Fotboll

16657 inlägg · 42 ämnen

Allsvenskan

« · 1297499 · » Till forumet


Sv: Allsvenskan
Så vart Helsinborg klara för final i Svenska Cupen
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Det drar ihop sig. Häcken-Malmö 0-4
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Jaha, så har IFK Göteborg precis skämt ut sig på hemmaplan mot Trelleborg 1-2 :-(
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Frisco: Jag med, en oförglömlig upplevelse trots 39,5 i feber!!
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Frisco:

Det dröjer nog minst 9 år till innan nästa :)
Kommentera

Sv: Allsvenskan
För 9 år sen var jag på Söderstadion.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
65selander: Det är lugnt, din gamle Godtemplare... ;-)
Kommentera

Sv: Allsvenskan
mattias - 74: Typ :-))
Kommentera

Sv: Allsvenskan
65selander:

Syrianska menar du.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Välkommen tillbaka IFK Norrköping till finrummet.
Näste lördag så kan Assyriska bli klar för Allsvenskan, de behöver minst 1p mot Väsby som är klar för Div 1
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Dragan 2k: 0-2, har gnagarna något kvar att kasta in?
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Bissett19: Stackars Aftonbladet Zoom! En enskild domare på plan men inga spelare.
Kommentera

Sv: Allsvenskan

Bissett19:

Vilken skräll.

Kommentera

Sv: Allsvenskan
AIK-IFK Göteborg avbruten efter 10 min spel,pga inkastade föremål.

Har vi hört den förr?
Kommentera

Sv: Allsvenskan
T T: Tydligen så har AIK tagit in E-Type för att ta upp laget från bottenträsket... =)
Kommentera


Sv: Allsvenskan
T T: Tror finnen ryker när som helst.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Maanoja och AIK har det lite jobbigt.
Kommentera

Sv: Allsvenskan

Metal Guru:

Kors i taket AIK har gjort 2 ( ! ) mål i en halvlek. :)

Kommentera

Sv: Allsvenskan

Ja ja.
I OS 2012 kommer Storbritannien ställa upp med ett landslag.
Då får vi se om det går bättre än vad det brukar för England.

Kommentera

Sv: Allsvenskan
Metal Guru: Nope, för de är en del av resonemanget och jag kan inte stryka dem ur en bok jag inte skrivit själv.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Björn W:
Så du är med på att vi stryker bergsdelarna ur den där orsaksanalysen..?
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Metal Guru: Enkelt när det gäller Kinas och Indiens misslyckande, för lågt kaloriintag i relation till Västeuropa sedan industrialismens genombrott och för svag fotbollskultur - med andra ord är vi nog chanslösa i det långa loppet.

Argentina i relation till Brasilien har haft en högre levnadsstandard vilket offset-tar Brasiliens större talangpool i viss utsträckning.

Argentina i relation till England överpresterar.


Befolkningssiffror är som du säger inte det avgörande, men staten Storbritannien har avsagt sig starkare landslag för att vårda de nationalistiska känslorna i de gamla länderna i det förenade kungadömet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allsvenskan

Jag tror inte befolkningssiffror är av något avgörande intresse för att förutspå hur bra ett landslag i fotboll ska bli. Det är viktigare att ha en så framgångsrik fotbollskultur som möjligt, förmågan att ta hand om de talanger man vaskar fram - samt förmågan att bygga lag av de talanger man har.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allsvenskan
Björn W:
Är du verkligen inne på rätt spår här?

Varför är Argentina med sin pool på 39.7 milj invånare så framgångsrika på att spöa upp engelsmän, när Kina med 1321.8 milj och Indien med 1160.8 milj INTE spöar engelsmän alls?
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Metal Guru: Exakt, många av de kännbara förlusterna har ju haft en tendens att komma mot exempelvis Tyskland (som ju är en federation av delstater, ej att förglömma), men Storbritannien kostar på sig lyxen att låta 11 miljoner av de 61 miljonerna i staten att ingå i separata talangpooler.

