Luleå HF

SHL · 117306 inlägg · 890 ämnen

« · 1741282 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Växjö spelar tufft och fysiskt och sånt klarar ju som bekant inte SAIK av. Inte domarna heller som letar upp en Växjö-utvisning och säger att så där får ni inte hålla på varpå de naturligtvis gör mål direkt i pp.

Några minuter innan har Stor-röven fått spela fysiskt mot Nihlstorp genom att i hög fart få åka in i honom utan åtgärd. En typisk Stor-rövsaktion.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det här med att locka till sig talanger till vårat hockeygymnasie kanske oxå hör ihop med vårt starka varumärke!

Dubbelt så starkt som lule ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dags för semifinal om SM i hockey!

Det är match nummer två. Apan har vunnit första matchen och nu spelar man retur i Växjö. Men som Apan förklarade i fjol när de fick stryk i slutspelet av Läjkers:
"Om Växjö Lakers vinner är det ett HOT mot svensk hockey!"

Apan kräver ju att ALLA ska hålla på Apan och inte på "undermänniskorna, ondingarna" som den gedigne Apsupportern Ulf-Ture betecknar motståndare. Apan är ju världens bästigaste farmarlag och medan alla andra lag är köpelag spelar Apan ALLTID med en majoritet "egna produkter".

För att vi andra ska lära oss hur "egna produkter" definieras och hur man blir "godingar" i stället för "ondingar" undersöker vi dagens Aplag för att få facit (se nedan).

Hmm, egen produkt är tydligen en flexibel definition. Man kan alltså köpas in som färdig seniorspelare och vara egen produkt. Men det gäller förstås bara Apan, antar jag, som i nödfall vidgar definitionen till att "alla som spelar för Apan är egna approdukter". Se bara på Pesonen. Tidigare helt outbildad men så kom han till Apan, fick värdegrunnnnnd, och Vips! - Där har vi en helt "egen produkt" från Apan! Helt klart!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160403_kl._15.05.22.png

500x0-apbild_6.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu har det varit tyst i Apboken ett dygn. Inte så konstigt eftersom det inte pågår någon hockey de intresserar sig för.

Jo, Apan spelar semifinal om SM om en timme, men det ändrar naturligtvis inte på att "det inte pågår någon hockey de intresserar sig för."

Ingen har väl glömt hur Apboken förra slutspelet dränktes i s k Apsupportrars hockeytyckande "bitring skallkrossning undermänniskor 10 miljoner spermier i analen munsbiten mongo...".

Men nu har ap-auktoriteten vinfyllot Ulf-Ture vaknat upp ur dimmorna och levererar två rykande färska inlägg om hockey.

Handlar det om Aplaget, nu strax innan match? Eller om Apans motståndare?

Nej. Han skriver sida upp och sida ned om ett lag beläget 13 mil norr om det lag han kallar sitt "eget". Och "skriva" vet jag inte om det ska kallas. Det är det vanliga förvirrade dravlet framtänkt från någon vars verklighetsuppfattnings är så säregen och knepig att vi andra skakar på huvudet.

Inte undra på att Apan som symbol för att erövra världen valt nedanstående. Mycket lämplig i kombination med ansiktsmålning, fiskdamm och paraplydrinkar.
Uppladdat:

500x0-apbild_5.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Fint att få dina oljekommentarer eftersom du är insatt. När det gäller Oljan verkar ju McLellan vara duglig så får han några år på sig borde han lyckas. Av alla ettor oljan landat är det väl bara Hall och nu Connor som kan ha stjärnstatus medan övriga inte impat och Yakopov är väl trist rysk som vissa ryssar. Talbot kommer ju säkert att duga, så länge man så kan göra utan ett försvarsspel.

Du och jag har nog inte alls samma åsikt där men jag fortsätter anse att skulle de givit Linus Omark tillräckligt förtroende och tid hade de idag haft en rejäl förstärkning i honom.

Det känns ju som att de gav upp säsongen någonstans där i december, med Connor borta. Och utan svensk back - då dessutom med korpenspelaren Schulz i laget - landade de på att skita i året, gärna sikta in sig på sistaplatsen a la oljan, planera för längre än denna säsong. Men alla inom och utom klubben är ju rörande överens om att det de måste fixa nu är i första hand defense i andra hand defense i tredje hand defense. Jag tror fan de skulle kunnat plocka över en backuppsättning från ett flertal SHL-lag som skulle helt överglänst det som de kört med i år så det är överraskande att de inte kan skärpa sig bättre än de gjort. Jag har visserligen inte sett så väldigt mycket av Oljan i år, men de mål i backen jag sett har osannolikt ofta sett ut som det såg ut för t ex Pölsan innan Bulan kom in: spelare som bara åker ned målnära och sedan står och tittar på medan motståndarna gör vad de vill.

När det gäller Anders Nilsson. Det är klart att hade han enbart levererat 95-100% skulle ingen rört honom. Ser man de på de tre första AHL/NHL-åren var han ju inte tillräckligt bra, men under KHL-året samt försäsongen, långt in på hösten definitivt bra på en högre nivå. Så visst har han kapacitet men inte visat sig stabil nog att hålla sig kvar där ännu. Ska han lyckas fullt ut måste han ju när han är som sämst - hålla sig på 90-92% åtminstone, men för det mesta hålla sig högre än så för att bli en matchstjälande vakt. Du nämner positioneringen och med bara 25 år bör han förstås närmaste femårsperioden kunna lyfta ytterligare för att nå sitt bästa. Där torde då ingå sådant du tycker, en tyckare på oljesidan ville mena när han gick dåligt att "han har ingen plock", och förstås - och kanske viktigast - den mentala styrkan, som fullständigt säkert är det som kommer att bli avgörande.

Det är riktigt tufft att erövra en förstaspade i NHL. Nästan ett moment 22, där man måste bevisa att han man kan hålla en sådan spade de flesta matcher under en hel säsong och göra det under minst två säsonger, och leverera minst runt 92% dvs vanligen också ha denna spade i ett lag som ger en chansen att nå sådana nivåer eller bättre...för att man ska bedömas vara duglig nog.

Som Henrik Lundqvist säger. Man måste vara bra förstås, men det räcker inte. Dessutom måste man ha flyt att få chansen, det han kallar timing. Och när man får chansen - ta den!

Anders hade flyt att från Chicago tradas till Oljan och genom egen styrka tog han sig fram till att ersätta professorn och när sedan Talbot sviktade inledningsvis gick han in och tog över. Fram till dess gick allt honom i händer, genom egen skicklighet och genom flyt/timing.

Men som du varit inne på, under senare delen av hans vinnarstreak landade <90% flera matcher och sedan, när Talbot kom in och högpresterade, tappade han ytterligare.

Anders kom långt, men hade han i december fortsatt hålla sina 92% räddningar han då låg på hade han grejat det. Då vete fan om Talbot kunnat flytta på honom och även om Talbot levererat lika bra eller bättre, skulle Anders helt klart säkrat ett längre och bättre kontrakt någonstans.

