Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Viktigaste Valfrågan

« · 1286651 · » Till forumet

Sv: Viktigaste Valfrågan
Bergius: Däremot så bidrar det iofs till en stämmning och attityd som kan bli och har visat sig farlig. Media driver ju på rätt friskt mot SD och allmänheten hänger på och det går till överdrift till vissa som tar till våld och andra hemskheter. Det är inte okej och riktigt illa när våld används mot politiska motståndare.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Jo alltså man får ju tycka vad man vill om det. Och man har ju också rätt att inte vara kompis med någon beroende på vilken politisk åsikt en person har. Men du menade på att det var rasism. Men jag menar att det inte är så.

Du har friheter att hålla med i det Mr Åkesson säger likaså har facebookare rätt att ej vara vän med dig p.g.a. det. Så länge det inte är statliga myndigheter, arbetsplatser liknande. Ser jag inget som strider mot grundlagarna att frysa ute folk p.g.a. politisk åsikt. Det har väl funnits i alla tider.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bergius:

Enligt facebook gruppen " en sverigedemokrat är inte min kamrat" så stämplas alla som röstar på SD som rasister och folk tar bort sina vänner från lista. Trodde vi hade yttrandefrihet i Sverige men den är den ju lite si och så med kan man tycka.
Kommentera

Lumber Jack: Fystestet, där sa du någonting. Jo det kan stämma att kvinnor har ett mindre krävande test. Det innebär dock i min värld inte att de kvoteras in. De har i jämförelse med män en inte lika krävande väg till att bli behörig för ett urval. I urvalet så görs ingen skillnad.

Jag ser det inte som kvotering men det är möjligt att det tangerar på definitionen av kvotering.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lumber Jack: Ordet "kvoteras" känns ju fel i sammanhanget.
Kommentera

Lumber Jack: Är det inte tvärtom? Som polis har kvinnor enklare fystest medan om de vill bli brandman måste klara samma test som killarna? Kan tänkas att de gjorts om nu efter kritiken mot att de var för få kvinnor i yrket tidigare.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Nej det kan man inte påstå. I grunden är väl rasism att du delar in människor i raser samt att en del rasar kan utöva makt över andra "mindre värda" raser.
Kommentera

Bergius: Kvinnor kvoteras väl in, eller är det bara för brandmän kvinnorna har enklare fystest?
Kommentera

sylf: Polishögskolan letar inte efter utlänningar. Man måste vara svensk medborgare för att komma in på polishlgskolan. Det som är meningen med deras kampanjer är att få så många som möjligt att söka utbildningen, framförallt ifrån grupper som varit underrepresenterade. T.ex. utrikesfödda, kvinnor. Urvalet ändras inte för att fler söker. Ju fler som söker desto bättre poliser kommer vi få. Det finns ingen kvotering som ger förtur till någon om du tror det.
Kommentera

Bergius:

Att folk tar bort varandra som vänner på Facebook , att man inte snackar mer med nån eller säger upp bekanskapen med folk för deras politiska åsikter är väl nån form av rasism. ?
Kommentera

Om jag ska kommentera ämnet generellt så kan jag säga att jag tyvärr tror att vi kommer se att den övriga invandringspolitiken kommer till viss del anpassas till hur SD ser på den. Det menar jag på grund av hur det ser ut i många andra länder i europa och t.o.m. våra egna grannländer. Det är inte trolkigt att Sverige kommer vara unikt. Vi kommer att se en ändrad attityd generallt sett. Att SD valt in i parlamentet är bara ett led i den processen.

Kommentera

mattias - 74: Det där håller jag inte med om. Många säger det och det är också nåt Sverigedemokrater kör med. Jag kan visserligen hålla med om att det varit känsligt på politikernivå, man har ibland blivit attackerad av media helt utan grund. Det har dock blivit bättre.

Men att du eller jag ute i samhället skulle anklagas för det känner jag inte igen.

Kommentera

knaskamilla: Jag tror att många som röstar på SD och även potentiella väljare är less på att så mycket osanningar om deras politik florerar. Du bidrar själv med sådana osanningar i ditt inlägg t.ex. om hemspråksundervisningen. Det finns mycket åsikter om SD utan att veta vad de egentligen står för, precis som du är inne på men samtidigt har du själv fel.

Skulle man läsa igenom deras partiprogram så tror nog de flesta skulle inse att deras politik är rätt fattig och inte värdig ett Sverige 2010.

