Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

« · 611224 · » Till forumet

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Portello: Vi får hoppas att Wallin återvänder nästa säsong som han sagt,
en rejäl förstärkning till backsidan minst sagt.
Kommentera

Både Holmström och Wallin nätade i nattens NHL-matcher.Wallins Carolina vann med 2-0 och Wallin gjorde det andra målet.
Holma gjorde 1-0 men Detroit förlorade till slut med 1-4.
Kommentera

LL: apropå skott - i matchen FBK-Brynäs blev skotten 12-0 till FBK i den första perioden! Hur ofta händer det att ett lag inte ens har ett skott på mål i en period?
Kommentera

Metal Guru: måttet för att hålla nollan måste väl rimligen vara att ha räddat alla mot det egna målet avlossade skott under en match. Rent teoretiskt anser jag att har en målvakt stått fem minuter under en match utan att släppa in något mål (och fått skott på sig), blivit utbytt och motståndarna sedan inte får iväg ett enda skott under resten av matchen så har den första målvakten hållit nollan men inte den andra. Nu skulle ju aldrig det inträffa i praktiken but I guess you catch my drift, som de säger i mer anglosaxist orienterade länder.
Kommentera

Albert Hall:
Om matchen slutar 0-0, går till förlängning och han håller nollan även i den - betyder det att han får mer än sin nolla, eftersom han då stått mer än 60min?

Jag tycker att en målvakt borde få tillgodogöra sig en nolla om inte någon annan målvakt också stått mellan stolparna. Att vara bortplockad av taktiska skäl några sekunder hit eller dit, och sedan inte få ståta med sin prestation är bara fånigt.

Om en utespelare gjort tre mål i följd i en match (under samma period), men ett av dem råkade komma i PP, är det verkligen ett hattrick då?
Kommentera

Albert Hall: Haha. Underbart.
Kommentera

Frisco:

Skönast för en målvakt måste ju vara om man lyckas få fördel av avvaktande utvisning hela matchen. Sitta i båset och slappa och ändå ha en säker nolla. Fast det händer nog inte särskilt ofta är jag rädd.
Kommentera

Portello:

Skumt att det är så.

Jag tycker personlign att Leinonen ska få tillräknas den nollan.
Och där bör reglerna ändras för annars skulle ens egen tränare snuva en på ett ev. NHL kontrakt då en stor del av scoutingen består av statistik...
Kommentera

Frisco: Jag tror vi pratar om lite olika saker. Det senaste var att i en match där Leinonen höll nollan (LHF-BIF 8/10 2-0) skulle inte det räknas som en noll-match.

Orsaken skulle vara att med 2 sekunder av någon period och nedsläpp i Brynäs zon gick Leinonen ut och LHF var 6 man på banan sista 2 sekunderna.
Med samma logik skulle då inte det heller räknas som en nollmatch ifall målisen lämnar buren vid avvaktande utvisning. Även om inte det kan bli mål har han ju helt klart lämnat buren.

Hårklyveri är väl rätt ord. Noterbart är dock att i Swehockeys matchdata finns ingen notering om att han lämnat buren.

Kommentera

Poffa: Faktat på slutet är det samma men jag svarade allt på Portellos inlägg tidigare idag. Jag menade på att logiken med att om en målvakt går ut i slutet av en period är det helt rätt att han inte kan kallas för en nolla.
Kommentera

Frisco:

Men Frisco, se mitt inlägg här från den 13 oktober, runt 11-snåret.

Kommentera

Portello: Det finns en viss logik i det hela.

Så här står det i regelboken 514:
Om, efter att domaren sträckt upp sin arm, ett mål på något sätt görs mot det icke felande laget, skall målet inte godkännas och utvisningen utdömas på vanligt sätt.