Gordon Strachan kanske hade lagt en försmädlig chip förbi Bodo Illgner i Turin 1990? Ryan Giggs hade satt en straff mot Argentina i St Etienne 1998? Ett sidospår, men sett till resursutnyttjande så är det ineffektivt.

Spanien, Italien och Frankrike har ju inte direkt någon lång tradition av att slå ut England ur mästerskap - många täcks nog av just Tyskland (82,2), Argentina (39,7) och Brasilien (191,2).

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allsvenskan

Björn W:
I övrigt vinner England 65-70% av sina matcher, vilket ju inte på något sätt är dåligt, speciellt inte som man inte tävlar under staten "Storbritannien", utan splittar upp sin talangpool på fyra landslag.

Just a comment.
England har en talangpool på 51.3 miljoner invånare.

Att jämföra med
Italien 58.1
Frankrike 61.5
Spanien 46.2
Tyskland 82.2

Kommentera

Sv: Allsvenskan
LL: Det är nog omöjligt att svara på mitt inlägg utan att läsa boken. Jag får ursäkta att jag inte utvecklade tankegångarna, det blev uppenbart nu när jag ser hur snett på bollen någon som inte läst boken kommer. :-)

Först av allt refererar titeln på boken till mytbilden att engelska landslaget skulle förlora "ofta", vilket det specifika kapitlet som handlar om engelska landslaget visar att de inte alls gör. Vad det handlar om är i stora drag att de förlorar de där matcherna när de möter de absolut bästa landslagen. I övrigt vinner England 65-70% av sina matcher, vilket ju inte på något sätt är dåligt, speciellt inte som man inte tävlar under staten "Storbritannien", utan splittar upp sin talangpool på fyra landslag. Resonemangen går längre än så, men jag har ju andra saker att svara på i det här inlägget så jag går vidare.

Diskussionen om kunskapscentret i Västeuropa är ett längre resonemang och det har inget att göra med att England skulle ligga "långt ifrån" det, snarare tvärtom, men det finns ju å andra sidan perioder i Englands historia när de varit mer eller mindre introverta gentemot kontinenten. Perioden från början av 1990-talet fram tills idag har präglats av en öppenhet och ett utbyte till Premier League av spelare och tränare samt ett totalt skifte i synen på hur åskådare bör hanteras, en syn som i allt väsentligt inte hade förändrats sedan viktorianska tider och ideal. Premier League kan man idag föra ett resonemang för att det har varit världens bästa liga under 00-talet - det gick inte under exempelvis det mer introverta 80-talet.

Min bild av MFF:s guld 2004 är att det framför allt var Tom Prahls förtjänst, en man som tagit två guld med lilla Halmstad, Malmös enda guld på de senaste 22 åren samt skickat ur Blackburn ur UEFA-cupen med Trelleborg. Tom Prahl är idrottslärarutbildad i Köln och kroniskt undervärderad i stockholmspress, antagligen enbart beroende på att han aldrig tränat ett stockholmslag. Hans meriter i Sverige under de senaste 15 åren i relation till hans resurser är tveklöst nummer ett i min bok.

Tesen jag vill driva är att framförallt Malmö allt för ofta varit för introverta under de senaste 20 åren, men att de historiskt sett haft en fördel i sin närhet till Europa som man även dragit nytta av när de 14 SM-gulden mellan 1944-1988 togs.

Jag vill också driva tesen att det är ett naturligare steg för en dansk, tysk eller polsk tränare/spelare att skriva på för ett skånskt lag, med ett reseavstånd på några timmar. Jag vill också mena att förekomsten av allt ifrån fyrstjärniga jättearenan Parken till FC Nordsjällands Farum Park på pendlingsavstånd formar klubbledares bild av hur en arena ska se ut i en högstaliga och vilka vägar man kan använda för att få dem på plats. MFF har Sveriges bästa arena just nu, Helsingborg hade det för inte så länge sedan och siktar på ytterligare förbättringar, till och med lilla Trelleborg utan lokal sympati har en klar bild av hur deras arena bör se ut. I Stockholm däremot så har acceptansen för att spela på 70-100 år gamla arenor varit mycket högre. Det är först när man märker att man inte längre kan konkurrera som det sker något och genast startas det snyftande protestgrupper som vill fortsätta spela i sina gamla råttbon.