Kommentera

Wayne Gresky:

I Sverige blir man stämplad som rasist eller främlingsfientlig om man yppar det minsta lilla negativa om integrationen och hur dåligt skött den är. Jag har vänner som jag jobbar med och som jag umgås med privat som har rötter i andra länder som tycker samma sak som jag. Gör det dom till rasister också då?
Kommentera

knaskamilla:

Varför skulle den inte vara möjlig att ha menar du?

Nej jagär absolut inte rasist.
Kommentera

knaskamilla: Definiera begreppet rasist.
Kommentera

mattias - 74:

Och om modersmålsundervisningen inte skulle vara skattesubventionerad skulle den var möjlig att ha för de allra flesta som behöver den? SD fattar nog att det skulle innebära att den försvann, och de lär inte bli ledsna för det om det skulle hända.

Jag vet inte, är du rasist?
Kommentera

knaskamilla: Jag hade faktiskt en klasskamrat som bytte förnamn för att förbättra sina chanser att få jobb. Det fungerade...
Denna vardagsrasism från arbetsgivare är inget nytt och är egentligen ett större problem för integrationen än några brunnäsor i sydliga landskap.

Det svåra med texter på internet är att veta vem som står bakom dem och hur vinklade de är. Med en rejäl skopa salt kan man iaf läsa:
www.reaktion.nu/personran.html
stoppavaldtakterna.nu/statistik%20Sverige%205.html
Kommentera

sylf: Jag tror nog att de skulle få ungefär samma röstsiffror idag. Deras politik skrämmer nog en del tidigare väljare när den synas, men samtidigt så lockar nog idiotiska aftonbladetkampanjer nya väljare till SD.
Kommentera

mattias - 74: När det gäller Burka / Niqab så struntar jag egentligen i hur det påverkar mig eller ser ut i samhället. För mig handlar det om att motverka det kvinnoförtryck som det är ett uttryck för. Att hjärntvätta dem till den grad att de tror att detta är något som är bra för dem.
Kommentera

knaskamilla: Muhammed har nog fan så mycket svårare att hitta ett jobb i Sverige än Anders. Vad som däremot stör mig är när t.e.x polisen letar aktivt efter utlänningar att rekrytera. När det gäller såna arbeten (och alla andra arbeten för den delen) så ska den som är bäst lämpad för jobbet få det. Om man sen heter Muhammed, Anders eller Märta ska inte ha nån betydelse.

SD har ju helt klart fått alla missnöjesröster, precis som Ny Demokrati fick på 90 talet. Jag tror också att om det skulle vara nyval i morgon så skulle SD inte få många röster. Nu har alla (nåja) som röstade på dom fått upp ögonen för vad dom egentligen står för och flertalet ångrar sig säkert rätt rejält.
Kommentera

knaskamilla:

En rättelse , SD vill inte förbjuda modersmålsundervisningen dom vill att den skall vara frivillig och att föräldrarna själva betalar den. som det är nu så den väl skattesubventionerad och det är väl det som dom ifrågasätter. Dom menar att dom pengarna skulle kunna användas till andra viktigare välfärdsområden och där håller iaf jag med dom. Är jag rasist nu? :)

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74:

Jag tror att många som röstade på SD inte vet vad de står för. De tror att de röstat på ett parti som vill minska invandringen, men har de någon aning om att de också vill jobba mot aborter, ta bort all modersmålsundervisning i skolan, direkt utvisa papperslösa som söker vård (i stället för att hjälpa dem), sänka straffåldern till 12, avskaffa genuspedagogik, att Svenska kyrkan ska bli starkare i skolan igen och att deras syn på jämställdhetsarbete är att satsa en miljard på att sätta upp kameror på offentliga platser så att kvinnor slipper vara rädda för överfallsvåldtäkter...?

En annan intressant sak med SD är att de tycker att man ska konkurrera om jobb på lika villkor. Det är ju fint. De menar att invandrare snor jobb av svenskar och att det blir orättvist. Jag skulle verkligen vilja se rapporten som visar att Muhammed har lättare att få jobb i Sverige än Anders.
Kommentera

Wayne Gresky:

Satt och tittade på Uppdrag granskning igår om Burka / Niqab förbud som programmet handlade om. Det är ju verkligen en het potatis inom den svenska politiken. Att människor väljer att leva på det här sättet är för mig obegripligt. Frankrike och Belgien har förbud för heltäckande slöja i Europa på allmän plats medans Holland Danmark m.fl länder diskuterar ett förbud. , varför kan inte Sverige också ha det. Det är synnerligen olämpligt för en kvinna som bär detta klädesplagg att jobba öht anser jag då ögonkontakt och kommunikation är a och o när man möter nån på jobbet eller på stan m.m Hemma kan dom absolut få bära den men varför på allmän plats, nån som förstår hur människorna tänker? på frågan igår om att " tänker du jobba med det där plagget på dig " så blev det tyst sedan svarade hon " Nej, ehh jag vill inte svarar på den frågan " Arabiska Länder som Jordanien, Egypten, Marocko har förbjudit helt eller delvis niqab. Vill ni se programmet kan jag rekommendera det på svt play. Det är första gången man diskuterat ämnet så pass grundligt.