Så då spelar det alltså ingen roll om målvakten åkt ut eller inte vid avvaktande utvisning. Det kan ändå inte bli något Niclas Wallinmål i Svensk hockey.
Kommentera

Portello: Vilka dumheter. Självklart har han hållit nollan i matchen. Däremot får han ju inte räkna sekunderna han var i båset när procenten ska räknas fram. På samma sätt blir inte målvaktens statistik belastad om motståndarna slår in den i tom bur.
Kommentera

Saxat från Tomas Ros Hockeyblogg:

Luleå höll nollan - men ändå inte
Nu kan man ju tro att det är för att man är ett bittert lule-fan som jag frågar denna fråga, men jag tycker faktiskt den är ganska intressant.
I Luleås match mot Brynäs, där Luleå vann med 2–0, tog Luleå ut Leinonen de sista två sekunderna av första perioden. Målsättningen var att Luleå skulle spela 6-5 och försöka forcera in ett mål.
Enligt hockeyförbundet (swehockey.se) så har Leinonen dock inte hållit nollan eftersom han inte stått hela matchen.
Det får ju en att fundera.
Vad händer vid avvaktande utvisning exempelvis. har man inte stått hela matchen då heller!?
Om ett lag håller nollan i en match, så måste ju nån målvakt få en nolla i statistiken eller?
Konstigt.
//Christofer

Svar från Ishockeyförbundets statistik-guru:
Jag tycker också det verkar konstigt men i matchprotokollet så framgår det att målvakt i Luleå har blivit uttagen i slutet av första perioden och kommit tillbaka i starten av andra
Och det betyder att målvakt ej kan tillgodoräkna sog att hållit nollan eftersom han ej stått hela matchen dvs 60 min
Jag har bollat frågan till bås -folket i Luleå för svar
Återkommer
//Hans Ivar Engvall

Haha, vad ska man säga?
Kommentera

Poffa:

Bra, då hade jag rätt i att ett sådant mål inte ska godkännas. I Sverige alltså. På pytterinkarna där över har dom nog inte regel 514 C.
Kommentera

Albert Hall:

Den domaren gjorde i så fall rätt. Regel 514 C i regelboken säger följande:

"Om, efter att domaren sträckt upp sin arm, ett mål på något sätt görs mot det icke felande laget, skall målet inte godkännas och utvisningen utdömas på vanligt sätt."

Kommentera

Portello:

Motsvarigheten till Wallins självmål har hänt i Sverige också (jag kommer inte ihåg när och vem, tror att det var i en match dör Bodens IK medverkade), fast då blev målet inte godkänt. Domaren motiverade det med att spelet ska blåsas av när det lag som har fördel av avvaktande utvisning inte har kontroll på pucken. Vilket man väl knappast kan säga att man har om man slår pucken i eget mål.

Fast den gången var det nog en forward som skulle spela bak till back på anfallsblå och backfan missade såklart pucken som gled in i eget mål. (Jag är ju medlem i BHK.) Om jag nu minns rätt och om det gör nån skillnad.
Kommentera

I nattens match mellan Carolina-Washington så gjorde både Justin Williams och Niclas Wallin mål.Men problemet var att Wallins mål kom i eget mål.Washington hade avvaktande utvisning och Wallin skulle spela pucken till målvakten.Nu var saken bara den att harn redan lämnat målet för att ge plats till en extra utespelare.

Nu spelade den fadäsen inte så stor roll eftersom Carolina till slut vann med med 7-2.Även ex-tikaren Nordgren gjorde mål.
Kommentera

Paddan: Dra det hela fullt ut och kalla dig för "Royal Albert Hall". Sedan kan man ju pröva ekot eller akustiken. Den skall ju vara något i hästväg. När jag var där o pröva så tittade folk storögt o många undrade om jag var vid mina sinnens fulla.
Frugan tog mig i armkroken och drog iväg mot utgången. Hon behövde ingen hjälp av vaktisarna även om de tycktes villiga att hjälpa till.
Själv förväntar jag mig numera att bli kallad för den fule o den onde p.g.a. mitt nick. Men det kan man leva med o skratta gott åt.
Kommentera

Albert Hall: Mitt namn är det absolut inget fejk med, däremot är mitt så kallade nickname kanske inte riktigt överensstämmande med sanningen...eller så är det så.
Kommentera

Paddan:

Nix, jag är inte den som gömmer mig bakom fejkade namn. Heter man Albert Hall så heter man. Utom på Lules officiella forum där jag plötsligt av någon anledning som jag ännu inte riktigt fattat inte fick heta Albert längre. Bobby Hall, fy sjutton vad töntigt! Inte underligt att man inte ids skriva där längre, man skäms ju ögonen ur sig.
Kommentera

Albert Hall: Just ja, jag har för mig att jag reggade mig på Svenska Fans för några år sedan, av någon outgrundlig anledning. Får se om jag kommer ihåg vad jag reggade mig som.

