Brynäs IF

730621 inlägg · 7961 ämnen

Värvningar inför 15/16

« · 1683086 · » Till forumet

Sv: Värvningar inför 15/16
Clarence: "Utan en stark ekonomi kan man inte konkurrera i topp."

Kul och glädjande att du insett detta faktum.
Då återstår den STORA frågan: varför sitter du isf dagarna i ända och gnäller dig blå över usla och mediokra värvningar, när du samtidigt vet att ekonomin styr det mesta vad gäller just värvningar?

Ledsen att behöva säga det här, men man måste också i ett sånt här forum få framföra vad man känner och tycker när du resonerar fullständigt ologiskt, när du inte sitter och gnäller över allt och alla.
Kommentera

Clarence: Har nån spottat på dej är det ok att spotta tillbaka. Vem?

Medlemmar och supportrar "äger" föreningen - genom att sponsra, gå på matcherna, välja ledning, sprida godwill och ge motståndarna ett helvete. Sitter du hemma och gnäller bidrar du inte med ett skit till ditt favoritlag. Alldeles för många brynäsare gör som du. Vi är en av Sveriges största och populäraste föreningar, alla kategorier, och är tillräckligt många för att vara bäst. Gör nåt!

Kommentera

Clarence: Hur tror du att klubben får in sina intäkter? Vi supportrar kan påverka klubbens ekonomi väldigt mycket. Det gäller att vara med och bidra. På samma sätt kan vi genom att betala skatt påverka annat i samhället, typ sjukvården. Det går ju inte att gnälla på dålig sjukvård om man medvetet har jobbat svart hela livet. 
Kommentera

Jajjen: För det första Jajjen så ingår inte jag i Brynäs organisation så att det ligger an på mig vad som behöver/måste göras i föreningen. Däremot måste man i ett sånt här forum, utan att bli bespottad, få framföra vad man känner och tycker om och kring det lag man vill det ska gå bra för. Sen håller jag fullt och fast med dig i inlägget om att det är pengar som in i minsta detalj styr all elitidrott idag. Utan en stark ekonomi kan man inte konkurrera i topp. Det är därför jag ser dystert på Brynäs IFs framtid som ett SHL-lag utan att föreningen snarare framgent är anpassad för en tillvaro på Allsvensk nivå.
Kommentera

Wesley:

Klart han har rätt. Att två av Allsvenskans två bästa poänggörare skrev på för Brynäs förra säsongen var en ren tillfällighet.
Kommentera

kennys: Det kan nog stämma. Svenska SHL och allsvenska spelare vet att Brynäs är ett bottenlag och inte verkar ha några större ambitioner att ändra på detta.

Men kanske det finns någon Sweat eller Scott som vill hit

Du har aldrig hållt på med idrott va? Skumt skrivet av dig. Det är nog ganska många mer och viktigare parametrar som spelar in vid klubbval än om klubben är ett presumtiv bottenlag eller inte. Då skulle t ex aldrig Leksand, Asplöven, MoDo mfl. kunna värva spelare om spelarna tänker som du skrev,

Kommentera

maddog1970: Visst kan det vara så. Jag menade mer generellt.
Kommentera

Zappaholic: Det måste ju ändå finnas andra aspekter med, förutom €€€. Attraktionskraften i att slippa bo i till exempel; Örnsköldsvik, Skellefteå, Luleå, Jönköping mfl. Kan nog tänka mig lite lägre lön för att få residera i Gävle!

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Pengar är allt i elitidrott. De som tror att "attraktionskraft" betyder nåt annat än högst lön är naiva. Det betyder också att Brynäs har ett stort problem om man inte lyckas höja intäkterna och därmed bli lika "attraktiva" som FBK, Växjö m.fl. Gå på hockey!
Kommentera

Clarence: Och ditt bidrag till att vända Brynäs negativa trend är...?
Kommentera

kennys: Den stora drivkraften för spelare, generellt sett, är pengar. Man går dit man får bäst betalt. Tror inte på att ex Ritola skulle få mer betalt här men valde SAIK på grund av att det är ett topplag. De betalade mer, helt enkelt.

