Brynäs IF

727751 inlägg · 7961 ämnen

Vad händer här

« · 2428208 · » Till forumet

Sv: Vad händer här
Davey85: Brynäs målvakter har inte levererat och inga egenfostrade målvakter kommer upp, spelar ingen roll längre vilken målvaktstränare vi har.

Pekka Alcén, det är vad Brynäs saknar.

Problemet för de flesta är ju att han är en "hemvändare" då, så han kan vi ju inte kontakta.
Kommentera

Inkazar:
Lägg ihop alla märkliga beslut och summan blir ett väl förankrat lag på nedre halvan.
Brynäs behöver beslut i stort och smått som bryter mellanmjölkskulturen.
Blomqvist in. Är det ett kulturbrytande eller kulturbevarande beslut?
Vi behöver stärka upp fjärdefemman eftersom lagbygget är kaputt.

Nedre halvan IF.
Kommentera

waker: Det är väl ändå lite skillnad? Pecka Alcén har bevisade resultat och erfarenhet inom yrket. Lite annat än vad man kan säga om sonen innan han fick ett 4-årskontrakt i cornflakespaketet.
Kommentera

kulltorp: "Skapa ett kärlekforum vetja. Där ni kan älska erat lag ohämmat i nöd och lust och aldrig kritisera. Stackars Brynäsforumet som måste stå ut med er.

Det här är spelarnas jobb, supportrar är den betalande konsumenten.

Om jag gör ett dåligt jobb så får jag också höra det av mina kunder."

Klockrent! Det har jag försökt att förklara för folk under många år men det verkar inte gå ändå fram för vissa och för vissa går inte alls. Vi supportar betalar spelarnas löner och ska självklart ställa krav. Det handlar heller inte om något annat än konstruktivt kritik.
Kommentera

lapad: "Det handlar heller inte om något annat än konstruktivt kritik."

Kanske bara är jag, men tycker mig se en hel del kritik som inte är särskilt konstruktiv.
Kommentera

JohnnyBotox: Jag talar bara för min egen del
Kommentera

JohnnyBotox: Det mår så vara, men vilket företag med betalande kunder är förskonade från detta? Gud ska veta vad mycket skit man fått både obefogad men även befogad i sin yrkesroll, på individnivå. Varför ska ansvariga för Brynäs eller spelare slippa detta när de inte utför ett bra jobb och kunderna är missnöjda?
Kommentera

Bulten: Är alltså resonemanget att "alla andra gör ju så, då är det ok"?

Tycker att man kan tänka lite på vad man häver ur sig, det är bara det. Jag försöker inte spela helgon, jag kan gapa ganska rejält hemma för mig själv i affekt under matcher och har säkert skrivit något mindre genomtänkt här också. Men ibland får iaf jag känslan av att det ska vara VM i oförskämdheter för att synas, att vara värst.

Allt måste ju inte vara konstruktivt heller, klart att man kan skriva "riktigt dåligt ingripande av Lindbäck där" t.ex. det är ju inte konstruktivt, men det är heller inte elakt. Men att skriva "jävla pissmålvakt, gå och dö" är ju på en annan nivå och det är väl den typen av inlägg man kanske ska hålla inne med.

Sedan är det också saker som inte är befogade, att skriva "vi har fyra fjärdecentrar" är ju inte ens i närheten av sanning (vi har ju Larsson). Det blir så löjligt överdrivet ibland.
Kommentera

Bulten: "Gud ska veta vad mycket skit man fått både obefogad men även befogad i sin yrkesroll, på individnivå."

Och när du anser att du fått obefogad kritik i din yrkesroll från personer jag antar inte är lika insatta i ditt jobb som du själv är, vad säger du då till kritikerna?
Kommentera

Huge: Löser det så att det blir så bra som möjligt för kunden. Vad säger du när kritiken är befogad? Eller vänta, nej inte en gång till
Kommentera

Huge: Antag att du åker taxi och chauffören bryter mot alla möjliga trafikregler. Du skickar in ett klagomål och det visar sig att chauffören saknar körkort men fick jobbet eftersom hans kompis är chef på företaget. I det läget, skulle du acceptera taxichauffören som en professionell yrkesman som gör ett bra jobb, eller skulle du kritisera och ifrågasätta dennes yrkesutövning?
Kommentera

JohnnyBotox: "Är alltså resonemanget att "alla andra gör ju så, då är det ok"?"

När sa jag det? Jag sa bara att det ska vara så himla synd om brynäsledningen när de får kritik när produkten de erbjuder är för dålig.

""jävla pissmålvakt, gå och dö" är ju på en annan nivå och det är väl den typen av inlägg man kanske ska hålla inne med."

