Café

49361 inlägg · 1044 ämnen

Trafiksäkerhet

« · 970514 · » Till forumet


Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru:

Den lagen är på sätt och viss bra ändå, annars kommer det bli näst intill omöjligt för fotgängare att ta sig över till andra sidan om bilarna ska få ha förtur och fotgängarna skall vänta. Men håller samtidigt med dig, Mguru, om att det är fel att bara slänga sig ut på övergångsstället och förvänta sig att bilen ska hinna tvärnita. Jag ser det inte som ett fel hos lagen utan människorna i sig (som mycket möjligt kan ha blivit en konsekvens av lagen) att det är oförskitiga.

Svar på din reinkarnationsfråga: Det beror väl på hur de levt sitt liv? Deras mål är ju att nå världsalltet och att hoppa framför en bil, kommer nog inte hjälpa de direkt.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
MorganaLefaey:

Synd att inte Vägverket fattar det då !
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
MorganaLefaey: Jag tycker att alla bilar som drivs på etanol eller metanol ska ha alkolås.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Det känns som om Bill Murray ligger i lä med sin golfbil...
Kommentera


Sv: Trafiksäkerhet
mattias - 74:

Ett av de största problemen i trafiken idag är att folk inte kör bil...de åker bara.
Vajer räcken plockas idag bort på vissa sträckor för att de är för dyrt att reparera dem......Sträckan Borlänge -Säter som du tog upp reparerar Skanska i snitt ca 120ggr på ett år till en kostnad av ca 20000/gång.

Den vägen blir enfältsdelen väldigt smal,för att unvika problemen med påkörd vajer så skulle den vart utbytt mot fasta betongbarriärer. Det hade gett en mycke större säkerhet och även minskat skador på fordon som kör in dem.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Paddan:
Det är ju absolut ingen som redan kör 120+ på 110 sträckorna..
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
MorganaLefaey: Aha, en sorts fetisch menar du? Själv tycker jag att det var fascinerande när det blev ramaskri i pressen när man "på några särskilt utvalda ställen" skulle öka hastighetsgränsen på försök till hela 120 kilometer i timmen. Det skulle ju få katastrofala följder för Nollvisionen sades det, folk skulle dö som flugor bara för att de fick tillåtelse att köra 10 kilometer i timmen fortare än normalt.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Paddan: Men paddan.... det kallas för tändning på sådana bilar.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
MorganaLefaey:

Träd är inte människor. Vad ska vi göra av vägarna då förresten? Tennisplaner?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
mattias - 74: Tycker att det är ganska knepigt att man inte kan få igenom att alla nya bilar som säljs i sverige skall ha alkolås. Nog för att det redan finns en massa bilar utan, men någonstans måste man börja. Tror inte speciellt mycket beror på 110 eller 100 km/h, då som poffa säger olyckorna till stor del beror på fylla och annat.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
scim: Ja du startade ju den kampanjen kom jag på. Men tänk om alla skulle göra som du. Då blir det säkert någon som dör på kuppen. 
Bättre att bara ställa av den än att ställa den mot ett träd.  
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky:

Och om vi tar bort bilarna då slipper vi samtidigt lösa bränslefrågan.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
MorganaLefaey: Ta bort vägarna, då finns det hopp om nollvisionen.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
mattias - 74: Förbjud samtal i mobiltelefon som inte har handsfree och ta bort mitträcken och gör 2+1 vägar till 2+2 samtidigt som man höger försäkringspremierna till det dubbla om man inte har alkolås på bilen så får man nog bort en himla massa olyckor i trafiken.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa:

Jag tänkte också posta det där men det var ju bra att du gjorde det.

När jag åker från mina föräldrar så är det en sträcka mellan Borlänge - Säter som innehåller just den här typen av mitträcken m.m Allt som oftast hör man att folk kört in i det där räcket titt som tätt. Klart som fan det beror på att folk kör för fort eller sysslar med annat. Klart vi skall ha 130 KM på vägarna. Vore det inte bättre att höja hastigheten på 110 vägar som inte innehåller mitträcken eftersom man lätt skulle kunna ha 130 där utan några som helst problem.

Om folk gav fan i så mycket annat som du skriver och körde bil istället så slipper dom köra in i mitträcket m.m

Håller med dig !
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
knaskamilla: Förmodligen överallt, utom på vägverkets och nollvisionens hemsida.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa:

Har för mig att jag läste någonstans för inte så länge sen att farten inte alls var en så himla bidragande orsak till dödsolyckorna. Var kan det ha stått?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Här tar jag nu upp vägverkets nya smarta förslag.

Snart ska det nämligen sänkas från 110 km/h till 100 km/h på så kallade 2+1-vägar. Allt för att minska antalet olyckor som uppstår på dessa vägar.

