Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Det finns idioter

« · 1257201 · » Till forumet

Sv: Det finns idioter

Metal Guru:

Varför inte?

Kommentera

mattias - 74:
Vad ska vi med den informationen till,
vi som har spärrar kvar och aldrig skulle kunna tänka oss att döda eller skada någon, ens om de gjort sig skyldiga till det mest förfärliga brott som finns?
Kommentera

Metal Guru:

Att det existerar en och annan idiot tvingas man ju acceptera men hur tusan lyckas 4 likasinnade svin finna varandra..

Skulle tro att detta kommer dominera nyheterna nu den närmsta veckan nu efter den där incidenten i Landskrona med dödsmisshandeln vid en parkeringsplats som också gjorde folk upprörda.  Detta är bland det värsta som finns. att döda djur och sedan stå och skratta åt det. Jag mår psykiskt dåligt av sådant här...

Kommentera

mattias - 74:
Och vad gäller Landskrona-händelsen har du full koll på vad som verkligen hände?

Vad är sanning?
Det som skrivs på Internet?
Ungefär som historien med Bjästaskolan, där var väl allt sant som stod på Internet?

Poffa.
Nu måste du komma in strax, och ta mattias i försvar.
Det är absolut ingen fara att vi triggar igång en mob härinne.

Kommentera

Metal Guru:

Att tända eld på en levande kanin och stå och skratta åt det måste för fan varenda frisk människa anse vara sjukt. Att man sedan bussar en hund på en kanin, som man först sparkat på och därmed skadat för att få hunden mer aggresiv är för fan i helvete i paritet med det också.

De hundar vi har är framavlade med olika egenskaper och jag kan garanterara dig och allal andra här inne att det finns ingen hund som är framavlad för att jaga en skadesparkad tamkanin med 4 kriminella skithögar hånskrattandes när hunden bite ihjäl den. Häng ut skithögarna med namn och adress... Min åsikt och säkert många andras också..

Kommentera

Metal Guru: Du beter dig som ett troll, just nu. Du kan bättre än så.
Kommentera

Poffa:
ja pappa.

Jag har fått namn, personnummer och en högerextremistisk länk skickat till mig från mattias, både i bubbelform här och på ansiktsboken.

OM jag inte hade ifrågasatt, utan istället hejat på när mattias 13:20 ville ha "ut namn och adress på idioterna", tror du inte att det är fullt möjligt att vi då hade haft just det i gästboken här och nu?

Är detta enligt HS reglemente?

Kommentera

mattias - 74:
Jag skriver under på precis allt du säger!
Precis allt!

Utom det att vi ska ta lagen i egna händer.

Poffa:
Jag tror att du har en roll på den här siten,
som du inte riktigt är vuxen för.

Kommentera

Metal Guru:

Jag lade inte ut det för jag visste inte om man fick eller inte dörför bubblade jag det åt dig. Högerextrem är den inte men lite mer åt höger än andra nyhetsportaler. Vad är fel med det egentligen? Bara bra med sidor som publicerar bild på drägg som dessa.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74:
Felet är när vi börjar skapa egna lagar och straff, trots att vi har ett fullt fungerande rättssystem.

Din sida är en sida vars enda syfte är att skapa en lynchmob, något som inte möjligt i det här landet - allt enligt struts-maffian. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Metal Guru:

Struts Maffian? Nu fattar jag inte..

Kommentera

Poffa: Jag motsätter mig starkt dina nedvärderande trollutnämningar i debatterna. De fyller ingen roll. Om någon håller sig utanför reglementet så moderera i stället. Så, nu var det sagt igen.

I övrigt så har jag lust att kasta en flammande eld på en tik. Fast jag tänker inte göra det.
Kommentera

Metal Guru:

Nej jag fattade det men jag ville ändå veta vem eller vad som åsyftades!