Tycker det är naivt att tro att spelare skulle tacka nej till ett lag i shl, men tacka ja och få mindre betalt av ett annat.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det kan nog stämma. Svenska SHL och allsvenska spelare vet att Brynäs är ett bottenlag och inte verkar ha några större ambitioner att ändra på detta.

Men kanske det finns någon Sweat eller Scott som vill hit

Kommentera

Chris11: Ryktas ju om Christer O på facebook men mannen är väl huvudtränare i österrikiska högstaligan - ger han verkligen upp det för att bli Bulans assistent?
Kommentera

Hur blir det med backcoachen? Christer Olsson på G vad jag hört
Kommentera

kennys: Det kan tex. Finnas ett par spelare i Nordamerika som är på ingång men ännu inte kan presenteras.
Kommentera

kennys: Det som ändå talar FÖR att man har bra spelare på gång är ju att de spelare som lämnat till största delen gjort det mot sin vilja. Klubben valde att inte förlänga med Nordan. Valde att nobba fortsättning för Wallace och Slovak. Jag är oxå tämligen säker på att snacket utåt om att Oscar Eklund själv valde att utnyttja någon av dessa jävla klausuler inte stämmer. Tror det ingick i dealen för att få bryta hand kontrakt utan att hans marknadsvärde smutsas ner. Den enda vi tappat ofrivilligt är ju Sweatt. Av ovan skeppade spelare står ju Nordan, Wallace och Slovak åtminstone för någon typ av spetsegenskaper. Väljer man frivilligt att bryta med dessa så borde man ju ha andra bättre namn på kroken...
Kommentera

Clarence:  Håller fullständigt med. Jag anser att man sitter i ett sjunkande skepp. Jag trodde att det skulle bli bättre med Sundlöv ute ur bilden men i värsta fall kan det vara tvärtom. Inte en enda klassvärvning när skadeläget var som värst och nu ser det ännu värre ut. Det är självklart att det är bättre att göra spetsvärvningar tidigt så att det blir ett lugn i klubben. Men troligtvis har man fått så många NEJ att alternativen börjar sina. Som läget är nu skulle en 10-e plats vara en framgång
Kommentera

Clarence: Tycker du tidpunkten för nyförvärv är avgörande eller är det viktigare att rätt spelare skriver på?

Antar att med din logik var Sweatt och Scott katastrofvärningar.

Suck.

Redigerad kommentar

Kommentera

SWEATT: "Otåliga/pessimistiska"...

Tycker du tendensen för Brynäs i SHL ser bra ut? En tiondeplats med ett kvalspöke jagande oss i hälarna in på mållinjen. Sen ett slumpartat avgörande mål i slutminuterna i play in som gjorde att många här inne förlät allt som det sett ut tidigare under säsongen och nästan yrade om succé att laget åter gick till kvarten och föll i fyra raka.

Sen nu ett enda nyförvärv klart på över en månads jobb - när sju-åtta spelare redan försvunnit ur truppen. Är nog det som är "sjukast".

Kommentera

Huge: Intressant. Så ishockey Bulanstyle är totalt olikt de grundläggande faktorer som varje tränare vill se? Ja i alla fall om man skall troett flertal skribenter här.

Så vad kräver Bulan? Hård jobb, hög åkfrekvens och liknande. Precis vad man kan kräva av varje hockeyspelare på elitnivå.

Skillnaden ligger i med hur många man vill checka med. Hur högt skall centrarnagå i sin defensiva rolli GRUNDSPELET. Sen beror det ju på vad det står. ligger man under med några minuter kvar så ligger man givetvis högre i banan, chansar lite. Leder man så ligger man lägre med centrarna. Samma sak gäller backar och ytterforwards.

Så om vi summerar hockey Bulanstyle med ETT ord så är det Arbetsmoral. Glidare göre sig icke besvär. Så det borde inte begränsa uvalet av spelare speciellt mycket.

Söker man däremot en högerfattad back med ett bra skott så blir givetvi urvalet mycket mer begränsat. Men jag tror BZ kan få fram ett sånt namn med.

