Luleå HF

116672 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!

« · 2378750 · » Till forumet

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Easy win :-)

stats.swehockey.se/Game/Events/631100

Nej Lara Stalder det blir ännu ett silver för dig till våren, sorry.
Man blir glad!
Kommentera

Charliejfz: Tack! Överraskande att ni fick stryk av Apan som ni brukar kunna kontrollera men det var ju bara en plump i protokollet, bara dra ett streck över den och köra vidare. Ni blir - som vanligt - riktigt bra i år igen.
Kommentera

Sven.Savage: Finns mängder med spelare som förstärker i SHL. I alla lag. Brynäs är inget undantag. Personligen tycker jag Shittimin spelar i en egen liga när det gäller filmningar.

I den här matchen blev filmningen direkt avgörande, då vi spelade bättre efter 2-2 men ni gör 3-2 i PP och energin rinner ur oss där.

I NHL hade han inte fått hålla på så här, då motståndare snabbt och på ett fysiskt sätt rättat till det oönskade beteendet.
Kommentera

eltifoso: Ja, Timret torskade, Röglet med, Fiskrenset och Apan har redan tappat,vi med och nu var det er tur. Inga träd växer till himmelen i den här serien och det fick vi tidigt reda på.

Men ni och framför allt vi har väl börjat bättre än förra hösten. Nå, vi får se hur det utvecklas en tio matcher fler innan vi vet bättre var vi har alla lag.

Ja, sparkbollen, nej. Bronslaget 1994, Zlatanåren, och nu det vi sett på senare tid. Trots Kulusevski och Isak tycks sötebrödsdagarna vara över kanske? Utan en järnmur som fyrbackslinje och en riktigt stabil målvakt har kanske Sverige inte det som krävs.
Kommentera

Zappaholic: Lite svårt att döma av sekundära uppgifter. Domarbasen har jag ingen respekt för, så vad han påstår att zebrorna sagt låter jag vara osagt. Fjollbasen hänger på det han uppfattar som PK i hockey-Sverige och just nu är det att hacka på Shinnimin.

När han spelade för Läjkers skrev jag om honom som du skrev och betydligt värre.

Nu spelar han i Luleå och uppfattningen jag har när jag studerat honom närmare att han kämpar som satan och drar sig inte för fysisk hockey mot motståndare som har 2 dm och 20 kg övertag på honom. Så jag tycker att han är modig. Men får ta mycket stryk utan att zebrorna reagerar och då väljer han att förstärka, när han blir illa utsatt för att få med sig utvisning, fast han är usel på att förstärka naturligt och uppfattas som filmare av de flesta delvis också i Luleå tyvärr.

Men med detta sagt: det är alltid svårt att objektivt bedöma egna spelare.

Hur är det hos er då? Förstärker Rödin och Scott?
Kommentera

Saik-Småland: Ja, verkligen och mot Röglet, som spelade ut oss så rejält. Grattis!
Kommentera

Sven.Savage: Hemma efter bjudning
Får gratulera till seger på bortais mot hårt satsande Brynäs , starkt gjort av er

Vi mäktade med att sno en pinne trots underläge 3-1 i sista, får vara nöjd med det.

Summa sumarum, vi toppar tabellen och utökade med en pinne mot Brynäs, man blir glad

I sparkboll losade gulblått stort som väntat
Kommentera

Sven.Savage: Då kunde i så fall Shinnimin direkt sagt åt att han föll själv men han valde att mygla istället och sitt sitt lag en orättvis fördel. Har tyvärr noll respekt för honom och är det någon jag önskar åker på en rejäl propp så är det den myglaren
Kommentera

Sven.Savage: Ja du Sven vi studsade tillbaka med besked! 4 backmål.
Kommentera

Och slut även i övriga matcher:

• Skellefteå AIK-Rögle BK 4-2
• Växjö Lakers HC Timrå IK 4-0

Tufft för Timret att nollas så men Läjkers har ett bra försvar och när Timret inte får chans och utdelning kunde man inte utmana. Röglet åker på sin första förlust samtidigt som Apan studssar tillbaka efter krossen av Trottoaren med hela 1-0.
Kommentera

Kebab_House: Jag håller med dig, Scott borde anmälas för den.
Kommentera

Vombat: Jo, tyvärr. Oj, vad man önskar sig riktiga domare så att man slapp kommentera deras insats.

Vidare skulle man önska sig en objektiv SeMer-studio och likaledes ett riktigt fungerande situationsrum.