Har någon ens sagt så eller var det något du hittade på för att påvisa en sak som inte stämmer? För skulle säga att kritiken mot Lindbäck inte är på den nivån. Den typen av inlägg hoppas jag innebär block härifrån. Men man måste få tycka att han inte håller på denna nivån, att det är förjävligt att man fumlade bort Veini, att det är förjävligt att man gav bort en så viktig roll som sportchefsrollen till en obeprövad kille. Att det är för jävligt att vi har en målvaktstränare på 50% som prioriterar:
1. Padel
2. Hockey
Kommentera

Bulten: Ok, men vad säger du isf till kunden när du anser att dennes kritik mot ditt beslut har varit obefogad? Det är ju det jag undrar över.
Kommentera

Huge: Nu har du förmodligen inte jobbat inom någon form av service. Men jag hade förklarat min syn och sen ändå löst problemet. för kunden. Så absolut, Alcén får gärna tycka att kritiken är obefogad sålänge han åtgärdar problemet med en alldeles för svag produkt till oss kunder.
Kommentera

Bulten: Jag skrev inte att du sade så, men jag frågade om det är resonemanget, för det var det som antyddes (tolkade jag).

Nej, ingen har skrivit exakt så och det sade jag inte heller. Jag försökte belysa att man kan framföra icke-konstruktiv kritik på olika nivå och att det ibland tenderar att bli en ganska låg nivå ibland för att synas eller sticka ut. Men jag kan nog gå tillbaka i historiken och hitta ett och annat på den nivån, men förmodar (som du nämner) också att en del inlägg tagit bort av moderatorer.

Lindbäck har inte imponerat på mig heller, upplägget med Honken kan man definitivt ifrågasätta. Men vågar mig inte på att gissa varför detta upplägg valts. Jag vet helt enkelt inte och jag vill inte skapa mig en egen sanning, utan får helt enkelt acceptera att det är som det är. Jag har ändå något slags förtroende för Svedman och Bosse Bank och hoppas att svågerpolitik är något de försöker tvätta bort. Jag litar på att om de anser att Alcén inte håller måttet så vågar de ta obekväma beslut.
Kommentera

Peja: Känns aningen överdrivet att påstå att Alcén bryter mot alla trafikregler😅
Men poängen kvarstår ;)
Kommentera

Bulten: Pecks var helt oerfaren när han blev målvakts coach i Brynäs men blev erfaren med tiden.
Kommentera

Bulten: Har jobbat som bl.a bussförare/taxiförare i sammanlagt ca 30 år.
Du svarar ändå inte på frågan: HUR och med vilka argument förklarar du för din oinsatte kund varför du anser att dennes kritik varit obefogad?
Kommentera

Axle San: Verkligen sant. men vi har inte råd att lära upp folk just nu om vi ska ta något kliv någon gång. Brynäs är inte komvux
Kommentera

Huge: Jo jag svarar, jag förklarar min syn på det, varför jag agerat som jag gjort och om något eventuellt varit bortom min kontroll. När det är sagt så löser jag ändå problemet för kunden. Så åter igen, Alcén får tycka att kritiken är obefogad sålänge han åtgärdar problemet för sina kunder.
Kommentera

Bulten: samt att chansen att de ska falla väl ut är så otroligt liten och bara på ren chans. Så jobbar man inte professionellt, hoppas. Utan man jobbar systematiskt med sannolikheter på sin sida.

Dessutom är det en extrem skillnad att vara målvaktstränare och GM..
Kommentera

Bulten: Och vad får dig att tro att Alcen INTE försöker åtgärda lagets problem, bara för att du som oinsatt tycker/tror att han tar felaktiga beslut utan att du vet nåt om hans beslutsunderlag?

Återigen: din kund som är oinsatt/ovetande om dina förutsättningar när du tar ett beslut om nåt som sen har påverkat kunden ifråga negativt, kritiserar dig för dåligt utfört jobb/taget beslut och du anser kritiken vara obefogad.
Varför anser du det?
Hur kan en motivering till kunden från din sida om varför du tycker att kritiken är obefogad se ut?
Vore kul att få veta, det har du fortfarande inte svarat på, mer än att du försöker lösa problemet.
Vilket inte är nåt svar på det jag undrar över.
Kommentera

Huge: Det är jag helt övertygad om att han försöker men oförmögen att lösa det bland erfarna konkurrenter.
Hade jag dragit din harang varje gång om att kunden är oinsatt och ovetandes om varför jag gjort som jag gjort när jag fått kritik så hade jag inte haft en endast kund kvar.
Kommentera

Bulten: Varför skulle han vara oförmogen att lösa det? Ge mig dina starkaste argument nu.
Kommentera

Bulten: Det är irrelevant för dagens organisationsbygge att Pecka Alcén var en oerfaren målvaktstränare och Micke Sundlöv en oerfaren sportchef när de fick sina jobb för x antal år sedan. Alcén tillhörde den första generationens målvaktstränare och Sundlöv den första generationens sportchefer. Självklart var alla som anställdes i de nya rollerna då oerfarna. Det var samma sak hos konkurrenterna. Nu har konkurrenterna erfarna proffs på de positionerna medan Brynäs fortsätter att rekrytera som på 90-talet.
Kommentera