Tänk att det är så lite som blir avgörande för en vakt när det gäller högsta nivån. Bara 10-15 etablerar sig men för alla andra är det en extremt svår kamp att ta sig in.

Om man jämförelsevis funderar på komplementspelare bland utspelade talar vi runt 500 platser i NHL. Jämförelsevis otroligt mycket enklare att ta sig in där. Att få en förstaspade är en helt annan grej. Lite trist att så pass många riktigt duktiga svenska vakter är där borta och de flesta lyckas inte kämpa sig in, alternativt har inte den flyt-timing som behövs. Jag kan nog tycka att de allra flesta svenska vakter går över alldeles för tidigt. Ofta borde de utnyttja tiden att skaffa sig bättre utbildning och erfarenhet hemma för att först när de blir bortåt 24-25 åka över för att testa, för om de överhuvudtaget får chansen måste de knipa den direkt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Oilers har ju haft otroligt mycket skador på nyckelspelare denna säsong. Det är en av förklaringarna till att man ligger sist.
Sen saknar man såklart också backar, av nattens backar så borde ju 4 av dom spela i AHL. Bara Sekera är väl att betrakta som kompetent NHL-spelare. Fayne är inte urusel men hans spelartyp fungerade bättre för 3-4 år sedan.

Att drafta först är inte heller alltid en välsignelse, vissa draftår är dåliga(läs Yakopov) och det är sällan det finns en back som man kan drafta i den positionen.

Draften utanför första rundan har även den varit ett stort problem för Oilers, man har inte lyckats få fram mer än någon enstaka egen spelare vilket sätter sina spår.

Det tar tid att få föreingen på rätt köl när den varit misskött så länge.
För Nilssons del så är väl han själv den största motståndaren, efter sin streak var han inte tillräckligt bra helt enkelt. Genomgående genom hans karriär är ju att han släppt in enkla och harmlösa puckar och blandat detta med idioträddningar.
Dessutom så har han problem med positioneringen i mål, ett problem han inte borde ha när man tänker på hans storlek.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och när vi ändå pratar om maskotar måste vi förstås illustrera vilken klubb det var som stal 15-årige Oskar i lönndom, med klubbens självvalda symbol. Håll till godo!
Uppladdat:

500x0-apbild_4.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Sundqvist, den tidigare bossen i Luleå Hockey uppfostrade sin son i Luleå Hockey. Match efter match satt man i Delfinen och följde laget. Lille Oskar blev tänd på hockey och ville själv bli spelare för Luleå Hockey. Nu bodde man ju 30 minuter från Delfinen och pappa Anders föreslog att Oskar började i den lokala lilla klubben där Oskar kunde spela med klasskamraterna och kompisarna i närheten. Så skedde och Luleå Hockey-supporterna Oskar visades vara en duktig hockeyspelare bland de andra pojkarna. Men han blev kvar hemma åtminstone till han gått ut 9e klass i grundskolan.

På våren i slutet av nian ringde en senare jänäralmanagger Lars Johansson hem till Oskar på kvällen.

-Hej Oskar. Vi har sett dig spela och tycker att du är duktig. Jag vet att du nu kommer att välja hockeygymnasium och jag vill bjuda ner dig din Skellefteå så får du se skolan här och se på klubben. Vad säger du om saken? Vi betalar allt, och det är helt fritt ditt val sedan?
-Jag vet inte,,,,jag måste höra med pappa.
-OK, tala med pappa, jag rínger i morgon.

-Pappa. Värvningsbossen för Apan ringde mig. De vill bjuda mig att komma ned till Skellefteå så att de ska visa mig skolan och så, vad ska jag göra? Jag är ju Luleå-supporter?
- Nja, jag ser ju helst att du går till Luleå men du bestämmer och att bara åka ned och titta är väl ingen skada skedd. Betalar de för allt?
- Ja. De t o m hämtar mig.

Sagt och gjort. Oskar åkte ned. Apan ställde upp med stora övertalningskampanjen och lovade fria klubbor, fria skridskor, massor av övertalningsbonus för att snärja 15-årige Oskar som hade svårt att stå emot. Det var ju "massor av stålar och stöd" de lovade, tänkte unge Oskar, men sanningen var förstås att det bara var allmosor. Apan behövde inte betala mer än 1% av vad de skulle ha gjort för en 18-20-årig duktig junis.

Oskar kunde inte stå emot. Han skrev på och åkte hem.

Veckan efteråt ringde telefonen igen.
-Hej Oskar. Det är Luleå Hockey. Vi vet ju att du är duktig och har velat ha dig i Luleå Hockey länge men låtit dig vara i fred för att du ska bli klar med grundskolan. Men nu är det ju dags att söka gymnasium och då är det ju Luleås hockeygymnasium som finns 30 min bussresa hemifrån från dig och då tycker vi att det är dags att du också kommer över till Luleå Hockey. Vad sägs?

-Shit. Jag håller ju på Luleå Hockey och har alltid gjort det sedan jag föddes och mest av allt har jag längtat efter att bli spelare i Luleå Hockey. Men jag var och tittade på gymnasiet i Skellefteå förra veckan och jag skrev faktiskt på för den skolan. Hade jag vetat säkert att ni skulle ringa hade jag aldrig skrivit på. Shit, vad jag ångrar mig. Men nu har jag lovat och jag vill inte ljuga.

Där har vi bakgrunden. Lille Oskar. Under 15 år uppvuxen inom Luleå Hockey. Lurad av en jänäralmanagger att skriva på för Apan, kör några år i klubben, därefter över till Nordamerika och häromdagen gjorde han mål i NHL.

"Vi är stolta över vår alldeles egna produkt" säger jänäralmanaggern och andra Apor.

Oskars historia är inte unik. Den är mer eller mindre identisk för de allra flesta "egna produkter" som Apan slår sig för bröstet för. På sin hemsida informerar de om alla "egna produkter" men berättar inte var de är födda, var de är uppvuxna och vilka deras moderföreningar är. Det skulle ju ge lite onödig solkighet för begreppet "egna produkter".

Luleå har helt klart drabbats av Apans rovdrift bland 15-åriga norrbottens pojkar, men mest drabbade är Burkölen. Apans lönndomskampanjer för att lura till sig duktiga 15-åringar från Umeå är extrema. Och sedan "förbjuder" de umepojkarna att gå tillbaka till ume och burkölen om de så önskar. Mycket tragiskt.

Som det nu ser ut kommer Norrland - Gästrikland att bilda en storregion "Stor-Norrland" när län, landskap och landsting med all sannolikhet mister sin betydelse redan inom några år och Sverige organiseras i sex regioner.

De städer som kan komma ifråga som residensstad för det kommande Norrland är Luleå, Umeå och Sundsvall men i praktiken är det redan självklart att det blir Umeå. På sikt kommer det förstås att innebära att Gästrikland och Gävle inte längre ses som en del av Norrland och Norrlands huvudstad blir Umeå.

