Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1389655 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Föraren?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

Hur man än vänder och vrider på det så är det Förarens fel tycker jag till 100 % . Man slänger inte av en 11 åring av tåget oavsett om människan saknar biljett, eller annan etnicitet, annan sexuell läggning m.m I mina ögon är föraren en jävla idiot som med all rätt bör få sparken.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Min syn på saken är följande:
I första hand bör saken smidigt lösas på tåget. Om någon kastas av tåget bör antingen sociala myndigheter eller polisen ta vid på stationen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues: Därför att jag inte varit hemma sen i morse och loggade precis in.
Varför sätter du alltid frågetecken efter dina meningar, oavsett om du frågar eller påstår nåt?

Inlägget redigerat av en forumledare.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Varför har du inte svarat på Olles inlägg från 00.10 inatt, du är så grymt selektiv så hälften vore nog???
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Håller fullständigt med dig.
Svagheter som förmodligen aldrig går att rätta till, eftersom konduktören har ett serviceyrke och där han har två roller som i stort sett är oförenliga: att var smidig och låta nåd gå före rätt sas och samtidigt försöka upprätthålla nån sorts betalningsmoral, för att inte systemet riskerar att haverera med anarki som följd.
Sen är jag rätt säker på att SJ definitivt inte har som policy att kasta av biljettlösa barn och ungdomar hur som helst.
Här har det sannolikt begåtts ett sorgligt misstag där en rad olyckliga omständigheter har förelegat.
Min poäng är som sagt att allting inte behöver vara svart eller vitt: konduktören behöver inte vara nån Gestapovariant utan nån som helst medkänsla, vilket många på ett tvärsäkert sätt redan har konstaterat.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:
Med en sådan motfråga vågar jag påstå att du måste ha missuppfattat mig.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Jag skulle snarare betrakta det som en motfråga.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:
Var det ett svar på min fråga, och i så fall hur ska jag tolka det?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Om alla får åka vidare oavsett om de har biljett eller inte, varför ska man då lösa biljett?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Hade det varit ok att låta en 19-åring kliva av utan biljett?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Om SJ har som policy att kasta biljettlösa barn och ungdomar av tåget enbart grundad på en enskild anställds uppskattning av den biljettlöses ålder så kommer det förr eller senare att begås misstag som det nu inträffade. Konduktören har antagligen visat prov på dåligt omdöme, men det finns helt klart svagheter i systemet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: "Hur tror du SJ har resonerat då dom tagit konduktören ur tjänst?"

Tror att det är mer eller mindre en standardåtgärd i såna här situationer, tills dess att saken blir fullt utredd.
Tror dessutom att den anställde säkerligen initierat en timeout, om inte annat pga all uppståndelse kring saken.
Att den tillfällliga(?) suspenderingen skulle bero på att man redan på det här stadiet har fastställt att hon har begått ett jättefel, värd att bli avskedad för, har jag svårt att se.
Inte konstigare än att man brukar stänga av anställda som ex är misstänkta för nåt brott, i avvaktan på utredning och dom.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: "Anser du att konduktören agerat korrekt?"

Omöjligt att svara på, innan man ens hört konduktörens version.
Hu har hon uppfattat siutationen?
Flickans ålder och ev förmåga att ta vara på sig själv?
Utöver detta har hon som sagt ett jobb där hon samtidigt ska försöka upprätthålla regelverket och bl.a förhindra tjuvåkande, i ett läge där hon kanske har tvingats kasta av personer tidigare, och där det solklart framgått att det verkligen varit fråga om fusk.
Många frågor att få svar på innan jag kategoriskt fördömer konduktören från min dator, ngt andra inte verkar ha några större problem med att göra.
Det kan mkt väl visa sig att hon helt enkelt gjort en jättetavla, men att man kan ha viss förståelse för agerandet pga de saker jag nämnt men också pga de minst sagt olyckliga omständigheter som hela tiden verkar ha förelegat (systern är på toaletten, konduktören har gått av sitt pass och missar i kommunikationen mellan avgående och pågående konduktör osv)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Alltså, kan man inte se skillnad på om en tjej är 11 år eller 25 år gammal, då har man ett helt annat sorts problem. Jag tycker faktiskt inte att man ska stirra på tjejers bröst när man försöker bedöma åldern på dom.