Hör nu att Shinnimin sade åt domaren att han föll själv. Ger mig fan att det är ett försök att slippa straffas för filmning bara. Efter noggrann granskning anser jag det helt klart att Rödins utvisning var korrekt.
Kommentera

Sven.Savage:
Öhlund har väldigt lite bollkänsla. Han borde lära sig att avvakta och låta lagen själva sätta nivån och fokusera på de spelförstörande momenten. Många löjliga åt båda håll men bla Honkas var ju filmning å de grövsta från andra laget. Men den ser de ju inte från brynäshåll.
Vi förlorade i torsdags på 2 tveksamma o vann idag på en tveksam. Sånt är livet med våra domare i SHL. Det suger
Kommentera

Efter tvåperioder:
• Skellefteå AIK-Rögle BK 2-1
• Växjö Lakers HC Timrå IK 4-0

Läjkers är försiktiga och har bara givit Timrets fruktade PP en enda möjlighet hittills. Jag har hu inte sett Timret riktigt ordentligt ännu, men kanske väl försvarande lag blir svåra för dem.

Men var god notera att förra säsongen var Timret det enda lag som gick plus på Luleå om jag kommer håg rätt.
Kommentera

Vombat: Ja, Rödin var ju riktigt j-a duktig för några år sedan men har sedan varit en rejäl besvikelse för Pölsan. Ungefär som Johan Sundström i Fiskrenset. Konstigt att se spelare som kunnat vara så otroligt giftiga sedan tappar allt. Måste vara någon psykologisk förklaring och underligt att inte klubbarna kan fixa det. Scott är en annan med samma utveckling i Pölsan, idag "imponerade" han bara genom att slänga sig omkull efter en lätt crosschecking av Honka, men han visste förstås att Öhlund helt tappat matchen redan och var beredd att ta ut Luleåspelare så snart han fick chansen. Vad kallar vi det? Filmning? Fusk? Smart? Skumt?

Öhlund "lyckades" ta 24 utvisningsminuter i en igen-kligen hyggligt juste match utan speciellt fysiskt spel. Varför granskar inte SeMer den nollan, i stället för att veva fyrtioelva repriser på Shinnimins fall, ackompanjerad av en nyttig idiot (rysk spionterm, person som springer andras ärenden utan att begripa det)?
Kommentera

Sven.Savage:
Kul att se Rödin gnälla han som "ramlat" oftare än Shinnimin 🤣
Kommentera

Wilhelmsson: Det var överraskande, men om du kollar bilderna nedan: anser du att det är utvisning eller inte?

TILLÄGG: Läser nu Shinnimins uttalande: "– Jag är den första att säga att det inte var en tripping. Det skulle inte ha varit utvisning eller filming. Jag tappade balansen. Jag tycker inte…superförvånad om det blir något i efterhand. Jag pratade med domaren efteråt och han sa ”mitt misstag”.
– Blir jag straffad i efterhand är det ett skämt. Man får ramla i ishockey."

Hans vänsterskridsko tappade kontakten med isen. Men - trots vad han säger - var det inte pga att Rödins klubblad orsakade det?
Kommentera

Sven.Savage: Fast det var ingen utvisning, Chicken säger själv det till domaren, han påstår att han ramlar bara och att det inte är pga Rödin.
Kommentera

Jaha, då har vi haft andra matcher också:

• Brynäs IF-Luleå HF 2-5
• Örebro HK-IK Oskarshamn 4-1
• Linköping HC-Färjestad BK 4-3 straffar
• IF Malmö Redhawks-Frölunda HC 3-2 sudd

Att Pungen och Malmoe tar 2p är förstås överraskande.

Vi har också två sena matcher med ställningen efter första perioden:
• Skellefteå AIK-Rögle BK 2-0
• Växjö Lakers HC Timrå IK 3-0

De resultaten såg man inte komma. Kan Räglet och/eller Timret komma igen?
Kommentera

Jag ändrar mig faktiskt.

Ja, då tar vi det i detalj. Shinnimin kommer i fart framåt och kan gå förbi Rödin vid sarg. Rödin kan då välja att tackla Shinnimin eller ta fart och åka med honom. Men det gör han inte. Han väljer att gå dit med klubban bara.

Tycker att det är slött som fan av Rödin. Inga pölsor som häcklat honom för så dåligt beslut?

Kolla nu in bild 4 och 5. Rödin är där med klubban under Shinnimins vänsterskridsko (mest troligt för att Shinnimin trampar på Rödins klubblad, när det otillåtet slår på Shinnimins högergrilla) och i nästa bild har han tappat kontakt med isen från vänstra skridskons skena och åker på vänstersidan av skridskon. Att han kommer att falla då är fullständigt klart.

Och varför? För att han är seriens värste filmare? Eller för att en slö Rödin är där med klubbladet?

Jag ändrar mig och tycker INTE att det är en självklar filmning eller förstärkning. Rödin väljer en åtgärd som han definitivt SKA utvisas för och den som kan utesluta att det var Rödin som orsakade fallet måste vara klärvoajant i min. bok.