Min bedömning är att all denna strukturella förändring kommer att ytterligare öka koncentration av resurser till Umeå, med Luleå och Sundsvall som "vice". Då förutser jag att Burkölen en gång för alla tar lead som hockeycentrum i det tidigare västerbotten varvid Schtaan återgår till att vara mest känd för a) de tillverkar en knepig ost b) de spelade hockey här men det var förr samt c) de har konstiga maskotar.

Men om vi redan nu talar om den kommande Region Norr som Norrland kan vi konstatera att just nu är det bara två lag från hela regionen kvar i Elitserien SHL: Luleå Hockey sedan massor av år och rookien Apan.

Det känns extremt underligt att vare sig Modo eller Timrå finns på den kartan för närvarande.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Battle of Alberta - Oljan torskade mot Calgary med generande 5-0 i natt och det väsentligen genom s k "Timråmål" där en motståndare åker ned efter sargen och när denne når förlängda mållinjen slår han in en myra/ett pass till området strax framför målgården, där en forward styr in pucken.

Det var vad som hände i natt, och den forward som styrde in målen var som regel omringad av 3-4 oljearbetare, samt vakten Talbot framför sig, men vederbörande stod på hälarna och tittade på.

Så pinsamt uselt, ointresserat att man mest av allt misstänker att Oljan sedan en tid arbetar hårt för att som vanligt komma sist i ligan för att öka chanserna att få ta ytterligare en draftetta. Historiken är alltså den att Oljan kommit sist i lagan och valt draftettor de flesta tillfällen på senare år. Och då väljer de en ung forward, som de 2015 fick chansen att välja ConnorMcDavid, troligen det största namnet på många långa år bland rookies i NHL.

Men försvaret har aldrig fungerat. I höstas, när Anders Nilsson hade spaden för Oljan blev ju laget ett vinnande lag och såg ut att ha en god chans att t o m nå slutspelet om Stanley Cup. Anders låg lång på snitt 92% räddningar - en alldeles utmärkt prestation av en NHL, vakt, med sådana siffror tillhör man det översta skiktet av vakter. Så fick han några matcher med siffror under 90% men fortsatte vinna. Och Anders hade fem raka vinster för Oljan, något de inte varit med om sedan Hedenhös och Gretzky lirade.

Så gav de spaden till Talbot och därefter har denne behållit den. Anders fick ta en match emellanåt men lyckades inte som tidigare under hösten, medan Talbot var riktigt duktig - dvs i klass med vad Anders varit sedan säsongstart och hela hösten. Varpå Oljan skrev långtidskontrakt med Talbot. De hade ju redan innan säsongen satsat stora resurser på att landa Talbot så det var inte så överraskande. Det som hade varit problemet var att Anders gick in och storlevererade och i princip bara var millimetrar att utnämnas till officiell första målvakt för Oljan.

Nåja. Oljan gjorde sitt val och dessutom hade de the great white hope Laurent Brossoit på tillväxt. För en utomstående känns det som att Anders ledsnade och utan att känna förtroende inte kunde göra sitt bästa längre. När sedan Blues kom i kris och måste ge allt för att få en stark backup satsade de på Anders och Oljan släppte honom. Blues var inte det enda NHL-lag som kontaktade Oljan om Anders, men de hade störst behov.

För Anders del var det ju en stor chans, men det fanns inget han kunde göra annat än att vara beredd att hoppa in om Blues skulle ha båda ordinarie vakterna skadade och nu blev det aldrig så. Anders har bara fått en halv match med spaden där och mer blir det nog inte. Jake the Snake Allen har varit riktigt duktigt, tillhör definitivt en av de mer lyckade vakterna i år och nu har Blues fått tillbaka Brian the Moose Elliot som snarast ska rankas som NHLs bäste vakt i år. Så kan det gå.

Under tiden i Oljan har Talbot fortsatt spela bra. Inget tvivel om att han är värd en förstaspade i NHL och han har levererat hyggliga siffror, även om alla vet att ha Oljans spade är att per definition få lägre siffror än om man har ett bättre lags spade, eftersom Oljan haft och har sådant uselt försvar.

När Oljan släppte Anders plockade de upp Laurent Brossoit och denne har fått vakta en handfull matcher; genomgående gjort fiasko, och nu är omgivningens bedömning att denne Brossoit inte alls är redo för att vara ens andravakt i NHL och frågan är om han någonsin blir det.

Jaja, denna Olja. Alltid så hopplös. Underligt system i NHL där Oljan utan att skämmas kommer sist år efter år, får bäste rookien år efter år och fortsätter förlora år efter år utan försvar år efter år.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Området hjärnskakningar i hockey. De som läst sådant jag skrivit vet att jag ofta diskuterat hur vi måste ändra på hockeyn för att motverka hjärnskador och att jag exempelvis varit inne på att eliminera de hårda axelskydden som faktiskt inte har någon funktion som skydd utan tvärtom att orsaka största möjliga skada när de träffar en motståndare, vilket de frekvent gör i form av hjärnskador efter träff i ansikte eller huvud.

Nu uttalar sig Luleå Hockeys hockeyläkare under 40 år, Yelverton Tegnér, och stöder mig förstås när det gäller axelskydden men dessutom föreslår detsamma för armbågsskydden.

Som sagt: dessa "skydd" kan definitivt ändras till att bli mjuka, bolstrade persedlar för att fungera som just skydd. Som de nu är utformade finner jag att beteckningarna axelvapen och armbågsvapen vore mer lämpliga.

Vidare är Tegnér inne på straffen. Även om vissa böter utdelas är merparten avstängning under en eller flera matcher, men Tegnér påpekar att brottslingarna får full lön under avstängning, vilket är i högsta grad upprörande och inte alls har avsiktlig förebyggande effekt. Ingen lön under straffet, föreslår Tegnér.

Det är ju lysande!

Vi tar ett exempel. Vaneförbrytaren fläskberget Hollywood stängdes i höstas av under 9 matcher efter ett fult överfall riktat mot huvudet på en motståndare. Med kunskap om vilken sjuktöverdriven månadslön detta fläskberget erhåller av landets mest kommunaldopade lag vet vi att fläskberget genom Tegnérs förslag skulle ha drabbats av en ekonomisk förlust på >200 000 kronor.

Den som tror att vaneförbrytaren fläskberget respektlöst skulle utdelat det våldet mot hjärnan på en motståndaren om han fått ett sådant straff räcker upp en hand. Var god notera att endast händer men färre än sex fingrar räknas. I stället fick han behålla nämnda >200 000 kronor för att lata sig tre veckor.

Helt fel, naturligtvis, och helt rätt, Tegnér!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag kan bidra med en bit ytterligare information.

Nedan ser vi den maskot, med vilken den klubb Mike.F supporterar, vill bli förknippad.
Uppladdat:

500x0-apbild_3.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: He he, många med i diskussionen.

Så, du menar alltså att du intresserat dig för svensk elithockey, speciellt Värsta Köplustan, sedan före 1984, och du har "aldrig hört det förut".

Det har jag svårt att tro på.

Men du får ett antal ledande frågor som du förstås, med ditt hockeyintresse sedan mer än trettio år, förstås utan vidare kan svara på.

