Café

49277 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1046129 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Helg Ernest: Ang F1. Min 84-åriga farmor kliver upp kl 05.00 och kollar F1 om det krävs. Fick höra det av farsan för ett halvår sedan och undrade hur gumman blev intresserad av F1. Tydligen blev hon det redan när min yngsta farbror bodde hemma och har följt det sedan dess. Dessutom fixar tanten ungdomlig mat. Senast jag var "hem" skulle hon bjuda på tomat och basilikapaj. Pappa rynkade på näsan men jag tyckte att det var skoj att farmor hänger med fortfarande.

När det gäller bilkörning är min farmor däremot inge vidare. Dagen efter hon fick körkort backade hon in i grindstolpen på gården och har sedan dess aldrig kört bil, så när farfar dog och de bodde bredvid Fjällnäs slott var hon tvungen att flytta in till centrum. Med hennes dåliga höfter höll hon inte direkt F1-fart på väg till butiken.

Ang. män och kvinnor så vet man aldrig. I måndags under förmiddagsfikat satt vi och diskuterade skattepengar och vilka som fått dem respektive inte fått dem. Diskussionen kom in på sambeskattning och efter att en tjej undrat varför inte hon hade fått skattepengarna ännu. Jag sa att det troligen berodde på sambeskattningen. En annan tjej sa då att "Sara har fått sina skattepangar, men inte jag". Jag svarade då att de nog inte var att anse som sambos på det sättet, jag trodde de var kombos. Tjejen svarade att "men vi är ju gifta".

Shit! Började fundera över om jag hade skämtat om fjollor eller flator på jobbet eller sagt något nedlåtande. Kunde inte komma på något jag har sagt så jag hoppas att jag inte har sagt något dumt. Tjejen i fråga är jättegullig och oflatig så jag skulle aldrig ha kunnat gissa mig till hur det låg till.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: öh om jag ger dig denna bild så borde jag få ett packe bröd.

Tänk varm choklad med tunnbröd med Lätt och Lagom och ett gäng skivor med hästkött :-)

Vad jag kan förstå så är det detta gamla tidens militanta veganer fast de slogs om ett nyktert samhälle
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo: Är det inte konstigt?
Matlagning = Kockar = Män
Bakning Bagare/Konditor = Män
Hästhoppningseliten (Tjejsport) = Män
Hur många kvinnor har ni ens hört talas om i en F1 bil?
Tina Turner var kartläsare, mao hon körde ej. Varför inte det om kvinnor kör så bra?

på 70 talet fanns det en bilrute strimer med texten
Kvinnor kör bättre än ...... Höns

Natti natti
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: Längtar redan. Vart är karl´n när man behöver nybakt egentligen?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Det är mer westerlinds specialitet, men jag ska se vad jag kan göra.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: Fantastiskt. Kan du inte skicka ett bröd på posten till mig?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Baka tunnbröd. Jag har ägnat nästan tre timmar åt det. Väldigt effektivt tidsfördriv.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Grymt segt tempo på den här sajten. Inte har man något att göra på Xperteleven heller. Ingen anledning att komentera något i ÖA. Blocket har man läst, i onödan som vanligt för man har inte råd att köpa något ändå. Aftonbladet, lusläst. Expressen, läst, ÖA, läst. Tradera! Nähe. Inte idag. Borde sluta köpa saker. Nä, nu vet jag inte vad jag skall göra längre.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: En oerhört ambitiös och dekorativ beskrivning av hur de amerikanska skattepengarna fördelas på olika områden.

Vad jag har hört så håller Kurt Olsson på med en svensk variant.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander: Olaglig signalspaning mot icke brottsmisstänkta räknade jag inte in i "mest övervakade".
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
wap.hockeysnack.com
Poffa: Mest övervakande... Nja tror USA har mycket fuffens för sig, passa på att skriva Taliban. 2009-01 kanske lanpan lyser på Lovön.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Haha, och dom kommer förmodligen utveckla systemet tillsammans med Hägglunds. Given succé.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander: Det finns bara en positiv sak med FRA-lagen. Vi kommer få sälja reservkraft till den nya superdatorn. Den dator de beställde senast drar ju 900kW vid normaldrift. Men det är klart, 5000+ på antalet processorer säger en del.

I övrigt är det en av de mest befängda lagar som vi fått i Sverige. Vi är nu det klart mest övervakade landet i världen när det gäller informationstrafiken. Trist att Sverige tagit den vägen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander: Varför? rekrytera!.
Är det att dom vill bli angivare?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jaha när Sveriges befolkning glodde på fotbollen så röstades FRA-Lagen igenom...