Lite komiskt endå att Roy värvas som ersättare för Wille men får inte spela.
Kan bara hända Brynäs...
Minns när Dima värvades och gick sönder första träningen.
Sånt här strul är Brynäs experter på att hamna i.
Förmodligen två siffrigt ikväll. Dessutom Lindbäck i mål..
Linus Lindblom gör vårt tröstmål.
Kommentera

jok3rn: Nä, Karhunen står
Kommentera

jok3rn: men nu får du väl ge dig. Bollen ligger hos migrationsverket som ska godkänna arbetstillstånd.
Kommentera

JawKee: det är väl bara att se till meriter, resultat och flertalet tidigare beslut för att inse att sannolikheten att allt magiskt nu bara ska vända inte kommer att ske.
Kommentera

Supportern: Nej, med tanke på hur ny han är så kan man inte se över meriter, resultat och flertalet tidigare beslut. Det finns för lite information för att kunna göra en god analys. När säsongen är över kan man göra en fullständig analys av säsongen och vad som gått bra, och mindre bra.
Kommentera

JawKee: va? De var ett konstigt sett att se på det i en extremt resultatkrävande bransch.

Visst han kan vara hur bra som helst på jobbet men då borde det nog redan synts tidigare. Han skulle kunna bli det, men vad talar för det?

Oavsett så är det bara en chansning. Chansningar är något Brynäs tycket om att göra, men Chansningar är sällan något som faller väl ut. Man borde istället ägna sig åt kalkylerade risker. Att se på tidigare erfarenhet och resultat tillsammans med typ av byggen för att se att det matchar med vad man vill som förening.

Jag skulle vända på det hela. Vad talat för att han någonsin kommer lyckas vända på detta?
Kommentera

JawKee: "Varför skulle han vara oförmogen att lösa det? Ge mig dina starkaste argument nu."

Based on a true story
Kommentera

Peja: Håller fullständigt med, däremot kan kan tycka att Pecka skulle kunna vara ett bra alternativ nu. Men då inte pga brynäskopplingen utan för att han har dokumenterat bra resultat med målvakter. Plus att jag riktigt föraktar lösningen man gjort med Honken.
Kommentera

JawKee: "Det finns för lite information för att kunna göra en god analys. När säsongen är över kan man göra en fullständig analys av säsongen och vad som gått bra, och mindre bra."

Att man gått totalt snett gällande mv-sammansättningen och gått in i säsongen med för tunn trupp kan man väl se redan nu. Det behöver man väl knappast vänta tills säsongen är över för att göra en analys av?
Kommentera

Då saknas alltså Kinnvall, Sklenicka, Scott, Roy och Strömgren i kväll. Livet är underbart!
Kommentera

Mattson: Ja, det måste vara Honkens och Alcens fel.
Amatörer som aldrig borde ha blivit anställda...
Kommentera

jok3rn: bökigare med att få till alla papper för utom EU-spelare. HV hade inte alla tillstånd för Nick Shore senast.
Kommentera

Carlo: Vi får se om tillståndet går igenom innan kontraktet löper ut.
Det hade verkligen varit något att skriva ner i den stora brynäsfadäsboken i så fall…
Herregud.
Kommentera

Supportern: Alla gör chansningar. Men andra lag har bättre scoutingverksamhet. Jag tycker att man ska hålla sig med att dra en slutsats och en fullständig analys innan säsongen är över.
Det finns saker som talar emot, självklart.
Jag tycker man har visat initiativförmåga och jag tror att det fortfarande är saker som kommer att hända.
Jag är helt okej med att man kritiserar och ser indikationer, men inte att döma ut honom som värdelös på sitt jobb när säsongen inte ens är över än.
Kommentera

munkas: man kan ju inte klandra Brynäs för migrationsverkets tröghet dock. Byråkratin som råder innanför dom väggarna skulle få sovjet att bli avundsjuka.
Kommentera

Ove Myling: Ja, det har man. Men beror det på Sportchefen? När man talade om MV-uppsättningen innan säsongen så fick man höra "SHL's starkaste målvaktspar". Sen att man inte spelade Veini och la alla kort på Lindbäck kan jag hålla med om är ett misslyckande. Men är det sportchefens fel?
Jag håller inte med om att vi gick in i säsongen med för tunn trupp. Innan säsongen började vill jag minnas att de flesta var väldigt positiva. Problemet ligger ju i att spelare inte har presterat generellt. Problemet ligger också i att vissa spelare inte har velat göra det hårda jobbet som krävs i det spelsystem Manner har satt upp. Spelare som typ Timashov som är en "lirare".