Nu talar vi tiden 2000-2010, OK?

1. Vilket lag hade som regel bästa junisarna i landet?
2. Vilket lag spelade dessa junisar hockey i när de blev seniorer?
3. Hur fick den klubben spelare till sitt A-lag?
4. Vilka TRE lag rekryterade under perioden de bästa spelarna från övriga elitserielag genom att erbjuda dem kraftigt förstärkta löner?
5. Vilket lag hade så mycket pengar att de fyllde på sitt lag med ett överflöd av spelare innan de sparkade dem; det mest uppmärksammade året genom att in till början av september ha FEM femmor av spelare i A-laget, varpå de sparkade en handfull och förklarade att "nå får förstås den avtalade höga lönen hela året, men hockey får ni inte spela"?
6. Vilket klubb har konsekvent sparkat i stort sett alla tränare de anställt, men fortsatt varit skyldiga betala lön, varpå klubben ibland haft TRE huvudtränare på lönelistan, varav en arbetade, två var sparkade?
7. Vilket lag drog konsekvent mest publik utan att anstränga sig eftersom det inte fanns någon annan hockey i regionen, och fick därigenom största klubbkassan utan att göra något speciellt, en kassa de kunde använda för ovanstående punkter?
8. Vilken klubb var egentligen inte speciellt intresserad av hockey utan leddes av f d sparkbollsledare, som tycktes ha intet annat för sig än att sparka och köpa tränare och spelare för att ha något att göra?
9. Vilken klubb brände, genom ovanstående aktiviteter 50 millar på några år genom usla affärer med följd att den förr så välmående klubben i stort sett nådde ruinens brant?
10. Vilken klubb har supportrar sedan >30 år som menar sig vara okunniga om ovanstående och därför måste fråga om skäl till de passande namn klubben fått i landet?

För att svara på frågorna får du ringa en vän, fråga publiken eller nyttja annan livlina. Lycka till!

Jobbade med SAAB växellådor i Göttlaburrrrg? Det låter onaturligt. Tog du tuben till jobbet?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Möjligt, men nu ville jag bara säga att du säkert får en förklaring på alla smek/öknamn, även om det kanske inte är just Sven som hittat på allihop... ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: detta var ju dock inte hans utan ett vedertaget öknamn här tydligen😎

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Lugn i stormen, Svens "öknamn" har faktiskt för det mesta fog för sig, är lagom roliga och samtidigt lite träffande, allt med glimten i ögat.
Vi kallas ju för "Pölsan", försök lista ut vad det beror på om du kan... ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: ok! E alla lika bra;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Nu får du förbereda dig på en namnlektion signerad Sven Savage 👍😂😊

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: okey! Jag tolkar Värsta Köplustan som att Frölunda är ett extremt köpelag och därför förstår jag inte poängen då jag i så fall inte håller med och att öknamnet är ungefär lika dåligt som Fusklunda och skandal i analium eller vad du nu skrev. Jag kallar Luleå för Luleå inte Fuleå som en del Gbg:are kallar Luleå efter SM-finalen 1996, men det känns som historia.

När Frölunda åkte ur Elitserien 1984 gick Luleå upp och då höll jag på dom då dom ju aldrig (i alla fall i modern tid) slagit Frölunda. Dessutom flyttade ett gäng Lulebor ner till Gbg för att jobba på Saab växellådor där jag jobbade och blev åtminstone kompis med en av dom, Erik M hette han. Mvh Mike

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: aldrig hört det förut bara, undrade bara om du var seriös och det var du "kanske".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Du är alltså nyreggad för att ställa den frågan till mig? Visst kan jag förklara varför jag använder uttrycket, men Värsta Köplustan är inget jag själv kommit på och om du förklarar att du "fattar nämligen inte ett dyft" måste du vara extremt okunnig alternativt har du andra syften bakom din fråga.

Det känns därför rätt meningslöst att svara.

Kom med ett mer genomtänkt inlägg om du vill ha svar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: förklara köplustan för mig så e du bussig, fattar nämligen inte ett dyft:(

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Jo, och så har det ju varit i 21 matcher under förra och denna säsongen. När Köplustans spelskicklighet får råda kan vi bli helt utspelade, men faktum är att ser man över hela den här perioden - speciellt de viktigaste matcherna - har vi lyckats vara rejält jämna med Köplustan

Så vi har lyckats, trots att Lustan när de kommer igång är omöjliga, så något finns det som vi kan ta till. Frågan är om vi kan hitta det nu?

Nu visade de dessutom läget när Micflikier skadade sig och Dr. Sanny Äslund förklarar att det kanske kan vara en skada på ett inre ledband i knäet. Faktum är att jag ger Sanny helt rätt i den bedömningen. Inte bara kanske utan definitivt ja.

Det är alltså en liten blödning, sannolikt i det nedre ledbandsfästet, på underbenet. Kan han spela om två dagar? Jag tror det, men möjligen liten risk att han missar den matchen. Dock helt klart ingen svårare skada alls, skönt det.

Den stora skillnaden alltså att Lustan har giftigare forwards än vi, speciellt fler.

Vore mycket nödvändigt att den osynlige lille finländaren Toni Rajala blev synlig...

Nu ligger vi under med 1-0 i matcher.

Bara att bryta ihop och komma igen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Ja, Lustan har ett kompetent effektivt lag som precis som du säger lirar lagom fult för att komma undan med det. I Scandal-i-Analium kan ju zebror som höjdhopparen och FriSören blunda extra för sådant till 12000 åskådares nöje.Extra svårt för motståndarlaget.

Plus då att Lauritsen är en fulspelare som kontinuerligt söker bråk och lade en jävligt ful buttending som fällde Jaros. Vore inte ovälkommet om någon av våra större pojkar spöar upp denne svindansk, men det är förstås vad han vill.

Överlag tänker jag att den avgörande kampen gäller Köplustans fart vs. Luleås tyngd och i dag var det farten som vann matchen. I returen i Delfinen måste det bli tvärtom, annars kan det snabbt vara över.

Känns trist att vara så nära, i en bortamatch i Scandal-I-Analium, att bara förlora med 1-0, men under tredje perioden kunde Luleå inte behålla och lyfta det spel man lyckats med under andra perioden. I stället var det Lustan som kom ut med högre fart än perioden innan, och Luleå lyckades aldrig svara ordentligt på det.

Vi köpte tre spetsar som skulle avgöra matcherna för oss.

1. Bill Sweatt, som varit borta större delen av säsongen och nog ej kommer tillbaka.

2. Rajala som alltför ofta som idag inte verkar finnas med i matchen då han blir rejält osynlig.

3. Micflikier som varit stark hela tiden, men som fick kliva av i tredje, enligt Sannys gissning med befarad knäskada. Ser inte ut som korsband eller annan svår, men ej säkert att han är tillbaka nästa match även om vi hoppas.

