1150x200-brynasbanner.jpg

Välkomna

« · 2451522 · » Till forumet

Sv: Välkomna
Farsang: Tror dina ändringar varken gör till eller ifrån, allt är gråsten.
Kommentera

JawKee: känns som dem utgår ifrån spelarnas löner och inte prestationer. På forwardssidan iallafall.

Nu när Ölund är skadad så hade jag hellre sett Larsson i Tredjemfemman och en första kedja med. Timashov, Scott och Palve.

Andrafemman med Björninen-Strömgren och Rödin
Kommentera

Blipp62: att de är uppsatta på waivers är väl för att de skall ner i AHL. Blidh har väl varit upp och ner mellan AHL och NHL ett antal gånger denna säsong.
Kommentera

Farsang: Håller helt med. Flytta ner honom istället. Helt otroligt. Han är inte värd att spela i första.
Kommentera

Davey85: Det är nog mer troligt att Brynäs snappar upp någon som blir överflödig hos andra SHL-lag när de värvar dessa duktiga spelare. Om Blindh går till Frölunda kanske det finns någon som inte får plats där etc.

Brynäs verkar befinna sig någonstans precis under MODO i näringskedjan baserat på hur lagen har värvat under den pågående säsongen.
Kommentera

Blipp62: Inte för att jag vill vara negativ, men det känns som att om det dyker upp spetsspelare så kommer de hamna i andra lag, det finns fler än vi som letar, lag med bättre position och mer pengar.

Jag hoppas att vi kan få in en spelare som är igång och har spelat matcher och som kan stärka upp laget på ett eller annat sätt oavsett vilken kedja det blir.
Kommentera

10128: förstår mig på ändringarna mellan 3:e och fjärdekedjan. Men varför fortsätter man att ge Rödin chanser i förstafemman hela jävla tiden. Bättre att peta han en match som dem gjorde med Palve isåfall än att hålla på och ge han massa chanser att hitta formen.
Kommentera

8399: Undra om Alcén hugger på Jonny.
Anton Blidh kan vara ett intressant namn om han går igenom waivers.
Kommentera

10128: Ja, det kan visa sig ha varit en ganska stor felbedömning att inte ha kvar Roy. Kan fortfarande bara tolka det som att Alcén har nåt annat på gång, för inte fan kan han tycka att vi står rustade för att tåla skador.

Sen tvivlar jag tyvärr på att vi kommer ta in någon, det är inte skitmånga matcher kvar och tiden springer.
Kommentera

Såhär tränade Brynäs idag:
Kinnvall - Sklenička
Friman - Johannesson
Niemelä - Bertilsson
Lindstein - Hedberg

Rödin - Larsson - Timashov
Scott - Palve - Strömgren
Olesen - Björninen - Eklind
Ljungkrantz - Blomqvist - Kvist
Kommentera

10128: Kanske han har en kanin i hatten.
Kommentera

Ölund borta minst 3 veckor.
Tur att Alcén behöll Roy till vår inte alls skadekänsliga trupp...
Kommentera

JohnnyBotox: Bara tanken på att få höra "Oh Ah Silfverberg" i ERPen ger mig gåshud.
Kommentera

8399: välkommen tillbaka!
Kommentera

I'm back!

Silfver ja, absolut att han vore en underbar värvning och jag tror nog att vi kan få med externa finansiärer om det skulle behövas för större än så här blir det inte (Bäckis undantaget).
Kommentera

munkas: Tror INTE Silfver kommer kräva nån monsterlön i Brynäs. Han har haft fina kontrakt därborta och är ekonomiskt oberoende för resten av livet. Ser jag dessutom till Jakob som person så tror jag som sagt inte det blir tal om några stora summor…
Kommentera

Metalman: Jag tar det argumentet! :D
Silfverberg har varit en drömvärvning för mig sedan han försvann, så jag är absolut för. Blir såklart lite orolig gällande skador och speed, men hoppas att han skulle kunna komma hem och göra det bra ändå.
Kommentera