FRA lär inte ha något problem att rekrytera folk framöver iaf.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Förra årets coolaste nyupptäckta art är tydligen döpt efter en svensk dammsugare. Här är de 10 hetaste nykomlingarna på listan:
www.livescience.com/environment/top-10-new-species-1.html
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Ni har väl laddat iför midsommar nu då?
Fick denna via mail nyss. Ganska intresant syn tyskar tycks ha om oss.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Sedan så blir det väl så att TV3 köper upp TV4, så då får vi guldläge att kunna se elitseriematcher med superduon Lasse Kinch och Arne Hegerfors som kommentatorer, samt PA Gullö och Patrik Ekwall som "isreportrar"
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Biljett till Peace and Love, någon? Det är inkl. campingplats.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Man ser redan Patrik Ekwalls karaktär som ett tydligt inslag i allt vad heter sportsändningar. Pajaskanal var ordet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
LL: Usch. Pajaskanal. Vi får verkligen hoppas att Canal+ får fortsätta att styra sig själva.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: usch, jag hör ödessymfonin spela i bakgrunden. Det mesta som TV4 rör vid brukar bli uselt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
En intressant affär i tv-sportvärlden. Hur påverkar detta hockeysändningarna? Hur påverkar detta bråket om allsvenskan mellan TV4 och Canal Plus? Lägger Tv4 sina bästa matcher i Canal Plus, får vi skräpmatcher från engelska ligan och elitserien i TV4 Sport?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
För att komma i stämning inför nattsömnen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Blodsockret Wayne, blodsockret...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
"Den 17-årige pojken slänger servetter och sugrör på golvet i ren frustration över nekad rabatt på en plusmeny."
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag är inte ett dugg orolig!

Men att vara miljonär har sina risker. 40 procent uppger att de blivit utnyttjade på grund av sin ekonomiska ställning, främst av vänner men också i affärer och kärlek. Men särskilt oroliga för att bli utnyttjade är de inte. 78 procent svarar nej på den frågan.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Några här som sitter med X-box live. Om, gå in i boken sportspel och läs så slipper jag prata sport här inne :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
73Sjöbba: Ungefär som hockeyn, around the world. Money talks.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack:
Det är egentligen ganska enkelt, ge oss(världen) ett fungerande alternativ om man nu ska värna om miljön. För oljebolagen och staten handlar det mer om ekonomin än om miljön, det är jag helt övertygad om.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: När nu snart oljan är för dyr kommer stora delar av världen dessvärre inte att gå över till några förnyelsebara icke-fossila alternativ utan att istället köra på diesel utvunnen ur kol. Kollagren är enorm och med nuvarande konsumtion förväntas de räcka i 150 år, vilket givetvis kommer att minska drastiskt efter övergången. Men vi får väl hoppas att bilindustrin tänker till och att Asien inte gör om våra misstag.

Btw. finns det dåliga argument för att vara med i EU? Skulle vara jordbrukspolitiken då.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps:

MODERN VARIANT AV DET KLASSISKA EXEMPLET MED ”FÅNGARNAS DILEMMA”

Det du beskriver är den moderna varianten av ”fångarnas dilemma” – prisoners dilemma som är ett icke nollsummespel och är en så kallad ”spelteori” som uppfanns av två amerikansk matimatiker. Exemplet är mest gjort för tätbefolkade områden. I våra glesbygdområden blir kanske inte exemplet helt bra. Det handlar dock om en uppställning där målet är att ta sig så snabbt som möjligt till jobbet och man har valet att antingen ta bilen eller bussen.

Om alla tar bilen blir det köer och det tar lång tid att ta sig till jobbet och miljön skadas. Om alla tar bussen blir det inga köer, miljön skonas och det går snabbare att ta sig till jobbet. Men om alla andra tar bussen och du tar bilen går det snabbast för dig.

Detta resulterar i att alla tar bilen, det blir köer och alla kommer för sent till jobbet och miljön skitas ned.


YTTERLIGARE EN VARIANT

En by äger en hästhage ihop. Det bor 200 personer i byn och tillsammans äger de 50 hästar. Hagen är två hektar stor med frodigt gräs.

Om två hästar betar i hagen händer inget, allt fungerar bra och hästarna är lyckliga, inte heller något problem om fyra eller sex hästar betar samtidigt. Men om 20 eller 30 hästar ska beta samtidigt kommer hela hagen att trampas ner och bli förstörd, gräset dör, allt kommer att bli jord och hästarna kommer inte att överleva.

Samma är det med atmosfären. Om jag kör bil blir det ingen skillnad, inte heller om både du och jag kör SUVar, inte heller om alla svenskar kör feta SUVar. Men om alla européer, amerikaner, kineser och indier ska köra, då bäckar vår atmosfär igen av CO2. Cykloner dödar 150.000 burmeser, New Orleans utplånas, Bangladesh svämmas över, Asien blir utan dricksvatten.