Med tanke på att dessa tre spetsar - som ska avgöra för oss - nu inte gör det, är det ett jäkla tryck på de övriga att vinna match. Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vi har sett det förr och vi ser det igen, Luleås spel räcker inte till mot spelskickliga lag. Frölundas backar spelar puck för snabbt så vi hinner inte komma in med någon forechecking och istället är det gata för deras forwards genom mittzonen.

Medans våra backar konstant måste stå 3-4 sekunder i burskydd innan uppspelen kan starta och inte ens då är det säkert att man kan leverera ett första pass på bladet till spelare i fart.

Vi hade väl ungefär 2 målchanser på 60 minuter, Cehlariks styrning i 1:a och Micflikiers läge i 3:e. I övrigt är det mest harmlösa chansskott som inte leder någonstans.

Om Mikflikier är borta länge känns det som att matchserien kan vara över redan på fredag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Frölunda har väldigt tydligt satt i system att slå hårt med klubborna mot Luleås spelare. Inte tillräckligt för att domarna tycker det ska bli slashing men tillräckligt för att det ska vara ohyggligt spelförstörande.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja fy fan. Lustan startar tredje perioden i furiöst tempo. Luleå står emot, men kanske för konstruktivt i stället för att ta några enkla sarg-ut eller dump. Tyvärr tvingas Micflikier kliva av, oklart varför med det är väl sindansken "buttending" lauridsen som gjort något.

Efter sju minuter kommer 1-0 för Lustan. Det är Elias Fält-herre som klipper till på en snurrande puck på högkant som får en konstig bana, tar på en spelare, byter riktning och går in över vänster axel på Lassi.

Ett turmål, förstås, men få¨r man tillräckligt många chanser kommer turmål även på 100%iga vakter.

Efter målet har vi lirat några minuter och det är fortsatt Lustan. Som det nu ser ut är 2-0 klart närmare än 1-1, men det kan mycket väl sluta 1-0 (eller 2-0 i öppen kasse).

Det här är väldigt tråkigt för en första smi i Göteborg där vi har 0-0 efter två perioder är definitivt en av de få chanser vi får att lugga match av Lustan.

Åtta minuter kvar nu. Kan Luleå vända på detta?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
0-0 även efter två perioder och utveckling till fördel för Luleå. Luleå lyckas nu allt bättre med hög press och Lustan har förtvivlat svårt att komma ur egen zon. Fortsatt att Lustan när de väl kommer in till oss hotar med snabb fart och samspel men det krävs mycket eftersom vi har Lassi i mål.

Mot slutet av perioden en riktigt j-a ful grej av Lustans 108 kg bärsärk, danske Lauritzen som spelar riktigt fult och mest påminner om en ful amerikaspelare från 70-talet. Denne fuldansk har försökt mucka bråk gång på gång med Luleås spelare. Och med två minuter kvar kör han en riktigt ful grej. Han och Christian Jaros åker bredvid varandra och plötsligt ramlar Jaros och när han ska upp faller han ihop och blir liggande en halv minut. Ingen vet vad som hänt och när det till slut blir repris från rätt vinkel tycker jag det är hur tydligt som helst. Men Cmore/TV4folket upptäcker det inte konstigt nog.

Det svindansken gör är att han utdelar en buttending i revbenen på Jaros. Han stöter alltså upp klubbskaftet rakt in under skydden på Jaros. Mycket, mycket fult och väl dolt av svindansken, men när man väl vet om detta ser man hur klubban "blir kortare" eftersom han stöter den in på Jaros. Det här är ju ett "trick" som maninte ser ofta numera, men det tillhör de riktigt fula aktiviteterna.

Jag kan bara hoppas att war room ser på detta och skickar upp svindansken till DIFiplinnämnden!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det här jävla spelet när man skyfflar pucken fram och tillbaka längs sargen i anfallszon får mig att vilja stänga av skiten och göra något annat.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Håller med om Mikkel. Klantigt av honom och match hade inte överraskat. De tio minuter Lustan hade tryck var just de 10 minuter han satt ute och Oscarsson "förstärkte".

Vi hoppas han är mer cool nu när han är tillbaka.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Första perioden spelad, 0-0, vilket oberoende allt annat förstås är en framgång för Luleå.

Men spelmässigt överraskande eller kanske imponerande beroende av vilken färg man har på supportertröjan.

Den fysiska match som tar musten av Lustan har vi inte sett och det verkar bero på att Lustan helt enkelt är för snabba för oss. Plus att Mikkelson tog en dum utvisning genom att frossa el Lusta mot halsen och då fick 2+10, vilket innebar att Oscarsson fick gå in med Schira. Och Oscarsson är inget annat än en fribiljett för Lustan rakt in i vår zon där Oscarsson står, för han just STÅR och tacklar inte fast anfallande forwards.

Vilket innebär att Lustan kommit in ofta i vår zon, pga Oscarsson och pga att Lustan är snabb och det har inneburit fler och bättre chanser för Lustan. Men tack och lov har vi Lassi i mål.

Luleås spel har snarare varit att - utan att hinna med tacklingarna - hinna med Lustan på skridskorna och det allra mesta av spelet har handlat om just det; snabbt spel från laget med pucken och snabbt markerande försvarsspel av det andra laget.

Två starka lag med imponerande hockey där framför allt bra försvarsspel med checking ute över isen hindrar det mesta.

Vilka orkar längst?

Får Luleå tag på Lustan för tacklingar och fysiskt spel?

Vilket lag får första målet?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Första 5 var bra, sen var det 10 minuter där vi var ganska utspelade. Sista 5 avtog Frölundas press lite så vi får vara nöjda med 0-0.

För Mikkelsons del kunde det lika gärna varit 5 + game så där får vi också vara glada. Det som känns lite positivt är att Lasse släppt en hel del returer på ganska enkla skott, tyvärr har vi inte haft några spelare där som kunnat ta vara på dessa. Närmast var väl Harju i PP.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Jag håller med du. Höjdhopparens "insatser" i slutspelet mellan Lustan och Luleå när den vedervärdige Ulf Dahlén coachade Lustan var kanske det uslaste man varit med om i zebraväg; medan skandalen mot Obsut som något av det vidrigaste man sett. Eller när det "var OK" för fredrik svinet pettersson att crosschecka Omark i ansiktet och så vidare. För att inte tala om när höjdhopparen och FriSören tillsammans fegade ur och lät Aphardys Djurgårdare fokusera på att hjärnskada Luleåspelare då Aphardy förstått att annars var de chanslösa.

Att släppa fram höjdhopparen i synnerhet att döma ett slutspel mellan Lustan och Luleå igen är ingenting annat än en skandal och ett hån och en respektlöshet mot Luleå Hockey av hejsanhejsan och förbundet.

Höjdhopparen har dessutom i många matcher beslutat sig för att visa ut Melart 1-2-3 ggr per match utan anledning, på samma sätt som han brukar välja en spelare per lag han förföljer med utvisningar.

