Luleå HF

116755 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet

« · 467129 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet
Kickan: Bra säsong att snåla på.Den snålheten kan kosta oss platsen i ES.
Men det är ju klart, vi har ju haft otur i 15 av de 18 senaste matcherna, någon gång måste väl turen vända?
Kommentera

Portello: Det är ju iofs välkänt att Johan är så snål att han grinar när han skiter, så vad hade du väntat dig? Eje är ju ny på sin post också så det är två blinda som leder varandra. Jag saknar Sture som ordförande och, trots gnäll på honom från diverse (framför allt ett) håll, Sunken.
Kommentera

Kickan: Ledningens största misstag var att iinte ta in någon i det förra transferfönstret, det kan kosta oss en plats i slutspelet/Es.

Nu i mitten i december MÅSTE det in nya spelare.Men det är ju långt ifrån det hjälper...
Kommentera

För övrigt är jag skraj, så jävla skitskraj inför att följa resten av säsongen. Kan vi inte bara spola tillbaka tiden ett par månader? Gör om, gör rätt. Typ.
Kommentera

robhed: Just nu känns hockey bara skit. Varför engagerar man sig så i något som just nu vara får en att må dåligt, bli grinig och lättretlig och som gör en besviken flera gånger i veckan?

Det känns som att det aldrig kommer att gå att få ordning på det här. Visst, LHF har "alltid" varit tätt usla före jul, men den här gången känns det värre. Det känns som ett totalhaveri som inte låter sig repas genom ett par nyförvärv och/eller ett tränarbyte. LHF funkar inte som ett lag. Förutom att självförtroendet verkar vara mindre än noll hos spelarna så verkar de dra åt en mångd olika håll. Då finns det inte en chans att få spelet att funka heller. Något känns jävligt fel, och det känns inte som att vändningen är nära. Tyvärr.

Åker vi ner i Allsvenslkan så tror jag tyvärr att det kan dröja innan vi tar oss upp igen. Allsvenskan skulle betyda 7,5 förlorade miljoner från Hockeyligan och förmodligen minskade publik- och sponsorintäkter, och det säger sig självt att man skall ha ett jävla flyt om man ska lyckas ta sig tillbaka till ES om man redan när man spelade i ES tillhörde de ekonomiskt svagaste klubbarna.

Jag anser att det enda val vi nu har är att satsa. Har man funderat på två spelare - värva tre, och har man funderat på tre spelare - värva fyra. Ja, det kan mycket väl betyda att LHF går back den här säsongen, men räddar det elitserieplatsen har vi ändå inte förlorat tillnärmelsevis så mycket som vi skulle förlora på att trilla ur.

Jag funderar på att resa bort över helgen. Det är ju för övrigt den enda helg både jag och sambon är helt lediga från alla plikter på flera månader, så det känns som en lämplig helg att göra något som får en att glömma hockeyn för en stund.
Kommentera

Jag tycker det verkligen är dags för David Rautio att få chansen nu. Gusten har enligt mig aldrig varit en målvakt som kommer att hålla i elitserien. Visst, han kan göra en idiotmatch här och där. Skicka ner han till allsvenskan.

Jag var faktiskst skeptisk till Antilla, eftersom jag har läst om hans stora skadeproblem med ryggen i NA och hur prospectfansen varit besvikna med hans karriär(killen var ju bäste målvakt i U18 VM). Antila hade nog varit ett bra förvärv om det inte vore för skadorna. Men det här tog man väl reda på?

Fast här babblar jag på, det kanske egentligen inte handlar om målvakterna. Jag har bara sett några matcher och då var ju inte heller målvaktsspelet som avgjorde.
Kommentera

Portello: Äh, sluta, du blöter ju ner din nya fina matchtröja ;)
Kommentera

Har bara en sak att säga om dagens match: *griiiiiiiiina*
Kommentera

Dysso:

Rastislav Pavlikovski var en av Hv71 bästa spelare
under sin serjour i klubben.Han kom trea i Hv:s
intrerna poänliga,trots att han huserade i tredje-
och fjärdekedjorna.Där fick han spela med träben
som Nilkas Brännström och Peter Ekelund som inte
kunde göra mål på Rastis "smörpass".
Kommentera