ANG SD så är det väl så här att oavsett vad vi här inne tycker så skall dom behandlas på samma sätt eftersom dom är folkvalda av 330 000 svenskar och har tagit 20 mandat i Sveriges riksdag. Man får som sagt tycka och tänka som man vill om dom men tydligen är en del svenskar trötta på att man inte tagit debatten om integration på allvar. Snubblade över denna artikel av en slump och det är väl ungefär så här dom flesta av SD:s väljare ser på SD tror jag. Vad tror ni. Artikeln är i samband med valet för 4 år sedan så rösterna har födubblats.
Kommentera

Jag letar febrilt efter en pdf att länka till, jag vet ju att jag har läst den...
Kommentera

Olle: Det ska visst ha släppts sådana luntor av SCB och BRÅ ända sedan början av 1970-talet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Släppte inte BRÅ en ganska uppmärksammad lunta för just det för några år sedan? Kriminalitet i Sverige baserat på etnicitet och/eller härkomst?

Eller missar jag något? Jag har inte läst hela tråden.

Edit: etnicitet och härkomst är ju iofs inte samma sak.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Anledningen att det inte finns någon statistik på kriminalitet i relation till etnicitet och liknande är att det inte är tillåtet att föra sådan statistik i Sverige. Därav det dåliga underlaget.

Den svenska "sopa under mattan"-taktiken har fungerat länge, men nu är risken att all skit kommer ut samtidigt.
Kommentera

Wayne Gresky: Nu hänger jag inte med i negationerna riktigt, men vi kan säga så här - att peka ut regioner i Sverige som innehållandes fler människor av en politisk åsikt är inte att sparka nedåt på något sett, dessutom är det något som vi har ett mycket bra statistiskt underlag på, som dessutom uppdateras löpande vart fjärde år.

Att påstå att en religiös åskådning eller ett visst pass leder till högre sannolikhet för brott är däremot ett mycket djärvare antagande som vi alltid kommer ha ett sämre underlag för att bedöma.

Ingen av situationerna, oavsett hur sanna eller osanna de är, blir dock till en statisk, för evigt gällande sanning.
Kommentera

Björn W: Så om någon känner sig kränkt så är det inte och ok? Att en grupp är intolerant är alltså en orsak till att det ska vara tabu att uttala sig som gruppen?
Kommentera

Wayne Gresky: Då är det ju frågan om den ena gruppen känner sig kränkt när den utpekas som innehållandes fler fascister. Gruppen skåningar innehåller ju idag även muslimer, stockholmare och MoDoiter. Jag känner mig inte kränkt av det och kallar mig gärna för skåning, trots detta korn av sanning när det gäller fascismen.

Jag tror inte heller att någon har problem att fortsätta ha en viss religiös åskådning även om vetenskapliga rön skulle ge otvetydiga tecken på överrepresentation när det gäller ett visst brott. Det är ju trots allt få religioner som föreskriver att man ska utöva brott av den här karaktären.

Att kalla Skåne för ett "geggland" som Schulman gjorde är väl dock en tråkigare inställning som inte syftar till att svara på någon fråga, utan bara kasta mer...gegga.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Det intressanta då, var går gränsen mellan fördomar som anses förkastliga och sådant som faktiskt har ett korn av sanning. Får du säga att skåningar har större tendens att vara fascister än andra så borde du ju kunna säga att människor som kommer där och därifrån är mer kriminella, större fallenhet för terrorism, troligare hustrumisshandlare, våldtäktsmän osv. Är det ok att hänga ut grupper om de är överrepresenterade i statistik?
Kommentera

Wayne Gresky: Och det är väl fördomar som historiskt sett också varit mycket nära att tangera varandra i form av hat mot vissa grupper som "äger allt".