Lustan har ju dessutom ett rykte av mygel. Tidigare körde de ofta med att det av Lustan betalda matchsekretariatet lurade Sjöberg att fuska mot Obsut och avgöra match genom att hitta på egna regler, samma matchsekretariat som senare lät tiden gå snabbare/långsammare efter vad Lustan behövde med förklaringen "klockanglapparfestårru". Och i år hittade man på en ny variant genom att avstå från att sätta fast målburarna, ett påhitt som gav dem PP, mål och vinst mot Djurgårn.

Så vad kan man vänta sig av mygel-Lustan idag?

Faktum är att när det gäller LAGET Lustan har jag inget personligt mot dem. Och inte mot Roger heller. Men sekretariatet och övriga "administrativa" kan man vänta sig vad som hänt av.

Nåja. Nu gäller i första hand vilken matchbild vi får.

Blir det fysik, vinner Luleå.

Men lyckas Lustan få upp farten så pass att vi inte hinner med vinner Lustan.

Vilket lag får matchen dit man vill?

NU KÖR VI!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås lag:

52. Fabricius, Karl
33. Mastomäki, Christopher
9. Forsberg, Johan

3. Oskarsson, Marcus

3rd Line
10. Rajala, Toni
19. Lagace, Jacob
32. Petrell, Lennart

41. Melart, Ilari
15. Jaros, Christian

2nd Line
11. Micflikier, Jacob
23. Wallmark, Lucas
25. Hedman, Anton

7. Sandström, Jan
56. Sigalet, Jonathan

1st Line
24. Harju, Johan
31. Granström, Jonathan
26. Cehlarik, Peter

27. Mikkelson, Brendan
6. Schira, Craig

Goalies
34. Lassinantti, Joel
30. Gustavsson, Filip
Extra Players
21. Sylvegård, Emil (LW)

Vi är ordinarie, alltså. Jag har räknat bort Bill Sweatt som Luleåspelare för säsongen. Skulle man vetat detta innan säsongen drog igång hade man varit betänksam. Och om Rajala inte lyckas producera har vi ju bara "spetsförstärkt linorna med Micflikier".

Så mycket för Real Luleå. Det är alltså på backsidan, som uppfattades som helt undermålig i höstas, som vår egentliga förstärkning finns. Annars är de mer vanliga kedjespelare fabbelinan, wally, harju och så vidare som får ta striden.

Detta om laget. Vi ska ju ha zebror också. Så...vilka kommer förbundet att tycka vara lämpliga för Köplustan-Luleå? Vilka zebror har hejsanhejsan valt ut, sedan Luleå sparkade Warulfven ur slutspelet?

Referee(s) Sören Persson, Patrik Sjöberg

Som alla inser skulle jag kunna skriva text-metrar om detta val...

Men jag skiter i det nu och förbereder mig på hockey i stället.

Nedsläpp om 30 minuter. Nu börjar semifinalen.

Köplustan mot Luleå

Senaste dryga året har det varit extra intensivt.

Våren 2015. Final i Europamästerskapet.
Köplustan spelade ut oss fullständigt i två perioder i Delfinen. Vi var inte tvåa, ej ens trea på puckarna. Men sedan den underbara vändningen i tredje perioden och Luleå blev Europamästare.

Våren 2015. Slutspel om SM
Seriesexan Luleå inledde starkt och gick fram till 3-1 i matcher mot serietvåan Lustan. Sedan kom skandalattackerna mot Abbotts där Cam förtidspensionerades efter en fruktansvärd monstertackling med axel i ansikte, följt av att Chris anmäldes för en knätackling som inte fanns. DIFiplinnämnden friade den första, men stängde av den andra; ett beslut som var så horribelt att Riksidrottsnämnden var tvungen gå in och ta bort straffet. Sedan vann Lustan två matcher i sudd och därefter sjunde matchen sedan Abbottarna inkapaciterats av myglandet. Lustan vann.

Vintern 2015-2016. Slutspel om Europamästerskapet.
Lustan vinner avgörande matcher på straffar mot Luleå och blir sedan Europamästare.

Våren 2016. Slutspel om SM.

Gissa att det varit extremt tufft i dessa tre drabbningar som vilket som helst av lagen kunde ha vunnit. Och nu är det dags för nästa drabbning!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sören Persson och höjdhopparen är dagens domarduo.
Det känns som att man från ligan bestämt på förhand vilka lag som ska mötas i finalen.

Vi får hoppas på ytterligare ett nytt "miracle on ice" om vi ska kunna lösa denna uppgift.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Basse: Jo, håller med. Mycket påminnande. Lite skillnader varför dock.

T ex Pölsan började hacka i konkurrensen, fick kvalstreckas/kvala men hängde kvar, fick upp ett antal lyckade talanger samtidigt och vann, men sedan tappade många och därefter väldigt oflyt med många skadade viktiga spelare.

MooDoo å andra sidan hade länge fungerande men drabbades av målvakter som inte höll år efter år, därefter en extremt vacklande ekonomi och så sista åren alla dessa värvningar som tycktes bara slå fel på fel på fel.

Jag trodde att det fanns en chans/risk att Warulfven skulle hänga på och också börja testa kval och sådant men det ser ut som att ni lyckades vända skutan rätt.

Luleå var definitivt på väg dit ned med Pölsan och MooDoo, undvek mirakulöst kval ett år då Mora tog den platsen på målskillnad, föll ur och sedan varit borta. Ett annat år var det Omark-Harju som lyfte oss från träsket. Och sedan kom Rönken in och lyfte upp oss till toppnivåer, och nu tycks vi ha bättre ekonomiska förutsättningar.

Jag har ju tjatat om att snart blir det nog dags för Apan att inte streckpositionerna, men tänk om även de åker ur. Enda norrlandslaget norr om Pölsan blir Luleå då! Medan sydbottningarna etableras i SHL? Det är konstiga tider.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Modo och Brynäs "karriärer" påminner en hel del om varandra de senaste 15 åren när man tittar på deras resultat. Två klassiska klubbar som har "klonkat" var sin säsong och gått hela vägen, men däremellan aldrig ens tagit sig förbi kvarten.

Nu får dock Modo ta ett nytt steg i sin karriär och det ska onekligen bli intressant att se hur de fixar det. Känns som de varit ute på snåriga stigar ett tag nu, tillskillnad mot Brynäs som känns som de har en tydligare, och i mina ögon bättre, strategi.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Modo.

The Heart of Hockey.

Jag vill påstå att Modo ÄR svensk hockey. Tillsammans med Brynäs, Färjestad och Djurgården. Och lite också Frölunda, HV och Luleå.

Men Modo är mer speciella än vi andra. Plantskolan i Övik har utvecklat många spelare till nivån bäst i världen och Modo är unika med legendstatus i alla länder där man spelar hockey.

Jag håller på Luleå Hockey. Och jag är stolt över att mitt lag får spela i Sveriges högste hockeyliga när den har ett lag som Modo. Det kommer vi snart att göra igen. Ligan är inte komplett förrän ni är tillbaka.