Kommentera

Huge:
Skillnaden är att intensiteten i hjärnan och handlederna skall styra över intensiteten i benen. Inte tvärtom.
Stor skillnad hur du bygger ditt lag och vilka spelare du värvar beroende på hur din grundinställning ser ut.
Stor skillnad hur konkurrenskraftigt ditt lag blir när du skall spela om guldet. För att klara av att vinna behöver
du ha spelare som är spelskickliga och kan vara det i trafik. Där var skillnaden i finalen i år efter spelartappet (skickligaste spelarna går först)
de senaste säsongerna i SAIK.

Tycker du att Brynäs (BZ/Bulan in charge) i grunden bygger ett spel baserat på skicklighet eller baserat på bredd (läs intensitet)?
Kommentera

SWEATT: Ah det kan du drömma om. Med tanke på vilka spelare de ryktas få in. Möjligt att han kan få en roll i andra PP. Är hur som helst väääldigt tacksam att han hamnade i SAIK istället för Brynäs. 

Okej! Välkommen åter!

Kommentera

SWEATT: Ah det kan du drömma om. Med tanke på vilka spelare de ryktas få in. Möjligt att han kan få en roll i andra PP. Är hur som helst väääldigt tacksam att han hamnade i SAIK istället för Brynäs. 

Okej! Välkommen åter!

Kommentera

munkas: Ljusår före? Vad vet du om det? Berätta!!
Kommentera

Bifbiffen: Det borde han göra. Han är en skicklig spelare som ska spela PP och i de två bästa kedjorna. Snacka om slöseri att sätta honom i en checkingroll i en tredjekdeja...

För övrigt kanske vi ses i höst. Har fan fått nog av allt gnäll nu. Förstår inte hur ni kan vara så jävla otåliga/pessimistiska. Helt sjukt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Jag håller med. Saik är ljusår före Brynäs i allt från truppen till skridskosliparen. Saik attraherar spelare på en helt annan nivå. Med lite flyt kanske de låter oss få Widing till vår förstafemma, som plåster på såren för 4-0 i kvarten.
Kommentera

KulaShaker: Förstår jag mkt väl, och det var heller inte dig jag avsåg när jag talade om jätteorakel...
Kommentera

Huge: Nu är jag inget orakel utan förmedlade bara hur Skellefteå själva säljer in klubben, säkert också kryddat med ett lite tjockare lönekuvert.
Kommentera

Auchinleck: Hård press på motståndaren när vi inte har puck, kreativitet när vi HAR puck och ett rörligt spel med mkt skridskoåkning.
Kan inte se nån större skillnad i det spelsätt Bulan vill se och det som Brynäs haft som ledstjärna en längre tid.
Men jag kanske har missat nåt, du kan väl isf förklara dom enormt stora skillnaderna och som gör dig så orolig för framtiden.
Kommentera

Scumbag brain, varför ska man behöva drömma att Gunderson skrivit på för 4 år. Man blir ju bara ledsen när man vaknar.
Kommentera

Peja:
Bulans spelfilosofi är nu huxflux Brynäs spelfilosofi. Vems spelfilosofi har vi om två år...?

Ostabilt. Ostabilt som fan...

Det tar två-tre säsonger att ställa om truppen, då är det en ny tränare i båset.

Ständig change är rena döden...
Kommentera

Huge: Så du tror att Ritola går in på 2 kedjor i SAIK? Haha!
Kommentera

KulaShaker: Börjar bli lite löjligt med allt överdrivet snack om hur enormt mkt bättre SAIK är i allting dom företar sig. Dom är bättre tränade (märktes ju jävligt mkt mot Växjö, som hade en tuffare väg till finalen...), dom är bästigast på att utveckla spelare och dom värvar minsann utfyllnadsspelare som hade varit kanonspetsar i vilket SHL-lag som helst, iaf enligt ett visst orakel med högst tvivelaktigt rykte som spelarbedömare.
Ritola hade självfallet varit en bra förstärkning, det vet alla kan som kan lite hockey och följer med.
Men vad vet BZ och Bulan om såna saker, när vi har ett jätteorakel härinne som tydligen vet bättre...
Kommentera