I Sverige verkar det som att den största orsaken till olyckor är den höga farten. Så resonerar i alla fall Nollvisionens förespråkare och Vägverket håller naturligtvis med. Men låt oss räkna.

Ca 450 människor dör i trafikolyckor i Sverige. Av dessa så dör drygt hälften i olyckor där berusade förare är inblandade (vägverkets egna uppgifter). Enligt vägverket står dementa personer för nästan 100 dödsolyckor per år i Sverige.

Kvar är då ca 100 döda i trafiken. Och här utför jag nu en kvalificerad gissning baserad på gammal statistik. 10-15 är självmord, ungefär lika många beror på förare som somnar. Kvar är då, i runda slängar, 80 personer som sätter livet till i trafiken. I den gruppen finns de som frontalkrockar medan de ska byta skiva, pratar i telefon osv. Här finns också unga pojkar som ska imponera på sina kamrater.

Men farten är visst det största problemet.

I Danmark ökade man hastigheten från 110 till 130 och där minskade antalet olyckor. Intressant, eller hur? Sätt det empiriska beviset i motsats till Vägverkets beräkningar.

Är det inte dags att lägga ner nollvisionen, nu?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
El Maco: Visst är det en gågata utanför det nu insomnade Gyllene Orren, Orren överlevde inte försvarnedläggningen.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
El Maco: Gyllene Orren.,,, ett namn jag glömt eller kanske förträngt i många år nu. O nu blev jag iaf påmind. :)
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Bah! På min tid i Sollefteå fick vi gröna cyklar och det dög åt oss. Föresten är det väl gågata utanför Gyllene Orren?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo:
Plötsligt förnimmar jag en fläkt av Sveriges Bilradio.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Ja, på det sättet så får de barnen att aldrig gå över några gator. De har ju, precis som vi, mantrat in visan; Här går man, här går man, på vita strecken går man. Här, men INTE där, tut, tut! osv....
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack:
Snygg lösning. Problem solved.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Lika bra det kanske? Är det laglöst så är det.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Äh, övergångsställen känns sååå 1900-tal...

"SOLLEFTEÅ. Fotgängare har företräde vid övergångsställen, men eftersom bilisterna inte stannar väljer allt fler kommuner att måla över de vita ränderna i gatan. Sollefteå är en av de kommuner som går längst. Där ska 120 av 130 övergångsställen bort."
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo:

Jag fick en 2:a på besiktningen på en gammal 745 jag hade för att det saknades antenn på taket, fästet var där men inte själva antennen.
Jag frågade varför får jag en 2:a på det, besiktningsmannen svarade:
 -Om du kör på någon så kan dom riva sig på fästet.
73Sjöbba:
-Om jag kör på någon så att den personen flyger över mitt biltak så lär han ha större problem än ett litet antennfäste.

Jag fick inget svar.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
El Maco: Jo jag var inne i samma tankebanor med miljön. Men samtidigt så är det ju fel om den som väljer det miljöfientliga alternativet ska premieras med företräde.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Det är väldigt många som tror att dom är hårdare än bilar. Gång på gång så kan jag kolla in en person som jag misstänker ska korsa vägen på övergångsställen som inte ens lyfter blicken för att kolla om det kommer någon bil och viker över helt oannonserat. När man ser dom som gör så, så bortser dom från sunda förnuftet.

Jag kliver inte ut i vägen för jag har rätten på min sida, jag tycker att benbrott kan göra så jävla ont.

Ögonkontakt var ordet.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Jag sympatiserar med tankarna bakom lagen om fotgängares förtursrätt men det finns statistik som visar att fler skadas på övergångsställen efter lagens införande vilket ger dig rätt. Sen om det är fotgängare, bilister eller en kombination som ligger bakom vet jag inte. En annan aspekt är miljön, en fotgängare som kliver ut kan stoppa många bilar och därmed slösa mycket energi när de ska igång igen.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Finns fler saker som går stick i stäv med vägverkets nollvision, som t.ex att man sänker kraven på vinterundehållet på våra vägar. Det får vara mer snö och längre åtgärdstider vid plogning, saltning och sandning.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Äh gör som här...

[url=www.flixxy.com/snow-plowing-train.htm?a=1]Häng dig på tutan och kör.[/url]
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Det var bättre innan, när man fick köra på folk på övergångsstället.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru:

Beteendet håller jag med dig om att det icke är sunt. Trots att det lagen är på fotängarnas sida bör de titta att de inte åker någon bil, oavsett tid på dygnet. Speciellt under nattetid med dåligt väder. I ditt scenario tycker jag att fotängagren får skylla sig lite själv att han inte kollat.