Metalman: Rosén är ett klockrent exempel!
Den mannen lever endast på sitt hockey-IQ, och gör det galant. Spelar med Rieder och Halbgewachs som är grymt bra skridskoåkare (främst Rieder).
Kommentera

JohnnyBotox:
Så här skrev jag om Silfverberg när Ducks mötte Oilers i december:
” Avslutande Silfverberg 3.0 rapport:
Strykgänget Anaheim leder överraskande med 4-3 borta mot Oilers med cirka 3.5 minuter kvar men drar då på sig en utvisning. Crunch time! Oilers ställer då upp med McDavid och Draisaitel i pp. Anaheim ställer upp med Silfverberg i pk.
Boxplay klaras av. Oilers tar ut målvakten, Silfverberg spelar sedan i stort sett oavbrutet i 5 mot 6 och Ducks vinner tillslut.
Vi kan vara fullständigt lugna över Silfverbergs kapacitet om han skulle ansluta till oss inom nåt år.👍👍👍👍👍 (han är Ass Captain i NHL, jag missade starterna på period ett och två men såg att han var med i starting line up inför tredje)” dessutom att han spelade både PP och PK. Värva - ja tack.
Kommentera

JohnnyBotox: Ta en spelare som Robert Rosén det är ju ingen speedkula direkt men klarat sig rätt bra
Kommentera

Peja: Det är lite klurigt med Silfverberg. För det första vad gäller Anaheim, de behöver inte lönetaksutrymme, så varför köpa ut? Det behöver snarare nå lönegolv. Det är argument för att han stannar. Å andra sidan, det är ju inte lönt att behålla en spelare som inte håller nivån när man vill bygga om. Det blir ju om inte annat en signal utåt. Jag tror ändå på utköp.

Väldigt sorgligt att läsa att han inte alls har farten längre, hur skulle det se ut i SHL? Förhoppningsvis kan hans hockey-IQ och skott vara mer värdefullt i SHL. Men det skulle vara hjärtskärande att se honom komma hem och vara dålig :/

Time will tell... Utköpsperioden i slutet av juni, så innan dess lär vi inte veta säkert.
Kommentera

Tigerhjärta: Det finns ett tredje alternativ kring Silfverberg som många av er inte verkar ha med i kalkylen. Har hört honom säga i flera intervjuer att han bara kommer att avsluta i Brynäs om han fortfarande känner att han har något att tillföra och att det får vara om han inte håller tillräckligt hög nivå. Nu vet jag inte vilken nivå han håller och framförallt inte vilken nivå han känner att han håller, men om han har tappat mycket och har skadeproblem skulle det ju också kunna bli så att han helt enkelt lägger av med hockeyn. Det är egentligen inget konstigt med att lägga av i hans ålder, men jag hoppas såklart får se honom i Brynäs igen.
Kommentera

Attila: Det är ju alldeles självklart att man väljer någon som gör poäng kontra någon som har "Brynäshjärta" om den spelaren ändå bara tar upp en plats och inte bidrar något.
Kommentera

munkas:
När tom Munkas lämnar all humor, satir och ironi för att med förstärkningsord som ”jävlar”, ”för fasen”, ”helvete” osv framföra sin oro och kritik - då ser det mörkt ut!

Delar hans åsikt förövrigt om poänggörare och lön!
Kommentera

Farsang:
Ölund dras med en ljumskskada.
Blir förmodligen inte med i veckan.
Kommentera

munkas: Exakt, exakt såhär. Brynäshjärta < poängkung. Så är det om man vill leda svensk hockey och ligga topp 6 i tabellen. Sen är ju Brynäshjärta TILLSAMMANS med skyttekung optimalt, men jag föredrar skyttekung före Brynäshjärta om jag måste välja.
Kommentera

munkas: Sååååååååå, du vill inte se Silfverberg i Brynäs?
Kommentera

munkas: Helt enig. Bör vi inte kunna förvänta oss fler mål av Silfver dock? Jag är inte så insatt men vad exakt har varit hans roll i nordamerika?
Kommentera

Auchinleck: Om Rödin och Larsson följer projected goals den här säsongen så landar de på 14 st tillsammans. Släng på typ 10 för Silfver nästa säsong så har vi 24 mål sammanlagt för en trio som plockar ut 900 000 i månaden. Jag räknar då med 300 i månaden för Silfver.
Hörde jag någon säga Bang for the buck??