Sen måste jag ju bara fråga, hade du tyckt att det här hade varit ok OM tjejen nu hade varit 15 år gammal? Det är fortfarande ett barn vi pratar om. Ett barn som varken har mobil eller pengar som sparkas av i en främmande stad.

Sen det här:

"Vi kan alltså ha en konduktör som konfronteras med en mörkhyad kvinna/flicka som kan vara 25-15 år gammal.
Hon har ingen biljett och man vet att fripassagerare och försök till tjuvåkande är vanligt överlag."

Jag förstår faktiskt inte vad flickans hudfärg har med det hela att göra. Tjuvåker mörkhyade i större utsträckning än andra? På ett sätt som gör mörkhyade till föremål för generalisering på den här punkten? Sen har du ju uppenbarligen skrivit fel när det gäller åldersspannet, flickan kunde vara 11 år också eftersom det är exakt vad hon är. Sen var det ju faktiskt så att tjejen hade biljett, dock inte på sig.

Edit: Hur kan du tycka att tjejen kan vara hela 25 år gammal när man inte ens kan se hennes ansikte eftersom dom har skuggat bilden?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Hur tror du SJ har resonerat då dom tagit konduktören ur tjänst?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Anser du att konduktören agerat korrekt?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Burken: " man blir fan mörkrädd över ditt resonemang. Så bara för att det handlat om en 11 årig flicka med utländsk härkomst så skulle det vara svårt att avgöra hennes ålder? Hennes syster hade biljetterna men var på toa. Rätt att slänga av en liten tjej innan man kollat ordentligt? Du visar verkligen brist på omdöme och man blir fan mörkrädd med tanke på ditt yrke.

Förövrigt så har SJ tagit bort vederbörande konduktör ur tjänst. Räcker det som bevis?"

Sicket jävla dravel.
Det är snarare ditt och andras skitsnack man blir mörkrädd över.
Jag försöker nyansera debatten, inget annat.
Nu verkar det som om halva Sveriges befolkning varit med på den där resan, och alla har sett en svartklädd Gestapouniformerad konduktör som kastat av en stackars 4-årig flicka.
I farten.

Herregud, har alla tappat koncepterna fullständigt.
Är allt svart och vitt, som vanligt?
Tydligen.

Den springande punkten är: hur gammal är flickan och framförallt: hur gammal ser hon ut att vara?
Kan det finnas en möjlighet att konduktören bedömt flickan att vara betydligt äldre än 11 år?
Tja ,av bilden i Nerikes Allehanda (ne.se) att döma, har flickan väl utvecklade bröst och kan vid åsyn vara allt mellan 25 och 15 år gammal.
Hon verkar iaf inte vara 11 år, som påståtts.

Lägger man då till följande inlägg från tidningens kommentarfält så blir bilden och framförallt konduktörens agerande kanske lite mer förståeligt:

"Men så till en annan sak..jag pendlar örebro-stockholm och ser ofta/dagligen fripassagerare. Deras ursäkter är att dom glömde att stiga av vid rätt station och åker vidare till 2-4 stationer till, att deras bror har biljetten och att han inte hann med tåget..osv. osv. så jag kan förstå att man är utless på människor som inte har biljetten på sig"

Vi kan alltså ha en konduktör som konfronteras med en mörkhyad kvinna/flicka som kan vara 25-15 år gammal.
Hon har ingen biljett och man vet att fripassagerare och försök till tjuvåkande är vanligt överlag.

Nån som fortfarande är så otroligt tvärsäker på att konduktören agerat totalt huvudlöst och oförsvarbart?
Isf är man mer än lovligt rigid och minst lika osmidig i sitt tänkesätt som den konduktör man nu kritiserar å det grövsta.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: Inte alls men två fel blir inte ett rätt. Sov gott!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Nu känns det nästan som att den hjälpande kvinnan har gjort mer fel än vad SJ har gjort? Tyvärr så ropar kudden efter mig, öppnar på fritids 06.30 så jag får logga in imorgon bitti igen. God natt o sov gott vänner!!!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dragan 2k: Även om kvinnan menade väl så tycker jag ändå att hon visar upp en slags bristande empati/förståelse. Jag menar, hon måste väl förstå hur det känns för flickan att sova i en främmande lägenhet, hos en person man inte känner?

