Brynäs IF

725368 inlägg · 7959 ämnen

Värvningar!

176284 · » Till forumet


Sv: Värvningar!
Zcootah: AS, glöm det!
visste man inte vem du är så skulle man tro att du är galen men du håller ju på Bajen så vem vet *ler*
Kommentera

Sv: Värvningar!
BJ:
En värvning som jag skulle vlija ha till Brynäs till nästa säsong är Stefan Pettersson i Linköping.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Zcootah:

Hm, var har Ford Prefect påstått detta?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Ford Prefect: tror du seriöst att fredrik modin lr Niklas Wallin skulle lämna NHL och en massa pengar för att spela i Brynäs? dessutom kanske i Allsvenskan
Kommentera

Sv: Värvningar!
Ford Prefect: Precis. Även om dessa spelare inte har Brynäs som moderklubb var det här som de blommade ut och fick sitt genombrott. Blandningen av yngre spelare på väg upp och några etablerade rävar som kan stå upp när det blåser är inte så dum. Det ger laget potential och möjlighet att slå underifrån. Det är väl Detroit och Real Madrid som utgör motexemplen här men i deras ekonomiska klass var väl inte riktigt Percy när det begav sig. Har man ohyggligt mycket pengar att slänga bort går det nog inte att misslyckas resultatmässigt. Sedan är det frågan hur intressant en sån seger är. Riktiga köpelag blir ju intressanta först när de misslyckas vilket vi ser i ES just nu t.ex.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Igor: Då är ju frågan var man drar gränsen för egenutvecklade spelare och spelare från regionen. Ingen i Brynäs har väl Brynäs som moderklubb? Möjligen någon av junisarna då men de får ju ändå bara nöta bänk. Inte ens urbrynäsare som Janne Larsson, Ove Molin, Anders Huss, Tommy Sjödin, Pär Djoos osv har ju Brynäs som moderklubb.
Däremot har Brynäs genom åren satsat på att värva halvfärdiga spelare som utvecklats vidare i Brynäs. (se ovanstående)
Andra som kan nämnas är t ex Fredrik Modin, Niclas Wallin, Tommy Westlund och Mikael Samuelsson.
Sen finns det andra lag som värvar "färdiga" stjärnor. Malmö ägnade sig åt det under många år, HV har gjort det till och från och Frölunda gjorde det under några år också.
Det intressanta är att den senare varianten sällan är gångbar i längden. Var är Malmö idag? Det är många år sen det gick bra för dem. Frölundas framgångar kommer först nu när de släppt fram sina egna produkter trots att de var topptippade år efter år med sina stora spelarköp. HV vann SM-guld med något av ett lågbudgetlag, och missade slutspel med storstjärnor i laget. Och nu gör Linköping om samma sak...
Kommentera

Sv: Värvningar!
Sylf: Nog är väl ändå vissa lag mer köpinriktade än andra. Man kan ju sikta på att bygga en grund med egenutvecklade spelare eller åtminstone spelare från regionen och sedan krydda med ett par inhemska eller utländska stjärnor utifrån. Eller så fixar man feta sponsorer eller en Percy och värvar en fix och färdig landslagsfemma från finland som får göra jobbet åt en. Det senare är dyrt, kortsiktigt och inte så ofta framgångsrikt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Huge: Håller med dig för en gång skull vad gäller HV,om vi nu ska diskutera dom här ?! Att säga att dom suger för att dom är ett köpelag är naturligtvis nonsens,alla lag är sådana.Vissa med större plånbok än andra.Vem skulle inte vilja ha en Percy Nilsson i sina led ? som köper exakt det tränaren önskar.Att man sen har en tråkighetsstämpel i pannan är som aphac sa jävligt svårt att tvätta bort.Men det är deras bekymmer.
Kommentera

Sv: Värvningar!
aphac: Det kan inte ha nåt med -95 att göra?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Huge: HV har fått en tråkighetsstämpel på sig i Gävle. Det brukar vara dåligt med folk mot just HV och sånt är inte lätt att ändra på.
Även om BIF har god form så visar sånt sig iallafall.
Själv går jag på alla matcher men tyvärr så tycker jag som många att ovanstående är sant,men jag tycker att MIF suger mer fett än HV faktiskt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Debatten här på sidan den sista tiden mellan HV71 och Brynäsfans får mig att bli en aning konfunderad, främst med tanke på vissa Brynässupportrars argumentation. Under hela hösten har det tjatats om Brynäs dåliga ekonomi, dåliga ledning, dålig uppbackning av sponsorer i Gävle etc. HV verkar ha lyckats ganska bra med alla dessa bitar och är det ärligt talat inte ett sting av avundsjuka man kan ana här hos vissa personer?
Snacket om köpelag är som sagt rent trams, alla lag är köpelag mer eller mindre i dagens läge. Skillnaden är bara den att ekonomin varierar mellan lagen, därav också kvaliteten på värvningarna. Att i ena sekunden gapa om att man inte värvar i det egna laget och i nästa anklaga ett annat lag för att man agerar pga att man har möjlighet, det rimmar ganska illa tycker jag.
Sedan kan man ju ha åsikter om HV:s spelstil, det är en annan femma. Jag tycker iaf inte att HV spelar mer "tråkigt" än ngt annat lag i ES. Det är nog så att man fortfarande får dras med denna stämpel pga sitt spel under de första trevande åren i ES, då materialet knappast räckte till för att spela glamourhockey direkt.
Allt beror ju också på från viliket håll man betraktar det hela.
"The beauty lies in the eye of the beholder", som tysken sa....
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Bergkvist är från Avesta som ligger i Dalarna, härifrån kommer även Niklas Lidström och Tommy Westlund.
Kommentera