Visst karaktär och hjärta i all ära men vart fan har det tagit oss. Om man har 300 000 i månaden räcker det inte att göra små bra saker på isen som någon kanske lägger märke till. För 300 ska du göra poäng och vinna matcher åt laget. Du ska vara bland de bästa på isen varenda jävla träning och match.
Vi kan för fasen inte slänga kopiösa mängder pengar på en förstafemma som producerar som Saiks fjärdefemma.
Helvete!
Kommentera

Ingen som har hört nåt nytt om Ölund? Mer specifikt vad det rör sig om för skada och hur länge han blir borta?
Kommentera

J-S: Hamnar Silfverberg i Brynäströjan är det oerhört viktigt att han omges med rätt kedjekamrater. Kvicka forwards som gör att Jakob kan utnyttja sin finess och sitt skott, iom att hans skridskoåkning tyvärr tagit stryk efter alla skador.
Kommentera

J-S:
Stor varningsflagg.
Kommentera

7981: Intressant artikel, om nu Silfver blir utköpt vilket ligger nära till hands ,
Corey Perry var i en liknande situation där Ducks inte tvekade trots han vunnit the cup med dom och var en publik favorit, sen är frågan kommer något annat NHL lag plocka upp honom med tanke på hans höft problem och lack of speed som det står i artikeln men fortfarande har hockey smartness men lever inte längre upp till smeknamnet silfver bullet,
Sen klarar han av stor is om han kommer hem till oss eller kommer det gå för långsamt?
😕🤔🙄
Kommentera

J-S: hittade denna NA artikel från 20 dec 2022 om Silfverberg där de resonerar om framtiden
Kommentera

Silfverkroken: Det frigör en ansenlig summa som räcker till mer än väl för att ta in en yngre lovande spelare,
Och när nu Ducks bygger ett nytt lag så tror jag det lockar mer än att betala för Silfvers tjänster,
🙄🤔😓
Kommentera

7981: Tack! Ja alla detaljer och siffror blir man rätt snurrig av men tror jag greppat principen ungefär.
Kommentera

J-S: Nja löneposten försvinner inte direkt men det frigör lite utrymme. Se Carlos eller Pejas inlägg för en mer detaljerad förklaring.
Kommentera

Som jag förstår det får Ducks 1.750M i Cap hit under två år.

Teams are permitted to buyout a players contract to obtain a reduced salary cap hit over a period of twice the remaining length of the contract. The buyout amount is a function of the players age at the time of the buyout, and are as follows:
1/3 of the remaining contract value, if the player is younger than 26 at the time of the buyout
2/3 of the remaining contract value, if the player is 26 or older at the time of the buyout
Kommentera

Silfverkroken: utköp av Silfver är 2/3 av det som återstår dvs 1 årslön fördelat på 2 år.
Detta är från Caphit.