Dysso: Det är alltid lätt att vara efterklok med facit i hand, Rasti gjorde väl knappast succe i varken HV eller LIF. Sen skall vi inte bara prata om Adam Andersson, Henrik Petré, Kenneth Bergqvist & Peter Nylander som definitivt inte tillhörde stöttepelarna i BIF/DIF förra året. Dom är hur bra som helst i MIK! Har inget koll på Skrbek, men blev inte han petad från LHF inför denna säsongen? Mora har ju lyckats till 100% med i princip allt de företagit sig denna säsong! En kombination av tur & skicklighet...
Kommentera

LL: Nja, annars så var Morrison & Knuble först klara. När sedan Husse blev tillgänglig var det väl inte så mycket att fundera på. En center i världsklass tillsammans med en riktig lirare, samt en tuff checkare... som dessutom visat sig vara en avslutare av rang också.
Tallinder tackade man nej ett par gånger, innan man ändrade sig och accepterade (det tydligen inte alltför dyra) kontraktet. Det är flyt.

Visst blir man lite fundersam över vad som kan hända om spelet tas upp igen i NHL. Det är ju givetvis inte så enkelt att man bara drar bort den genomsnittliga poängfabrikationen från dessa spelare i kommande matcher och tror att kapaciteten hamnar någonstans där. Andra spelare kommer att få mer tid (framförallt i PP och avgörande lägen), och jag tror att man kommer att hålla en bra kvalitet ändå. Visst tappar man slagkraft, men de största förlorarna kan vara de lag som blir av med målisen, om den ordinarie keepern ska hoppa in relativt match-ovan kan det bli lite tufft.

Hoppas och tror dock att Luleå grejar det här.
Kommentera

LHC:s NHL kedja hade stor show ikväll. Vilken effektivitet! Om jag räknade rätt så samlade gänget Huselius/Knuble/Morrison på sig tio pinnar.

För Lule set bara mörkare och mörkare ut. Och mörkare.

Jag har följt Lule under alla år i elitserien. Aldrig har jag känt som jag känner just nu. Krisen är mycket, mycket djup. Allt går mot oss. Inget självförtroende alls. Total frustration. Inte blir det bättre av att man liksom alla lag i motgång verkar ha otur också. Jag tror jag räknade till fyra stolp/ribbskott ikväll.

Det MÅSTE hända något under juluppehållet! En bra målvakt, en riktigt bra back samt en högklassig center skulle evntuellt kunna vända på detta.

Osten Bergström var för övrigt på matchen ikväll. Bara så ni vet.
Kommentera

Holmström är helt osynlig, annat än när han får chansen att komma in framför mål och stå i vägen framför kassen. Men utan Lidström på backen och Brett Hull som sniper så kommer det inte tillräckligt med puckar för honom att jobba på.

Sen att spela Bulan tillsammans med Holma fattar jag inte, så fort Holmström fått in pucken i zon så vill han släppa den till bakomvarande spelare och sen ta ny position framför mål .. med Bulan som denne släpande spelare så innebär det att det aldrig kommer ett skott på mål, eftersom han tyvärr helt saknar ett giftigt skott utanför dom absolut bästa bitarna av slottet.

Renberg jobbade skitfint matchen igenom, han levererar bra passningar till backarna, men tyvärr så är det alldeles för pigga på att släppa den offensiva blålinjen så passningarna tas rätt så ofta emot ute i mittzonen. Linköping stod upp med sina backar och skapade väldigt tryck genom detta. Visst, gör man så och det blir en kontring bakåt, då kommer det bli ett jäkla gnäll från oss fans (lex Osmo) ... men med en spelare som Renberg så måste de spela efter hans förutsättningar.

Hynning, Fabbe och Koch är de som checkar bäst just nu, problemet är att dom inte är speciellt giftiga när de väl får pucken vilket är jäkligt synd.

Williams är kanon med puck, han täcker den bra, tar fina skott när det finns läge och kan även servera passningar. Men det är inte tillräckligt tyvärr.

Bwah och fy fan!
Kommentera

LL:

Jag kan hålla med om att man borde löst problemen under förra värvningsfönstret, men att ha det klart när ES drog igång var mycket gambling. Att som Mora bygga laget runt osäkra NHL-lirare .. njae..