Skåne ligger lite närmare Europa, Norrbotten låg lite närmare Sovjet. Så värst mycket svårare än så är nog inte skillnaden när det gäller bruna eller roströda ideologier. Jag har en äldre släkting som var lokalkorrespondent på Skånskan i ett samhälle på slätten under 1980-talet. Han såg och hörde en del bruna saker och tankar som Jimmie aldrig skulle släppa in i partiets offentliga delar idag.

Att det finns en underliggande historisk brunhet i myllan köper jag dock utan prut, men den har nog mer varit en förutsättning för att producera stollepartier som gett det nuvarande Sd en möjlighet att studera och förkasta vägar som inte hade gett dem den här makten.
Kommentera

Jag håller helt med dig, NuMo:
Kommentera

Björn W: Jag brukar säga att den politiska skalan inte är linjär, den är rund. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har väldigt mycket gemensamt. Båda partierna består till största delen av idioter med några få lite vassare tänkare. Båda partierna kommer med enkla lösningar på svåra problem och är totalt verklighetsfrämmande. Både utmålar vissa grupper som ondskan i samhället och orsaken till alla problem. Rika eller muslimer, retoriken är den samma.

Att medier och eliten försöker kväva yttrandefriheten tycker jag är ett bra mycket större problem än SD. Nu är det fördomar mot araber som bemöts med fördomar mot skåningar osv osv...

www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
Kommentera

Metal Guru:

Problemet är väl att partierna försökt att frysa ut detta parti snarare än att ta debatten. Då menar jag inte debatten som SD snöat in på (främlingsfientligheten.) utan de viktiga debatterna som de etablerade partierna koncentrerar sig på. SD skall tvingas in i debatter på de etablerade partiernas villkor, inte på sina egna, som tenderar att ha en ganska snäv utgångspunkt.

Borg dömde t.ex. helt ut SDs ekonomiska resonemang som totalt inkompetent. Det är på "vår" (resten) planhalva man kan syna partiet i sömmarna och sticka hål i deras ballong. Jag tror att fler skulle ha valt bort partiet ifall man blottlagt deras stora brister i stället för att hela tiden hamna i fällan att tala om det som ligger dem varmast om hjärtat, nämligen det populistiska budskapet att allt är flyktingarnas fel.
Kommentera

NuMo: Jag tror att det finns en ganska svår matchningsproblematik och ideologiskt glapp mellan en stor del av väljarna och deras partiledning. En partiledning som dock varit skickliga att spela på rätt strängar under Åkessons ledarskap.

Tar man exempelvis upp de konservativt kristna värderingarna som präglar deras familjepolitik så blir det intressant för de flesta som inte är frikyrkliga, tar man upp deras byggnadspolitik så får man "lära" sig att funkis är en svensk byggnadsstil. Et cetera.

Det är en samling med några få skarpa knivar men desto fler där eggarna är lite slöa. Det är en verklighet som de måste hantera när de ska leva vidare som etablerat parti och oviljan att ta ställning på en höger-vänster-skala gör dem dessutom allt mer utsatta för interna slitningar när det ska väljas mellan olika alternativ i riksdagsomröstningarna.

Ny Demokrati all over again, med lite yngre och mer testosteronstinna pojkar.
Kommentera

Huge:
"Detta borde de etablerad partierna ha gjort INNAN valet."

Detta kunde vi alla ha gjort INNAN valet. Jag tror att gemene man inte tog SD på allvar (på riktigt) innan valnatten.
Kommentera

NuMo: Klockren analys.
Kärnan i partiet står fortfarande för en nazistisk grundsyn om än förtäckt i ett tunt lager av fernissa.
Synd att såna tomtar som MetalGuru skrev om, och som sannolikt lockas av budskapet partiet har, inte har förmågan att se igenom såna här extremistpartier.
Det enda som hjälper är upplysning och en rejäl genomlysning av deras politik i samtliga frågor dom har på agendan.
Detta borde de etablerad partierna ha gjort INNAN valet.
Och nu står man där i riksdan med nåt som katten släpat in...
Kommentera

NuMo:
Hörde en intervju med två unga män out in the outback, som hade röstat på SD;

De hade egentligen ingen åsikt om SD, men en sak visste de: Socialdemokraterna kunde man inte rösta på längre, för de var ihop med Miljöpartiet nu - och de ville höja bensinpriset. Och på Moderaterna gick det ju inte alls att rösta på, för dom är ju för vargen.

En helt seriös intervju i något samhällsprogram på P1 veckan efter valet.

Kommentera

Et tu Brute:

Jag har en känsla av att det är en viss skillnad på de flesta som valt SD och de som faktiskt leder partiet och vilken ideologi de egentligen står för.