Det blir väl en uppdaterad Albert, typ Albert Forum eller Albert Center nu när alla hallar byter namn. Eller kanske en Albert Månskensrink
Kommentera

Paddan:

Jag har faktiskt reggat mig på Svenska Fans. Just nu avvaktar jag läget lite, men rätt vad det är så kan jag inte nog hålla mig utan hoppar in och försöker styra upp diskussionerna...
Kommentera

Portello: Oj, tydligen glömde jag ordet diskussion i mitt förra inlägg, men du verkade ju förstå vad jag menade ändå :)

För vår del handlar det ju om att försöka passa in två artistkontraktare i någon lagdel och få den att fungera på en gång eftersom Pavlikovsky och Pardavy landar i Övik dagen innan premiäromgången. Svettigt värre. På något vis känns det passande att våra matchtröjor fått svart sorgkant den här säsongen.

Det skall bli intressant att se vilket lag som följer DIF till kvalserien den här säsongen.
Kommentera

Paddan: Haha.Jo, jag har sett det där.

Skåneuffe,Jazzuffe och allt vad han nu kallar sig är inte riktigt klok.
Ibland undrar man om han är seriös eller bara driver med folk.
Kommentera

Portello: Det pågår en oerhört intressant på Svenska Fans, har jag noterat, angående vad man ska kalla Bartecko och i sådana fall varför man skall kalla honom det.

Det måste väl förresten vara trevligt att ha 6 segrar klara på de 7 första omgångarna redan innan serien startat, eller hur.
Kommentera

Albert Hall: Kul att ES startar snart.
Verkar som att Luleå har hittat en bra kedja i Machulda-Renberg-Nordqvist.Den tror och hoppas jag blir intakt.Undra hur tränarna gör med Bartecko? Dom kanske slänger in honom med den nye centern, om han nu blir klar in seriestarten.Om inte så hoppas jag att han får spela med Koch.
Kommentera

Portello:

Bra lösning det där med att han får spela sig i form i sin moderklubb!

Enligt alla som sett matchen mot Modo i lördags så gjorde Lule en riktigt bra match. Nu återstår tre träningsmatcher innan seriestart. Djurgården på fredag, Gnaget på söndag och Brynäs nästa tisdag. Alla på bortaplan. Sedan är det en vecka kvar till seriestart. Dags att börja varva upp...
Kommentera

Och som ni säkert redan vet så har Bartecko gjort mål för Poprad.Han gjorde 1-0 målet i deras 3-1 vinst.Bara hoppas att han fortsätter att göra mål då han kommer till Luleå.
Kommentera

Albert Hall: 7-3 + 11-2 på de två första matcherna är helt ok.Och det mot lag i samma serie. Tror Piteå kan få en för lätt väg mot kvalet till Allsvenskan.
Kommentera

Portello:

Hygglig start för Bulan och Rönnken på tränarkarriärerna. Holmström var imponerad av paret i dagens NK.

"Men jag är imponerad av Tomas ”Bulan” Berglund och Jonas Rönnqvist. Det märks att de har spelat nyligt och de har ett nytt tänkande.
– Sen kör de hårdare nu än de någonsin gjort själva."
Kommentera

Och igår när Piteå slog Boden med 11-2 så gjorde fd lulingen Pierre Berggren tre mål.
Kommentera

Portello: När kommer han den där Täckbarken då?
För ni har väl redan bokat in guldfirandet...
Kommentera

* Både Saravo och Leinonen blev uttagna till Ceska Cup.