Jag tycker att de flestas bedömning är påverkad av att det var Shinnimin som "föll", i stället för att sticka på kontring sedan en lat Rödin inte gjort sitt jobb.

Försök tänka er in i situationen men att Rödin skulle ha spelat Shunnimins roll. Hur många skulle vrålat och klagat på Rödins "filmning" då?

Jag är beredd att respektera de pölsor som har modet att ändra sig när de nedan har fått svart på vitt.
Kommentera

Peja: De utvisningar jag syftar på var när Fröberg åkte ut efter vid sidan av er målbyrörd än denne spelare, som dock föll snyggt. Den andra när Honka crosscheckar en av era spelare i ryggen vid kampsituation vid sarg då många spelare är inblandade. Er spelare "föll" mycket lätt. Jag tycker att båda dessa utvisningar var felaktiga. Förstår också att du inte kommer ihåg dem...

När det gäller målet lite annan uppfattning av mig än dig. Jag poängterar att pucken är fri och er vakt har inte kontroll på den. Då åker Shinnimin in i målgården med en av era spelare bakom sig; kanske blir Shinnimin knuffad, kanske inte, har inte sett någon repris som visar den situationen så man kan bedöma det. Men visst åker Shinnimin på vakten men samtidigt på pucken med klubban och vakten är redan överspelad, pucken har fritt läge en halv meter in i mål. Skulle vakten kunnat ta den om han inte blivit påökt där? Nej, knappast. Mål trots att vakt störts HAR godkänts när det bedömts att vakten inte kunnat hindra målet ändå. Borde det varit dömt mål? Det skulle inte förvånat mig, men tror att Öhlunds bedömning var färgad av att han tidigare tagit utvisning på Rödin och Luleå målade i PP i ett viktigt skede av matchen där ni kunde kanske t o m häll på att ta över och gå för vinst.

Sammantaget. Kanske OK att målet dömdes bort, kanske. Men inte OK med framför allt utvisningen på Honka sedan Greg Scott fallit enkelt.
Kommentera

Sven.Savage: Kommer inte ihåg varenda utvisningssituation i detalj, men tyckte inte Engsunds utvisning i första borde ha varit utvisning. Rödins utvisning kom dock i ett mycket mer kritiskt läge av matchen där man nästan kunde anta att nästa mål skulle bli matchavgörande.

Tycker det är omöjligt att hänga med i alla regeländringar kring spelare i målgården, känns som att någon detalj ändras inför varje säsong. Har inte läst på tillräckligt där.. Men Shinninmin står bokstavligen mitt i målgården och har tryckt bort målvakten därifrån när målet görs. Det borde vara antingen mål eller målvaktsinterferance beroende på hur reglerna är skrivna, men jag har nog aldrig sett såna mål blivit godkända sedan videogranskning infördes.
Kommentera

Zappaholic: Släpper crosschecking 99 fall av 100 skulle jag säga.

Med bättre domare skulle vi slippa såväl filmningar som usla domslut och kompensationer.
Kommentera

Peja: Ja, där vi överens. Åtminstone menar jag att han förstärker och gör det rätt dåligt, saknar förmåga att göra det snyggt. Däremot finns det andra som "filmar" betydligt snyggare, på sådant sätt att förstärkningar inte ifrågasätts.

Vad tycker du om det bortdömda målet för Luleå då? Och utvisningarna på Fröberg och Honka?
Kommentera

Zappaholic: Jo, lite så eftersom Shunnimin inte förstärker skickligt. Men kollade på situationen i detalj nu och är inte säker på att någon klagat på förstärkning om det inte varit Shinnimin. Rödin ligger kvar med klubban länge och inte helt otänkbart att den får skenan att tappa kontakten på isen.

Men visst. Har man ett rykte får man betala för det.
Kommentera

Sven.Savage: Men kom igen, alla kan ju se att Shinninin filmar och att historiken visar att han är ligans överlägset största filmare?
Kommentera

Men vafan, den j-a SeMer-kommentatorn tjatar gång på gång på att Shinnimins förstärkning avgjorde matchen? Samtidigt som att SeMer spelar upp situationen med Rödin-Shinnimin gång på gång på gång.

KAN DU FÖR FAN PÅPEKA ATT PÖLSAN DÄREFTER FICK TVÅ FÖRSTÄRKNINGS-PP Samt ett bortdömt mål i present av Öhlund också, KOMMENTATORSGÄVEL?

Nu visar Öhlund ut Bertilsson och Shinnimin sedan Bertilsson hoppat på Shinnimin och vevat slag på slag iu ansiktet på Shinnimin, som tycks ha skallat Bertilsson på knogarna enligt Öhlund.
Kommentera

Sven.Savage: Du vet precis som alla andra att Shittimin är en klass för sig. Oavsett vad så är inte små crosscheckingar tillåtet även om domare släpper det 9 fall av 10.