Merparten av väljarna är säkerligen missnöjesröstare som nog också vill blöta frågorna om invandringspolitiken på ett mer intensivt sätt.

Ideologin hos partiledning och hos partiet andas däremot rasism/främlingsfientlighet lång väg, även fast det numera är förklätt i fina ord. Enligt min mening i alla fall.

Jag tror att folk tammesjutton inte förstår vad de röstar fram för något i det här fallet.
Kommentera

mattias - 74:

Nej, jag betraktar inte SD som rasister. Rasister eller folk med dålig insikt om sina egna fördomar, går det nog ganska lätt att hitta i alla partier...bara dom tror att mikrofonen är avstängd :-)

Deras uppgång sedan förra valet, beror ju knappast på att "svenskarna" blivit så mycket mer rasistiska under den senaste fyraårsperioden. Desto fler är väl missnöjda av en eller annan anledning. Vi har ju haft en ganska så djup lågkonjuktur och då är det som alltid att svagare grupper ställs mot varandra, när det gemensamma skall fördelas. Här tror jag att du hittar den mer genomsnittlige SD-väljaren. SD är alltså ett klassiskt missnöjesparti eller åtminstone en stor del av deras väljarkår.

De "etablerade" partierna börjar sedan direkt att rövknulla demokratin utan någon större eftertanke. Dom verkar helt glömt bort att demokratin kanske skall försvaras även när den är obekväm. Man undrar väl lite hur förstagångsväljare tänker och dom var ju ganska många den här gången? Slussas dom in i demokratins principer 2010 så ser väl inte framtiden allt för ljus ut. Att försöka påverka genom allmänna val och därigenom göra sin röst hörd, kan ju te sig smått bekymmersamt.

Tror att även detta spelar SD i händerna. Det parlamentariska läget för att överhuvudtaget regera och bemöta sina väljare blir ju oerhört svårt. Det går ju varken att föra en höger eller vänsterpolitik som det ser ut idag. Blir det fyra år av tämligen uddlösa kompromisser så tror jag att både vänster som högerblocket står som stora förlorare i nästa val.

Gör man inte det så lär det bli nyval inom det/de närmsta året och med tanke på hur det här har utvecklat sig så tror jag att SD blir minst dubbelt så stora vid ett ev. nyval. Vilket i sin tur leder till ännu större parlamentarisk osäkerhet, iaf om man fortsätter på den inslagna banan.

Kommentera

mattias - 74: Det är ju de som styr landet som har ansvar över att inte främlingsfientlighet får fäste hos folket.
Kommentera

Salle:

Det som förvånar mig är att 330 000 svenskar röstar på dom. Varför? Jag tror det är som många sagt på TV att det beror på att de etablerade partierna inte vågar ta debatten med dom om ex invandrarfrågorna. Ohly har ex inte tagit en enda debatt med Åkesson under valkampanjen och karln ville inte sitta i samma rum som honom, oerhört barnsligt om du frågar mig. Tydligen finns det invandrare som röstat på Sd, varför det kan man undra? Jag personligen har inte röstat på dom så nu vet ni det men jag tycker det är förbannat kul och diskutera detta för det är inte mycket annat som diskuteras i stugorna nu runt om i landet.. :-)
Kommentera

mattias - 74: Om media och politikerna ställer upp och låter SD höras och vara delaktiga så kommer deras politik och orutin tala sitt tydliga språk.

Inre motstridigheter kommer att bidra till en hel del också då det är ett väldigt brokig samling som står "enade" under den bruna fanan.
Kommentera

Et tu Brute: HAHA

Salle

Tror du inte att det kan få motsatt effekt, dom jhar ju gått framåt hela tiden!

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74:

Märks att du inte är speciellt intresserad av något ES-lag :-) Ställa en sådan fråga kl 19:45 när det är full omgång i ES.

Jag återkommer...

Kommentera

mattias - 74: Om övriga partier agerar smart och sköter sina kort på rätt sätt absolut ingenting och sedan blir SD ännu ett enmandatsperiodparti.

Redigerad kommentar

Kommentera

En allmän fråga till er som har följt valet. Vad betyder Sverigedemokraternas intåg i Riksdagen för Sverige de närmaste 4 åren tror ni?
Kommentera

Björn W: man kan vinna fler game än sin motståndare i tennis men ändå förlora matchen. Sport är inte alltid bra att använda som liknelse :-)
Kommentera

« · 1286651 · »