en viss Mats Sundin spelade,det fick man höra några ggr;))
Kommentera

Poffa: Min teori bygger öht inte på Nyströms ev lagsympatier om du nu tror det, men jag förstår att du hade önskat att det vore så enkelt.
Jag har bara fått uppfattningen att Nyström i sina skriverier har ett extra gott öga till Modo, men jag kan ju ha fel.
Poängen kvarstår oavsett var Nyströms lagsympatier nu ligger:
det tydligen skillnad på tiggarbrev och tiggarbrev....
Kommentera

Huge: Var spekuleras det om det, sa du? Vi försöker bara komma på kreativa sätt att få ut så mycket som möjligt ur det hela. De tvingas inte till att avstå från lön, de väljer att skänka pengar till klubben de älskar. Och att avstå från lön är ett bättre sätt för alla parter än någon annan form av gåva. Kreativt tänkande, kallas det.

Kommentera

Huge: Först ska man kolla vilka lagsympatier Nyström har, sedan har det inget med saken att göra. Hur ska du ha det?
Kommentera

Bissett19: "Eftersom jag har haft Nyström som klasskamrat från åk 1-7 så kan jag berätta att då var Nyström ett STORT Frölundafan,"

Säger väl iofs inte nåt om var hans sympatier ligger idag.
Och med tanke på att han skriver som en vindflöjel så är det väl ingen dum gissning att han också har bytt favoritlag sen han gick i 7:an... :-)
Och vem minns inte Bros?
Frölundas mest hatade spelare i ett par säsonger.
"Brosdjävel" fick han heta av Hovetpubliken vilket förstås tydde på att publiken gärna hade sett honom i det egna laget...
Kommentera

Poffa:

Det är fantastiskt vackert av dessa killar att finansiera Foppas inträde i Modo,men är det Foppa som betalar dessa spelare för sin egen lön i Modo?:)))
Kommentera

Bissett19: Bah. Foppas lön kan till och med jag betala.
Kommentera

Poffa:

Är Salomonssons pengar slut eller?
Kommentera

Bissett19: Han håller på att betala av böterna för rattfyllan.
Kommentera

Poffa: "Först ska man kolla vilka lagsympatier Nyström har, sedan har det inget med saken att göra. Hur ska du ha det?"

Mkt enkelt.
Det var en liten vink om att Nyströms ev lagsympatier för Modo kunde ha ngt med vinklingen att göra.
Om det nu inte är på det viset så ändrar väl inte det på min huvudsakliga invändning: att Expressen verkar göra skillnad på "tiggarbrev" och "tiggarbrev"?
I princip anser jag nämligen att det inte är nån skillnad på resp ledningars agerande i det här fallet.
Kommentera

Huge: Så det du säger är att ditt "tips till utredarna" egentligen är något som vi helt ska bortse från när vi söker svar på din ursprungliga fråga, varför tiggarbrev vinklas olika?
Kommentera

Poffa: "Var spekuleras det om det, sa du?"

Ja, var det inte nån i er bok som redogjorde för ett tänkbart tillvägagångssätt för att rent tekniskt få ut så mkt som möjligt av stjärnornas gåvor? Det har jag öht inte haft nån synpunkt på, även om det säkert hos många kan uppfattas som ett försök att (iofs helt lagligt) skatteplanera, sas.

Min poäng är att det inte är nån principiell skillnad mellan att avstå sin lön och att skänka pengar till klubben.
I båda fallen väljer du ju faktiskt som spelare att avstå från egna pengar.
Om du sen kallar det för att avstå lön eller skänka av sparade pengar är väl isf bara en semantisk fråga.
Kommentera

Huge: Se där, du valde lämpligt nog att inte citera dig själv korrekt. Tidigare tvingades de avstå lön, nu har tvånget försvunnit.
Kommentera

Poffa: Det jag säger är att OM Nyström nu skulle vara Modoit så går det inte att bortse från att Expressens vinkling kan ha ngt med hans ev sympatier att göra. Min teori bygger ju delvis på att han faktiskt ÄR Modoit och inget annat.
Och om han nu INTE skulle vara Modoit så ändrar det inte på sakfrågan:
att Expressen i det här fallet (och för övrigt även i många andra fall) är inkonsekventa i sina beskrivningar.
Kommentera

Huge: "Min teori bygger ju delvis på att han faktiskt ÄR Modoit och inget annat."

"Min teori bygger öht inte på Nyströms ev lagsympatier om du nu tror det, men jag förstår att du hade önskat att det vore så enkelt."

Vad sa du nu att din teori byggde på? Jag är inte helt säker på att jag förstått dig.

Kommentera

Poffa: "Se där, du valde lämpligt nog att inte citera dig själv korrekt. Tidigare tvingades de avstå lön, nu har tvånget försvunnit."