Huge:
Du är så dyster!
Kommentera

bradberry:
Bara att bryta ihop och komma igen... 😅
Kommentera

Bifbiffen: fråga*
Kommentera

KulaShaker: Ja helt klart ett lätt val. Sen om han förtjänar SAIK är en helt annan stjärna. Personligen är jag inte imponerad av Ritola och att han går till SAIK gör dem inte till ett särskilt mycket bättre lag än de redan är. Finns helt klart andra spelare som ryktas dit som man är mer orolig för.
Kommentera

Bifbiffen: I Skellefteå kommer han att utvecklas till en bättre spelare, det är ju det han fått löfte om eftersom man har personliga utvecklingsplaner för spelarna där. Jämför det med vad Brynäs har att erbjuda sett till de senaste säsongerna.
Lätt val!
Kommentera

Huge: I Brynäs hade han varit spets. I SAIK är han utfyllnad. En ganska stor skillnad.
Kommentera

Skrubben: Jarkko Malinen.. Det heter ju en av figurerna i de tidigare avsnitten av Arne Dahl-filmerna. Krogägare som jag har för mig har lite fuffens för sig.
Rätt sjukt att de heter exakt samma sak och samtidigt inte ett alltför vanligt finskt namn i en svensk film ;)

Sett till statsen, och nu pratar jag enbart stats så tror jag inte han skulle bli en spetsvärvning. En center för en tredje formation skulle jag gissa.

OM det ska tas in en center i detta SS så anser jag att det bör vara en kreativ center då vi just nu faktiskt inte har någon kreatör i vårt PP.
Nordan var ju den spelare som höll den rollen och nu när han inte finns kvar behöver vi ha in en ny Bäckis/Järnkrok-spelartyp.
Niinimäki var väl tänkt att vara den typen av spelare ifjol så att spelaren finns på marknaden, det gör den. Gäller bara att hitta den.
Kommentera

Nu får vi öppna plånkan och ro hem Pihlström tycker jag. 
Kommentera

Powerfade: Synd på Ritola, en kreativ och puckskicklig spelare med bra skott.
Gjorde det bra i Leksand och var säkert ett hett villebråd
hos många SHL-lag.
Kommentera

bradberry:Hade vi varit inna i slutet på juli så hade jag varit lite orolig. Men jag har fullt förtroende för BZ.

Jag har känslan av att minst ett nyförvärv presenteras i nästa vecka. Nåt säger mig att det är en transatlant med Växjö som gammal klubbadress. Jag har inga belägg utan det är bara en känsla jag har...

Bäst att skriva det så man inte startar en massa rykten och får 14 nya laguppställningar från pettisbif. ;-)

Kommentera

Bifbiffen: Ritola Scott Rödin hade nog funkat. Det viktiga är att spelarna som värvas presterar nästa säsong och inte förra så lita på BZ.

Redigerad kommentar

Kommentera

bradberry: Helt klart. Oerhört märkligt att han var tilltänkt som spets. 
Kommentera

Luften gick ur lite känns det som. Känslan har ju varit att BZ lurar i vassen och att han har några riktigt starka kort så gott som klara. Att det nu framgår att kanske Ritola var ett av huvudspåren som tilltänkt spetsforward och att vi dessutom trots ansträngningar förlorar kampen om honom oroar ju lite...
Kommentera

StefanMedS: I AHL tror jag vår spets finns.
Kommentera

Skrubben: Den här säsongen har väl ändå varit den enda gången han egentligen lyckats producera en del poäng i finska högsta ligan. Bredd värvningar har vi fått nog av nu måste det in spets.
Kommentera

Skrubben: Med brynäsmått en fantastisk värvning.
Kommentera

Skrubben: Det som talar emot "din gubbe" är att han bara har gjort en bra säsong i SM-Liiga. Någonting som jag tycker många verkar glömma bort är att spelarna som värvas måste passa in i Bulans spelfilosofi. Niinimäki är en skicklig center, men han skeppades omedelbart när Bulan anslöt, och den av många här inne hyllade Slovak betraktades som för trög för att vara värd pengarna. Slovak hade i och för sig hög lön, men ändå.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1683086 · »