Sen står jag fast vid att är en del flyt med i spelet, att få en kedja som producerar hela tiden ala LHC kräver att man verkligen får tag i rätt spelare, och att dom trivs, och passar ihop, och en massa andra detaljer som är svåra att förutse. Fingertoppskänsla kommer visserligen en bit på vägen, men det är inte allt. Sen att LHF kunde gjort mycket annorlunda är inget jag förnekar, men därifrån till att ha hamnat i läget som Mora och LHC gjorde med sina värvningar är ett STORT kliv. Det kunde gjorts bättre, men att nå dom höjderna kräver inte bara skicklighet...
Kommentera

Dysso: men Pavlikovsky var bra i Leksand förra säsongen och i Luleå hade han tveklöst varit en tillgång den här säsongen. Och har Mora råd med honom hade nog LHF också haft det så det kan knappast vara för att han var för dyr som man tackade nej.
Kommentera

Dysso: men det är ju lite av det jag menar. De har sett vad som behövdes och värvat efter det. LHC fick fatt i Huselius och sedan kollade man vilka spelartyper som behövdes runt honom och sedan fixade man det. Mora såg var man hade sina brister och kompletterade med helt rätt spelare så att de andra spelarna kunde fokusera på färre saker och därigenom komma mycket närmare sina maxnivåer. I Luleå åker spelare som tex Thomas Holmström och Jonas Nordqvist omkring och tvingas ödlsa energi på att ens komma in i anfallszonen, vilket gör att när man väl är där har man inte tillräckligt med ork kvar för att göra det man är bra på. Vår enda riktigt kreative center Jonas Rönnqvist tvingas bära i stort sett allt offensivt ansvar på sina axlar, och har han en svacka så blir det inte mycket framåt. Så kan man inte bygga upp ett lag. Det här borde Luleå ha sett redan till det förra värvningsfönstret och åtgärdat redan då.
Kommentera

LL: Det var ju så hela silly season ena dagen en målvakt andra en back efter det så kom det en center på tapeten, Efter det en målskytt sedan igen en center nu en defensiv sådan söktes.
Jag fattade inte deras strategi redan då och det gör jag inte ännu heller, Det var mest en massa hoppande fram och tebax med en massa utsickade kontraktsförslag till en hel hög med spelare via deras agenter.
Man har ju en stilla undran hur många av dessa kontraktsförslag var tomma ord för att stilla oss fans????
Kommentera

LL:

Att man tackade nej till Rasti kan jag förstå, han blandar väl och ger en del. Att han lämnade HV berodde väl helt enkelt på att han inte platsade om jag inte missminner mig. Förstår om man väntade på hetare killare om man nu skulle värva från NHL. Det är som bekant lätt att vara efterklok, Rasti verkar ha haft en riktigt bra säsong, men det var väl inte helt lätt att förutspå.
Kommentera

Dysso: visst är Holmström bra - när laget är i anfallszon, vill säga. Alla visste att det saknades minst en kreativ center när säsongen började, men Luleå tackade nej (!!!) till Rastislav Pavlikovsky som nu gör bra ifrån sig i Mora i stället. Sedan började man jaga en defensiv center i form av Miloslav Hlinka (varför då inte behålla den fullt duglige Kamil Brabenec som man redan hade i laget?) men när denne tackade nej så värvades... en högerforward som mest är känd som en spelare som jobbar hårt och gör enstaka poäng här och var. Var fanns linjen, var fanns konsekvensen? Har man alls haft någon tanke på lagbygget när man värvade? Det verkar inte så.
Kommentera

LL:

Saken är väl den att just lag som Mora och LHC inte HAR så mycket utöver killarna från NHL. Därför kan dom gå in tokdominera lagen helt. Skulle vara kul att se hur mycket speltid NHL kontra icke-NHL har i dom två lagen.
Kommentera

LL: Vad skulle Mora vara utan Hossa bröderna och Horcoff inget skulle jag vilja påstå, Det är dom som håller Mora på den nivå dom är just idag.