????

Det var Gävlelasse som jag citerade när han talade om att våra spelare skulle tvingas avstå lön för att värva Nordquist och att Expressen skulle ha vinklat det på det sättet.
I både Brynäs och Modos fall har ju inget tvång förekommit vilket jag heller aldrig påstått.
Jag har däremot likställt det med en form av tvång i så måtto att spelarna kanske har känt sig tvingade att ställa upp när klubbarna har behövt akut ekonomisk hjälp.
Tror att du missuppfattat det hela.
Kommentera

Huge: "Nu spekuleras det i Modoboken om att deras "stjärnor" i ngn form och i slutändan faktiskt tvingas avstå del av sin lön, trots att det står att man skänker av sina pengar."

Nej, jag har inte missuppfattat dig. Du skriver tydligt och klart att vi spekulerat i att Modos stjärnor faktiskt tvingas avstå del av sin lön, men att det omskrivs till att skänka pengar.

Kommentera

Poffa: "Vad sa du nu att din teori byggde på?"

Min TEORI i just det här specifika fallet om varför Expressen valt att inte vinkla Modos agerande som "tiggeri" är att Nyström är Modoit, eftersom jag tror att han är det.

Min ÅSIKT är att Expressen och media överlag har en tendens att vinkla saker och ting rent generellt, och att den här artikeln är ett bra exempel.
Kommentera

Jajjen: Nä, jag tror faktiskt att många av de som skänkte pengar och bor på västkusten och andra ställen långt ifrån Gävle, inte går på hemmamatcherna speciellt ofta. Och det har jag givetvis förståelse för. Vem fan skulle egentligen kunna vara det, om man har jobb osv?
Kommentera

Huge: Bra, då har du till slut kommit fram till vad din teori bygger på. Det tog en stund och var lite motsägelsefullt ett tag, men trägen vinner.
Kommentera

Poffa: Det verkar ha uppstått ett språkligt missförstånd här.
När jag säger "tvingas avstå sin lön" så menar jag självfallet inte att ni har spekulerat i att Modo skulle ha TVINGAT sina stjärnor att skänka pengar.
Inte ens JAG är så konspiratorisk.
Det jag menar är att det inte är nån principiell skillnad mellan att "tvingas avstå sin lön" och att "tvingas skänka pengar".
Det lilla ordet "tvingas" i har uppenbarligen ställt till det, ser jag nu.
Ta bort ordet "tvingas" i båda satserna så tror jag att du förstår vad jag menar.
Kommentera

Poffa: Att det tog sån tid får jag skylla på den sena timmen.
Började jobba 0430 i morse och det börjar gå runt i skallen nu.
Tur man är ledig i morrn..
;-)
Kommentera

När ska det lossna för Kahna och Eero? =)
Kommentera

Anders Berg:

När ska Anders Berg se en Brynäsmatch?
Kommentera

När landar Widings ersättare?
Kommentera

Bissett19: När han blir Brynässupporter?
Kommentera

Huge: Men om du är ute efter "Vinkeln" som murvlarna valt så är det kanske inte så konstigt. Det är ju två helt olika grejer. Modo hade ett krismöte och i samband med det ERBJÖD sig spelarna att skänka pengar...

Sundlöv gick ut med ett brev där han "tiggde" pengar.

En viss skillnad.
Kommentera

21olsson:

Tumme upp för entusiasmen Olsson
Tumme ned för trådbenämningen...

Detta är på väg o bli en enda sörja...dags o bumpa tråden Ishockey....???
Moderatorer...styr upp!
Kommentera

GävleLasse: "Men om du är ute efter "Vinkeln" som murvlarna valt så är det kanske inte så konstigt. Det är ju två helt olika grejer. Modo hade ett krismöte och i samband med det ERBJÖD sig spelarna att skänka pengar...

Sundlöv gick ut med ett brev där han "tiggde" pengar.

En viss skillnad."

Modo tiggde ju av spelarna för flera veckor sedan, du måste ha missat det.
Kommentera

arnio: Det är fortfarande en jäkla skillnad mellan att lägga fram den finansiella situationen för spelare/ledare än att skicka ut ett brev till medlemmarna i föreningen.
Kommentera

GävleLasse: Jaha då börjas det.. Kanske skulle ha haft Kudden kvar ändå..
Kommentera

Lindström: Fan va jobbigt. Ja en ny back skulle inte vara dumt nu. Att få tag på en back som bidrar offensivt som Lasse de kan man nog se sig i stjärnorna efter.
Kommentera

Venom: Japp tror inte Bofors eller Sundsvall har nån till övers...
Kommentera

Venom: Piiip piip piip piip också!
Kommentera

Lindström:

Illa illa.
Vad gör Mormor?
Kommentera

Bissett19: Stoppar huvet i sanden till jul upehållet när vi ligger 11.. Sen kommer en frälsare från As troligen från Oskarshamn. Som gör 1 mål och 1 ass på dom återstående matcherna.
Kommentera

tjugo8: När jag läser inläggen efteråt nu så borde jag inte haft det här namnet på tråden.. :) inte mycket som handlar om hockey i inläggen just nu.
Kommentera

Bissett19: En annan spelartyp men Jonathan Carlsson vore väl bra. Låt Hietanen, Bertilsson och Nolander ta de offensiva rollerna.
Kommentera

Huss: Ingen av dom du nämner kan ersätta Jonsson. Inte i närheten. Längden på Jonssons frånvaro kommer att avgöra i vilken serie Brynäs spelar nästa säsong. Så viktig är han. Jävlar!
Kommentera

Jajjen: Dom kan fråga om Custemo vill spela han var i samma klass som LJ:)
Kommentera

GävleLasse: "Men om du är ute efter "Vinkeln" som murvlarna valt så är det kanske inte så konstigt. Det är ju två helt olika grejer. Modo hade ett krismöte och i samband med det ERBJÖD sig spelarna att skänka pengar..."

Poängen är att krismötet kom i ett senare skede.
Som arnio påpekar: du verkar ha missat att Modo tidigare bett sina stjärnor om ekonomisk hjälp. Det hävdar iaf Expressen själva och inget talar emot den saken såvitt jag vet.
Vet inte vad du lägger i begreppet "tiggeri" men i min värld är det tiggeri att be ngn om ekonomisk hjälp, oavsett om du ber om hjälp från spelare/ledare eller från medlemmarna?
Den enda skillnaden är att pengarna i vårt var öronmärkta för en specifik spelare (Nordquist) medan Modos pengar inte var öronmärkta.
Detta är såvitt jag kan se den enda skillnaden i det här fallet.
Kommentera

Huge: Oavsett vad som hänt i Modo så hade du försvarat detta om det hänt i Brynäs. Att du gnäller över att media lägger fram detta på ett visst sätt är bara löjligt från din sida.

Hade det varit så att Dackell, LJ och de andra "stjärnorna" i Brynäs hade gjort samma sak så hade Du, Arnio och de andra suttit här med tårkanalerna fula och pratat om klubbhjärta och liknande.

Sitt inte och hyckla nu..
Kommentera

Anders Berg: När kommer Brendls ersättare?
Kommentera

GävleLasse: Det var ett evigt hackande på Huge, ibland tror jag att du och några till helt enkelt struntar i att försöka ta in vad han skriver, istället så spyr ni galla automatiskt över honom.
Försök att ta in vad han skriver. Det är så tydligt och enkelt så att mina små barn här hemma fattar också.......
Jag håller fullständigt med honom i det han vill få fram ang,
pengar till Modo via aktiva spelare vs pengar till Brynäs/andra klubbar? via fans, aktivaspelare? och gamla spelare?
Kommentera

Wesley: Grundbulten i hela grejen är ju att Huge tycker att tidningarna är onyanserade och skriver skit om Brynäs. Att du håller med honom får stå för dig.
Kommentera

Jajjen:
Han är knappast skillnaden på vilken serie vi spelar i nästa år.Så viktig är han inte,han är ok framåt o snudd på katastrof bakåt.
Kommentera

GävleLasse: Om du hade hängt med från början så hade du kanske noterat att jag skrev så här i mitt första inlägg i frågan:

"Inte för att jag vill nedvärdera "stjärnornas" initiativ, det är absolut hedervärt och ngt att vara stolt över som Modoit, men intressant att se hur media kan vinkla saker och ting..."

Mao så hade jag självfallet varit lika stolt som Brynäsare och ev suttit här med fyllda tårkanaler och pratat om klubbhjärta och liknande.
Men nu är det liksom inte det som är sakfrågan, vilket jag trodde att du hade förstått vid det här laget.
Kommentera

Huge: Nej sakfrågan gällde ju tidningarnas vinkel vilket jag anser vara helt riktig med tanke på att det är stor skillnad mellan att skicka ut tiggarbrev till medlemmarna och att be om ekonomisk hjälp av spelarna.

Hur mycket hjälp fick Brynäs av SINA spelare?
Kommentera

GävleLasse: Grundbulten i mitt resonemang är inte att tidningarna skulle ha nåt emot just Brynäs utan att dom rent generellt har en tendens att överdriva och skriva onyanserat ,oavsett vilket lag eller vilken fråga i övrigt som det gäller.
Tycker snarare att det är lite märkligt att inte fler har uppmärksammat medias inkonsekvens eftersom det blev sån uppståndelse över Sundlövs tiggarbrev men inte alls samma krigsrubriker när Modo i princip agerat likadant.
Kommentera

« · 1197662 · »