Kommentera

mattias - 74:
Det är Poffa, som har tagit av sig sin forumledarkeps och stoppat huvudet i sanden.
Kommentera

mattias - 74: Först ska jag säga det självklara att jag delar avskyn inför det jag har sett och hört om gärningen. Men det är ju liksom inte the issue här.

Men jag förstår inte, vad ÄR det som är bra med sidor som publicerar bild, personuppgifter och adressuppgifter på "drägget"? Gärningen som sådan lär inte vara svår att bevisa, och den som haft telefonen lär väl ligga pyrt till som gärningsman.

Men vad vet vi i nuläget om bevisningen för att de andra åtalade är de som faktiskt har varit med som gärningsmän? JAG har i alla fall inte sett och identifierat dem. Det är rättens arbete att göra det, och den prövningen är ännu inte gjord. Det är möjligt att de åtalade har erkänt att de har varit med, men principiellt är det i sig åt helvete att ange personuppgifter för och bild på misstänkta som inte ens är dömda.

Om man plockar bort kvällstidnings-sensationslystnaden, vad återstår då för egentligt syfte med att alls sprida sådana uppgifter? Jag har själv läst kommentarer angående ett mål som jag hade med två nu dömda rånare, där alla personuppgifter fanns utlagda i synlig dager. Med det som ledning, lade någon klipsk individ ut telefonnummer till gärningsmännens anhöriga och uppmanade andra att ringa. Att okritiskt sprida personuppgifter leder bara till sådana beteenden, utan att jag kan se några stora positiva effekter av det. Gärningsmännen ska dömas, och de ska dömas i domstol. That's it.

Kommentera

Tillägg: Kvällstidningarna har ju i all sin önskan att sälja lösnummer åtminstone en ansvarig utgivare, som någon "garant" för att det inte går över till förtal när det handlar om personer som pekas ut som misstänkta. Medan Internet är High Chapparal. Och skulle några uppgifter som sprids på det här sättet inte vara ordentligt förankrade, så är det inte alltid det enklaste att hitta och ställa rätt person till svars i efterhand rent juridiskt.

Och skulle det i efterhand visa sig vara något fel i uppgifterna "kolla här så får ni veta vilka djurplågarna är", så har alla som förut läst och förfasats över gärningsmannen redan släppt det och dömt honom i Allmänhetens Domstol, där bevisningen = att ett vedervärdigt brott har begåtts. 

Kommentera

Metal Guru: För det första, nej det är inte enligt HS reglemente och det hade föranlett radering och minst en varning.

För det andra, anledningen till att jag anser att du beter dig illa i debatterandet är för att du agerar genom att lägga ord i munnen på folk och dessutom kastar du brandfacklor, för att på något hånfullt sätt vinna respekt för din åsikt.

T ex påstår du att jag, struts-maffian, sagt att en lynchmobb inte är möjlig i det här landet. Vad jag skrev var att jag tror det är längre till att den bildas än vad du tror. Jag har aldrig påstått att det inte kan skapas en sådan. Dessutom försökte du, och lyckades tyvärr, dra in mig i diskussionen med ditt snack om att jag skulle komma till Mattias försvar.

Vad jag påstått var dock att jag inte ser samma stora risk i att en sådan bildas, bara för att två skribenter på HS skriver att skottpengar är för lindrigt.

Om du sedan har en åsikt om mitt agerande som forumledare är du välkommen att ta det i mail eller bubblor med mig, alternativt med någon annan forumledare.

Kommentera

Poffa:
Bortsett från alla personliga åsikter om mig, håller du med mig i sak?

Kommentera

Poffa:
Se'n kan jag ju inte låta bli att tycka att ditt öppningsinlägg till mig;

Poffa 10:55:
Du får gärna berätta vad din poäng är, för oss som inte är så begåvade att vi fattar ditt kodspråk.

inte riktigt korrelerar med den högt stående moral du för i ditt senaste inlägg. Men men, that's not the issue here.
Kommentera

Metal Guru: Du ska få min åsikt fullt ut.