Det är ju inte heller någon större hemlighet att fotbollslandslaget allt som oftast domineras av Skåne, Halland, Blekinge (gamla "Skåneland"), så ju bättre arenor, desto starkare (relativ) ekonomi gentemot jämbördiga länders ligor, desto mer kommer de skånska lagen att tjäna när man kan behålla spelare i någon säsong till, eftersom det är de sydligaste landskapen som står för den bästa talangutvecklingen och också drar nytta av en mer ohotad fotbollskultur som ger en stor talangpool.

Att det bara har gått några omgångar av allsvenskan är vi däremot överens om - själv är jag dock beredd att sätta ett mindre belopp på Champions League på Strandvallen i Mjällby inom 5 år. Jo, Listerlänningarna är nog så tjuriga att de till och med fixar UEFA:s arenakrav om de bara bestämmer sig för att göra det. :-)
Kommentera

Sv: Allsvenskan

Björn W: jag håller inte alls med. Allsvenskan har tippat söderöver i några omgångar den här säsongen, ja, och den här säsongen kommer antagligen att domineras av MFF och Helsingborg. Men ser du till de senaste tio säsongerna så har Stockholm fem guld (Bajen och AIK ett, DIF tre), IFK Göteborg ett, Borås ett och sedan har du ett var för MFF, Kalmar och HBK. Tippat söderöver? Nja. Det enda någorlunda sydliga laget som har vunnit sedan MFF vann 2004 är Kalmar och det till stor del tack vare sina brasilianska spelare samt att de råkade få fram två jättetalanger ur egna led i rätt tid. Ja, MFF:s guld för den delen var ju till stor del Afonso Alves (som värvades från ÖIS) förtjänst. Jag tror inte att närheten till Danmark eller Tyskland har något alls med vem som dominerar Allsvenskan att göra, annat än möjligen det faktum att MFF och Helsingborg har haft utländska spelare boendes i Köpenhamn för att minska lönekostnader.

Dessutom, "Why England Lose" känns inte som en helt bra titel med tanke på vilken dominans Premier League har haft i Champions League på senare år. Det engelska landslaget har förvisso inte vunnit något sedan -66, men klubbfotbollen har varit starkare än någonsin på senare år. Men om nu England skulle vara ett bevis på att de ligger för långt bort från kunskapscentret, varför skulle då två engelska tränare vara bevis för att MFF har utnyttjat sin närhet till Danmark/Tyskland?

Kommentera

Sv: Allsvenskan
...i Allskånskan så verkar nu även TFF ha vaknat till liv då IFK Göteborg blev Vångawalled ikväll.

Vill man ha ett försök till förklaring till varför Allsvenskan numera så markant har tippat söderöver så rekommenderar jag ett av resonemangen i Simon Kuper och Stefan Szymanskis något hoppiga Why England Lose.

Jag tar ett av deras resonemang - om kunskapscentret för klubbfotboll i Västeuropa och överför det till att Stockholm (och Norrland) ligger för långt ifrån kunskapsutbytet i Europa för att hänga med. Ett kunskapsutbyte som t.ex. Malmö alltid har utnyttjat när de varit som bäst i form av Antonio Duran, Bob Houghton, Roy Hodgson m.fl och nu tycks ta upp igen med katalanske andretränaren Josep Clotet Ruiz. Tankarna kring hur man utvecklar sin arena och organisationen kring klubbarna har också kortare fysisk väg att vandra från exempelvis Danmark och Tyskland.

De 70-100 år gamla arenorna som vissa lag norr om Södertälje envisas med gör ju inte heller saken bättre för deras sak.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allsvenskan

mattias - 74:

Nu kom Firmans svar på KGB:s attack på Eguren..