Ang Luleås scouting så är den obefintlig skulle jag vilja påstå, Bara ta ett ex som Hägerbäck han satt mest på bänken och värmde den fram tills han blev utlöst och flyttade hem till Huddinge.
Vart har den fina kontakten med spelare i Finland tagit vägen, Tidigare så hadde Luleå minst 2st finska stjärnor i Laget nu är det bara Mäntyla.
Dom försökte få Tarvainen men LHC gav han sk signingbonus bara för att han skulle signa på för den klubben, Problemet ligger i att andra klubbar har större ekonomi är Luleå varför jo dom ta in en jäkla massa pengar i sovenirer och billijettintäkter.
Vi har inga stjärnor som kan sälja ensammen en mass sovenirer sedan Myllys dagar, Som jag ser det så måste dom satsa krut på att få en spelare som kan marknadsföra Luleå HF genom att medverka i reklam spots för ftg och sovenirer.
Kommentera

Man kan ju också notera av vid Linköpings fem mål i dag, där man med assister inräknade har skrapat ihop tolv poäng så är EN poäng gjord av en spelare som inte spelar i NHL i normala fall...

47-31 i skott till LHF. 1-5 i mål. 86,7-97,9 i räddningsprocent. Är inte Antila frisk på torsdag är det ta mig fan tjänstefel om man inte testar med Rautio i målet.
Kommentera

LL:

Samtidigt är det en del "flyt" med i bilden också - speciellt den här säsongen. Hur mycket man skulle satsa på värvningar från NHL var oklart, och hur väl spelare från nordamerika skulle anpassa sig till stora rinkar även det svårt att veta. Ni fick en kille som Holmström, som är en riktigt bra spelare. Kan faktiskt inte se att man på förhand kunde sett någon man hellre plockat.

Men visst, det är ett par lag (Mora, LHC m.fl.) som verkligen drog jackpotten. Andra (där HV väl lyser klarast) som inte alls levt upp till förväntningarna. Jag tycker dock att det i både fallet HV och LHF att det känns som om lagen *borde* presterat mycket bättre än dom gjort. Även där mest i fallet HV, men LHF borde väl i ärlighetens namn kunnat ha lag som BIF bakom sig i tabellen.

När jag läser dina inlägg känns det inte som att du vill att LHF ska till allsvenskan; däremot känns det som att du anser det som klart. Tycker du är väl pessimistisk. Det är inte ens klart att ni hamnar i en kvalserie, och OM ni nu skulle göra det så lär ni väl ha åtminstone lika bra chans som lagen som kommer nerifrån...
Kommentera

Dysso: jag tror också att det kommer bättre tider. Jag tillhör inte de som tror att världen går under för att vi åker ur. Jag menar, visst kommer det att vara skitjobbigt att prata hockey de närmaste dagarna efter den eventuella nedflyttningen men vad fan, livet går ju vidare ändå och nog finns det bra mycket allvarligare saker än hockey. Dessutom är det ju så att det går upp och ner och det finns inget som säger att inte LHF kan komma igen och ta sig tillbaka en vacker dag och jag tror att nästa säsongs allsvenska kan bli rätt så intressant då det bara blir en serie och det förmodligen blir betydligt mer mediaintresse än kring den nuvarande allsvenskan. Jämför tex med fotbollens Superettan, där intresset ökade ganska markant när man införde en serie i stället för två. Jag är också så gammal så att jag minns när Luleå inte var mer än ett hyggligt lag i division 1 Norra. Den stora skillnaden är faktiskt att man drömmer om avancemang till elitserien i stället för att drömma om att vinna SM-guld. I övrigt är det ungefär likadant, förutom att man får se sitt lag i tv i mindre utsträckning.

Nu låter det kanske som om jag vill åka ur, men så är det ju förstås inte. Jag tror dock som sagt inte alls att det är så illa som många andra verkar tro.

Det som känns mest trist om vi åker ur är dock att det känns som om man från LHF:s sida har slarvat bort ett läge som inte alls var så illa som det har blivit. Tyvärr har Luleå Hockey haft alldeles för dåligt scouting av spelare på senare år och där vilar ansvaret tungt på Hans Norberg mfl i Tävlingskommittén. Jag blir lika irriterad varje gång Mora vinner en match - för allt som Mora har kunnat göra i år borde vi också ha kunnat göra. Horcoff och Cleary är inte de största stjärnorna som har värvats till elitserien - men det är RÄTT spelare för Mora! Sedan värvade man Marcel Hossa med baktanken att kanske kunna locka till sig Marian lite senare. Man skulle kunna säga att det blev jackpot...
Kommentera

Sms från en luling nyss: "Hockey är inge kul... =(". Knepigt, jag trodde det var den roligaste sporten av dem alla.
Kommentera

LL:

Men möjligheten finns iallafall alltid till ett SM guld, bara man spelar i ES. Att vinna allsvenskan är inte på långa vägar lika kul som att vinna SM-guld...