Även om polisen nu är lite läskig för flickan (ungefär som kvinnan beskriver det) så har ju faktiskt polisen personal som är utbildad för att ta hand om barn, lägg sedan till att hon får sätta sig i en bil och åka hem till mamma och pappa.

Valet är ju glasklart, man ringer till polisen i samma sekund som man inser att flickan är ensam och behöver hjälp.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle:  "Flickan har om jag förstår rätt fått sova hos den äldre damen. Damen skulle köpa en biljett åt flickan nu på morgonen. Hon hade inte haft en tanke på att ringa polisen"

Trevligt i och för sig att hon hjälpte flickan men om man går efter normalt mänskligt beteende gör hon tvärtemot vad jag skulle ha gjort.

Första man gör är fasen att ringa någon som kan bistå med hjälp och ta hand om barnet, leta reda på vem som är föräldrar för att på så sätt få ett lyckligt slut på incidenten.

Jag kan bara sätta mig in själv hur jag hade känt som småbarnsförälder att inte veta var mitt barn eller mina barn skulle vara någonstans.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dragan 2k: Ja min fantasi härjar fritt angående den här kvinnan. Allt ifrån undertryckta moderskänslor hos någon som aldrig fick barn till värre saker. Ingenting skulle ju förvåna en i dagens klimat.

Ja jo jag spårar lite, jag vet, men det måste ju vara en väldigt grundläggande tanke att ringa polisen i ett sånt här läge. Sedan står det i den första artikeln att det var SJ-personal (efter personalbyte) som kontaktade polis och inte vem som helst. Hade det varit en privatperson som sett kvinnan och flickan så hade man ju kunnat spekulera i vad som fick denne att ringa polisen öht.

Fy fan, lämnad på perrongen i Kumla som 11-åring. Alla som stått där vet väl ungefär hur gemytligt det är.

Edit: Sorry om jag länkade till en artikel som redan behandlats.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Men är du rasist så finns det knappast ett par pedagogiska glasögon att sätta på sig, tyvärr!!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dragan 2k: Hon hade ju i alla fall vett att stanna och kolla upp ungen. Det var ju många som bara gick förbi.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Vad hade konduktören gjort om barnet varit förståndshandikappad??!!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Den där samaritkvinnan är jag, som Lumberjack var inne på, fundersam över.

Vad är det för människa egentligen?
Tar hand om ett barn. Ska låta henne sova över.
Ringer inte polisen eller någonting.

Det är liksom ingen bortsprungen söt liten kattunge som tas hem utan en person som antagligen är saknad av någon.

Nej. Hon verkar skum.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: Ärligt talat så vet jag inte om jag vill gå så långt som att göra detta till en fråga om "hudfärg", det kan mycket väl tänkas att konduktören är en rasist, det kan tänkas att hon är helt jävla dum i huvet eller så kanske hon är en kombination av båda? Det viktigaste just nu tycker jag ändå är att SJ ser till att klåparen får sparken från sitt arbete.

I grund och botten är det som du säger, det handlar om ett barn och då får man försöka sätta på sig dom pedagogiska glasögonen och visa lite fingertoppskänsla.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Olle: Summa summarum är ju att inget barn ska behöva bli utsatt för SJ:s behandling, oavsett! Frågan är om blonda blåögda lilla Lisa hade fått samma behandling???
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: Naturligtvis har konduktören begått ett fel. Om inte på ett juridiskt/rättsligt sätt så åtminstone ett grovt moraliskt fel. Det fattar väl vem som helst att man inte kan ställa av en 11-årig flicka i en främmande stad, SPECIELLT inte om hon har problem att göra sig förstådd.

Hur svårt hade det varit för denna konduktör att låta henne sitta en hållplats till, ringa till sina kollegor i fikarummet på nästa station och få dom att masa på sina feta arslen och möta upp tjejen för att sedan låna ut en telefon?

Jag tycker att Huge har en steril förklaring på ett "mjukt" problem. Det finns mellanting mellan att sätta tjejen i fängelse och att smälla en tusenlapp i handen på henne och ringa efter en taxi. Här handlar det om lite medmänsklighet och sunt jävla förnuft, konduktören verkar sakna båda, i kombination med en släng av "helt jävla dum i huvudet".