1. Jag tycker att det är fruktansvärt det som hänt, det är så otroligt vidrigt att jag mår fysiskt illa av att både se inslaget och prata om det.

2. Jag vill absolut inte se någon lynchmobb, det här skall behandlas av domstol på samma sätt som alla andra kriminella handlingar.

3. Jag anser att det är fel att personerna hängs ut på diverse forum och det får absolut inte förekomma här.

4. Jag förfasas tydligen inte lika mycket som dig över att ett antal skribenter här uttrycker sig med ord som "skottpengar här" och "skottpengar är för lindrigt". Jag ser det som ett kanske inte helt lyckat sätt att uttrycka sin ilska över det som skett. Jag tror dock inte att dessa skribenter kommer bilda en lynchmobb, bara för att de uttryckt sig som de gör.

5. Lynchmobbar är möjligt i Sverige, det finns det bevis för. Jag har heller aldrig påstått att de inte kan bildas. Jag verkar dock tro att det är längre från aggresiva ord på ett forum till en faktisk lynchmobb än vad du tror. Vem av oss som har rätt, kan ingen direkt påvisa.

Det du och jag har olika åsikter om är alltså hur allvarligt vi ser på uppretade inlägg på ett forum.

Kommentera

Poffa:
Så bra, då är vi i sak överens - förutom det här då:

Det du och jag har olika åsikter om är alltså hur allvarligt vi ser på uppretade inlägg på ett forum.

Det jag gjort är att satt ned foten och sagt ifrån - och förhoppningsvis fått någon att tänka efter en extra gång.
Är det fel?
Kommentera

Metal Guru: Jag förstod din poäng precis, och som vanligt försöker du göra en höna av en fjäder. Skillnaden mellan ord och handling är milsvid, studera valfri politiker.

Att trycka upprördhet och slänga ur sig något på ett nätforum är harmlöst, och knappast någon anledning att tveka på rättstaten.
Kommentera

Har inte sett det omtalade klippet, och tänker häller inte göra det,
men de spontana komentarerna från de som sett det gör trådens namn mycket passande.
Att här inte har redigerats kraftigt känns mycket skrämmande.
Antar att anledningen till detta är att formledarna har sett det omtala klippet och låter sina känslor styra handlandet eller snarare avsaknaden från det.

I vårt fantastiskt civiliserade land finns det, som alla vet, lagar, förordningar
och riktlinjer för människors handlanden.
Till saken hör att man där med anses oskyldig tills brott anmäls OCH bevisats i rättsalen. Det är bara Skattemyndigheten som nyttjar omvändbevisrätt. Tack och lov har media i vårat land oftast så pass hög moral att man normalt inte hänger ut "oskyldiga". Att bli dömd av folket är minst lika illa som att bli dömd i rätten, än värre om de åtalade bevisas juridiskt oskyldiga.

Vi som är hockey inresserade minns säkert våldtäktsskandalen kring Tre Kronor för ett par år sedan. De som är lite äldre minns kanske styckmorden på 80-talet. Perfekta bevis på att personuppgifter inte borde lämnas ut till allmänheten innan de åtalade har dömts för brotten.

Klart man får tycka vad man vill om vad som helst, men vuxna människor borde också ha förstånd att uttrycka sig vuxet.
Kommentera

MIK 7-1: Personligen tycker jag diskussionen håller en helt okej nivå. Debatten förs i Caféboken där det mesta stöts och blöts. Det blir lätt ganska häftiga diskussioner där människor med olika syn möts och diskuterar.

Man behöver inte gilla andras åsikter men man bör ändå respektera dem. Som jag ser det finns det en, kanske två inlägg som är diskutabel. Vad ser du som inte jag ser?

Kommentera

250kg kärlek:

Personligen så ser jag gärna att man publicerar namn och bild på dömda brottslingar, offren förtjäanr nån slags rättvisa.. Naturligtvis skall inte oskyldig hängas ut med namn och bild det har jag aldrig varit en förespråkare för heller. . Är man dömd så ser jag inte nåt fel i att göra det..