A Jakob Silfverberg buyout spans 2 years, has a cost of $3,500,000 and savings of $1,750,000. Silfverberg is 32 years of age at the time of the buyout; therefore, the buyout ratio is 2/3. With $5,250,000 in salary remaining, the cost is $3,500,000, and the savings are $1,750,000. Buyouts span twice the length of the remaining years and because there is 1 year remaining in the contract, the buyout length is 2 years. The buyout cap hit is displayed in the Cap Hit Calculations table below.
Uppladdat:

0x600-447c4cde-e413-4451-a399-a4921c1aa1e8.jpeg

Kommentera

Silfverkroken: Om jag har förstått NHLs lönetak rätt så om en spelare blir utköpt så tas den löneposten bort ifrån lönetaket,
Därför om Silfverberg blir utköpt så frigör dom en ansenlig summa och kan värva en ny spelare,
Samma gäller skadade spelare,
Dom räknas bort i från lönetaket och laget kan värva en ny spelare och om spelaren blir frisk till slutspelet
Så kan han spela igen även om laget överstiger lönetaket ,
För då gäller inte lönetaket,
🤔😕😇
Kommentera

Silfverkroken: Här kan du läsa lite om utköp av kontrakt. Känns som att de har väldigt många regler och bestämmelser i NHL jämfört med i SHL.
Kommentera

Tigerhjärta: Jag vet inte exakt hur det fungerar. Tror inte det går att trolla bort hans pengar från lönetaket men hur mycket de faktiskt behöver betala Silfverberg är nog en annan femma. Går säkert att trixa och fixa en del där.
Kommentera

Silfverkroken: Kan ett annat alternativ vara att kontraktet bryts och de båda parterna kommer överens om en klumpsumma? Låt säga att Anaheim endast behöver betala 50% av lönen det sista året, och Jakob är fri att lämna?
Kommentera

Horace76c: Väljer Anaheim att köpa ut honom är de fortfarande skyldig honom pengarna han har kvar på kontraktet men de kan betala ut det under en längre tid. Alltså istället för att betala honom 5 miljoner för ett år kan de betala honom 2,5 miljoner på två år. På så sätt frigör de lite utrymme i lönetaket också. Och Silfverberg blir betald även om han inte spelar för Anaheim längre.
Kommentera

mattias - 74:
Hur skulle det gå till i praktiken?
Anaheim vill väl lösa kontraktet förmodar jag, men brynäs kan väl inte matcha Silvers NHL lön.
Då är det upp till Jacob då om han vill gå ner i lön o spela i Brynäs?.. Eller?
Kommentera

Jugge: ”Den som lever får se”, hoppas du får rätt.

Men utan att kunna S:s kontrakt så känns väl en annan NHL-klubb när säsongen är slut eller Schweiz som troligare än Brynäs.
Kommentera

Jugge: tror inget lag vill tradea till sig Silfverberg just pga av lönen och hans kontrakt sträcker sig över nästa säsong. Hade det tagit slut efter denna säsong hade det varit möjligt. Antingen blir han kvar i Ducks men jag tror det mest rimliga är att han blir utköpt för de behöver löneutrymmet till framtida toppspelare
Kommentera

mattias - 74: Nu har jag dålig koll på hur Anaheims löneutrymme ser ut. Rätt dålig allmän koll på NHL men har inte han Trevor Zegras i Anaheim ett utgående kontrakt? För då kanske dom behöver få loss en peng för att ge honom ett marknadsmässigt kontrakt? Och då kanske Silfverbergs caphit på 5 mille vore fint o få loss till Zegras kontrakt för dom. (Om det nu är så det fungerar att dom kan köpa ut Silfverberg o frigöra alla 5 miljoner i löneutrymme mot taket)
Kommentera

Peja: Silfverberg kan fortfarande göra nytta i NHL i rätt roll. Gör ett bra jobb i BP och kan fortfarande stå och bomba i PP. Sen är det vanligt där borta att man uppskattar erfarenhet.

Titta exempelvis på Toronto som tog in Mark Giordano från Seattle förra säsongen för att få in mer erfarenhet i laget. Han har ju sina bästa år bakom sig.

Men som sagt, jag tror inte det kommer att hända pga prislappen.
Kommentera

Tigerhjärta:

Frågan är vad Anaheim skall ersätta honom med om de väljer att inte ha honom kvar, han har en Cap hit på över 5 miljoner dollar tror jag
Kommentera

« · 2451522 · »