Vad ska vi lasta sportchefen för, och vad ska vi inte lasta honom för?

Min poäng är, man kan göra analyser innan säsongen är över. Men att göra en fullständig analys redan nu och döma ut Alcén som ett misslyckande blir inte rättvist.
Kommentera

Bulten: Som jag anade, inga argument alls. ;)
Kommentera

JawKee: Om man tar Timashov som exempel. När han värvades uppgavs att Alcén hade koll på honom eftersom de spelat 6 matcher tillsammans i Mora när Timashov var U18-spelare. Om den spelaren visar sig sakna karaktär, beror det då på sportchefen eller tränaren?

Även innan Alcén var sportchef var han ju involverad i övertalningskampanjer. Patrik Berglund sa citat att Alcén hade "tjatat hål i huvudet på honom" om att komma till Brynäs. De var bekanta sedan många år tillbaka.

Det gick sådär med Berglunds sejour i Brynäs.
Kommentera

Peja: Värvade Alcén Timashov? Och det var ju knappast Alcéns fel att Berglund inte kunde prestera.
Kommentera

JawKee:
Alcén värvade Dima, JA!
Berglund och Alcén är nära vänner. Bra omdöme... 😳
Berglund är och har länge varit rätt pigg på spriten om man säger så. Bodde på helt enkelt under sin tid i Gävle.
Sen ingen rök utan eld... jag vet saker som jag inte tänker gå ut med här. Men är han en svärmorsdröm tror ni?
Kommentera

Peja: Hur många härinne gnällde och kritiserade Alcen för att han ville värva Berglund då?
Vill minnas att det väl mer eller mindre uppstod en hyllningskör härinne, både när ryktet uppstod och inte minst när värvningen var i hamn.
Klart att det kändes som lite av en halvchansning, dock med sannolikt gynnsamt utfall. Var nog inte bara Brynäs som var ute efter honom heller.

Samma gäller väl för Timashov. Hur många härinne tyckte att det var en konstig och felaktig värvning när han ryktades hit? Inte många va?

"När han värvades uppgavs att Alcén hade koll på honom eftersom de spelat 6 matcher tillsammans i Mora när Timashov var U18-spelare."

Du tror väl inte på allvar att Alcen värvade Timashov uteslutande och enbart pga att dom hade spelat 6 matcher tillsammans i Mora?
Jag håller det för högst sannolikt för att inte tala om bergsäkert att Alcen även har haft andra referenser än enbart spel tillsammans i Mora, när han har bedömt Timashov vara eller inte vara som potentiell värvning.
Kommentera

JawKee: Ja, Timashov var en av Alcéns första värvningar.

Angående Berglund. Han var en fantastisk hockeyspelare men hade problem med den mentala biten. Borde inte en person som känt honom i många år, som Alcén, ha hissat varningsflaggor istället för att försöka tjata honom till klubben?

Jag förstår att Alcén och Berglund var polare, men det handlar om att vara en bra människokännare och proffessionell. Brynäs fick ju ut väldigt lite av Berglunds hockeykunnande, tyvärr. Självklart var det inte Alcéns fel, men det kanske var en tidig indikation på hans olämplighet som framtida sportchef.
Kommentera

Huge:
Hade man kollat Berglunds receertch och bakgrund så hade man fattat att han inte var så stabil.
Flydde NHL pga psykisk ohälsa och problem med spriten.
Ett helt år när han inte spelade...
Stabilt omömmde. Tjata på!
Kommentera

Laget ikväll:
Karhunen (Lindbäck)

Lindstein - Bergman (hua)
Friman - Johannesson
Bertilsson - Niemelä
Hedberg - Eriksson

Rödin - Larsson - Timashov
Olesen - Palve - Lindblom/Roy (hua)
Eklind - Ölund - Ljungkrantz
Kvist - Björninen - Birgersson (hua)

Blir det vinst måste vi nästan få bragdguldet.

Ingen aning om hur vi ställer upp i PP men kan tänka mig nått sånt här:
Johannesson - Point
Rödin - Höger
Timashov - Vänster
Larsson - Framför mål
Ölund - Slottet

Bertilsson - Point
Olesen/Roy - Höger
Palve - Vänster
Björninen - Framför mål
Eklind - Slottet

Fast jag hoppas såklart Ljungkrantz får chansen i PP. Men det är väl att hoppas på för mycket..
Kommentera

Peja: Nu vet inte jag hur du har för erfarenheter med psykisk ohälsa. Men alla som jag har träffat och mött (även mina närmsta vänner) , så syns inga tecken alls. Allt kan vara frid och fröjd utåt och dom vill absolut inte visa sig "svag". Så det med att Alcén skulle hissa "varningens finger" eller hur bra "människokännare" man är spelar ingen roll.
Kommentera

« · 2428208 · »