Sv: Värvningar!
observant: håller med, BIG ICE - small brains!
Kommentera

Sv: Värvningar!
observant: hv och malmö kan åka ner tycker jag.. men om dom väl åker ner nått år kan deras verksamhet lägga ner totalt för hv och malmö har bara medgångs supotrar, och då får dom in lika lite pengar som oss och det resulterar att det ine kommer gå nå bra och dem får stanna där. SKÖNT
Kommentera

Sv: Värvningar!
Sylf: Jag säger bara en sak VITRYSSLAND det bevisar väl allt om hur TRE KRONOR sköts med (ett halvdåligt skott ifrån en vitryss i div2 i sverige ha ha) Hardy Nilsson.Med all respekt för RUDSLÄTT men det är väl ett bra bevis på Hardys framgångar i THE BIG ICE det gick bra tills dom kom på ett bra recept ifrån ett div2 gäng fyyfaan det var en värre skandal än den matchen mot FINLAND i OS -98 Lägg ner skiten THE BIG BAJS o börja lira istället som passar TRE KRONOR bäst!!Hv skjuter snett snacket lägger jag mig inte i (oops jag gjorde det nu) Ha det bra Brynäsfans!!!!!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Konstigt - är det några fans här och tjafsar är det alltid HV:are av någon anledning. Jag hoppas varje år att HV ska åka ur.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Det betvivlar jag inte för en sekund. Jag tror till och med att lagets situation kan vara nyttig för Brynäs på lång sikt. Det har redan ploppat upp ett par egna killar i ert A-lag (Bergkvist, Jobs, Floberg och Andersson är väl från regionen?) och fler verkar enligt dig vara på väg. Dessutom känns det som att man funderar en hel del kring organisationen i Brynäs-leden. Det är bara att önska er lycka till och hoppas att ni får skutan på rätt köl, både på kort som lång sikt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Jag kan trösta dej med att era juniorer är nästan lika bra som Brynäs juniorer (som tydligen är j-vligt välorganiserade).
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Det är naturligtvis en viktig del, det sticker jag inte under stol med. Men de förutsättningarna har ju alltid funnits men inte hjälpte det oss under 80- och 90-talen. HV har blivit betydligt bättre på att marknadsföra sig, men även detta går hand i hand med den nya arenan som i särklass är den största anledningen till att vi går bra nu. Och hade HV inte haft en bra organisation under 80- och 90-talen så hade vi inte haft arenan idag. Kanske inte ens ett elitlag.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Det är så enkelt alltså! Pengar handlar bara om hur man organiserar sej. Snacka om att dom är oinformerade i Afrika! Ni finns i en välmående del av Sverige där det finns en uppsjö av företag och andra sponsorer som gärna lägger en massa pengar på ett hockeylag. Där har ni huvudförklaringen till er framgång.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87:

Det kan vi ta internt eller i HVs GB.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Janne Hedell (marknadsanasvrig), får vi heller inte glömma, samt Gunnar Storm. Janne jobbar ju kvar förvisso.

Men Oskar: Vet du hur många nya det är i styrelsen nu kontra för ett par år sedan? Jag vet inte, därav undrar jag....
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Men det är hårt arbete som givit oss alla dessa pengar. Hårt arbete av herrar som Denny Eriksson och Ove Ljungåker mfl. Dessa herrar klarade av att hålla HV kvar i eliten med en budget mil under den Brynäs har nu. Denny höll hårt i vartenda öre och HV låg och slogs kring strecken år efter år samtidigt som bankkontot växte och växte. Ett bra år juniormässigt och värvningsmässigt gav oss ett oväntat guld under den tiden.