Exemplet kallas också allmänningens tragedi – Tragedy of the Commons eftersom ingen tar ansvar för det gemensamt ägda. Normalt löser vi detta med privat ägande. Men problemet är att luften - atmosfären och växthusgaserna inte känner av några gränser. Det går inte att äga. Samma sak är det med haven.

Vilka bilister ska få köra? Svenskarna? Amerikanerna? Kineserna, Ångermanlänningarna, Medelpadingarna eller vilka? Om alla kör går det åt pipan.

Vissa av våra tillgångar är ändliga, de kommer att ta slut. Eftersom vi har dem gemensamt måste vi hitta ett sätt att tillsammans ta ansvar. Som det ser ut nu försöker framförallt amerikaner men också kineser och ryssar på att roffa åt sig den sista av oljan, och det är likadant med många andra naturresurser.

Det gemensamma ansvaret skulle kunna lösas med handle av utsläppsrätter. Då släpper ut mest betalar då mest, på så sätt kan man kanske lösa "tradgedy of the commons", kanske.

Om något år är bensinpriset mer än fördubblat. Då behövs ingen skatt. Det kommer alltså förmodligen lösas automatiskt. En lika stor post som bilismen är koleldningen, även där är amerikanerna en stor bov, per capita överlägset störst, men som land är kineserna värst på koleldning.

Så koleldning och förbränningsmotorer drivna på oljeprodukter måste vi sluta med. Flygtraffiken sägs stå för 2 % av utsläppen av CO2 men betalar 0 procent skatt för sina utsläpp. Jag håller med att det är överkonsumtion att åka till Thailand. Min femåring sa förr året: - Pappa, kan vi inte åka till Mellansel eller Thailand och bada snart. Mellansel är ett tempererat utomhusbad 3 mil väster om Ö-vik. Jag gissar att fler barn inte heller ser skilland på Thailand och Mellansel.

Svenskarna är 1/750 av världens befolkning som någon sade, så visst känns det smått meningslöst vad Sverige gör. Detta är då ett bra argument för att vara med i EU och påverka, där är vi en 1/12 av världens befolkning.

Under tiden gläds vi åt att Gurun har börjat cykla…
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Här sitter vi svenskar och "värnar" om miljön samtidigt som bilismen står för, vad vet jag, 50% av det samlade utsläppet av växthusgaser. Det enda sättet att tvinga in medborgarna på den smala kolletivåkande vägen vilket iofs inskränker våran frihet är att just lägga skatt på bilåkande.

Jag åker bil nästan varje dag till och från jobbet och om man räknar "bara" bensinpriset så är det trots det billigare att åka bil jämfört med att sitta på en buss.
Med buss tar det 40 minuter enkel väg och med bil knappa 12 minuter.

Så med andra ord är det inte så fasligt dyrt att åka bil trots allt.

Vidare kan man undra hur vi Svenskar har det med moralen då vi samtidigt som vi förfasas över att polarisarna smälter så åker 500.000 Svenskar 1400 mil med flyg tur och retur till Thailand varje år. En resa till Thaliand släpper ut 1200 kg Co2 per person.
Snacka om dubbelmoral.

I stället borde man flytta skattetrycket från att lägga skatt på arbete och moms på inköpen till att enbart lägga skatt på energianvändningen i stället. Då finns det ett incitament för att spara på energin, och enbart då.

Då skulle en resa till Thailand gå lös på kanske 60-70 tusen.

Jag röstar för en höjning av bensinpriset till 30 spänn litern, då skulle manegen vara krattad för elbilarnas intåg. Elbilar som laddas med kärnkraftsel.

För om man skall se det krasst, så kortsiktigt är det bara kärnkraften som kan rädda oss om vi drastiskt vill sänka Co2-utsläppen. Med tanke på att en liten sketen bränslekuts nere i Forsmark med storleken 8 mm i diameter och 10 mm lång innehåller energi motsvarande 700 liter olja.

Tack men nej tack, jag skriver inte på :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Högskatte-Lumber:

Vad har hänt? Har du blivit sosse? ;)

Ja, det verkar onekligen som om soppan är slut, eller börjar ta slut. Bensinpriset kommer vara dubblerat om något år. Det kommer säkerligen leda till den djupaste av depresioner. Allt vi konsumerar bygger på billig soppa. Det kommer dock bli jobbigast för amerikanarna vars hela existens bygger på billig olja - bensin. Deras omställning kommer bli ohyggligt svår. Deras städer ligger utbredda i gigantiska förortsområden där bilen är högst cenetral. Det blir som sagt allra knepigast för USA.

Nog är det lite domedag över det hela.

Fast somlig bedömar menar att soppan inte alls är slut, utan att det är OPEC som spelar oss ett spratt. Araberna, speciellt Saudi och Iran, ryssarna och Hugo Chaves vill ha mer pröjs och driver upp priset så länge vi är villiga att betala.