*Öhlund har skrvit på ett fyråårs-kontrakt med Vancouver .Dessutom fick han inskribet i kontraktet att han inte kan tradas.
Kommentera

* Inget offciellt om Bartecko , frågan är om han någonsin kommer att skriva på för oss?

* Timrå tappar Nordgren till Carolina.Nu har Timrå på kort tid tappat tre av sina bästa spelare (Nordgren, Hedström och Hagos.)

*Ledin stannar i Färjestad.
Källa: Färjestads hemsida.
Kommentera

Albert Hall: Är ju bara hoppas att Ledin gör en kanonturnering så någon NHL-klubb verkligen vill ha honom.
Skulle innebära välkomna pengar till Luleå.
Kommentera

Albert Hall: När det gäller deltagandet i Tre Kronor så ökar ju möjligheten till det dubbla när man flyttar från Luleå. Det har vi sett förr. Nordqvist lär ju hamna där senare i vinter trots att han spelar i LHF.
Kommentera

Portello:

Ledin är med. Han kan väl närmast betraktas vara bofast i Tre Kronor nu... Frågan är om han har tid att spela den där turneringen. Enligt lördagens Kuriren så är det bara en tidsfråga innan han blir NHL-proffs. Dom har pratat med hans agent. Såna är ju i regel pålitliga grabbar som aldrig överdriver intresset för sina adepter.
Kommentera

Så blev ingen luling uttagen i Ceska Pojistovna Cup.Kanske lika bra det, men borde inte Nordqvist få chansen i landslaget snart?
Kommentera

Stigsson: Ja, vi får väl se. Enligt alla rapporter är allt bra. Dock har han ju en spelstil som sliter på kroppen.
Kommentera

Bolivar: Dom få gånger han är på isen ja.
Kommentera

Kickan: Nu vet jag ju inte hur Renberg agerar i båset och omklädningsrummet men på isen tycker jag att han är ett föredöme. Kämpar och sliter och går verkligen i spetsen och kan han få övriga att jobba lika hårt kan det räcka långt.
Kommentera

Metal Guru: Skrbek är såväl en bra spelare som bra och trevlig på alla sätt som person. Hans A är helt välförtjänt. Han är en kille man lyssnar på och som har auktoritet men ändå är ödmjuk.
Kommentera

Bolivar: Dåligt val, tycker jag. Renberg har VERKLIGEN INTE förtjänat ett C. Fabbe är ett bra val, han tillhör framtiden. Skrbek är en ledargestalt så han förtjänar också sitt A.
Kommentera

LL: Jag håller med dig, fast jag förväntar mig minst två nya forwards av HÖG klass innan truppen är spikad. Är det lika illa en vecka innan ES startar är jag däremot skraj på riktigt.

Njae. Det känns inte bra att ta hem båda twinsen på en gång för att vara säker. Däremot tänkte jag den första tiden jag dejtade min tvilling att "Gud finns nog ändå, han har skapat två av den här vackra mannen". Fast sedan började jag tänka på de mer praktiska sakerna. Typ sådant som att jag helst inte vill blanda ihop dem.
Kommentera

Metal Guru: Jag förstår det. På samma gång är vi nöjda att ha honom tillbaka. :-)
Kommentera

Bolivar:
Kul för Skrbek. Han var en av de som gjorde mest ont att mista från förra året.
Kommentera

Nu har man bestämt lagkapten och assisterande. Renberg får bära C-et och Fabricius får tillsammans med Skrbek vara assisterande.

Bra val tycker jag och det visar ju också att man tror på att Renberg ska hålla.

Kommentera

Albert Hall: man kan också notera att Boork har lärt sig läxan sedan i fjol gällande att döma ut lag baserat på enstaka matcher. Då sågade han LHF baserat på en enda match mot Hammarby, men nu låter det annorlunda:

"– Man gör ju ofta det felet att man drar slutsatser alldeles för tidigt. Nu har de förlorat två matcher men det betyder ju ingenting i det långa loppet. Brynäs vann ju mästarcupen ifjol men hamnade sedan nere i kvalserien"

:-)
Kommentera

« · 611224 · »