Det gamla HV71 lade grunden för det nya HV71 genom att klubben kunde köpa loss Rosenlundshallen för 7 mille från kommunen och bygga Kinnarps Arena för ytterligare ett 90-tal miljoner. Detta skedde samtidigt som ett generationsskifte i klubbledningen och den nya ledningen har på ett bra sätt tagit vara på de förutsättningar den gamla ledningen givit dem.

HV gick i täten för den arenautveckling vi nu ser. Man gjorde det utan kommunens hjälp, tom trots kommunens ovilja att hjälpa till. Man hittade lösningar i näringslivet och lade ut stora summor själva. Man tog stora risker då man inte visste hur det skulle slå ut, och belöningen för det ser vi nu.

Jag tycker HV har arbetat hårt för, och är värda den framgång de har nu.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne: Numera är hockey inte som förr utan grunden till framgång är en god ekonomi. Och en bra organisation, en bra organisation skapar i regel en god ekonomi...
Och just denna biten är ni nog inte i klass med HV71 på....
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Ni är ett köpelag för att ni har en j-vla massa pengar. Med samma budget som oss spelade ni i div.4, typ.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Precis, du anser alltså att vi är ett köpelag för att vi kan värva spelare av lite högre klass än ni kan.

Jag hävdar att grunden till att HV71 kan göra detta är för att man under lång tid haft en sådan bra organisation som plockat fram egna spelare som har bildat en stomme i HV71 och lösgjort pengar till investeringar som gett oss dessa förutsättnigar. Det är hårt jobb och visa beslut som ligger bakom.

Slutsatsen borde därmed bli att HV är ett köpelag för att man har en bättre organisation. Det argumentet köper inte jag.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Svaret på din fråga är egentligen: därför att jag säger det!

Men eftersom du är frågvis och vill lära dej nåt från oss som kan hockey så: Alla lag är köpelag. Skillnaden är att vissa lag måste köpa prisvärda (dvs billiga) spelare som dom rika lagen inte lyckats scouta och som kan utvecklas till landslagsspelare. Andra lag köper landslagsspelare direkt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Jag var inte nöjd med nivån debatten fördes på, men den har fått ett uppsving på slutet.

Då vill jag ställa en motfråga till dig. Vart kommer Era spelare ifrån och varför är inte ni ett köpelag?
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Jag trodde du hade diskuterat klart?

Du svarar ju på dina egna frågor: "Därför får man värva etablerade svenskar som Timmy Pettersson, Micke Lindman, Nicklas Brännström och Anders Huuskom och även Finländare som Sahlstedt, Loponen, Määtänen och Hassinen." Alltså är svaret på alla dina frågor: KÖPELAG. Förresten varför låter Micke Lindman så bekant?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Nu börjar vi komma någon vart.

Jönköping växer så det knakar, företagsamheten är på topp och arbetslösheten är lägst i landet. Detta är naturligtvis kanon för HV71 och pengarna rullar in. Dessa används till spelarköp, helt klart.

Men när blir man ett köpelag? När man hämtar spelare utanför stadsdelen? Staden? Närområdet? Landet? Grannländer? Europa? Andra världsdelar? Hur många spelare i laget måste vara ditvärvade i seniorålder för att det ska räknas som köpelag? Är man ett mindre köpelag om man värvar 10 svenskar än om man värvar 10 finnar?

HV, precis som alla andra börjar att titta på närområdet när det gäller att hitta spelare. Man har fostrat 10 st själva, dessutom har man hittat folk i närbelagda småorter som Tranås och Nittorp. Tyvärr kan man inte fylla hela laget med den här typen av spelare och fortfarande vara ett elitlag, och dessutom helst ett elitlag med chans på guldet. Därför får man värva etablerade svenskar som Timmy Pettersson, Micke Lindman, Nicklas Brännström och Anders Huuskom och även Finländare som Sahlstedt, Loponen, Määtänen och Hassinen. Så gör alla lag i den utsträckning man kan och måste.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Börja inte snacka om hur det ser ut i senaste slutspelet.Skiter i om ni kom 1:a eller 2:a förra året.När det vart dags för match mot FBK så var det utskåpning i varenda match utom den första.Brynäs däremot var det lag i hela slutspelet som lyckades pressa FBK i 3 av 4 matcher.Med det vill jag inte säga att BIF skulle va ett bättre lag än HV,men håll dig till fakta.Om HV har hockeykultur eller inte kan inte jag svara på,men även för mig känns HV som ett rätt trist gäng som är helt ointressanta.Däremot har jag förståelse för att dom engagerar i J-köping med omnejd och att ni som håller på dom tycker att dom har en enorm hockeykultur.Frågar du däremot nån i Gävle,Leksand,Stockholm eller Ö-vik så blir nog svaret detsamma.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Ta reda på vilken tillväxttakt Jönsöping har jmf med Gävle, hur många lönsamma företag, vilken arbetslöshet, utflyttning osv så ser du vem som har bäst förutsättningar för att få sin verksamhet finansierad. Det är INTE er juniorverksamhet som gör er till ett topplag varje år. Det är spelarköpen. Hade Brynäs era förutsättningar skulle vi vinna SM varje år.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Nåja, jag inser att jag talar för döva öron. Ni snackar helt enkelt skit om HV för att en av deras supportrar uppträtt mindre lämpligt.