Kommentera

Sv: Allsvenskan
Premiär för många av de lag som känns som den stora storyn i Allsvenskan i år. Den pittoreska ligan, med plats för lag som Mjällby, Trelleborg, Brommapojkarna, Åtvidaberg, Häcken m.fl. men som ändå rankas som nummer 24 i Europa och dessutom kommer att ta ytterligare steg på rankingen i år, då den dåliga säsongen 2004-05 ramlar ur rankingen.

Efter en huvuddel av en halvlek spelad så är ställningen:
HBK-TFF 0-0
BKH-DIF 1-0
HIF-BP 0-0
AIK-MAIF 0-0, nystartad och med en förhoppningsvis storgråtande Mona Sahlin samt något tiotal partajande Sillastrybare på läktaren efter matchen.

Men då Hammarby inte spelar i denna liga längre så kommer väl den här tråden att vara ganska tyst i något år framöver. :-)
Kommentera

Sv: Allsvenskan

65selander:

Det var väl bara en tidsfråga innan det där hände.

Kommentera

Sv: Allsvenskan

mattias - 74: Trodde sportlovet var över för Stockholmarna eller hade de håltimme?

Fårskallar iaf.

Kommentera

Sv: Allsvenskan

Frisco:

Detta kom väl inte som en chock. Bara i Stockholm sådant här händer. Varför?

Kommentera

Sv: Allsvenskan
sylf: Eskilsson har aldrig spelat i DIF.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
LL: Om jag inte minns fel så spelade Bajen-ikonen Eskilsson för alla tre klubbarna.......
Kommentera

Sv: Allsvenskan

mattias - 74: det finns hur många spelare som helst som har spelat för minst två av klubbarna, och många har spelat för alla tre. Krister Nordin och Nebojsa Novakovic, två av AIK:s största genom tiderna, spelade i DIF innan de gick till AIK. Andreas Johansson har vunnit SM-guld med både AIK och DIF. Stefan Söderberg, han som värvade spelare som Andreas Andersson mfl, stod i DIF-klacken som ung. Osv osv osv. Till och med en sådan Bajen-ikon som Nacka Skoglund gjorde en halv säsong i AIK. Jag vill inte på något sätt tala om för andra vad de ska tycka, men det är bara att inse att Bajen just nu inte är aktuellt för spelare av Egurens kaliber. Han spelar för en VM-plats, och det kan han helt enkelt inte göra i Bajen.

Kommentera

Sv: Allsvenskan

ante08:

Ja det finns vissa saker som du bara inte gör inom fotbollen. B.la att gå mellan klubbarna AIK , DIF och Bajen. Fråga Jesper Jansson och Alexander östlund.

Kommentera

Sv: Allsvenskan
mattias - 74: ja det är allt annat än glatt på ett av Bajens forum just nu.
Kommentera

Sv: Allsvenskan

Frisco:

Eguren klar för AIK. Skall vi gissa att det inte dröjer länge innan diverse brevbomber, mordhot m.m kommer från en supporterskara på söder? undrar om Eguren vet vad han gjort?

Kommentera

Sv: Allsvenskan
NuMo: En hjälte.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Frisco: Hahaha! Bajen vill inte spela kulfotboll och ta allt med en klackspark längre.


www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/hammarby/article6121071.ab
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Bissett19:Hade Lumnica satt jättechansen i första så hade DIF varit nerflyttade men AFF hade inte mycket att säga till om efter den chansen.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
65selander:

Janne Tauer Beckenbauer och DIF fixade det till slut.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
renen: Jodå, fast inte i Allsvenskan ;)
Kommentera

Sv: Allsvenskan

65selander:Tror assyriska fixar detta,, kontrar in ett mål mot totalt uddlösa Dif.

Blir inte prescis några publikderbyn nästa år i Stockholm.

Kommentera

Sv: Allsvenskan
65selander: Hehe Petter Furuseth Olsens svärfar är ur ur ur ur ur ur djurgårdare..
Kommentera

Sv: Allsvenskan
Välförtjänt seger för Assyriska med 2-0. Det blir spännande och se om de orkar att hålla emot trycket på söndag.
Kommentera

Sv: Allsvenskan
...och nu är det 2-0 :-)
Kommentera

« · 1297499 · »