Misströsta inte, det kommer bättre tider.
Kommentera

Trots att det bara är som väntat att vi förlorar så blir jag så jävla trött... fast en sak slog mig i dag - vore det inte roligare att vara ett topplag i allsvenskan än ett ständigt botten/strax-under-mittenlag i elitserien? Jag menar, SM-guld lär vi inte vinna på många år ändå.

Eller så är det bara jag som ägnar mig åt något slags försök att dämpa det fall som verkar allt mer troligt att det kommer till våren.

Jahapp, där kom 0-3 också.
Kommentera

Jahapp, vi höll emot i nästan åtta minuter. Det var faktiskt mer än jag hade väntat mig.

Då var den matchen slut.
Kommentera

Jahapp, så var det dags för match igen. Ska vi kunna besegra LHC den här gången? Fan tro't.
Kommentera

Portello: i tisdags konstaterade jag efter ca 15 minuter av andra perioden att domaren hade varit rätt kass, men att det hade gynnat Luleå då han hade missat ett par rätt klara LHF-utvisningar. Vad gör han då? Jo, börjar att döma mycket bättre, vilket ju då förstås började missgynna LHF. När man för en gångs skull tycker att det är bra att domaren är dålig så ska han förstås skärpa till sig - aldrig får man då vara nöjd :-)
Kommentera

Albert Hall: Nu ska jag göra en sak man inte gör varje dag.
Nämligen ge domaren beröm. Tycker höjdhopparen gjorde en klart godkänd insats.
Kommentera

Portello: Obsut är bättre än Petter både offensivt och defensivt. Möjligen är Petter bättre på straffar, men det är ju svårare att uttala sig om då man inte kan säga särskilt mycket om hur Obsut är på straffar överhuvudtaget.
Kommentera

Portello:

1-0 målet gjorde Ledin. Med axeln. På retur från ett backhandlyft i ribban från Rönken. Ledin stod vid bortre stolpen. Innanför målgården troligtvis. Först fick Rönken felaktigt målet.

Swehockey:

24.57 1 - 0 PP1 Luleå 27. LEDIN, Per
(8. RÖNNQVIST, Jonas)
Kommentera

Albert: Nu var det väl bulan som gjorde mmålet och inte Ledin?

Obsut, en ny Petter Nilsson.Men bättre defensivt.8+10 är riktigt bra.Och vad ska man säga om förarbetet av Ledin vid 4-1? den killen har en överljuvlig inställning.Där är han ett STORT föredömme för alla spelare i ES.
Och vad ska man säga om Koch? Först går killen på kropp i defensiv zon för att sedan styra in 3-0.Underbart.
Kommentera

Kickan: ja, man får väl hoppas att de känner lite medgång nu. Jag tycker att Bulans uttalanden i Kuriren i dag var bra, då han pratade om att det inte går att gå och vänta på någon frälsare - för det är ju så att även om vi förstärker laget med tex en center så måste ju alla andra fortfarande jobba 100% i varje match för att det ska greja sig.
Kommentera

LL: Alla matcher känns svåra just nu, men i och med dagens seger tror jag de våra fick tillbaka åtminstone en liten gnutta av självförtroendet, vilket kan betyda mycket. Viljan har det ju faktiskt inte varit något fel på, om än de rasat ihop mer än lovligt i alltför många matcher så fort motståndarna har gjort mål. Och nog har LHF spelat bra emellanåt, men tyvärr sällan tre hela perioder i en match. Jag tror faktiskt att vi tar Tjurarna. Jag vill tro det.
Kommentera

Kickan: fast det blir nog svårt mot Tjurgården. Det lät som om de hade spelat bra idag. I alla fall sade de så på Canal+.
Kommentera

LL: Underbart! Då kanske både nerverna och förståndet håller i ytterligare ett par dagar åtminstone. Gud så vi behövde den här segern. Hade vi förlorat hade det börjat kännas som att det är mer än lovligt kört. Nu tar vi Tjurgården också.