I innerstaden i Stockholm gör den väl någerlunda nytta, många övergångs ställen är markerade med rödlysen tillskillnad t.ex. ifrån Stockholms förort.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Håller med....
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Nollvisionen går inte ihop med trafik. Ska den styra allt så kan vi införa en generell maxhastighet på 10 km/h och att alla bilar måste vara draperade med skumgummi, målade med självlysande gröna prickar, ha saftblandare på taket och låta pip-pip hela tiden.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru:

Jag tror att det är lite både och. När regeln inte fanns var ju folk ibland tvungna att göra helt galna rusningar över vägen för att ta sig över om det var mycket bilar. Farligt det med. Men jag håller med dig om att inte alla har vett att nyttja regeln på ofarligt sätt.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky:
Släpp brottsbiten, och vad som händer i huvudet på nån som nyss dödat en medmänniska.

Jag tycker att nollvisionen som trafiksäkerhetsverket har OCH denna regel inte går ihop.
Rätt eller fel?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Tycho: Det är väl en fördel att inte behöva sitta inne i 50 år? Men givetvis vill man inte ha ett liv på sitt samvete även om det är den andres fel.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Ja men det hjälper juh inte så mycket om man har kört ihjäl någon...

Jag är på helspänn varje gång någon är vid ett övergångsställe för jag har sett flera gånger folk som har gått efter gatan och bara vikt ut över övergångsstället och förväntar sig att man ska stanna. Dessvärre både unga och gamla...
Jag är livrädd varje gång... Ja nästan iaf... :)
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Du får väl trösta dig att det utdöms väldigt låga straff vid trafikbrott. Om föraren anspassar sin hastighet efter rådande förhållanden så kan han nog räkna med att rätten har förståelse för hans situation vid en olycka.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
slashpuppie:
Lagen gör att folk håller på att vänja sig av med det.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
difzi:
I Stockholms innerstad gör den säkerligen nytta, och på andra ställen också. Men det beteendet i sig är inte riktigt sunt, och ju mindre trafiken blir (både pga tid på dygnet och plats i Sverige) blir lagen konstigare och konstigare.

Sceniario.
Natt. Nattrafik. Mörkt, regn och rusk. Övergångsställe. På vägen kommer en ensam bil i lagstadgad hastighet. En ung människa med lurar i öronen skall till och korsa vägen. Svartklädd, huva över skallen, inga reflexer.
Gångtrafikanten vet om att han har förkörsrätt, och behöver därför inte bry sig om någon trafik.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Det känns som att ni utgår från att folk inte har en enda gnutta sunt förnuft? Visst, fotgängarna har rätten på sin sida, men man ser ju sig för innan man går över vägen? Eller?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky:
Du har helt rätt med Darwins urvalsteori.
Men det hjälper inte trafiksäkerhetsverkets nollvision ett dugg.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Nu tycker jag att du generaliserar. Man har med lagen satt vissa fotgängares självbevarelsedrift ur spel. Det kommer att bli ett naturligt urval och om några generationer kommer problemet inte att vara lika stort. Survival of the fittest.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky:
"Men i slutändan så tycker jag nog ändå att det är bra att det är den som kommer med kraft att släcka ett annat liv som förväntas vara extra uppmärksam i situationen."

Det är ju inte det som är grejen. Det är ju att man med lagens hjälp satt fotgängarens självbesparelsedrift ur spel.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Metal Guru: Att ha stått vid övergångsställen i fem minuter i rusningstrafik, utan att en kotte fått för sig att stanna, samtidigt som man själv hade tänkt hinna med ett tåg ger viss sympati för lagen. Man tycker även att det faktum att man bara har ett liv borde innebära en begränsande faktor på de risker en fotgängare tar. (Fråga: Tar människor som tror på reinkarnation större risker vid övergångsställen?)

Men sen finns ju nackdelarna. Gator som korsas av många fotgängare blir mer eller mindre ofarbara om lagen efterlevs till fullo. Folk bryr sig inte om livhanken på det sätt som man kan förväntas tro. Istället förväntas bilister kunna se genom diverse föremål för att se att det finns en fotgängare runt hörnet. Samme bilist förväntas sedan tvärnita på två meter. Människor utan reflexer hoppar glatt ut i gatan.

Men i slutändan så tycker jag nog ändå att det är bra att det är den som kommer med kraft att släcka ett annat liv som förväntas vara extra uppmärksam i situationen.
Kommentera

Trafiksäkerhet
Det finns idag en trafikregel som infördes för en handfull år sedan. Den går ut på att en gående ståendes vid ett övergångsställe alltid har 'förkörsrätt' gentemot trafiken.

Denna regel anser jag vara en av de mer korkade trafikreglerna sett till trafiksäkerhet. Varför då, undrar nu vän av ordning.

Jo, denna regel lär gående att det bara är att knalla rätt ut i trafiken, eftersom de har rätten på sin sida. Om de nu skulle kollidera med något, så har de stora möjligheter astt vinna en rättstvist.

Regeln lär dock inte ut någonting om att det gör ont att bli påkörd.


Åsikter?
Kommentera

« · 970514 · »