Välkommen tillbaka till Elitserien SHL, Modo. Ju förr dess bättre.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: vi har Nord och Öhlund i denna match. Sören P lär vara en av dom som dömer vår match på söndag. Vad jag kan minnas så följer domarna med lagen dom dömt under slutspelet.
En från vardera matchserie och en som domarbasen tycker varit bäst av övriga 4 från matchserierna Växjö och Skellefteå spelat. samma princip gäller då givetvis för Frölunda och Luleå

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu har man firat Modos uttåg med en kall Mariestad.
Dock ska väl sägas att det var ett fruktansvärt orättvist resultat, Leksand hade med sig den där berömda Pölsaturen och sen hade vi tyvärr även ett gäng domare på isen som inte höll måttet och till slut även blev helt avgörande för utgången av matchresultatet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sen skrivs det också att Bröderna Olimb är klar för Linköping nästa säsong....och Mathis spelar som bekant i Frölunda...tycker som du säger att man ska skita i att skriva om spelarövergångar förrän slutspelet är över, OM det gäller lag som är kvar i slutspel.
Skulle det t.ex vara en övergång mellan Rögle och HV71 är det skitsamma.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar:

Nords belöning för spökutvisningen blev alltså att få dömma den hetaste semifinalen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Usch, Nord och Öhlund dömer kvällens match. Det betyder höjdhopparen med stor sannolikhet kommer vara med och förstöra vår matchserie.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag har själv skrivit exakt samma sak , så att jag inte håller med bloggaren har du fått om björnfoten😊

Ogillar att media överlag skriver mindre om sporten än om oljan attacker, någon som rasar osv osv

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{eltifoso och Sofos}: He he, jag skrev mitt inlägg. Läste sedan era och fann att vi tagit upp exakt samma sak; Lemans bloggartikel. Som jag hyllade medan ni verkar ha en något annorlunda inställning till saken;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Leman i GP är Köplustasupporter och skriver alltså i lokalbladet göteborgsposten, som efter liason med Sexpressen innebär att han också skriver där.

Men jag har då och då läst saker han skrivit och förvånats när jag inser att han kan och skriver om hockey. Dock har jag väntat mig att han ska se allt genom Köplustefilter, liksom de Fjollträsksbaserade ser allt genom Djurgårdsfilter, när de inte kör Gnagetfilter, förutom en faiblesse att också gilla Trottoarkanten och Apan.

Men Leman överraskar och skriver ofta objektivt om Köplustan.

Och nu kommer en ny artikel av Lehman som jag gärna citerar:

"Som om inte semifinalserien Frölunda–Luleå var het nog:
Jonathan Sigalet.
Från Luleå.
Till Frölunda.
Nästa säsong.
Allt enligt transfergurun Mr Madhawk som från sitt residens i Malmö får rapporter om i princip allt som händer i Hockeysverige.
Extra krydda till semifinalen säger ni?
Dra åt helvete, säger jag.
Va?! Nä, förlåt, jag menade inte det så, inte att ni skulle … jag är bara så brutalt trött på det här att fokus hela, jäkla tiden tas från nuet och läggs på framtiden.
Det är slutspel nu!
Party time!
Det ska vara 100 procent fokus på det som sker, inga andra förbaskade störningsmoment!
Jag vet, det kanske inte går, det är väl en fåfäng förhoppning, men i NHL finns något som kallas illegal tampering, du får alltså inte kontakta spelare hur och när som helst, det finns regler för sådant, och den som kliver över bestraffas."

Ungefär vad jag skrev senast, så jag håller förstås med:-)

Förutom vad de s k journalisterna pysslar med - det är ju fr a Madhawk och Ros som pysslar med sådant; att basunera ut övergång när det inte är tid för sådant - finns det ju andra som använder detsamma.

Och har vill jag binda Warulfven vid en stor j-a skampåle. I ett samarbete med lokalbladet i karlstad gick Leif Carlsson ut och förklarade att han innan kvartsfinalen mot Luleå kontaktat Toni Rajalas agent för att höra om Rajala var intresserad av att komma tillbaka till Warulfven, men då fått reda på att det verkade som om att Schweiz redan var klart.

Och häromdagen läste jag någon annan journalist som kontaktat Carlsson om en spelarövergång eventuellt - MEN DÅ FÖRKLARADE CARLSSON ATT HAN INTE UTTALAR SIG OM SPELARE UNDER PÅGÅENDE SLUTSPEL!

Nähä?

Jag sa det då, och jag säger det igen. Att Leif Carlsson kontaktar sin kompis på Karlstadsbladet för att läcka nyheter om Rajala inför Luleås semifinal, sedan Luleå sparkat Warulfven från slutspelet - igen! - kan jag bara tolka som att Warulfvarne vill "hämnas" på Luleå för att vi vann.

Uselt!
Uruselt!
Warulfvsuselt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En ny sedel på "G" ... ja beroende på hur resultatet blir i matchen ... ha ha ha
Uppladdat:

500x0-aj_2016.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Hvete, karln måste ju ha varit påtänd när han skrev i sin blogg. Helt osammanhängande. Är det det du syftar på? :-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
När det gäller det fysiska spelet har Lustan bl a följande:
Persson, Christoffer 1985-04-04 RD L 193 103 Lauridsen, Oliver 1989-03-24 LD L 196 95
Lundqvist, Joel 1982-03-02 CE L 184 91

Där har vi dansken Lauritsen som ville fightas med Melart tidigare i år. Samt Joel som om det behövs satsar på fula tacklingar (av Cmore av princip applåderade som snygga tacklingar) men Joel bangar alltid att slåss, så det är svårt att lura bort honom genom fight och match.

Nå, Luleå ligger inne med några fler som kan ta för sig.

Melart, Ilari 1989-02-11 LD L 192 103
Petrell, Lennart 1984-04-13 LW L 191 99
Hedman, Anton 1986-05-15 LW L 191 96
Sylvegård, Emil 1993-03-02 LW L 188 98
Jaros, Christian 1996-04-02 RD R 191 93
Granström, Jonathan 1986-03-09 RW L 178 89

är några av våra pojkar som inte kliver undan om det smäller utan tvärtom kan smälla på rejält och ofta.

Jag räknar med att det blir fysisk hockey och det vinner vi definitivt på. Kan vi få ned farten på Lustorna eftersom de möter tunga tacklingar och därefter fegar ur, ja då vinner vi.

Men. Det måste vara juste spel. Ska det bli utvisningar, ska det bli dubble. Om matcherna urartar i fulspel med mycket PP och box, ja då ligger vi riktigt illa till, eftersom Lustan kan jaga upp ett riktigt starkt PP, medan vi har ett Akilleshäl-PP.

I samma anda kommer det att kunna få helt avgörande betydelse vilka zebror vi får.

Peter hejsanhejsan andersson har utsett sex zebror för fortsatta slutspelet så det blir väl en trio för vardera semifinalen som sedan växlar mellan matcherna.

I morgon fredag får vi reda på två av zebrorna för den trio som kommer att "döma" Apan-Läjkers. Min absolut största förhoppning är att då kommer patrik höjdhopparen sjöberg upp. Om denne galning ingår i trion för apsemifinalerna ökar våra chanser mot Köplustan rejält.