Hoppas att det här var vändningen vi såg.

Gusten är kung!
Kommentera

OK, HV tog bara en poäng. Då är vi tre pinnar före dem. Majjjk Köh-nuuuh-belll avgjorde i sudden för Pingen.
Kommentera

Än lever Luleå. 5-2 mot Teglet var en näst intill nödvändig seger. Vi drar ifrån HV med minst en poäng, men kanske ännu viktigare är att vi närmar oss både Brynäs och SSK med tre pinnar - för jag tror fortfarande att ska vi klara oss undan kval så kommer det inte att vara HV som är ett av lagen som vi har bakom oss. Jag tror att det i så fall skulle kunna vara Brynäs eller SSK. HV kommer nog att få mer ordning på spelet vad det lider.

Men som sagt - oavsett vilket så vill jag ha en kreativ center och sedan en stabil back. Ska vi värva en målvakt innan vi värvar utespelare ska det vara en helvetes bra målvakt, typ Kiprusoff. Annars tror jag att pengarna är bättre spenderade på utespelare.

Ett mål och ett assist av Kung Ledin i dag. Jag noterar också att Hynning och Koch faktiskt har producerat en och annan pinne på senare tid. Fortfarande krävs det mer, men det går i alla fall åt rätt håll.
Kommentera

JanT: Jag har förstått att ni tycker det. För ett tag sedan fanns det en artikel i en Gävlig tidning om hur folk i Pölsatrakten vallfärdade till någon butik som sålde billig Pölsa.

Och sedan undrar folk varför Pölsan kallas för Pölsan. Det är ju alldeles uppenbart. Pölsan är Pölsan, och Pölsan är hemsk ; )

Nog brukar LHF komma igen. Fast nu tycker jag att hela laget har brytit ihop lite väl länge för att det skall kännas som att "komma igen" är särskilt nära förestående. Tyvärr. Fast jag älskar dem ändå - alltid.
Kommentera

Kickan: Pölsa är gott! Deppa inte ihop fullständigt nu. Jag är övertygad om att LHF kommer igen med nya friska takter så småningom.
Kommentera

Kickan:

Nej det är inte edt minsta kul längre.

Trots det kommer jag vara på plats på torsdag och våndas.
men det är stor risk nu att publiksiffran kommer att sjunka som en sten

megadepp!
Kommentera

Kickan: Om du tycker det är bättre att förlora mot avfall, så ok :-))
Kommentera

Salcin: Mmm, just hade lite hopp börjat återvända, åsså förlorar vi mot fucking Pölsan av alla lag. Gaaaaah!

Det här är inte kul längre. Inte ett jävla dugg kul : (
Kommentera

70 Rodrigues: Kallar du Pölsa för mat? Det krävs nog en Pölsing för att tycka att Pölsa ser ätbart ut. Pölsa är avfall.
Kommentera

Kickan:

Luleå's väg mot allsvenskan känns som en mer passande rubrik numer.

Fan vad jag är less på detta gång på gång tappas 2-0 ledningar. så fort första målset släpps in blir det kollektiv härdsmälta i laget.
Känns så jävla hopplöst nu........
Kommentera

Kickan: Måste vara jävligt jobbigt att torska mot en maträtt, säger väl mer om Luleå än om Brynäs :-))
Kommentera

Äckelpölsa till att sno poängen från oss. Tur jag inte bor i Sveriges Gävligaste stad. Då hade jag förmodligen eldat upp bockjäveln nu.

Ograttis till alla Pölsingar. Ni förtjänade inte poängen. Pölsan förtjänar aldrig några poäng. Tvi fan!
Kommentera

Snälla Älsklingar, gör mig glad och lycklig och se till att inte förlora mot världens vidrigaste Pölsan idag. Snäääälla!

Gör mål nu då. Vi kan väl inte förlora ännu en match efter att ha haft ledningen en stor del av matchen? Fan.

Ja, en Pölsing åker ut. Nu då? Mål? Snälla!
Kommentera

« · 467129 · »