Kommentera

Minor problem i current case är att dessa fyra gossar ännu inte hamnat i domstol för detta tilltag, och därför inte inom rimlighetens gräns har hunnit bli dömda.

Sedan är jag starkt skeptisk till att en site som HS ska ha bild/namn ens på dömda brottslingar.

Kommentera

mattias - 74:

Hmm. Vad menar du att det skulle göra för gott om man publicerar namn och bild på alla dömda brottslingar?
Kommentera

knaskamilla:

Jag menar att man som offer gärna vill se namn och bild på förövaren som nån slags rättvisa..Tänk dig själv om någon i din närhet föll offer för ett grovt brott skulle inte du vilja att samhället ställde opp på dig då och visade namn och bild på hon / han ?

Kommentera

mattias - 74:

Eh...nä? Så du menar att ett offers önskemål ska avgöra en sådan stor grej?
Kommentera

knaskamilla:

Om jag vore brottsoffer skulle iaf jag vilja att man gick ut med namn och bild på personen, vad är fel i det? Har man inte rätt till upprättelse som brottsoffer anser du?

Kommentera

mattias - 74: Pedofiler och våldtäktsmän är det bara att visa upp!!!!!
Kommentera

mattias - 74:

Men vad fan, vadå upprättelse? Jag förstår inte hur du resonerar. Vad skulle publicering av namn och bild på gärningsmän leda till, menar du?
Kommentera

knaskamilla:

Jag personligen skulle se det som nån slags rättvisa. Har man valt den kriminella banan får man räkna med att stöta på hinder eller hur? Hur hade du reagerat om det var din dotter som var ägare till Kaninen som eldades upp? Förmodligen hade du sagt nånting helt annat... Rätta mig gärna om jag har fel men människan funkar så. Jag har dock alltid hävdat att är man dömd för ett vedervärdigt brott så skall man hängas ut.. Min åsikt.

Kommentera

mattias - 74: Återigen: "offren förtjänar nån slags rättvisa"? Är hela domstolsprocessen med fängelsestraff och skadestånd bara en meningslös charad då? Det är väl just där som rättvisan är tänkt att skipas. En process där för övrigt just offren deltar och får möta gärningsmannen öga mot öga. Skampåle och stupstock lämnade vi bakom oss på 1850-talet.
Kommentera

mattias - 74:

Det visar ju bara att du personligen har ganska dålig koll på hur samhället och människor fungerar, och också lite underligt synsätt. Om jag hade en dotter som var ägare till en kanin som eldades upp hade jag såklart hoppats på att rättsväsendet gjorde något åt det. Sen hade jag förmodligen också berättat för alla jag kände om idioten som gjorde det. Och blivit ytterligare lite rädd för hur människor kan fungera.
Kommentera

K70:

Klart det inte är meningslöst tvärtom men varför inte låta personerna skämmas ytterligare. varför valde man att publicera bild på Anders Eklund. Alla Barnmördare har ju knappast hängts ut i media ? varför?

Kommentera

mattias - 74:

Och du tror att det enda som skulle hända om man hängde ut dömda brottslingar är att de skulle få "skämmas lite ytterligare"? Herregud.
Kommentera

knaskamilla:

varför är det så fel med att lägga ut namn och bild ? Det funkade ju bevisligen förr i tiden!

Kommentera

mattias - 74:

Jaså? Har du en länk till det?
Kommentera

mattias - 74:

...eller kanske ett uppslagsverk där beviset finns, beroende på hur mycket "förr i tiden" du syftar på.
Kommentera

mattias - 74: Ärligt talat. Jag känner mig inte som en lyckligare, bättre, klokare eller lugnare människa för att jag är försedd med information om hur Englas mördare ser ut och vad han heter. Gör du det? Och i så fall varför? Jag hade varit fullständigt nöjd med att veta att det är en vuxen man och han är dömd till livstids fängelse. 