Tyvärr tror jag att risken är stor att hejsanhejsan - för att hämnas på Luleå som nu sparkat Warulfven ur slutspel flera gånger senaste åren - utser skandaldomaren höjdhopparen att "döma" Luleås semi mot Lustan.

Denne höjdhoppare har inder året när han dömt Luleå visat att han är inställd på att visa ut Melart 1-2-3 gånger per match för inget skäl alls förutom att Melart är stor. Här finns alltså en riktigt farlig risk att den välmatade höjdhopparzebran - som Lustans sjätte utespelare igen - saboterar våra chanser.

Mycket obehagliga framtidsutsikter...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, eftersom vi varit tvungna knäcka Ul-Ture och hans lögner några sidor har viktig information inför semifinalen ramlat bak i rullorna så jag bumpar den nu.

Här kommer, som förberedelse inför slaget på lördag, historiken Luleå - Värsta Köplustan i slutspelet om SM i hockey!

Vi har mötts fem gånger. Lustan har vunnit 3, Luleå har vunnit 2. Två av Lustavinsterna är anmärkningsvärda då den ena vinsten handlade om historiens största skandalkvart, den andra vinsten om historiens största flytkvart (våra slutspelsförluster mot Pölsan gäller ju semifinaler/final).

Faktum är att Värsta Köplustan aldrig lyckats vinna mot Luleå i ett slutspel när vi mötts efter kvartsfinaler. Ett mönster som gäller såväl Elitserien SHL som CHL☺

Luleå har 11 matchvinster. Lustan har 14 matchvinster.

Här har vi drabbningarna:

KRIGSFINALEN!
LULEÅ HOCKEY VANN FINAL
V 1996-03-31 Luleå - Frölunda 7 - 1 ( 5-0, 2-1, 0-0 )
0 1996-04-02 Frölunda - Luleå 6 - 2 ( 2-0, 1-2, 3-0 )
V 1996-04-04 Luleå - Frölunda 3 - 2 ( 1-0, 1-2, 1-0 )
V 1996-04-06 Frölunda - Luleå 2 - 3 ( 0-2, 1-1, 1-0 )
Historiens tuffaste final i Elitserien SHL. Och tuffast var Luleå.

NHL-KVARTEN!
KÖPLUSTAN VANN KVART
0 2005-03-04 Luleå - Frölunda 3 - 7 ( 1-2, 0-3, 2-2)
0 2005-03-06 Frölunda - Luleå 3 - 1 ( 1-1, 1-0, 1- 0)
0 2005-03-08 Luleå - Frölunda 0 - 5 ( 0-1, 0-2, 0- 2)
0 2005-03-10 Frölunda - Luleå 8 - 1 ( 2-1, 3-0, 3-0 )
NHL-lockoutåret då Köplustan mönstrade det som många uppfattar som det bästa lag som någonsin spelat i Elitserien SHL. Luleå blev resultatmässigt utklassade men hade vi bytt vakter och de fått Clownen Fernandez medan vi fått Henrik Lundqvist skulle vi ha vunnit.

SKANDALKVARTEN!
KÖPLUSTAN VANN KVART
V 2009-03-05 Luleå - Frölunda 5 - 1 ( 0-0, 5-0, 0- 1)
0 2009-03-07 Frölunda - Luleå 4 - 2 ( 0-1, 2-0, 2- 1)
0 2009-03-09 Luleå - Frölunda 1 - 5 ( 1-1, 0-1, 0-3 )
0 2009-03-11 Frölunda - Luleå 5 - 1 ( 3-0, 0-0, 2-1 )
0 2009-03-12 Frölunda - Luleå 1 - 0 ( 0-0, 0-0, 1-0 )
Skandalernas skandalkvart. Luleå hade spöat Lustan hela säsongen och the Övertorneå Connection; lilnan med Omark-Harju + Snygg-Mats hade gjort dundersuccé. Men äcklet Dahlén gav två ungtuppar i uppgift att punkta Omark vilket de gjorde med ojusta och brutala medel medan zebrorna blundade inklusive att idioten herr höjdhoppare Sjöberg i fjärde matchens första period tog en dubbelutvisning för ingenting alls på Obsut och släppte inte in honom förrän Lustan gjort 1-0, 2-0 och 3-0. Omspel var enda korrekta lösningen, men förbundet förklarade att ”det fanns inte tid”…

KROSSKVARTEN!
LULEÅ VANN KVART
V 2013-03-13 Luleå - Frölunda 5 - 2 ( 2-1, 2-1, 1-0 )
0 2013-03-15 Frölunda - Luleå 2 - 0 ( 2-0, 0-0, 0-0 )
V 2013-03-17 Luleå - Frölunda 3 - 1 ( 2-0, 0-0, 1-1 )
0 2013-03-19 Frölunda - Luleå 4 - 3 ( 1-1, 1-0, 1-2, 0-0, 1-0 )
V 2013-03-21 Luleå - Frölunda 4 - 1 ( 1-0, 0-0, 3-1 )
V 2013-03-23 Frölunda - Luleå 2 - 4 ( 0-2, 1-1, 1-1 )
Rönkenhockeyn firade triumfer och då bestämde sig Lustan för att spela brutalt. Men Fredrik Svensson knockade en Lusta och utmanade Joel Lundqvist som fegt gömde sig bakom en zebra och sedan vek Lustan ned sig.

FLYTKVARTEN!
KÖPLUSTAN VANN KVART
0 2015-03-12 Frölunda - Luleå 3 - 2 ( 1-0, 2-1, 0-1 )
V 2015-03-14 Luleå - Frölunda 2 - 1 ( 1-0, 0-1, 1-0 )
V 2015-03-16 Frölunda - Luleå 1 - 3 ( 0-1, 0-1, 1-1 )
V 2015-03-18 Luleå - Frölunda 3 - 2 ( 1-1, 2-1, 0-0 )
0 2015-03-20 Frölunda - Luleå 3 - 2 ( 0-0, 2-2, 0-0, 1-0 )
0 2015-03-22 Luleå - Frölunda 0 - 1 ( 0-0, 0-0, 0-0, 0-1 )
0 2015-03-24 Frölunda - Luleå 4 - 2 ( 0-0, 2-0, 2-2 )
Seriens 8a Luleå krossade seriens 2a Lustan och med 3-1 i matcher saknades bara att sätta pricken över i:et. Men Lustan lyckades med historiens värsta flyt inklusive två suddenvinster vända och vinna.

Vi har alltså revansch att fordra efter Lustans extrema flytvändning i fjol och det är dags att utjämna resultaten genom att nu vinna.

Jag konstaterar vidare att det finns två omständigheter som gällt båda gångerna vi spöat Lustan:

1996 vann vi den tuffaste finalen genom tiderna. Luleå var tuffare.

2013 vann vi kvartsfinalen sedan Lustan försökt spela fulhockey men vi spöade upp dem efter noter när framför allt Fredrik Svensson visade Lustan vad styrka var.

2016 är Luleå beredda att spela fysisk hockey. Igen.

« · 1741282 · »