Gillar för övrigt ditt sätt att förminska din debattmotståndare genom att förlöjliga staden han kommer ifrån och spelarna som tagits fram av hans lag. Verkligen moget och helt i HS anda. Not.

Slutdiskuterat från mig.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne: Jag svarade upp på att nån påstog att om HV71 va ett köp lag så va MoDo det med
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Återigen fel, förstår inte varför ni envisas med att ta upp saker ni inte vet något om.

HV kan plocka fram egna lirare för att man har ett hockeygymnasium, man har kunniga ledare och många ungdomar som vill spela hockey. Förutsättningarna är på inget sätt optimala förutom det jag nyss räknade upp. Antalet isytor i Jönköping/Huskvarna är begränsade till 3 st, varav två inomhus och en konstfrusen utomhusrink. Detta i en stad där det sällan blir kallt nog för att det ska vara lönt att spola upp fler ytor utomhus. Jag är ganska säker på att Gävle slår detta med råge, alltså måste det vara organisationen som skiljer.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Är det inte kul att få höra att man är okunnig om hockey av nån som är från Jönsöping?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Och hur mycket har den sk traditionen hjälp de senaste säsongerna? Ut i kvarten, kvalplasts.. Nåja...
Kommentera

Sv: Värvningar!
RavenLord: Modo är nåt helt annat än HV. Modo har satsat på unga lirare för att dom inte har haft pengar. HV kan plocka fram egna lirare för att dom HAR pengar.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Håller med dig..börja nog med nån som tyckte dom va för mer bara för de har pengar i kassan och kan köpa spelare...försök köpa Hockey kultur få se hur de går hehe
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe:

Att Jönköping helt saknar hockeykultur får stå för dig som är lika okunnig i ämnet som du är ointresserad.

Jag håller dock med dig om att diskussionen inte borde föras här alls. Det är olyckligt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: MoDo har i år några utlländska spelare men är väll de lag som är bäst på att ta fram egna produkter och talanger..men nu har de ju tagita alla så de har blivit tvungna att handla lite (vela bara försvara MoDo lite hehe)
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne, RavenLord, Igor m fl: Kan någon vettig människa förklara för mig varför vi har den här diskussionen? Ungefär lika kul som att titta på medan målarfärg torkar. HV71 är ett trist, trist köpelag utan tradition i en stad som helt saknar hockeykultur.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Det borde du väl märkt -95?? ;-)
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Och min pappa är polis!
Kommentera

Sv: Värvningar!
RavenLord:

Det argumentet köper jag däremot. HV har länge varit ett intetsägande lag för folk utanför södra vätterbygden. Men saker och ting förändras, och sakta men säkert lär bilden av HV71 göra detsamma om klubben klarar att hålla sig kvar i toppen en längre tid.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Vad menar du? Vilka är personerna du räknar upp?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:" Patrik87: Den är nog ett påstående som bara funkar lokalt i Jönsöping."

Du säger det ja. Ska vi fråga de andra supportrarna i HS? Jag är övertygad om att majoriteten av alla VF, FBK, MOdO-supporters mfl kommer säga att HV spelar mer offensivt än Er...

Och om nu HV är ett köpelag, tycker du inte att Färjestad och MoDO etc är det? Med lika många utlänningar......
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: "Och precis som Oskar säger så är HV verkligen INGET köpelag!" Snacka om ironi!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Säg Ex leksand Brynäs och jag tänker på massa saker inom hockey som spelare tradition o sånt som är svårt att namnge ,säg Färjestad frölunda djurgården luleå modo eller nå annat lag o ja tänker på det med....Men säger nån HV71 tänker jag på ingenting just..ett intesägande trist lag....möjligen tänker ja på LIW...Tänker inte ens längre på en sjukom längre Hiv och den där lax sjukdomen M7nånting..Så jag håller med om att HV71 är ett av de tristaste lagen.....kan säkert spela bra hockey men i ryggmärgen min skriker det TRÅK TRÅK och man känner inte nå direkt sug för att se dem när de besöker Gävle
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne: "
OskarB: Hur svårt är det att spela in 10 egna juniorer när resten av laget består av finska landslagsmän? Försök göra det med Brynäs budget sen kan du höra av dej."


Bra att du håller dig till FAKTA.... *Ironi*
Kommentera

176284 · »