Jag förstår inte annat än att syftet med publicera uppgifterna att tillfredsställa allmänhetens skvallerbehov. Det fina och nobla i det syftet går tyvärr mig förbi. 

Sedan kan jag inte låta bli att undra exakt vad det är du menar som "funkade förr i tiden" med att publicera namn och bild? Fick det på något sätt de dömda att skämmas så mycket att de slutade begå brott sedan, eller vad är det som bevisligen var så bra med det då?

Jag vet heller inte hur långt förr i tiden du syftar på, men det är en enorm skillnad på informationsflödet nu och för 20-30 år sedan. Man måste vara medveten om att spridningen av uppgifter genom internet innebär ett större och större behov av källkritik. Se bara på alla dessa töntiga Facebook-grupper som bildas i syfte att förena sig i allmän avsky mot något. Hur många av dem som trycker "join" på de grupperna orkar sätta sig in i fakta om vad det hela handlar om? Är det 10 % så tror jag det är högt räknat.

Kommentera

K70:

Skall i ärlighetens namn säga att jag vet inte varför jag skrev så där så jag ber om ursäkt att det blev skrivet och jag förstår att ni inte fattade nånting av det, Antar att jag halkad epå tangenterna som vanligt :)

Det jag försöker säga är väl att jag är övertygad om att det finns massa människor där ute som inte nöjer sig med en fällande dom i en tingsrätt och skadestånd utan också vill att perosnen hängs ut offentligt. Jag är en av dom..

Kommentera

mattias - 74: Det skjuts för lite ;-)
Kommentera

70 Rodrigues:
Precis. Det är för mycket lag och ordning.
Kommentera

70 Rodrigues:
Jag gissar att du vill skjuta pedofiler och våldtäktsmän..?
Eller så skämtar du bara.
Kommentera

mattias - 74: När det gäller din önskan om att dömda brottslingar ska hängas ut offentligt som ett bonusstraff, tycker du också att det är ett fair pris att anhöriga till den dömde samtidigt lär drabbas av hatsamtal etc från folk som resonerar enligt synsätt som "det skjuts för lite"?

Även om du möjligen skulle tycka att det är fel att göra så, så måste man inse att det är en realitet. Det hetsas ganska friskt när gruppdynamiken på Flashback och i Facebookgrupper urartar. Något i sammanhanget så banalt som Janne Huokko-historien (behöver väl inte förtydligas vilken) lär ha lett till att hans barn blev uppringda och plågade med detta.

OBS att jag jämför inte Huokko med Anders Eklund på något sätt (jag gillar Huokko!), men hur tänker du dig att man ska skydda anhöriga från den här typen av trakasserier eller hot som en följd av att man sprider personuppgifter till människor över hela världen? Eller tycker du att de också förtjänar att skämmas och trakasseras, för att de råkar vara anhöriga till någon dömd? 

Redigerad kommentar

Kommentera

K70:

Jag skrev inte att det skjuts för lite.

Det som Janne gjorde är inte av en brottslig karaktär utan snarare en pervers böjelse vilket inte är olagligt medans det som Anders Eklund har gjort är det värsta du kan tänka dig, att Janne hängdes ut var ju för att han är en offentlig person och en känd hockeyspelare. Om nån " vanlig " svensson gjort det som Janne gjort hade personen inte blivit uthängd i media. Tror du inte att ligger till på det sättet?

Kommentera

"Det hetsas ganska friskt när gruppdynamiken på Flashback och i Facebookgrupper urartar."

Ett känt fall i närtid när en sådan här gruppdynamik gick rejält snett såg vi i Uppdrag Granskning med adress Bjästaskolan.

Kommentera

Metal Guru: "Jag gissar att du vill skjuta pedofiler och våldtäktsmän..?

Eller så skämtar du bara"

Om vi säger så här, jag skulle inte fälla några tårar om det gjordes.
Kommentera

70 Rodrigues:
Så tidigt som möjligt, eller som avslutning på rättegången? Eller när i tiden menar du?
Kommentera

« · 1257201 · »