Jag är ingen expert och man får väl tro på de som verkar mest trovärdiga.

Jag tror dock att städer och regioner som satsat på komma ifrån oljeberoendet ligger bättre till.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Vad har NI gjort för att minska resursslöseriet i samhället?

Jag har bytt jobb, och istället för att åka bil 45km enkel resa cyklar jag 2x5km. Har gått ner en hel del i lön, men räknar på att jag kommer gå minst plus minus noll ändå.
På pluskontot finns att en ökad vardagsmotion har fått mig att må så mycket bättre, vilket är bra om man vill åldras med förnuft.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Dom bryr sig inte om att kommentera att vi inte hittar mer stora oljareserver och att produktionen troligtvis har nått sin höjdpunkt samtidigt som efterfrågan stadigt ökar...

Nej, bensinen kommer aldrig att bli billigare så passa på och okynneskör nu.Oljan är passé som drivmedel, ju förr bilindustrin tvingas till andra lösningar ju bättre är det.

När det gäller beskattning är jag helt för en hög beskattning på varor som tobak och drivmedel. Skadlig varor som jag kan välja bort om jag vill, samtidigt som de som verkligen behöver dem får skatteavdrag (ja, inte i fallet med tobak då som ingen behöver) är bra. Det ger mig en möjlighet att få mer pengar i långlädret att spendera på sånt jag tycker är viktigare, som congac.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru:
Som av en händelse triggades jag av en kedjebrevs-flashback, och fick lov att plocka fram Good Times, för att tröstas:

(Internet-historia, från sent 1994 - detta är den andra upplagan)

----------------------------------------- ---------------------
Subject: Good Times
Here is some important information. Beware of a file called Goodtimes.
Happy Chanukah everyone, and be careful out there. There is a virus on
America Online being sent by E-Mail. If you get anything called "Good Times", DON'T read it or download it. It is a virus that will erase your hard drive.
Forward this to all your friends. It may help them a lot.

The FCC released a warning last Wednesday concerning a matter of
major importance to any regular user of the InterNet.  Apparently,
a new computer virus has been engineered by a user of America
Online that is unparalleled in its destructive capability.  Other,
more well-known viruses such as Stoned, Airwolf, and Michaelangelo
pale in comparison to the prospects of this newest creation by a
warped mentality.

What makes this virus so terrifying, said the FCC, is the fact that
no program needs to be exchanged for a new computer to be infected.
It can be spread through the existing e-mail systems of the
InterNet. Once a computer is infected, one of several things can
happen.  If the computer contains a hard drive, that will most
likely be destroyed. If the program is not stopped, the computer's
processor will be placed in an nth-complexity infinite binary loop
- which can severely damage the processor if left running that way
too long.  Unfortunately, most novice computer users will not
realize what is happening until it is far  too late.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Nu när jag läst Helg Ernest PowerPoint-dokument om 'bensinpris-krig' träder jag in som moderator, och plockart bort den från café-boken.

Det är nämligen ingenting annat än ett klassiskt kedjebrev, under förklädnad. Fy för den lede!

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Gödsel?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Olivolja?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Helg Ernest:
Intelligent text på sidan 6:

"[...] I dag försöker man inte ens påstå, att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag, än för 35 år sedan och då kostade bensinen 2 kr liter."

Så vi har T.I.L.L.V.E.R.K.A.T mer olja än vad vi gjort av med under dessa 35 år? Undrar vad uttrycket 'ändlig naturresurs' innebär..?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR: Har du inte fått PP om att vi skall bojkotta Stat Oil och Preem?
Finns också en variant med OKQ8 och Preem.
Detta för att få igång ett priskrig så priset sjunker.
Men frågan är ju, ligger Jet bakom denna aktion?

Citat Ander Borg Svensk finansmenister - Diesel, där finns det kvar att beskatta 38%


Det är väl så att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR:

Aldrig i livet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Portello: Appropå det höga bensinpriset...

Skriv på vettja: www.bensinskatteuppror.se/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Att bensinen är dyr vet vi alla. men det här tar nog priset.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Avd. kvalificerad (icke)tydlighet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dream Team:

Haha. Nådigt irriterande med en svensk som kommenterar på engelska, dock.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Artiklens namn: "Sjukaste pokerhanden någonsin". Kontentan av det hela blir väl nåt i stil med: "Tro aldrig att du kan gå all-in med två ess på handen och räkna med att plocka hem alla stålars". Helt makalöst.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Nog för hon väger ca 60 Kg. Men en travare väger 600Kg ungefär. Men hon är högre än en shettisponny. ( c :
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Helg Ernest: Ser ut som en travhäst.
Kommentera

« · 1046129 · »