Tänk om domare kunde vara lite konsekventa istället
Kommentera

Pölsan tar ut vakten, försöker 6 mot 4, men får inte riktigt till det. Då får Connolly kontroll på puck i vår zon några sekunder och Brännis sticker. Snygg och perfekt lobb av Connolly till Brännis som lägger in 2-5.

Lite konstig match när Öhlund började förstöra den. Men vi tackar för tre bortapoäng, kunde ha slutat annorlunda.
Kommentera

Men va fan?

Situation vid sarg, Honka småkrossar i rygg - sådant som vi ser hundra gånger per match men Pölsan lägger sig och Öhlund köper det för att blidka publiken.

Fy fan. Nu tycker jag att Pölsan kan knipa käft om förstärkningar!
Kommentera

Sven.Savage: Jodu men Öhlund är lite speciell som domare, undrar när han ska göra det rätta och slänga pipan i papperskorgen
Kommentera

Luleå fixar boxspelet. Fem min kvar, 2-4.

Nu fan måste vi kunna täta till pch inte släppa till något mer.
Kommentera

Johannes Hedberg: Ja. När skitzebror får förstöra för lagen.
Kommentera

Nooky: Öhlund håller med dig, jag tänker annorlunda.
Kommentera

Hur fan kan Öhlund fortsätta veva repriser?

VAD? Han dömer bort målet? Fy fan så uselt! Kompensationsbroddömning, sedan han lurats av förstärkning tidigare.

Pucken var FRI i målgården. Shinnimin går samtidigt på puck och på vakten - som inte hade något mellan puck och mål, stördes inte av den fysiska kontakten.

Riktigt uselt av Öhlund och jag ger mig fan på att han kompenserade genom detta för att Pölsan inte skulle vara för sura efter matchen efter Öhlunds felutvisning på Rödin tidigare.

Jaha. Nu letar han upp en Luleåutvisning på Fröberg, när en pölsa slänger sig då han känner klubba mot underben.

Jävla ÖHLUNDSJÄVEL. En juste spelad match väsentligen, men nu kaotisk som följd av att du måste ha huvudrollen, din j-a narcissist!

PP Pölsan drygt sju minuter kvar av tredje.
Kommentera

Sven.Savage: Tycker inte det ser så korrekt ut, tycker han är på målvakten för mycket i mitt tycke om man nu vill försvara målvakterna lite
Kommentera

Pölsan går förstås all.in nu och Luleå får en spelvändning där Shinnimin slår in en retur till 2-5?

Zebrorna ringer, men även detta mål ser fullständigt korrekt ut.
Kommentera

Sven.Savage: Då ber jag om ursäkt Sven, missuppfattade dig.
Kommentera

Forsberg 1978: Jag är ju helt överens med dig. Så förstår inte varför du undrar om jag är seriös? Men förstår att du är arg, ni låg bra till att ta över matchen, när Shinnimin förstärkte och nollan Öhlund köpte det.
Kommentera

Sportnisse: Trevligt språk du har när du talar till egna supportrar?!
Kommentera

Zappaholic: Ja. Öhlund är en nolla.
Kommentera

Brynäsgubbe: Nej. Ni var på väg in och kanske ta matchen. Förstår att ni är förbannade.
Kommentera

Sportnisse: Fin och fin. Tillför inte så mycket för oss som man hade hoppats. Och är rädd dålig skådespelare när han förstärker. Borde förstås inte ha varit utvisning på Rödin där förstås. Mycket snäll match från båda lagen men den sakramentskade Öhlund som alltid ska ha huvudroll hittar tveksamma utvisningar ändå. Tycker gott det kunde varit 0 utvisningar denna match.
Kommentera

Sven.Savage: Är du seriös, ni leder matchen på grund av rent och skärt fusk, fyfan för den där vidriga Shinnimin och fyfan för dessa jävla domaras som går på skiten......
Kommentera

JA! Komarov står framför målet där ingen pölsa kan röra honom och slår in en retur till 2-3.

Kan förstå rejäl ilskna bland pölserliga supportrar nu eftersom Shinnimin förstärkte fram det PP vi fick.

Tyrre har fått en smäll eller något och vandrar ut i omklädningsrummet.

Nu vet vi ju hur Pölsan kommer att spela så för fan, Luleå, var med nu! Gå inte för högt och pressa på...

Vad fan? Pölsan försvarar sig för dåligt, Fröberg får en närmast indian av ett alldeles för offensivt pölseligt lag och han frispelar Rasken i slottet som direktpangar in 2-4.

Vilket flyt för oss och det började med ett PP efter Shinnimins förstärkning. Tror inte Pölsan kan glömma det.
Kommentera

« · 2378750 · »