SEN kan man ju diskutera omständigheterna kring att syrran verkar ha blivit kvar på tåget, varför ingen lyckades fiska upp biljetterna att vifta med och det konstigaste av allt:

Det är ju inte ens den här "goda samariten" som ringer efter polisen, det gör någon som observerar kvinnan med flickan. Vad handlar det här om?

Vidare så talar ju den här kvinnan om att flickan visst kan prata svenska, någonstans mellan "biljetterna tack!" och att tjejen blir avkastad, borde ju hon ha kunnat klämma fram att syrran sitter på biljetterna och hon kommer tillbaka så snart hon är klar på skithuset.

Edit: Tillägg: Det här handlar väl främst inte om att SJ som organisation har felat förutom det faktum att de har anställd en individ för ett ansvarsområde som denne bevisligen inte är lämpad för. Det är i första hand den mänskliga faktorn som felar här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Hade du även försvarat en pedofil som haft samma argument? "Jag hade sex med en 11-åring men hon såg ut att vara myndig"... Ganska vanligt argument bland pedofiler när de ertappas.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: man blir fan mörkrädd över ditt resonemang. Så bara för att det handlat om en 11 årig flicka med utländsk härkomst så skulle det vara svårt att avgöra hennes ålder? Hennes syster hade biljetterna men var på toa. Rätt att slänga av en liten tjej innan man kollat ordentligt? Du visar verkligen brist på omdöme och man blir fan mörkrädd med tanke på ditt yrke.

Förövrigt så har SJ tagit bort vederbörande konduktör ur tjänst. Räcker det som bevis?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge:" Murvlar älskar som bekant att gotta sig åt såna här saker, och nån mer seriös analys av händelseförloppet verkar man inte vara intresserade av"

Hur skulle en mer seriös analys se ut enligt dig, har du överhuvudtaget läst/sett vad som har hänt ang situationen?


Jag säger inte att konduktören vare sig gjort rätt eller fel, begär bara lite mer kött på benen innan man hänger henne offentligt, som media ofta har för vana att göra i såna här lägen"

Mer kött på benen, som vadå??
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Märkligast är väl ändå alla som verkar reagera med ryggmärgen, sannolikt därför att stora elaka SJ nu är inblandade igen.
Murvlar älskar som bekant att gotta sig åt såna här saker, och nån mer seriös analys av händelseförloppet verkar man inte vara intresserade av.

Flickan är enligt uppgift flykting och hennes födelseuppgifter är tydligen väldigt oklara, inte ovanligt när det gäller flyktingar från vissa länder där folkbokföring och annan liknande verksamhet knappt existerar.
Är det då så otroligt att flickan faktiskt kan ha ett utseende som tyder på att hon t.o.m kan vara myndig?
Olyckliga omständigheter gör sen att man inte kan få fram några uppgifter från vare sig flickan själv eller hennes syster, som dessutom har biljetterna.

Jag säger inte att konduktören vare sig gjort rätt eller fel, begär bara lite mer kött på benen innan man hänger henne offentligt, som media ofta har för vana att göra i såna här lägen.
Tyvärr.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Flicka avslängd för att hon inte kunde uppvisa biljett? Ironiskt med tanke på alla som haft biljett när SJ inte kunnat uppvisa något tåg..
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Det finns folk till allt tydligen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

70 Rodrigues: En märklig historia och märkligast av allt är kärringen som tog hem ungen.

 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13414340.ab 

Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Bra där, man vet iaf vad man har att göra närmaste tiden :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues:

Kanske dom kommer ut efter halva tiden om dom sköter sig?
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Vet inte om någon tagit upp detta. Men vissa har mer avancerade hobbyprojekt än andra.

hd.se/angelholm/2011/08/01/forsokte-bygga-karnreaktor-i/

Har elen verkligen blivit så dyr?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag gillar André Pops.
Så. Nu har jag sagt det.

Han äger i studion o i sina intervjuer.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: Förmodligen är det ju det.

Men man vet ju aldrig med alla världens dårar just nu.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Johnny Bravo: Vi får hoppas att det är falskt alarm?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
70 Rodrigues: Dom är nog lite nerviga just nu.
Förståeligt i o för sig.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
För er som gillar båtar :-)
Kommentera



« · 1389655 · »